RTS jsou jedním z nejméně se vyvíjejících žánrů herního průmyslu. Zatímco se RPG, FPS a TPS posouvají mílovými kroky, u strategií vývojáři většinou sázejí na zavedené mechanizmy a koncepty, které prozatím neselhaly. K vyloženě inovativnímu kroku se odhodlali až tvůrci z Numantian Games, jejichž survival RTS se stala vzorem při tvorbě Conan Unconquered. Zda se nám They Are Billions líbí více než hra ze světa Conana, vám řekneme v naší recenzi.
• Žánr: RTS • Multiplayer: Ne • Vývojář: Numantian Games • Vydavatel: Numantian Games • Platformy a Datum vydání: PC (18. června 2019) • Homepage: www.numantiangames.com/theyarebillions • Čeština: Ne
• Recenze: 24. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Vzdálená budoucnost lidstva nevypadá v They Are Billions nějak zvlášť optimisticky.
Vzdálená budoucnost lidstva nevypadá v They Are Billions nějak zvlášť optimisticky. V průběhu téměř dvě stě padesáti let se totiž jeho životní podmínky nebývale zhoršily, a to kvůli vědcům, kteří vyvinuli biologickou zbraň nové generace. Futuristický nástroj ničení byl natolik efektivní, že se během nehody (jak typické) rozšířil i mimo zdi laboratoře a přeměnil 99 % lidské populace v nemyslící zombie, která následně převzala kontrolu nad světem. Zbývající procento se uchýlilo do útrob v kráteru vystavěné metropole, jež dokázala jako jediná přežít a vymýtit své nemocné dřív, než stihli nakazit ostatní. Přestože přeživším poskytly gigantické zdi pocit bezpečí a stability, nikdy úplně nezapomněli na to, jaké to bylo předtím, než to pár chytrolínů šeredně podělalo.
Hlavními protagonisty v They Are Billions nebudou jen zombie, velký prostor dostanou také obyčejní vojáci snažící se za pomoci různých zbraní zastavit postup hordy.
Zapomenout se na lepší časy nepodařilo ani vůdci posledního lidského útočiště, císaři Quintovi Cranovi, který celý svůj život plánoval znovuosídlení světa. Celých třináct let se jeho nejlepší generálové pokoušeli jeho sny naplnit, nikdo však neuspěl, protože nemrtvá horda byla vždy nad jejich síly. Svou šanci nakonec dostal i hlavní protagonista They Are Billions, v něhož sice nikdo moc nevěří, vzhledem k omezeným možnostem však kolonie nemá mnoho alternativních kandidátů, a tak je nezkušenému veliteli dána malá skupinka postradatelných kolonistů. Pokud uspěje, čeká ho věčná sláva, když selže, stejně jako řada jiných skončí v propadlišti dějin a na jeho místo nastoupí jiný adept s totožným cílem, kterého se budete moci ujmout.
Startovní etapa kampaně They Are Billions je zacílena především na vytváření nových kolonií, které se většinou vyskytují na územích, jež jsou sice zombiemi zamořena, nikoliv však stabilně navštěvována, díky čemuž se budete moci bez většího tlaku seznámit s většinou herních mechanizmů. Po absolvování několika nepříliš náročných misí začne hra pomaličku navyšovat tempo, nemrtvá horda vám tu totiž čas od času zastoupí cestu k cílové destinaci a vašim věrným nezbude nic jiného, než se uprostřed pustiny opevnit a čelit stovkám monster. Prostředky, jež při těchto akcích použijete, získáte v průběhu tažení, zakládáním měst a výpravami do dávno opuštěných bunkrů, továren na výrobu zbraní a vojenských laboratoří skrývajících nejedno nepěkné překvapení.
They Are Billions – bunkr (gameplay)
Jednou z prvních destinací, které na své pouti světem They Are Billions s vašim hrdinou navštívíte, bude opuštěný bunkr, plný hladových monster.
Absolvovat budete tyto výpravy vždy jen s hrdinou, kterého si navolíte na začátku tažení They Are Billions. Vybrat si můžete mezi odolným vojákem s těžkou zbraní a na první pohled agilně vypadající hrdinkou se dvěma pistolemi, jež sází především na svou pohyblivost. Komplexy, jež před vás budou postaveny, jsou složeny z řady různě velkých budov a místností zamořených nemrtvou hordou. Vašim cílem je ve většině případů nalezení unikátního artefaktu a řádné vyčištění útrob základny nabízející vám vedle vzácného předmětu také prostředky užívané k budování opevnění a vědecké záznamy ze starých časů. Spisy dávno zapomenutých vědců tu slouží k objevování ztracených technologií, které si v rámci kampaně otvíráte v rozsáhlém stromu, jenž obvykle klasický survival postrádá.
Ve všech tradičně laděných RTS scénářích máte v They Are Billions na počátku k dispozici základnu produkující stabilně nezanedbatelný finanční obnos a partu lučištnic sloužících především k průzkumu světa a tiché eliminaci menších skupinek zombií. Postavit následně budete moci pilu, lovecké chatrče, stany, jednoduché hradby a kasárny, v nichž je možné trénovat další střelce. V případě, že budete hrát klasický survival a ne kampaň s vývojovým stromem, budete mít přístup také k dílně, s jejíž pomocí si otevřete různé typy budov, jimž dominuje struktura na výzkum práce s kamením, bez něhož se v They Are Billions v pozdních fázích hraní neobejdete. Opevnění totiž představuje jednu z nejefektivnějších ochran proti neustále útočícím umrlcům.
Hrdina v They Are Billions prochází určitou formou vývoje. Odměňován je za absolvování misí, díky nimž se může vylepšovat.
Svou startovní osadu s jejich pomocí ochráníte vcelku snadno, protože to bude jen pár baráčků, produkčních budov spolu s kasárnami vyrábějícími nové maso do mlýnku. Pokud však budete chtít, aby vaše kolonie přežila vše, co ji čeká, budete ji muset po čase rozšířit a zajistit jejím obyvatelům jídlo a proud napájející nejen továrny a domky, ale také automatické věže, jež dokáží při správném rozmístění udržet klidně i celou hordu. Expanze v They Are Billions překvapivě nepředstavuje jednoduchou činnost, celý svět je zaplaven umrlci, takže vám nezbývá než za pomoci vojáků a lukostřelců čistit jednotlivé části mapy a pomaličku je zalidňovat. Vaší prioritou bude vždy obsazení a kontrolování vzácných zdrojů nutných k rekrutování pokročilých jednotek.
Vzácnost určitých typů surovin je v They Are Billions většinou navýšena tím, že se nachází v okolí některého z prokletých měst zamořených zombiemi, z nichž neustále přicházejí nová monstra. Pozice těchto zápach šířících metropolí je většinou náhodná, párkrát se mi však stalo, že se nacházela blízko mé základny, již jejich přítomnost prakticky odsoudila k zániku dříve, než se ji podařilo řádně vybudovat. Nemrtvými naplněné budovy totiž reagovaly na jakýkoliv podnět velmi agresivně, stačilo se k nim jen nechtěně přiblížit a už k vám vyslaly armádu nemrtvých toužících po krvi. Nejintenzivnější byla samozřejmě odpověď na případné útoky. Za každý důlek v jejich zdech vás zapáchající struktury odměnily záplavou krvelačných těl bez výčitek.
They Are Billions – pád (gameplay)
AI se v They Are Billions neustále snaží hledat alternativní cesty k cíli, pokud jí podceníte, přijde vás to díky absenci úložných pozic draho.
Jakmile se vaše kolonie dostane do určitého stádia, útoky zombie z prokletých měst pro ni už nadále nebudou představovat takový problém jako v počátečních etapách. V momentu, kdy se tak daleko probojujete, se vám pomaličku začnou hromadit zdroje, jež nebudete mít do čeho vložit, a tak se dáte do stavby monumentů prezentujících okolnímu světu velikost a sílu vaší kolonie. Celkově lze v They Are Billions vystavět šest gigantických struktur, které doslova vycucají útroby vašich skladišť. Když je však postavíte, poskytnou vám specifické bonusy, jež dlouhodobě podpoří fungování určitých částí kolonie. Co div, to unikátní výhody, které stojí za to. Osobně jsem byl nejvíce zaujat nedobytným bunkrem The Victorius posilujícím produktivitu přilehlých obytných budov.
Na určitých mapách lze skrze jejich kompletní vyčištění a zabrání zajistit to, že už se zombie nadále nebudou objevovat. V rámci survival scénářů však musíte stále počítat s tím, že se nemrtvá horda jednoho dne vrátí v mnohem větší síle než v minulosti. Přesné datum je vždy určeno, stejně tak je vám často oznámen i směr, z něhož se přivalí, takže se na příchod zrůd můžete řádně připravit. Pokud něco zanedbáte, jen málokdy to pro vás dopadne dobře, dokonce i s řádnou přípravou se leckdy stane, že vám umrlci zatopí, protože jsou jako nekonečná vlna, jejíž složení definuje především to, jak daleko v They Are Billions jste.
Ve většině map se v They Are Billions budete starat hlavně o to, aby vaše kolonie přežila déle než pár dní.
Zpočátku vaše kolonie v They Are Billions čelí jen menším skupinkám monster, jejichž těla už mají své nejlepší dny za sebou, takže se jen sunou za potravou. Po několika dnech přežívání se začnete střetávat s čerstvějšími umrlci, kteří své seschlé příbuzné v ohledu pohyblivosti, síly a výdrže hravě strčí do kapsy. I přes své schopnosti však tato monstra nebudou představovat výraznější hrozbu. Skutečně zatopit vám dokáží až v davu se ukrývající špekouni, adrenalinem napumpované zrzky a kyselinu plivající vychrtlíci ostřelující vaši obranu a muže z úctyhodné vzdálenosti. V případě, že se vám podaří zdolat tyto hrozby, nakonec na mapě narazíte i na infikovaného obra či mutanta, jejichž skolení dá zabrat. Když se vám však povede zvítězit, pocit, který bude následovat, je k nezaplacení.
Hodně se mi na They Are Billions líbí skutečnost, že každá budova tu má své obyvatelstvo, které se za normálních okolností pohybuje v okolí svého sídla, pracuje, nebo se jen tak prochází. Když se však na scéně objeví hrozba, víceméně všichni se pokouší o pár sekund prodloužit svůj život. Jakmile je továrna nebo obytný dům napaden, všichni v jeho útrobách se automaticky promění na zombie, čímž značně navýší sílu výpadu. Nejednou se vám stane, že dokonce předznamenají pád celé říše, protože obytné čtvrti jsou často kvůli navýšení produkce financí vystavěny tak, aby navazovaly jedna na druhou, díky čemuž se v nich nákaza následně říší rychleji než oheň na seníku. Zpracování tohoto aspektu se Numantian Games skutečně povedl, prakticky svému hernímu světu dali velmi osobitou atmosféru.
They Are Billions – základna (gameplay)
Absolvování některých misí je v They Are Billions skutečně náročné, je škoda, že si vývojáři více nepohráli s designem hrdinů, kteří nejsou nic víc, než obyčejní vojáci.
Stejně tak se mi nebývale zamlouvá jednání umělé inteligence, která je na překvapivě vysoké úrovni. Za žádných okolností ji není dobré podceňovat a usínat na vavřínech, protože prakticky neustále hledá slabá místa ve vaší obraně. Když se jejím poskokům náhodou podaří dostat do vaší pevnosti, většinou svou pozornost zaměří na obytné budovy, jejichž obyvatelstvo se po pár úderech transformuje v nákazu šířící monstra. Komplet po této stránce zcela zastiňuje Conan Unconquered, jehož AI nebyla nikdy schopná přijít s ničím překvapivým. Kdybych měl They Are Billions po této stránce něco vytknout, byl by to zřejmě pathfinding, s nímž mají problém nejen umrlci, ale také vojáci a hrdinové, pro něž špatně zvolená cesta často znamená ortel smrti nutící vás k restartu celé mise.
Zombie RTS They Are Billions je dalším zástupcem nově vznikající odnože strategického žánru, která více než na PvP spoléhá na přežívání v nepřátelském světě snažícím se hráče neustále srazit na kolena. Na rozdíl od Conan Unconquered, jehož recenzi jsme vám přinesli minulý měsíc, je však tato hra vyladěnější, nabízí propracovaný příběh, zábavnou hratelnost, různorodé mise a elementární koncept, jež funguje o mnoho lépe než ve hře od vývojářů z Petroglyph. Je vcelku škoda, že se Numantian Games, podobně jako autorům RTS ze světa Conana, nepodařilo zcela vyřešit pathfinding a přidat možnost ukládat hru, což by se minimálně při hraní kampaně rozhodně šiklo.
Podobně jako ve většině map máte možnost i kampaň They Are Billions absolvovat na úroveň, která vám neodpustí žádné chyby.
Numantian Games se podařilo vytvořit perfektní strategii nové generace, vedle které vypadají konkurenční díla dosti uboze. Zaujmout má především extrémní náročností a vyladěností herních mechanizmů, což se jí daří na výbornou. Zařadit by si jej do své knihovničky měla především strategická obec hledající výzvu, jejíž pokoření jí dá pořádně zabrat. Jestliže patříte spíše mezi hráče, kteří mají rádi komplexnost či budování bez větších překážek, měli byste mu dát vale, jelikož vám může zvednout tlak natolik, že by vás klidně mohla trefit pepka. Za sebe nemohu nákup nedoporučit, protože něco tak kvalitního jako je They Are Billions jsem popravdě už hodně dlouho nehrál. Mimoto si svou cenu hravě obhájí.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
• Novinka: 8. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Příběh They Are Billions se odehrává v alternativní verzi historie, v níž bylo lidstvo zahnáno armádami nemrtvých monster do gigantické městské pevnosti, z níž se nakonec stala jeho poslední bašta. Zakladatel obří metropole Quintus Crane, jež nebývale připomíná Císaře z kultovního Warhammer 40K, se rozhodl, že nastal čas na ofenzivu, v jejímž rámci si od umrlců vezmou zpět vše, co jim v minulých letech vzali a opět zalidní vyprahle vypadající univerzum They Are Billions.
They Are Billions - The New Empire - Official Trailer
Imperátor se bude v They Are Billions pokoušet rozšiřovat hranice své říše na úkor nemrtvých hord.
Primárním cílem kampaně They Are Billions bude podle informací dostupných v traileru rozšiřování území Nové Říše, jež budete expandovat zakládáním nových měst a vesnic. Ty se samozřejmě budou vždy nacházet v zónách plně zamořených nemrtvými hordami, takže jakmile je postavíte, ihned se pustíte do jejich obrany, která vám dá zabrat podle toho, jakou obtížnost si před začátkem hry nastavíte. Čím vyšší náročnost si navolíte, tím větší hordy se na vás následně poženou. Zajímavostí je, že nebudete jen budovat metropole od píky, nabídnuty vám mají být také již založené pevnosti a osady, které půjde prozkoumat s hrdinou dle vašeho výběru, jenž bude vždy určitým způsobem zaúkolován.
Za sebe musím uznat, že se mi na aktuálně představené příběhové kampani líbí skutečnost, že mi They Are Billions konečně nabídne určitou formu dlouhodobého vývoje, kterou jsem ve scénářích z předběžného přístupu postrádal. Celek totiž bude disponovat mechanizmem objevování nových technologií, jež člověku dají přístup k pokročilým budovám, jednotkám a značně zvýší šance na přežití jeho kolonie, jejíž osud bude prakticky stabilně ohrožen. Finální verze They Are Billions k nám dorazí na PC, 18. června. Na PS4 a Xbox One se nakonec můžeme na toto dílko těšit také, kdy však nebylo prozatím vývojáři z BlitWorks upřesněno.
They Are Billions for PS4 & XBOX ONE Teaser (US)
Dorazit k nám They Are Billions má nakonec také na Xbox One a PS4, což minimálně mou maličkost překvapilo, protože tento titul nepatří v rámci ovládání mezi nejpřístupnější kousky.
• Zdroje: YouTube
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Pentium Dual Core E2180 2.0GHz / AMD Athlon 4850e Dual Core | Intel Core i5-2320 3.0GHz / AMD FX-6350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce 405 / Radeon HD 4200 | NVIDIA GeForce GTX 670 / Radeon HD 7950 |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 9.0 |
Operační paměť | 3 GB | 8 GB |
Pevný disk | 4 GB | 4 GB |
They Are Billions vychází 18. června 2019 exkluzivně na PC. O novinkách vás budeme informovat.
• Oznámení: 5. 4. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Za předpokladu, že bych měl v kostce shrnout, o čem, nebo lépe řečeno, co vlastně They Are Bilions je, označil bych ho za dosti neobvyklou budovatelskou strategii, která je hodně podobná relativně nedávno představenému dílku Conan Unconquered. Stejně jako v konkurenčním titulu i ve hře od Numantian Games tu musíte čelit hordám nepřátel, jejichž jediným cílem je zničit vámi vystavěnou civilizaci a nahradit ji svou vlastní společností. Tradiční hru pro více hráčů tu tím pádem nenajdete.
Numantian Games nám v They Are Billions chtějí dát k dispozici řádnou kampaň, která nám nabídne zážitek na 40–60 hodin.
Hlavní role byla v They Are Billions dána krvelačnými nemrtvým, kteří kontrolují většinu mapy už od prvního momentu, kdy na ni s vašimi kolonizačními jednotkami vstoupíte. Primárním úkolem vašeho společenství je vytvořit vesničanům dostatečný prostor pro život a následně jej bránit proti neustále útočícím hordám, jejichž velikost se samozřejmě postupem času navyšuje. K dispozici máte rozsáhlé spektrum jednotek a různorodých struktur, jež je nutné řádně střežit, protože jakmile se jich nepřítel zmocní, je z nich líheň monster, kterou je následně nutné opravit a vyčistit. I když se to na první pohled nezdá, jedná se o velmi chytlavou záležitost, schopnou hráče zcela pohltit na několik desítek hodin, což je prvek, jemuž They Are Billions vděčí za většinu dosud téměř výhradně pozitivních ohlasů.
Komplet už je nějaký ten pátek v předběžném přístupu, v jehož rámci se ho vývojáři z Numantian Games snaží spolu s komunitou ladit a obohacovat o nové herní prvky. Největším trumfem celku má být podle aktuálně vypuštěného blogového příspěvku příběhová kampaň odehrávající se ve třiadvacátém století, necelých dvě stě let poté, co se hrstka lidí přesunula do gigantického kráteru ve snaze uniknout před následky zombie epidemie. V rámci příběhu se hráč vžije do kůže kolonizátora, jehož cílem je získat pro lidský druh opět dostatek prostoru k bezproblémové existenci. Absolvování celého vyprávění by mělo zabrat něco okolo padesáti až šedesáti hodin. Pokud vše půjde dobře, dorazí k nám plná verze They Are Billions na PC v průběhu června. Kdy přesně prozatím není úplně jasné.
• Zdroje: numantiangames.com