Po doslova nekonečném čekaní na nový historický díl série Total War tu máme konečně kousek, který má udělat radost především fanouškům dějin. Creative Assembly však se strategií Total War: Three Kingdoms nechce potěšit jen milovníky naší minulosti, ale také fandy fantasy větve, jež je pro komunitu přeci jen atraktivnější než staré časy. Jak se nakonec vývojářům povedlo zkombinovat téměř neslučitelné, vám povíme v naší recenzi.
zdroj: SEGA
Total War: Three Kingdoms (hra) | Total War (IP)
Real time a tahová strategie Total War: Three Kingdoms je třináctým dílem herní série Total War. Titul vyvíjí studio Creative Assembly a vydává společnost Sega. Hra vychází 23. 5. 2019 na PC s českou lokalizací (text). Hra obsahuje multiplayer . | Homepage
Články: | Recenze | Mandate of Heaven – Recenze | Tipy | Rozhovor s hlavním designérem Al Bickhanem |
To my také, bohužel takové znalosti vám nabídnout nemůžeme. Na druhou stranu se s vámi můžeme podělit o tipy našeho zasloužilého vojevůdce Ondry Zemana, který za svou bohatou herní kariéru stačil nasbírat stovky hodin v kampaních i online bitvách všech dílů série Total War. Poradí vám, jak zvítězit v bitvách a úspěšně zdolat kampaň v Total War: Three Kingdoms.
• Recenze: 16. 5. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Děj Total War: Three Kingdoms se odehrává v neklidné etapě čínské historie, která je známá též pod názvem období tří království. V rámci kampaně se ocitáte v úvodní fázi této bouřlivé části dějin, kterou odstartovala obyčejná rolnická vzpoura, jež destabilizovala celou zemi. O osudu Číny tu nyní rozhoduje několik šlechtických rodů, kupeckých rodin, banditů a vzbouřených sedláků, kteří ve správnou chvíli povstali proti svým pánům a pustili se do boje za svobodu. Vybrat si samozřejmě můžete jen jednoho z účastníků, většina z nich vám nabídne specifické bonusy, hrdiny a pár jednotek, k nimž ostatní uskupení nemají přístup. Vedle základních rodových linií se vám po prvním zdolání kampaně zpřístupní také frakce vedená hrozivým tyranem Dong Zhuem, za nějž se podíváte na celou problematiku trošku z jiné perspektivy, protože vládne za pomoci strachu a tyranie.
Častým nešvarem Total War: Three Kingdoms je stereotyp, který je způsobem především elementárním návrhem kampaně, nevyladěným mechanizmem automatického vyhodnocování bitev a absencí větší propracovanosti jednotlivých herních frakcí. Když hru absolvujete jen v rámci krátkého scénáře, zřejmě tento problém tolik pociťovat nebudete. Rozhodnete-li se však pro dlouhé tažení, připravte se na neustálý příval boje. Kdyby šlo bitvy přeskakovat bez rizika za pomoci automatických soubojů, možná by se mi hraní po určité době až tak nezajídalo.
AI bohužel není schopná kvůli pokaženému rozhodování šarvátek střety vyhrát bez toho, aby v nich neměla kritické ztráty, takže si vždy můžete vybrat buď porážku, nebo další stereotypní duel, na jehož konci je z vás překvapivě vítěz bez padlých. Celkově se umělá inteligence v Total War: Three Kingdoms moc nevyvedla, stejně jako v minulosti není schopná aktivně reagovat na nastalé situace a využívat slabin ve vaší obraně. Mimoto má často problémy s ovládáním hrdinů. Nejednou je nechává jen tak bez pomoci bojovat, čímž z nich dělá snadné cíle pro vaše na boj orientované šampiony, s nimiž dokážete leckdy zamotat hlavu celé armádě.
Velkou část situací je v Total War: Three Kingoms naštěstí možné řešit skrze diplomacii, která byla Creative Assembly opět vylepšena a obohacena o některé aspekty, jež se v průběhu let ze série Total War úplně vytratily. Jednotlivé frakce se k ní možná právě díky její současné podobě uchylují častěji než v minulosti, nabízí jim totiž řadu možností, jež jim dlouhodobě umožňují přežít v éře plné válek, nenasytných diktátorů a podlých zrad ukončujících vládu celých dynastií. Zcela ignorovat si ji dovolit nemůže nikdo, takže nakonec se pustíte do vyjednání s rebelujícími vesničany, agresivními bandity, lstivými šlechtici a krutými tyrany, na jejichž slovo by se stoprocentně spolehl jen úplný šílenec.
Pro některá uskupení je diplomacie vyloženě nezbytná k přežití. Pokud odstartujete svou kampaň za některou z menších frakcí, hra vás od počátku vaší cesty nutí vytvářet dohody s podobně laděnými národy, protože bez pomoci ostatních vás velmi rychle slupne některá z nenasytných velmocí, jež se za svou agresivní politiku vůbec nestydí. V ideálním případě se vám povede se slabším sousedem vytvořit koalici, do níž následně naberete ještě pár dalších utlačovaných a pospolu zaútočíte na giganta, který vám zatápěl, a po řadě bitev si mezi sebe rozdělíte jeho území. Jakmile se tak stane, můžete se pustit do aktivního budování vzájemných vztahů skrze obchod, sňatky, zapůjčování speciálních společníků a výměnu předmětů různorodé kvality.
Jestli náhodou přemýšlíte nad tím, proč byste vlastně měli někomu něco dávat, odpověď je prostá. S každou herní partou si v Total War: Three Kingdoms dlouhodobě budujete vztahy. Vždy je tím pádem dobré se k většině aktérů čínské hry o trůny chovat s určitou úctou a ohledy, protože nikdy nevíte, kdy se vám bude jejich pomoc hodit. Nesmíte jim však věřit bezmezně. Každá z nich má totiž svého vůdce, jehož zájmy a povahové rysy dlouhodobě určují politiku, kterou jeho lid prosazuje, když je u moci. Pokud se mu náhodou nelíbí některý z vašich generálů, při nejbližší příležitosti vás zradí bez toho, že by k tomu měl skutečně pádné důvody. Osobně se mi tento mechanizmus minimálně u frakcí moc nezamlouvá, nutí totiž AI k podivným krokům.
Na závěr části o mezifrakční diplomacii je třeba zmínit, že v průběhu hraní tento aspekt prochází podobným vývojem jako v nedávno recenzované strategii Imperator: Rome. Na startu nebudete mít problém komunikovat s většinou frakcí, stejně tak se příliš nezapotíte u vytváření obchodních smluv, koaličních dohod a při vytváření rozsáhlých spojenectví. Jakmile však dosáhnete určité úrovně, některé národy se vás začnou obávat a znepřístupní se vám vytváření vojenských spojenectví a uzavírání specifických typů dohod. A aby těch novinek nebylo málo, ty největší státy se s vámi rozhodnou soupeřit o moc. Ano, přesně tak startuje finální etapa Total War: Three Kingdoms, v níž se na sebe vrhnou dominantní hráči podporovaní vazaly a dočasnými přáteli.
Válka je něco, s čím je nutné v Total War: Three Kingdoms počítat, protože dřív nebo později se po boku spojenců pustíte do křížku s některou z dalších herních frakcí stojících vám v cestě na vrchol. Štěstí tu samozřejmě stejně jako všude jinde přeje připraveným, disponujícím nejen rozsáhlou armádou, ale také řádně vybudovanou infrastrukturou bránící vaše sídla a zásobující muže v poli. Možná vás to překvapí, ale vojákům se bez stabilního přísunu jídla nebojuje moc dobře, takže jste nuceni zajistit plné sklady, jinak začnou dezertovat a umírat na podvýživu. Armáda je v tomto díle Total War totiž opět závislá na zásobách spotřebovávaných mimo území, jež má její frakce pod kontrolou.
Počítat v Total War: Three Kingdoms taktéž nesmíte s tím, že po naverbování dostanete do rukou oddíly plné mužů, jako tomu bylo v Total War: Warhammer. Namísto vycvičených a vybavených válečníků dostanete vždy jen malou partičku, která se postupem času doplní do plného stavu, na nějž je většina hráčů této série zvyklá. Creative Assembly nám tímto způsobem chce nabídnout realistický zážitek, díky němuž prakticky pocítíte citelně každou ztrátu, kterou v průběhu bitvy utrpíte. Počáteční fáze hry jsou díky přítomnosti tohoto aspektu minimálně pro menší frakce hodně náročné, nemají totiž k dispozici tolik válečníků jako větší státy, takže i sebemenší prohraná bitva pro ně může znamenat kvůli absenci obranyschopných vojsk konečnou.
Armáda si překvapivě nevystačí jen se stabilními dodávkami jídla. Za své služby požaduje také plat. Finance lze v Total War: Three Kingdoms získat stejně jako potravu především skrze vaše metropole a osady. Pokud jste měli možnost hrát Total War Saga: Thrones of Britannia, jistě si pamatujete, že u velkých měst leželo vždy několik vesnic. Zde zůstala tato mechanika prakticky nezměněna. Opět tu máme specializovaná centra zaměřující se na farmaření, těžbu, víru, produkci nebo obchod s unikátními zdroji, jichž ve hře rozhodně není málo. Vedle těchto jasně orientovaných výroben jsou tu též modifikovatelná velkoměsta, která lze zacílit na výrobu, populační růst, nebo z nich lze udělat obranné pevnosti. Všechny budovy mají samozřejmě několik vývojových stupňů, jež otevíráte skrze technologický strom.
Vývojový strom vám v Total War: Three Kingdoms neslouží jen k vylepšování infrastrukturních aspektů říše. Otvírat si skrze něj lze také nové typy jednotek. I když to některé z vás jistě zaskočí, zpočátku v kasárnách moc zkušených bojovníků nenajdete. Většina potenciálních rekrutů pochází z těch nejnižších vrstev, takže si minimálně po několik desítek tahů musíte vystačit s farmáři. Když vytrváte, postupem času se dostanete k pokročilým lučištníkům, silné pěchotě, jízdě a samozřejmě artilerii, která dokáže často změnit průběh bitvy. Pokud vám spektrum nabízených válečníků nestačí, nezoufejte. Kampaň je tentokrát rozdělena na historickou a románovou verzi, v níž můžete naverbovat také hrdiny, kteří mimo dějinám věrný scénář zastávají tradiční generálskou roli.
Hrdinové se v románové kampani řadí mezi bohy vyvolené jednotky schopné díky svému tréninku zabít stovku vojáků bez toho, že by se zapotili. Každý z nich zastupuje určitou třídu specializující se vždy na danou funkci. Naverbovat lze čistokrevné bojovníky, obchodníky, diplomaty a velitele, bez nichž se obyčejní válečníci ani nevykálí do latríny. Obohacovat je samozřejmě můžete o různé zbraně a předměty vylepšující jejich smýšlení o frakci a bojovou zdatnost. I když je však plně vyzbrojíte, stále na ně musíte dávat pozor, ani v legendární zbroji totiž nejsou nesmrtelní. Když náhodou padnou, nastanou vám krušné časy, protože jejich smrt má značný vliv na morálku jimi kontrolované družiny, což může mít na celkový průběh bitvy fatální vliv.
Jak vývojáři ve svých deníčcích slibovali, každá z legendárních postav nakonec disponuje vedle nebývalé síly a odolnosti také určitým systémem osobnosti a vývojem vztahů s ostatními obyvateli světa Total War: Three Kingdoms. Všichni mají tím pádem své kamarády a rivaly, po jejichž boku chtějí, či naopak nechtějí bojovat. No, a když jejich tužbám nevyhovíte, značně tím snížíte bojovou zdatnost a spokojenost daných jedinců. Celkově však vztahy mezi hrdiny vývoj kampaně dramaticky neovlivňují, je to spíše takový bonus, který se vám čas od času sám připomene skrze událost nebo vypjatější moment v bitvě. Za sebe musím říct, že jsem čekal trošku víc.
Nemálo zklamán jsem byl také z absence komplexnější formy vývoje, která by mi umožnila vytvářet skutečně specializované hrdiny. Pokud by mi evoluční řetězec u každého bojovníka nabídl unikátní schéma, s jehož pomocí bych si ho mohl nadefinovat přesně dle svých představ, neměl bych proti tomuto systému výtky. Jenže v Total War: Three Kingdoms nedisponuje osobitou paletou schopností nikdo. Víceméně všichni mají nebývale podobné spektrum dovedností, jejichž škála je na poměry žánru neskutečně chudá. Jestli si Creative Assembly takto představuje komplexní vývoj postav, no tak to teda potěš pánbůh, protože tohle rozhodně není ideální cesta. Snad podobně nezpracuje koncept pro Total War: Warhammer 3.
Total War: Three Kingdoms zřejmě nakonec nebude dílem, u kterého bych strávil několik stovek hodin jako u Total War: Warhammer. Přesto dle mého mínění patří mezi jedny z lepších zástupců historické odnože série Total War, protože na rozdíl od těch méně vyvedených efektivně kombinuje zavedené prvky s mechanizmy, které jsme doposud měli možnost vidět jen u fantasy dílů této strategické značky. Na celku se mi nejvíce líbí extrémně propracovaná diplomacie, systém vztahů komplikující vládnutí a obstojné spektrum jednotek. Komplet samozřejmě není bez chyb. Stejně jako v minulosti ho trápí tupá AI, jejíž diskutabilní chování zatěžuje jak diplomacii, tak i průběh bitev. Vedle umělé inteligence se moc nevyvedl ani vývoj hrdinů či rozsah technologického stromu.
Nový historický Total War je popravdě hodně těžké hodnotit, protože se v rámci kvalit až tak neliší od svých předchůdců. Když jej však srovnáte s Warhammerem, je to spíše něco, do čeho se není zcela nutné hrnout, protože jej převyšuje snad jen překvapivě zdařilým konceptem diplomacie, díky němuž by mohl být Total War: Warhammer klidně 100% hrou. Pokud se vám líbí Hra o trůny, Total War: Three Kingdoms vám má dle mého názoru co nabídnout, protože intriky a vztahy patří mezi hlavní tahouny tohoto kousku. Máte-li však raději unikátní frakce a skutečně propracované hrdiny, raději si pořiďte extrémně návykový Warhammer. Za sebe nákup hráčům, kteří mají rádi historii Asie, doporučuji, jelikož jim tento titul má co nabídnout.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
• Novinka: 20. 12. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
O kvalitách Total War: Three Kingdoms nelze pochybovat, prakticky za ně mluví samotné prodeje. Prodat více než milion kusů je prostě úspěch. Komplet má však oproti svému fantasy bratříčkovi Total War: Warhammer II minimální znovuhratelnost, což je zřejmě hlavním důvodem toho, proč bývá v žebříčku nejhranějších her na Steamu nad spodních příčkách hned za Farming Simulatorem 19. Ze své nezáviděníhodné pozice se prozatím vždy posunul v momentu, kdy do něj dorazila nová expanze, čemuž se nelze moc divit, když elementární hra nabízí prakticky za každou herní frakci téměř totožný zážitek. Každé DLC bylo pro Three Kingdoms živou vodou, jež opět navnadila k hraní ty, kteří si za pomoci síly, či diplomacie už Čínu minimálně jednou podrobili. Osobně mezi ně patřím, takže vítám oznámení DLC Mandate of Heaven.
Podívat se v této expanzi budeme moci opět do éry plné neklidu, tentokrát však nezamíříme do etapy po Three Kingdoms, nýbrž do fáze před úplným pádem do chaosu. Samotný příběh má započít v roce 182, který se vyznačuje tím, že právě v této době začala pomaličku slábnout moc dynastie Chan v čele s císařem Lingem, který umožnil, aby na dvoře bujela korupce, dekadence a politické pletichy, zatímco prostý lid strádal. Obyčejní lidé mají však jeho vlády již dost, a tak se pod vlajkami tři taoistických bratří Čang Ťüe, Čang Lianga a Čang Paoa, zastupujících legendární Žluté turbany, sjednocují všichni nespokojenci, jejichž snem je Čína bez tyranů u kormidla. Ujmout se v rámci děje budete moci jak vládnoucí třídy, tak i vzbouřenců toužících po rovnosti, kteří před sebou mají nesnadný úkol.
Pokud se rozhodnete přidat se k vládnoucí třídě, nabídne vám Mandate of Heaven rovnou tři protagonisty, za něž bude možno scénář absolvovat. Dominantní postavou bude samozřejmě císař Ling, jehož největším problémem je členitost jeho vlastního dvora. Kromě něj se lze ujmout také statného válečníka Liou Čchung, či Lu Č', který byl jedním z nejvýraznějších generálů císařské armády. Ta má být složena z víceméně elitních jednotek, mezi nimiž naleznete třeba obrněné střelce z kuší, do zbroje zakutou pěchotu či neskutečně efektivní údernou jízdu. Do jisté míry lze říci, že toto vojsko nebude mít vyložené slabiny, tedy až na to, že se jeho stavy budou doplňovat neskutečně pomalu, takže vás ztráty budou bolet více než vesničany s téměř nekonečnými lidskými zdroji.
Totožně jako vládnoucí třída vám i bojovníci za svobodu dají v Mandate of Heaven k dispozici trojlístek tváří tvořený taoistickými bratry, kteří mají za cíl svrhnout prohnilé chanské impérium. Aby se jim to však povedlo, budou si muset udržet zápal, jenž má představovat hlavní mechanizmus jejich frakce. Bez nadšených revolucionářů totiž žádná revoluce neuspěje, a tak musejí zástupci Povstání Žlutých turbanů vyhrávat v bitvách a šířit propagandu. Ta do jejich řad totiž následně láká celé provincie, bouřící se postupně proti svým správcům. Mandate of Heaven mi tímto mechanizmem hodně připomíná Total War: Warhammer II s různými formami šířící se nákazy.
Armáda svobodného lidu má být v Mandate of Heaven tvořena primárně lehkou pěchotou, která to nebude mít v boji proti obrněným specialistům jednoduché. Samotná kampaň nám vedle nových frakcí dodá také staré známé z Total War: Three Kingdoms, mezi nimiž nebude chybět Cchao Cchao, Liou Pej, Sun Ťien či Tung Čuo. Prakticky lze říct, že díky ní poznáme tyto protagonisty daleko důkladněji než v hlavní kampani. Jste-li Total War: Three Kingdoms - Mandate of Heaven zaujati stejně jako já, nezapomeňte si v kalendáři zaznamenat datum 16. ledna, kdy k nám na PC tato expanze dorazí.
• Zdroje: YouTube (Total War), Tisková zpráva
• Novinka: 19. 7. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Dějová linie Total War: Three Kingdoms - Eight Princes se má odehrávat sto let po událostech Total War: Three Kingdoms. Přestože se jednomu z vůdců nakonec podařilo ostatní srovnat a Čínu sjednotit, jeho vlastní dynastie nepatří mezi nejjednotnější, takže se opět schyluje k mocenskému boji, ve kterém se o dračí trůn utká celkem osm knížat. Každý vůdce bude podobně jako panovníci v Total War: Three Kingdoms disponovat specifickou škálou cílů, unikátních schopností a jednotek, jimiž se jeho frakce odliší od ostatních hráčů. Bojovat tentokrát nebude říše proti říši, nýbrž řada knížectví snažících se pro své záměry získat podporu nižší šlechty, jež má veškeré obyvatelstvo pevně pod kontrolou.
Upraven má být taktéž systém moci. O císařský stolec už díky tomu nebudete muset usilovat. Pokud pro vás nebude moc prioritou, klidně se můžete ujmout regentského stolce, nebo některé z nižších pozic, což považuji za dobrý krok. Minimálně v Total War: Three Kingdoms mi tento aspekt hodně scházel. Kromě tohoto mechanizmu byl do hry přidán také aspekt vývoje, který umožňuje zaměřit se na jeden ze čtyř směrů, s jejichž pomocí zefektivníte fungování určitého odvětví vaší říše. Vydat se půjde cestou bohatství posilujícího obchodu, duše vylepšující diplomatické vztahy a mysli usnadňující získávání zkušeností a moci, navyšující schopnosti a pohyblivost vašeho vojska.
Určitým překvapením je minimálně pro mou maličkost relativně nízká cenovka, za niž vývojáři Total War: Three Kingdoms - Eight Princes nabízí. Prakticky za něj zaplatíme jen pár euro, což je vzhledem k obsahu, který by mělo do hry přinést, relativně málo. Jak moc komplexně však bude celek zpracován, je otázkou. Odpověď na ni dostaneme už osmého srpna, kdy by mělo toto DLC vyjít. Osobně se na něj však kvůli řadě nových prvků a mechanizmu šlechticů hodně těším, takže doufám, že mé naděje nezklame.
• Zdroje: YouTube, Steam
• Novinka: 30. 5. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Už před vydáním Total War: Three Kingdoms bylo víceméně jasné, že v Evropě se tento kousek bude těšit jen střední oblibě, protože na ni nebyl od počátku úplně zaměřen. Přestože se mu v našich krajích nevede tolik, jako jeho fantasy předchůdcům, v Číně se jedná o nejlépe prodávaný díl série Total War. Popravdě to není až tak překvapivé, když se jeho děj odehrává právě v éře, která velmi intenzivně formovala jejich dějiny. Celkově hraje Total War: Three Kingdoms aktuálně něco okolo dvou set tisíc lidí, díky čemuž se relativně snadno může v rámci popularity postavit vedle Total War: Warhammer, počítat však lze ještě s dalším nárůstem hráčů, takže nakonec možná veleúspěšný díl zašlape do země.
Creative Assembly má podle informací ze serveru PC Gamer s Total War: Three Kingdoms velké plány. Dlouhodobě se jej bude snažit podporovat a zásobovat novými placenými expanzemi. Ty by měly být zaměřeny na jednotlivé úseky éry Tří království, takže v nich budeme moci sledovat vývoj situace a absolvovat různé dějové okamžiky. V rámci rozsahu by se mělo jednat o středně velká rozšíření, jež budou hodně podobná balíčkům s lordy známým z Total War: Warhammer.
Přidána má být časem také tradiční módovací sada, která umožní šikovným členům komunity formovat základní herní mechanizmy, jednotky a řadu dalších aspektů podle jejich představ. Upřímně doufám, že se hráčům touto cestou podaří odstranit většinu aktuálních problémů Total War: Three Kingdoms, protože dost pochybuji o tom, že se jim budou aktivně věnovat sami vývojáři.
• Zdroje: PC Gamer
• Novinka: 26. 4. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Škále generálů, jíž nám nabídl Total War: Warhammer, se Total War: ThreeKingdoms zřejmě jen tak nevyrovná, přesto se vývojáři z Creative Assembly pokusili vytvořit spektrum unikátních postav lišících se od sebe nejen názvem, ale také dovednostmi. Tradičnímu obrazu vůdce vedoucího vojsko v sérii Total War bude mít nejblíže velitel. Primárním představitelem této třídy má být Cao Cao s Liu Beiem, jejichž benefitem pro armádu bude především inspirativní aura. První zmíněný mimoto bude schopen manipulovat s názory svých přátel a oponentů. Druhý se naopak zaměří na cestu cti, takže jej budou mít ostatní rádi proto, jaký je, nikoliv kvůli síle jeho praporců složených převážně z rolníků. Dle slov tvůrců s těmito charismatickými muži často vyhrajete bitvu dříve než začne.
Na mluvení a diplomacii moc neužije zástupce třídy vanguard. Tito hrdinové se na rozdíl od velitelů nebojí ušpinit krví, takže je většinou naleznete v první linii, s níž se snaží prorazit k nepříteli, kterého následně zasypou sérií smrtících úderů. Mimo bitevní pole se budou zaměřovat na přežívání a armádní logistiku, díky čemuž nebudou mít nikdy výrazné problémy se zásobováním svých věrných. Na podobném principu jako vanguardi budou v Total War: Three Kingdoms fungovat také šampioni, specializující se na duely. Jakmile se takto laděná postava dostane ke svému oponentovi patřícímu třeba ke specializaci stratég či velitel, velmi rychle jej rozseká na kusy, protože v souboji dvou bojovníků proti němu prostě nebudou mít ani tu nejmenší šanci.
Pro defenzivně laděné hráče, kteří moc neholdují duelům, mají tvůrci Total War: Three Kingdoms třídu ochránců. Zástupci tohoto povolání jsou tanky své doby, takže nemají problém na sebe dočasně navázat klidně i několik jednotek bez toho, aby je to stálo život. Někteří z nich budou dokonce disponovat schopnostmi, jež budou stabilně v průběhu bitvy navyšovat jejich sílu, což z nich po několika minutách na bojišti udělá téměř neporazitelná monstra. Opakem těchto hrdinů mají být fragilní stratégové, kteří vám při střetu armád nebudou moc platní. Velmi zdatní budou naopak ve vyjednáváních a vytváření různých diplomatických smluv. Fakticky by to měli být specialisté nepotřebující pro vítězství ani tak kontrolu světa, jako spíše dobře uzavřená spojenectví.
Základní škála generálů Total War: Three Kingdoms nevypadá dle mého názoru vůbec zle. Když ještě vezmeme v potaz, že vedle hlavních hráčů nám tato strategie nabídne také stovky unikátních postav schopných nakonec usednout na dračí trůn, rozhodně se máme nač těšit. Za sebe musím říct, že se též nemohu dočkat expanzí, jež elementární spektrum hrdinů rozšíří o nové specialisty, kteří umožní případným zájemcům absolvovat kampaň z trošku jiné perspektivy. Doufám, že v následujících týdnech nám budou vedle šampionů detailněji představeny také jednotky jednotlivých frakcí.
• Zdroje: PC Gamer
• Novinka: 18. 3. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Total War: Three Kingdoms by nám mělo nabídnout celkem jedenáct lordů, za něž bude možné absolvovat herní kampaň. Počítat můžeme s ušlechtilými šlechtici, slavnými generály, diplomaty se stříbrným jazykem, schopnými obchodníky a bandity, kterým bude možné platit za to, aby se od území slušných panovníků drželi v uctivé vzdálenosti. Creative Assembly očividně hodně sází na to, že pestrou škálou vůdců zastíní nepříliš rozsáhlé spektrum jednotek. Pokud budou všechny postavy a šampioni skutečně unikátní, s vysokou pravděpodobností se jim to povede.
Každá postava má totiž minimálně dle slov vývojářů z Creative Assembly operovat s unikátním vývojovým stromem, specifickými schopnostmi a řadou dalších aspektů, jež od sebe pomohou odlišit jednotlivé herní frakce Total War: Three Kingdoms. Hodně zajímavě mi po této stránce přišel navržen kupříkladu zástupce prostého lidu Liu Bei. Tento hrdina bude startovat bez území s armádou bezzemků, kteří od něj za své služby nebudou požadovat žádné peníze, takže minimálně milice bude trumfem, na nějž bude moci leckdy vsadit. K dispozici bude mít taktéž technologický strom s benefity otevírající mu lepší správcovské dovednosti, jimiž ostatní nedisponují.
Jedním z nejzajímavějších představených lordů je ale bez řečí despotický tyran Dong Zuo, který je podle aktuálně dostupných informací hlavním důvodem vzpoury startující děj Total War: Three Kingdoms. Primárním herním prvkem tohoto panovníka má být zastrašování, s jehož pomocí bude expandovat svůj vliv. Fakticky se má jednat o vládce sázejícího na krutost, hamižnost a nemalou míru arogance. Jeho startovní pozice nebude vůbec jednoduchá, když však stabilizuje své panství, bude mít velkou šanci na to, aby pod svým velením sjednotil ostatní šlechtice, kteří proti jeho praktikám původně povstali. Pokud mi nebude nabídnut hrdina se silnými střeleckými jednotkami, zřejmě u tohoto nesmlouvavého antagonisty nakonec skončím.
• Zdroje: Youtube (Total War)
• Novinka: 20. 2. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Hodně velkou část dnešního gameplaye věnovali tvůrci z Creative Assembly bitvě, skrze niž lze nejlépe ukázat rozdíly mezi historickou a románovou kampaní. Hrdinové se ve scénáři, který je věrnější reálným dějinám, stávají součástí jednotlivých oddílů. Déle tím pádem nebojují na vlastní pěst, přesto mezi sebou vedou divoké dialogy, kontrolují další prapory a nejednou se pokouší vyzvat družinu svého zapřisáhlého nepřítele na boj muže proti muži. V rámci elementárního konceptu mi tento design bitev neskutečně připomíná středně vyvedený Total War: Arena, který fungoval podobně. Nevím však, jestli se vývojáři v tomto ohledu vydali nejlepší cestou, protože osobně jsem si k dané hře nebyl schopen vytvořit řádný vztah právě kvůli návrhu tohoto prvku.
Záběry samotné pochází ze sto padesátého tahu. Osobně bych popravdě očekával, že v této fázi scénáře bude mít člověk k dispozici už rozsáhlejší spektrum jednotek, jež půjde na bojišti nasadit. Namísto toho má minimálně aktuálně prezentovaná armáda dosti omezenou škálu válečníků, která nedokáže řádně zaujmout hráčovu pozornost, protože se jedná o hodně podobně navržené bojovníky. Za sebe bych uvítal, kdyby tvůrci vytvořili u každé frakce minimálně pět až sedm unikátních zabijáků odlišujících se od ostatních jak vzhledem, tak i dovednostmi, čímž by se od sebe jednotlivá uskupení jasně vyhranila.
Po zhlédnutí dnes prezentovaných záběru již konečně chápu, co některým novinářům nesedělo na umělé inteligenci. AI se v Total War: Three Kingdoms chová ukvapeně, což nejednou působí její pád. V okamžiku, kdy už ve hře nemáme hrdiny, se z tohoto dílu série stává klasický Total War se všemi jeho klady i nedostatky. Kdyby nedošlo k odkladu, zřejmě by tento kus nedopadl nejlépe. Naštěstí vývojáři z Creative Assembly vzali rozum do hrsti a datum vydání posunuli. V květnu se díky jejich prozřetelnosti a hlasitému láteření komunity snad dočkáme projektu, který si zaslouží nosit jméno této kultovní značky.
• Zdroje: Youtube (Total War)
• Novinka: 13. 2. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Pro hráče sledující podrobně herní scénu není dnešní oznámení zřejmě ničím překvapivým, protože v určitých kruzích se velmi hlasitě diskutovalo o tom, že Total War: Three Kingdoms není zrovna ve stavu, kdy by ho bylo možné vypustit. Přestože se Creative Assembly zpočátku tvářilo, že na této fámě není zbla pravdy a vypouštělo jedno trailerové video za druhým, nakonec muselo vyjít s pravdou ven, jelikož se datum vydání jejich strategického titulu nezadržitelně blížilo.
Total War: Three Kingdoms k nám nakonec dorazí až v druhé polovině května, kdy by měla být dle názoru vývojářů z Creative Assembly hra plně připravena a zbavena všech nedostatků, na něž si nyní hráči, kteří ji měli možnost otestovat, stěžují. Přesné datum bylo stanoveno na 23. května 2019, jenž je od dnešního dne vzdálen přeci jen více než 7. březen, během něhož k nám měl tento strategický titul dorazit původně. Za sebe musím říct, že upřímně vítám tento krok, který však na tvůrce Total War: Three Kingdoms nevrhá nejlepší světlo, protože se jedná už o druhý odklad.
Namísto plnohodnotného historického dílu se podle některých informací můžeme v následujících týdnech těšit na další expanzi do Total War: Warhammer II, která do hry přinese nové generály a čerstvé jednotky. Obohacena by měla být tentokrát frakce Skavenů a Ještěrů, kteří už na své DLC nějaký ten pátek čekají. Osobně bych se vůbec nezlobil, kdyby Creative Assembly při vydání menšího datadisku přišli také s odhalením většího rozšíření, nebo třetího dílů fantasy odnože série Total War.
• Zdroje: Facebook (Total War)
• Novinka: 21. 1. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Skrze diplomacii budete v Total War: Three Kingdoms schopni vyřešit bez krveprolití nejednu palčivou situaci, která by v minulosti vyvolala válku. Těm z vás, kteří vyloženě neholdují dlouhým debatám, nabízí nové dílo Creative Assembly ještě jednu cestu, jak některé vypjaté momenty řešit. Namísto síly či ústupků máte možnost do boje zasáhnout lstí, a to za pomoci specialistů zaměřených na nekalé praktiky, jimž na cti moc nezáleží.
Přestože měli špioni i v minulosti relativně velkou moc, nejednalo se o postavy schopné vyloženě změnit průběhu bitvy či definovat chod dějin ve prospěch své frakce. V Total War: Three Kingdoms se z těchto hrdinů opět stanou postavy, s nimiž bude nutné kvůli jejich kvalitám permanentně počítat. Asi nejzajímavější novinkou, kterou čínský Total War přinese, bude možnost infiltrace. Díky ní můžete do verbovacího seznamu vyslat vašeho špeha, který se objeví na listině vojáků, jež může váš oponent naverbovat. Pokud se vám poštěstí nasadit kukačku do hnízda, vytvoří si síť, po jejímž posílení bude schopná vylepšovat vztahy, krást, diskreditovat jednotlivé šlechtice či páchat jiné akce, z nichž budete ve finále profitovat.
Jelikož se bude každý špion vydávat za normální postavu, bude jej jeho aktuální pán moci dosadit do role generála, nebo z něj udělat správce provincie, čímž se mu otevřou další cesty, jak škodit. V případě, že se špion dostane dostatečně vysoko, má dokonce možnost zabít vůdce frakce, do níž je nasazen a usednout na jeho místo. Jakmile obsadí trůn, můžete svou říši přinutit ke kapitulaci, čímž přivedete jím vedené uskupení pod svou zástavu. Na první pohled vypadá tento koncept skutečně vydařeně. Otázkou je, zda ho budou schopny efektivně užívat AI řízení oponenti, kteří mají často s komplexnějšími mechanizmy nemalé problémy.
• Novinka: 17. 1. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Nejnovější trailer Total War: Three Kingdoms nám svět této velkolepé strategie ukazuje z trošku jiného úhlu než jeho předchůdci. Namísto na boj či jednotlivé protagonisty se vývojáři z Creative Assembly tentokrát zaměřili na prezentaci krajiny, která je minimálně dle toho, co tvůrci ukazují ve svých záběrech, navržena skutečně detailně. Vidět na nich můžeme bambus požvykující pandy, úchvatnou noční oblohu či impozantní hory, kolem nichž projíždí hlavní aktér tohoto klipu – hrdina Zhuge Liang hledající pána, v jehož službách by mohl chránit obyvatelstvo a definovat osud válkou zpustošené Číny.
Nikoho jistě nepřekvapí, že Zhuge Liang nebude jediným hrdinou, který bude v divoké éře čínské historie hledat pána, za nějž by mohl bojovat. Kromě něj bude herní svět brázdit řada jiných postav s jasně definovanou minulostí, pohlavím, unikátními schopnostmi a zbraní, s níž se budou ohánět. Pokud bych v tento moment měl jen tak z fleku odhadnout, jak bude v Total War: Three Kingdoms vypadat škála šampionů, zřejmě v ní nalezneme válečníky bojující se dvěma meči, obouručákem nebo s lukem, jenž budou užívat primárně k eliminaci podobně silných oponentů schopným je na blízko zabít během mžiku oka.
Minimálně z traileru lze prozatím soudit, že šampioni si svého lorda budou vybírat dle jeho skutků. Některé hrdiny budou více přitahovat silné osobnosti s pevnými morálními základy. Jiní naopak budou vyhledávat slabé vůdce, do jejichž vlády budou schopní určitým způsobem zasahovat. Osobně počítám také s přítomností vyloženě záporných postav, jimž bude imponovat generál nechávající za sebou jen mrtvá těla s jeho znakem a hořící města neschopná se ubránit jeho síle. Zda to nakonec však skutečně bude tak jak prezentuje trailer, je otázkou. Možná ve finále dostaneme v Total War: Three Kingdoms jednoduchý koncept, ignorující povahu vašeho panovníka, což by byla dle mého názoru skutečně škoda.
• Novinka: 6. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Doposud nám vývojáři z Creative Assembly představovali především vůdce se zavedenými říšemi, kteří se snaží řešit problémy buď za pomoci diplomacie, nebo čestného boje na život a smrt. Nejnovější velitelka Zheng Jiang však bude zřejmě kráčet trošku jinou cestou, protože je představena jakožto bandita, který plení a útočí primárně ze zálohy, což krásně ukazuje nové video zacílené na jednotlivé legendární postavy.
Zheng Jiang je v novém traileru k Total War: Three Kingdoms prezentována jako velmi silná žena, která se nebojí kvůli svým zájmům kráčet přes mrtvoly slabých mužů, obávajících se nejen jí samotné, ale také guerillové taktiky, jíž používá. Osobně si fungování této postavy moc nedokáži představit v praxi. Možná tu bude samotný princip přepadových bitev přepracován více do podoby, jež citelně zvýhodní útočníky nad putující armádou, nucenou čelit výpadům ze zálohy. Snad se z ní nakonec stane plnohodnotný vůdce, nikoliv jen bandita bez ambicí budovat říši.
• Novinka: 19. 11. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Sérii Total War hraji skutečně už hodně dlouho. Prakticky by se dalo říct, že ji sleduji od jejích úplných počátků. Přestože ji mám rád, její systém diplomacie mi nikdy moc neseděl, protože v něm nikdy nebylo zcela jasné, jak celé jednání dopadne či jak moc velké ústupky musíte udělat, aby váš sok přijal požadovanou mírovou dohodu. V Total War: Three Kingdoms se podle prezentovaného videa můžeme těšit na řadu zásadních změn, jež udělají z otravného aspektu prvek, který bude hýbat vývojem hry.
Na nově vypuštěném videu z Total War: Three Kingdoms máme možnost vidět diplomatické jednání s vazalem, od něhož tvůrci požadují zásoby jídla. V průběhu celé prezentace nám ukazují možnosti, s jejichž pomocí mohou od nebohého šlechtice předmět svého zájmu získat. Přítomny jsou výhrůžky, úplatky či dokonce příslib autonomie, jenž nakonec přinutí čestného muže přijmout vaše podmínky. Těšit se podle všeho můžeme také na půjčky.
Ano, čtete správně. Pokud vám budou scházet finance, můžete se dlouhodobě domluvit s ekonomicky silnějším uskupením, které vám po nastavení splátek zapůjčí sumu, za niž zvelebíte vaši říši. Vypůjčené penízky je popřípadě možné použít také k podpoře boje za nezávislost některého z menších státečků patřících k říši protivníka. Celkově bude spektrum možností o mnoho rozsáhlejší než v minulosti. Prakticky by se dalo říct, že Total War: Three Kingdoms se hodně přiblíží konceptu Crusader Kings II, které je propracovaností diplomacie proslulé, což vítám.
• Update: 1. 10. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Když vývojáři z Creative Assembly oznámili, že Total War: Three Kingdoms tento rok nedorazí, byl jsem z toho popravdě trošku smutný, protože tehdy bylo jaro ještě hodně daleko. V současnosti už ale tolik netruchlím, protože nám bylo konečně odhaleno datum vydání, jež je aktuálně stanoveno na 7. března 2019, kdy hra dorazí na PC. Snad nebude vypuštěné podobně jako u řady jiných projektů tohoto studia v průběhu následujících měsíců oddáleno.
Pro ty, kteří svěří svou důvěru do rukou Creative Assembly a zakoupí Total War: Three Kingdoms ještě před vydáním, mají vývojáři odměnu v podobě expanze Yellow Turban Rebellion. Ta by měla být zacílena na legendární povstání Žlutých turbanů, v jehož rámci povedete do boje dezertéry, hladové vesničany, rebelující inteligenci a bohy povolané blázny, jejichž myšlení bude relativně prosté. Zpřístupněny vám budou v tomto datadisku tři nové herní třídy, trojlístek generálů a technologie, jež základní hra nenabízí.
• Novinka: 17. 8. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Po E3 záběrech (naleznete je v předchozím updatu) z obléhací bitvy vedené mocným generálem Cchao Cchaem, tu pro vás dnes máme čerstvé video. To je zacíleno na bitvu v lesích, kde byla jedna z menších armád kontrolovaných dětmi nedávno představeného Sun Jiana přepadena citelně silnějším vojskem, jehož cílem je eliminovat veškerou sílu rodu Sun.
Hned na samém začátku střetu jsou nám ve videu z Total War: Three Kingdoms představena dvojčata z rodu Sun Jian, jejichž vojsko bylo znenadání přepadeno. Oba sourozenci kontrolují určitou část armády, což v praxi znamená, že každá ze skupin disponuje trošku odlišnými schopnostmi a posíleními, o něž je obohacují jejich vůdci. V akci máme možnost vidět lukostřelce, kavalerii a kontaktní pěchotu kosící útočníky po desítkách. Naneštěstí pro dvojici jejich oponent disponuje mnohonásobně větší silou, takže se sourozenci nakonec musí stáhnout na defenzivní pozici.
Při obraně lze spatřit v chodu fungování formací nabízejících hráči různé dočasné výhody. Stejně tak máme možnost vidět dopad hrdinů na průběh bitvy. Po pádu nepřítelových reků se misky vah začnou ihned přiklánět na stranu početně slabších obránců, kteří však disponují těsně provázanými šampiony, jejichž muži mají stále motivaci k tomu, aby dál bojovali. V Total War: Three Kingdoms budou vůdci očividně hrát primární roli a hra vás za jejich ztrátu většinou zřejmě potrestá prohrou, což se minimálně mé maličkosti moc nelíbí. Upřímně doufám, že klasická historická kampaň nebude na generály cílit tolik jako románový režim.
• Novinka: 14. 8. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Přestože vypadá Cchao Cchao jako jediný skutečně schopný vůdce, bude se v herním světě Total War: Three Kingdoms nacházet ještě několik podobně zdatných jedinců, které nám vývojáři z Creative Assembly zřejmě představí skrze trailery poháněné herním enginem. Druhým protagonistou boje o Čínu bude podle všeho Sun Jian, jehož rodina hrála nezanedbatelnou roli v boji o moc v éře Tří království.
Stejně jako Cchao Cchao se i Sun Jian rozhodne po řadě neblahých událostí postavit proti tyranovi Dong Zhuovi, který nejenže nedbá hlasu lidu, ale také ignoruje šlechtu, což je prohřešek, jenž nelze přehlížet. Skrze jeho vyprávění o cestě za mocí se seznamujeme se střípky kampaňové mapy Total War: Three Kingdoms, na nichž máme možnost vidět pomalu rostoucí města, kupecké karavany, vojenské tábory a nově vznikající metropole rozšiřující sféru svého vlivu za městské hradby.
Na první pohled vypadá kampaňová mapa hodně dobře, protože nabízí bohatý svět, jehož zabrání si jistě užijeme. Upřímně doufám, že se nejnovější plnohodnotný díl série Total War vyvede lépe, než jeho historický předchůdce Total War: Rome II, kvůli němuž je tato větev značky už více než pět let u ledu.
• Novinka: 7. 6. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Jak jsme vám již řekli v naší minulé aktualizaci, hrdinové budou postavy, jejichž skutečnou sílu zakusíte jen za předpokladu, že se rozhodnete absolvovat kampaň Total War: Three Kingdoms v románovém režimu, obsahujícím řadu antihistorických prvků. Pokud dočasně plně zavrhnete historický mód, bude vám nabídnuto jedenáct válečníků z této éry, kteří budou stejně jako šampioni ze světa Total War: Warhammer disponovat unikátními vlastnostmi a dovednostmi, jež budou moci využít při střetu se svými nepřáteli.
Před každou bitvou budete moci do své armády nasadit tři různě laděné postavy. Každý hrdina má unikátní osobnost. V praxi by se měly charaktery jednotlivých postav projevit především tak, že nebudou chtít stanout na bojišti vedle určitých šampionů a když už, značně jim to sníží některé statistiky či jinak naruší jejich bojovou efektivitu. Formovány by v tomto díle měly být specifické příběhy s odlišným průběhem a finále.
Upraveny by měly být v Total War: Three Kingdoms také formace jednotek. Jednotlivé oddíly budou v armádě bez hrdinů schopny nastoupit jen do základních postavení. Speciální formace se jim otevřou jen za předpokladu, že se bude v armádě nacházet specialista na taktiku, který jim umožní seskupit se tak, aby z toho mohli v daném momentu vytěžit co nejvíce. Na nedávno prezentovaných záběrech jsme mohli kupříkladu vidět štítovou hradbu kopiníků snadno odrážející nepřátelský nápor, jež vojáci sestavili díky rozkazům strategicky zdatného velitele.
Přítomny budou podle všeho i duely, jež vám v románovém režimu umožní postavit proti sobě v souboji jeden proti jednomu dva šampiony. Ti mohou v boji buď zahynout, nebo z něj zbaběle utéct, čímž jistě značně naruší morálku armády, jejíž hrdina se rozhodně raději zachránit svůj život za cenu ztráty cti. Před samotným začátkem boje můžete svému vyvolenému nastavit speciální dovednosti, které často rozhodnou o tom, kdo nakonec zvítězí.
Přestože jsem zpočátku nebyl z přítomnosti hrdinů moc nadšen, začínají se objevovat skutečnosti, jež je v mých očích trošku zatraktivňují. Pokud se z nich tvůrcům Total War: Three Kingdoms podaří vytvořit obstojně fungující postavy se zajímavým příběhem a schopnostmi, s vysokou pravděpodobností si nakonec namísto historického režimu zahraji nejprve mód s legendárními šampiony.
• Novinka: 7. 6. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Úvodní trailer k Total War: Three Kingdoms vypadal skutečně pěkně. Vidět jsme v něm měli možnost řadu zajímavých detailů mírně nastiňujících to, o jaký titul půjde, a co od něj můžeme v určitých ohledech očekávat. Možná právě proto nás mírně vystrašila přítomnost hrdinů, s nimiž jsme se mohli setkat třeba ve fantasy větvi Total War: Warhammer, kde jsou schopni zadržet za pomoci svých schopností klidně i několik pěchotních oddílů. No řekněte sami, kam by se asi poděla slibovaná historická přesnost, kdyby vaši muži museli čelit takřka nesmrtelným válečníkům
Sami vývojáři z Creative Assembly naše obavy trošku zmírnili novými informacemi, skrze něž oznámili, že Total War: Three Kingdoms bude hned při vydání nabízet dva herní režimy. Ty uspokojí jak milovníky historie, tak i fandy děl s nádechem fantasy. První z nich hráčům dá k dispozici svět postavený na zápiscích historického textu napsaného ve třetím století, který bude laděn více sandboxově. Chybět v něm samozřejmě budou hrdinové eliminující bez větších obtíží jeden prapor za druhým.
Druhý herní režim se bude opírat o dílo Luo Kuan-čunga Příběhy Tří říší, jež je plné zrad, politických machinací, voleb a velkolepých střetů jednotlivých hrdinů, s nimiž se mohou utkat jen jim rovní. Celek bude dle našeho mínění o něco více lineární než první alternativa. Servírováno by nám mělo být i více akce a zvratů, protože příběh zde bude hrát nezanedbatelnou roli.
Nejnovější video k Total War: Three Kingdoms v nás vzbuzuje pocit, že se novinka od Creative Assembly bude skutečně hodně podobat Total War: Shogun 2. Bitevní vřava je opět plná divoce plajících vlajek, jež na svých zádech nesou do boje neohrožení vlajkonoši. Celkový dojem mírně kazili hrdinové, když však nyní víme, že se s nimi nebudeme muset setkat, je člověk hned o něco klidnější. Vyjít by tento kousek měl až na začátku příštího roku. Snad nám vývojáři představí na E3 co největší počet informací, které nám pomohou přečkat následující měsíce.
• dojmy z hraní: 20. 9. 2018 • Autor: Filip Němec
Představení a následné hraní Total War: Three Kingdoms na Gamescomu bylo dosti odlišné od všech ostatních schůzek. V malé místnosti jen s pár počítači jsem se zúčastnil kratičké prezentace, po které mě a další dva novináře nechala přítomná PR pracovnice vydavatelství Koch Media nerušeně hrát. Žádné velké pompéznosti, vychvalování hry ani dárečky. Three Kingdoms však mluvilo samo za sebe. Dostal jsem možnost zahrát si jednu z misí, kterou jste mohli vidět v trailerech, ještě předtím mi však bylo dovoleno prohlédnout si novou herní mapu.
I o té jsem se bavil s hlavním designérem Three Kingdoms v následném rozhovoru. Tam mi bylo mezi řádky přiznáno, že nejde o největší mapu, jakou kdy tato série spatřila, ale rozhodně jde o prostředí nejvíce propracované, rozdílné a rozmanité. V tomto směru musím dát autorům jednoznačně za pravdu, protože jeho variabilita byla z rychlého přeletu nad významnou částí mapy zcela evidentní. Jižní část se vyznačuje velkými řekami a těžko přístupnými horami. Nechybí však ani vyprahlé pouště či husté lesy.
Hlavní změnu vidím v detailech, které jsou oproti předchozím dílům podstatně větší a kromě prosté vizuální odlišnosti můžete z různých míst vyčíst další informace. Poznáte, které cesty jsou rušnější a kde se moc obyvatel nepohybuje, jaké město bylo nedávno vypáleno, ale i takové detaily, jako jsou rozdíly mezi jednotlivými řekami. Některé se chlubí velkými loděnicemi u svých břehů, jiné mají odlišnou barvu, protože obsahují hodně slané vody.
Vše pak završuje cyklus dne a noci, který je v sérii Total War naprostou novinkou. I zde můžeme hovořit o dvou rovinách – čistě vizuální, kdy vidíte zapadat slunce nad krajinou, ba dokonce i stín vrhaný mohutnými horami či lesy a samozřejmě také funkční – některé bitvy se tak odehrají v noci a jiné zase ve dne. Nikoli však už na popud vývojářů a jejich nastavení scénáře, nyní je vše dynamicky řešeno denním časem.
Pokud sledujete naše pravidelné zpravodajství o hře Total War: Three Kingdoms podrobněji, jistě jste si všimli, že hra bude nově obsahovat dva poměrně rozdílné herní režimy. Klasickou kampaň, která se ve svých principech nebude odlišovat od toho, co známe v sérii dnes a nový romantický režim. Stejně jako běžná kampaň i romantický režim je založen na historicky autentických datech a událostech, dovoluje však dát větší prostor jednotlivým hrdinům a jejich vzájemným vztahům.
Právě mise z mojí ukázky byla součástí romantického režim,u a tak byla hra ovlivněna především počínáním dvou hlavních hrdinů. Jejich vliv na hratelnost, respektive průběh bitvy, je zcela zásadní a to v mnoha směrech. Každý generál má pod sebou své vlastní vojsko, které je s ním v úzkém spojení. I díky tomu byla má ukázka dosti odlišná, protože jsem měl hned dva generály – sourozence Sun Ren a Sun Quan. Ovládání je stejné jako doposud, nemusíte rozdávat rozkazy dvakrát jenom kvůli tomu, že máte dva generály. Rozdíl je především v tom, že výkon vojáků ovlivní morálku generála a naopak. Stejně tak může generál použít speciální schopnosti, jež budou ve většině případů ovlivňovat právě jen jeho družinu.
V podstatě tak máte k dispozici dvě dosti odlišné armády, což významným způsobem navyšuje množství a variabilitu nejrůznějších válečných strategií a přístupů k boji. Chce to však dobrý přehled o jednotlivých generálech a jejich jednotkách a to samozřejmě jak těch svých, tak i těch, kteří stojí proti vám. Některý generál bude dobrým stratégem, ale jakmile na něj vyrazíte se svojí jízdou, půjde rychle k zemi. Jiní jsou zase statnými bojovníky a najdete je pouze v předních liniích, stejně jako oni jsou však i jejich vojska pěkně horké hlavy a v případě smrti takového generála klesne morálka jeho vojáků na minimum.
Nový Total War bude hodně o vztazích. Ano, vzhledem k názvu nového režimu půjde i o vztahy romantické, ale stejně tak o rodinné či rivalské. Řeč je o interakci nejen co se generálů v rámci jedné armády týče, ale také ve smyslu soubojů dvou vzájemně nepřátelských vojevůdců. I zde je vývoj vztahů dynamický a můžete nepřátelského generála naštvat takovým způsobem, že se na toho vašeho bezhlavě vrhne hned na začátku samotné bitvy.
Já jsem si mohl vyzkoušet příběh i následky vztahu sourozeneckého. Sun Ren a Sun Quan jsou bratr a sestra ve zbrani a jejich vztah jsem otestoval hned dvěma odlišnými přístupy. Při prvním pokusu mi sestra padla v boji, což samozřejmě ovlivnilo morálku jejích vojáků. Většina začala hůře bojovat a někteří se rozutekli (tento vztah ale nemusí být jednotvárný, u jiného generála naopak jeho smrt může krátkodobě jeho osiřené vojsko povzbudit). Zásadním následkem však bylo to, že přeživšího bratra zachvátila zuřivost a bojoval s ještě větším nasazením.
Hrdinové budou rozhodně velkou inovací pro historickou sérii Total War, a přestože někteří tradiční hráči měli z počátku strach z přítomnosti velmi silných osobností, jež dokáží zvrátit osud celé bitvy, postupně i zatvrzelí fanoušci začínají tomuto režimu přicházet na chuť. Hraní romantického módu dává hře zcela jiný náboj a samotným bitvám přidává zcela nový taktický element.
V rámci mé ukázky jsem si však mohl vyzkoušet ještě jednu novou a z mého pohledu zajímavou věc. Nově každá bitva nemusí nutně skončit porážkou či vítězstvím jedné ze stran. V případě, že se vám to bude hodit, můžete zavelet ústup, prohrát bitvu, ale zachránit část vojáků, kteří by tak jako tak padli v bitvě. A protože moje mise začala tím, že jsem byl v úzké lesní cestě přepaden rychlým nájezdem nepřítele, měl jsem ideální příležitost tuto taktiku vyzkoušet. Při nečekaném útoku soupeře jsem sice stihnul rychle zareagovat, ale moje řady prořídly natolik, že finální souboj, který jsem ze strategických důvodů započal na vrcholku nedalekého kopce, byl pro mě fatální.
Takže jsem byl poražen? Nikoliv. Využil jsem speciálních schopností mých generálů a bitvu nakonec vyhrál, avšak zbytek mého vojska byste nakrmili dvěma krajíci chleba a jedním džbánkem mléka. Nebylo složité vyhodnotit výsledek jako velmi špatný. Sice jsem tedy z tohoto střetu odešel jako „vítěz“, ale utrpěl jsem takové ztráty, že vlastně o nějakém úspěchu nemohla být řeč. Celou bitvu jsem si tak zopakoval, a přestože se mi už vedlo o poznání lépe a neměl jsem sebemenší problém přemoci soupeře klasickou cestou, spokojil jsem se s tím, že jej patřičně zesměšním... a se zbytkem své stále početné armády jsem vyrazil na ústup. Dvě mouchy jednou ranou.
Zbývá už jen dodat, že Total War: Three Kingdoms vypadá skvěle. Noční mise měla velmi působivou atmosféru. Vše začínalo rozhovorem dvou sourozenců, jejichž armády poklidně putovaly lesní cestou lemovanou poletujícími lampiony, které vydávali slabé, ale příjemné světlo. V momentě se však změnila jak nálada armády i celkový vizuál. Z lesa se začaly snášet ohnivé šípy a stíny lesního porostu ustupovaly početné armádě nepřítele. Scrollování z ptačí perspektivy do neuvěřitelných detailů a zpět má stále neuvěřitelné grády a pochválit musím zejména skvělé detaily jednotlivých vojáků i jejich animace.
Total War: Three Kingdoms má nakročeno k něčemu novému a velmi podařenému. Zdá se, že se autorům podařilo nejen skvěle zpracovat historicky věrné a zajímavé téma, zároveň ale dokázali i po všech těch letech přijít s mnoha novinkami, jež by mohly opět vylepšit a obměnit hratelnost. Na mysli mám teď zejména romantický režim ve spojení s hrdiny, což je element, který rozhodně stojí za bližší prozkoumání.
• rozhovor: 20. 9. 2018 • Autor: Filip Němec
Na Gamescomu 2018 jsem si mohl vyzkoušet jednu z misí Total War: Three Kingdoms (zde najdete dojmy z hraní), ihned poté jsem však měl ještě možnost vyzpovídat hlavního designéra, Al Bickhama ze studia Creative Assembly. Bavili jsme se zejména o hlavních novinkách Three Kingdoms – romantickém režimu a jeho významných hrdinech.
(Filip Němec): Proč jste se rozhodli zasadit Total War: Three Kingdoms do Číny, do éry tří království?
(Al Bickham): Proč ne? Na začátku jsme si udělali průzkum a Čína byla skvělá hned ze tří důvodů. Za prvé [Three Kingdoms] jsou geograficky věrné [historické] předloze. Jde o nádhernou zemi, která je jako stvořená pro téměř jakoukoli hru. Za druhé to pak je rozměr celého konfliktu, ve kterém zemřelo něco mezi čtyřmi až pěti miliony lidí, takže jde o jeden z největších válečných konfliktů historie. A nakonec to jsou právě velmi zajímavé postavy, jež toto období nabízí. Hodně jsme o této éře mluvili už dříve a líbí se nám vlastně vše, co je s touto érou spojené. Nejen hry, ale také knihy nebo filmy a teď jsme si zkrátka řekli, že už je ten správný čas.
Neměla na toto rozhodnutí vliv i velikost asijského trhu? V minulosti něco podobného kupříkladu udělal Blizzard se svým rozšířením Mists of Pandaria pro World of Warcraft.
My jsme se o tomto konceptu bavili už dlouho a chtěli jsme vše kolem Tří království zpracovat už delší dobu. Samozřejmě chceme, aby se hra líbila i domácímu publiku, protože jde o jejich historii a jejich kulturu. Pracujeme tu se zdroji ze 14. století, takže to není úplně jednoduché, ale chceme být opravdu přesní.
Jak moc je tedy Total War: Three Kingdoms historicky přesnou hrou? Vymýšleli jste si určité věci, abyste podpořili nějaké herní mechanizmy či přinesli lepší hratelnost?
Vše je založeno na historických datech, i vztahy jednotlivých postav jsme se snažili ztvárnit co nejvěrněji. Samozřejmě v romantickém režimu (nový herní režim založený na příbězích Luo Kuan-čunga a jeho knihy Příběhy Tří říší, pozn. redakce) se více hraje na vztahy a menší příběhy mezi postavami, ale i zde jsme se snažili být co nejpřesnější. Naše dva herní režimy jsou dosti odlišné, ale v tomto ohledu se nijak neliší. Romantický režim pracuje se stejnými informacemi, které jsme v rámci výzkumu zjistili, pouze v na určité aspekty se dívá pod pomyslnou lupou a některé události či důležité prvky více rozvádí. Rozhodně jde ale o historicky autentickou hru.
Pojďme se bavit o zásadní novince Three Kingdoms a to jsou právě hrdinové, kteří mají v bitvách zásadní roli. Proč jste se rozhodli jít tímto směrem?
No, vlastně nešlo zpracovat toto období věrohodně, aniž bychom něco takového nevymysleli. Toto období se vyznačuje velkými činy velkých lidí, takže pokud jsme chtěli vytvořit příběhový režim tak, jak je, museli jsme společně s ním vytvořit i hrdiny.
Můžete mi něco blíže prozradit o příběhu? Jak moc je v Three Kingdoms důležitý?
Rádi děláme to, že vytvoříme sandboxový svět, v němž na začátku hry ukážeme hráči určitou část historie a je už pak na něm samotném, co se bude dít dál. Máme velmi rozsáhlou mapu a v podstatě je tak vše na hráči, jakým směrem se vydá, co zde bude dělat a jaký to bude mít vliv na příběh. Při určité konstelaci může dokonce dojít k tomu, že se určitá část historie odehraje jinak. Jistě se ale dost často stane, že se dostanete k nějaké významné bitvě či jiné události a řeknete si: „jo, tohle znám z filmu nebo z knih.“
Hodně se mluví o tom, že ve Three Kingdoms budou vztahy více propracované.
Jo, jo!
Co bude jiného oproti kupříkladu Rome II nebo Thrones of Brittania?
Snažíme se naši práci s postavami průběžně vylepšovat, což v tomto případě znamená více propracovat proměnlivé a dynamické vztahy právě mezi postavami. Takže když nyní dva hrdinové bojují spolu v jedné bitvě a armádu jednoho z nich někdo náhle ohrozí útokem z boku, ten druhý mu může přispěchat na pomoc, což hrdina pod útokem patřičně ocení a změní se tak vztah těchto postav směrem do budoucna. Jinak řečeno, vytvoří se přátelství. Naopak se může vytvořit určitá forma rivality mezi dvěma charaktery, a když se tyto postavy posléze setkají v boji, je to opět znát.
Bojovat mohou bok po boku i postavy, které mezi sebou mají nějaký romantický vztah nebo jde dokonce o příbuzné. V takovém případě můžeme vidět třeba vysokou morálku obou postav a také sklony k obětování se. A když pak jedna z těchto postav zemře, ta druhá se stane podstatně agresivnější a může být ještě nebezpečnější než dříve.
V kampani pak zase bude záležet na tom, jak se chcete k ostatním chovat. Pokud si budete vždy stát za svým, může se stát, že se některá z frakcí od vás odvrátí nebo se stane dokonce vaším nepřítelem. Na druhou stranu můžete ke všem přistupovat klidně a vytvořit si tak cenná spojenectví.
Při hraní jsem si všiml propojení mezi generály a jejich jednotkami, ostatně v trailerech to bylo také velmi dobře vidět. To je pro sérii Total War nový prvek, proč jste se tak rozhodli?
Ano, každý hrdina, tedy každý generál může mít pod sebou až šest jednotek, které vede do bitvy a sdílí některé společné ukazatele. V momentě, kdy generál zemře, jeho jednotky ztratí velkou část morálky, naopak pokud se hrdinovi vede dobře, tak jeho získané bonusy přechází i na jeho družinu. Celý nápad vlastně koresponduje s tehdejší dobou, protože se hodně hrálo na loajalitu, takže nejen vojáci sloužili generálovi, ale i generál jim.
Hodně se tu bavíme o hrdinech. Jak moc silní jsou? Kolik jednotek dokáží zlikvidovat, než sami padnou?
To hodně záleží na podmínkách, ale zejména na tom, který z herních režimů hrajete. V klasické kampani nejsou tak silní, ale v romantickém režimu klidně porazí sto vojáků. Záleží ale také na samotném hrdinovi. Některý bude lepší ve tvoření formací a podpoře svých řad z povzdáli, někdo zase ihned naskočí do první linie.
Naše čtenáře by rozhodně zajímalo, jak velká bude mapa v kampani. Je větší než mapy v předchozích hrách?
No, je hodně velká. Představuje celou Čínu, ale asi bych netvrdil, že jde o největší mapu jakou jsme kdy vytvořili, alespoň ne ve smyslu geografické rozlohy. Máme ale spoustu odlišných regionů, s pouští na východě a horami na západě. Víc chceme ukázat v příštích měsících. Ale je hodně velká.
Je něco, co byste chtěli vypíchnout? Něco, na co jste opravdu pyšní?
Určitě to jsou jednotlivé postavy. Nyní zrovna pracujeme na špiónech, což může být v podstatě kdokoli z vaší armády. Ten se vydá na území nepřátelské frakce a předstírá, že se chce stát členem její armády. Po nějakém čase je rekrutován a chová se jako řádný voják, avšak vy, jakožto jeho pravý vůdce, vidíte jeho pohyb po mapě a tím pádem i polohu nepřátelské armády. Můžete si tak vybudovat celou výzvědnou síť, ale jde o pomalý a dlouhotrvající proces, který je odlišný od toho, jak dříve fungovali agenti.
To samé se pak může stát vám, a tak se dost možná dostanete do bodu, kdy si řeknete: „hm, to je divné, možná mě někdo špehuje“ a začnete přemýšlet nad tím, kdo by to mohl být. „Je to ten, kterého jsem najmul tehdy a tehdy?“ Samozřejmě se můžete mýlit a vykopnete nesprávného vojáka, ale to už je úskalí této funkce. Klidně tak můžete být dlouhou dobu pod vlivem paranoie a přitom na vás bude donášet nejlepší přítel vašeho generála. Možné je vše.
Nakonec se musím zeptat i na budoucnost Three Kingdoms. Máte v plánu nějaká DLC či jinou formu dodatečného obsahu?
Aktuálně se plně soustředíme na dokončení hry, takže nic takového neřešíme, ale rozhodně chceme hru udržovat živou dlouho po vydání, tak jak je u nás zvykem, takže se rozhodně je na co těšit. Ale jak říkám, zatím se soustředíme na dokončení samotné hry.
Budu se tedy těšit, díky za Váš čas a za rozhovor.
Já děkuji.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 / 8 (8.1)/ 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2140 | Intel Core i7-4790 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 555 1GB / AMD Radeon HD 7670 1GB | NVIDIA GeForce GTX 960 4GB / AMD Radeon R9 290 4GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 60 GB | 60 GB |
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.