Seriály z nemocničního prostředí jsou u nás velmi oblíbené, lokální televize proto točí jeden klon Ordinace v růžové zahradě za druhým bez ohledu na to, jak je na tom jejich tvorba po stránce kvality. V rámci herního průmyslu naštěstí není lékařská tématika tolik vyhledávaná, takže minimálně na obrazovce svého stroje může český hráč dostat k dispozici dílo, jehož vývojem se zaobíral člověk, který chtěl stvořit něco pořádného. Asi nejvýraznějším projektem zacíleným na správu nemocnice je nezávislý simulátor správce kliniky Two Point Hospital, který nám přinesli vývojáři z Two Point Studios s přispěním společnosti SEGA, již má řada z nás spojenou se sérií Total War. Jak nám plod těchto dvou firem sedl a zda jej doporučujeme, naleznete v naší recenzi.
• Recenze (PC) • Novinky •
• Žánr: Budovatelská strategie • Multiplayer: Ne • Vývojář: Two Point Studios • Vydavatel: SEGA • Platformy a Datum vydání: PC (30. srpna 2018), PS4, Xbox One, Switch (konec 2019) • Homepage • Čeština: Ne
• Recenze: 1. 9. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Ve vaše manažerské schopnosti v Two Point Hospital zpočátku překvapivě nikdo moc nevěří, a tak vás nadřízení ze soukromé organizace ze startu pošlou spravovat začínající nemocnici, která ještě nemá pořádně vybudovanou pověst. Vaším hlavním úkolem je z prakticky ničeho vytvořit fungující zařízení, za jehož chod se nebudete muset stydět. Svou správcovskou pouť započnete vystavěním recepce a nevelké ordinace, vedle níž musíte do své budovy nasoukat ještě výdejnu léků, pokoj pro personál, ošetřovnu a záchodky. Poté, co postavíte toto elementární spektrum místností, před sebou budete mít relativně slušně fungující komplex pro menší počet nemocných, za což vás vedení odmění tím, že vás pošle o dům dál.
Two Point Hospital svým vizuálem a nevážným pojetím navazuje na kultovní Theme Hospital z roku 1997.
Další mapy jsou navrženy podobně jako první navštívená lokace. Na startu je před vás vždy postavena nemocnice, kterou je většinou nutné vybudovat víceméně od píky. V ostatních lokacích se však o něco více zapotíte, protože spektrum nabízených místností pomaličku nabobtná, takže si už nevystačíte s málem, s nímž jste uspěli na začátku své kariéry. Prakticky tu platí stejné pravidlo jako v jiných podobně navržených strategických simulacích. Čím dále v Two Point Hospital budete, tím větší spektrum vyšetřoven bude nezbytné do vašeho zařízení co nejefektivněji vměstnat, aby bylo schopno vyléčit všechny potřebné dříve, než svým chorobám podlehnou.
Two Point Hospital – Státní podnik (vlastní gameplay)
Ne vždy budete v Two Point Hospital plně kontrolovat majetek, s jehož pomocí budujete svou kliniku.
Každá z místností musí být rozložena na specifickém prostoru. Některé vyšetřovny vyžadují jen pár políček, jiné naopak zaberou klidně i jednu pětinu celé budovy. Pokud je však chcete vystavět, vždy jim musíte poskytnout minimální požadované území. Ty z vás, kteří neradi dlouhodobě plánují, jistě předchozí řádky poněkud vyděsily. Two Point Hospital má naštěstí pro odpůrce pětiletek možnost editace, s jejíž pomocí lze pokoj nejen upravit, ale také ho kamkoliv přenést, takže v momentu, kdy otevřete nové křídlo, nemusíte vše pracně a hlavně nákladně ničit. Stačí jen uchopit určité pracoviště a vložit jej tam, kde vám bude aktuálně vyhovovat nejvíce, což jakožto člověk, který neustále něco překopává, upřímně vítám.
Obrázek 1: Nemocnice je rozdělena do řady bloků, které si budete postupem času zpřístupňovat. Obrázek 2: Ordinace praktického lékaře je v Two Point Hospital stále plná. Obrázek 3: Podobně je na tom i místní kantýna, jež zásobuje doktory, pacienty a návštěvy.
Elementární prostor bohužel v Two Point Hospital expandovat ani výrazněji upravovat nelze. Základní budova vám po čase kvůli tomuto faktu bude sloužit pouze jako příjímací hala, ve které budete mít jen ty nejdůležitější místnosti, z nichž po zběžném vyšetření nemocné pošlete do specializovaných oddělení. Velikost areálu, v němž budou stát vaše lékařská centra, bude definovat počet koupených nemovitostí, na nichž ihned po zakoupení začnou růst nové sekce vaší nemocnice, jejichž tvar je stejně jako struktura hlavní části předem určen. Osobně absenci formování staveb považuji za nejvýraznější nedostatek Two Point Hospital, jelikož patřím mezi jedince, kteří rádi mění velikost nedostatečně velkých sídel limitujících hráčovu kreativní stránku.
Některé simulátory se snaží co nejrealističtěji prezentovat, jak se léčí klasické nemoci či jak probíhají operativní zákroky. Two Point Hospital se od tohoto často zvoleného směru zcela odklání a raději se ubírá po své vlastní dráze. Namísto reálných chorob před vás toto dílko postaví řadu vymyšlených diagnóz, jimiž budou pacienti, kteří k vám zavítají, trpět.
Někteří jedinci budou mít místo hlavy žárovku, jiní přijdou s těžkou klaunskou infekcí měnící obyčejného člověka v pouťového klauna s nutkáním permanentně šaškovat. Přítomná je tu též chromová vyrážka transformující normálního dospělce v šedého panáka neschopného se radovat. Já sám jsem byl zřejmě nejvíce zaujat pacienty s želví hlavou a mumiemi, s nimiž sem se setkal až po několika hodinách hraní.
Obrázek 1: Lékaři se v Two Point Hospital setkávají s podivnými chorobami. Obrázek 2: Léčit je budou neobvyklými praktikami, nad nimiž by klasickým doktorům zůstal rozum stát. Obrázek 3: Klauna je kupříkladu nutné zavřít do stanu a pořádně zchladit.
Na neobvyklé nemoci samozřejmě nebudete moci použít klasické metody léčby známé z hororových filmů či lékařských seriálů. Vypořádat se s nimi budete muset za pomoci unikátních medicínských praktik. Některým pacientům během noci nahradí hlavu žárovka, již za pomoci speciálního přístroje vyměníte za normální makovičku. Jiní budou naopak trpět přemírou elektrického proudu v těle, takže je bude zcela nezbytné postavit do vybíječe, jež z nich přebytečnou energii během několika sekund dostane. Ty nejhůře postižené případy bude nutné vyslat do genetické laboratoře pozměňující strukturu jejich DNA. Celkové spektrum chorob je tu relativně rozsáhlé a nabízí řadu zajímavých postižení, s nimiž budou vaši lékaři muset bojovat, aby churavého zachránili před jistou smrtí.
Když se vám nepodaří chorobou sužovaného jedince uzdravit, začne o vašem zařízení roznášet pomluvy, jež negativně ovlivní hodnocení celého špitálu. Pověst je pro chod nemocnice hodně důležitá, protože k vám láká nové zákazníky s plnými peněženkami a samozřejmě také čerstvý personál nabízející své dovednosti za startovní poplatek a měsíční mzdu v řádech tisíců amerických dolarů. Pokud se vám renomé kliniky nepodaří držet na rozumné úrovni vlastní pílí a plněním různých vedlejší misí, můžete v nejhorším případě nastartovat marketingovou kampaň. Ta vám za nemalou sumu dlouhodobě značně zvedne reputaci, přivede pacienty s unikátními nemocemi či doktory se schopnostmi, jež aktuálně potřebujete k řízení některých speciálních zařízení a operačních nástrojů.
Two Point Hospital – Fungující nemocnice (vlastní gameplay)
Vámi vystavěná centra budou v Two Point Hospital většinou fungovat jako hodinky.
Celkový chod nemocnice nebude v Two Point Hospital ovlivňovat pouze úroveň reputace. Hodně velký vliv na něj má také prostředí, ve kterém se vaše zdravotní zařízení nachází. Některé lokace nabídnou teplejší klima vyžadující efektivní větráky. V jiných se naopak neobejdete bez teplotu zvedajících radiátorů, s jejichž přispěním udržíte své návštěvníky v dobrém rozmaru. Odlišné klimatické podmínky nejsou jedinou proměnnou, se kterou se budete muset vypořádat. Přítomny jsou tu i katastrofické jevy, které čas od času naruší fungování celého komplexu, ať chcete či ne. Pokud si na tyto náhodné události nebudete dávat dostatečný pozor, může se vám nakonec stát, že po určité době plně vyřadí některé zásadní přístroje či ošetřovny.
Stav nemocnice jako takové a nemocných nepředstavují jediný problém, který budete muset v Two Point Hospital permanentně řešit. Starat se tu budete muset též o blaho vašich zaměstnanců, kteří vyžadují místa k odpočinku, různé typy automatů a stálý přísun financí, jejichž objem musíte v průběhu let stabilně navyšovat. V případě, že si je budete chtít dlouhodobě udržet, nezbude vám nic jiného, než jejich přání a potřeby plnit do puntíku, protože pokud se je rozhodnete ignorovat, dají vám ultimátum, po jehož vypršení vaše zařízení s křikem opustí. Hodně jejich finální volbu mohou ovlivnit peníze a celkové navýšení mzdy. Každý má totiž svou cenu, za níž je ochoten zůstat v prostředí, které se mu nelíbí.
Obrázek 1: Do odběrové místnosti by se jeden bál vstoupit. Obrázek 2: Nové technologie a ordinaci si lze otevřít jen skrze výzkum. Obrázek 3: Ve vstupní hale většina dobrodružství v Two Point Hospital začíná.
Hodnota zaměstnance je tu formována především tím, co dovede. Za nabrání začátečníků z řad doktorů, sester, údržbářů a asistentů zaplatíte směšně nízké částky. Když však budete chtít mít hvězdný lékařský tým, jedinec vás vyjde měsíčně klidně i na padesát tisíc dolarů, což je suma, za kterou pracují třeba tři až čtyři členové pomocného personálu, takže se vám jeho nábor zpočátku rozhodně nevyplatí. Stejně jako všude jinde, i zde si naštěstí můžete najmout kopyta a následně z nich za pomoci školení prováděných profesionály vytvořit odborníky na slovo vzaté. Ty poté bude možné použít k bezplatnému vycvičení nové generace odborníků zaměřených na určitý léčebný proces, efektivnější plnění povinností či lepší přijímání vědomostí.
V rámci výcviku bude možné z určitých lékařů vytvořit zdatné výzkumníky, jejichž úkolem bude primárně vylepšování už zavedených postupů a vývoj nových technologií. Ty vám zajistí nejen dosud nepoznané stroje a výbavu, ale také možnosti léčby, o kterých se vám doposud ani nesnilo. Relativně zajímavé je, že své vědce nemusíte zaměřit jen na pokrok. Pověřit je lze též prací pro korporace, jež vás po skončení projektu odmění penězi a speciální měnou použitelnou k nákupu kosmetických předmětů a reputaci navyšujících stánků, do nichž zavítají pacienti v průběhu léčebného procesu.
Obrázek 1: Pacienti s neobjasněnými diagnózami často vzhlíží k DNA laboratoři jako ke své poslední záchraně. Obrázek 2: Nemocní s lehčími chorobami se většinou uvelebí v lůžkové části. Obrázek 3: Pokud v Two Point Hospital nevyjdete s financemi, máte možnost si na chod nemocnice půjčit slušnou sumu.
Jak jsem již řekl na samém začátku této recenze, simulátory budování nemocnice nevytvářejí herní vývojáři každý den. Jedná se o velmi raritní kousky, které vždy v rámci kvality splňují určitou úroveň. Two Point Hospital je klasickým zástupcem tohoto žánru se vším všudy. Případným zájemcům nabídne přístupnou hratelnost, extrémně chytlavý koncept, pomalu se navyšující obtížnost a obstojný systém budování. Celkový dojem bohužel mírně narušuje absence formovatelných lokací, v nichž je možné stavět a určitá míra repetitivnosti, jež se po čase dostaví.
Two Point Hospital můžeme s klidným svědomím doporučit.
Už dlouho se mi nestalo, že by mě některá budovatelská simulace uchvátila natolik jako Two Point Hospital. Prakticky je to perfektně odladěný simulátor, jehož hraní si dozajista užijí náročnější stavitelé i méně zkušení hráči, kteří prozatím nemají s tímto žánrem žádné zkušenosti. Vyhnout by se mu měli snad jen odpůrci repetitivnosti a uzavřenějších lokací, jež bohužel nejde v tomto kousku výrazně rozšířit.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
• Novinka: 26. 7. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Kdybych Two Point Hospital nehrál, zřejmě bych byl tímto oznámením překvapen, hra však už v momentech, kdy jsem jí měl možnost testovat na PC, vykazovala určité známky toho, že by časem mohla dorazit také na konzole. Komplet byl totiž relativně snadno ovladatelný a nikdy vás nevystavoval zbytečně vypjatým situacím, takže jste se skutečně jen málokdy zapotili. Stejně tak jste jím nebyli nikdy nuceni dynamicky přesouvat kurzor z jednoho bodu nemocnice na druhý. Moc se tedy dnes nedivím tomu, že společnost Cenega Czech s.r.o. ve spolupráci se společností Sega vydala prohlášení, skrze něž svět informuje o konzolové verzi Two Point Hospital, jež zamíří nejen na PS4, či Xbox One, ale také na Nintendo Switch, což považuji za překvapivé.
Two Point Hospital – Coming to Console (trailer)
Novinka, že Two Point Hospital dorazí i na konzole, je dobrou zprávou, protože to automaticky znamená, že se mu takto prodlouží životnost.
Konzolová verze Two Point Hospital by měla kromě již dobře známých herních mechanizmů obsahovat řadu novinek, v jejichž čele je nástroj návrhu interiérů, možnost kopírovat jednotlivé herní místnosti, nebo definovat postavy, které se ve vaší nemocnici pohybují dle vašich představ. Přítomna budou samozřejmě také nedávno vydaná DLC, mezi nimiž nebude chybět expanze Pebberley Island, nebo Bigfoot, který do hry přinesl nemoc měnící postižené v legendárního sněžného muže. Datum vydání, kdy přesně Two Point Hospital na PS4, Xbox One a Nintendo Switch dorazí, aktuálně není známo. Hráč by se jí však dle slov vývojářů měli dočkat už na konci roku 2019. Upřímně v naší redakci doufáme v to, že se konverze na konzole povede minimálně tak dobře, jako optimalizace na PC.
• Zdroje: Tisková zpráva, YouTube (Two Point Hospital)
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-6100 3.7GHz / AMD FX-6120 | Intel Core i3-8100 4-Core 3.6GHz / AMD FX-6350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 460 v2 / Radeon HD 6850 | NVIDIA GeForce GTX 750 / Radeon R7 260X v3 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 6 GB |
Pevný disk | 6 GB | 6 GB |