Pokud je vám více než dvacet let a máte rádi rally závody, pravděpodobně znáte sérii V-Rally, která v roce 1997 zazářila zejména ve Velké Británii, kde byla nejprodávanější hrou po celé 3 měsíce. Podle mnohých jde o zásadní titul tehdejší doby, jenž udával směr konkurenčním sériím jako byla kupříkladu Colin McRae Rally. Druhý díl o dva roky později zaznamenal stejný úspěch, avšak v roce 2002 vycházející V-Rally 3 už vytvářelo jiné studio a obsahově hra nepřekvapila tak jako přechozí díly. Místo toho ale nabídla na svou dobu perfektní grafické zpracování. V roce 2018 pak vychází V-Rally 4, čtvrtá epizoda závodní značky, kterou se pokouší resuscitovat autoři povedené série WRC z Kylotonn Games. Jestli se jim to podařilo, zjistíte v naší recenzi.
• Žánr: Arkádové závody • Multiplayer: Ano (local, online) • Vývojář: Kylotonn Games • Vydavatel: Big Ben Interactive • Platformy a Datum vydání: PS4 a Xbox One (7. září 2018) PC (25. září 2018) Switch (později) • Homepage: vrallygame.com/ • Čeština: Ne
• Recenze: 7. 10. 2018 • Autor: Filip Němec
Studio Kylotonn Games je mimo jiné autorem poměrně úspěšné série WRC, která své postavení roky budovala a nedá se jí upřít početná základna fanoušků a také jisté kvality. Přestože nejde o nijak výrazné závodní hry, podíl na růstu oblíbenosti žánru rally se autorům přiznat musí. Je tak dosti zarážející, že autoři pro rok 2018 tuto značku opustili a pokusili se oživit věhlasnou, ale také velmi starou sérii V-Rally. Zde se možná někteří z vás zarazili, protože tento název jim nic neříká, za což může fakt, že první díl vyšel už v roce 1997 a poslední V-Rally 3 o pět let později. Tak dlouhou měla série pauzu. Zásadním problémem současného V-Rally 4 je pak to, že titul v období přelomu milénií v mnoha svých aspektech zůstal, což je rozhodně škoda.
V-Rally 4 se vrací po dlouhých patnácti letech. Ne všechny návraty však končí hezky.
Dost možná největším specifikem V-Rally 4 je to, že jde o závodní hru postrádající oficiální licenci, což je něco, co právě zmíněné WRC v podstatě drželo nad vodou a dávalo jistý punc unikátnosti. Jak ale víme, licence dokáže být někdy i pěkně svazující a tak si možná vývojáři v Kylotonn Games řekli, že pro jednou chtějí vytvořit něco svého. Z nepochopitelných důvodů ale V-Rally 4 nenabízí nic zajímavého, originálního a většinou ani funkčního. Ne, že by všechno bylo špatné, hru jsem však nedokázal přestat vnímat jako něco zbytečného, co jsme v podstatě vůbec nepotřebovali.
Pokud jde o závodní hry nevalných kvalit, poslední záchranou bývá vždy kariérní režim, který přeci jen dokáže hráče udržet u daného titulu delší dobu. V případě V-Rally 4 je tomu zcela naopak. Tzv. V-Rally mód, jak se zde kariéra profesionálního jezdce nazývá, je bohužel o závodění jen z části. Kromě cestování po celém světě, vydělávání peněz a nakupování nových aut vás čeká také najímaní manažerů, mechaniků a dokonce i stájových kolegů. Mechanici vám pomáhají s vylepšováním vozů, manažeři shánějí lepší závody a vy jim za to týden co týden musíte zaplatit.
Obrázek 1: Podobně jako v případě V-Rally 3 tvoří i tentokrát ústředí celé kariéry mapa světa, na níž vybíráte jednotlivé závody. Obrázek 2: Obtížnost lze nastavit kdykoli před závodem, není tak fixní po celou dobu kariéry. Obrázek 3: V kariéře budete neustále létat z jedné strany světa na druhou.
Vlastně to takto na papíře zní docela zábavně a v dobách V-Rally 3, která s tímto konceptem kariéry přišla, to bylo docela funkční řešení. Jenže aktuální provedení naráží na přílišnou jednoduchost, otravnost jednotlivých prvků a hlavně: k arkádové hře se to vůbec nehodí. U simulátoru budiž, protože i management týmu a finanční stránka k motorsportu patří, ale zde jde pouze o čistě arkádové závodění. Pravidelné vyplácení zaměstnanců či jejich výběr a nábor vlastně jen zdržuje od závodů, nemluvě o tom, že jsem se častokrát dostal do bodu, kdy jsem musel kvůli prázdné peněžence opakovat některé již hotové závody.
Každý díl V-Rally se profiloval jako arkádová verze aktuální konkurence (dříve mohlo jít třeba o sérii Colin McRay Rally) a čtvrtý díl je na tom stejně. Svátečního hráče by možná autoři na nějakou chvíli opili rohlíkem, protože při prvním odlepení kol od vozovky se vůz chová dosti nepředvídatelně, což ale není způsobeno jemným příklonem k realismu. Ovládání V-Rally 4 zkrátka není dobré. Ne, že by šlo o úplný průšvih, ale rozdíl mezi loňským WRC je propastný a je absolutně nepochopitelné, proč nějaké systémy a mechaniky vývojáři zkrátka jen nepřenesli do nové hry.
V-Rally 4 – závod v Keni (vlastní gameplay)
S českou Škodou Octavií RS jsme se projeli v Keni, jedné z těch hezčích tratí, které V-Rally 4 nabízí.
Výsledek je tak místy dost žalostný. Zdánlivě realistická hratelnost je způsobena tím, že auta absolutně nerespektují podloží, na kterém právě jedou. V podstatě cokoli, co není asfalt, působí z hlediska adheze či setrvačnosti jako led, zatímco asfalt je ve V-Rally 4 pokryt snad neviditelnou vrstvou lepidla, jež vozidla přišpendlí k vozovce. Jestliže budete přistupovat ke hře s nízkými nároky a nehráli jste žádnou jinou alespoň průměrnou rally hru, nemusíte si tak velkých problémů všimnout, ale pokud už máte pár virtuálních bahnitých mil najeto, že je něco v nepořádku, poznáte okamžitě.
Ve výsledku je tak V-Rally 4 opravdu arkádou. To znamená, že po zhruba půlhodince, kdy si osvojíte někdy dost podivný fyzikální model, budete auta ovládat poměrně s citem. Nebude vám činit problém ve vysoké rychlosti řezat ostré zatáčky, a pokud hodně přimhouříte oči, vlastně to bude působit docela dobře. Nečekejte však kvalitní arkádu. Tohle je nenáročný titul pro nenáročné hráče, který si, upřímně, zaslouží spíše výprodejovou cenovku. Za plnou cenu jeho koupi doporučit nemohu.
Obrázek 1: Jednotlivé vozy lze, jak je zvykem v podobných titulech, před každým závodem upravovat, avšak reálným dopadem těchto změn si nejsem úplně jist. Obrázek 2: Vozový park svou nabídkou ani ničím jiným nepřekvapí, radost z nakupování nových aut vám navíc bude kazit jejich nepěkný vzhled. Obrázek 3: Naše česká Škoda Fabia RS rozhodně potěší svou přítomností, ale ne už tolik svým zpracováním.
Absence jakékoli licence a tím pádem úplná svoboda při tvorbě se bohužel neprojevila ani v případě jednotlivých závodních režimů. Těch je celkem pět a obsahují vcelku klasické kousky, jako je rally, rallycross nebo také buginy. Zdaleka nejlepším režimem, bohužel jen skromně zastoupeným, jsou závody do vrchu, což je něco poměrně originálního a také dost zábavného. Pět disciplín není mnoho, ale také to není úplně málo a ve stejném duchu se nesou i jednotlivé tratě. Ty jsou kompletně fiktivní, takže se autoři mohli pořádně vyřádit a většinou se jim to i povedlo.
Podíváte se do Keni, Japonska nebo třeba Ruska a až na některé výjimky (například nepochopitelně úzké tratě v Japonsku) jsou jednotlivé závody dobře nadesignované, takže vás sice úplně nenudí, na druhou stranu se však bez oficiální licence dýchající na jejich záda mohli vývojáři odvázat podstatně více. Bohužel velkou kaňkou na kráse je nevalné vizuální zpracování, které má problémy jak s pestrostí prostředí, tak i vizuální kvalitou veškerého povrchu. Často narazíte na dlouhé pláně plochých textur položených vedle sebe bez nějakých větších detailů, což je díkybohu stav, který zavodní hry opustily už dlouhé roky nazpět.
Obrázek 1: Auta se v mnoha ohledech chovají jako papírové krabice na kolech. A bohužel tak i vypadají. Obrázek 2: Mírou detailů neoslní ani tratě a zejména jejich okolí. Obrázek 3: Ne vždy je však V-Rally 4 vyloženě škaredou hrou.
Asi jste se už dovtípili toho, že V-Rally 4 není hrou určenou ani pro fanoušky původních dílů, ani pro současné hráče rally závodů. Pro mě osobně má hra pouze jednu jedinou zbraň. V posledních letech skomírající split screen (přitom hráči po něm tolik volají) se naštěstí V-Rally 4 nevyhnul, a tak si i čtvrtý díl budete moci užít ve dvou hráčích na jedné obrazovce, což by pro méně náročné řidiče mohl být přeci jen důvod ke koupi. Přimhouřit oči bychom pak také mohli v případě Switch verze, neboť nic podobného Nintendo Switch nenabízí a s nižší cenovkou (které se ale na Switchi nejspíše nedočkáme) by mohlo jít o schůdný kompromis.
V-Rally 4 je dost možná posledním dílem z této kdysi věhlasné série, která si takto hořkou tečku rozhodně nezasloužila.
Všem ostatním doporučuji vyhnout se krabičce s logem V-Rally 4 do chvíle, než na ní bude viset cedulka s nápisem „mega sleva“. Zatímco kladů má hra pramálo, pomyslné výmoly na silnici bych mohl vyjmenovávat hodně dlouho. Zbývá jen doufat, že se Kylotonn Games vrátí k tomu, co umí nejlépe (tedy k sérii WRC) a na resuscitování zašlých značek si vydavatelství Big Ben najde někoho jiného.
Tato recenze byla napsaná pro verzi PS4 Pro.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-4150T 3.0GHz / AMD APU A8-7500 Quad-Core | Intel Core i3-6100 3.7GHz / AMD FX-8100 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 730 v3 / Radeon HD 5670 | NVIDIA GeForce GTX 780 / Radeon R9 290 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
HDD | 19 GB | 19 GB |
V-Rally 4 vyšlo 7. září 2018 na PlayStation 4 a Xbox One, 25. září 2018 na PC. Později hra dorazí i na Nintendo Switch. O Novinkách vás budeme informovat.