Konec července nepaří k nejžhavějším kandidátům na vydávání počítačových her, a proto všichni fanoušci stříleček s nadějí upínali svůj zrak k Wolfenstein Youngblood, od nějž si slibovali nespoutanou zábavu v dystopické Paříži. V jeho stínu se krčí příběhová odnož pro virtuální realitu Wolfenstein Cyberpilot, jež vám umožní ovládat pokročilé německé roboty. Pokud vás láká likvidovat nacisty jejich vlastními zbraněmi, přečtěte si naši minirecenzi.
• Recenze (PS4 Pro) • Oznámení •
• Žánr: VR střílečka • Multiplayer: Ne • Vývojář: Machine Games, Arkane Studios • Vydavatel: Bethesda Softworks • Platformy a Datum vydání: PC, PS4 (26. července 2019) • Homepage: bethesda.net/en/game/wolfenstein-cyberpilot • Čeština: Ne
• Recenze: 30. 7. 2019 • Autor: Jakub Němec
Nebudeme si nalhávat, že by se Wolfenstein Cyberpilot měl stal hlavní lákadlem herního léta. V záři reflektorů se totiž bude od 26. července hřát jeho silnější bratříček, potenciální střílečkový hit Wolfenstein Youngblood, který pro vás recenzuje kolega Štěpán Lenk. Ovšem vzhledem k faktu, že má VR titul potenciál rozšířit příběhové pozadí osudů rodiny B. J. Blaskowicze, zaslouží si také svou část pozornosti. Proto jsem nažhavil své brýle na systému Playstation 4 Pro a vyzkoušel, co mi dokáže projekt od vývojářů studia MachineGames nabídnout. A musím se přiznat, že mé pocity jsou dosti smíšené.
Kdo by nechtěl mít vlastní model Panzerhundíčka, že?
Příběhová premisa, v níž se vžijeme do hackera schopného nabourat nacistické stroje a rozpoutat tak v řadách německých okupantů Neu-Paříže pořádný chaos, dokáže na papíře zaujmout, a dokonce umí svůj potenciál převést do obstojného zážitku v samotné hře. Jenže si jej moc neužijete, protože již po dvou hodinách pokoříte celou kampaň a přemýšlíte, proč se koukáte na titulky se jmény tvůrců. Přitom se vše rozjíždí docela slušně – ve třech misích si vyzkoušíte tři roboty (dron, ikonický Panzerhund a obří Zitadelle) a těšíte se na jejich ostré nasazení. Takže čtvrtá část, v níž jednotlivé stroje střídáte, udeří hřebíček na hlavičku a konečně si lebedíte, jak vše odsýpá (a že jde panečku o řádný adrenalin).
Problém je v tom, že čtvrtá mise je zároveň závěrečným děním Wolfenstein Cyberpilot a vy se nezbavíte dojmu, že jste hráli docela zdařilé demo projektu čekajícího na své plné vydání. Jenže tvůrci z MachineGames mají hotovo a my se můžeme jen ptát, proč jsme se nedočkali rozsáhlejšího dobrodružství, protože vedle podobně laděného titulu Blood and Truth působí Cyberpilot jen jako chudý příbuzný. Bohužel herní doba není jediným problémem, který VR projekt ze světa, v němž německá Třetí říše vyhrála druhou světovou válku, trápí. Z mého pohledu se totiž nepovedlo moc dobře vyřešit mezihru na základně, na níž se nabouráváte do paměťových čipů robotů ve službách odboje.
Wolfenstein Cyberpilot First 15 Minutes I GEM (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)
Během patnácti minut zvládnete sfouknout téměř celou první misi včetně úvodního zaškolení pilota. Wolfenstein Cyberpilot zklame především kvůli velmi krátké herní době a minimální znovuhratelnosti.
Zatímco střílení a chrlení plamenů se v rámci ovládání přes gamepad podařilo slušně vyřešit, tak manipulace s ovladačem při spínání tlačítek a posouvání různých pák je dost neobratná. Na rozdíl od PS Move ovladačů totiž svítí světlo, jež snímá kamera, pouze v přední části, takže jakmile s gamepadem otočíte kolmo k televizi, tak se vaše digitální ruce přestanou hýbat. Jedná se o dost nepříjemný okamžik, kdy se musíte kroutit, abyste aktivovali kýžený ovládací prvek. K pohodlí nepřispívá ani umístění některých předmětů „do sedačky“, takže jsem musel vstát a vycentrovat kameru, abych se k nim dostal.
Nepříjemnosti technického rázu zamrzí o to více, když si člověk uvědomí, že se v rámci samotné herní náplně při likvidaci nepřátelských vojáků v ulicích Paříže docela slušně baví. V koridorových úrovních se na vás valí německé branné síly v podobě obyčejných vojáků či nadupaných robotů, kteří potřebují vysvětlit, že Francie touží po svobodě. Ve své podstatě se tak Wolfenstein Cyberpilot stává tzv. railroad VR střílečkou, kde ovšem dráhu jízdy řídíte sami. Vaše stroje si to šinou rozvážně vpřed (takže kinetóza nehrozí), rozhlížení je řešeno segmentovým otáčením, což někomu může být nepříjemné, a zaměřujete pomocí ovladače, takže nehrozí záseky kvůli složitému ovládání.
Obr 1. Velmi zajímavě se jevila mise za kniplem dronu, protože v sobě skrývala také stealth prvky. Obr 2. Vaším základním úkolem je ve Wolfenstein Cyberpilot rozprášit vše živé a mechanicky se pohybující v dohledu. Nic víc, nic míň. Obr 3. Nebojte, celou dobu nebudete sedět pouze v kokpitu, podíváte se také do akce s pistolí v ruce.
Suma sumárum, Wolfenstein Cyberpilot je velmi průměrným zážitkem, jenž působí spíše jako zdařilá reklamní kampaň než jako plnohodnotná hra. Nezastírám, že některé nápady mají slušný potenciál a že jsem se u destrukce v ulicích Paříže bavil, ale projekt ubíjí technické chyby, žalostně krátká herní doba a především grafická podoba, která ani vzdáleně nedosahuje kvalit z propagačních trailerů (za což zřejmě může výkon PSVR, takže na PC může být situace lepší). Wolfenstein Cyberpilot tak za cenu okolo 500 Kč můžu doporučit pouze skalním fanouškům univerza B. J. Blaskowicze a nadšencům do virtuální reality. Pro ostatní je titul vycházející 26. července na PS4 a PC spíše zapomenutelným wolfensteinským projektem.
Tato recenze byla napsaná pro PS4 verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7/8/10 64-bit | Windows 7/8/10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4590 / AMD FX-8350 | Intel Core i7-6700K / AMD Ryzen 5 1600X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 970 / AMD Radeon R9 280 | Nvidia GeForce GTX 1080 / AMD RX Vega 64 |
DirectX | 11.0 | 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 30 GB | 30 GB |
Wolfenstein Cyberpilot vychází 26. července 2019 v rámci virtuální reality na PC a PS4. O novinkách vás budeme informovat.
• Oznámení: 17. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Úspěch návratu značky Wolfenstein v područí společnosti Bethesda nemohl nikoho nechat na pochybách o tom, že se nebude pracovat na dalších dílech slavné střílečky, která na sebe v moderní grafice strhává podobnou pozornost jako připravovaný Doom Eternal. Zatímco v třetím pokračování Wolfenstein Youngblood se můžeme těšit na kooperační jatka v kůži dcer B. J. Blazkowitze, tak spin-off projekt Wolfenstein Cyberpilot bere svou inspiraci jinde. Vezme vás totiž do třetího rozměru, kde díky virtuální realitě pocítíte bojiště alternativní Francie 80. let, kde vládne nacistický režim. Fanatické stoupence nacistického režimu budete likvidovat pomocí jejich vlastní technologie, což se nikdy nezají, že?
Wolfenstein Cyberpilot – E3 2018 oznámení (trailer)
Jediné oficiální záběry z Wolfenstein Cyberpilot jsou až z loňského ohlášení v rámci E3 2018.
Vaše postava vládnoucí hackerskými schopnostmi totiž dokáže převzít ovládání nad stroji Třetí říše a poštvat je proti svým bývalým pánům. Tvůrcům z Machine Games a Arkane Studios se tak elegantně podařilo vyřešit problémy s kinetózou často trápící hráče ve VR. Mozek totiž snadněji přijme fakt, že sedíte v robotovi, který se hýbe, zatímco vy jste v klidu (podobným kouskem se nyní může chválit také stealth titul Phantom: Covert Ops, kde hrajete za agenta sedícího v kajaku, vážně, v kajaku). Pohybovat se tak budeme v uzavřených arénovitých lokacích, kde budeme pomocí ohně, raket a robotího skeletu drtit jednotlivé vlny nepřátel.
Zatím nejsme schopní posoudit, jak se bude projekt Wolfenstein Cyberpilot ve skutečnosti hrát, ale dostupné záběry ukazují zběsilou řachandu, na níž jsme v rámci značky zvyklí. Snad nepůjde pouze o drahé promo k očekávanému titulu Youngblood, ale plnohodnotnou střílečku ve třetím prostoru. Do Panzerhunda a dalších strojů nacistické branné moci budeme moci usednout od 26. července v rámci virtuální reality pro PC a PS4.
• Zdroje: YouTube (Bethesda Softworks)