Nejnovějším počinem v grafických kartách společnosti AMD je dozajista nový grafický čip Polaris 30, kterým jsou vybaveny karty série Radeon RX 590. Polaris 30 vychází ze svého předchůdce (Polaris 20), je však vyroben na novějším výrobním procesu 12nm FinFET, který mu dal do vínku o poznání vyšší frekvence. Grafická karta XFX Radeon RX 590 FATBOY 8GB je představitelem právě těchto nejnovějších Radeonů, a nám již tedy nezbývá nic jiného nežli si ho na Alza.cz řádně otestovat.
Grafická karta XFX RX 590 FATBOY 8GB je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu Polaris 30 společnosti AMD, na který jsou pomocí 256bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem pak XFX RX 590 FATBOY 8GB spadá do segmentu grafických karet středního výkonu (mainstream), kde zaujímá ta absolutně nejvyšší patra výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 580 MHz a frekvence grafických pamětí 2 000 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 8 000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 35 MHz. Grafické paměti jsou pak taktovány v referenčních hodnotách Radeon RX 590.
Grafická karta XFX RX 590 FATBOY 8GB měří na délku 270 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 3 rozšiřující sloty. O chlazení se stará masivní pasiv skládaný z hliníkových žeber s měděnou základnou, který je pro lepší odvod tepla vybaven celkem čtyřmi tepelnými trubicemi (heatpipes). Grafické paměti dosedají na základnu pasivu, z modulů napájecí kaskády je pak odpadní teplo odváděno přímo do žebrování hlavního pasivu. Všechny důležité součásti grafické karty jsou tak velmi kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení XFX RX 590 FATBOY 8GB tvoří dva 95mm ventilátory SuperCell s aerodynamicky tvarovanými lopatkami. Ventilátory chlazení podporují technologii Zero DB (semi-pasivní chlazení), která oba ventilátory zastaví v případě, kdy grafická karta není nijak vytížena a zamezí tak její zbytečné hlučnosti. Grafická karta XFX RX 590 FATBOY 8GB disponuje dvěma BIOSy, které nastavují různé režimy ventilátorů Silent/Performance. V režimu Silent grafická karta cíleně drží teplotu grafického čipu na 80 °C při nižších otáčkách ventilátorů, v režimu Performance je pak tato cílená teplota snížena na hranici 70 °C při otáčkách ventilátorů znatelně vyšších. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Grafickou kartu XFX RX 590 FATBOY 8GB jsem testoval v obou režimech, tedy Silent i Performance. Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta XFX RX 590 FATBOY 8GB v režimu Silent i Performance na skóre 99,4 %. V obou režimech tak v těchto testech stability snímkové frekvence grafická karta prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty XFX RX 590 FATBOY 8GB se stará 6 + 2fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6-pin a jednoho 8-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 196 W (max. 294 W) a ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 550 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty XFX RX 590 FATBOY 8GB řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual Link) konektoru, tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty XFX RX 590 FATBOY 8GB zařadili následující modely ze segmentu středního výkonu (mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
XFX RX 590 FATBOY 8GB |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 12nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
2.048 GB 256b /8000 |
1580 MHz
1580 MHz 1580 MHz |
PCIe 3.0 x16
196 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b /8008 |
1557 MHz
1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gainward GTX 1060 3GB | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b /8008 |
1506 MHz
1709 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7008 |
1342 MHz
1455 MHz 1725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
MSI GTX 1050 2GT OCV1 | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b /7008 |
1405 MHz
1519 MHz 1759 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris
Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /8000 |
1360 MHz
1360 MHz 1360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Pulse RX 570 4GD5 | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /7000 |
1284 MHz
1284 MHz 1284 MHz |
PCIe 3.0 x16
138 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris
Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7000 |
1224 MHz
1224 MHz 1175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus Strix RX 560 4G EVO Gaming | Polaris
Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
896
56 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /6000 |
1176 MHz
1176 MHz 1176 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na palubě pak testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta XFX RX 590 FATBOY 8GB v tomto zátěžovém testu dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | |||
---|---|---|---|
XFX RX 590 FATBOY 8GB | Silent | Performance | Poznámka k měření |
Pracovní teplota
|
70 °C
|
80 °C
|
měřeno jako průměr v posledním průchodu
|
Reálná pracovní frekvence
|
1 580 MHz
|
1 580 MHz
|
měřeno jako průměr v posledním průchodu
|
Spotřeba systému
|
325 W
|
321 W
|
měřeno v Crysis 3
|
Otáčky ventilátorů
|
1 630 ot/min
|
2 200 ot/min
|
měřeno na konci testu
|
Hlučnost
|
39,1 dBA | 47,4 dBA |
interpolováno z otáček ventilátorů
|
V režimu Silent se teploty grafické karty na konci zátěžového testu sice držely na vysokých 80 °C, ovšem při poměrně nízkých otáčkách ventilátorů kdesi nad hranicí 1 600 ot./min. V režimu Performance pak teplota grafického čipu sice klesla na 70 °C, ale také na úkor opravdu vysokých otáček ventilátorů kolem 2 200 ot./min. V obou režimech si grafický čip držel frekvenci na maximu, tedy 1 580 MHz. Jak můžete vidět, přepnout grafickou kartu XFX RX 590 FATBOY 8GB do režimu Performance se vůbec nevyplatí, výkon totiž zůstává identický a jediné, co tím získáte, je nadměrně vysoká hlučnost grafické karty.
Následující grafy pak ukazují, jak si provozní vlastnosti XFX RX 590 FATBOY 8GB vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Porovnání provozních vlastností |
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností grafické karty XFX RX 590 FATBOY 8GB se všemi ostatními Radeon RX 590, které jsme na Alza.cz testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 akční počítačová RPG odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkan. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena a odehrává se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty XFX RX 590 FATBOY 8GB máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Co k výkonu XFX RX 590 FATBOY 8GB dodat? Výkon této grafické karty je opravdu vynikající, tedy alespoň co se mainstreamových vod týká. Lepší výrobní proces na 12 nm u Global Foundries dovolil AMD oproti předchozím Radeonům zvednout takty grafického čipu a je jen velká škoda, že AMD nezapracovalo také na vyšší frekvenci grafických pamětí.
Svým výkonem je pak XFX RX 590 FATBOY 8GB oproti Radeonu RX 580 výkonnější téměř o 10 %, což jej samozřejmě pasuje na nového nekorunovaného krále mainstreamu. Prozatím nejvýkonnější mainstreamová grafická karta konkurence GeForce RTX 1060 se 6 GB grafické paměti pak na tohoto „tlouštíka“ ztrácí téměř 14 %, což už je ve hrách rozdíl poměrně znatelný.
Přetaktování grafické karty XFX RX 590 FATBOY 8GB jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil kartu, a nepřišel tak o její záruku. Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně také grafických pamětí. Bohužel jsem se však žádného velkého úspěchu nedočkal a opravdu stabilní frekvencí tak zůstalo výchozích 1 580 MHz. Grafická karta sice jela i na frekvenci lehce vyšší nežli 1 600 MHz, ale v některých hrách docházelo k pádům ovladače, a tak jsem se raději dalších pokusů o OC grafického čipu vzdal (napětí jsem nezvyšoval) a pustil jsem se pouze do přetaktování grafických pamětí.
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz a testoval jejich stabilitu v počítačových hrách. Jako stabilní se nakonec pro grafické paměti ukázala maximální hodnota +200 MHz, což představuje efektivní frekvenci VRAM 8 800 MHz.
S posunutou frekvencí pamětí o 200 MHz a výchozí frekvencí grafického čipu 1 580 MHz jsem pak otestoval některé hry z testovací metodiky s následujícími výsledky:
Přetaktováním pouze grafických pamětí se mi z grafické karty XFX RX 590 FATBOY 8GB podařilo získat v průměru nějaká 4 % dalšího výkonu. To opravdu není moc, a je tedy jasné, že tato grafická karta pracuje na hraně svých možností již v továrním nastavení (nebo jsem měl jen smůlu na horší kousek hardwaru).
Co tedy říci na samotný závěr dnešní recenze? Grafická karta XFX RX 590 FATBOY 8GB je určena především všem středně náročným hráčům počítačových her, kteří si své grafické karty vybírají zásadně ze segmentu středního výkonu. Tento segment totiž povětšinou nabízí ten nejlepší poměr výkonu a ceny, což díky poměrně příznivé ceně u grafické karty XFX RX 590 FATBOY 8GB platí dvojnásob.
Za příznivý peníz totiž získáte jednu z nejvýkonnějších mainstreamových grafických karet a nesmíte také zapomenout na některé zajímavé herní „bundly“, které jsou v současnosti na tuto grafickou kartu navázány.
Co by vás pak mohlo u grafické karty XFX RX 590 FATBOY 8GB odradit, je její vyšší spotřeba, která se pohybuje spíše v hodnotách konkurenčního high-endu, a v neposlední řadě také absence RGB LED osvětlení. Samozřejmě, kdo „neujíždí“ na rozličných světelných efektech, absenci RGB LED vůbec řešit nebude.
XFX RX 590 FATBOY 8GB
Grafické kartyGrafická karta XFX RX 590 FATBOY 8GB nabízí vynikající herní výkon všem středně náročným hráčům počítačových her. Tato karta disponuje také poměrně solidním systémem chlazení a za slušný peníz tak můžete získat jednu z nejvýkonnějších mainstreamových grafických karet.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě poslední dva roky živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.