Nejen světová produkce dokáže hráče zaujmout a donutit utopit hromady hodin ve hrách, ať už od malých vývojářských studií nebo zavedených a desítky let fungujících gigantů. Česká, potažmo i slovenská herní scéna se také může pyšnit řadou zářezů a nabízí tituly různých žánrů, které si s těmi světovými vůbec v ničem nezadají. Proto jsme se rozhodli na některé z nich podívat a v tomto článku vám nabídnout tipy na nejzajímavější produkci z naší domoviny, ať už se jedná (o dnes již) kultovní pecky, novinky nebo trochu přehlížené hry, které ale přesto rozhodně stojí za pozornost.
Autor: redakce • Speciál
Zdroj obrázku: Warhorse Studios
Jako svého druhu zjevení působí na české videoherní scéně studio Amanita Design. Pro všechny, kterým učarovaly jejich hry, se stalo zárukou kvality a jedinečného vizuálního i zvukového zážitku, stejně jako milého humoru. Do portfolia studia patří jak roztomilé a zábavné hry jako Samorost, Chuchel, Machinarium, Botanicula a Pilgrims, tak i temnější Creaks, nebo i mírně bizarní hra s paradoxním názvem Happy Game.
Jejich 2D point-and-click adventury jsou výjimečné nejen v domácím, ale i světovém měřítku. Z nově připravovaných projektů se můžeme těšit na hru s názvem Phonopolis odehrávající se v antiutopickém městě téhož názvu. Většina her je dostupná na PC, starších typech konzolí Xbox One, PS4, Nintendu Switch a menší hříčky najdete také na mobilních telefonech. | Info Phonopolis
Jak představit dějinné milníky naší historie hravou formou a nic neubrat na jejich vážnosti? Tuhle otázku si zřejmě položili na Univerzitě Karlově, kde vznikla prozatím dvojice historických her mapujících události druhé světové války a následně komunistického převratu. Činí tak s velkou intenzitou, protože se zaměřují především na lidskou stránku dějin a momenty, z nichž člověku není dobře po těle. Sbalit si kufr do transportu? Schovávání nelegálních letáků v domě? Divoký odsun?
To je jen náznak toho, co můžete v audiovizuálně výrazných titulech Attentat 1942 a Svoboda 1945 zažít. Vyprávění stojí na komiksovém vyprávění proloženém minihrami, v nichž musíte řešit palčivé problémy, jejichž dopad ještě podtrhnou odkazy na historické reálie. Velmi silné momenty zaručí také dokudramatické rozhovory s živými herci, které zaštiťují celý děj a propojují „vyšetřování“ dějin z pohledu současníka při rozhovorech s pamětníky. O kvalitě obou titulů svědčí řada mezinárodních cen. | Info Svoboda 1945: Liberation
Attentat 1942
O úspěšnosti virtuální reality mezi obyčejnými hráči můžeme vést spory. Ale o postu jedné z nejúspěšnějších her na této technologii máme jasno, už jen kvůli české stopě. Z obyčejného rozsekávání kostek do rytmu hudby se totiž zaslouženě stal obrovský hit. Návykovost Beat Saberu vám potvrdí snad každý, kdo si virtuální šavlování světelnými meči vyzkoušel. Trojice autorů (Ján Ilavský, Vladimír Hrinčár, později Jaroslav Beck) ze studia Beat Games rozvíjí titul o nové funkce už od roku 2018 a vzhledem k úspěchu jistě jen tak nepřestanou.
Důkazem budiž zařazení módu umožňující rotovat kolem své osy o 360 stupňů (tady doporučujeme brýle bez připojeného kabelu), nový typ „roztříštěných“ kostek, jež vás nutí vést přesně meč, nebo celá plejáda rozšiřujících balíčků s ikonickými skladbami populárních umělců (Queen, Lady Gaga, Imagine Dragons, Linkin Park a další). A co si budeme nalhávat, na vyšší obtížnosti je to taky pořádný fitness.
Beat Saber
Příběh populárního MMO sandbox survivalu DayZ se začal psát v souvislosti s FPS studia Bohemia Interactive, Armou 2. DayZ totiž původně vzniklo jako mód právě pro tuto populární taktickou střílečku, který si už po čtyřech měsících od vzniku zahrálo milion hráčů. Přerod DayZ do plnohodnotné hry tak byl jen otázkou času a otěže po novozélandském videoherním designérovi Deanu Hallovi, autorovi módu, převzali tvůrci z Bohemia Interactive.
Ti dokázali DayZ přetvořit do podoby, v jaké ho známe dodnes a která do velké míry formovala žánr multiplayerových survivalů. V rozsáhlém post-sovětském světě DayZ smrt číhá na každém kroku a podchlazení, hlad, kousnutí zombíkem či precizní muška nepřítele vás zde pošlou na začátek vaší cesty. Komplexní a návyková hratelnost, stejně jako obrovská volnost, se však postarají o to, že do DayZ se budete s radostí vracet.
DayZ
Leckoho možná překvapí, že v našem žebříčku najde i mobilní hru, a to rovnou střílečku z pohledu první osoby. Autoři série Dead Trigger, brněnské studio Madfinger Games, ale nejsou žádní zelenáči, ostatně členové týmu se podíleli na dalších hrách z našeho výběru jako Hidden & Dangerous 2 či Vietcong. I když se autoři aktuálně vydávají do nebezpečných vod „velkých“ her s titulem Gray Zone Warfare, byly to právě mobilní hry v čele s Dead Trigger 2, které je dostaly na výsluní.
Dead Trigger 2 patří mezi mobilními střílečkami k příjemnému zjevení. Ačkoli jde o FPS, dobře se ovládá, nabízí nadstandardní grafiku, a především pořádnou porci obsahu. Velké množství zbraní, jejich úprav a pestrá škála nepřátel i lokací, kde musíte bojovat s nakaženými, abyste zachránili lidstvo před vyhynutím. Ano, příběh není nikterak originální, ale když si ke všem přednostem hry přidáte i to, že je zcela zdarma (jen musíte přetrpět občasné reklamy), fanoušci mobilních stříleček by neměli Dead Trigger 2 přehlížet.
Dead Trigger 2
Na první pohled jde o nenápadný simulátor, který svým zaměřením rozhodně není pro každého. Přesto série Euro Truck Simulator od českých SCS Software prodává miliony kopií po celém světě a nic nenasvědčuje tomu, že by věhlas značky i studia měl utichnout. Euro Truck Simulator přitom působí jako docela obyčejná až nudná hra. Jejím cílem je těžko ovladatelným a oproti sporťákům ze závodních her pomalým kamionem doručit zásilku, ideálně v zadaném čase a pochopitelně bez dopravních přestupků či dokonce havárií.
Zůstat přitom můžete pouze za volantem kamionu a věnovat se čistě řízení nebo se více zaměřit na management a spravovat celou dopravní firmu. Krása hry ale tkví především v tom, že neprojíždíte nějakým vymyšleným světem, ale reálnými evropskými městy se svými ikonickými památkami a po skutečných silnicích, které dost možná máte sami projeté. Právě proto je Euro Truck Simulator nejen v česku tak oblíbený.
Euro Truck Simulator
Factorio je bezpochyby jedna z nejúspěšnějších českých her, která zpopularizovala subžánr budovatelských strategií – factory building. Celá hratelnost je založena na automatizaci výrobních procesů pomocí továren, dopravníků a překladačů, kde můžete vytvářet stále komplexnější produkty. Ve Factoriu je vše navíc okořeněno survival prvkem. Jako trosečník na cizí planetě máte za cíl vybudovat vesmírnou raketu, to vám však bude znesnadňovat okolní hmyzí fauna, kterou smog z vašich továren dohání k šílenství.
Titul od pražského studia Wube Software slaví úspěch jak u nás, tak i ve světě (s více jak 3 miliony prodaných kopií) a v hodnoceních byl několikrát označován za mistrovské dílo. Zároveň se stal inspirací pro mnohé další tituly jako je například (opět) velmi úspěšná hra Satisfactory. Autoři jsou si kvalitou svého počinu natolik jistí, že ačkoliv je v herním průmyslu běžné časem hry zlevňovat, oni tak neudělali. | Info
V roce 1999 brněnské studio Illusion Softworks zavedlo hráče v rámci taktické střílečky Hidden & Dangerous do zákopů druhé světové války. Tento svérázný mix žánrů si nevedl špatně jak v českých, tak ani v zahraničních recenzích a prodejích, přičemž celkem se prodalo více než milion kopií hry. Pro studio Illusion Softworks byl ovšem tento titul především vstupenkou do světa AAA titulů a zdrojem zkušeností, které jim následně pomohly stvořit nesmrtelnou klasiku jménem Mafia.
V roce 2003 pak následovalo přímé pokračování Hidden & Dangerous 2 (2003), které předchozí díl překonalo snad ve všech ohledech. Hráči sice opět mohli ovládat jednotku čtyř vojáků SAS v obtížných misích, hratelnost byla ale o poznání propracovanější, grafika hezčí, mapy otevřenější, a dokonce byl přidán i multiplayer, což z Hidden & Dangerous 2 udělalo nezpochybnitelnou kultovní záležitost.
Hidden & Dangerous 2
Velkolepě pojaté akční RPG Kingdom Come: Deliverance vás přenese do středověkých Čech, kde se pustíte do příběhu o obyčejném kovářském synkovi Jindřichovi, který se ve víru událostí dostal do středu rytířské armády. Mimo boj, na který si musíte hodně zvykat, se můžete pustit do spousty činností civilního života, což sice v době vydání komplikovala řada bugů, ale o ně se postupem času studio Warhorse postaralo.
Díky tomu, se dodnes jedná o jednoho z nejzajímavějších zástupců velkých RPG, který docení především hráči s větší trpělivostí. Zkrátka když máte trénovat pro úspěch v boji, tak nestačí pobít tři potkany ve sklepě, ale musíte poctivě máchat mečem několik hodin proti slaměnému panákovi či s obrněným sparing partnerem. Dnes si můžete Kingdom Come: Deliverance užívat se všemi vydanými DLC a těšit se přitom na zřejmě vyvíjený, ale zatím neohlášený druhý díl. | Info/Spekulace Kingdom Come: Deliverance 2
Survival strategie Last Train Home vás nechá prožít dlouhé týdny ve vlaku na Transsibiřské magistrále ve společnosti československých legionářů. Veteráni první světové války se totiž musí probojovat navzdory bolševikům k Tichému oceánu, aby se mohli vypravit do své vlasti. Titul o zásadní kapitole naší historie lze rozdělit na dvě části – mikromanagement správy vlaku (lidské zdroje, suroviny) a bojovou real-time strategii (plnění úkolů, zisk zásob).
Vývojáři z Ashborne Games kladou v obou případech důraz na lidský aspekt, protože své svěřence po jednom rozvíjíte, využíváte jejich silných stránek, a hlavně je poznáváte. Takže jejich permanentní ztráta v boji či při nemoci vás opravdu zasáhne a mnohdy donutí sáhnout do uložených pozic i několik hodin starých. Přece Frantu a Aničku nenecháte někde ve sněhu podél kolejí, ne? Titul si užijí především fanoušci naší historie, ale zkusit by si jej měl každý příznivec žánru RTS a mikromanagementu. | Recenze/Info
Pokud bychom do našeho žebříčku nezařadili legendární Mafii, zřejmě bychom si zadělali na pořádnou vendetu od tuzemských i slovenských hráčů. Výtvor od dnes již neexistujících Illusion Softworks v době svého vydání způsobil menší šílenství nejen propracovaným a živě působícím herním světem a autentickým vozovým parkem, ale také skvělým příběhem (s excelentním českým dabingem), jehož nejsilnější momenty jsou pro mnohé z nás prostě nezapomenutelné.
V roce 2020 se Mafia dočkala kompletního remaku, který sice v oblasti hratelnosti za současnými tituly v žánru mírně zaostává, příběhu taxikáře, kterého zlákal mafiánský život, však dodal nový level autenticity, stejně jako hernímu světu, který nikdy nevypadal kouzelněji. Na úspěch první hry se pokusily navázat Mafia II a Mafia III (obě byly i zremasterovány), stejné slávy se jim však už dosáhnout nepodařilo. Úspěšnější ale bude možná Mafia IV, na které momentálně pracuje studio Hangar13. | Info Mafia Trilogy
Herní pamětníci jistě znají Transport Tycoon, který v 90. letech miloval snad každý fanda budování a zvláště vláčků. České Mashinky od jediného vývojáře Jana Zeleného se právě tímto titulem inspirují. Chopíte se začínající dopravní společnosti a budete, především pomocí vlaků, propojovat města a továrny. Stavět budete napříč 7 historickými epochami, od parních lokomotiv až po supermoderní magneticky nadnášené soupravy. Titul dále kombinuje přehledný 2D budovatelský pohled a 3D realistický, kde si můžete vychutnat krásy tohoto dopravního odvětví.
Mashinky jsou od roku 2017 v předběžném přístupu a v tomto roce si z československé scény odnesli několik ocenění. Aktuálně mají na kontě více jak 100 tisíc prodaných kopií a těší se především u nás, kde je tento žánr stále oblíbený, velké popularitě. Pro Jana Zeleného, který kvůli vývoji opustil běžné zaměstnání, se tak zaslouženě jedná o splněný sen.
Mashinky
Rok 2001 se stal pro mnohé české hráče převratným. Vyšla totiž střílečka Operace Flashpoint, která všem ukázala, že z tuzemských luhů a hájů dokáže vyjít nekompromisní 3D akce, u níž budou plakat i ostřílení veteráni. V kůži čtyř postav se totiž účastníte fiktivního konfliktu mezi SSSR a NATO, přičemž se autoři ze studia Bohemia Interactive rozhodli vsadit na co největší míru realističnosti. V překladu to neznamená pouze smrt po první ráně, ale také poslouchání rozkazů, držení formace a složité ovládání strojů. Na žádné hrdinské akce není prostor, takže drž lajnu, vojíne!
Na populární titul navázala rozšíření a pokračování, a kromě toho je neustále v permanenci modderů. Čeští vývojáři už ovšem pro značku Flashpoint nepracují, ale přesto staví na původních základech. Nyní se starají o svou vlastní sérii ARMA simulující fungování života v armádě. Aktuálně nejnovější iterací je stále vyvíjený a doplňovaný třetí díl (2013), který ukazuje vojenský střet NATO a Íránu v roce 2035. | Info Arma 4
Operace Flashpoint
Arma 3
Jedna z nejlepších a zároveň nedoceněných českých her, to je Original War (2001), příběhová real-time strategie s RPG prvky od brněnského studia Altar Interactive. Vše se zde točí kolem vzácného nerostu jménem siberit, jehož ložiska se však nachází na území dnešní Sibiře. Coby velitel americké speciální jednotky jste vysláni dva miliony let do minulosti s cílem tato naleziště vytěžit a siberit zakopat na Aljašce, která byla v té době se Sibiří propojena pevninou.
Original War byl u nás hodnocen více než kladně, což dokládají nejrůznější ankety o nejlepší české hry, kde téměř vždy figuruje v první desítce. V zahraničí se však hra i díky velmi slabému (či žádnému) marketingu neprosadila, navíc měla proti sobě velmi těžkou konkurenci v podobě legendárního Command and Conquer: Red Alert 2. Podle nás se však dodnes jedná o kousek, který by si zejména strategiím holdující pařani neměli nechat ujít.
Original War
Roztržitý a zároveň nápaditý policista Pankrác se poprvé objevil na našich počítačích v roce 1998, kdy se pustil do případu pod taktovkou vývojářů ze studia SleepTeam (autoři kultovních Bulánků), čímž vznikla série adventur Polda. Jednotlivé díly (od druhého dílu pod hlavičkou Zima Software) pojí především obrovský smysl pro humor (i když balancuje na hranici korektnosti a vkusnosti), ulítlé dějové eskapády, které si berou na paškál popkulturní prvky a slavné osobnosti, a také propracovaný dabing, na němž se podílí řada hvězd české scény.
Samozřejmě to platí především o hlavní postavě poldy Pankráce, jemuž propůjčil hlas Luděk Sobota, který i průměrné vtipy dokáže vytáhnout svým komickým projevem na mnohem vyšší úroveň. Ona nevážnost se projevuje také v kompletním audiovizuálním pojetí. Od původní 2D grafiky se série posunula až do třetího renderovaného prostoru. Aktuálně má Polda sedm dílů (poslední 2022) a jeden „remástr“ (druhý díl, 2023).
Pokud hledáte zajímavý příběh a baví vás adventury s hororovou příchutí, směle se pusťte do hry z dílny CBE Software (Jan Kavan a Lukáš Medek), která nabízí pohled nejen do prostředí českých lesů, ale taky jedné pokřivené otcovské duše. Na pozadí pátrání po ztracené dceři rozehrává výpravu do dvou rozdílných světů: reálného a paralelního snového.
Someday You'll Return je svého druhu psychologické drama, ve kterém se setkáte i s hádankami, puzzly a minihrami, které příjemně zpestří hratelnost. Odkazy na české reálie, jako jsou třeba turistické značky nebo ve Střední Evropě oblíbené bylinkářství, jsou příjemným bonusem. Atmosférický zážitek je dostupný od 5. května 2020 na PC, PS4 a PS5.
Ačkoli od vydání hry Spellcross: Poslední bitva uplynulo už opravdu hodně vody (1997), stále má díky svému až kultovnímu statusu své příznivce. Jde o atmosférickou tahovou strategii, v níž se coby velitel zbytků lidských vojsk postavíte tajemnému nepříteli přezdívanému Other Side (Druhá strana), který na začátku milénia zaplavil Zemi armádami orků, temných elfů, démonů a jiných fantasy potvor, jež místo střelného prachu využívají chladné zbraně a magii.
Málokdo dnes ví, že Spellcross byl vůbec první hrou vzniklou na území bývalého Československa, která byla oficiálně prodávaná i v zahraničí. Odkaz jejích vývojářů, bratislavského studia Cauldron, žije dodnes, ačkoli samotné studio již neexistuje (v roce 2014 bylo koupeno největším českým producentem her, Bohemia Interactive). Pokud byste si Spellcross chtěli zahrát dnes, budete potřebovat emulátor (například DOSBox) a ideálně i poslední patch 1.07. I přes tato omezení však jde o kvalitní strategickou pařbu, kterou můžeme stále doporučit.
Spellcross
Na odkaz původního dílů legendární série X-COM navázali brněnští vývojáři z Altar Interactive, když v roce 2003 vydali UFO: Aftermath, strategii kombinující taktické souboje s managementem základen… tedy podobně jako v originální hře UFO: Enemy Unknown z roku 1994. Později vyšla ještě dvě pokračování, UFO: Aftershock a UFO: Afterlight. Oproti své duchovní tahové předloze jsou „česká ufa“ akčnější, souboje se totiž odehrávají real-time s možností pauzy.
Jak bývalo zejména v minulosti pravidlem, hra byla u nás přijata podstatně lépe než v zahraničí, kde se daleko více srovnávalo s konkurencí. Objektivně je však třeba uznat, že především při vydání nešlo o nejvyladěnější hry a mnohým také nesedl odklon od tahových soubojů, v českých luzích a hájích si však série UFO: After… našla spoustu oddaných fanoušků. Pokud chcete zavzpomínat, anebo si prostě toužíte vyzkoušet české (a akčnější) pojetí klasických X-COMů, doporučujeme.
UFO: After...
Vietcong podobně jako třeba Mafia patří do zlaté éry českých her, které se kromě kladného celosvětového přijetí dočkaly také skvělého českého dabingu. Snad i proto je Vietcong nesmazatelně zapsán v srdcích českých hráčů, na svou dobu realistické ztvárnění války ve Vietnamu totiž přiblížili přední čeští dabéři jako Filip Švarc nebo Libor Bouček.
Vietcong, vytvořený studii Pterodon a Illusion Softworks, na svou dobu vynikal pestrou nabídkou misí od záchrany rukojmí až po průzkum podzemních chodeb vietcongu, možností zvolit si před misí libovolný arzenál, ale také originálním zasazením a zajímavým příběhem. V recenzích se dokonce hře vedlo lépe než o rok mladší legendární Mafii, i když druhý díl z roku 2005 už takový úspěch nezaznamenal.
Vietcong