Alza PC Alza PC

Fortnite: Battle Royale (RECENZE) – Jak se povedla PS5 verze?

Catalogue

• Autor: Štěpán Lenk

Možná přemýšlíte, proč právě vidíte recenzi na hru, která spatřilo světlo našich disků už před dlouhými třemi roky. To je sice pravda, Fortnite: Battle Royale ovšem stále patří mezi nejhranější tituly světa a jeho popularita stoupá, poměrně nedávno navíc odstartovala v pořadí již pátá sezóna druhé kapitoly, nemluvě o tom, že Fortnite se stal jedním z launch titulů nové generace konzolí, na které vyšel ve vylepšené verzi. Pojďme se tedy podívat, jak se vlastně next-gen Fortnite povedl.

Fortnite: Battle Royale; wallpaper: 5. sezóna

Fortnite Battle Royale (hra) | Fortnite (IP)

Hru Fortnite Battle Royale vyvíjí a vydává společnost Epic Games. Tento titul žánru battle royale vychází 26. 9. 2017 na PC, PS4 a Xbox One, 12. 6. 2018 na Switch, 10. 11. 2020 na Xbox Series X/S a 12. 11. (19. 11. v ČR/SK) na PS5. Hra je k dispozici také pro Android. Titul vychází bez českého překladu a obsahuje multiplayer. | Homepage

Články: | Recenze (PS5)

Fortnite: Battle Royale (RECENZE PS5) – Obsah článku

1. Nová sezóna, nový Fortnite
  2. Střílečka a stavební simulátor v jednom
  3. Jak funguje monetizace ve Fortnite?
  4. Next-gen Fortnite vypadá skvěle, do dokonalosti má ale daleko
  5. Jak dopadl Fortnite nové generace?
  6. Recenze Fortnite: Battle Royale: závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro Fortnite: Battle Royale PC

Nová sezóna, nový Fortnite

Akční online hra Fortnite na herní scéně úřaduje už od roku 2017, kdy vyšel původní režim zvaný Save The World, ve kterém jste se v maximálním počtu čtyř hráčů stavěním pevností a všemožných struktur snažili ubránit nájezdům prapodivných zombíků a následkům ničivé fialové bouře. Když si ale studio Epic Games všimlo úspěchu battle royale střílečky PUBG, rychle přispěchalo s vlastním dřívkem do ohně tohoto populárního žánru – se separátním režimem Fortnite: Battle Royale, který se krátce po svém vydání stal obřím hitem s astronomickými tržbami a neustále rostoucí hráčskou základnou.

Zero Point Story Trailer for Fortnite Chapter 2 - Season 5

Oficiální trailer k páté sezóně Fortnite: Battle Royale.

V případě Fortnite za tento raketový start nepochybně může i fakt, že se jedná o free-to-play hru (respektive režim hry) s férově pojatými mikrotransakcemi, ale i s tematickými sezónami, častými eventy a také popkulturními cross-overy s ostatními franšízami (Star Wars, Marvel, DC, John Wick a mnoho dalších), což zajišťuje časté obměny mapy a hratelnosti samotné. Fortnite: Battle Royale se tak neustále vyvíjí a nepochybně i z tohoto důvodu se mu daří získávat stále nové hráče. Od ostatních battle royale her se rovněž odlišuje příběhovou linii prolínající se všemi sezónami, jež ospravedlňuje neustálé (někdy dost divoké) změny mapy a dává dění ve hře alespoň nějaký smysl. Je to v podstatě detail, který mnoho hráčů nejspíš už vůbec nevnímá, ale ten zápal, s jakým Epic Games budují svět Fortnite, je až obdivuhodný.

Aktuální sezóna, tedy 5. sezóna 2. kapitoly, se nese v duchu lovců lidí, není se tedy čemu divit, že prominentní postavou celé sezóny se stal Mandalorian ze stejnojmenné TV show ze světa Star Wars. Kromě nových nebo předělaných lokací a kosmetických předmětů k odemknutí ovšem do hry přibyly i zlaté cihly, které získáváte hraním a můžete za ně během zápasů u speciálních NPC nakupovat exotické zbraně či upgrady, získávat informace, vypisovat odměny na hlavy ostatních hráčů, případně si najmout umělou inteligencí řízeného pistolníka na pomoc.

Což není vůbec špatná porce novinek vzhledem k tomu, že aktuální sezóna je v podstatě na začátku a další obsah, změny a eventy teprve přijdou. V nadcházejících týdnech by do hry navíc měli dorazit další lovci z všemožných realit, chystá se snad vícero popkulturních cross-overů? Momentální tématika sezóny k tomu rozhodně poskytuje spoustu příležitostí.

Fortnite: Battle Royale; gameplay: písečná lokace Fortnite: Battle Royale; gameplay: odměna Fortnite: Battle Royale; gameplay: Mando
Nejnovější sezóna Fortnite: Battle Royale se nese v duchu nájemných lovců.

Střílečka a stavební simulátor v jednom

Základními principy hratelnosti Fortnite: Battle Royale nijak nevybočují z mantinelů svého žánru – v celkovém počtu sta hráčů seskočíte beze zbraní padákem na neobydlený ostrov a buď sólo, ve dvojici, trojici nebo týmu čtyř hráčů se ve stále zmenšující zóně snažíte pomocí nalezené výbavy a svých schopností zůstat naživu jako poslední. Prostě battle royale klasika.

Výbavy a zbraní je dost – buď je nacházíte ležet na zemi nebo v truhlách, případně vypadává ze zabitých nepřátel, základní sestava každopádně čítá pistole, automatické pušky, sniperky, brokovnice a rychlopalná SMG v několika kvalitativních provedeních. Určité typy zbraní navíc můžete během zápasů i upgradovat, čímž zvyšujete jejich účinek a další vlastnosti.

Lékárničky, štíty, granáty nebo pasti váš arzenál ještě hezky doplňují, tvůrci ale nabídku výbavy pravidelně inovují a experimentují s novými předměty, takže stereotyp nehrozí. Na druhou stranu ale mohou být časté změny hratelnosti nebo arzenálu pro mnohé hráče poněkud na škodu, jelikož jim mohou najednou zmizet oblíbené zbraně či předměty a v případě, že jim například nesedne třeba celé téma nové sezóny, mají na minimálně 10 týdnů zkaženou hru.

Fortnite: Battle Royale; gameplay: bouře
Jako v každé správné battle royale hře nesmí chybět pomalu se zmenšující zóna, zde v podobě fialové bouře.

Studio Epic Games ovšem na vcelku standardní battle royale kostru nabalilo spoustu vlastního „masa”, čímž Fortnite obohatili o prvky, které v jiných battle royale hrách jen tak nenajdete. V první řadě se jedná o kombinaci střílečky z pohledu třetí osoby s budovatelským režimem, tedy s možností z materiálů vytěžených během zápasu budovat všemožné konstrukce z předem daných struktur – zdi, podlahy, schodů a stříšky.

Na ostrově jsou celkem tři druhy stavebních materiál (dřevo, kámen a kov) a díly z nich postavené můžete ještě libovolně natáčet a editovat, takže ze zdi lze například vytvořit klenbu, trojúhelník, přidat do nich dveře, okno a tak podobně. Díky tomu hráči mohou během soubojů během pár vteřin postavit jednoduchou věžovitou základnu nebo jen zdi, za kterými se mohou skrýt před nepřátelskou palbou, případně svého protivníka klidně zastavět uvnitř budovy.

Stavění dává hráčům do rukou neuvěřitelné možnosti, zároveň se ale stává i samostatnou minihrou, jelikož nemůžete zároveň střílet a stavět. Fortnite tak na hráče klade nemalé nároky co se koordinace činností týče a zkombinovat správně ve své podstatě defenzivní stavění, přepínat mezi jednotlivými strukturami a do toho ještě střílet na ostatní hráče není vůbec nic jednoduchého. Samozřejmě, nikdo vás do stavění nenutí, pokud chcete Fortnite hrát jako běžnou střílečku, klidně můžete, zkušenější hráči vás ovšem pravděpodobně velmi rychle „přestaví” a nevybíravým způsobem vás následně pomocí útočné pušky ze zápasu odstraní.

Fortnite: Battle Royale; gameplay: eliminace Fortnite: Battle Royale; gameplay: stavění Fortnite: Battle Royale; gameplay: stavění
I když si ve Fortnite můžete vystačit jen s přesnou muškou, stavění je nedílnou součástí hry.

Je ovšem důležité zmínit, že pokud si tento budovatelský aspekt ze hry odmyslíte, zůstane vám v jádru především solidní střílečka se spoustou zbraní a výbavy. Fortnite je kvůli svému komiksovému vizuálu často (neprávem) označován za hru pro děti, ve skutečnosti se ale jedná o překvapivě komplexní akční hru. Střílení je zde provedeno více než dobře a ve verzi pro PS5 je dobrý pocit ještě umocněn ovladačem DualSense a jeho adaptivními tlačítky simulujícími odpor i kadenci jednotlivých zbraní, což napínavým přestřelkám ještě přidává šmrnc.

Velkým tahákem Fortnite: Battle Royale, respektive obecně všech her spadajících do stejnojmenného žánru, je samozřejmě pocit euforie při vítězství, zde zvaného „Victory Royale”. Se stále zmenšujícím se počtem hráčů ve hře se přímo úměrně stupňuje i procentuální zastoupení adrenalinu ve vašich žilách, a když se onen barevný nápis značící výhru objeví na obrazovce, budete chtít víc a víc. Nemluvě o tom, že druhé místo vás často vybičuje ještě více, protože už jste byli TAKHLE BLÍZKO! Hratelnost Fortnite je prostě super návyková.

Fortnite: Battle Royale Chapter 2 Season 5 Solo Win PS5 | GEM (Gameplay)

I přes poněkud krkolomné pokusy o stavění z mé strany se mi ta výhra v páté sezóně přeci jen podařila urvat.

Jak funguje monetizace ve Fortnite?

Jakožto prakticky každá free-to-play hra i Fortnite obsahuje mikrotransakce, v tomto případě se ale naštěstí nejedná o žádnou agresivní pay-to-win tragédii. Za skutečné peníze si ve Fortnite lze pořídit pouze prémiovou měnu V-Bucks nebo kosmetické předměty, jako jsou skiny, glidery (padáky, na kterých plachtíte na ostrov), batohy, krumpáče na těžbu materiálů, emoty, samolepky… zkrátka je toho dost.

Každá sezóna s sebou přináší i několik tematických skinů a mnoho dalších doplňků, ke kterým získáte přístup zakoupením Battle Passu v ceně 950 V-Bucků – ten obsahuje 100 levelů plných odměn právě v podobě kosmetických předmětů, bonusových challengí, ale i herní měny (až 1500 V-Bucků během celé sezóny). Během jedné sezóny si tak klidně můžete vydělat na příští Battle Pass a ještě vám něco zbyde, o získaných nových skinech a dalších věcech ani nemluvě. Pokud si Battle Pass nepořídíte, předmětů a V-Bucků dostanete o poznání méně, ovšem vzhledem k tomu, že hra je ve své podstatě zadarmo, nevidím to jako oprávněný důvod pro kritiku.

Fortnite Chapter 2 - Season 5 Battle Pass Gameplay Trailer

Oficiální trailer na Battle Pass páté sezóny Fortnite: Battle Royale.

Studio Epic Games navíc společně s pátou sezónou odstartoval nový systém předplatného pod názvem Fortnite Crew, kdy za paušální částku 323 korun měsíčně získáte zdarma aktuální Battle Pass (jeho obsah si ale stále budete muset „zasloužit”), 1000 V-Bucků, exkluzivní skin, krumpáč a batoh. Upřímně to není vůbec špatná nabídka, jestli ale ve svém životě potřebuji předplatné zrovna na Fortnite, to už je na delší debatu. Celkově mi ale systém mikrotransakcí ve Fortnite nijak nevadí, společnost Epic Games se k hráčům postavila férově a nemám nejmenší problém si zde čas od času nějaký skin koupit.

Next-gen Fortnite vypadá skvěle, do dokonalosti má ale daleko

Konečně se dostáváme k tomu podstatnému, tedy jak vlastně vypadá a hraje se Fortnite na nové generaci konzolí, v našem případě na PS5? Musím říci, že i když jsem doposud Fortnite hrál především s kamarády na PC, konzolová verze mne velmi mile překvapila. V první řadě vypadá naprosto výborně, drží si stabilních 60 snímků za vteřinu, textury mají více detailů, fyzika vody byla výrazně přepracována a okolní prostředí (auta, stromy) například nyní reaguje na blízké exploze.

Fortnite: Battle Royale; gameplay: řeka, voda Fortnite: Battle Royale; gameplay: truhla Fortnite: Battle Royale; gameplay: Ghost Rider
Vylepšená grafická stránka a stabilních 60 snímků za vteřinu dělají z Fortnite na next-gen konzolích skvělý zážitek.

I ovládání na DualSense gamepadu, respektive na ovladači obecně, je povedené. Neříkám, že přesednout z klávesnice a myši na úplně jiné schéma tlačítek bylo úplně bezbolestné, ale třeba stavění je zde řešeno velice elegantně. Držením potřebného tlačítka stavíte a podle potřeby jen přepínáte mezi jednotlivými díly, což je velmi efektivní. A i když já osobně ve Fortnite nepatřím mezi žádné extra stavitele a spoléhám spíš na přesnost vlastní mušky (HAHAHAHA), po několika hodinách pletení tlačítek, náhodného zapínání build módu a stavění špatných struktur musím uznat, že se tvůrci s omezeným počtem tlačítek na gamepadu popasovali se ctí.

Je ale na čase se podívat na zoubek i odvrácené straně Fortnite a to jest všemožným nedodělkům a chybám. Bugy jsou v této hře poměrně běžné a v hlavním menu tak lze často vidět poznámku, že některá zbraň, předmět nebo mechanismus byly dočasně vypnuty kvůli nesprávnému fungování. Přesně to se nedávno dělo s nově přidanou možností se na některých místech na mapě se zavrtat do písku (záměrně) a cestovat pod povrchem země, tato funkce ovšem některé hráče činila neviditelnými či rovnou neporazitelnými (nezáměrně), Epic Games tedy byli nuceni ji promptně vypnout.

Často také narážím na problémy s implementovaným voice chatem. Fortnite podporuje funkce cross-save a cross-play mezi jednotlivými platformami, která funguje skvěle, součinnost voice chatu mezi jednotlivými verzemi hry je ale značně nepředvídatelná. Spojení mezi PS5 a PC někdy fungovalo bez problémů, jindy zase ne, to samé platilo i v případě Xboxu. Studio Epic Games sice na vychytávání těchto nešvarů vynakládají nemalé úsilí, podobné technické problémy ovšem ve Fortnite: Battle Royale nejsou ničím výjimečným, což je škoda.

Jak dopadl Fortnite nové generace?

Nástup Fortnite: Battle Royale na novou generaci konzolí dopadl velmi dobře, z velké části je to ale způsobeno tím, že se v základu jedná o solidní akční hru samo o sobě. Vylepšená grafika a počet snímků za vteřinu je jednoznačným plusem testované PS5 verze, návyková hratelnost, časté obměny obsahu v podobě nových sezón, eventů a férově pojaté mikrotransakce ovšem z Fortnite dělají velmi silného zástupce žánru battle royale. Jen škoda některých technických nedostatků.

Hra je navíc dostupná prakticky na všech herních platformách (PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch a mobilní zařízení Android) a podporuje funkci cross-play, v honbě za Victory Royale vám tak téměř nic nebrání.

Tato recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry.

Recenze Fortnite: Battle Royale: závěrečné hodnocení

Hodnocení 80 % GEM

Fortnite: Battle Royale od studia Epic Games je stálicí mezi zástupci žánru battle royale oprávněně. Solidní hratelnost, pravidelné dávky nového obsahu a výrazný vizuální styl zaručují solidní zábavu, kterou nová verze pro next-gen konzole jen umocňuje. Jen je škoda ne tak docela vzácných technických problémů.

Fortnite: Battle Royale; recenze

• Návyková hratelnost
  • Solidní pocit ze střelby
  • Časté obměny hratelnosti v podobě nových sezón a eventů
  • Hromada kosmetických předmětů
  • Férové mikrotransakce
  • Free-to-play
  • Cross-play

• Běžné bugy a technické problémy
  • Časté změny obsahu hry mohou být někdy na škodu.

My name is Štěpán Lenk, and video games have been a part of my life ever since I can remember. I thought that I would grow up and would replace the fun with more mature activities, but luckily that didn't happen. My favourite genre is RPG, and I am more interested in gameplay than graphics processing.

HW nároky pro Fortnite: Battle Royale PC

Operační systém Windows 7/8/10 64-bit Windows 7/8/10 64-bit
Procesor Core i3 3.3 GHz Core i5 3.5 GHz