Při podrobném prozkoumání aktuální herní scény máme většinou možnost vidět autory, jež vydávají díla s jasným začátkem a koncem. Éra epizodických her byla naštěstí velmi krátká, protože nemalému procentu hráčů prostě rozsekaná díla sedla asi tolik jako závěr původní série Mass Effect. V současnosti se této sféře věnuje už jen pár studií, mezi nimiž můžeme nalézt třeba Telltale Games stojící za řadou průměrných adventur z různých kultovních vesmírů, které kvůli zisku zvrhle ohýbá k obrazu svému.
Stejně tak se v tomto hloučku nachází i nezávislé studio Stoic, o jehož nejnovějším projektu The Banner Saga 3 jsme vás před měsícem informovali v dojmech z hraní. Dnes tu pro vás máme recenzi, která vám snad pomůže s rozhodnutím, zda do tohoto kousku jít, či nikoliv.
Žánr: RPG • Vývojář: Stoic Studio • Multiplayer: Ne • Vydavatel: Versus Evil • Datum vydání a Platformy: PC, PS4, Xbox One, Switch (26. července 2018) • Homepage: bannersaga.com/game/the-banner-saga-3/ • Čeština: ?
• Recenze: 26. 7. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Přes řadu potíží a nástrah se družině uprchlíků nakonec podařilo dorazit k branám pradávné metropole Arberrang, jíž už řadu dekád vládl dobrotivý král Meinolf. Ten jim bez otázek nabídl útočiště, bylo mu totiž jasné, že tak velká skupina lidí a varlů své domovy rozhodně neopustila z pouhého rozmaru. Během pár dní se přesvědčil, že jeho intuice ho nemátla, protože ve stopách utečenců přišla gigantická armáda kamenných Dredgů, kteří se rozhodli srovnat obrovské sídlo bez ohledu na vynaložený čas či ztráty na životech se zemí. Po několika hodinách příprav se celé vojsko zvedlo a vrhlo se proti hradbám, a tak byla započata poslední kapitola trilogie The Banner Saga, jejímiž primárními aktéry jste právě vy a vaši bratři ve zbrani.
The Banner Saga 3 je finálním dílem trilogie, jejíž vývoj máme možnost sledovat díky zájmu fanoušků už pár let.
Velkolepé finále, na které všichni fanoušci Banner Saga čekali, je konečně tu. Do rukou vám budou vedle skupiny, jež brání starodávné město Arberrang, dáni také žoldáci pod vedením jednorukého Ivora, tajemné Juno a štítonošky Folky, jejichž dobrodružství je o něco temnější než příběh odehrávající se v metropoli plné nevinných. Ti totiž musí čelit jen svým oblehatelům, nikoliv zmutovaným hrůzám skrývajícím se v temnotách. Každá z výprav má zkrátka co dělat, protože na jejich výkonech stojí a padá budoucnost všech živých bytostí obývajících toto severské univerzum.
Pro celkový vývoj situace jsou tu neskutečně důležitá vaše rozhodnutí a volby. Vypořádat se na své cestě za záchranou světa budete muset nejen s nepřáteli zvenčí, ale také s lháři, zbabělci, podvodníky a zrádci, kteří se proti vám budou snažit poštvat obyčejný lid, jenž se nechá snadno zmanipulovat snad kýmkoliv, kdo má trošku mrštnější jazyk. Leckdy v The Banner Saga 3 stačí jedna malá konverzační chybka, špatně pochopená věta či neuvážený krok a máte zaděláno na pořádné potíže. Pokud si chce člověk hraní tohoto díla skutečně užít, je dobré mít alespoň základní znalost jazyka, bez ní si totiž hraní moc nevychutnáte.
Hlavní dějová linie je jako celek napsána skutečně kvalitně. Každá ze skupin má v The Banner Saga 3 dostatek prostoru, v jehož rámci je možné vidět jak vývoj děje, tak i vztahů jednotlivých členů družiny, kteří se sbližují i rozkmotřují v závislosti na tom, jaké volby na své výpravě činíte. Komplet má po celou dobu překvapivě slušné tempo. Osobně jsem čekal, že bude hra obsahovat větší počet nudných pasáží, naštěstí se tak nestalo, takže si minimálně po této stránce rozhodně nemohu na nic stěžovat. Spokojen jsem byl též s audiovizuálním prvkem, s nímž si vývojáři ze Stoic dali jistě hodně práce.
Obrázek 1: Na svých cestách v The Banner Saga 3 narazíte na řadu zajímavých charakterů. Obrázek 2: Někteří poutníci budou vaší družině nápomocni více než jiní. Obrázek 3: Pokud budete mít štěstí, zařadí se časem některé postavy do vaší družiny a budete je moci nasadit v boji.
Jak jsem již řekl v předchozím odstavci, hodně zásadní jsou pro vývoj příběhu The Banner Saga 3 jednotlivé postavy, které na cestách naverbujete do své početné družiny. Každý z členů karavany má specifickou povahu a představu o tom, jakým směrem byste měli kráčet. Někteří jedinci budou více myslet na dobro ostatních, jiní se naopak zaměří více na vlastní zájmy, jež je čas od času přinutí jednat na úkor celé družiny (což se většině moc líbit nebude). Osobně jsem si asi největší vztah vytvořil k jednorukému varlovi Ivarovi, jehož morální zásady a postoje leckdy přinutily zbytek party k tomu, aby se pořádně zamyslel nad tím, co právě koná. Celkově jsem byl vykreslením všech charakterů nadmíru potěšen, jen málokteré RPG mi totiž nabídlo tak propracované protagonisty.
Obrázek 1: Čím dále budete, tím horší bude ve městě situace. Obrázek 2: Dlouhodobé přežití metropole ovlivníte v The Banner Saga 3 skrze vaše rozhodnutí. Obrázek 3: Na začátku bude Arberrang obdivuhodným sídlem.
Elementární spektrum povolání je zde vcelku pestré, většina hrdinů díky tomu prezentuje jednu z mnoha tříd disponujících speciální zbraní a několika unikátními schopnostmi, jež je odlišují od ostatních členů družiny. Při podrobném prozkoumání svých řad v nich naleznete štítonoše, válečníky s obouručáky, kopiníky zdatné v boji na střední vzdálenosti, na dálku efektivní lučištníky a vrhače kopí nemající problém se svou smrtící hračkou prorazit prakticky každou zbroj. Vedle těchto víceméně klasických tříd vám Banner Saga 3 nabídne také magii ovládající kouzelníky, potulné bardy opěvující skutky legendárních hrdinů a tajemné našeptávače, jejichž prací je dočasné posilování přátel a úplné eliminace oslabených nepřátel.
Základní myšlenka herních tříd je tu zpracována relativně dobře. O něco hůře bohužel vývojáři ze Stoic navrhli vývoj postav, který působí na poměry žánru RPG dosti stroze. Po každé, když učiníte zásadní rozhodnutí nebo absolvujete bitvu, je vám přičten určitý počet bodů slávy, za něž můžete nakoupit prostředky a povýšit vaše bojem zocelené válečníky, kteří se v průběhu střetu vyznamenali skolením jednoho či více protivníků. Pokud takové hrdiny v družině máte, můžete jim touto cestou vylepšit některou z pasivních statistik. Ti nejúspěšnější z úspěšných, jež se dostanou až na úplný vrchol, obdrží schopnosti ovlivňující titul, který se jim po jeho navolení objeví vedle jména, což minimálně mně ke štěstí rozhodně nestačí.
Obrázek 1: Druhá skupina, již budete kontrolovat, bude mít za cíl dorazit k legendární věži. Obrázek 2: Změnám nebude podléhat jen venkovní svět, ale také tvorové v hlubinách. Obrázek 3: V průběhu své výpravy v The Banner Saga 3 narazíte na řadu tajůplných míst, jejichž prozkoumáním získáte řadu benefitů.
Skrze dialogy se vám v The Banner Saga 3 podaří vyřešit řadu situací, ne vždy však slova budou stačit. Čas od času budete muset problémistu, který se vám postaví do cesty, doslova rozseknout vejpůl, jinak vám z pěšiny, po níž chcete kráčet, jen tak neuhne. Samotné bitvy nejsou navrženy nějak zvlášť komplexně. Před bojem si vždy poskládáte družinu, s níž jej následně absolvujete.
Strukturu party máte možnost definovat vždy jen do určité míry. Pokaždé se v ní totiž nachází jedna až dvě postavy, pro něž je střet osobní, takže je není možné nikým nahradit bez ohledu na to, zda jsou pro vás užitečné, či nikoliv. Zbývající členy je nutné vybírat velmi obezřetně, protože právě oni mohou díky svým schopnostem a statistikám často zvrátit misky vah na vaší stranu.
Situace v Arberrangu bude pomalu ale jistě eskalovat, takže budete muset prakticky permanentně řešit nastalé problémy.
Ihned po zformování válečné družiny snů se vrhnete do víru bitvy, jejíž výsledek bude ve finále záviset především na vašich taktických schopnostech. Bojiště jsou tu navržena dosti omezeně. Po většinu času budete v The Banner Saga 3 bojovat na plochých prostorách bez nápadu, které se vám velmi rychle začnou zajídat kvůli absenci hlubších prvků, skrze něž byste mohli výrazněji střet jako takový ovlivnit.
Zapomenout můžete na pohyb zpomalující bažiny, šanci na zásah redukující křoví či vyvýšená místa, na nichž budou vaši lukostřelci disponovat výhodou nad svými v nížině rozestavenými oponenty. Nic takového zde nenajdete, což osobně považuji za výrazné minus, protože stereotyp se tak objeví dříve než ve hrách s pestrou škálou důkladně zpracovaných bojišť.
Obrázek 1: Bitvy s proti lidem jsou v The Banner Saga 3 na jedno brdo. Obrázek 2: Zástupci lidského druhu jsou slabí oponenti, kteří budou jen marnit váš čas. Obrázek 3: To dredgové jsou z jiného těsta, dají se však porazit.
Výrazně souboje po stránce kvality nezachraňuje ani přítomnost systému zbroje definujícího celkovou odolnost jednotlivých charakterů. Čím vyšší má postava hodnotu brnění, tím menší jí protivník způsobí zranění v případě, že zasáhne. Do zbroje zakutí šampioni jsou schopni některé výpady dokonce ignorovat. Pokud chcete těžkotonážního protivníka zabít, je dobré mu nejprve pořádně proděravět jeho plátový krunýř. Vždy při výpadu máte možnost buď zaútočit na tělo, nebo na kroužkovou košili, kterou má váš protivník na sobě. V případě, že se rozhodnete pro druhou alternativu, budou vaši společníci moci v následujících tazích zasadit účinnější údery než za předpokladu, že byste se pokoušeli svého soka jen jednorázově zranit.
Na bitevním poli v The Banner Saga 3 strávíte většinu herního času, protože příběh je šarvátkami hodně často prokládán. Popravdě řečeno, na můj vkus jsou střety dosti osekané. Pokud finální část trilogie z dílen Stoic srovnám v tomto ohledu třeba s Divinity: Original Sin 2 či jinými tahovými RPG, nikdy z toho bohužel nevyjde moc dobře. Celek je po této stránce totiž neskutečně chudý, takže reálně nemá čím zaujmout. Kdyby se vývojáři soubojům více věnovali nebo se jim zcela vyhnuli a označili své dílko za čistokrevnou příběhovou adventuru, zřejmě by udělali lépe, jelikož by tak eliminovali prostor pro kritiku kompletu kvůli podprůměrnosti tohoto prvku.
Finální díl trilogie The Banner Saga úctyhodně završuje velkolepé dobrodružství, jež vývojáři z nezávislého studia Stoic započali před čtyřmi lety. Naleznete v něm epický příběh s nádherným vizuálem a plný náročných voleb, dobře napsaných dialogů a perfektně vykreslených charakterů, o jejichž osud se budete zajímat od prvního momentu, kdy se s nimi setkáte, až do samého konce. Pokud by se jednalo o čistokrevnou dějovou adventuru, zřejmě bych se nebál udělit The Banner Saga 3 90 % a více. Na smůlu jeho tvůrců se jedná primárně o RPG, takže nemohu ignorovat ledabylý vývoj postav a průměrný soubojový systém tvořící jeden z hlavních pilířů jinak velmi důkladně navržené hry, která by jistě dopadla lépe, kdyby si s tímto aspektem autoři více pohráli.
Obrázek 1: V hlubinách země se skrývá nejedno tajemství. Obrázek 2: Temnota po čase změní tvář všeho. Obrázek 3: Hlubiny obývají v The Banner Saga 3 různá monstra.
The Banner Saga 3 je dílem, o jehož kvalitách nelze pochybovat, zároveň však nelze ignorovat jeho nedostatky v rámci žánru, který zastupuje. Doporučit jsem se jej tudíž rozhodl primárně zapáleným fanouškům adventur hledajícím zajímavé postavy, čtivé dialogy a kvalitní příběhy, jejichž vývoj budou moci do jisté míry ovlivnit. Širokým obloukem by se mu naopak měli vyhnout milovníci staromilských RPG s propracovaným soubojovým systémem a hlubším vývojem charakterů, jenž je tu zpracován na poměry žánru dosti povrchně. Tato recenze byla napsána na PC verzi.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
• Dojmy z hraní: 27. 6. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Upřímně, nedivil bych se, kdyby řada z našich čtenářů slyšela o této středně známé sérii poprvé. Proto jsem se rozhodl na začátku těchto dojmů z hraní nejprve prezentovat děj předchozích zástupců Banner Saga, jejichž příběhové linky jsou od začátku až do konce provázány tak pevně, že jejich částečná deskripce je dle mého naprosto nezbytná.
Odhodlaná válečnice Juno je hrdinkou všech tří částí trilogie Banner Saga.
Startovní díl celé série Banner Saga nám umožnil zavítat do světa inspirovaného severskou mytologií, jenž byl několik týdnů před začátkem celého příběhu uvržen do éry stálého soumraku, která předznamenala příchod tajemné rasy Dredge. Cílem nově příchozích, bohužel pro stávající obyvatele tohoto univerza, nebylo nic jiného než vyhubit veškerý život. To se lidem ani přerostlým varlům moc nelíbilo, a tak vytvořili křehké spojenectví dvou odlišných národů, jež by měly pospolu zdolat valící se sílu. Vše nakonec naneštěstí nešlo tak úplně podle plánu, takže jsme v průběhu hraní měli možnost vidět vypjatější dialogy, nenávistné výpady a dokonce i epické bitvy, které nás připravily o některé z hlavních postav.
Druhá část příběhu Banner Saga navazuje na finále prvního dílu, které bylo trošku divočejší, než jsme na jeho začátku čekali. Nabídnuta je nám opět stará známá karavana varlů a lidí, do jejíhož čela se s jednou z původních postav máte možnost postavit. K dispozici je vám buď postarší lovec Rook nebo jeho rusovlasá dcerka Alette, jež se od svého otce liší snad v každém možném ohledu. Hlavním cílem hrdinů je dostat se pod ochranu hradeb vzdáleného starodávného města Arberrang. Na své cestě skrze horské průsmyky, temné tunely a rozlehlá údolí jsou znovu nuceni čelit řadě nelehkých voleb a divokých střetů, jejichž vývoj často nahlodá morálku celé družiny. Nakonec však dojdou do metropole chystající se na velké obléhání.
Epické finále trilogie bude stejně jako Banner Saga 2 pevně svázáno s předchozím dílem, takže své dobrodružství prakticky započnete tam, kde jste ho minule skončili. Před startem výpravy si však znovu budete muset navolit postavu, s níž se ujmete vedení (pokud ovšem nenačtete uložené pozice z minulého, jež umožní přenést do trojky všechny vaše volby a rozhodnutí). Těšit se lze na Alettu a jejího drahého otce Rooka. V čele svých věrných a přátel se tentokrát postavíte proti mnohonásobné přesile, snažící se za každou cenu odstranit ze zemského povrchu hlavní baštu odporu, starověké město Arberrang, jehož hradby prozatím nepokořila žádná armáda.
Obrázek 1: Dialogy jsou pro vývoj děje klíčové. Obrázek 2: Vizuální stránka hry má skutečně šťávu.
Prakticky hned na začátku cesty před nás vývojáři ze Stoic postavili bitvu odehrávající se před branami monumentální metropole Arberrang, obležené nekonečnou armádou gigantických Dredgů Střet samotný probíhal formou užívanou ve většině tahových RPG. Moji hrdinové vždy za kolo dostali jednou příležitost, v jejíž rámci se mohli pohybovat po bojišti, odpočívat nebo užívat speciální schopnosti. Stejnými možnostmi disponovali i protivníci, jejichž unikátní výpady mě čas od času velmi nepříjemně překvapily. Banner Saga 3 mi po této stránce celkem sedla, problém jsem měl především s nepříliš dobře navrženým směřováním útoků, jež mi neumožňovalo s některými postavami zahájit výpad do všech stran.
V průběhu střetu se mi s několika postavami podařilo pomocí jejich unikátních schopností eliminovat několik nepřátelských válečníků, čímž jsem jim otevřel cestu k povýšení. Vývoj postav je v Banner Saga 3 zpracován na poměry žánru relativně jednoduše. Každý člen vaší družiny může projít po zabití určitého počtu protivníků evolucí, za niž musíte zaplatit jasně daným počtem bodů slávy, které získává družina jako celek v průběhu bitev. Pokud se vám je podaří zdárně absolvovat, máte možnost si nejzdatnější jedince vylepšit. Po zdokonalení jsou šampioni schopni vydržet větší nápor, způsobit vážnější zranění či užívat efektivnější aktivní dovednosti umožňující kupříkladu zasáhnout jedním úderem větší počet oponentů či dočasně posílit spojence.
Obrázek 1: Při střetech budete proti vašim oponentům často využívat různé typy překážek a nástrah. Obrázek 2: Některé bitvy mají v Banner Saga 3 několik fází.
Přestože budete v Banner Saga 3 bojovat celkem často, střety jako takové nebudou primární náplní vašeho dobrodružství. Hodně zásadní tu pro vás budou dialogy a s nimi spojené volby dlouhodobě ovlivňující vztahy jednotlivých postav či postoj určitých frakcí k vaší karavaně, která se na svých toulkách tímto mrazivým světem setká s desítkami různě naladěných jedinců. Abych tu moc neodkrýval děj, uvedu zde situaci z předchozího dílu této série, jež byla hodně podobná okamžikům, které jsem měl možnost absolvovat v minulých hodinách.
Obrázek 1: K dispozici budete mít dvě oddělené skupiny, s nimiž absolvujete jejich příběh. Obrázek 2: Bojovat budete muset v Banner Saga 3 i proti zmutovaným zástupcům klasických ras.
Ve snaze dostat se co nejrychleji k Arberrangu jsem se rozhodl karavanu vybičovat k maximálním výkonům. I přes nedostatek potravin jsem odmítl snížit příděly. Mimoto jsem na všechny zásadní charaktery začal vytvářet tlak skrze dialogy, takže morálka začala velmi rychle klesat. Po několika dnech strastiplného putování jsem s neustále protestujícími členy družiny dorazil do finální fáze našeho pochodu, po jejíž absolvování jsme již měli dorazit k cíli. Na mou smůlu nás přepadla skupina Dredgů, kteří mou značně oslabenou a demoralizovanou skupinu hodně rychle zmasakrovali. Kdybych dal svým věrným více prostoru a tolik na ně netlačil, střet by zřejmě dopadl jinak. Za chyby se však v sérii Banner Saga vždy platí krví, takže si stále musíte dávat pozor na to, co činíte.
Mírně vám při řešení některých situací mohou pomoci jednotliví členové družiny, kteří se s vámi budou po většinu času snažit aktivně komunikovat. Určité postavy budou radit dynamičtější přístup, jiné se naopak budou snažit vést vás k vyrovnanosti a rozvaze. Všechny se však snaží jistým způsobem ovlivnit směr či způsob, jakým budete karavanu řídit. Aktuálně prezentovaný návrh postav mě popravdě hodně zaujal, snad budou jednotlivé charaktery ve finální verzi Banner Saga 3 propracovány ještě více než nyní.
Obrázek 1: Starodávné metropoli Arberrang vládne moudrý panovník. Obrázek 2: Na vaší cestě městem v Banner Saga 3 narazíte na nejednu překážku. Obrázek 3: S většinou nepřátel se tu budete muset utkat.
Poslední část trilogie Banner Saga vypadá na první pohled skutečně povedeně. Na celku jde vidět, že Stoic chtějí svou sérii zakončit ve velkém. V současnosti nabízená verze hry nám ukázala slušně vyprávěný příběh, nádherný vizuál, kvalitně zpracované dialogy a propracované postavy. Opět tu však bohužel máme nepříliš kvalitně navržený soubojový systém a řadu detailů narušujících komplexnější dojem z hraní. Pokud tvůrci na problematických aspektech trošku zapracují, máme se příští měsíc na co těšit. Snad se jim povede jejich projekt ještě o kousek posunout. Byla by totiž škoda promarnit potenciál, jímž Banner Saga 3 disponuje.
Banner Saga 3 je velmi ambiciózně vypadající projekt, který s vysokou pravděpodobností zakončí trilogii Banner Saga se vší parádou. S jeho zakoupením by dle mého rozhodně neměli váhat vlastníci předchozích dílů a milovníci náročných voleb. Hráči klasicky laděných tahových RPG by si měli počkat na recenzi, v níž vám povíme, zda se celek v tomto ohledu posunul kupředu, či nikoliv.
Obrázek 1: V průběhu vaší výpravy se setkáte s řadou různých postav. Obrázek 2: S lidmi se v Banner Saga 3 nebudete střetávat málo.
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Předpokládané HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows XP 32-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Celeron E1400 Dual-Core 2GHz / AMD Athlon 64 4000+ | Intel Core 2 Duo E4400 2.0GHz / AMD Athlon II X3 425 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 720 / Radeon X1900 GT | NVIDIA GeForce GT 640 v2 / Radeon HD 6670 |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 9.0 |
Operační paměť | 2 GB | 4 BG |
Pevný disk | 6 GB | 6 GB |
Banner Saga 3 vychází 26. července 2018 na PC, Xbox One, PS4 a Nintendo Switch.