• Autor: Jiří Fait
Po přečtení dojmů z hraní z předběžného přístupu Chernobylite od Ondry Zemana jsem se méně obával zmutovaných hnusáků, kterým budu v tomto hororovém survival RPG čelit, a větší starosti mi dělala celková optimalizace a „hotovost“ produktu. Vyladili vývojáři z The Farm 51 finální verzi hry? Hned na začátek mohu prozradit, že Chernobylite je poutavá záhada, kterou budete rozplétat pomocí kombinace budování základny, řízení týmu a přežívání. Jak je na tom zbytek hry, se dozvíte v následující recenzi.
• Recenze (PC) • Dojmy z hraní (PC) •
zdroj: The Farm 51
Jak už název napovídá, Chernobylite se odehrává v uzavřené zóně Černobylu – v mlhavé jaderné pustině. Hrajete za Igora, fyzika a bývalého zaměstnance černobylské elektrárny, který vyšetřuje zmizení své snoubenky. Zásadní je, že se příběh titul neodehrává jako tradiční jednohubka, ale spíše prostřednictvím pečlivého opakování roguelite premisy.
Chernobylite dává od začátku jasně najevo, že klíč ke zmizení vaší snoubenky leží v černobylské elektrárně a že to bude vaše poslední mise. Nemůžete tam ale napochodovat, jako by se nechumelilo. Kdepak, nejdřív si musíte zařídit operační základnu, dát si do pořádku vybavení a najít vhodné kamarády, kteří vám pomohou tuhle misi provést. Teprve až si zajistíte všechny nezbytné části, můžete vtrhnout dovnitř a odhalit pravdu.
zdroj: vlastní
Pokud hledáte v Chernobylite nějaký pokus o „realističnost“, asi nepůjde o váš šálek kávy.
V uzavřené zóně (kolem Černobylu) se nacházejí všechny kousky, které potřebujete k výrobě těchto dílků, a právě zde se uplatní roguelite rytmus Chernobylite. Každý den budete plnit mise, sbírat důležité věci, jako jsou suroviny nebo stopy, vylepšovat svou základnu a celý proces opakovat. Nečekejte však, že vás mise vystřelí do zcela nových lokalit: zóna se skládá ze tří různých oblastí, do kterých se budete opakovaně nořit, i když s různými cíli podle toho, jakou misi jste přijali.
Může to znít nudně, ale ve skutečnosti tomu tak není. V Chernobylite se s těmito lokacemi zachází jako s neustále se měnícími kulisami. Důvěrně se seznámíte s jejich obecným rozložením, ale jsou to jejich konkrétní detaily, které vás budou nutit hádat. Například ono schodiště, které jste už několikrát vyšlapali? Tam je teď šílený prodavač. Tamta budova? Ta je teď pokrytá podivnými krystaly. A co ta bezpečná cesta? Hlídaná desítkami nepřátel, hodně štěstí. Nikdy nemáte pocit, že procházíte stejnou oblastí, protože za rohem vždy číhá něco nového.
zdroj: vlastní
Co ukazuje dozimetr? 3,6 rentgenu. Ale víc to nenaměří. 3,6 není žádná hrůza.
Zákoutí Černobylu nejsou ve skutečnosti tak děsivá, jak by se na první pohled mohlo zdát. Nanejvýš se vám sem tam sevřou půlky, nic víc. Navíc jste za tyto jemné záškuby hýždí náležitě odměněni – průzkumem oblastí naleznete cenné důkazy týkající se vaší snoubenky, stejně jako munici nebo výrobní materiály, které si můžete vzít zpět na základnu nebo je použít v terénu k výrobě pastí, léčivých předmětů a tak podobně.
Chernobylite I First mission exploration I GEM (PC Gameplay, No Commentary)
zdroj: vlastní
Průzkum lokace a sběr materiálu. Většinou budete dělat právě to a občas taky nadskakovat na židli, když na vás vybafne třeba armáda panenek.
V Chernobylite také záleží na zkušenostech, které získáte v terénu. S každou úrovní dostanete dovednostní body, které můžete utratit za výcvik na základně. Zajímavým prvkem je, že trénink, ke kterému máte přístup, závisí na nalezených členech party. Díky nim si pak můžete pobyt v Černobylu zjednodušit tím, že si například zvýšíte prostor v inventáři, vylepšíte schopnost plížení, sběr surovin atd.
zdroj: vlastní
Nebýt možnosti plížení, asi bych měl s Chernobylite trochu větší potíž.
Nenápadnost (stealth) je obzvláště důležitá, protože jakmile začnete střílet, můžete být rychle přemoženi. Chernobylite odvádí dobrou práci v tom, že přestřelky jsou v podstatě až poslední možností, a odměňuje vaši snahu zůstat v utajení. Umělá inteligence je někdy trochu neúprosná, pokud jde o vaše zpozorování, ale většinou vás k vítězství dovede klasické schovávání se v křoví, sledování pohybu a bodání nožem. Je škoda, že pasti nestojí za moc, ale většina dalších možností to více než vynahrazuje.
Ačkoli jsou oblasti v Chernobylite krásné a atmosférické, trochu jim chybí více obsahu. Jak už jsem zmínil dříve, jediné, co v nich najdete, jsou suroviny a stopy vztahující se k vašemu příběhu. Není tu žádná divoká příroda (přestože je jí zóna kolem Černobylu proslulá) a nepřátelská AI se rigidně drží svých hlídkových tras nebo stojí na jednom místě – nikdy nesedí u stolů nebo nebojuje s radioaktivními monstry. Přátelští obchodníci stalkerové mezitím prostě postávají a čekají, až k nim přijdete. Jednoduše mám pocit, že oblasti například v takovém Metru (nebo i S.T.A.L.K.E.R.u) působily živěji.
Boj se trochu zmítá mezi realistickou střílečkou, stealthem a RPG. Kromě poněkud ubohého úskoku do stran chybí mechaniky jako sklouzávání nebo krycí střelba a přeskakování překážek je velmi specifické v tom, že není vždy zřejmé, co se počítá za překážku. Je hezké, že nepřátelé snadno splývají s hustým listovím, ale výsledný dojem hned nato podkopávají obří ukazatelé zdraví, které se objevují nad jejich hlavami. Některé přestřelky se mohou až nepříjemně protáhnout (nepřátelé občas jako by vaše kulky bez účinku pohlcují).
zdroj: vlastní
Na prostředí v Chernobylite je většinou radost pohledět. Je jasné, že lokace kolem zničené atomové elektrárny nebude zrovna překypovat faunou, ale nějakého toho „muťáka“ bych občas uvítal.
Stealth naštěstí funguje dobře, takže jsem se zaměřil na vylepšení svého revolveru o tlumič a stal se mistrem tichého zabíjení. I to však působí trochu nedomyšleně, protože nemůžete skrývat těla (ačkoli ne že by nepřátelská AI byla nějak zvlášť roztrpčena, když narazí na mrtvolu jednoho z nich). To vše vypovídá o bojovém systému, který je rozkročen mezi několika styly, aniž by v některém z nich zvlášť vynikal.
Naštěstí je crafting na základně poměrně záživná a vyladěná část hry. Vaším úkolem je vytvořit prostředí, které bude příjemné pro vaše parťáky, ale také plné věcí, díky nimž budou vaše zbraně lepší a vaše brnění silnější. Důležitá je zde hromada ukazatelů, které si musíte hlídat – například při stavění některých věcí se bude jeden zvyšovat a druhý snižovat. Pokud třeba úroveň pohodlí klesne opravdu nízko, sníží se výkonnost člena týmu v misi a může hrozit, že úplně odejde, pokud s tím nic neuděláte.
zdroj: vlastní
Craftovat lze nejen v základně. Jednoduché pracovní stoly a přístroje lze vyrobit v přímo v misích.
Celé budování základny není nikdy stresující ani náročné, což mi vyhovuje, jelikož výstavba obydlí v podobných titulech nikdy nepatřila k mým nejoblíbenějším částem. Najít správnou rovnováhu na zmíněných ukazatelích je docela jednoduché, a pokud máte pochybnosti, stačí na zem položit rádio (nebo několik), což každého hned povzbudí. Rozmanitost v budování je také na vysoké úrovni – nachází se zde spousta vylepšovacích stanic a nábytku, ke kterým se můžete dopracovat, přičemž vše vyžaduje materiály, jež není příliš těžké nasbírat. Někdo možná dává přednost náročnějšímu stylu budování základny, ale osobně si myslím, že uvolněnější postoj Chernobylite je o to lepší. Spíše udržuje dynamiku vaší základny v chodu, než aby se z ní stala obrovská každodenní povinnost.
Jedna věc mi však poměrně často nedávala spát (v pozitivním slova smyslu) – „správa“ mých lidských přátel byla v jistém ohledu obtížnější než pečování o nábytek a klimatizační jednotky. Ukázalo se totiž, že vedle lásky k rádiu mají i trochu složitější potřeby. Nic vyloženě komplikovaného, to ne, ovšem Chernobylite na vás vrhne poměrně dost důležitých rozhodnutí. Necháte například dítě uvězněné, ale v bezpečí před pustinou? Nebo caparta pustíte na svobodu, kdy se připojí ke skupině lovců, ale riskujete, že je cestou unese příšera? Každý z členů vaší party má k podobným rozhodnutím také co říct. Může se stát, že jednoho ze svých spojenců svým rozhodnutím opravdu zklamete. Parťák se v některých případech sebere a opustí vás. To také bude znamenat, že při závěrečném nájezdu na elektrárnu budete mít o společníka méně.
Zajímavé je, že se nemusíte držet své volby. Černobyl je plný překvapení a jedno z nich je také možnost otevírat červí díry v čase a prostoru. Mohou vás teleportovat z jednoho místa na druhé, nebo vám dokonce umožní vrátit se ke starým vzpomínkám prostřednictvím snové krajiny plovoucích kamenů a neeuklidovské geometrie. Pokaždé, když zemřete, probudíte se v této snové krajině, kde můžete vidět, jak spolu souvisejí klíčová rozhodnutí, která jste učinili. Lze se také vrátit zpět a změnit tato rozhodnutí pomocí úlomků černobylitu, což je jakési platidlo pro mezidimenzionální božskou sílu, která tuhle podivnost řídí.
zdroj: vlastní
I když to zpočátku možná nevypadá, i ty na první pohled „nezásadní“ volby nějakým způsobem ovlivní průběh a také závěr hry.
Pokud své jednotky nekrmíte dostatečnými dávkami nebo je posíláte na špatné úkoly, budete trpět i vy. Opět ale platí, že tohle není žádný Manažer Černobylu 2021 nebo něco podobného. Jídla je překvapivě dost a zadávat spojencům úkoly je stejně snadné jako podívat se na číslo: pokud je vysoké, pošlete je shánět zásoby, pokud je nízké, zvolíte misi jinou, nebo je necháte se prostě poflakovat po základně. V tomto ohledu to sice působí trochu plytce, ale možná, že na vyšší obtížnosti není pustina takovým vybuchlým Tescem, kde si celkem bez problému nasbíráte, co potřebujete.
V čem Chernobylite opravdu září, je závěrečná mise, která zaručeně nepůsobí jako sestup do ozářeného supermarketu. Ta rozhodnutí, o kterých jsem se zmínil dříve? No, tady vás všechna, malá i velké, najednou doženou. Informace, které jste shromáždili, lidé, kterým jste pomohli nebo naopak ukřivdili, to vše vstupuje do hry v této poslední fázi.
Nebudu spoilerovat, ale Černobyl je opravdu dobrá zábava. Jednoduchost craftingu a manažerská stránka věci možná pro někoho postrádají hloubku, ale dávají vám neustálý pocit uspokojení, když nosíte dobroty na základnu a sledujete, jak roste. Stejně tak jednoduchost jejího managementu party zajišťuje, že vyvažování jejich potřeb neubírá na zábavnosti roguelitové smyčky, která se v ní odehrává. Černobylská divočina zde možná působí výrazně „špatnými vibracemi“, ale Chernobylite jako hra dostává ozářený palec nahoru. Nebýt několika nedomyšlených mechanik, chabější AI a prázdnějšího prostředí, klidně bych titulu daroval i palce dva.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Chernobylite je FPS, RPG a survival na kterém pracují vývojáři z The Farm 51 a vydává ji společnost All in! Games. Hra vychází na PC 28. července 2021, 7. září 2021 na PS4 a Xbox One a později v roce na PS5 a Xbox Series X/S.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Kopii pro recenzi poskytla agentura Plan of Attack.
Chernobylite mixuje několik žánrů a mechanik v jednu radiační báseň. Rozhodně ne vždy spolu vše funguje tak jak má a někdy se nešlo zbavit pocitu, že by titul ještě nějakou dobu mohl pobýt ve vývoji, ale i přesto jde o solidní kousek, který ocení fanoušci dobrého příběhu, Černobylu a jednoduché správy základny.
Klady
Zápory
Videohry jsou se mnou již od útlého věku a dalo by se říct, že také utvářely velkou část mého života. Díky nim jsem dostal první cheat-kódy k angličtině do školy, hry inspirované skutečnými událostmi ve mně vzbudily zájem o světové dějiny, a nakonec mě v této době také živí, což považuji za velké štěstí – pokud tedy občas mé postřehy sesmolené do recenzí někoho ovlivní a o kvalitách hry přesvědčí, budu za to neskonale rád. Hraní zdar!
• Dojmy z hraní: 30. 10. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Hned na počátku příběhu Chernobylite jsem se ocitl se skupinkou vojáků ze speciální jednotky nedaleko armádou střežené černobylské jaderné elektrárny. Primárním cílem bylo dostat se do jejích útrob a získat vzorek tajemného krystalu, nacházejícího se někde v hlubinách zapečetěného komplexu. Jakmile však parta dorazila na místo určení, celá situace se začala nepříjemně komplikovat, protože se na scéně objevila neznámá entita nemající s narušiteli soucit. Hlavnímu protagonistovi se naštěstí podařilo otevřít mysteriózním kamenem portál a spolu s jedním přeživším zmizet v dimenzi, jež jim umožnila zachránit si kůži. Celkově se však nejednalo o velké vítězství, a tak se šampion celého příběhu Igor rozhodl, že zůstane v zóně, a bude dál pátrat po své drahé polovičce.
Pomoci mu má při tomto nelehkém dobrodružství přeživší Anton spolu s dalšími obyvateli zóny, kteří ovšem Igorovi píchnou jen za předpokladu, že on podá pomocnou ruku jim, jelikož zadarmo tu ani zmutované kuře nehrabe. Samotní vývojáři touto cestou dle mého názoru vytváří slušný manévrovací prostor, jímž značně navyšují znovuhratelnost, na světě totiž není člověk, který by se zavděčil všem lidem. Když se tím pádem rozhodnete pracovat skutečně aktivně s jednou z postav, automaticky si tak uzavřete možnost kooperovat s jiným protagonistou, protože nebudete schopni plnit kvalitně zakázky pro dva zadavatele zároveň. Osobně jsem byl z tohoto konceptu nadšen, snad finální verze nabídne dostatečné množství různých zadavatelů.
Současná verze Chernobylite totiž ukazuje jen několik postav, jež určitým způsobem definují směr, jímž se bude příběh ubírat, což mi jakožto fandovi rozsáhlých RPG prostě nestačí. Chci tu podobně jako v S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl víc alternativ a hlavně lépe zpracované hrdiny, ke kterým si budu moci časem vytvořit určitý vztah, jenž mi ve finále pomůže s tím, vybrat si stranu nejvíce vyhovující mým morálním zásadám. Dle slov tvůrců bych se měl časem dočkat. Primární otázkou však je, jak moc komplexně budou jednotlivci vykresleni, protože jednoduché protagonisty umí dodat i podprůměrný vývojář, zatímco propracované charaktery zvládají stvořit jen skuteční mistři.
Chernobylite – Úvodní část (Gameplay)
I když Chernobylite nešlape vůbec zle, čas od času se vám stane, že hra prostě spadne, což je zřejmě důsledek předběžného přístupu.
Prim v Chernobylite nemá hrát překvapivě příběh, nebo lépe řečeno, v současné fázi vývoje se jedná spíše o druhotný prvek, jenž je zcela zastíněn faktorem přežívání. Ten je tu zpracován relativně přístupně. Igorovou prioritou je po většinu času především hledání nové výstroje, výrobních surovin a poživatin, jimiž si doplňuje bojem zredukované hodnoty zdraví, úrovně ozáření a psychického stavu. Oproti jiným titulům se survival prvky v Chernobylite naštěstí odklání od konceptu stabilní nutnosti něco pojídat, za což vývojáře chválím. Patřím totiž mezi hráče, jimž vyloženě vadí, když musí svého protagonistu stále něčím cpát, aby neotravoval neustálými průpovídkami o tom, jak velký má hlad.
Průzkum jednotlivých lokací tvořících svět Chernobylite se mi hodně líbil. Každá z úrovní totiž nabízela řadu komplexů, jejichž průchod mi naháněl husí kůži. Nejednou jsem se dokonce přistihl, že koukám do útrob budovy s obavou, že na mě ze tmy něco vyběhne v okamžiku, kdy to budu nejméně čekat. Chernobylite mi v tomto ohledu neskutečně připomínal první dva díly série Metro, ve kterých jsem s prstem na spoušti procházel tunely moskevského metra stavící mi do cesty jedno nepříjemné překvapení za druhým. Za vyloženě špatné bych popravdě neoznačil ani procházky mimo zatuchlé komplexy plné mutantů, jelikož jsem je měl možnost absolvovat v surově navržených lokacích s dynamickým počasím, ideálním pro přepady všudypřítomných vojáků.
Zástupci armády tu představuji nejčastější typ nepřátel, s nímž se na svých toulkách střetnete. Jejich chování bohužel nepatří mezi ukázkové příklady toho, jak by měl voják jednat. Většina z nich se zmateně potuluje po lokacích a jen málokdy skutečně reaguje na vaše akce. Když chcete, aby začali aktivně jednat, musíte některého z nich pěkně zblízka střelit do hlavy, čímž aktivujete bojový mód jeho kolegů, kteří Igora ignorovali i za předpokladu, že jim z pár metrů svítil do obličeje baterkou. Právě jednání po zuby ozbrojených mužů a žen v zelených uniformách považuji aktuálně za největší slabinu Chernobylite, moc však nevěřím v to, že se ji vývojářům podaří do vydání odstranit. Možná mě ale příjemně překvapí, stejně jako v případě optimalizace.
Upřímně jsem se zpočátku obával toho, že technická stránka Chernobylite bude na prachmizerné úrovni. Nakonec se však ukázalo, že optimalizace rozhodně není něčím, s čím by měli ve společnosti The Farm 51 problém. Jejich hra je v tomto ohledu tak daleko, že dokáže vytěžit již nyní maximum z výkonu, který mu váš stroj nabídne. V rámci vizuálu se ovšem nejedná o kousek, jehož grafika by vás posadila do židle. Prakticky je vám nabídnut strohý svět, který vašemu oku žádné velké orgie nenabídne, spíše budete často přemýšlet nad tím, zda by vývojáři na tomto prvku neměli kvůli rychlému stárnutí herních projektů ještě zapracovat.
Chernobylite – Mise (Gameplay)
Herní svět Chernobylite nabízí řadu destinací, do kterých se můžete se svým hrdinou podívat.
Krátký výlet k černobylské jaderné elektrárně skrze příběh Chernobylite se mi hodně líbil. Hra mi nabídla surový herní svět, náročné volby, několik zajímavých postav se specifickými pohnutkami a velmi hutnou atmosféru, jež by se občas dala doslova krájet. Příjemným překvapením tu pro mě byla také obstojná optimalizace, díky níž jsem byl ochoten skousnout horší vizuál a menší bugy, které časem jistě zmizí. Za vyložený problém celku považuji špatnou AI nepřátel, u níž moc úprav neočekávám, přestože se v předběžném přístupu může stát leccos.
Chernobylite má před sebou dlouhou cestu, už na jejím začátku jej ovšem lze označit za zajímavou akci, díky čemuž jsem se rozhodl jí věnovat tento hodnotící odstavec, kterým disponují většinou jen vydaná díla. V případě, že se vám líbil S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl a chybí vám hra, v níž byste mohli absolvovat podobný zážitek, tento kus by vás zaručeně neměl minout, protože se skrze něj můžete opět vydat k černobylské jaderné elektrárně ukrývající děsivá tajemství. Posečkat s nákupem by měla ta část komunity, jež touží po hotových hrách, mezi něž se dnes představený titul aktuálně rozhodně neřadí. Sám jsem byl s Chernobylite spokojen, takže investici do něj doporučuji.
• Zdroje: Vlastní
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 SP1 64-bit | Windows 7 SP1/8/10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2500K | Intel Core i7 4790k |
Grafická karta | Geforce GTX 660 / GTX 1050 / GTX 770M | AMD Radeon R7 260 / Integrated Ryzen 7 4800H | Geforce GTX 970 / GTX 1060 | AMD Radeon RX 480 / RX 570 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 40 GB | 40 GB |
• Novinka: 17. 9. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Zatímco u některých projektů musíme čekat na vydání dlouhé roky od jejich oznámení, autoři určitých děl chtějí komunitu aktivně zapojit do vývoje, a tak svá díla vydávají v rámci předběžného přístupu, který zintenzivňuje nejen vztah s hráči, ale také přináší finance na vývoj. Vývojáři z The Farm 51 se po úspěšném Kickstarteru rozhodli, že svou hru nedají k dispozici jen těm, kteří ji podpořili, ale též lidem ochotným zaplatit peníze za možnost si jejich titul zahrát. A tak světu ohlásili, že Chernobylite velmi brzy dorazí do Early Accessu, v němž setrvá až do momentu, než si budou jeho autoři skutečně jistí tím, že je jejich projekt připraven na vypuštění, což může být proces trvající klidně i několik let.
Chernobylite Early Access Showcase (gameplay)
V současnosti vypuštěné záběry z Chernobylite jasně ukazují, že hra bude mít hodně blízko k některým kultovním projektům, jež se taktéž odehrávaly v blízkosti Černobylu.
Uzavřená fáze předběžného přístupu Chernobylite započne už 16. září, kdy k němu dostanou přístup hráči, kteří pomohli vývojářům z The Farm 51 zafinancovat částečně vývoj jejich hry. Právě tito jedinci by měli tvůrcům podat pomocnou ruku při hledání bugů, celkovém ladění a při definování směru, kterým by se měl tento kousek ubírat. Po uplynutí jednoho měsíce se na Steamu objeví o něco vyladěnější verze pro všechny, jimž tak úplně nevadí rozpracované projekty, protože se bude stále jednat o Early Access produkt se vším, co to obnáší. Kromě značné nedodělanosti by nám měl nabídnout osm hodin příběhu, který nebudeme prožívat nikde jinde než v okolí atomové elektrárny Černobyl a městečka Pripjať, jehož plnohodnotný průchod samozřejmě nebude aktuálně možný.
Jak už to tak v předběžném přístupu bývá, dostaneme jen určitou část herního světa. Celkem budeme moci zavítat na tři rozsáhlé mapy se specifickými nebezpečími a stabilně se měnícím počasím. Značnou výhodou Chernobylite má být jeho vysoká znovuhratelnost, prakticky každý úkol zde bude možno vyřešit více způsoby, díky čemuž by neměl být žádný průchod stejný jako ten předchozí. Za sebe musím říct, že jsem byl více než myšlenkou unikátních zakázek zaujat spíše systémem společníků, s nimiž si hráč buduje vztah a překonává s jejich pomocí různá nebezpečenství. Osobně se na Chernobylite, jenž dorazí 16. října, skutečně těším, snad bude už v den vydání slušně hratelný a nedopadne jako jiné projekty, které na Steamu kvůli špatnému startu straší nedodělané dodnes.
• Zdroje: YouTube (Chernobylite), Tisková zpráva
• Novinka: 22. 8. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Nedávno vypuštěný seriál Černobyl se stal hitem, díky čemuž se pozornost světa opět upřela k jaderné elektrárně, jejíž útroby se staly svědkem jedné z největších katastrof novodobých dějin lidstva. The Farm 51 se rozhodli, že ke své hře přilákají potencionální investory za každou cenu, a tak v nejnovějších záběrech neprezentují nic jiného než jadernou elektrárnu předtím a poté, co se havárie stala. Hráč má samozřejmě možnost vidět obě fáze, jen do aktuální však očividně může aktivně zasahovat, což v praxi znamená, že objekt hlídající vojáci mu jen tak z cesty neuhnou a tak se pouští do jejich tiché eliminace. Proti nepřátelům naštěstí nestojí zcela osamocen, pomocnou ruku mu podávají další průzkumníci, kteří se pohybují po zóně a hledají různé radioaktivní poklady.
Chernobylite – Nuclear Power Plant Heist (gameplay)
Atomová elektrárna je v Chernobylite místem hrůz, jež je i přes svou neblahou pověst častým cílem průzkumníků.
Samotná výprava do útrob elektrárny má díky hutné atmosféře šťávu. Hráč se v jejím průběhu dokonce setkává s aktéry tragédie, jejichž duchové se stále pohybují podzemními chodbami a pokouší se zachránit situaci. Kromě nich se tunely pohybují také reálné osoby s řádnou vojenskou výzbrojí, jež je třeba odstranit. V samém finále videa se hlavní hrdina spolu s jedním společníkem ocitá u ozářené rudy, s jejíž pomocí proniká do jiné dimenze, v níž bohužel pro oba zmíněné nejsou sami. Osobně jsem byl prezentovaným okouzlen. Na celku je však hodně patrný fakt, že zveřejněné záběry pochází z počáteční fáze vývoje, protože ne vše funguje tak, jak má. Jakožto detailista jsem byl kupříkladu zajat fyzikou helmy, která po odstřelení z hlavy nešťastníka letí do dáli. Snad to tvůrci ještě doladí.
• Zdroje: YouTube (Chernobylite)
• Oznámení: 26. 4. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Příběh Chernobylite se má odehrávat třicet let po tragických událostech v černobylské jaderné elektrárně, jejíž selhání v mžiku změnilo život tři sta padesáti tisícům lidí. Váš hrdina patřil mezi tento nemalý počet, který během chvíle přišel o vše. On sám během temných dní ztratil svou milovanou přítelkyni Tatianu. Po letech se však z důvěrných zdrojů dozvídá, že by jeho milá mohla být teoreticky ještě na živu, a tak se vydává opět do zóny, kde jemu podobní od prvních dní katastrofy přežívají a snaží se zjistit více.
Hlavní hrdina Chernobylite bude klasickým zástupcem stalkerského povolání, takže nám bude do rukou dán stopař, jehož osud je často spjat s osudy ostatních průzkumníků přežívajících v okolí černobylského komplexu. Ten se s nimi moc nepáře, takže často budete muset bojovat nejen o své vlastní přežití, ale také o životy dalších lidí, kteří vám bezmezně věří, takže přestože bude vaše žena hrát prim, nejednou si budete muset vybrat, zda jít dále přes mrtvoly, nebo na chvíli zastavit. Každá z herních postav by v Chernobylite měla být do jisté míry postradatelná, nikdy by se vám tím pádem nemělo stát, že smrtí jednoho by se výrazně narušilo příběhové vlákno, jež by vám už neumožnilo dále pokračovat v ději. Osobně si nejsem jistý, zda bude tento slib naplněn, ale budiž.
Od určité postradatelnosti postav se bude odvíjet také fakt, že Chernobylite bude mít dosti nelineární příběh. Každý obyvatel světa bude moci zemřít, stejně tak bude možné nesplnit zakázku bez toho, aby vás za to hra ztrestala penalizací v podobě ukončení děje. Hodně důležité však mají být vztahy s jednotlivci disponujícími unikátními tužbami a cíli, v jejichž naplnění jim budete moci pomoct. Když ale začnete s určitými lidmi spolupracovat, vždy by touto kooperací měl být ovlivněn vývoj děje a univerza jako celku. Jelikož se bude jednat o roguelike titul, nemalé procento událostí a lokalit bude pokaždé generováno náhodně, takže tam, kde jednou narazíte na jednoho, příště narazíte na druhého, či dokonce na nikoho. Žádný průchod hrou by tím pádem neměl být 100% totožný.
Chernobylite Pre-Alpha Kickstarter Demo (Gameplay)
Na prvních záběrech z hraní vypadá Chernobylite perfektně. Rozhodně na něm jde vidět, že se jedná o dílko, které nebude ve vývoji řadu let podobně jako třeba DayZ.
Jako v každém správném roguelike projektu bude i v Chernobylite hodně zásadní roli hrát také přežívání v nehostinném světě, který se vás bude permanentně snažit zabít. Pokud budete skutečně chtít najít svou drahou Tatianu ve zdraví, nezbude vám nic jiného než si vyrábět jídlo, pití a řadu dalších předmětů usnadňujících vám každodenní existenci ve smrtícím univerzu. Budovat byste měli dokonce též základnu, která projde v průběhu hraní určitým vývojem. Čím více se podle vývojářů z The Farm 51 budete této složce věnovat, tím vyšší bude šance, že z tohoto dobrodružství vyváznete vy a vaši společníci živí. Přítomny mají být dokonce i zbraně, jejich paleta však prozatím nebyla odhalena, takže lze počítat jen s koltem, s jehož pomocí budete kosit zmutované obyvatelstvo zóny.
Na aktuálně vypuštěných záběrech z Chernobylite je možné vidět, že už v těchto momentech, kdy vývojáři z The Farm 51 žádají po hráčích peníze na vývoj, mají v rukou relativně slušně vypadající dílo, které má hlavu i patu. Možná právě kvůli této skutečnosti se jim už před několika dny podařilo vybrat něco přes sto tisíc dolarů, jež dle svých slov potřebují na to, aby mohli svou hru v následujících měsících dokončit. Osobně se na Chernobylite vcelku těším, protože vypadá jako velmi neobvyklý survival, který bude více sázet na příběh než na samotný aspekt přežití, jenž je v těchto projektech spíše otravným prvkem nutícím vás stále hledat něco k snědku.
Dle tvůrců by neměly práce na Chernobylite trvat příliš dlouho. První exkluzivní beta by měla podle kickstarterové kampaně odstartovat už příští měsíc, kdy by hráči, kteří přispěli určitou částku, měli dostat k dispozici demo. Do předběžného přístupu by pak měl celek dorazit na podzim, kdy se k němu s vysokou pravděpodobností dostanou také jen ti, jejichž peníze se podílely na vývoji. Finální verze by k nám teoreticky mohla dorazit už v listopadu 2019 na Xbox One, PC a PS4, nesmí se však nic pokazit, což je u vývoje her velmi nepravděpodobná situace, takže bych spíše počítal s tím, že si finální verzi zahrajeme až v průběhu příštího roku.
• Zdroje: Youtube (Chernobylite), Kickstarter.com