• Autor: Štěpán Lenk
Akční RPG Cyberpunk 2077 od polského studia CD Projekt Red na naše herní zařízení dorazilo v prosinci 2020, tvůrci ale několik dalších let strávili jeho postupným vylepšováním a vychytáváním technického stavu, až ho proměnili takřka k nepoznání oproti původnímu stavu. V našem článku o Cyberpunk 2077 naleznete všechny potřebné informace.
(Update): Doplněny informace o Nintendo Switch 2 verzi.
zdroj: CD Projekt RED
Cyberpunk 2077 vyšel 10. prosince 2020 na PC (Steam, Epic Games Store, GOG), PS4 a Xbox One a 15. února 2022 na PS5 a Xbox Series X/S. Hra se zároveň objevila i na streamovací platformě Nvidia GeForce Now. 5. června 2025 Cyberpunk 2077 vyjde v Ultimátní edici na konzoli Nintendo Switch 2.
Podle krátkého oznámení by ale Cyberpunk 2077 měl vyjít v průběhu roku 2025 v ultimátní edici i na operační systém MacOS, kde bude hra podporovat path tracing, frame generation a Spatial Audio pro ještě lepší zážitek ze hry.
V poslední době u hry ovšem prochází k určitým změnám dat v databázi na Steamu, z nichž některé přímo odkazují na mac verzi hry. Na tyto události upozornil redditový post uživatele s přezdívkou sigjnf. Vydání Cyberpunku 2077 na macOS se tedy zřejmě pomalu ale jistě blíží, přesné datum ovšem stále oznámeno nebylo. Je ale dost možné, že vyjde zároveň s verzí pro Switch 2.
Cyberpunk 2077 - Official Launch Trailer
zdroj: IGN
Oficiální Launch trailer Cyberpunk 2077. Hra byla oznámena v květnu 2012.
Cyberpunk 2077 na Nintendo Switch 2 vyjde 5. června 2025 v takzvané Ultimate edici, tedy ve verzi obsahující kromě základní hry i výborně hodnocené DLC Phantom Liberty. Hra by měla naplno podporovat technické možností a funkce nového Switche, hráči tak budou moci díky Joy-Conům 2 využívat pohybového ovládání v soubojích či gyroskop pro maximální přesnost, roztahovat či posouvat všemožná menu či inventář nebo použít Joy-Con 2 jako náhradu myši.
Cyberpunk 2077: Ultimate Edition — Nintendo Switch 2 Announcement Trailer
zdroj: CD Projekt RED
Cyberpunk 2077 vyjde v červnu 2025 na Nintendo Switch 2.
Patch 2.21 pro Cyberpunk 2077 se ve větší míře zaměřil především na opravy fotorežimu a nejrůznějších bugů, ať už se jedná o drobné problémy s customizací vozů, editorem postavy či některými questy. Na PC ovšem tato aktualizace přidala třeba i podporu DLSS 4, která pomocí AI zvyšuje výkon grafické karty a měla by pomoci dosáhnout vyšších fps.
Více informací o patchi 2.21 naleznete na oficiálních webových stránkách Cyberpunk 2077.
Studio CD Projekt Red oficiálně ukončilo podporu a další vývoj akčního RPG Cyberpunk 2077, tedy titulu, na kterém polští vývojáři pracovali od roku 2012. Vyplývá tak z grafu zveřejněného Pavlem Saskem, ředitelem vývoje pokračování Cyberpunku 2077 známého pod kódovým označením Project Orion.
I know chooms this is your favorite graph 😌
— Paweł Sasko (@PaweSasko) May 28, 2024
That's how the team compositions looks like and the projects we are cooking. I am so excited by all this growth and cannot wait to see how it all develops 🥰 https://t.co/9oY7lPcmNS
Graf ukazuje, že od 30. dubna 2024 na Cyberpunk 2077 nepracuje jediný vývojář. Ještě v únoru se na vývoji hry podílelo 17 lidí, tento menší tým byl ovšem během března zjevně přerozdělen k ostatním projektům. Éra Cyberpunk 2077 tak definitivně končí a studio CD Projekt Red uzavřelo jeden ze svých největších, ale také nejproblematičtějších titulů, který v době svého vydání v roce 2020 nenaplnil očekávání mnoha hráčů a trápilo jej mnoho technických problémů.
Nutno podotknout, že CD Projekt Cyberpunk 2077 nenechal na holičkách a další 4 roky věnoval tomu, aby svou hru dostal do patřičného technického stavu. V průběhu času ji vývojáři proměnili takřka k nepoznání prostřednictvím mnoha updatů a výborného DLC Phantom Liberty.
Hlavním hrdinou patche 2.1 pro Cyberpunk 2077 je zcela nepochybně funkční systém hromadné dopravy v Night City, pomocí kterého se může hráč přesouvat po mapě mezi 19 různými stanicemi na 5 trasách buď pomocí fast travelu, nebo přímo fyzicky nastoupit do soupravy a za jízdy se v poklidu kochat krásami futuristického města.
Kromě toho ale hlavní hrdin(k)a V může ve svém bytě trávit více volného času s postavami, se kterými v průběhu hry navázal(a) romantický vztah, případně za chůze poslouchat rádio nebo se účastnit znovuhratelných automobilových závodů. Ty se na mapě v podobě malých ikonek závodní vlajky objeví po dokončení mise The Beast in Me.
Dálr se hra dočkala nemalé porce úprav, vychytání bugů a dalších menších i větších vylepšení, které se samozřejmě týkají i rozšíření Phantom Liberty.
Více informací o patch 2.1 si můžete přečíst na oficiálních webových stránkách hry.
Společně s vydáním DLC Phantom Liberty se základní verze hry dočkala updatu 2.0, který s sebou přinesl poměrně zásadní vylepšení a úpravy hratelnosti. Došlo tak k zásadnímu vylepšení soubojového systému či překopání perků a implantátů, s tím je ovšem spojená i potřeba znovu uplatnit veškeré získané skill pointy, jelikož se jednotlivé schopnosti po updatu často chovají úplně jinak.
Dalšími z novinek jsou i adrenalinové souboje za jízdy, během které můžete s pedálem na podlaze střílet po ostatních vozidlech či je hackovat, a úprava chování a umělé inteligence policejního sboru Night City. Stejně tak se můžeme těšit i z nových zbraní, oblečení či typů implantátů a vozidel a nových rádiových stanic. Cyberpunk 2077 se v updatu 2.0 rovněž dočkal vylepšení uživatelského prostředí a interfacu a mnoha dalších změn.
zdroj: CD Projekt
Cyberpunk 2077 se díky DLC Phantom Liberty a updatu 2.0 dočkal celé řady vylepšení.
Největším tahákem updatu s číslovkou 1.62 je zcela bezesporu grafické nastavení Ray Tracing: Overdrive režim, který vizuální zpracování Cyberpunku vyždíme na maximum, samozřejmě ale jen na těch nejvýkonnějších PC. Studio CD Projekt Red ve spolupráci se společností NVIDIA stvořilo zcela nový renderovací režim, který staví na technologii ray tracingu a ještě dále posouvá jeho hranice. hra tak nyní obsahuje takzvaný „plný ray tracing“, který zajišťuje z fyzikálního hlediska správné a realistické stíny, obrazy a globální osvětlení všech objektů.
Cyberpunk 2077 | Ray Tracing: Overdrive Mode - 4K Technology Preview Reveal
zdroj: NVIDIA
Nový ray tracing režim zvaný Overdrive se představuje v krátkém videu.
Tato fascinující technologie si ovšem vybírá krvavou daň v podobě skutečně vysokých hardwarových požadavků. Režim Overdrive tak utáhnou grafické karty NVIDIA GeForce RTX řady 40 (4070 Ti a vyšší) a rovněž grafické karty NVIDIA GeForce RTX 3090 (při 1080p a 30 fps). Ostatní grafické karty PC s podporou ray tracingu a alespoň 8 GB VRAM byla zahrnuta možnost nový Overdrive režim zobrazit alespoň ve fotorežimu, ve kterém jde o vykreslení pouze jednoho statického snímku na rozdíl od vykreslování několika snímků každou vteřinu během hraní hry.
Jakkoli to ale všechno zní fantasticky, studio CD Projekt Red a společnost NVIDIA zatím Overdrive režim označují jako pouhé technologické preview, jedná se tedy o jakousi ukázku a předzvěst budoucnosti, která aktuálně nemusí fungovat úplně stoprocentně. Obě společnosti jsou ale odhodlány tuto technologii nadále rozvíjet.
Více informací o updatu 1.62 a technologii Overdrive si můžete přečíst na oficiálních stránkách hry.
Nejnovější update 1.6 přináší, kromě již tradičních oprav chyb a vybalancování herních mechanismů, slušnou porci nového obsahu, částečně propojeného s chystaným anime Cyberpunk: Edgerunners, které dorazí 13. září na Netflix. Ve hře tak nově můžete najít několik předmětů a easter eggů odkazujících právě na tento seriál.
Cyberpunk 2077 x Cyberpunk: Edgerunners — Edgerunners Update (Patch 1.6) Official Launch Trailer
zdroj: CD Projekt RED
Update 1.6 přinesl spoustu změn a vylepšení.
Kromě toho ale do hry přibyla možnost upravit si vzhled svého brnění a oblečení, aniž byste nějak ovlivnili jeho statistiky. Nově si také můžete uložit až 6 outfitů najednou a pohodlně mezi nimi přepínat v inventáři dle libosti.
Patch 1.6 se ale nenese jen v duchu módních vylepšení, přibylo několik vedlejších questů, slušná řádka nových zbraní, ale především funkce cross-progression, která vám umožní ukládat si pozici ve hře do cloudu a posléze ji načíst na jakékoli herní platformě, kde máte Cyberpunk nainstalovaný.
V Cyberpunk 2077 po instalaci patche 1.6 také můžete narazit na herní automaty s titulem Roach Race, ve kterém v roli věrného oře zaklínače Geralta uháníte vstříc nikdy nekončícímu dobrodružství. Vysoké skóre vám může zajistit výhru v podobě herní měny či předmětů. Roach Race si navíc můžete stáhnout i samostatně do mobilních zařízení Android či iOS.
Vývojáři také naznačili některé své plány pro období po Updatu 1.6 – zamýšlí například kompletně přepracovat systém fungování policie a s tím související automobilové honičky. Pro část hráčů už o dost horší zprávou je skutečnost, že tento patch je posledním velkým updatem, který obdrží verze hry pro PlayStation 4 a Xbox One.
Podrobný seznam všech změn a vylepšení Updatu 1.6 si můžete prohlédnout na tomto odkazu.
S příchodem next-gen verze se ve stejný den objevil doposud největší patch vůbec, který hru v mnoha ohledech zásadně proměnil. V první řadě došlo k rozsáhlému vybalancování perků, přičemž některé byly v rámci dovednostního stromu přesunuty a některé přímo nahrazeny novými. Po instalaci patche budou všechny doposud investované skill pointy zresetovány a budete je moci přerozdělit znovu od začátku dle libosti.
Zároveň ale byly vylepšeny účinky implantátů, upraveny efekty hackování, upraveno chování zbraní a některých nástavců a tak podobně. Poštelováním prošla také herní ekonomika, za splněné prácičky budete dostávat větší výplaty a některé předměty (například auta) už nebudou tak drahé.
Řada změn se týká samotného města Night City, které bude díky vylepšené AI nepřátel i běžných obyvatel působit o poznání živějším dojmem. Nepřátelé se v boji budou častěji a lépe krýt, měnit pozice, či uhýbat vašim střelám, zatímco chodci budou při náznaku ohrožení utíkat, schovávat se, někteří z nich budou dokonce opětovat palbu. Nové budou také reakce okolních řidičů, kteří v nebezpečné situaci často zpanikaří, dupnou na plyn a hlava nehlava vyrazí kupředu.
Jízdní model většiny vozů se mimochodem taky dočkal přepracování, s vozidly nebo motorkami teď můžeme klidně dělat hodiny, do hry ale přibyla i simulace ABS, přičemž odezva motoru, převodovky, řazení nebo brždění byly výrazně přepracovány a pocit z jízdy tak má působit mnohem přesvědčivějším dojmem. Pohled z vozidla z první osoby je mimochodem nyní výrazně přehlednější.
zdroj: CD Projekt
Přehledné schéma všech zásadních vylepšení patche 1.5.
Úpravy se nevyhnuly ani UI, přesněji řečeno mapě, ikonkám, nejrůznějším menu a dalším grafickým prvkům uživatelského rozhraní v zájmu co největší srozumitelnosti. Nově máte také možnost nepřijímat úkoly nebo telefonní hovory, zároveň ale byla rozšířena nabídka zpráv a komunikace s vašimi milostnými zájmy. Všechny tyto změny jsou ale pouhou špičkou ledovce vylepšení, které patch 1.5 do hry přinesl. Pokud vás zajímá podrobný výčet všech novinek, oficiální patch notes najdete pod tímto odkazem.
Cyberpunk 2077 se v srpnu 2021 dočkal třetího a doposud největšího patche 1.3, který opět přinesl stovky větších i menších oprav a vylepšení hry. Mezi ty největší zlepšováky patří bezesporu úprava minimapy, která nyní zobrazuje o poznání větší kus vašeho okolí a při řízení vozidel už nebudete tak snadno míjet všechny odbočky. Dále byl například navýšen počet slotů na autosavy a quicksavy a došlo k celkovému posílení stability hry. Kompletní výčet změn, které patch 1.3 obsahuje, najdete na odkazu zde.
V rámci patche 1.3 dorazila i první várka slíbených free DLC, jedná se ale výhradně o kosmetické záležitosti, jako je alternativní vzhled pro Johnnyho Silverhanda, dvě bundy a auto Archer Quartz „Bandit“, které si můžete odemknout splněním konkrétního questu.
To je ale samozřejmě jen pouhý předvoj, studio CD Projekt Red v případě plánovaných DLC razí podobný postup jako u třetího Zaklínače, takže bychom se měli v budoucnu dočkat alespoň dvou placených příběhových DLC, ale i spoustu menších bezplatných v podobě skinů a dalších kosmetických úprav.
Studio CD Projekt Red sice dále podporuje Cyberpunk 2077, za oponou už se ale pozvolna začíná pracovat na vývoji druhého dílu, zatím známého pod označením Project Orion.
Co všechno o Project Orion zatím víme, naleznete v samostatném článku.
Placené DLC Phantom Liberty hráče zavede do zcela nové čtvrti Dog Town, kam se hlavní hrdin(k)a V vypraví zachránit prezidentku NUSA (New United States of America). Toto povedené rozšíření vyšlo 26. září 2023 na PC, PS5 a Xbox Series X/S.
Více informací o něm naleznete v samostatném článku.
Cyberpunk 2077: Phantom Liberty – All In (feat. Idris Elba)
zdroj: CD Projekt RED
Dlouho očekávané DLC nese název Phantom Liberty a jednu ze zásadních postav v něm ztvárnil herec Idris Elba.
Současně s patchem 1.5 do hry přibylo hned několik free rozšíření. V Night City se díky tomu objeví čtyři nové byty k pronájmu (DLC V's New Apartments), kam se můžete za rozumný peníz nastěhovat. Váš původní byt v Megabuilding H10 ale můžete nově redekorovat pomocí několika barevných variant, přičemž interakce s některými předměty v bytě vám zajistí dočasný bonus k určitým statistikám.
Dalším rozšířením je možnost upravit fyzický vzhled vaší postavy (v průběhu hry), tedy věci jako účes, barva vlasů, make-up, piercingy, což základní verze Cyberpunku neumožňovala. Toto DLC (Change V's Appearance) navíc přidá i nové varianty, více barevných možností a tak podobně.
Foto režim také obohatí více póz a gest, kterými můžete vyšperkovat své momentky ze hry, a to dokonce i pro Johnnyho Silverhanda (DLC Johnny Silverhand Photo Mode), i když pouze v pasážích jemu určených. Všechna tato zmíněná DLC jsou zcela zdarma na všech platformách, na kterých je Cyberpunk 2077 dostupný.
15. února 2022 Cyberpunk 2077 obdržel dlouho odkládaný a majiteli nových konzolí vymodlený next-gen upgrade, který umožňuje hrát plnohodnotnou PS5 či Xbox Series X/S verzi hry.
Díky tomu si Cyberpunk můžeme užít ve dvou režimech zobrazení – v Performance módu (stabilních 60 FPS s dynamickým 4K škálováním) a ray tracing módu (fotorealistické světelné efekty a odrazy a stabilních 30 FPS s dynamickým 4K škálováním). Jedinou výjimkou je Xbox Series S, který disponuje pouze jedním režimem zobrazení a nabízí 30 FPS v rozlišení 1440p s dynamickým škálováním.
Přechod na vyšší verzi hry samozřejmě zajistí i o poznání rychlejší loadingy, což je skvělá zpráva. Cyberpunk 2077 na PS5 také nyní využívá funkcí ovladače DualSense, tedy haptické odezvy, adaptivních triggerů a zabudovaného repráčku.
Cyberpunk 2077 - Official Next-Gen Update Launch Trailer
zdroj: IGN
Next-gen upgrade do Cyberpunk 2077 dorazil i s novým trailerem.
Next-gen upgrade hry je dostupný zdarma všem majitelům původních konzolových verzí, tedy PS4 a Xbox One. Xbox Series X/S by měl být schopný si potřebný update nainstalovat automaticky pomocí funkce Smart Delivery, majitelé PS5 ale budou muset znovu kompletně stáhnout celou hru v nové verzi. Tím ale bohužel zároveň přijdou i o všechny trofeje získané v PS4 verzi hry, což pravděpodobně spoustu lidí nepotěší.
„Cyberpunk 2077 od studia CD Projekt Red je vynikajícím akčním RPG, které hráče zavede do atraktivního prostředí futuristického velkoměsta. Výborná hratelnost vás chytne a nepustí, stejně tak i povedený příběh a zajímavé postavy. Skvělý dojem ze hry ovšem kazí technické nedostatky a nestabilita hry.“
Podívejte se na celou recenzi (PS4 verze hraná na PS5) včetně hodnocení.
A jak hodnotí svět?
Tato hodnocení jsou platná k 29. 7. 2023
Cyberpunk 2077 si z recenzí PC verze sice odnášel velmi dobrá čísla, u PS4 a Xbox One verzí ovšem u hráčů i kritiků tvrdě narazil. I mnoho hráčů na PC zažívalo bugy, padání hry a další technické problémy, na konzolích se k tomu ovšem přidaly i výrazné propady FPS, což pro většinu vlastníků základních modelů konzolí znamenalo prakticky nehratelný zážitek.
Mezi hráči se tedy vcelku pochopitelně zvedla vlna nevole, následovaná rychlou omluvou ze strany CD Projekt Red a příslibem nápravy situace. Tvůrci zároveň nespokojeným hráčům nabídli i možnost hru refundovat v plné výši, a to včetně digitálních kopií, což rozhodně není samozřejmostí. Toto jednání se ale pravděpodobně znelíbilo společnosti Sony, která má ohledně vracení peněz za tituly koupené na jejich PS Storu dosti striktní pravidla, a tak byl Cyberpunk 2077 z nabídky online obchodu platformy PlayStation velmi rychle stažen. Po několika měsících a opravných patchích se ovšem hra na PS Store vrátila.
Kontroverze spojené s vydáním Cyberpunku 2077 ovšem způsobily poměrně nepříjemný propad ceny akcií společnosti, investoři CD Projekt Red navíc kvůli údajnému zadržování detailů ohledně technického stavu konzolových verzí ze strany vývojářů zvažovali i podání žaloby. Podobný start by zrovna Cyberpunku 2077 prorokoval asi jen málokdo…
Cyberpunk 2077 vyšel celkem ve třech edicích – standardní, sběratelské a ultimátní.
Cyberpunk 2077 vyšel s českou lokalizací v podobě českých titulků, což je u hry, kde hrají dialogy poměrně zásadní roli, skvělou zprávou. Překladem byl navíc přímo studiem pověřen Filip Ženíšek, videoherní překladatel, lingvista a dabingový režisér, který mimochodem překládal už třetího Zaklínače. České titulky Cyberpunku tedy byly v dobrých rukou.
Základní kostra příběhu Cyberpunku 2077 se točí kolem záhadného a unikátního implantátu, který by měl být klíčem k nesmrtelnosti, samotný průběh hry a její zakončení se ovšem bude u většiny hráčů zásadně lišit. Jako v každém správném RPG totiž svými rozhodnutími můžeme značně měnit vývoj celé dějové linie, což ve velké míře ovlivníme již na začátku hry výběrem „životní cesty” hlavního hrdiny (nebo hrdinky) jménem V.
Vaše cesta Cyberpunkem 2077 sice vůbec nemusí skončit dohráním hlavní příběhové linie, pokud ale budete následovat stopy tajemného implantátu, budete se muset probít podsvětím futuristické metropole Night City ovládané pouličními gangy, nadnárodními korporacemi a korupcí, což vaše hackerské a bojové schopnosti prověří na maximum. Hlavní dějová linie je ovšem o něco kratší než v případě zde již několikrát zmíněného třetího Zaklínače.
Cyberpunk 2077 - Official 'The Gig' Trailer
zdroj: Gamespot
Příběh Cyberpunku 2077 se bude točit kolem tajemného čipu skrývajícího tajemství nesmrtelnosti.
Podle interních průzkumů studia CD Projekt Red totiž kvůli značné délce mnoho hráčů příběhovou část třetího Zaklínače nedokončilo, přičemž na základě těchto výsledků byla následně upravena časová náročnost Cyberpunku 2077. Nemusíte se ale bát, že tím pádem celou hru sfouknete za víkend, můžete se totiž věnovat velké spoustě vedlejších misí či dalších činností. Studio CD Projekt Red navíc plánuje vydávání dalšího obsahu v podobě menších neplacených kosmetických balíčků, nebo placených příběhových DLC.
V příběhu je ovšem kromě „Véčka” klíčovou postavou i Johnny Silverhand, dlouhá léta nezvěstný frontman fiktivní kapely Samurai, bývalý voják a zapřisáhlý odpůrce všech korporací, jehož vědomí bude mít V nahrané ve vlastním mozku. Johnny (v podání amerického herce Keanu Reevese) se tak coby digitální duch během hry často zjevuje hlavnímu hrdinovi, komentuje aktuální dění, případně k němu promlouvá a diskutuje s ním.
Johnnymu byla ještě před vydáním hry věnována podstatná část prezentace Night City Wire, kde Keanu Reeves přiblížil svou roli při vzniku této postavy, proces nahrávání voiceoverů a jeho pohybů pomocí motion capturingu. Johnny Silverhand ale rozhodně není pouze vedlejší postavou, spíše se jedná o druhého hlavního protagonistu hry, který má své vlastní plány a cíle a snaží se jich za každou cenu dosáhnout. V některých pasážích hry si navíc za Johnnyho přímo zahrajeme, i když je to z velké části v rámci flashbacků ještě z dob jeho života.
Cyberpunk 2077 — Official Trailer — Johnny Silverhand
zdroj: IGN
Johnny Silverhand hraje v příběhu Cyberpunk 2077 o poznání větší roli, než jsme mohli z prvních trailerů a ukázek tušit.
Hratelnost Cyberpunku 2077 je silně příběhově založená, v kůži (a kožené bundě) nájemného zločince jménem V (jehož vizáž lze i v mnoha ohledech customizovat) tak budete rozvíjet vrstevnatou a komplikovanou dějovou linii, jejímž středobodem je již zmíněný unikátní implantát. Abyste ale v neúprosném megaměstě rozděleném na 6 čtvrtí a přilehlou venkovní oblast přežili, budete muset značně upravit své schopnosti, výbavu a dovednosti.
Jako v každém správném RPG je zde klíčové levelování vašeho charakteru pomocí nasbíraných zkušeností, v technologiemi posedlé budoucnosti ovšem budete zlepšovat své vlastnosti i pomocí implantátů, bojové schopnosti zase posílíte arzenálem upgradovatelných zbraní a hackovacími skilly. Důležitým faktorem je zde ale i reputace, tedy vaše proslulost na ulicích Night City. Abyste ji získali, musíte plnit všemožné úkoly pro slizké mafiány, zoufalé celebrity, rebelující umělé inteligence nebo nadnárodní korporace, tvůrci ovšem hráčům nabízejí velkou míru svobody, vaše rozhodnutí tak mohou významně ovlivnit vývoj hlavního příběhu a jeho konec. I vedlejší questy jsou totiž řádně propracované a mnohdy mají více řešení.
Jakým způsobem budete na ulicích Night City budovat svoji vlastní legendu, je čistě na vás a vašem charakteru. Bude V ve vašem podání nezastavitelný stroj na zabíjení, který nejdřív střílí a pak se ptá, nebo všechny své problémy budete řešit opatrným plížením, hackováním a útoky ze zálohy? Nebo se ze všech problémů „vykecáte”? To už je na vás. Po Night City se každopádně hodně naběháte, pro rychlejší přesuny (a šetření podrážek) ovšem můžete využít i plně ovladatelná vozidla a motorky.
Po Night City se naštěstí nebudete potulovat s prázdnýma rukama, v Cyberpunku 2077 máte kromě sečných zbraní, nejrůznějších implantátů a vylepšení vlastního těla k dispozici i solidní střelecký arzenál. Bouchačky, kvéry a další nástroje destrukce se ve hře vyskytují ve třech kategoriích – power, smart a tech (silové, chytré, technické).
Zbraně kategorie „power” se v mnoha ohledech podobají skutečným současným zbraním, jako bonus se ale projektily vystřelené z těchto kvérů odráží od zdí a různých povrchů, což dává hráčům do rukou takřka neomezené možnosti. Označení „smart” zase neznamená to, že byste si do své zbraně mohli nahrát všemožné aplikace jako do telefonu, ale že jsou kulky vystřelené z jejich hlavní schopné samovolně sledovat pohyb svého cíle. A konečně zbraně označené výrazem „tech” mají takovou páru, že hravě prostřelí i betonové zdi a jiné překážky. S takovou bouchačkou v ruce pak nepřátelský výkřik: „Kryjte se!” poněkud ztrácí na významu.
Zbraně samozřejmě lze vylepšovat a dále upravovat, ať už pomocí softwarových módů či klasickou montáží nástavců a komponent. Každá zbraň ve hře (respektive většina výbavy a předmětů) se vyskytuje v několika kvalitativních úrovních (běžné, neběžné, vzácné, epické, legendární), nemusíte se ale spoléhat jen na to, co najdete či co vypadne z mrtvých nepřátel. Zbraně a výbavu si můžete v případě potřeby vyrábět svépomocí.
Cyberpunk 2077 — Tools of Destruction
zdroj: Sony
Nedostatečný arzenál hráče Cyberpunku 2077 nejspíš netrápí...
Po Night City se kromě svých nohou můžete pohybovat i za volantem nejrůznějších vozidel a motorek, jako jsou sporťáky, luxusní limuzíny, závoďáky, těžké trucky a náklaďáky a běžné vozy střední třídy. Samozřejmě se jedná o fiktivní značky, ve hře se ale objeví i skutečné (byť virtuální) Porsche 911 z roku 1977, jehož majitelem byla legendární postava světa Cyberpunk Johnny Silverhand, ve hře ztvárněný Keanu Reevesem. Keanu ovšem do Cyberpunku 2077 vložil kromě svého hereckého umění i něco navíc, ve hře je totiž i plně ovladatelná motorka značky Arch Motorcycle, což je skutečná společnost zaměřená na výrobu motocyklů na zakázku patřící právě Reevesovi.
Vozů v Cyberpunku 2077 můžete vlastnit hned několik, jeden z vlastněných dopravních prostředků lze navíc označit jako primární – ten si poté můžete kdykoli přivolat na dálku, podobně jako koně Klepnu ve třetím Zaklínači. Automobily zde ale naštěstí nejsou tak svéhlavé a nemusíme je sundávat ze střech budov, jako tu prašivou zaklínačovu herku.
Cyberpunk 2077 — Rides of the Dark Future
zdroj: Microsoft
V jakých strojích se budeme moci prohánět po ulicích Night City a jeho okolí?
Cyberpunk 2077 se odehrává v relativně blízké budoucnosti (v roce 2077... pro jistotu) ve futuristické metropoli Night City a přilehlých oblastech zvaných Badlands. Podoba tohoto světa je ve velké míře diktována několika válkami mezi nadnárodními korporacemi, které měly na prostředí tohoto města a jeho kulturu nezanedbatelný vliv.
Night City je stále řízeno především korporacemi, o vliv a moc v podsvětí se zde ale pere nespočet gangů a dalších uskupení. Město doslova přetéká nejrůznějšími frakcemi, které se ze všech sil snaží urvat si na ulicích co největší kus cyberpunkového koláče. Ať už se jedná o korporaci Arasaka, pouliční gang Animals vyznačující se zálibou v implantátech, steroidech a násilí, nebo temnou magii a hackování vyznávající Voodoo Boys, je naprosto jasné, že se dřív nebo později s nějakou (nebo se všemi) skupinou na ulicích Night City zapletete.
Hlavní dějová linie Cyberpunk 2077 je skutečně o něco kratší, než třeba v případě třetího Zaklínače, k závěrečným titulkům se tak můžete dostat už za 25-30 hodin. Pokud se naplno ponoříte do vedlejších questů a aktivit, můžete na ulicích Night City strávit klidně i stovky hodin. Papírově menší čtvereční rozlohu herní mapy (stále se ovšem jedná o obří open-world, nebojte se) zase hráčům vynahradí množství volně přístupných budov a vysokopodlažních mrakodrapů, z nichž mnohé jsou malými městy samy o sobě.
Cyberpunk 2077 běží na grafickém enginu zvaném REDengine 4, jež byl vytvořen přesně na míru potřebám této hry. Podle tvůrců tento engine umožnil lépe pracovat s převážně vertikálně orientovaným městem Night City plným mrakodrapů a mnoha podlažních budov. Engine rovněž oplývá i funkcí „globálního osvětlení”, které oproti jiným hrám výrazně vylepší princip střídání dne a noci. Den a noc totiž v Cyberpunk 2077 neznamená jen jinou barvu oblohy, ve hře tak na nás čekají dvě Night City – jedna denní a jedna noční.
Co se zvuku týče, Cyberpunk 2077 plně podporuje deset světových řečí (angličtina, francouzština, němčina, japonština, portugalština, polština, ruština, italština, španělština a mandarínština), což zahrnuje i kompletní namluvení všech dialogů. To je velmi slušné číslo, studio CD Projekt Red ovšem v tomto ohledu šlo ještě dále a s pomocí systému umělé inteligence Jali se jim podařilo docílit přesvědčivé synchronizace animací obličejových svalů a rtů všech postav ve hře (!) se zvoleným jazykem, což ve své podstatě znamená deset odlišných mutací hry.
JALI Driven Expressive Facial Animation & Multilingual Speech in CYBERPUNK 2077 with CDPR
Každá jazyková mutace Cyberpunk 2077 bude obsahovat obličejové animace odpovídající zvolenému jazyku hry.
Cyberpunk 2077 je sice kvalitní hrou sám o sobě a vývojáři jej neustále zdokonalují, dost často se ale dočkáme ještě zajímavějších výsledků ze strany hráčské komunity, která toto akční RPG rovněž vylepšuje pomocí módů.
Proto jsme si pro vás připravili samostatný článek, ve kterém naleznete výběr nejlepších módů pro Cyberpunk 2077.
Cyberpunk 2077 neobsahuje multiplayer, hráčům se tedy dostalo čistě singleplayerového zážitku. Studio CD Projekt Red sice multiplayerovou variaci plánovalo, nakonec byl ale v zájmu odladění a vylepšení základní hry tento online projekt zrušen.
Díky moderské komunitě ovšem vize onlinového Cyberpunku nakonec není úplnou utopií, tedy alespoň na PC. Na multiplayerovém módu CyberMP totiž už několik let pracuje samostatný vývojář vystupující pod přezdívkou s1nger, a podle posledních informací to vypadá, že je tento ambiciózní počin na dobré cestě.
Více informací o multiplayovém módu CyberMP pro Cyberpunk 2077 naleznete v samostatném článku.
Trailery a další videa můžete nalézt na oficiálním YouTube kanále hry a obrazové materiály na homepage stránkách Cyberpunk 2077.
Updatované systémové požadavky pro Cyberpunk 2077 naleznete níže.
• Zdroj: support.cdprojektred.com (29. 9. 2023)
• Zdroje: cyberpunk.net/cz/en/