I přes slušný počet nedostatků se nakonec kolegovi Jakubu Němcovi Darksiders 3 na PS4 líbil, protože mu nabídl velmi pěkný svět a kvalitní příběh. V průběhu minulých dní jsem měl možnost otestovat tuto dynamickou akci i na PC. O tom, jak se na něm hra vyvedla a co se mi při hraní vyloženě nelíbilo, si dočtete v následujících odstavcích zacílených právě na verzi pro počítače.
• Jak se hraje Darksiders 3 na PC • Recenze (PS4 Pro) • Novinky • Dojmy z Gamescom prezentace •
• Žánr: Hack and Slash, akční adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: Gunfire Games • Vydavatel: THQ Nordic • Platformy a Datum vydání: PC, PS4 a Xbox One (27. listopadu 2018) • Homepage: darksiders.com • Čeština: Ne
• Dojmy z hraní: 4. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Grafická stránka her je často primárním faktorem, jenž odlišuje PC verzi od té konzolové. Ta za počítačovou mnohdy v tomto ohledu značně zaostává. U Darksiders 3 mi vizuál zrovna dvakrát neučaroval. Hra samotná není vyloženě ošklivá, nedá se však říct, že by se jednalo o kousek lahodící hráčovu oku natolik, aby jej bylo možné označit za dílko s pěkným, či dokonce krásným kabátcem, jenž by mu mohla většina konkurenčních projektů závidět.
Darksiders 3 – začátek (vlastní gameplay)
Už na samém začátku před vás Darksiders 3 postaví vedle klasických monster také menšího bosse.
Při průzkumu herního světa jsem mnohokrát došel do míst, která mi i přes slabší grafickou stránku dokázala určitým způsobem učarovat. Hodně se mi třeba líbila návštěva podzemního světa plného bublající lávy a bezduchých kostlivců, který mě rozhodně zaujal více než postapokalyptické město, v jehož ruinách se usídlila armáda podivně vypadajících monster, o jejichž původu jsem si nedělal žádné velké iluze.
Co se optimalizace týče, dá se říct, že tvůrci z Gunfire Games odvedli slušný kus práce, za niž je rozhodně musím pochválit. Darksiders 3 mi prakticky permanentně jelo plynule bez toho, abych se při hraní dočkal skákání snímků či extrémních propadů fps, se kterými jsem se mohl setkat u jiných podobně laděných projektů. Relativně dobře se vývojářům povedlo navrhnout i rozsáhlejší lokace, kde člověk pociťuje mírné cukání, nejedná se však o nic, co by vyloženě narušovalo celkový zážitek z hraní, což se u některých konkurenčních děl říci nedalo.
Obrázek 1: Ruiny města představují velmi neobvyklé prostředí, které však nemusí sednout každému. Obrázek 2: V zemských hlubinách jsem se při hraní Darksiders 3 cítil nejlépe. Obrázek 3: Po zabití určitého množství nepřátel mi bylo umožněno aktivovat unikátní schopnost, s níž jsem drtil jednoho protivníka za druhým.
O kapku hůře je na tom dle mého názoru ovládání spolu s kamerou. Samotná kontrola herní postavy mi přišla na klávesnici občas dosti toporná, ne vždy mimoto hlavní hrdinka dělala přesně, co měla, takže jsem se často hodně čertil. V uzavřenějších lokacích jsem vedle toho měl slušné problémy také s kamerou, jež se leckdy pohybovala dosti divoce, což mě nejednou stálo život. Upřímně u tohoto aspektu doufám v brzké opravení, protože krom těchto dvou prvků je zpracována velmi pěkně.
Po léta se věnuji primárně sérii Dark Souls, takže jsem si musel na celkový design a hlavně kontrolu herní protagonistky zvykat. Upřímně jsem byl však překvapen tím, jak pěkně mi Darksiders 3 po celou dobu hraní jelo. Popravdě jsem očekával horší optimalizaci, nakonec jsem ale dostal slušně odladěný projekt, u něhož mi vyloženě vadilo jen ovládání spolu s divokou kamerou, která mě v užších prostorách párkrát zabila. V rámci kompletu se mi líbil především návrh úrovní a spektrum nepřátel. Soubojový systém jako takový nebyl špatný, nepřišel mi však nějak zvlášť zajímavý, protože jsem měl v minulosti možnost vidět lépe koncipované střety, na něž díky jejich propracovanosti vzpomínám s láskou dodnes. Osobně se tudíž přikláním k podobnému hodnocení jako můj kolega.
• Recenze: 26. 11. 2018 • Autor: Jakub Němec
Svět je v plamenech. Démonická stvoření získala převahu a andělé se krčí v koutě. K vyřešení sporu byli vyzváni Válka a Smrt, bratři ve zbrani a ve službách subjektu hlídajícího rovnováhu vesmíru, ale selhali. Proto se éterické bytosti obrátily na jejich spolubojovnici, nelítostnou, bojem posedlou a dlouhým odpočinkem znuděnou jezdkyni Apokalypsy jménem Fury. Její úkol tkví v zajetí všech sedmi smrtelných hříchů, které vtrhly na Zemi a do svých svodů stáhly nejen pozůstatky lidské společnosti, ale také pekelná a nebeská stvoření bojující zde o nadvládu.
Jak zjistíte dále v recenzi, Darksiders 3 má jisté nedostatky. Hlavní hrdinka Fury mezi ně však rozhodně nepatří.
Pokud znáte předchozí dva díly, tak vás u Darksiders 3 zřejmě nepřekvapí, že z počátku jasný a zdánlivě přímočarý úkol rozevře svá chapadla a obalí se snůškou intrik velkých hráčů celovesmírného konfliktu, kteří budou s Fury manipulovat jako s loutkou. Osobně jsem s vyprávěním příběhu i přes jeho naivitu a jistou předvídatelnost spokojený. Vyloženě jsem si užíval promluvy neohrožené bojovnice se zbytostněnými hříchy. Jejich polemiky o marnosti boje a svody, jimž musí Fury odolávat, přináší zajímavé koření do relativně jednoduché dějové linky.
Výhodou je samozřejmě znalost předchozích dílů, jež si lze v remasterované podobě sehnat i v dnešní době, ale rozhodně to není podmínkou. Série znalí hráči si však budou užívat více či méně zřetelné narážky na činnost Války a Smrti, zatímco nováčkům proklouznou mezi prsty. Budou však o to více sledovat charakter hlavní postavy, která by se zřejmě Miss Sympatie nestala. Fury je od počátku značně znechucená svým hlídajícím stínem, nebere si servítky a vše chce řešit bojem. Postupem času si k ní zřejmě najdete cestu stejně jako já, ale bez možnosti ovlivnit některá její (viditelně špatná) rozhodnutí to půjde dost ztuha. Do děje zasáhnete pouze jednou v druhé části příběhu.
Obrázek 1: Touha je dle mého nejlépe ztvárněným hříchem ze sedmičky zatracených v Darksiders 3. Obrázek 2: Po létech bez boje se Fury nemůže dočkat, až se pustí do válečné vřavy. Více poklidných scén nečekejte. Obrázek 3: Vypjaté střety s několikanásobně většími monstry nemohou v Darksiders 3 chybět.
Někdo by mohl namítnout, že v Darksiders 3 o příběh přece moc nejde, protože podstatou série je od prvního dílu především drsná rubanice, kdy se čepelím vašich zbraní vystaví těla pekelných i nebeských bytostí. Nebudu se s nimi hádat, ale každá hack & slash mlátička potřebuje důvod, proč porcovat houfy nepřátel, jinak se z ní stane bezduchá hříčka. To naštěstí titulu s Fury na přebalu nehrozí. Paradoxně v mých očích scénář, průzkum lokací a prostorové hádanky, jež k apokalyptické adventuře také neodmyslitelně patří, zachraňují titul od horšího hodnocení, protože soubojová složka je z mého pohledu, mírně řečeno, nepovedená.
Na první pohled vše vypadá úplně v pořádku, ale vlastní zkušenost přináší kruté probuzení ze snu. Již demo z Gamescomu ukazující první minuty ze hry trápilo několik nešvarů, jež by v adventurní mlátičce neměly co dělat. Prvním a asi největším průšvihem je dost nepřátelská kamera. Ve větších otevřených lokacích se to neprojeví, útoky protivníků ze všech směrů jsou indikovány šipkami upozorňujícími na přicházející rány, stiskem tlačítka lze vycentrovat pohled za záda Fury a vše odsýpá docela slušně. Pohybové dispozice by udatné válečnici s bujnou hřívou mohly závidět i moderní gymnastky, úhyby a následné protiútoky mají devastující účinky a pestrá škála útoků se mění v nabušená komba.
Darksiders 3 Sloth Fight (PS4 Pro) I GEM (Gameplay, No Commentary)
Lenost se vám vysmívá přes propast od prvních chvil hry, takže až ji srazíte ze štítu neseného jejími hmyzími otroky, pocítíte nevýslovné zadostiučinění.
Nicméně v momentu, kdy se vám připlete do cesty úzký průchod, podlouhlá ulička nebo vás monstra zaženou do kouta, se můžete pomalu připravovat na načítání lokace. Kamera začne lítat jako splašená, vaše úhyby budou nepřesné a dost často ztratíte přehled nad celou situací, což je v kombinaci s relativně malou tolerancí odpouštění chyb smrtící. Darksiders 3 totiž může být pro začínající hráče v žánru dost obtížná i na základní úrovni. Sám jsem se potýkal s úkoly, po nichž jsem měl sto chutí odložit ovladač (prudkým mrštěním do zdi) a hru odstranit z disku. Potom ovšem přišla vždy nádherně vymyšlená lokace, která si mě zase získala na další desítky minut.
Prostředí a jeho obyvatelé se totiž mění podle místního hříšného vládce. Chamtivost sídlí v muzeu a jeho posluhovači vás budou lákat do pastí a ostřelovat z dálky, zatímco Nenasytnost se obklopila oslizlými lokacemi, jichž byste se nedotkli ani v sebezapření, a Hněv se profiluje v ohnivých barvách evokujících temperamentní vztek na první dobrou. Já osobně jsem si užíval pokušení Chtíče, v jehož sítích uvízli všichni ambiciózní, zoufalí či frustrovaní jedinci, kteří se změnili v posluhovače jedné z nejkrutějších neřestí. V tomto ohledu musím před designéry smeknout, protože souznění hlavního bosse s lokacemi a nepřáteli báječně buduje atmosféru budoucího epického střetu.
Obrázek 1: Fury je po celou dobu pronásledována věrným stínem, který má kontrolovat její činy na Zemi. Obrázek 2: Trůnní sál Lenosti dává vzpomenout na legendárního Vetřelce. Obrázek 3: Chamtivost si své sídlo našla uprostřed muzea, kde shromažďuje poklady padlé lidské civilizace.
Problém tkví v tom, že ač jednotliví nepřátelé za své vzezření vděčí konkrétnímu hříchu, jemuž podlehli, tak v rámci boje působí všichni dost podobně. Postupem času se sice zvyšuje počet úderů, jimiž je udoláte a sporadicky jim i přibude nějaký nový chvat, ale ve své podstatě stačí vyhmátnout správný čas k úhybu a zasadit protiúder. Setkání s minibossem či opravdu zajímavou potvorou si budete užívat jako svátek vytrhující stereotypu (třebaže zábavného), do nějž Darksiders 3 začne upadat.
Některá monstra slouží jako stráž vzácných komodit, jejichž sběr poskytne důležité výhody během boje a jež jsou základem pro zlepšování výbavy vaší postavy, stejně jako zvyšování její úrovně. Fury může v konečné fázi držet až šestici zbraní, které lze vylepšovat a přidávat jim speciální vlastnosti. Všechno něco stojí, takže kovář po vás bude požadovat artefakty božského či ďábelského původu, popř. adamantium, zatímco obchodník s dušemi Vulgrim bude poptávat životní energii po nepřátelích. Obchodní model zajišťuje postupné zlepšování bojovnice, která musí být schopna konkurovat silnějším nepřátelům.
Obrázek 1: Vylepšování drahokamů do zbraní patří k základním mechanismům Darksiders 3, díky kterému budete konkurenceschopnější v boji. Obrázek 2: Létající čepel Salvation bude věrným pomocníkem nejen v šarvátkách, ale také při řešení hádanek. Obrázek 3: Obchodník Vulgrim vám nabídne zlepšování postavy či postupně se zdražující elixíry. Jeho požadavek je jasný – duše poražených.
Udržení pozornosti zajišťují prostorové puzzly, jejichž vyřešení otevře cestu k další části úrovně vedoucí k ultimátnímu hříšníkovi či do tajné místnosti s mocnou odměnou. Z počátku se nejedná o nic složitého, postupem času se s rostoucím počtem živlů, jež dokáže Fury ovládat, dočkáte záludných kombinací, které poškádlí vaši mozkovnu. Netradiční úvahy budou slavit svůj triumf – např. přeběhnout v ledové formě po vodě, aby se vytvořil led, posunout po něm díky síle země plošinu a z ní ve formě plamene skočit na jinak nedostupné místo.
Tvůrci Darksiders 3 vás rozhodně nebudou vodit za ručičku, a proto bude muset přijít ke slovu neoblíbený postup pokus/omyl, který vás bude mnohdy stát život. To by tak moc nevadilo, kdyby se podařilo inteligentně umístit záchytné body, ale mnohdy se k hádance musíte probít přes půl lokace a doufat, že napodruhé váš nápad vyjde. Více než samotná smrt vás bude štvát extrémně dlouhá doba načítání pozice. Na PS4 Pro jsem jednou musel čekat snad minutu, i když byl checkpoint hned za rohem. Nepříjemné zamrzání hry během přebíhání z jedné lokace do druhé ostatně provází (a kazí) celý titul.
Darksiders 3 Land of Flame (PS4 Pro) I GEM (Gameplay, No Commentary)
Během příběhu Darksiders 3 se dostanete také na území ovládané Pánem pustiny, kde se lávou nešetří a kde se prohání pekelné neřádstvo, jež se obnoví s každým novým načtením záchytného bodu. O dušičky tedy nebude nouze
Zklamání z nedotaženosti jednotlivých mechanik a grafiky vás bude provázet téměř na každém kroku. Vidíte potenciál a ve své podstatě chápete i snahu tvůrců, ale vždy se najde nějaký šotek, jenž vám výsledný dojem zkazí. Doskakování textur objektů a mnohdy objevení předmětu přímo před nosem je jen začátkem. Mně osobně více štvalo, že někteří nepřátelé nereagují, i když stojíte přímo před nimi, zatímco jiní jsou schopni vás zasáhnout přes zeď. Za absolutní designerské selhání považuju tornádo v šestém aktu schopné Fury po náročné sekvenci bezdůvodně natáhnout přes zeď – vám tak zbudou jen oči pro pláč.
Obrázek 1: Práce grafiků se světlem dokáže v Darksiders 3 vykouzlit úchvatné scenérie. Obrázek 2: Některé prostorové hádanky vám zaberou mnohdy čtvrthodinku a více. Při jejich řešení podstoupíte několik soubojů a zaměstnáte i šedou kůru mozkovou. Obrázek 3: Od konce světa už uběhl nějaký ten pátek, takže lidská civilizace ustupuje v Darksiders 3 přírodě.
Všechny chyby si uvědomíte o to více ve chvíli, kdy se procházíte graficky nádhernými lokacemi a delší čas vás žádný bug či glitch nepotká. Potom najednou prásk, něco neuvěřitelného vás vytrhne z pečlivě budované atmosféry a vy si říkáte: to se mi určitě jen zdá, že: jste se propadli texturou, boss vás prohodil nerozbitnou zdí do propasti nebo že Fury špatně zareaguje na pokyn, který jste reflexivně a včas zadali na svém ovladači. To je vyloženě k vzteku a donutí vás to zauvažovat nad tím, proč jste utratili své peníze, jestli vám to za ty nervy stojí nebo jestli není lepší nápad jít třeba umýt nádobí.
Já mám díky tomu kDarksiders 3 dost rozporuplný vztah. Líbí se mi, jak titul vypadá, co vše dokáže hlavní postava, chytře postavené puzzly a k tomu slušně napsaný příběh. Ale s každým kladem si projekt Gunfire Games na svá bedra nakládá několik chyb, jež zašlapávají snahu tvůrců do země. Pakliže jste fanouškem série, zřejmě se vrhnete do třetího dílu bez rozmyslu, vy ostatní raději zbystřete. Může se totiž stát, že na svůj disk nainstalujete něco, co velmi rychle úložiště opustí. Nebude to zřejmě kvůli vyšší obtížnosti, kterou sváteční hráči budou těžce rozdýchávat, ale spíše kvůli lapsům, jež vám dobrý zážitek spolehlivě pokazí.
I když je Darksiders 3 příběhově postaven na biblické katastrofě, náboženské symboliky se zde objevuje podivuhodně malé množství. Nejblíže k ní má tento poničený chrám.
Jsem ve své podstatě optimista, a proto budu doufat v obsáhlý Day One patch, který řadu řešitelných problémů odstraní. Poté by se mohlo jednat o slušně hratelný počin, protože uvnitř Darksiders 3 dříme obstojný potenciál. Ve vzduchu také visí otázka, zda se nejedná o problémy s optimalizací konzolové verze, jež v prvních dnech po vydání sužovaly také druhý díl. Záleží tedy na vás, zda se vydáte na přibližně 15–20 hodin do světa, v němž se vede válka o zničenou Zemi. Já osobně bych asi chvíli počkal, zda se Gunfire Games nevytasí s opravným balíčkem. V současné herně podzimní konstelaci se na trhu zkrátka objevují lepší tituly.
Tato recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4690K (3,5 GHz) / AMD FX-8320 (3,5 GHz) | Intel Core i7-3930K (3.2 GHz) / AMD Ryzen 5 1600 (3.2 GHz) |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660 / Radeon R7 370 | NVIDIA GeForce GTX 970 / Radeon RX 480 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 25 GB | 25 GB |
• Novinka: 19. 10. 2018 • Autor: Jakub Němec
Třetí jezdkyně ve službách apokalypsy, Fury, jež se mezi fanoušky zapsala svým ikonickým bičem a zálibou ve změnách barvy své bujné kštice, v nejnovější ukázce rozpoutá naplno svůj útočný potenciál. Rozpálená doběla (-fialova, -žluta, prostě podle potřeby) se rozhodne vyřídit sedm smrtelných hříchů plenících Zemi. Řádění démonů se totiž nezastavilo před ničím, což lze jasně dokázat ponurou scénou s mostem ověšeným zmasakrovanými anděly. V dvouminutové ukázce můžeme zahlédnout několik pekelných nováčků, kteří se tváří v tvář střetnou s Furyinou krvežíznivostí.
Darksiders 3 – Apocalypse Countdown (trailer)
Rozčílené Fury z posledního traileru není radno křížit cestu, jak ostatně zjistí hordy démonů čekajících v Darksiders 3.
Mimo obyčejných poskoků jsou nám odhaleni další bossové, velikostí notně přesahující Furyiny tělesné parametry, ale ta dokáže vše vynahradit svou obratností, kouzly a širokým zbraňovým arzenálem. Mezi jednotlivými výjevy z bojiště se nám také více představuje příběh. Zprávy představující Darksiders 3 jako docela upovídanou akční adventuru asi nebudou liché, jsem sám zvědavý, jak se bude děj navazující na své předchůdce odvíjet v plné verzi, která má na PC, PS4 a Xbox One dorazit již 27. listopadu.
• Update: 15. 10. 2018 • Autor: Jakub Němec
Zcela jistě znáte situaci, kdy v akčních adventurách máte tak silnou postavu, že ani ti nejsilnější soupeři nepředstavují žádnou výzvu. S tím se tvůrci z Gunfire Games pokouší bojovat tak, že do svého díla Darksiders 3 přidají neznámé nepřátele, kteří mají v plánu zabrat Zemi, již se horko těžko snaží hrdinka Fury vyprostit z pekelných spárů. V DLC The Crucible tak budete čelit vlnám nepřátel, jejichž likvidací získáte nové odměny v podobě zbraní a dalších předmětů. Osobně si myslím, že půjde o apokalyptickou verzi Horde módu, jenž známe především ze stříleček.
Obrázek 1: Souboje v polorozbořených prostorech na Zemi vypadají na obrázcích velmi pěkně. Jak budou probíhat v reálném čase, ukáže až plná verze Darksiders 3. Obrázek 2: Po řadě konfrontací s nohsledy se můžeme těšit na o poznání náročnější střety s bossy.
Fanoušky prostorových puzzlů a prozkoumávání kobek potěší především druhé DLC s názvem Keepers of the Void. Fury se v rámci jeho plnění dostane do lokace Serpent Holes, v níž má její dovednosti prověřit prastaré nebezpečí, o němž se již delší dobu šušká na každém rohu zničeného světa. Překonání nových nepřátel a řady hádanek povede ke sladké odměně v podobě bájného brnění The Abyssal Armor. Další informace o rozšířeních tvůrci zatím nevydali, takže neznáme ani datum jejich vydání. S jistotou se tak zatím můžeme těšit na základní dobrodružství Darksiders 3, jež vyjde na PC, PS4 a Xbox One 27. listopadu letošního roku.
• Update: 5. 10. 2018 • Autor: Jakub Němec
Akční adventura Darksiders 3 si dala po docela nepodařené prezentaci na Gamescomu delší pauzu ve vypouštění nových materiálů. I když kritiky hratelné demo moc nenadchlo, tak hráči stáli nekonečnou frontu, aby si mohli nejnovější apokalyptické dobrodružství vyzkoušet, takže mlčení autorů je docela nečekané. Tím spíš když přihlédneme k faktu, že datum vydání se nezadržitelně blíží a kampaň Gunfire Games by měla spíše gradovat. Na začátku října ovšem přichází video odhalující další novinky z gameplaye.
Darksiders 3 – Síla Fury (trailer)
Nejnovější trailer k Darksiders 3 ukazuje Fury s bojovým kladivem, možnost střídat zbraně v kombech a novou dovednost pro puzzly.
Trailer potvrdil mou předchozí domněnku, že s postupem času se bude hrdinka Fury dostávat k novým dovednostem, aby mohla překonávat nově vyvstalé překážky v dalších lokacích. Fialová barva vlasů a obrovské dvouruční kladivo představuje jezdkyni apokalypsy ve vrcholné formě. Ničivou sílu dopadu nebezpečného nástroje zkázy doprovází pompézní efekty, které by mohly přitáhnout k počítačům a konzolím nejen fanoušky předchozích dílů, ale také příznivce dynamické akce. Z dostupných záběrů můžeme dále vyčíst libovolné prohazovaní zbraní v průběhu souboje (bič, kladivo).
Bystrému oku zcela jistě neunikne ani nová dovednost, díky níž dokáže čarodějka Fury navázat krystalickou horninu, jež se následně ve výbuchu rozletí do blízkého okolí. Prozatím je otázkou, zda bude tato vlastnost využitelná v boji, či podle mě pravděpodobněji při řešení prostorových puzzlů. Potvrzen je také pohyb pod vodní hladinou. Na minutovou ukázku jsme se tedy dozvěděli slušnou porci informací a navíc byl představen obrovský kostlivec slibující náročný bossfight. Určitě tedy nejsem sám, kdo bude zvědavý, jak si Darksiders 3 povedou v plné verzi.
(Update 13. 7. 2018) Fury, jedna z jezdkyní Apokalypsy, se v boji ukazuje na rozdíl od svých druhů Války a Smrti jako akrobaticky zdatná válečnice. Její vetchá konstituce by zřejmě nevydržela více ran pekelných monster, a proto před jejich výpady často uskakuje v pohledných animacích. Nebojte se však, že byste v Darksiders 3 museli s fialovovlasou hrdinkou celou dobu obratně manévrovat způsobem známým ze soulsborne her. Pocitově se třetí díl série o konci lidstva blíží více k letošnímu God of War, kde se tvůrci také zaměřili spíše na arénový dojem než na opatrnost.
Výše odkazovaný gameplay (ze serveru IGN) předvádí další nosné prvky hratelnosti. V soubojích bude možné variovat švihy bičem v kombech upravitelných v závislosti na situaci, v nouzi jde nepřátelům utéct a v případě, že se bude zdraví Fury blížit k nule, může si jej během střetnutí svižně doplnit a pokračovat v rozsévání hrůzy kolem sebe. Také se nám představil systém vývoje postavy, v nemž si různá vylepšení buď zakoupíte u obchodníka za vysvobozené duše, nebo je najdete rozeseté po mapě. Lokace jsou propojeny různými průchody či tunely, ale jinak působí svět komplexně jako jeden větší dungeon.
Samotnou kapitolu by zasloužilo grafické zpracování: tunely metra i jeskynní komplexy vypadají opravdu skvěle, stejně jako ohnivé prostředí představené v traileru. Prostředí bude zničitelné a dokonce se stane součástí puzzlů, v nichž si budeme otevírat nové průchody k nedostupným místům. Pozadu nezůstávají ani šarvátky s nápaditými stvůrami, z nichž přímo stříká adrenalin, jsou dynamické a zároveň přehledné. Docela se těšíme, až budeme moci v listopadu naporcovat démonická stvoření na kousky.
(Update 10. 7. 2018) Jezdci apokalypsy děsí lidstvo svou zkázou díky Zjevení svatého Jana od počátku křesťanství. V sérii Darksiders jsme se s některými z nich setkali a ve třetím díle se dostává do popředí magií obdařená Fury (o té sice sv. Jan nic nepíše, ale budiž). Její jméno tak v češtině může znamenat jak Fúrie, tedy římská bohyně pomsty, tak zuřivost. Obojí by mohlo odpovídat – vzhledem k úkolu, jenž musí v Darksiders 3 splnit. Jako mstitelka musí čelit sedmi hříšníkům, kteří podlehli některému ze smrtelných svodů. Jejich vliv značně promění okolí a nepřátele, což se prolne právě s některým z hříchů.
V nově zveřejněném traileru se můžeme kochat širokým spektrem útoků, jimiž bude Fury disponovat. Svým purpurově zářícím bičem šlehá jednu stvůru za druhou v divokých kombech slibujících akční slast. V některých částech ji však vidíme třímat i jiné zbraně, takže se dá předpokládat, že rusovlasá bojovnice bude svůj arzenál moci prostřídávat, popř. pro každou část své cesty bude využívat jiné. Také jsme svědkem její proměny, jež ji umožňuje pohybovat se v plamenech a v proudech lávy, což vede k myšlence různých dovedností a puzzlů. S čím vším Fury v Darksiders 3 nakonec vyrukuje, zatím nevíme, ale každou novou informaci vám neprodleně zprostředkujeme. S titulem určeným pro PC, PS4 a Xboc One můžete počítat od 27. listopadu.
(Update 21. 12. 2017) Tento herní trailer sice nepatří mezi nejdelší, ale můžeme si z něj docela dobře udělat obrázek o tom, v jakém duchu se asi větší část hry ponese. Protože i když je souboj s magmatickým gigantem na závěru správně efektní a zajímavý, očekáváme spíše zástupy menších zplozenců pekla a jejich svižné kosení.
Ještě je samozřejmě příliš brzy na vynášení jakýchkoli soudů. Momentálně to vypadá na mix rychlé akce ze série God of War a souboje s bossy (minimálně z tohoto videa) a la Dark Souls. Darksiders 3 je podle sociálních sítí a médií velmi očekávaný titul, takže fanoušky určitě zamrzela zpráva o rozpadu studia Vigil Games, jež na hře mělo původně pracovat. Po bankrotu společnosti THQ to neměla značka Darksiders vůbec jednoduché, ale naštěstí se na scéně objevili Nordic Games a sérii tak zachránili.
Výběr nepřátel bude široký a, takříkajíc, pekelný. Předtím, než se Fury utká s hlavními bossy, což jsou v Darksiders 3 inkarnace sedmi smrtelných hříchů, musí se probít přes nejrůznější démonickou havěť.
Datum vydání pro Darksiders 3 není zatím stanovené. Zatím se mluví o roku 2018, ale to se ještě může změnit. Hra vychází na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Více informací se dozvíte v našem preview.
(Update 26. 5. 2017) Poměrně záhy po tom, co byli autoři „donuceni“ vyjít s pravdou ven, přišel web IGN s více než desetiminutovým videem ukazujícím vůbec první gameplay z pre-alfa verze – onen únik informací zřejmě zas tak náhodný nebyl… náhodný nebo záměrný, hlavní je, že se teď můžeme všichni podívat, jak se asi bude Darksiders 3 hrát a jak je na tom v současné chvíli po grafické stránce.
V ukázce plné akce Fury bojuje s nejrůznější hmyzoidní havětí a zplozenci pekla. I když byla prezentována jako kouzelnice, žádné čáry jsme zatím neviděli, za to si už jistě dokážeme udělat představu o jejích zkušenostech při práci s bičem. Ten využívá nejen na efektní zabijácká komba, dokáže se na něm také elegantně zhoupnout a la Indiana Jones. Na konci lokace, která svým post-apokalyptickým stylem připomíná falloutí stanice a tunely metra z vybombardovaného Bostonu, dojde i na typický boss-fight (zde s inkarnací jednoho ze sedmi smrtelných hříchů, Leností), jež pro úspěšné zvládnutí opět vyžaduje spíše mozek než svaly.
• Dojmy z hraní: 11. 10. 2018 • Autor: Filip Němec
Vydavatelství THQ bylo dobrým hostitelem, avšak zážitky z jednotlivých prezentací se hodně lišily. V naprosté většině případů vývojáři chrlí jednu informaci za druhou ve snaze ukázat vám toho co nejvíce. Ne však zástupci Gunfire Games. Vyhrazenou půlhodinku vyplnilo zejména chlubení se tím, jak budou Dakrsiders 3 „super cool“ a jak redefinují žánr hack and slash adventur. Druhý z vývojářů naštěstí současně hrál, ale místo toho, aby nám jeho kolega popisoval, co právě dělá a jaké nové prvky můžeme vidět, holedbal se, jak inovativní budou souboje s bossy a otevřený svět.
Boss v podobě vychytralé čarodějnice vypadal velmi dobře, souboj s ním ale patřil do toho slabšího herního soudku s etiketou Gamescom 2018..
Mé dojmy jsou bohužel veskrze negativní. Mám žánr hack nad slash akcí velmi rád, ale Darksiders 3 mě nedokázali upoutat. Přitom premisa je poměrně zajímavá. Opět se ujímáme nového hlavního hrdiny, dostáváme zcela nové prostředí a nový příběh. Tentokrát je hlavní postavou samotná Fúrie, která svou divokou hřívou poutá pozornost a kovovým bičem zasévá strach. Cílem je pak sedm smrtelných hříchů, které musí zlikvidovat pro nastolení rovnováhy. Pravda, nápad ne úplně originální, ale téma je to rozhodně slibné.
Z krátké ukázky, kterou jsem mohl vidět, si odnáším zejména ne zrovna dobrý pocit ze soubojů. Animace postav jsou sice velmi podařené a jednotlivé útoky také vypadají dobře, ale je to právě celistvost soubojového systému, která v žánru hack and slash odděluje zrno od plev. Jasně vidíte, kdy který útok končí a kdy začíná jiný. Plynulost a návaznost jednotlivých ataků rozhodně není ideální a stejně tak jim chybí větší variabilita. Se současnou špičkou, jako je rebootovaný God of War nebo třeba i Bayonetta 2, se bohužel Darksiders 3 alespoň v současném stavu nemohou rovnat.
Darksiders 3 – Gamescom 2018 ukázka z hraní (gameplay)
Autoři si na výstavu přivezli hratelnou ukázku, na jejíž záznam se nyní můžete podívat i vy.
Vývojáři se pak chlubili i inovativními boss fighty, bohužel z toho, co jsem mohl vidět, rozhodně nešlo o nic nového, natož zajímavého. Souboj s jedním ze záporáků probíhal v útrobách rozbořené výškové budovy, která postrádala jakékoli větší detaily či členitost. V podstatě šlo pouze o to vyskákat po několika úchytech, zasadit nepříteli, který se vznášel na místě ve vzduchu, ránu, tím ho omráčit a dát mu co proto. A takto několikrát po sobě. Vlastně si nedokážu vysvětlit jak mohou autoři tak sebevědomě prezentovat něco tak obyčejného.
Prostředí ne vždy překypuje detaily a zajímavými místy.
Ne všechno je ale na Darksiders 3 špatné. Nejsem příliš oslněn tím, že určité lokace vypadají dost prázdně, nicméně najdou se i takové, které působí velmi hezky a ve spojení s pestrobarevnou grafikou dokáží zaujmout. Co se týká herního světa, tím se autoři chlubí, kde mohou, oproti předchozím dílům totiž už nejde o loadingovými obrazovkami pospojované lokace, ale o jeden celistvý svět. Pokud tedy vylezete na nějakou výškovou budovu a měli byste tu možnost provrtat se do patra pod vámi, skutečně by zde bylo další podlaží. Pro sérii je to velký posun, nicméně v rámci dnešního level designu to považuji za standard.
Co se také nedá nepochválit, je absence nahrávacích obrazovek, která je v rámci velkého a otevřeného světa velmi vítanou změnou, i když i v tomto případě jde již o trend posledních let, na jehož vlně se vývojáři pouze vezou (a rozhodně nestojí v předních liniích a neboří zažité stereotypy, přestože se tak snaží vystupovat). Abych ale nebyl úplně negativní, zaujal mě zejména odlišný přístup, co se navigace v rozlehlém a otevřeném světě týče. Darksiders 3 totiž nenabídnou žádnou mapu, orientace by měla probíhat pouze na základě vaší polohy vůči obrovskému stromu života ve středu celé mapy.
Obrázek 1: Postapokalyptický svět je vděčným prostředím nejen v rámci videoher. Obrázek 2: Autoři sáhli po osvědčené formuli moderního světa lidí, jež je pomalu, ale jistě pohlcován přírodou.
„Darksiders 3 vytváříme tak, aby se hráči častokrát někde zasekli a museli se sami z patové situace dostat,” řekl mi jeden z prezentujících vývojářů. To rozhodně koresponduje se zcela nelineárním řešením příběhu i úkolů, na druhou stranu mám nemalé podezření, že ono „zasekávání se“ není způsobeno až tak tím, že by měli autoři nějak výrazně pod čepicí, ale spíše jde o důsledek nevhodného level designu či špatně nastaveného systému progresu ve hře. Žádná mapa, volnost v pohybu i libovolné řazení questů totiž zní jako hodně velká šance na to udělat někde chybu, kvůli které se právě zaseknete na místě. Rozhodně však nad hrou nelámu hůl, ostatně datum vydání je již blízko a v naší redakci se hře budeme i nadále věnovat. Darksiders 3 totiž vychází už 27. listopadu na PC, PlayStation 4 a Xbox One.
Obavy o Darksiders 3 byly oprávněné
(12.05.17) Přitom se nedá říci, že by se fanoušci o osud tohoto trošku neprávem přehlíženého svérázného výkladu Janova zjevení obávali neprávem. Vigil Games, kteří mají na svědomí první dva díly, se spolu se svým vydavatelem THQ dostaly do vážných finančních potíží, jež v roce 2012 vyvrcholily bankrotem. Značku Darksiders v dubnu 2013 sice odkoupili rakouští THQ Nordic (v té době Nordic Games), jenomže do nového dobrodružství třetího jezdce Apokalypsy se jim v té době příliš nechtělo, hráčům prostřednictvím blogu Joystiq navíc vzkázali, že pro příští dva roky s Darksiders 3 rozhodně nemají počítat.
O to více potěšující bylo oznámení z 2. května, z něhož vyplývá, že se na projektu Darksiders 3 už nějakou dobu maká. Kromě toho mohou slavit všichni ti, kterým se herní styl jedničky a dvojky zamlouval, jelikož studio Gunfire Games tvoří téměř výhradně bývalí zaměstnanci rozpadlých Vigil Games a v jejich čele stojí samotný tvůrce Darksiders, David L. Adams.
Jedna ze tří jezdců Apokalypsy a hlavní protagonistka Darksiders 3, Fury, se umí náramně ohánět s bičem. Kromě toho je i schopnou kouzelnicí.
Tentokrát si v příběhu probíhajícím paralelně s děním Darksiders 2 zahrajeme za Zuřivost (Fury), kterážto coby zástupkyně „něžného“ pohlaví vystřídá své nabušené bráchy z minulých dílů, Válku (Darksiders) a Smrt (Darksiders 2). Něžného však opravdu jen v uvozovkách, tahle zrzka totiž není žádná křehotinka, takže se nemusíte bát, že byste snad konflikty řešili po dobrém. Boje budou přesto poněkud sofistikovanější, poněvadž Zuřivost dává před chladnými zbraněmi přednost magii a biči. Z povedené sourozenecké čtyřky je Fury prý tou nejmocnější.
Kromě kouzel ovládá také proměny do různých forem, v rámci nichž má k dispozici odlišné typy dovedností, útoků a zbraní. Jejich arzenál se sice neomezí pouze na zmiňovaný bič, ten však zůstane Furyiným primárním nástrojem zkázy. Zbraně půjde postupem času vylepšovat a nedivili bychom se, kdyby v tomto procesu hrál klíčovou roli kovář Ulthane, který pro nás v původním Darksiders vytvořil legendární meč Armageddon Blade.
Tempo soubojů v Darksiders 3 bychom podle vývojářů měli hledat někde na pomezí prvního a druhého dílu. Fury třeba na rozdíl od bráchy Války spoléhá na obratnost, a tak spíše než brutální mlácení obilí (tj. potvor) čekejme elegantní tanec plný přemetů a hvězd za rytmu šlehání bičem. Navíc se jí coby čarodějce v závislosti na používaných kouzlech či sekundárních zbraních stylově promění vlasy – takže například ohnivé kouzlo bude mít za následek upgrade z „pramenů na plameny“.
Možná byste to podle jejího jména neřekli, ale budete stát na straně řádu a rovnováhy. Ta byla pochopitelně narušena proběhnuvším Armageddonem, který umožnil sedmi smrtelným hříchům uniknout z jejich věčného vězení (kam jste je mimochodem před mnoha a mnoha lety šoupli spolu s bratříčky právě vy). Fury je proto coby loajální nástroj tzv. Spálené rady (jacísi dohlížitelé nad Nebem a Peklem) vyslána na válkou rozvrácenou Zemi, aby fyzické inkarnace pekelníků vystopovala, zabila a poslala jejich nesmrtelné zadky zpátky do lochu.
S hříchy je úzce provázáno i prostředí. Jejich moc je tak rozsáhlá, že své okolí doslova proměňují. I nepřátelé a hádanky jsou s nimi tematicky spjaté, každá oblast by tedy měla být skutečně unikátní. O tom jsme se ostatně mohli přesvědčit ze zveřejněné herní ukázky, kde Lenost v podobě bachratého smrdutého brouka transformovala svůj podzemní domov na takový pěkný hmyzí ráj.
Vizuální stránka Darksiders 3 vypadá zatím velmi dobře. Otázkou zůstává, jak se od pěkných artworků a načančaných screeshotů bude lišit realita. Zjistíme v roce 2018.
Podle dostupných informací bude svět Darksiders 3 stejně jako ve dvojce otevřený, avšak nepůjde už o sérii městských „hubů“ poskytujících přístup k jednotlivým dungeonům, ale o „jeden velký dungeon“ (bez loading screenů). Pro jeho desing Gunfire Games použili techniku „švýcarského sýru“ – v jednotlivých lokacích bude možné nahlédnout do míst, která jsme už prošli, a také získat obrázek o tom (skrze různá okna, díry v zemi apod.), kam se teprve vydáme. Herní svět tedy nebude roztahaný, ale rozsáhlý a propletený a měl by si žít svým vlastním životem.
Kromě soubojů a průzkumu post-apokalyptického prostředí, jež by však přesto mělo být barevnější než kdy dřív, se o naši zábavu postarají nejrůznější hádanky. Jestli se k nim budeme moci opět dopravovat také koňmo, to v současnosti není jasné, každopádně budou dle slov vývojářů působit daleko sofistikovanějším dojmem, jako by byly skutečnou součástí světa. Tento princip se v Darksiders 3 odrazil celkově i na příběhu a bojích – vše bude lépe implementováno do herního prostředí, abychom měli pocit, že to tam opravdu patří a nejedná se jen o herní prvek.