Velké zboží doručíme zdarma Velké zboží doručíme zdarma

Days Gone (RECENZE) – Perfektní herní déjà vu

Zobrazit katalog

Recenze

Aktualizováno

Od oznámení PS4 exkluzivity Days Gone od amerického studia Bend se mnozí hráči nevyhnuli pochybnostem a menšímu skepticismu. Zombie apokalypsa přece není na poli her či seriálů žádnou novinkou a přinést originální survival nabízející slušnou grafiku, akci a zároveň zajímavý příběh je v dnešní době náročné. Podařilo se Days Gone vystoupit z řady do této chvíle vydaných zombie survivalů? Dozvíte se v naší recenzi.

Recenze (PS4 Pro)Dojmy z hraníRozhovor s Emmanuelem Rothem

Days Gone; keyart: cover

zdroj: Sony Interactive Entertainment

GEM

Days Gone (hra)

Akční adventuru, survival horor Days Gone vyvíjí studio SIE Bend Studio a vydává společnost Sony Interactive Entertainment. Titul vychází 26. 4. 2019 na PS4 a 18. 5. 2021 na PC s českou lokalizací (text). Hra neobsahuje multiplayer. | Homepage


Články: Speciál: Vše, co vímeRecenze (PS4) | Recenze (PC)

Části článku:


Obsah recenze Days Gone

  1. Zombie apokalypsa po x-té
  2. Bez motorky ani krok
  3. Luk na zádech, ouška v baťůžku
  4. Freakeři vám v Days Gone dají zabrat
  5. Pacific Northwest si vás omotá kolem prstu
  6. Days Gone je akční survival, jak má být
  7. Recenze Days Gone: závěrečné hodnocení

Zombie apokalypsa po x-té

• Recenze: 25. 4. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Musím říct, že jsem zřejmě byla jedna z mála lidí, kteří do Days Gone vkládali velké naděje. Někteří hráči jednoduše očekávali kopii dobrodružství Joela a Ellie z The Last of Us, případně jimi velmi výrazně inspirovanou záležitost. Sice nerada, ale přiznávám, že prvních 5 minut po spuštění hry jsem měla podobný pocit také a déjà vu dosahovalo kritické hodnoty. Potom se to ale změnilo. Days Gone není žádná kopie, jedna věc je ale jistá – pokud jste The Last of Us hráli, srovnávání se rozhodně nevyhnete.

Days Gone; wallpaper: cover

Prodlouží Days Gone dlouhou sérii vynikajících PS4 exkluzivit? Čtěte naši recenzi!

Amerika, zombie apokalypsa, zlomený hrdina – podobný scénář jsme měli možnost vidět už vícekrát, Days Gone mi jednoduše bylo od začátku zvláštně povědomé, ale zároveň si dokázalo udržet svou jedinečnost. V rukách budete mít osud Deacona St. Johna, bývalého člena motorkářského gangu momentálně se živícího jako bounty hunter, který se stále úplně nevzpamatoval ze ztráty své manželky. V jeho kůži tedy nebudete bojovat jen s různými druhy freakerů (zombíci v Days Gone) či s bandity, ale i se sebou samým a přitom odkrývat Deaconovu minulost.

Days Gone; gameplay: rippers Days Gone; gameplay: camp Days Gone; gameplay: Sarah a Deacon

V Days Gone na vás čekají různé druhy nepřátel, vůdcové kempů a vypořádat se budete muset i s minulostí hlavního hrdiny.

Bez motorky ani krok

Po navolení obtížnosti se po krátkém intru okamžitě ocitnete v kůži Deacona St. Johna 2 roky poté, co svět zasáhla pandemie měnící lidi na nemrtvá krvelačná monstra. Seznámíte se se základními herními mechanikami a co je nejdůležitější, vyzkoušíte si jízdu na motorce, která bude během hraní Days Gone vaší věrnou společnicí a stala se také mým nejoblíbenějším prvkem hry. Otevřený svět je zde totiž obrovský a zdolávat delší vzdálenosti pěšky, navíc s freakery v patách, by bylo velmi, až smrtelně nebezpečné a obtížné.

Days Gone; gameplay: motorka Days Gone; gameplay: benzín Days Gone; gameplay: hnízda freakerů

Jízdní model je ve hře zpracovaný bravúrně, navíc s důrazem na autetičnost. Hnízda freakerů jsou jedním z originálních aspektů hry.

Svět je tu skutečně rozsáhlý a různorodý, plný staveb hodných průzkumu či oblastí přímo zamořených freakery – zmínit můžu například hnízda nemrtvých, které byste ve vlastním zájmu měli ničit. Rozsáhlost světa v Days Gone je však dechberoucí, proto není radno podceňovat péči o vaší dvoukolovou krásku. Nezapomínejte, že jste se ocitli v apokalypse a ani zde, stejně jako ve skutečném světě, neexistují nezničitelná vozidla s bezednou nádrží.

Days Gone – 10 minutes gameplay I GEM Gameplay, PS4 Pro, No Commentary

Sbírání součástek, které můžete použít na opravu motorku anebo melee zbraní, se v Days Gone stane vaší rutinou

Pokud došlo palivo (o stavu motorky vás informují 2 ikonky v pravé dolní části obrazovky), hezky se poohlédněte po kanystru s benzínem. Z motoru se valí černý dým? Tak šup prohledat vraky aut a najít potřebné součástky na jeho opravu. Celou tuto myšlenku „nic nedostaneš zadarmo“ velmi chválím – byla jsem totiž nucená lépe si rozvrhnout cestu, anebo to byl jednoduše další důvod, proč se během hraní zamýšlet nad postupem.

Dostávám se také k pro mě trošku zbytečnému prvku, kterým je fast travel. Osobně jsem tuto mechaniku nepoužívala a dala jsem přednost jízdě na motorce, navíc se mi nestalo, že by některá z tras byla nudná nebo zdlouhavá. Na druhou stranu je třeba říct, že fast travel je již neoddělitelnou součástí open world her a množství hráčů tento prvek ocení, nejde tedy o žádné negativum – je to pouze otázka preferencí. Pokud se ale rozhodnete pro náročnější cestu na motorce, je nutné myslet na freakery, zmutované vlky (runners), medvědy (ragers) i havrany (criers), přičemž někteří vás během přesouvání se z bodu A do bodu B mohou z motorky shodit. Banditi na to jdou o něco chytřeji – nad cestu natáhnou lanko ve výšce vašeho krku (vy jim to ale můžete oplatit nastraženou pastí na medvědy).

Days Gone - Past I GEM Gameplay, PS4 Pro, No Commentary

Pasti na medvědy mohou být prokletím, ale pomůžou vám i při boji s bandity.

Vrátím se ale opět k motorce. Pokud jste stejně jako já fanoušky upravování vašeho vozidla ve hrách, Days Gone vás nezklame. Umožní vám totiž měnit nejen vizuál vaší motorky, na výběr máte také z různých vylepšení (motoru, výfuku nebo světel), přičemž právě ty mohou výrazně zvýšit vaše šance na chycení bandity nebo přímo na vaše přežití. Za upgrady ale samozřejmě budete muset zaplatit. Komu? To se dočtete v další kapitolce.

Luk na zádech, ouška v baťůžku

V oblasti Pacific Northwest na vás nečeká pouze nehostinná divočina, ale také poslední zbytky civilizovaného světa v podobě několika kempů přeživších. V těch najdete různé obchodníky, kteří od vás odkoupí získaný loot, prodají vám zbraně, náboje a postarají se také o váš stroj. Na nákup vybavení slouží místní měna (centy), přičemž určité zbraně či vylepšení budete muset nejdříve odemknout získáváním tzv. trust points – tyto „body důvěry“ obdržíte za plnění úkolů, prodávání vašeho lootu nebo pokud doporučíte daný kemp přeživšímu, kterého potkáte či zachráníte před jistou smrtí

Days Gone - Bounties, Kitchen I GEM Gameplay, PS4 Pro, No Commentary

Bounty hunter vás za uši mrtvých zombíků odmění trust pointy a penězi.

Systém obchodování je podle mě zpracován velmi slušně – nejvíc se mi zamlouvá možnost odemykat vybavení či nové zbraně získáváním trust pointů, s čímž jsem se v survival adventuře zatím nestřetla. Je třeba myslet na to, že trust pointy se mezi kempy nerozdělují a neduplikují – důvěra ve vás se tak zvyšuje pouze v kempu, ve kterém právě obchodujete, anebo pro něj či jeho vůdce děláte side questy.

Days Gone – Merchant I GEM Gameplay, PS4 Pro, No Commentary

Obchodníci se zbraněmi nabízejí různé typy zbraní, zakoupíte u nich také tlumiče a náboje, ty však můžete najít i během výprav (náboje nejčastěji objevíte v policejních autech)

Stále vám nejde do hlavy nadpis kapitoly? Jedním z hlavních prodejních artiklů ve světě Days Gone jsou právě uši freakerů – jejich cena se navíc odvíjí od druhu freakera. Ouška breakerů jsou nejcennější, ale věřte mi, toho skutečně potkat nechcete. Kromě zombíkovských slechů budete mít možnost sbírat náboje a různé předměty potřebné na opravu či craftování zbraní (velmi mě potěšil olejový filtr sloužící jako tlumič), lékárniček a samozřejmě Molotovových koktejlů.

Freakeři vám v Days Gone dají zabrat

Days Gone ale přece není žádný simulátor obchodování. Pojďme se tedy vrhnout na klíčový prvek každé dobré survival hry: zombíky (teda, freakery)! V našich novinkách jste se už mohli dočíst o různých druzích těchto nemrtvých prevítů – ve hře vás čekají swarmeři tvořící hordy, ty na vás dokážou poštvat screameři svým nesnesitelným vřeštěním a ani děti či teenageři v podobě newtů vám nedopřejí klidu. A když budete mít (ne)štěstí, natrefíte i na breakera, jenž tvoří jakýsi vrchol potravinového řetězce freakerů. To, že se tvůrcové rozhodli odlišit jednotlivé druhy zombíků jedinečnými vlastnostmi je jedním z důvodů, proč moje návštěvy kempů byli velmi krátké. Připočítejte si k tomu runnery či medvědy, případně prázdnou nádrž vaší motorky a výsledkem bude zaručeně husí kůže a nefalšovaná akce.

Právě výše zmíněné kroky tvůrců v mých očích odlišují Days Gone od her, ve kterých vyčistíte určitý úsek od zombíků a pokračujete dále s vědomím, že máte na chvíli pokoj – v Days Gone budete mít oči neustále na stopkách a analyzovat každé zapraskání větvičky. I když to může znít jako slušný náběh na paranoiu, znovu připomínám, že svět zasáhla pandemie, po níž je zaplaven krvelačnými monstry v podobě freakerů, zmutovanými vlky a bandity.

Days Gone; gameplay: freakeři Days Gone; gameplay: horda Days Gone; gameplay: Newt

Běžný den v životě Deacona St. Johna.

Pokud se rozhodnete neutíkat a nepřátelům chcete čelit, máte několik možností – zbraní je skutečně dost (od nožíku po lehký kulomet). I přes slušné spektrum zbraní se mými nejoblíbenějšími kousky staly odstřelovačka, luk a zbraně pro boj na blízko a málokdy jsem je střídala – hra mi jednoduše nabídla množství dalších možností a na zbraně jsem myslela jen minimálně.

Pacific Northwest si vás omotá kolem prstu

Příroda v Days Gone byla jedním z hlavních důvodů, proč jsem zmiňovaný fast travel nepoužívala. Grafická stránka hry jednoduše nijak nezaostává za ostatními AAA tituly. A i když jsem byla zpočátku skeptická, co se týče prostředí (před divočinou bych dala přednost spíš městské zástavbě), jakmile jsem se vrhla do hraní, bylo zřejmé, že jsem se mýlila – Northwest hráčům nabídne dechberoucí scenérie.

Days Gone; gameplay: Copelands camp Days Gone; gameplay: Jelen Days Gone; gameplay: scenérie

Enormní důraz na detaily je jedním z poznávacích znamení Days Gone, ať už se koukáte na cokoliv.

Na severu USA na vás čeká prvotřídně zpracovaná živá i neživá příroda (pokus o vtip?). Najdete tu lesy, louky, pole, jezera či bažiny ve všech ročních obdobích a počasí (déšť jsem si ve hře celkem oblíbila kvůli tlumení zvuku Deaconových kroků, což se při stealthu skutečně hodilo). Během svých toulek můžete narazit na jeleny, vlky či medvědy, což lze zároveň brát i jako příležitost k lovu – za získané zvířecí maso vás totiž v kempu (konkrétně v kuchyni) čeká odměna. Se stopováním nepřátel či zvířat vám navíc pomůže tzv. survival vision.

Days Gone - Survival Vision I GEM Gameplay, PS4 Pro, No Commentary

Se stopováním nepřátel či zvířat vám navíc pomůže tzv. Survival vision.

Vytknout nic nemůžu ani zvukové stránce, která perfektně doplňuje a podtrhuje atmosféru hry. Ať už jde o bouřku, vichřici nebo skvělý soundtrack, každá nota a decibel vás dokonale vtáhnou do hry.

Days Gone je akční survival, jak má být

Navzdory nelehké úloze stojící před tvůrci z Bend Studio zvládli hráčům přinést jedinečnou survival adventuru, která se možná inspirovala některými hrami, co se týče herních prvků, ale dokázali je přetvořit ve svůj unikátní obraz a v Days Gone funguje perfektně. Skvělou grafiku doplňuje silný příběh, široké spektrum zbraní a hlavně motorka.

Days Gone; screenshot: vlci, honička

Days Gone patří k nejlepším hrám letošního roku a drží velmi vysoký standard, který je pro PS4 exkluzivity už pár let typický.

Ačkoli jsem se na hru snažila dívat opravdu kriticky, napadá mě pouze jedna věc, kterou mohli vývojáři vyřešit lépe – jsou jí cutscény, které byly místy buď příliš krátké, anebo zbytečné, přičemž každou chvíli probíhalo načítání a ve výsledku jsem během krátké mise koukala polovinu času na načítací obrazovku. Rozhodně to ale nemění nic na kvalitě celku. Ta je skutečně vysoká a Days Gone rozhodně doporučuji každému milovníkovi otevřeného světa, zombie apokalypsy, stealthu a příběhových her. Užijí si ho navíc i angličtinou nevládnoucí hráči, kteří se mohou těšit na povedený český překlad.

• Zdroje: Vlastní

Recenze Days Gone: závěrečné hodnocení

        Hodnocení 97 % Alza.cz
Hlavní parametry: Hratelnost
95 %
 Audiovizuální zpracování
93 %
 Znovuhratelnost
91 %
Days Gone; recenze

Klady

  • Grafika
  • Motorka
  • Příběh
  • Živý a propracovaný svět
  • Různé druhy zombíků
  • Craftování a loot
  • Délka hry

Zápory

  • Místy delší načítání
  • Hra má konec
Alexandra Vaníková

Alexandra Vaníková

Hrám se věnuji od svých dvanácti let, kdy byly na vrcholu mého žebříčku strategie Cossacks, Age of Empires, legendární Mafie či taktická střílečka Brothers in Arms. Dnes mě pravděpodobně najdete vymetat lobby multiplayeru nejnovějšího Call of Duty. Z emotivní jízdy v podobě The Last of Us se nejraději vzpamatovávám u GTA V a pokud zrovna nesekám nemrtvé v nějaké zombikárně, tak se určitě pokouším objevit moji další oblíbenou hru v nepřeberné studnici indie titulů.

Days Gone – Dojmy z hraní

  1. Je Days Gone jen další zombie hra?
  2. Days Gone sází na příběh
  3. Bez motorky ani ránu
  4. Co odlišuje Days Gone od konkurence?
  5. Promyšlená hratelnost, která vás odmění
  6. Fanoušci kvalitních adventur nechť se těší na duben

Je Days Gone jen další zombie hra?

• Dojmy z hraní: 6. 3. 2019 • Autor: Filip Němec

Mám rád zombie hry, Days Gone však bylo z mého pohledu mírně odsunuto do pozadí, což bylo zapříčiněno mimo jiné velmi silnou nabídkou PS4 exkluzivit v loňském roce a na druhou stranu stále se nabízejícím Death Stranding nebo dokonce The Last of Us: Part II pro rok letošní. Days Gone si tak nechtěně vytáhlo Černého Petra, po více než dvou hodinách hraní jsem však změnil názor. Days Gone je pro Sony naopak esem v rukávu. Dobře schovaným esem, které letos divoce rozvíří vody exkluzivních konzolových titulů.

Days Gone; screenshot: výhled, svět

Deacon St. John, jeho milovaná motorka a před ním otevřený svět plný nebezpečí. Přesně to čeká v dubnu majitele PlayStationu 4, na které se řítí skvěle vypadající příběhová akční adventura.

Na první pohled přitom není Days Gone ničím neobvyklým. Otevřený svět, stovky zombie, survival prvky nebo crafting zbraní. To vše jsme tu už měli. Jenže autoři z Bend Studio se všemi těmito atributy pracují mnohdy novátorským způsobem a zejména tak, aby hra odsýpala, aby vás bavila. Jde o drobné detaily, takřka samozřejmosti, jako například skutečnost, že pokud se vedle sebe nachází dva předměty, jež lze sebrat, stisknutím tlačítka seberete oba současně a nemusíte dvakrát po sobě tisknout čtvereček jako v jiných hrách. Jsou to drobnosti, které však oddělují zrno od plev. Respektive v tomto případě čistou krví nasáklou tkáň od té nakažené a prohnilé.

Days Gone sází na příběh

Příjemným zjištěním pro mě je až nečekané zaměření na příběh. Dvě hodiny jsou málo na to, abych něco obšírněji hodnotil, zatím mám však pocit, že se autorům podařilo skvěle vybalancovat hratelnost otevřeného světa (tedy v podstatě možnost dělat si, co se vám zachce) a silný důraz na vyprávění příběhu. „Otevřený svět byl čistě náš nápad, nikdo nás do toho netlačil. Chtěli jsme, aby měl hráč svobodu, což je trochu výzva, když přijde na vyprávění příběhu, ale umožní to hráči více se do našeho světa ponořit,“sdělil mi senior animátor Emmanuel Roth při rozhovoru a já tato slova mohu pouze potvrdit.

Days Gone má kromě hlavní příběhové linky, jež vám prý zabere zhruba 30 hodin času, také několik vedlejších dějových linií, kterým se věnovat můžete, ale také nemusíte. Zde však přichází na řadu zajímavá inovace. Days Gone nefunguje tak, že se rozhodnete kupříkladu věnovat vedlejšímu vyprávění o vztahu hlavní postavy a jeho parťáka Boozera, a tak si klasicky v menu questů zaškrtnete sledování této dějové linky a hra už vás vyšle na nějakou předem připravenou vedlejší misi. Ne – v těchto menších liniích se naopak posouváte kupředu především tím, že jednoduše prozkoumáváte svět a sbíráte plody příběhu, které vám hra sama nabízí a to je něco svěžího, zábavného a především velmi přirozeného.

Days Gone; screenshot: open world Days Gone; screenshot: most

Otevřený svět rozhodně láká k průzkumu. Žádná budova, žádný kufr auta, zkrátka nic co potkáte, není jen prázdnou kulisou.

Bez motorky ani ránu

Zajímavou novinkou v rámci hratelnosti je pak samozřejmě motorka, bez které se při hraní Days Gone prý neobejdete. Deacon St. John, nebo také Deek, jak mu někteří přezdívají, býval kdysi člen motorkářského gangu a jeho ocelový miláček, včetně ručně malované palivové nádrže od jeho zesnulé ženy (to není spoiler!), mu opravdu silně přirostl k srdci. Na začátku hry o svůj oblíbený stroj samozřejmě přijdete (ano, to je trošku klišé) a tak se mimo jiné budete také věnovat výstavbě nového jednostopého žihadla. 

„Chceme hráče vybízet k tomu, aby se snažili svou motorku co nejvíce vylepšit a já jsem přesvědčen, že ke své motorce přilnete.“říká Emmanuel Roth a já mu věřím, protože opravu budete chtít, aby váš stroj měl co největší nádrž. Benzín totiž chlemtá rychleji než pouštní Princezna 69 Karla Lopraise. Nutnost sledovat technický stav, zásoby paliva a při cestě po svých i polohu vaší motorky, se mi na jednu stranu hodně líbí, mám však obavy z toho, že se postupem času může stát vaše benzínu nenasytná parťačka spíše přítěží. Na takového koně si můžete zapískat a on za vámi poslušně přikluše, motorka ale těžko. Zatím však nemám důvod vývojářům z Bend Studio nevěřit.

Days Gone; screenshot: motorka Days Gone; screenshot: Deacon na motorce Days Gone; screenshot: střelba za jízdy

Motorka má kromě příběhového či dopravního významu také čistě praktické využití. Rychlejším zombíkům totiž nemusíte po svých stačit a jak bývá v mnoha survival hrách pravidlem, útěk není zbabělství.

Co odlišuje Days Gone od konkurence?

Když jsem se Emmanuela Rotha zeptal na to, že letos vyjde hned několik dalších zombie her, odvětil mi, že Days Gone vlastně není zombie hra. Jde sice o titul, ve kterém jsou zombie, ale je především o příběhu lidských postav. I já jsem takový pocit z hratelné ukázky získal – zombie tvořily působivou stafáž, nejsou však hlavními hvězdami. Vývojáři si však na nich zcela určitě dali záležet, protože i Roth se okamžitě rozpovídal o jednotlivých rasách a jak mezi sebou interagují. Je pravdou, že jedním z nejsilnějších momentů, jež jsem ve hře zažil, bylo plížení se kolem benzínové stanice obsazené početnou skupinkou tlejících protivníků, kteří si evidentně „žili“ svým vlastním životem.

Days Gone; screenshot: mrtvoly Days Gone; screenshot: vlci, honička

Obrázek 1: Days Gone co se týče surovosti a brutality připomíná The Last of Us. Zdevastovaný zombie svět plný nástrah a léček rozhodně není pro slabé povahy. Obrázek 2: Společným jmenovatelem těchto dvou survival akcí je pak také smysl pro detail a postapokalyptickou atmosféru.

Tzv. Screamery musíte obcházet obloukem nebo je tiše eliminovat, jejich křik totiž okamžitě přiláká pozornost ostatních. Ti se vcelku přirozeně (myšleno v rámci reálných představ o něčem tak nereálném, jako je zombie) šourají kolem, čas od času se zakousnou do hnijícího zbytku masa a pokud je třeba, klidně se o něj i poperou. I v nabídce nemrtvých nepřátel však autoři přišli s několika inovacemi, z nichž pro mě nejzajímavější je nový druh Newts, kteří jsou prostřednictvím české lokalizace vcelku trefně přeloženi jako Pulci.

Jde o „zombie děti“ a to doslova. Vyskytují se většinou na vyvýšených místech, protože v boji jeden na jednoho ještě nemají šanci. Jakmile vás spatří, okamžitě se někam schovají, nicméně když už není cesty zpět, klidně se na vás vrhnou s holýma rukama a uši drásající porcí dětského zombie křiku, který opravdu nahání husí kůži. Pulce jsem si opravdu oblíbil, přestože budete z počátku mít pocit, že mlátit tyto děti (byť nakažené a bez cesty zpět) zkrátka není nějak morálně v pořádku.

Days Gone; screenshot: brokovnice Days Gone; screenshot: freakers Days Gone; screenshot: zombie

U nemrtvých nepřátel hráči s oblibou posuzují variabilitu druhů, jejich mrtvolný pohyb a detailní zpracování. Z toho, co jsem viděl, patří zombie z Days Gone rozhodně k tomu nejlepšímu, co v itineráři chodících mrtvol můžeme v současnosti najít.

Promyšlená hratelnost, která vás odmění

Pokud bych měl ještě něco vyzdvihnout, tak je to velmi šikovná práce s odměňováním hráče prakticky za vše, co dělá. Žádná činnost nezůstane bez pozitivní odezvy, ať už jde o okamžitý dárek třeba ve formě surovin pro crafting zbraní nebo jiný soustavný přísun benefitů za prakticky veškerou herní aktivitu. Days Gone pracuje s klasickým modelem zkušenostních bodů, jež dostáváte za plnění misí a dalších činností. Je tu ale ještě další vrstva tohoto systému. Z každého zabitého protivníka si vezmete nějakou památku, kupříkladu ucho, a tyto trofeje pak odevzdáte v kempu, kde za ně získáte nejen finanční odměnu, ale také se vám zvýší respekt, protože jste vyčistili okolí.

Kempy jsou provizorně zbudované osady přeživších, které vždy vede nějaká zajímavá osoba, s níž se budete snažit mít co nejlepší vztahy, abyste mohli nakupovat nové zbraně, suroviny či součástky pro svou motorku. I zde však mnoho činností či příběhových misí budete plnit zcela sami, aniž byste dostali nějaký úkol. V některém kempu po vás například budou chtít vyplenit zombie hnízda v okolí a jsem si jist, že v jakékoli jiné open world hře (kupříkladu od Ubisoftu) byste zkrátka dostali quest s úkolem: vypal 10 zombie hnízd.

Days Gone; screenshot: letadlo Days Gone; screenshot: nepřátelé Days Gone; screenshot: noc

Svět Days Gone vás vybízí k průzkumu pěknými detaily i povedeným level designem. Nejsou to však pouze mrtvolné zombie, kdo vám bude stát v cestě. O život a cenné zásoby tu bojuje i řada frakcí či jednotlivci, kteří nemusí být nutně zlí, složitá doba si však žádá nelehká rozhodnutí.

Days Gone vás však k ničemu nenutí. Vypálení některých hnízd vám možná nabídne nové suroviny a zejména zabezpečí oblast, takže si odemknete rychlé cestování. A kdyby ani to nestačilo, za pár uříznutých zombie uší dostanete pěknou odměnu, takže když zkrátka potkáte nějaké hnízdo, automaticky ho vypálíte. Hra samotná vás tedy nemusí do ničeho postrkovat klasickým zadáváním questů, což je příjemné zjištění.

Fanoušci kvalitních adventur nechť se těší na duben

Hratelná ukázka Days Gone na mě hodně zapůsobila. Bavil mě gameplay se svěžími prvky a opravdu hodně se těším na příběh. Hlavní postavy vypadají zajímavě, navíc neřeší pouze klasické problémy týkající se přežití. Deekovi občas trochu přeskočí, takže neustále řeší tragickou smrt své ženy, jejíž příběh budou vyprávět zejména krátké flashbacky. Svou surovostí hra připomíná The Last of Us, ale nemám úplně pocit, že by se Days Gone snažilo na své slavnější sestřičce parazitovat.

Days Gone; screenshot: les

Mně osobně učarovalo i zpracování lesa a přírody celkově. Ta si pomalu, ale jistě bere zpět, co si lidstvo na krátký čas podmanilo.

Oproti ukázce z E3, kde si novináři stěžovali zejména na propady snímkování, jsem nezaznamenal prakticky žádné technické nedostatky. Pouze jednou nebo dvakrát se hra mírně škubla při rychlé jízdě na motorce. Vizuálně pak není co vytýkat. Svět je opravdu rozsáhlý, zajímavý a plný detailů. Líbí se mi, že když uvidíte někde v dálce klidně i rozpadlou budovu, bude tam vždy místnost, do které se dá vkročit a kde v nějaké poličce či šuplíku najdete suroviny. Nebo ve stínu krčící se zombie. Rozhodně se máme na co těšit.

• Zdroje: Vlastní

Rozhovor se senior animátorem Emmanuelem Rothem

• Rozhovor: 6. 3. 2019 • Autor: Filip Němec

(Filip Němec): Vytvářeli jste pro PS1 a PS2 sérii Syphon Filter, se kterou jste se posléze přesunuli na PSP, přičemž jste pokračovali rovněž „kapesním“ Uncharted: Golden Abyss pro PS Vita. Nyní ale vytváříte ambiciózní open world hru pro PlayStation 4. To musí být velký rozdíl, měli jste při vývoji tak velké hry nějaké problémy?

(Emmanuel Roth): Určitě, ale jsme za tu změnu opravdu rádi. Při první příležitosti jsme se přesunuli k PS4 a pokračovali v tom, co chceme dělat nejvíce – singleplayerové dobrodružné akce. Díky tomu nás hráči znají a díky tomu nám Sony věří. Otevřený svět byl čistě náš nápad, nikdo nás do toho netlačil. Chtěli jsme, aby měl hráč svobodu, což je trochu výzva, když přijde na vyprávění příběhu, ale umožní to hráči více se do našeho světa ponořit.

Days Gone; screenshot: senior animátor Emmanuel Roth

Emmanuel Roth, senior animátor z Bend Studio, se stal na akci zástupcem vývojářského celku, jehož dopad je v rámci PlayStation historie nezanedbatelný, přesto ale nepatří mezi nejslavnější studia. Fanoušci konzolí PlayStation však jejich hry bezesporu znají. Bend Studio funguje již více než 24 let a stojí za sérií Syphon Filter a hrami jako Resistance: Retribution nebo Uncharted: Golden Abyss.

Mám za sebou něco přes hodinu hraní a mohu potvrdit, že to je pravda.

PlayStation 4 využíváme do jeho limitů, takže jsme si řekli: Více výkonu? Udělejme více porostu, více stromů! Když koukáte na obrovskou horu, je na té hoře také chata a v té chatě je spousta detailů, takže můžete otevřít šuplík a něco v něm najít.

Jak dlouho jste vlastně na hře pracovali?

Šest let. Začalo to samozřejmě vymyšlením konceptu, uvažováním nad tím, jaký by měl být příběh. O čem bude vyprávění o motorkářském gangu a jakou roli v něm bude mít Deacon St. John (hlavní postava) a Boozer (nejlepší přítel hlavní postavy). Jakou roli sehrají zombie a především jak a jestli Deacon a Boozer přežijí a jestli najdou třeba něco lepšího namísto pouhého přežívání.

Mám za sebou pár misí s Deaconem a Boozerem a opravdu chci vědět, jak bude příběh pokračovat.

Perfektní! Přesně to jsme chtěli.

Days Gone; screenshot: silnice

Days Gone kromě příběhu sází také na detailní otevřený svět. A už teď je jisté, že se bude na co koukat.

Když se bavíme o vývoji, můžete mi prozradit, pokud to není tajné, proč bylo Days Gone odloženo? Byl důvodem čas potřebný pro doladění hry nebo šlo spíše o taktický krok, únor byl přeci jen hodně nabitý na zajímavé hry.

Myslím, že jsme byli tehdy na E3, když jsme oznámili datum vydání, příliš sebevědomí. Staly se z toho hodně soutěživé dny, vycházeli 4 velké tituly, bylo toho opravdu hodně. Nemělo to nic společného s námi, ale využili jsme té šance udělat hru ještě lepší, než už byla.

Už jsme trochu nakousli příběh. Days Gone je však open world hra. Která z těchto dvou tváří je důležitější? Vyprávění příběhu nebo otevřený svět?

Vyprávění příběhu je hodně důležité, ale možnost volně prozkoumávat otevřený svět nabízí nové možnosti objevovaní nových elementů daného příběhu. Nechceme, aby vás příběh bral na různá místa, chceme, abyste ta místa sami objevili a ta místa pak vyprávěla svůj příběh. Jde o elementy jako je brutalita nebo násilí, které nevypráví příběh jako takový, to dělá herní svět. Dává to smysl?

Myslím, že ano. Působí to na mě jako hodně odlišný a možná až trochu nový způsob.

Je to unikátní aspekt naší hry. Věříme, že to (příběh) je globální věc. Je to Swammer, stvůra, která byla infikována. Jsou to lidé, kteří bojují o přežití. Je to nová frakce Reapers, kteří jsou hodně nebezpeční. Jsou to i zvířata, jež mohou být infikovaná a také extrémně nebezpečná. Tohle všechno nám pomáhá vyprávět příběh, který je hodně brutální a hodně nebezpečný a který vtáhne hráče do děje.

Days Gone; screenshot: počasí

Dynamické počasí je něco, co v open world hrách očekáváme jako standard. V případě Days Gone však nepůjde pouze o vizuální změnu. V dešti se vám sice bude hůře manévrovat při jízdě na motorce, výhodou naopak bude tlukot dopadajících kapek, díky kterému je váš pohyb pro nepřátele hůře postřehnutelný.

Všiml jsem si, že ve hře je několik oddělených příběhových linek. Ne pouze jedna hlavní, ale několik menších.

Ano, je to šance pro hráče soustředit se na to, co ho přitahuje. Chcete sledovat jak se bude vyvíjet vztah Boozera a Deacona nebo je to příběh kolem Sáry? Je pouze na vás, čemu se budete chtít věnovat.

Je tu ale jeden hlavní příběh, je to tak?

Ano, hlavní příběhová linka představuje to zásadní, co chceme odvyprávět, ale kolem toho všeho jsou postaveny ostatní menší příběhy. Tato hlavní dějová linka vám zabere něco kolem třiceti hodin, ale to je zlatá střední cesta, rozhodně doporučujeme prozkoumat celý svět.

Přesně to měla být moje další otázka. Pokud se tedy budu držet jen hlavního příběhu, zabere mi dohrání hry třicet hodin?

Ano, přesně tak.

Days Gone; screenshot: stealth

Symbióza jezdce a jeho stroje připomíná postapokalyptickou akci Mad Max. Uvidíme, jestli nutnost pečovat kromě sebe také o benzín hltající bestii bude obohacující prvek, či koule u nohy.

To je poměrně dost. Můžete mi říct více o důležitosti motorky? Například v The Legend of Zelda: Breath of the Wild je kůň jakožto dopravní prostředek důležitým prvkem, nicméně lze hru absolvovat i bez něj. Mohu Days Gone dohrát bez motorky?

Days Gone nejde hrát bez motorky. Můžete zkusit všude chodit pěšky, ale přijdete o velmi podstatný element hry. Deacon St. John byl člen motorkářského gangu a má ke své motorce velmi silný vztah, takže jsme se rozhodli, že nejlepším dopravním prostředkem bude právě motorka.

Chceme hráče vybízet k tomu, aby se snažili svou motorku co nejvíce vylepšit a já věřím, že ke své motorce přilnete. Budete se hodně snažit o to, aby byla co nejlepší. Aby měla větší nádrž na benzín, výkonnější motor a pak je tu samozřejmě upravitelnost vzhledu. Motorka je rozhodně důležitou součástí hry.

Určitě kolem sebe hodně slýcháte o tom, že v roce 2019 tu bude hodně zombie her. Dying Light 2, Resident Evil 2 Remake, možná i The Last of Us: Part II. V čem je podle vás Days Gone odlišné?

Myslím, že jste to při hraní sám poznal. Days Gone podle nás není hra o zombie, jsou jen součástí ekosystému. Jsou to infikovaní lidé, ze kterých se staly hloupé stvůry zajímající se jen o to, čím se nakrmí. Ve dne se schovávají ve stínech nebo zalézají do svých hnízd a vylézají v noci nebo když je zataženo a chtějí se nakrmit hnijícím masem. Myslím, že máme unikátní systém, který upravuje, jak na sebe reagují, jak Screamer cíleně přiláká ostatní, protože vás spatří nebo jak se Newts schovávají. Díky tomu všemu budete mít rozdílné zážitky při hraní.

Nejde ale jen o tohle. Jde především o lidi, jak budete vyvíjet vztah s ostatními v kempu. Když získáte jejich důvěru, dostanete lepší vybavení. Jak se vypořádáte se zvířaty, které se mohou přemnožit a ohrožovat ostatní. To vše je součástí nebezpečného a brutálního světa.

Days Gone; screenshot: sniper

Hratelnost dovoluje řešit vše hezky v klidu a potichu. Vyznavači stealth přístupu si přijdou na své, když se ale vše zvrtne, klidně můžete vyskočit z krytu a pustit se do přímého boje.

Na závěr otázka, která bude jistě všechny hráče zajímat. Chápu, že je ještě příliš brzy nebo o tom nemůžete mluvit, ale přemýšlíte už teď o nějakém pokračování?

Ano, je trochu brzy, na hře ještě stále pracujeme, ale… řeknu vám jednu věc. Zahrajte si hru, zůstaňte do konce titulků a uvidíte.

Tak to mi jako odpověď bohatě stačí, díky moc za váš čas.

Já také děkuji.

i Mohlo by vás zajímat

Související články

Hodnocení metacritic

  • Days Gone PC: na tuto platformu hra zatím nevyšla
  • Days Gone PS4: 72 %
  • Days Gone Xbox One: na tuto platformu hra zatím nevyšla

Days Gone vychází 26. dubna 2019 exkluzivně pro PS4. O novinkách vás budeme pravidelně informovat

Co jsme o Days Gone napsali dříve

Days Gone – Starší články

  1. (10. 9. 2019) New Game Plus mód dorazí do Days Gone už 13. září
  2. (14. 2. 2019) I Deacon St. John má srdce
  3. (9. 2. 2019) Nový trailer k Days Gone představuje zombíky a vražedné hračky

New Game Plus mód dorazí do Days Gone už 13. září

• Novinka: 10. 9. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Od vydání Days Gone bylo do hry přidáno vícero updatů. Přibližně před dvěma měsíci se ve hře objevila nová obtížnost (Survival Mode), následovaná Weekly Challenge Mode stavícím před hráče nové výzvy každý pátek. Jejich zdoláním jste si mohli vysloužit kredity a nakupovat za ně různé kosmetické doplňky oživující i story mód.

Tentokrát se však 13. září do Days Gone přiřítí fanoušky vytoužený New Game Plus obsah ve formě stažitelného updatu, který do hry také přidá dvě obtížnosti: Hard II a Survival II. S těmi jsou spojeny také nové trofeje, znichž jedna je obzvlášť lákavá:

Days Gone; screenshot: zbraň Days Gone; screenshot: vinyl

Obrázek 1: Trofeje pro Hard II a Survival II obtížnost i zahrnují záhadnou zbraň. Obrázek 2: Pro hudební fanoušky si společnost Mondo navíc připravila lahůdku v podobě vinylu s 25 skladbami ze hry. Předobjednat si ho budete moci už od 11.září na oficiálním webu Mondo.

Skvělou zprávou také je, že všechno vaše vybavení včetně zbraní vám zůstane, příběh tak můžete znovu absolvovat s již získanými zbraněmi, upgrady motorky, perky či skill. Pokud jste se už do příběhu bývalého člena motorkářského gangu Deacona St. Johna ponořili, New Game Plus mód lze spustit kdykoliv v průběhu hry načtením uložené pozice – podmínkou je ale dokončená část příběhu s názvem „I'm never giving up„.

Nevím, jak vy, ale já jsem najednou dostala chuť se do severozápadní části USA zamořené zombíky vrátit. Díky upgradnutým zbraním a motorce dostane Days Gone a likvidování freakerov už od začátku pořádnou šťávu. A ano, zmiňovaná záhadná zbraň vypadá opravdu vražedně dobře!

• Zdroje: Game Informer, Polygon, PlayStation blog



I Deacon St. John má srdce

• Novinka: 14. 2. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Už několik dní bylo jasné, že autoři PS4 exkluzivity Days Gone něco připravují. Několik evropských herních redakcí a novinářů totiž obdrželo pozvánku na událost, která se měla uskutečnit 13. února v 15:00, přičemž pozvánky rozesílalo samotné Playstation. Ty byly později následovány novými screenshoty zaznamenávajícími Deacona a Sarah v době před apokalypsou, na jednom z nich dokonce žádá Deacon Sarah o ruku. Ano, uhodli jste, ze záhadné události se vyklubala svatba. Přesně ve tři hodiny bylo totiž vypuštěno krátké video, ve kterém máme možnost vidět Deacona, který vzpomíná na svou drahou polovičku Sarah a jejich společnou svatbu.

Days Gone | Sarah and Deacon's Wedding | PS4 (gameplay trailer)

Svět po zombie apokalypse se nehemží pouze nemrtvými (turbo)šouraly, ale také tragickými osobními příběhy.

Ve starém zničeném kostele ho přepadnou vzpomínky, kterým se tentokrát neubrání, a my tak máme možnost konečně vidět i jeho citlivou stránku a znovu nahlédnout do příběhu Days Gone. Koneckonců, i Deacon je člověk a stejně jako spousta dalších lidských bytostí, i on žil před apokalypsou úplně jiný život. Více informací nám přinesl také oficiální blog PlayStation, kde se dozvídáme více o vztahu Deacona St. Johna a Sarah Whitaker. Toto dynamické duo tvořili úplně odlišní lidé: on byl motorkář, pro kterého byli kamarádi vším, ona zase botanička a biochemička ze Seattlu.

Zafungovala mezi nimi však neuvěřitelná chemie a stali se nerozlučnými. Deacon naučil Sarah jezdit na motorce, ona ho učila botanice a navzájem si obohacovali život. Dozvídáme se však, že Sarah zemřela (přibližně dva roky po svatbě). Deacona to samozřejmě zlomilo a dopad její smrti bude určitě viditelný v průběhu celé hry, kdy se bude Deacon snažit vyrovnat se se svou tragickou minulostí. My pevně věříme, že nám vývojáři ještě nějaké informace o postavách poskytnou, ale nevadilo by nám ani to, kdyby se rozhodli hru až do 26. dubna, kdy vychází, zahalit tajemstvím. Přece jen, takovému Death Strandingu to rozhodně prospívá.

Days Gone; screenshot, wedding Days Gone; screenshot, příroda

I takový drsňák jako Deacon St. John má slabé místo. A jediné, co mu po milované Sarah zbylo, jsou podle všeho vzpomínky a fotky, pro kterou neváhá riskovat život.

• Zdroje: Youtube (PlayStation EU), blog.us.playstation.com



Nový trailer k Days Gone představuje zombíky a vražedné hračky

• Novinka: 9. 2. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Mysleli jste si, že freakeři a znepřátelené bandy přeživších budou vaším největším problémem? Nové záběry ze hry vás přesvědčí o opaku. Představují nám totiž nové zombíky, se kterými se budeme muset během cest zdecimovanou krajinou vypořádat a zároveň nám dávají návod na to, jak to udělat. Ale pěkně po pořádku. V Days Gone budete mít tu čest se swarmery, kteří nejčastěji tvoří základ hord migrujících přes celou zemi, screamery, ovládajícími svůj hlas natolik, že na vás dokážou poštvat swarmery, breakery představujícími opravdu těžký oříšek a také newty.

Days Gone – World Video Series: Fighting To Survive (gameplay trailer)

Swarmeři, screameři, breakeři, newti... v tom aby se Deacon vyznal.

Určitě přemýšlíte nad tím, jak se jednotlivých těl bez duše i mozku zbavit. Kuše a zombie apokalypsy už nějak patří k sobě a ani Days Gone není výjimkou. Navíc možnost střílet ohnivé šípy je maximálně užitečná – zejména pokud potřebujete zničit doupě freakerů jednou provždy. Potkali jste rozkládajícího se souputníka na procházce lesem? Vycraftovaná baseballová pálka to vyřeší. Pokud nemáte po ruce zbraně na blízko, klasické automatické hračky jsou sázkou na jistotu – kempy přeživších vám navíc nabídnou možnost dokupovat si nové.

A zmiňovali jsme už snipery na stromech a vlky? Ne? Tak snad příště.

Do světa plného freakerů se spolu s Deaconem vydají majitelé PS4 už 26. dubna 2019.

• Zdroje: Youtube (PlayStation)



Days Gone se bude odehrávat ve velice nebezpečném světě

• Novinky: 30. 1. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Nejnovější ukázka je sestříhaná z téměř tří minut skutečných záběrů ze hry, dramatický gameplay plný napínavých situací a značně depresivní atmosféry tak naplno zaměstná vaše oči, zatímco sluchovým orgánům se o zábavu postará informativní voice over. Svět Days Gone bude rozdělený do šesti značně rozdílných regionů, kde bude krajina plná malebných výjevů ostře kontrastovat s krvežíznivými freakery, agresivními šelmami a nemilosrdnými bandity, jež toto místo nyní obývají. O přežití tak půjde především.

Days Gone – World Video Series: The Farewell Wilderness (gameplay trailer)

Days Gone bude hra plná kontrastů – krásně vypadající, místy až nevinná krajina a nebezpečí číhající na každém rohu.

Velkou roli zde bude hrát i počasí, jehož dynamické proměny a nepředvídatelnost hráče dokáže pořádně potrápit. Silný déšť z klikatých silnic udělá nebezpečnou blátivou skluzavku, zatímco sníh a nízké teploty freakery učiní ještě silnější a nelítostnější. O život vám tak pravděpodobně půjde každou druhou chvíli. Pokud tedy máte pro strach uděláno, do tohoto světa plného nástrah se můžete pustit už 26. dubna 2019.



Dobrá zpráva pro příznivce české lokalizace

• Novinky: 21. 1. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Sony oficiálně potvrdilo českou lokalizaci pro Days Gone. Příznivci českého jazyka se tak mohou těšit na kompletní české titulky, český dabing se ale bohužel nekoná. Současně s touto zprávou se do oběhu dostaly také obrázky speciální a sběratelské edice, pokud si tedy hodláte Days Gone předobjednat, budete mít poměrně jasnou představu, co za své peníze dostanete.

Tvůrci hry ze studia Bend si tak pro své fanoušky připravili hned několik digitálních bonusů, art book, stylově vypadající steel book a detailně zpracovanou sošku hlavního hrdina Deacona St. Johna, opírajícího se o svou věrnou motorku. Pokud jste tedy o předobjenání uvažovali, vypadá to, že neprohloupíte. PS4 exkluzivita Days Gone vychází 26. dubna 2019, apokalypsa už tedy opravdu číhá za rohem.

Days Gone; speciální edice Days Gone; collectors edice

Obrázek 1: Speciální edice vůbec nevypadá špatně! Obrázek 2: Milovníky sběratelských předmětů určitě nadchne detailní soška hlavního hrdiny.



Days Gone a freakeři dorazí o něco později

• Novinka: 22. 10. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Tvůrci hry, tedy americké Bend Studio, znenadání oznámili, že hordy zombíků (pardon, freakerů) dorazí na PS4 o něco později, než se původně plánovalo, přesněji řečeno místo 22. února až 26. dubna 2019. Zpoždění tedy bude více než dvouměsíční, důvod tohoto odsunu ale není nijak zásadní, vývojáři prostě vypotřebují ještě nějaký ten čas na závěrečné doladění. Krátké zdržení sice trochu zamrzí, pro mě osobně je to ale lepší, než kdyby Bend Studio vydali nedotaženou, chybovou hru v původním termínu. 

Days Gone – Svět si pro tebe přijde E3 2018 (trailer)

Plná hra tedy ještě nějakou chvíli nevyjde, snad bolest způsobenou nekonečnýcm čekáním alespoň částečně zmírní poslední trailer.

Je ale možné, že k posunutí vydání došlo z mnohem prozaičtějšího důvodu – 22. února 2019 totiž vychází i online akce Anthem, příběhové FPS Metro: Exodus a několikrát odkládaná akční adventura Crackdown 3 (tomu ale už skoro nikdo nevěří). Upřímně bych se ani nedivil, kdyby Sony vydání své očekávané PS4 exkluzivity prostě uklidila na mnohem klidnější termín, kde nemusí svádět zbytečné boje s konkurencí dalších tří AAA her. Pokud tomu opravdu tak bylo, jedná se z mého pohledu o chytrý krok. Takže poslední slovo – postapokalyptická akční adventura a PS4 exkluzivita Days Gone konečně spatří světlo světa 26. dubna 2019. V případě dalších nečekaných zpráv o tomto titulu vás budeme informovat.



Našlápnutý trailer ukazuje nehostinný svět Days Gone v akci

• Novinka: 7. 6. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Deacon St. John, drsný motorkář a hlavní hrdina postapokalyptické akční adventury Days Gone, o sobě dává vědět čím dál častěji. Dnes přichází s čerstvě zvěřejněným trailerem, jenž ukazuje adrenalinovou jízdu na dvoukolém oři, drsnou krajinu plnou nejrůznějších nástrah a i něco málo prozradí o parťákovi Deacona – Boozerovi. Dost už ale řečí, podívejte se na nejnovější ukázku tohoto ambiciozního titulu raději sami.

Days Gone; osada Days Gone; R.I.P.

Obrázek 1: Přátelské osady vám nabídnou vzácné chvíle klidu a bezpečí. Obrázek 2: R.I.P. – náboženský kult uctívající zombíky. Pane Bože, za co?

Jak je vidět, přežít v tomto světě nebude rozhodně nic jednoduchého. Kromě freakerů (jak místní přezdívají zombíkům) vám protloukání se zbytky lidské civilizace budou znepříjemňovat skupinky banditů, divoká zvěř v podobě vran, vlků a medvědů, ale také náboženský kult R.I.P. (Rest In Peace), jehož příslušníci nemrtvé uctívají a vnímají je jako boží znamení. Minutu a půl dlouhý trailer ale ukazuje, že zásadní komplikací v Days Gone může být i obyčejná prázdná nádrž.

Beacon, pardon, Deacon (utahovat si z jeho jména mě nikdy nepřestane bavit) si v této zcela očividně prožije své a rozhodně to nebude záležitost pro slabé povahy. Pokud ale máte pro strach uděláno a zástupy zombíků si dáváte k snídani, začněte pomalu čistit hlaveň své brokovnice, jelikož Days Gone na PS4 dorazí už 22. února 2019.



Dohrát Days Gone vám zabere nejméně 30 hodin

• Novinka: 14. 5. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Kreativní ředitel John Garvin nedávno v rozhovoru pro GameInformer prozradil, kolik hodin depresivní zábavy si v zombiemi zamořeným světem užijeme. Pokud ve svém dobrodružství zvolíte naprosto ideální cestu, k závěrečným titulkům se dostanete přibližně za 30 hodin.

Ve skutečnosti vám dohrání tohoto Days Gone bude podle zveřejněného videa akční adventura silně orientovaná na survival elementy, sbírání nejrůznějších surovin pro tvorbu užitečných předmětů (lékárniček, molotowů atd.) bude tedy naprosto klíčovou aktivitou. Deacon bude, navzdory svému tvrďáckému vzezření, relativně zranitelný, i sebehorší výbavu tedy bude potřebovat jako sůl, jestli chce v tomto neúprosném světě přežít.a ale zabere podstatně déle, v závislosti na vašich rozhodnutích a událostech, které se vám přihodí. Podle slov Johna Garvina bude na volbách během hraní Days Gone přímo záviset vývoj vašeho příběhu. Je tedy možné, že se dočkáme i více konců? Uvidíme.

Days Gone; Deacon, bandité Days Gone; chatka, Deacon

Obrázek 1: Nejen zombie vám budou v Days Gone přidělávat starosti. O spoustu problémů se postarají i obyčejní lidé. Obrázek 2: Podle tvůrců půjde v této open world hře jít dovnitř každé budovy. Pokud tomu bude opravdu tak, zaslouží si náš obdiv! Obrázek 3: Kdyby opravdu nastala apokalypsa, pravděpodobně bych se zabarikádoval v podobné budově a už nikdy nevylezl.

Tvůrci zveřejnili hodinový gameplay z úvodu hry

A aby nových informací nebylo málo, krátce po zveřejnění tohoto rozhovoru tvůrci do online prostoru vypustili také video ukazující přibližně první hodinku Days Gone. Hlavní hrdina Deacon St. John (haha) zde se svým parťákem Boozerem na motorkách, pronásledují muže jménem Leon – vraha a násilníka, se kterým mají nevyřízené účty.

Celá tato sekvence je zcela jistě koncipována jako jakýsi tutoriál, kde jsou vám postupně představeny klíčové herní mechaniky, jako je stopování, jízda na motorce či craftování. Narazíte na několik druhů zombií (zde se jim přezdívá freakeři), ale také na poblázněné kultisty a staré dobré bandity. Živí mrtví tedy zdaleka nebudou naší jedinou starostí ve světě Days Gone. Velkou roli bude ve vašem dobrodružství také hrát dynamické počasí a čas, kdy se budete zdejším otevřeným světem pohybovat. V noci jsou totiž freakeři podstatně agresivnější, silnější a narazíte na ně mnohem častěji.

Days Gone bude podle zveřejněného videa akční adventura silně orientovaná na survival elementy, sbírání nejrůznějších surovin pro tvorbu užitečných předmětů (lékárniček, molotovů atd.) bude tedy naprosto klíčovou aktivitou. Deacon bude, navzdory svému tvrďáckému vzezření, relativně zranitelný, i sebehorší výbavu tedy bude potřebovat jako sůl, jestli chce v tomto neúprosném světě přežít.

Hlavní otázkou Days Gone ale zůstává: budeme si schopni oblíbit postavu s tak směšným jménem, jako je Deacon St. John? Pevně věřím tomu, že ano. Snad mu tvůrci dají do vínku alespoň zajímavou osobnost, díky které se s hlavním hrdinou snadno ztotožníme. Zatím je ale jisté pouze to, že tato open world survival akční adventura dorazí exkluzivně na platformu PS4 během roku 2019. Do té doby se ale jistě dočkáme ještě spousty nových informací.



Days Gone vyjde až v průběhu roku 2019

• Novinka: 13. 3. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Připravovaná akční hra Days Gone s drsným motorkářem v hlavní roli se bohužel odkládá až na příští rok. Mluvčí Sony tuto změnu definitivně potvrdilo, ačkoli oficiální webové stránky ještě nedávno tvrdošíjně ukazovaly datum vydání 2018.

Na výlet do globální apokalypsou stiženého světa Days Gone si tak budeme muset ještě nějakou tu dobu počkat. Zatím je ve hvězdách, kdy přesně tato PS4 exkluzivita během roku 2019 vyjde, vývojáři z Bend Studio nás ale jistě budou postupně informovat.

Days Gone rozšíří už poněkud přeplněnou nabídku zombie her

• Preview: 4. 7. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Když George A. Romero (budiž mu země lehká) v roce 1968 dokončil svůj nezávislý hororový snímek Noc oživlých mrtvol, neměl určitě ani ponětí, že jeho moderní ztvárnění zombie se stane neoddělitelnou součástí pop kultury.

A i dnes, po téměř padesáti letech, jsou zombíci téměř všude a jejich popularita stále roste. Jsou jich plné komiksy, televizní seriály, velkorozpočtové snímky a samozřejmě i videohry. Jednu dobu her s tématikou živých mrtvých vznikalo takové množství, až jsme si říkali, že by si mohli vývojáři dát chvíli pauzu.

Hry si byly podobné jako vejce vejci a zombíci rychle ztráceli na atraktivitě. Pomalu se z nich stávala obyčejná monstra, na která narazíte na každém rohu. Situace se naštěstí trochu lepšila a titulů s našimi oblíbenými nemrtvými pozvolna začalo ubývat. Skoro to vypadá, že se studia rozhodla skomírající žánr trochu oživit a dodat mu zase šťávu novými nápady a koncepty. Jedním z takových případů, doufejme, bude i Days Gone.

Days Gone; Deacon St. John, Zombie

Deacon St. John se s mrtváky nepáře. Deacon St. John mrtváky párá.

Ano, název možná zní jako průměrná americká telenovela, v jádru se ale jedná o hru drsnou jako kůže na slunci se škvařící zombie. SIE Bend Studio (stojí například za proslulou sérií Syphon Filter) na Days Gone usilovně pracuje už skoro 2 roky a dušují se, že se máme na co těšit. Naservírují nám tedy k snědku něco svěžího, nebo to bude lehce nahnilá hotovka, kterou už jsme jedli stokrát?

Days Gone aneb lidstvo dostane znovu na frak

Planetu Zemi zase jednou zachvátila pandemická hrozba a v krátkém časovém úseku vyhladila většinu lidstva. Miliony lidí se přeměnily na bezduché, zombie připomínající stvůry přezdívané „Freakers”. Zbytek populace se v nehostinných podmínkách snaží přežít za každou cenu, pád z vrcholu potravního řetězce je ale bolestivý.

Days Gone je postapokalyptická survival hra z pohledu třetí osoby odehrávající se v otevřeném světě. Vžijete se do role Deacona St. Johna (ano, to jméno je hrozné) - tuláka a bývalého lovce odměn, který se raději protlouká zničeným světem podle svých pravidel, než by šel žít někam do tábora pro přeživší.

Days Gone; Deacon on Bike Days Gone; Deacon a vagon freakerů

Obrázek 1: Vrak dopravního letadla symbolizuje, kam až to lidstvo v Days Gone dotáhlo. Moc daleko ne – ryje čumákem v zemi. Obrázek 2: Alespoň, že Deaconovi zůstal jeho věrný železný oř. Obrázek 3: Zombíků (freakerů) je v Days Gone dost pro všechny. Jeden vagon pro Deacona...

Informací je o Days Gone zatím venku poskrovnu, nicméně Sony alespoň v rámci své prezentace na E3 zveřejnila 7minutovou ukázku, ze které se naštěstí dá vyčíst spousta věcí. Jako první vás určitě praští do obličeje krásně depresivní atmosféra světa zničeného globální pohromou. Lidské osady jsou správně ošuntělé, polorozpadlé a zrezivělé, evidentně poskládány z posledních použitelných zbytků civilizace.


Deacon se v ukázce Days Gone rychle projížděl po zapadlých silnicích na svém motocyklu. Hustě pršelo, viditelnost byla mizivá a ani světlo z reflektoru nijak zvlášť nepomáhalo. O pár minut později se ale poměrně vyjasnilo, až déšť přestal padat úplně. Tvůrci ostatně slibují pravidelné střídaní dne a noci, stejně tak i dynamický model počasí. A vypadá to, že své sliby drží.


Krajina je graficky zpracována skvěle, v lesích můžete narazit na stáda laní, ale i na smečky vlků či medvědy. Je tedy na místě se přírodou pohybovat s opatrností, jelikož nikdy nevíte, na jaké zvíře zrovna narazíte, což skvěle podbarvuje atmosféru.

Konfrontace stokrát jinak

Svět Days Gone je nehostinné místo plné násilí, zmaru a bezpráví. Jeho obyvatelé často ztrácí i poslední zbytky lidskosti a morální hodnoty jsou spíše prázdným pojmem. Deacon si zřejmě se zabíjením hlavu nedělá a bere ho jako nezbytnou součást každodenního života. Nedá se nic dělat, přežije holt ten nejsilnější.

Akce bude jistě v Days Gone hrát prim, to je bez debat. Můžeme se ale těšit i na lehké RPG prvky v podobě odemykatelných skillů a vlastností, které nám trochu ulehčí naše nesnadné putování. Tvůrci ovšem mají v úmyslu dát hráčům i možnost řešit herní situace různými způsoby. Můžete se plížit, klást pasti a pěkně potichu likvidovat nepřátele jednoho po druhém.

Pokud vás ale přestane bavit hrát si na kočku a myš, nikdo vám nebrání se utrhnout ze řetězu a pobít vše ve vašem dosahu pomocí slušného arzenálu zbraní střelných i těch určených pro boj na blízko. Podle autorů v Days Gone budete moci své zbraně notně vylepšovat, případně si vyrábět své vlastní. Nám se tento přístup jednoznačně zamlouvá a už se nemůžeme dočkat, až se nám na zádech bude houpat puška upravená přesně podle našich představ.

Days Gone; Deacon, Child Zombie Days Gone; Deacon, Baseball bat, zombie

Obrázek 1: Smrtící nákaza si nevybírala. Do rány se vám tak někdy připletou i děti, pro které však bude vaše kulka spíše milosrdenstvím. Obrázek 2: Deacon St. John jako správný Američan ví, že existuje pouze málo problém, jež nevyřeší rána baseballovou pálkou.

Nemrtvý příliv v Days Gone

Největší změnou oproti ostatním hrám s podobnou tématikou je určitě pojetí samotných zombíků, pardon, freakerů. Koncept rychleji se pohybujících nemrtvých sice není nic nového, ale Days Gone rozvíjí tuto myšlenku ještě o pořádný kus dál. Valit se na vás totiž budou přímo vlny ohnilých monster připomínající rozbouřenou řeku vylitou ze svého koryta, která bez milosti smete vše, co se jí připlete do cesty.

Je to opravdu fascinující a zároveň silně děsivá podívaná. Snažit se s tímto živlem bojovat nemá smysl, vaší jedinou šancí v Days Gone je vzít nohy na ramena a co nejrychleji zmizet. Při útěku navíc můžete využívat i okolní prostředí a tvořit tak barikády, které vám poskytnou alespoň pár vteřin navíc.

Days Gone; Deacon, vlna freakerů Days Gone; Deacon na střeše vagonu

Obrázek 1: Dávejte si pozor, tohle nejsou klasičtí slimejšové. Jak jednou freakerové rozpohybují svoje mrtvolně ztuhlé svalstvo, máte problém. Obrázek 2: Mnohdy bude lepší nepřehánět to s drsňáckou pózou a vylézt si hezky někam do bezpečí, třeba na střechu vagonu.

Tyto „únikové” sekvence v Days Gone vypadají opravdu parádně, jsou napínavé a navíc podbarvené příznačně dramatickou hudbou. Ve skutečnosti bychom sice něco takového zažít nechtěli, ale v relativním bezpečí virtuálního světa se už nemůžeme dočkat, až si zběsilý sprint před hordou zombií vyzkoušíme na vlastní kůži.


4,8 52×
Days Gone - PS4
Hra na konzoli - PS4 / PS4 Pro, PS5 (s mechanikou), krabicová verze, české titulky, žánr: akční, Hraješ za bývalého motorkáře Deacona St. Johna: tuláka, psance, lovce lidí a tak trochu ještě člověka. Ve světě zničeném celosvětovou epidemií se St. John rozhodne opustit „bezpečí“ táborů, které vytvořili přeživší, a raději vyráží na cesty.

999,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: MSX304
4,8 287×
PlayStation 4 Slim 500GB
Herní konzole - k TV, HDD 500 GB, Blu-ray, menu v češtině, 1x herní ovladač, barva černá

Super cena
8 290,- Ušetříte 200,-
Momentálně nedostupné
Objednací kód: MSX001sl
Vytisknout
P-DC1-WEB04
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Na vašem soukromí nám záleží My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací