Vyberte prvek na stránce, kterého se chyba týká

Využij dopravu zdarma! Vlož do košíku kód ZAPLATIMONLINE při objednávce nad 2 000 Kč vč. DPH. Více informací zde

Doručení zdarma Smartphonová revoluce

V Death Stranding můžeme nechat NPC postavy zemřít (NOVINKA)

Zobrazit katalog

Již brzy

Aktualizováno

Death Stranding vychází již za necelý měsíc a příval novinek ani zdaleka nekončí. Hideo Kojima na své návštěvě v Rusku promluvil o tom, jak naše činy ovlivní přežití NPC postav. V novince se také můžete podívat na velmi povedený CGI trailer či si poslechnout první skladbu z hudebního alba Death Stranding: Timefall.

NovinkyDojmy z Gamescomu 2019Preview

Death Stranding; screenshot: rozhovor


• Žánr: Akční adventura • Multiplayer: Ano (?) Vývojář: Kojima Productions • Vydavatel: Sony • Platformy a Datum vydání: PS4 (8. listopadu 2019), PC (?)Homepage • Čeština: Ano (Cz titulky)


Části článku


Death Stranding – Novinky

  1. (10. 10. 2019) Nové informace o Death Stranding a CGI trailer
  2. (19. 9. 2019) Další gameplay video z TGC 2019 ukazuje safe house
  3. (12. 9. 2019) Death Stranding na Tokyo Game Show v nových záběrech
  4. (20. 8. 2019) Lidské plody ve schránkách začínají dávat smysl ... a močení jako nová herní mechanika?
  5. (9. 8. 2019) Death Stranding jen jako časová exkluzivita?
  6. (28. 7. 2019) Heartman: „Moje tělo se možná nachází v tomto světě, ale duše zůstává na pláži“
  7. (26. 7. 2019) Reeves měl roli v Death Stranding na dosah, cover arty oficiálně představeny

Nové informace o Death Stranding a CGI trailer

• Novinka: 10. 10. 2019 • Autor: Filip Němec

Akční adventura Death Stranding dostala koncem minulého měsíce status „gold“, což znamená, že studio splnilo všechny podmínky a certifikace a Death Stranding může zamířit na Blu-ray disky. Není pochyb o tom, že i nadále se ladí poslední detaily, jež se k nám dostanou formou opravného patche, Kojima už však má dost prostoru pro závěrečnou propagační fázi. Jeho světové turné, v rámci kterého se podíval třeba na výstavu Tokyo Game Show, totiž mělo zastávku také v Rusku. A protože je Death Stranding unikátní a rozsáhlou hrou, v podstatě cokoli, co o ní Kojima řekne, lze považovat za nové a zajímavé.

V Moskvě se rozpovídal o následcích našeho počínání ve hře. Originální rozhovor v moskevském muzeu současného umění byl sice veden v japonštině a ruštině, to podstatné se nám snad ale podaří zachytit. Kojima vyprávěl o postavě, kterou potkáme už z počátku hry. Ta žije v podzemí, je vážně nemocná a naším úkolem bude přinést jí lék. Tím však povinná interakce Sama s touto postavou skončí, nicméně bude jasné, že onen nemocný muž bude potřebovat léky i nadále. Pak už bude na nás, zda se za ním čas od času vypravíme, doneseme potřebné léky a vyslechneme si pozadí příběhu dokreslující historky, nebo se budeme věnovat profitabilnějším aktivitám s vědomím, že jsme tohoto muže nechali zemřít.

V rámci návštěvy Ruska se Kojima podíval také na místní computer and video game expo, či do místní talkshow Evening Urgant. Zde se žádné novinky neprobíraly, Kojima však byl konfrontován s tím, že je mnohými považován za génia. „Nemyslím, že jsem génius. Ale jestli mi tak všichni říkají, jednoho dne se jím možná stanu,“ odvětil Kojima a dodal, že jednou z jeho inspirací je také sovětský režisér Andrej Tarkovskij.

Hideo Kojima v ruské talkshow Evening Urgant

Pokud neumíte rusky, pravděpodobně si toto video moc neužijete, je však přinejmenším zajímavé sledovat, kolik fanoušků má Kojima a jeho tvorba právě v Rusku.

Nový příběhový CGI trailer

Zhruba měsíc před plánovaným vydáním Death Stranding studio Kojima Productions uveřejnilo nový CGI trailer s Normanem Reedusem v hlavní roli, který ve videu vypráví o své úloze doručit důležitý náklad a všechny tak sjednotit. Trailer sice není příliš dlouhý, ale na blížící se vydání rozhodně dokáže navnadit. Na trailer se můžete podívat níže.

Death Stranding – The Drop (Trailer)

Z neoficiálních zdrojů jsme se také dozvěděli, že embargo na recenze je stanoveno na 1. listopadu, tedy týden před samotným vydáním. To znamená jednu jedinou věc – Sony své nové hře opravdu hodně věří, a tak se nebojí jít s kůží na trh se značným předstihem. Posledně se k takovému kroku odhodlala při vydání God of War, jež se stalo jednou z nejlepších her loňského roku.

Poslední dnešní novinka směřuje na oficiální hudební album, které vytvořila Sony společně s vybranými interprety napříč různými žánry. Vzniklo tak unikání dílo čerpající z příběhů Death Stranding. Na PlayStation blogu brand manažer Sony Interactive Entertainment America David Bull popisuje, jak každý interpret strávil čas v Tokiu se samotným Kojimou i v centrále Sony, aby dostatečně pochopil podstatu hry a nasál její poselství i atmosféru. První skladbu od kapely CHVRCHES si můžete poslechnout níže, či ji stáhnout nebo koupit na ostatní platformy zde.

Digitální verzi alba s názvem Timefall obdrží všichni majitelé speciální a sběratelské edice Death Stranding, nebo jej lze přeobjednat samostatně na platformách Apple Music, Google Play Music, Spotify a dalších.

CHVRCHES – Death Stranding (Audio)

První skladba z alba Timefall.

• Zdroje: GamesRadar+, Gamespot, Reddit, Resetera, YouTube (PlayStation Česko), smartutl.it, PlayStation blog, The Moscow Times, Twitter



Další gameplay video z TGC 2019 ukazuje safe house

• Novinka: 19. 9. 2019 • Autor: Filip Němec

Jak jsem zmiňoval v předchozí novince, která shrnuje nejdůležitější prvky téměř 50minutové gameplay ukázky, i další dny výstavy Tokyo Game Show ukázaly nové záběry z hraní Death Stranding. Druhá ukázka nebyla tak zajímavá jako ta první, viděli jsme totiž převážně jen tzv. safe room sloužící v podstatě jako Samův domov. Pravděpodobně jde o jediné vyloženě bezpečné místo ve hře a Sam se zde proto může opravdu uvolnit. Hráč se tak dostává spíše do role pozorovatele či Samova vědomí. Nebudeme totiž ovládat hlavní postavu jako takovou, ale spíše její myšlenky či tužby, takže pokud se budeme chtít dostat do sprchy, nebude interakce probíhat tak, že v roli Sama dojdeme ke sprše, ale podíváme se na ní kamerou a stiskneme tlačítko, což Samovi „vnukne“ nápad se jít osprchovat.

Death Stranding – Gameplay Session Vol. 2 – TGS 2019 (MrRedRivers)

V pořadí druhé video z Tokyo Game Show není nijak zásadní, rozhodně ale ilustruje Kojimův smysl pro detail.

Právě toto je pravděpodobně jeden z momentů, o nichž Kojima mluvil již před několika měsíci na Tribeca Film Festivalu, kde zmiňoval, že ve hře budou okamžiky, kdy nepůjde Sama ovládat přímo a budeme ještě ke všemu pozorovat spíše Normana Reeduse, který Sama hraje. Mimochodem, pokud se budete s nyní podstatně volnější kamerou snažit objevovat například Samův klín, dá vám ránu pěstí. Kojima se zde opět projevil jako velký hračička a detailista, takže v rámci svého útočiště si budete moci upravovat veškeré vybavení třeba do svých oblíbených barev a totéž půjde udělat se samotnou místností.

Bridge baby není radno dráždit

O něco zajímavější pak byla interakce s BB (Bridge Baby), které reagovalo na Samovo klepání. Nejdříve BB bušení pěstičkou do skleněné nádoby pouze opětovalo, pak se ale rozzuřilo a čelem začalo narážet do nádoby tak moc, až se rozbila a BB v sekundě zemřelo. Naštěstí šlo pouze o jakési denní snění a BB bylo zcela v pořádku. Miminko bušící hlavičkou o sklo je však jedna z nejbizarnějších věcí, co mi zatím Death Stranding ukázalo. Kojima čas od času připomene, že vztah s Bridge Baby bude nejspíše zajímavým, ne-li vyloženě klíčovým prvkem a osobně si myslím, že právě BB je jednou z věcí, kterou Kojima záměrně více neukazuje.

Death Stranding; screenshot: mapa

V rohu místnosti najdete mapu, kde si lze prohlížet dostupné mise či spouštět hudbu.

Po připojení BB k obleku pak proběhl střih na cutscénu. Tu vidíme právě z pohledu Bride Baby a je v ní postava, kterou hraje Mads Mikkelsen. Ten si nalévá víno a jako by svůj přípitek směřoval právě k miminku ve skleněném kontejneru. Bude právě BB propojením mezi Samem a touto postavou? Druhé gameplay video toho moc zásadního neprozradilo, přestože jsme viděli hned několik pozoruhodných detailů. 

Hodně zajímavě působí Samova sprcha kombinovaná s toaletou. Podle Kojimy budou všechny tělní tekutiny velmi důležité, a to zejména díky jejich použití v boji proti BTs (beached things – bytosti z druhého břehu). Sam ve videu vykoná jak malou, tak i velkou potřebu a v obou případech dojde k naplnění ampulek tekutinou, jež později poslouží k boji. Že je Sam unavený poznáte mimo jiné také podle přítomnosti krve v moči, což ale může být prý naopak přínosem. Taková moč je totiž podle Kojimy velmi silnou zbraní. Kde jsou doby, kdy 3D tiskárny byly tím nezajímavějším způsobem, jak si ve hře vyrobit zbraň.

Death Stranding; screenshot: sólo

Safe room si navíc budete moci obarvit dle své libosti. Dokáže však něco trumfnout nudnou sterilní šeď?

Kojima v rozhovoru přiblížil fungování sociálních prvků

V rámci Tokyo Game Show uskutečnil Kojima také rozhovor pro magazín Gamespot, ve kterém se široce rozpovídal zejména o tolik zmiňovaném elementu propojení. Jak už jsme zjistili z prvního videa na TGS 2019, ve své hře budete nalézat předměty od ostatních hráčů. Zatím nevíme, jak přesně bude tento systém fungovat, respektive na jakém principu hra určí, jaké předměty se do vaší hry promítnou a které ne. Kojima však prozradil, že ve hře budou tak dlouho, jak je budou hráči využívat. Pokud někde necháte lano a nikdo po něm nepoleze, přestane se zobrazovat v ostatních hrách.

V opačném případě mohou naopak vzniknout jakési stezky, pokud třeba jednou cestou bude chodit velké množství hráčů. Kojima tento způsob přirovnává k lezení na hory, kdy první horolezci vytvářejí bezpečné cesty a přístřešky, kde si ti další mohou třeba odpočinout. Předpokládá přitom, že podobné sociální cítění ve vás vyvolá právě Death Stranding. Nemyslí si však, že by někteří hráči naopak chtěli škodit třeba umisťováním žebříků nad nedostupné propasti, protože to nebude dávat smysl. V podobném případě navíc můžete dát takovému předmětu palec dolů a nejspíše i podle toho bude hra předměty ze hry odstraňovat.

Death Stranding; screenshot: Kojima, Cyberpunk 2077

Kojima se na Tokyo Game Show 2019 zastavil i na stánku CD Projektu, evidentně je totiž fanouškem Cyberpunku 2077.

Tzv. Social Strand systém, jak Kojima tento koncept nazývá, prý nemá být v Death Stranding tím hlavním, ale spíše jakýmsi vedlejším produktem. Přesto už nyní uvažuje nad tím, že by v tomto směru pokračoval i ve své další tvorbě, přičemž zmiňuje, že zatím neví, zda bude Death Stranding jedna hra nebo série. Opět však připomněl svou zálibu ve filmech a z rozhovoru je znát, že toho je opravdu hodně, čemu by se chtěl věnovat. Pokud na to ale přijde řada, raději by udělal klasické pokračování než prequel nebo nějakou odbočku.

Redaktor se samozřejmě nemohl nezeptat na herce Keanu Reevese, který nebyl daleko od role v Death Stranding. Kojima však napsal roli pro Mads Mikkelsena, a přestože mu byl Keanu všude doporučován, vyhrál nakonec Mikkelsen a Kojima toho nelituje. Reeves je však jeho přítelem a rád by se s ním setkal u nějakého dalšího projektu. Jestli jím bude pokračování Death Stranding, neví ani Kojima sám a je si vědom toho, že nový žánr, který se pokouší vytvořit, možná nebude z počátku vůbec chápán... a je s tím smířen.

„Je tu daleko snazší cesta jak vydělat peníze, třeba nakupovat akcie. To, co dělám, je opravdu těžké. Jdu tou nejtěžší cestou,“ prohlásil Kojima na otázku, jestli nyní přemýšlí jinak (oproti tvorbě Metal Gears Solid série pod Konami), když má vlastní studio a je tak důležité prodat co nejvíce kusů. Kojima však počítá i s tím, že nový žánr, ve kterém „jen doručujete náklad“, z počátku nebude mít úspěch. Já osobně se na Death Stranding opravdu hodně těším, zároveň se ale obávám, jestli náhodou nebudu sám patřit do oné skupiny, která tento nový typ akční adventury nepochopí. Jisti si budeme 8. listopadu, kdy Death Stranding vychází exkluzivně na PlayStation 4.

• Zdroje: Gamespot, YouTube (MrRedRivers)



Death Stranding na Tokyo Game Show v nových záběrech

• Novinka: 12. 9. 2019 • Autor: Filip Němec

Dnešním dnem odstartovala výstava Tokyo Game Show, na které samozřejmě nechyběl ani Hideo Kojima se svou nadcházející hrou Death Stranding. Více než hodinovému panelu právě s Kojimou dominovala zejména hratelná ukázka, jež odhalila mnoho novinek. O komentář se postaral samotný Kojima, nicméně vše, včetně ingame popisků a dabingu ve hře, bylo japonsky, stejně jako mistrův komentář, takže pokud mi nějaké zajímavosti unikly, předem se omlouvám a seznámíme vás s nimi v dalších článcích.

Kojima nedávno prohlásil, že ani on sám vlastně Death Stranding moc nechápe. „Moje mise je vytvořit žánr, který zatím neexistuje a jenž všechny překvapí. A to je, přirozeně, risk,“ řekl Kojima pro Financial Times. To na jednu stranu budí nedůvěru, protože zní přinejmenším podivně, když sám autor hry svůj výtvor nechápe. Kojima je však mistr metafor a věřím, že se význam tak trochu ztratil v překladu. Znepokojivě ale působí slova o novém žánru, protože na mě Death Stranding z ukázky na Tokyo Game Show působí jako klasická open world adventura, smíšená s místy (přiznejme si to) až možná nudným walking simulátorem.

Death Stranding Gameplay Walkthrough - TGS 2019 Hideo Kojima (XCageGame)

Téměř padesát minut nových záběrů z hraní.

Není už pochyb o tom, že Sam (hlavní protagonista) bude v podstatě obyčejným poslíčkem, který si v jednom z měst nahodí na záda až nepřiměřené množství zátěže a tu musí donést na určené místo. Ano, možností, jak místa dosáhnout, bude mít nespočet a viděli jsme tak například motorku, jejíž design byl vytvořen společně se značkou Triumph, kterou má Norman Reedus, představitel Sama, v oblibě. Vedle toho jsme také viděli slaňování či již dříve představené používání žebříku. V základu však Death Stranding působí jako hodně propracovaný simulátor poslíčka, nicméně osobně věřím, že postupně se hra rozvine v trochu něco jiného a Sam v podstatě zachrání celé Spojené státy.

Sam pak bude muset více než o svůj život pečovat právě o doručovaný náklad, jehož skládání na krosnu a další prvky obleku je v podstatě samostatnou minihrou. Při pádu ze skály, brodění se příliš hlubokou vodou či dalších patáliích náklad ztratíte, hlídat pak budete muset také výdrž postavy. Tu lze doplnit například vykoupáním se v termálním jezírku nebo vypitím energetického nápoje Monster. Viděli jsme také náznak craftingu, kdy si Sam na začátku mise vyrobí několik párů bot, které se chozením také opotřebovávají.

Death Stranding; gameplay: krajina

Na Death Stranding lze jednoznačně ocenit velmi čisté a minimalistické grafické rozhraní.

Stal se z Kojimy pacifista?

Téměř hodinová ukázka byla zejména o pohybu v přírodě, zorničky se mi však napětím rozšířily, když došlo na boj. Nebo jsem si to alespoň myslel. Sam se vplížil do tábora plného nepřátel a předvedl stealth prvky, které silně připomínají akci Metal Gear Solid. V momentě, kdy však bylo utajení prozrazeno a na Jeepu se přiřítila skupinka ozbrojenců, Sam nevytáhl zbraň, ale dal se na útěk. To je pro mě drobné zklamání, znamená to totiž, že vyloženě akční složka ve hře buď vůbec není, nebo je hodně upozaděna.

Nakonec jsme se přeci jen nějaké akce dočkali a rovnou šlo o souboj s protivníkem, kterého lze označit za bosse. Obrovská stvůra, jež se představila už v dřívějších trailerech, byla cílem, před nímž uprchnout nelze. Sam bojoval pomocí různých typů granátů, které nejspíše půjde vyrábět také pomocí craftingu, a posléze jsme se dočkali i nějaké primitivní palné zbraně. Bohužel fakt, že jsem za celou ukázku neviděl jediný samopal či podobnou pušku, mě osobně trochu mrzí. Zanevřel snad Kojima na akci úplně? Možná si jen boj schovává na později, protože i v dalších dnech má výstava Tokyo Game Show ukázat další nové záběry z hraní Death Stranding.

Death Stranding; wallpaper: plakát

Kojima současně odhalil nový plakát.

„Lajknul jsi mi ten most?“

Přiznám se, že jsem v posledních týdnech z Death Stranding trochu rozmrzelý, protože onu geniálnost ve hře zatím nevidím a soudě podle ohlasů v chatu při přímém přenosu nejsem sám. Může za to ale i vysoké očekávání, které vystavěl jak sám Kojima, tak posléze i jeho skalní fanoušci, kteří Death Stranding již předem pasovali do role dalšího herního milníku. Skoro tak člověk ani neocení neskutečné detaily, jako je schopnost Sama skvěle interagovat s prostředím. Žádná jiná hra zatím nenabídla tak plynulý a uvěřitelný pohyb členitým terénem, nemluvě o grafickém zpracování, které vypadá ohromně.

Co mě zaujalo možná nejvíce, je ono propojení, o němž Kojima tak rád mluví. U některých objektů se totiž ukazují jakési palce a podle všeho je možné je také „olajkovat“, volně pohozené kufříky s nákladem, které Sam nachází, jsou pak právě pozůstatky po jiných hráčích. Přitom ale Kojima potvrdil, že ve hře budete sami. Je snad toto důkazem o prolínání jednotlivých hráčských světů? Zřejmě ano.

Tajný trailer z Gamescomu oficiálně vypuštěn

Těsně před začátkem výstavy pak studio Kojima Productions uvolnilo trailer, který prozatím viděli pouze návštěvníci Gamescomu a jehož přepis a vysvětlení jsem pro vás připravil v samostatném článku. Nyní se na trailer s názvem Briefing můžete podívat i vy a budu rád, když mi dáte v komentářích vědět, jak ho chápete.

DEATH STRANDING – Briefing Trailer – 4K

Trailer uveřejněný na Gamescomu je v podstatě prvním videem, které poodhalilo, o čem vlastně Death Stranding bude.

• Zdroje: Financial Times, YouTube (Kojima Productions)



Lidské plody ve schránkách začínají dávat smysl ... a močení jako nová herní mechanika?

• Novinka: 20. 8. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Když moderátor Geoff Keighley všem přítomným na Gamescom Opening Night Live oznámil, že Hideo Kojima právě dorazil do budovy, přítomni diváci radostí zavýskali a mně se pomalu začala podlamovat kolena. Můžete mě považovat za šílenou fanynku, ale v případě Death Stranding půjde o něco víc než jen prvoplánovou adventuru a Kojima to opět přímo na pódiu podle mého názoru prokázal.

Nemůžeme začít ničím jiným, než první ukázkou gameplaye z Death Stranding. O čem vlastně byla? Měli jsme možnost vidět, jak vypadá předání zásilky kurýrem Samem (hlavní postava) cílové osobě - samotnému Geoff Keighleymu (teda spíše jeho hologramu):

DEATH STRANDING – Ludens Fan Character Spotlight Trailer – 4K

6minutové video bylo pro mnohé hráče netrpělivě očekávající novinky ohledně futuristické adventury vykoupením, i když opět pořádně matoucím.

Po tom, co se Sam vzbudil a vykonal potřebu, vydal se za voláním neznámého chlapíka, ze kterého se nakonec vyklubal Keighley ztvárňující postavu Ludense Fana (odkazuje na maskota Hideova studia Kojima Productions jménem Ludens).

Death Stranding; gameplay: močení Death Stranding; gameplay: donáška

Močení bude mít ve hře větší význam, než se může zdát. Kojima tvrdí, že může jít o zbraň, případně pokud si s jiným hráčem vyberete stejné místo k provádění potřeby, vyroste na něm „něco lepšího“ než jen muchomůrka.

Ukázalo se totiž, že kromě hollywoodských herců propůjčilo svou tvář Kojimově hře vícero jeho přátel a v Death Strading si tak menší roli střihne několik dalších známých tváří. Viděli jsme také, jak bude probíhat předávání zásilek a ono pověstné spojování lidí.

Death Stranding; gameplay: mapa

Vaším primárním úkolem bude ve hře spojovat lidi od východu na západ Spojených států Amerických.

Kromě gameplaye jsme měli možnost poznat i dvě další postavy, a to, stejně jako předtím Heartmana, prostřednictvím krátkých videí, přičemž podle Kojimových slov má každá z postav vlastní dějovou sublinku.

DEATH STRANDING – Mama Character Spotlight Trailer - 4K

První představenou postavou na letošním Gamescomu byla Mama (v podání herečky Margaret Qualley). Její dítě se narodilo na „druhé straně“, a jedinou věcí spojující ji s jejím potomkem je pupeční šňůra. Nemůže se tedy vzdálit z určitého místa, a tímto způsobem koexistuje se svou dcerkou.

Za zmínku stojí výrok Hidea Kojimy, který se v minulosti vyjádřil, že Death Stranding začne postupně dávat smysl. Pokud si totiž zpětně podíváte trailer oznamující datum vydání hry, objevíte v něm scénu s největší pravděpodobností zachycující porod Mámy a obrysy jakéhosi přízraku děťátka.

Death Stranding; gameplay: mama baby Death Stranding; gameplay: mama Death Stranding; gameplay: mama location

Prostředí z obou videí se také shoduje, což jen dokazuje, že Mama se od své dcerky nemůže vzdálit. Zajímavým detailem je náramek, který Mama nosí. Na rozdíl od ostatních ho totiž tvoří dva kroužky, ne jeden – druhý možná slouží ke spojení s její ratolestí.

Ani Deadmana (Guillermo Del Toro) neminula videovizitka. Samovi v ní vysvětluje, jak funguje Bridge Baby, tedy BB. Tato miminka slouží k propojení světa živých a mrtvých a zároveň na pozorování BTs (Beached Things), „věcí uvízlých na břehu“, tedy lidí ve druhém světě, přičemž někteří z nich představují pro Sama nebezpečí.

DEATH STRANDING – Bridge Baby Character Spotlight Trailer – 4K

Sam si dokonce s děťátkem, se kterým cestuje, vytvoří určité pouto. Ba co víc, pokud se BB rozpláče, hráč ho musí utišit opatrným pohybem ovladače.

Pokud jste čekali více odpovědí než otázek, jste v případě Kojimy na špatné adrese, trailery z jednoznačnou výpovědní hodnotou nikdy nebyly jeho šálek kávy. Gameplay záběry však mnoho lidí překvapily a kromě WTF momentu (asi tušíte, který mám na mysli) nám byla představena opravdu dechberoucí grafika hry a některé ovládací prvky. V komentářích se však s námi můžete podělit o vaše vlastní postřehy z jednotlivých ukázek. Koneckonců Hideo neustále zdůrazňuje spojování lidí a víte, co se říká: více lidí více rozumu... a v případě Death Stranding více teorií.

• Zdroje: YouTube (IGN), Kotaku, Gamespot



Death Stranding jen jako časová exkluzivita?

• Novinka: 9. 8. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

V jedné z minulých novinek se můj kolega Filip Němec zmiňoval o šuškandě doprovázející Kojimovu adventuru přibližně před dvěma měsíci. Už tehdy se spekulovalo o (ne)exkluzivitě díla, přičemž tomu napovídalo hned několik faktů. Informace nebyla nikdy potvrzena, ale ani vyvrácena, každopádně na přebalu hry nenajdete frázi „Only on PlayStation“ a italský novinář Antonio Fucito, který má ke Kojimovi blízko, několikrát naznačil příchod hry na PC. Dokonce padla vyjádření o délce časové exkluzivity: mělo by jít o 6 měsíců až jeden rok. Ke zmiňovaným důvodům ke spekulacím se navíc nedávno připojilo vymazání Death Stranding ze seznamu exkluzivně na PS.

Portál pcgamer.com navíc odkazuje na již smazanou Q&A z roku 2015, ve kterém se hovoří o záhadném velkém projektu – právě ten by měl po ovládnutí konzole PlayStation dorazit i na PC. Vypadá to tedy tak, že ani majitelé počítačů nebudou po vydání Death Stranding odkázáni na Let's play videa a nekonečné chvalozpěvy od svých přátel vlastnících konzoli od Sony.

Přinese Kojimova přítomnost na Gamescomu odpovědi?

Byli bychom mile překvapeni. I když to jsme, popravdě, i tak. Je to už totiž pět let, kdy tvůrce série Metal Gear Solid naposledy navštívil tento herní veletrh (tehdy mluvil o Metal Gear Solid V a již zrušeném hororovém projektu s Normanem Reedusem v hlavní roli, Silent Hills (neplést se sérií Silent Hill), který si mnozí pamatujeme z exkluzivního teaseru pro PS4 s názvem P. T.). Kojima se objeví 19. srpna v Opening Night Live.

Osobně samozřejmě doufám v představení gameplaye, tak jako asi všichni fanoušci Kojimy a jeho tvorby (možná se ale najdou i tací, kterým to tajemno maximálně vyhovuje), ale zároveň jsem realista a očekávám spíše ukázku ze hry představujícího jednoho z protagonistů, případně další delší trailer stojící za analýzu. Pochybuji, že padne finální slovo o platformách, které Death Stranding podívá, je však velmi pravděpodobné, že pokud si adventuru opravdu užijí i PCčkáři, budou na ni čekat minimálně pár měsíců.

• Zdroje: Gamespot, Yahoo, TechRadar



Heartman: „Moje tělo se možná nachází v tomto světě, ale duše zůstává na pláži“

• Novinka: 28. 7. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

O ukázce, oficiálně představené na Comic-Conu 2019 20. července, jsme zatím mohli pouze slyšet, včera si však Kojima na svém twitteru připravil pro fanoušky menší překvapení a zmíněnou cutscénu, jejíž hlavní postavou je právě záhadný Heartman, zpřístupnil široké veřejnosti.

Death Stranding – Heartman Character Spotlight Trailer | PS4

Jedna z hlavních postav Death Stranding dostala prostor v krátkém videu.

218 550. To je dosavadní počet smrtí Heartmana, člena společnosti BRIDGES. Tato podle všeho klíčová postava v příběhu Death Stranding, které svou podobu propůjčil režisér a Kojimův kamarád Nicolas Winding Refn, každých 21 minut zemře a vydává se na tři minuty hledat svou rodinu (na jeho pracovním stolku můžeme vidět jeho fotografii spolu s manželkou a dítětem) do země mrtvých, tedy na pláž, která ji určitým způsobem charakterizuje. Následně je oživený defibrilátorem umístěným na jeho hrudi. Když v rámci menšího matematického okénka provedeme pár výpočtů, dozvíme se, že Heartman trpí tímto stavem přibližně 10 let. Že by právě před deseti lety ztratil své nejbližší?

Samovi (v podání Normana Reeduse, jak už jistě všichni dobře víte), který byl svědkem Heartmanova návratu mezi živé (pravděpodobně zemřel v průběhu jejich rozhovoru) za zvuku Chopinovy sonáty sděluje své pocity a jak se snaží využít každých 21 minut. Kromě poslechu hudby a čtení knih jsou součástí jeho epizodického života krátké filmy a jedním z nich je Twenty Minutes of Love, režisérský debut Ch. Chaplina z roku 1914. Množství fanoušků se tak pokouší analyzovat toto 10minutové dílko a najít v něm spojitosti s hrou. Polička plná filmů v kanceláří také stojí za pár slov. Při troše snahy lze rozluštit názvy na jednotlivých DVD či Blu-ray obalech. Jedním z nich je například „Rainbringer“ – do japonštiny se překládá jako „ameotoko“ a označuje člověka, jehož pronásleduje déšť, a je tedy určitým způsobem prokletý. Teoreticky by tak toto pojmenování mohlo označovat i Heartmana, neustále balancující mezi světem živých a mrtvých.

Death Stranding; screenshot: Hideo Kojima a Nicolas Winding Refn Death Stranding; screenshot: the beach

Obr. 1: Hideo Kojima a Nicolas Winding Refn; Obr. 2: Pláž bude pravděpodobně představovat základní kamen země mrtvých.

Důležitým prvkem v prozkoumávání „druhého světa“ bude i Heartmanův náramek, který podle záběrů slouží jako zapisovací zařízení či elektronický deník, kromě toho může fungovat i jako jediné spojení se světem živých, do kterého se postava vrací vždy po třech minutách.

I nejnovější ukázka ze hry dokazuje, že Kojima je velmi opatrný, co se týče odhalování nových informací o Death Stranding. Fanouškům prostě ukáže pouze to, co chce, aby viděli. Následně jsme tak odkázáni na neustálé sledování trailerů, jejich analyzování a hledání jednotlivých kousků skládačky... což mi vlastně vůbec nevadí!

• Zdroje: engadget.comgematsu.com, YouTube



Reeves měl roli v Death Stranding na dosah, cover arty oficiálně představeny

• Novinka: 26. 7. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

V poslední době se novinek o díle tvůrce Metal Gear Solid neobjevilo mnoho a kromě několika příspěvků na Kojimovém twitteru Death Stranding opět zahalila opona tajemna. Přítomnost Hidea na Comic-Conu v San Diegu však nikoho nenechala chladným a všichni netrpělivě očekávali zprávy o připravované akční adventuře.

První zajímavou novinkou bylo, že pro roli Cliffa, do které Kojima nakonec obsadil Madse Mikkelsena, byl původně doporučen Keanu Reeves, a to samotným Nicolasem Winding Refnem (režisér a Kojimův přítel, v Death Stranding ztvárňuje postavu Heartmana). Osobně si myslím, že představitel seriálového Hannibala Lectera byl pro Kojimovu hru mnohem lepší volbou, konec konců, pana „Breathtaking“ si můžeme vychutnat v Cyberpunk 2077.

Death Stranding; screenshot: promo store

Na Comic-Conu byly také oficiálně představeny obaly dvou edicí hry, standardní (plastové) a kovové, který můžeme očekávat v případě speciální a deluxe edice, případně i té sběratelské (pokud se v jejím případě nedočkáme ještě luxusnějšího návrhu).

Ke Kojimovi se na pódiu později přidal i Nicolas Winding Refn, který, jak již bylo řečeno, ztvárňující ve hře postavu Heartmana. O něm jsme se například dozvěděli, že se mu každých 21 minut zastaví srdce. Po smrti se vydává hledat svou rodinu na „druhý svět", ale vždy jen na tři minuty. Následně se opět vrátí mezi živé pomocí defibrilátoru neustále připevněného na jeho hrudi.

Moderátor Geoff Keighley se také Kojimy zeptal, proč je pro něj tak důležité tvořit originální hry. „Nemá smysl vytvořit něco, co už tu jednou bylo, chci tvořit nové věci. Přinést něco jedinečné, něco, co inspiruje svět a na co si vzpomenete i za 10 let“. Kojima navíc dodal, že když začínal s vlastní produkcí her, nejjednodušší cesta, jak vydělat peníze, spočívala ve vytvoření online hry, v níž se na jednom ostrově navzájem zabíjí několik hráčů (myslím si, že všichni tušíme, na který herní žánr Hideo odkazoval), ale sám se tímto směrem vydat nechtěl.

Death Stranding; screenshot: Comic-con

Hideo na Comic-Con přivezl i ikonickou schránku s lidským plodem. Dostat ji přes letištní kontrolu bylo prý „zajímavé".

Pamatujete, jak Sam v nejnovějším traileru používá žebřík a lano jako prostředky přesunu po zemi? Nejsou ve hře náhodou. Odkazují prý na herní klasiky jako Donkey Kong či Super Mario, v nichž fungují jako nástroje pro dosažení tajných zákoutí jednotlivých mapek. Kojima chtěl vytvořit hru obsahující tento prvek, a „new Hights“, které hráč dosahoval v zmíněných herních klenotech, zřejmě dostanou nový význam.

Po dalším odhalení několika detailů ze hry se Death Stranding opět začíná rýsovat. Klade se v ní nemalý důraz na propojování, ať už jednotlivých lidí (Kojima přirovnal multiplayer ke Comic-Conu, kde se setkávají lidé s velmi podobnými zájmy) nebo dvou světů – našeho a toho patřícího mrtvým. A vypadá to tak, že ten druhý nejednou navštívíme. Výtvor od mistra Kojimy však uvidíme až 8. listopadu. Tak co, myslíte si, že to začne všechno dávat smysl?

• Zdroje: GamesRadar+, YouTube (PlayStation), Game Rant



Co prozradil Kojima o Death Stranding na svém twitteru?

• Novinka: 6. 6. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Po zhlédnutí nejnovějšího traileru k Death Stranding se každému v hlavě vynořilo ještě více otazníků a netrpělivě očekávali nové informace. Hideo Kojima na twitteru opět nešetřil novinkami týkajícími se jeho díla a přinesl zprávy o hercích, postavách, které ztvárnili, a také trošku přiblížil časovou osu vývoje hry.

Death Stranding; screenshot: capture Death Stranding; screenshot: Norman Reedus motion capture

Proces motion capture si jako první z herců vyzkoušel právě Norman Reedus.

Začněme ale pěkně od začátku, a to tweety popisujícím chronologii počátku vývoje Death Stranding. Hra by samozřejmě nevznikla bez Kojima Productions založeném koncem roku 2015, následovalo hledání vhodného enginu a ohlášení prvních trailerů.

Death Stranding; screenshot: Kojima tweet Death Stranding; screenshot: Guerilla games

Obr. 1: Zajímavé nahlédnutí do zákulisí vývoje očekávané adventury odhaluje, že na vývoji Death Stranding se pracovalo pouze 3 roky; Obr. 2: Hideo na návštěvě ve studiu Guerrilla Games – nikdy prý nezapomene na to, co pro něj udělali.

Kromě tohoto vlákna se však s fanoušky podělil také informace ohledně castingu herců, kteří se stali tak podstatnou součástí jeho díla. Hlavního protagonistu Sama viděl Hideo Kojima v herci Norman Reedus, jehož oslovil v únoru 2016. Následovalo Normanovo naskenování a výsledkem byl první trailer.

Death Stranding; screenshot: Reedus motion capture Death Stranding; screenshot: Mikkelsen motion capture Death Stranding; screenshot: Guillermo del Toro motion capture

Herci, kteří stojí při vývoji Death Strandingu od začátku.

Mads Mikkelsen byl pro Kojimu volbou číslo dvě, jeho sken proběhl v průběhu srpna a v září se k nim přidal i Guillermo del Toro. Zajímavé je, že dva zmiňovaní herci se k projektu přidali až poté, co první trailer spatřil světlo světa. U Madse ztvárňujícího postavu Cliffa se však ještě chvilku pozastavím. V původním scénáři totiž postava nekouřila.

Death Stranding; screenshot: Mikkelsen trailer Death Stranding; screenshot: Mikkelsen kouří

Kojima se rozhodl z postavy Cliffa udělat kuřáka až po tom, co viděl herce kouřit během přestávky mezi natáčeními.

Představení se dočkaly i dvě nové tváře, které zažily premiéru v nejnovějším videu představujícím Death Stranding. Nicolas Winding Refn (Heartman) a Margaret Qualley (Mama) se rovněž objevili v posledních Kojimových tweetech spolu se svými virtuálními já.

Death Stranding; screenshot: Kojima, Qualley Death Stranding; screenshot: Nicolas Heartman Death Stranding; screenshot: Nicolas

Margaret Qualley je 24letá herečka, modelka a tanečnice. Mohli jste ji vidět v seriálech Netflixu či HBO a v Death Stranding se představí i po boku režiséra, scenáristy a producenta Nicolase Winding Refn.

Kromě zákulisí se Hideo rozhovořil i o některých funkcích hry – například všechny cutscény se budou odehrávat (a renderovat) v reálném čase, čili doplňky a výstroj, které bude mít Sam na sobě, uvidíte i v jednotlivých scénách. Kromě toho vysvětlil i význam dlaně jako jednoho z primárních symbolů Death Stranding a přirovnává ji k lanu jako prostředku spojování a k holi – nástroji vyloučení nebo odstrčení.

Death Stranding; screenshot: Japonský dabing

Kojima samozřejmě nezapomněl ani na japonské kolegy spolupracující na lokalizaci hry.

Tři roky? Pro některé možná neuvěřitelně krátký čas – také mne tento časový údaj zpočátku překvapil, ale pak jsem si vzpomněla, s kým mám tu čest. Jednoduše si myslím, že kvalita hry nezáleží na počtu let či měsíců, ale na lidech stojících za jejím vývojem. Co se týče Hideových příspěvků na twitteru, netvrdím, že se mu podařilo zodpovědět všechny otázky fanoušků, ale oceňuji, že nám umožnil alespoň z části nahlédnout do zákulisí vývoje jeho nejnovějšího díla. Osobně si myslím, že tajemno Death Strandingu velmi sluší, ale určitě bych se nehněvala, kdybych ještě mohla alespoň jednou nahlédnout za oponu celé tvorby této futuristické adventury.

• Zdroje: DualShockers, twitter



Death Stranding dorazí po vydání na PS4 také na PC

• Novinka: 31. 5. 2019 • Autor: Filip Němec

Skalní fanoušci PlayStationu v posledních týdnech bědují nad odlivem jejich exkluzivit, ze kterého se naopak těší majitelé PC. Už v červnu například vyjde na stolních počítačích Heavy Rain a posléze i další hry studia Quantic Dream. V případě Death Stranding se už v roce 2015, kdy byla hra oznámena, vědělo, že jde pouze o konzolovou exkluzivitu, tedy že hra nevyjde na Xboxu nebo konzoli od Nintenda. Že Death Stranding dříve nebo později zavítá na PC, tedy nebylo tajemstvím, přesto mnoho hráčů doufalo, že se tak nakonec nestane.

Informace z roku 2015 sice nikdy nebyla vyvrácena Sony nebo Kojimou, když ale v posledních letech sledujeme velmi těsnou spolupráci mezi studiem a Sony, nezbývá nic jiného než vydání na PC alespoň zpochybňovat. Známý italský novinář Antonio Fucito však na svém streamu prohlásil, že tento stav stále platí a exkluzivita pro PlayStation je pouze časová, byť na Xbox One hra opravdu nevyjde. Už se však neví, jestli bude trvat rok nebo i méně.

Death Stranding; screenshot: promo store

Ani dočasný obal hry, který najdete přímo na PlayStation Store, neobsahuje obvyklou exkluzivní formuli „Only on PlayStation“.

Pokud se ptáte, proč Fucitovi věřit, stačí zmínit, že to byl právě on, kdo dopředu avizoval, že Death Stranding vyjde 8. listopadu, a pokud se podíváte na jeho Twitter účet, uvidíte na profilovém obrázku Fucita a právě Kojimu. Evidentně tak má tento novinář ke hře velmi blízko a jak sám zmiňuje, ví toho ještě daleko více a neustále zvažuje, kdy se o další informace podělí. Pokud tedy potřebujete vědět vše, co se kolem Death Stranding šustne, Twitter tohoto novináře by vám neměl uniknout nebo zkrátka stačí sledovat naše zpravodajství o Death Stranding.

Stále se však pohybujeme na vlně spekulací, byť velmi pravděpodobných. Je ale také třeba zmínit, že Kojima měl mnohokrát možnost exkluzivitu potvrdit nebo naopak vyvrátit a byl na ni i mnohokrát přímo dotázán, těchto šancí však nikdy nevyužil. Je však dost dobře možné, že kvůli Sony na tyto otázky odpovídat ani nemůže. Pro Sony navíc PC platforma není tabu, ale spíše zajímavá příležitost, kde provozuje svou streamovací službu PlayStation Now. A pokud má někdo se Sony usmlouvat vydání i na jiné platformě, měl by to být právě Kojima. Důležité je, že Death Stranding vychází 8. listopadu na PlayStation 4 a my už se opravdu hodně těšíme.

• Zdroje: Gamespot, Playstation, Twitch.tv (ilTanzen), Twitter (Tanzen)



Po 21hodinovém čekání přišlo datum vydání

• Novinka: 29. 5. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

O tom, že se právě v dnešní den dočkáme oznámení data vydání titulu Death Stranding, se šuškalo už několik dní. Hideo Kojima na svém twitteru teasoval ostošest a kromě fotografií jsme se mohli pokochat i novým kratičkým teaserem, který můžete zhlédnout níže.

Death Stranding - Create the Rope Teaser [HD 1080P] (GamersPrey)

Teaser se názvem Create the Rope se nese v duchu klasické Kojimovi atmosféry

Dalším překvapením bylo zařazení Death Strandingu na Playstation Store indikující blížící se odhalení dne/měsíce/roku D. Promo samozřejmě hráče informuje o tom, jaké bonusy na ně čekají, pokud si hru předobjednají. Těšit se můžete na několik in-game předmětů ve zlaté barvě, nového PSN avatara či PS4 tématiku.

Titul bude navíc dostupný ve vícero verzích. Ta základní obsahuje jen samotný produkt a zaplatíte za ní 60 dolarů. Speciální (70 USD) a deluxe edice (80 USD) už samozřejmě nabídnou něco navíc. Konkrétně na vás ve speciální edici čeká steelbook, soundtrack, making of video (jak se tvořil Death Stranding) a zlaté brýle pro Sama, tedy hlavního protagonistu v podání herce Normana Reeduse. Deluxe edice zkompletuje vaší výstroj a nabídne i nějaký in-game obsah navíc. Pro skutečné požitkáře je tu také sběratelská edice obsahující kromě zmiňovaných předmětů i kufřík, klíčenku a sošku v životní velikosti v podobě schránky s lidským plodem. Za ní si však připlatíte. Vyjde vás na celých 200 dolarů. Přehled všech edicí naleznete zde.

Death Stranding; screenshot: promo store

Při předobjednávce titulu hráče neminou různé bonusy

Ale pojďme k tomu nejdůležitějšímu! Death Stranding se včera zmocnilo také oficiálního PS kanálu na Twitchi a při sledování více než 21hodinového streamu (možná se našli i takový nadšenci) již všem bylo jasné, že datum vydání máme na dosah. Záběry ze hry od Kojima Productions částečně zakrývaly otisky rukou, ale ty postupně mizely. Chvilku před 18:00 jsme se tak dozvěděli, že titulu od maestra Kojimi se dočkáme ještě tento rok – konkrétně 8. listopadu a navíc s českými titulky. Datum se odhalilo na konci téměř devítiminutového traileru, kterému Hideo Kojima své pověsti opravdu nezůstal nic dlužný. Však se přesvědčte sami.

Death Stranding – Release Date Reveal Trailer | PS4

Téměř 9minutový trailer vám opět nabídne několik podnětů k zamyšlení.

V ukázce mě celkem zaujala zkratka UCA, tedy United Cities of America (Spojená Města Americké) – bude na tom Amerika opravdu tak zle? Podle dostupných záběrů asi ano. Konec konců militantní separatisté Homo Demens také nevypadají přátelsky a rozhodně se před ničím nezastaví. BT’s, tedy nepřátelé, jsou podle všeho neviditelná nadpřirozená monstra a Sam může pouze vycítit jejich přítomnost (právě tam se pravděpodobně uplatní to známé miminko (Bridge Baby) ze starších trailerů).

Death Stranding; gameplay: inventory Death Stranding; gameplay: margaret qualley Death Stranding; trailer: timefall

V ukázce nechybí ani představení postav, včetně těch nových a dopřány nám byly i gameplay záběry.

Zdá se mi, že BT’s jsou jakési přízraky minulosti – a ve videu jsme mohli vidět dokonce bojiště první světové války, v traileru se navíc opakuje slovní spojení „the other side“ a Cliff (Mads Mikkelsen) se na konci ukázky představuje se svou mini armádou nemrtvých. Tak co? Ještě stále jste z toho vedle jako my? Nezbývá než čekat a doufat, že Kojimova slova o tom, že jeho dílo vám přibližně po 5 hodinách začne dávat smysl, jsou pravdivá.

Už víme, že adventuru vyvíjenou Hideo Kojimou můžeme očekávat 8. listopadu 2019 na PS4. Zajímá nás však odpověď ještě na jednu otázku: vydá Sony do konce roku dva velké herní trháky a dočkáme se letos také The Last of Us Part II? V redakci jsme přesvědčení, že pokračování exkluzivky od Naughty Dog nemůžeme čekat dříve než začátkem roku 2020, dejte nám však v komentářích vědět, co si myslíte vy.

• Zdroje: Twitch (PlayStation), blog.eu.playstation, Twitter, Gematsu, YouTube (PlayStation)



Kojima se na Tribeca Film festivalu rozpovídal o otevřeném světě a online prvcích

• Novinka: 6. 5. 2019 • Autor: Filip Němec

Pokud vás příliš nezajímají nezávislé filmy, pojem Tribeca Film Festival vám pravděpodobně nic neřekne, avšak i nám hráčům má tato událost co nabídnout. Vystoupil na ní totiž Hideo Kojima, který je pravidelným hostem festivalu. Na podium ho také doprovodil herec Norman Reedus, jenž ztvárňuje hlavní postavu Sama a k této dvojici se přidal i moderátor Geoff Keighley. Bylo tedy jasné, že kromě filmů bude řeč rovněž o Death Stranding.

V rámci poměrně dlouhého panelu Kojima prozradil několik zajímavých informací, ale jak už je zvykem, vyvolaly ještě větší množství otázek, než jich zodpověděly. Rovnou prozradím, že Kojima na festivalu neukázal žádné nové záběry, za což se omluvil. Dodal však, že nový trailer bychom mohli vidět už v průběhu května. To o pár dní později potvrdil i Kojimův tweet, který byl ale poté smazán, takže opět není nic jistého. 

Death Stranding; screenshot: trailer, Kojima

Z tweetnuté fotky nebylo těžké vyčíst, že se v Kojima Productions tvoří nový trailer, pozornější fanoušci pak také odhalili, že má být dlouhý 8 minut, což není v případě Kojimy nic neobvyklého.

Kojima: Death Stranding je tak trochu „jiná“ open world hra

Kojima potvrdil, že Death Stranding je akce odehrávající se v otevřeném světě, ale nemá jít o klasický koncept, jaký známe dnes. Naopak má nabídnout něco zcela nového. „Děje se toho teď tolik v reálném světě, v Americe i v Evropě, vše je propojeno pomocí internetu, ale přitom skutečně propojení nejsme,” dodal Kojima k otázkám na žánr hry. Internet přitom používá jako metaforu právě k Death Stranding. Úkolem hráče má být propojení světa, nemáme však čekat nějakou kooperaci. Při hraní prý budeme sami, opravdu hodně sami. 

“Co se týče příběhu a hratelnosti, klíčovým slovem je spojení. Je tu ještě mnoho dalších věcí mezi tím, ale to hlavní je spojení,” pokračoval Kojima ve vysvětlování. Další Kojimova slova ale byla ještě více tajemná: „Přišel jsem s opravdu novým nápadem. Připojíte se do hry a všichni hrají společně. Vy budete připojení, všichni budou připojeni. Nemůžu říct nic, protože v Sony by z toho nebyli šťastní a já nechci být odpojen od Sony.”

Death Stranding; screenshot: open world

Patrně jedinou jistotou je to, že Death Stranding bude hrou s otevřeným světem, tomu už snad můžeme přikládat téměř stoprocentní jistotu. Není však pochyb o tom, že půjde o jiný open world, než jsme zvyklí.

Opravdu se pokouším, aby se v překladu nic neztratilo, Kojimovy myšlenkové pochody a obraty plné metafor nám však nedávají mnoho jasných vodítek. Již dříve jsme se dozvěděli, že Death Stranding by mělo mít nějaké online prvky a jeho slova na festivalu naznačují téměř nějaké MMO se sdíleným online světem. Proč ale zároveň Kojima tvrdí, že ve hře budeme sami? Hodně tajemně zní také to, že by z prozrazení novinek byla Sony nešťastná. Má snad Death Stranding využívat nějakou doposud neoznámenou online službu? Nezbývá než jen čekat.

Norman Reedus je důležitou součástí Death Stranding

Na Riddlera si zahrál celkem překvapivě i Norman Reedus a je to snad jeho úzká spolupráce právě s Kojimou, která z něj udělala skoro tak velkého tajnůstkáře, jako je Kojima sám. Reedus je v současnosti znám zejména díky postavě Daryla ze seriálu The Walking Dead, ale hraní v Death Stranding pro něj očividně hodně znamená. „Mám dospívajícího syna, se kterým jsem hrál nějaké hry, kde jen všechny zabíjíte. Takhle to ale (v Death Stranding) není. Jsou tu násilné prvky, ale je to jiné,” popisuje Reedus, jaká asi bude Death Stranding akční hra.

Death Stranding; screenshot: reedus

Kojima několikrát zmínil důležitost Normana Reeduse nejen pro postavu Sama, ale také pro hru jako celek. Při tvorbě Sama se pak Kojima hodně inspiroval skutečným životem Reeduse a propojenost herce a postavy připodobnil vtipem. Pokud by si totiž Reedus nechal udělat nové tetování, Kojima by jej do hry přidal jako DLC. Nám nezbývá než doufat, že by šlo o bezplatné rozšíření.

Jak Kojima, tak i Reedus o sobě navzájem mluví s velkým respektem, ostatně nestává se často, aby autor hry na podobné konference vozil herce ztvárňující postavu ve hře, protože ti většinou nemají s vývojem hry nic společného. Skoro to ale vypadá, jako by byl Reedus pro Kojimu jakousi múzou. “Do Death Stranding dám každý aspekt Normana. Máme hodně cutscén a hodně dlouhých cutscén. Uvidíme Normana jako Sama ve hře a jeho hraní v cutscénách se vám bude líbit,” dodává Kojima.

Kojima experimentuje s kamerou

Během společného povídání Kojima také zmínil prvek hry, který očividně považuje za jednu z těch nových a možná i revolučních věcí. “Nemohu říci kde, ale když ve hře půjdete na určité místo, nebudete ovládat Sama, ale kameru, se kterou se budete moci dívat kolem a když se na něj (Sama) podíváte, může na vás například mrknout.” Poté ještě dodal, že během hry budete hrát za Sama, ale v tomto speciálním momentě budeme milovat Normana a staneme se jeho fanouškem, čímž opět připomněl propojení mezi postavou a hercem.

Reedus navíc dodal, že práce na Death Stranding je hodně o spolupráci a Kojimu popsal jako skvělého vizionáře, který by byl také velmi dobrým filmovým režisérem. Na téma úzké spolupráce Kojima dodal, že během vývoje mu Reedus předal mnoho nápadů, přičemž ho někteří mohou považovat za perfekcionistu, ale tak tomu vůbec není. Kojima prý rád dělá spoustu věcí přímo na místě a zakládá si na spolupráci.

Death Stranding; screenshot: filmový festival

Hideo Kojima je pravidelnou součástí festivalu nezávislých filmů Tribeca. Na svém Twitteru o sobě dokonce prohlašuje, že je ze 70 % tvořen právě filmy. Ať už to znamená cokoli.

Death Stranding jako hra s poselstvím

Celé povídání zakončil Kojima velmi emotivně. O Death Stranding řekl, že to bude něco velkého, podivného a půjde o metaforu pro náš pochroumaný dnešní svět, a kdyby ani to návštěvníkům festivalu nestačilo, přidal i referenci na současný Brexit. “Chci, aby lidé přemýšleli o svých životech nebo udělali krok zpět, podívali se na svět a řekli si ‘Jasně, tohle je propojení nebo odpojení od světa,‘ jako když někteří lidé tvoří zdi, třeba jako to, co se teď děje v Evropě. Možná ve hře poznáte nějaké podobnosti.”

Kojima spolu s Normanem Reedusem prozradil mnoho zajímavostí, ale že bychom byli nějak výrazně moudřejší, to se říci nedá. Nezbývá než dělat to stejné, co doposud – čekat. Blížící se E3 2019 by mohla něco zajímavého prozradit a třeba se ještě před ní dočkáme avizovaného traileru.

• Zdroje: Gamesradar.com, Segmentnext.com, twitter



Hideo Kojima potvrdil dokončení příběhu a Death Stranding představil dalšímu vývojářskému týmu

• Novinka: 14. 3. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Novinky týkající se PS4 exkluzivity vyvíjené studiem Kojima Productions tentokrát přinesla rádiová stanice J-Wave News, konkrétně jde o rozhovor se samotným Hideem Kojimou, který potvrdil, že příběh hry je dokončený, což koneckonců dokazují i již zmiňované práce na japonském dabingu.

Death Stranding; screenshot: dabing Death Stranding; screenshot: dabingoví herci Death Stranding; screenshot: studio

Zákulisí japonského dabingu Death Stranding. Na twitteru se okamžitě strhla debata o záběru ve studiu. Jde opravdu o Bílý dům?

Kojima nepopřel, že by datum vydání nebylo určeno (ano, uhádli jste, opět ho neprozradil). Tvrdí totiž, že určitý deadline nutí jeho i samotný tým vývojářů určit si správné priority a pracovat na těch aspektech hry, které to nejvíce potřebují. Momentálně probíhají úpravy týkající se hlavně otevřeného světa hry, samozřejmě s Kojimovým testováním každé změny (Death Stranding v současnosti hraje každý den), proto se vývoj titulu prodloužil a datum vydání se mírně posunulo. Hideo však tvrdí, že nejde o výrazný odklad a je to prý úplně běžné i v případě jiných vývojářů.

Zároveň dodává, že každý aspekt hry (a ne jen Death Strandingu) je pro něj maximálně důležitý a nikdy by nevydal titul nesplňující jeho standardy (čímž určitě potěšil nejednoho fanouška). Hideo v rozhovoru zmiňuje i streamování a umělou inteligenci a prý se těší na to, až se hry a filmy začnou prolínat – první vlaštovkou bude možná právě jeho Death Stranding.

Kojima představil Death Stranding Julianu Gerightyovi z Ubisoftu

Zakladatel Kojima Productions už stihl své dílo představit několika vývojářským týmům a jednotlivcům (např. Guerrilla Games či Jordan Vogt-Roberts), nejnověji se k nim přidal kreativní ředitel Ubisoftu Julian Gerighty. Z Death Stranding byl samozřejmě nadšený.

Death Stranding; screenshot: ubisoft, Kojima

Kreativní ředitel Ubisoftu Julian Gerighty na twitter přidal fotografii s Hideem Kojimou, přičemž Death Stranding označil za nadčasový kousek.

• Zdroje: twinfinite, IGN, twitter



Kojima Productions žádá o zaregistrování ochranných známek… a práce na japonském dabingu pokračují

• Novinka: 4. 3. 2018 • Autor: Alexandra Vaníková

Zajímavou informaci spojenou s Death Stranding si pro nás tentokrát připravil Twitter, konkrétně účet s názvem @trademark_bot, který 24. 2. 2019 přinesl zprávu o žádosti o zaregistrování obchodních značek „Social Strand Systém“ a „Strand Game“ společností Kojima Productions. Na internetu se okamžitě strhla diskuze ohledně významu trademarků a začínají se objevovat první teorie o multiplayeru v Death Stranding. Zmiňované obchodní značky totiž s největší pravděpodobností odkazují na online aspekt připravované hry.

Objevily se také spekulace o tom, že multiplayer nebude samostatnou částí v hlavním menu hry, ale bude úzce propojený se singleplayerem, dokonce se mluví o tom, že samotný hráč nedokáže ovlivnit, kdy se v multiplayeru ocitne a prý se hra pro více hráčů spustí až tehdy, kdy se časové osy dvou hráčů navzájem protnou. Koncept je to velmi dobrý a myslím, že by korespondoval s celou ideou hry.

Death Stranding, Hideo Kojima, Maaya Sakamoto, Kenjiro Tsuda

Hideo Kojima s japonskými herci Maayou Sakamoto a Kenjirem Tsudou.

Ani Hideo Kojima nijak nezaostal a hráče, kteří netrpělivě očekávají vydání jeho záhadného díla, potěšil příspěvkem na twitteru. Konkrétně šlo o fotografii Hidea a dvou japonských herců. Ti 27. února navštívili Kojima Productions a absolvovali (další) dabingové nahrávání. Zpěvačka a dabingová herečka Maaya Sakamoto má mnohaleté zkušenosti a svůj hlas propůjčila spoustě postav v animé, filmech nebo videohrách (je to však její první spolupráce s Kojimou). V Death Stranding by podle dostupných informací měla jejím hlasem mluvit postava, která zatím nebyla odhalena..

Její herecký kolega Kenjiro Tsuda taktéž není žádným nováčkem a cizí mu není ani oblast her, pro japonské publikum nadabuje v Death Stranding hlavní postavu – Sama, kterého ztvární Norman Reedus. Další potěšující zprávou je, že práce na japonském dabingu začaly už v prosinci minulého roku, takže… se skutečně blížíme do finále? Nezbývá nám než pevně doufat, že se už brzy dozvíme, zda byly všechny tyto teorie pravdivé.

• Zdroje: dualshockers.commetalgearinformer.com,  gamerant.comYoutube (YongYea)



V reakcích na Death Stranding se nejčastěji skloňuje slovo „dechberoucí“

• Novinka: 18. 2. 2018 • Autor: Alexandra Vaníková

Na twitteru Hermena Hulsta, spoluzakladatele Guerrilla Games (Horizon Zero Dawn), jsme si v lednu mohli všimnout fotografie s Hideem Kojimou, na které drží v rukách záhadnou krabičku. V té se posledně (přesněji před 3 roky) nacházela kopie Decima enginu, který Hideo využívá právě v Death Stranding. Kojima se na začátku roku 2019 do Guerrilla Games s krabičkou vrátil a přinesl v ní 2 hodiny ze svého připravovaného díla. Nečekejte žádné detaily ze hry, nyní se musíme spokojit jen s dojmy týmu v Guerrilla Games, které ale byly více než dobré – nakonec, jejich tweety mluví za vše:

„Nemůžu přestat myslet na to, co jsem dnes měl možnost vidět… poutavé, nádherné, dojemné, tajemné, úžasné, umělecké, vzrušující, podmanivé, fascinující, mistrovské.“ (Horizon Zero Dennis)

„Dnes jsem viděla něco, co mě ohromilo a zanechalo beze slov.“ (Angie Smets)

Death Stranding; prezentace v Guerrilla Games Death Stranding; screenshot: Guillermo del Toro

Další členové týmu Guerrilla Games také doslova oněměli a neskrývali nadšení, když jim Hideo Kojima Death Stranding představoval.

Členové Guerrila Games ale nebyli jediní, kdo měli možnost vidět Kojimův skvost naživo. Režisér a producent Jordan Vogt-Roberts, který je velkým fanouškem videoher i samotného Kojimy a momentálně pracuje na filmovém projektu Metal Gear Solid (pochopitelně s Hideovým požehnáním), se taktéž na svém instagramu pochlubil, že měl možnost si Death Stranding zahrát. Přitom neskrýval nadšení a svůj post zakončil slovy: „YOU. ARE. NOT. READY.“ Uznejte, že na takovou hru se jednoduše nedá netěšit.

Další, kdo si mohl hru vyzkoušet, byl Aki Saito, vedoucí marketingu v Kojima Productions, který hodnocení Death Stranding věnoval tři obsáhlejší tweety. Opět v nich poukazuje na unikátnost celého díla a taktéž na důraz tvůrců na hráčovy pocity. Hra ho postupně úplně pohltila, bez problémů si zvykl na ovládání a poznamenal, že hra je vyvíjena za úrovní technické stránky – cílem Death Stranding je pohltit hráče na úplně jiném a novém levelu, což slyšíme velmi rádi. Saito navíc dodal, že jakmile začnete Death Stranding hrát (smysl prý začne dávat přibližně po 4–5 hodinách hraní), všechny trailery začnou postupně dotvářet celou skládačku a hráč jim začne úplně rozumět.

I když se hráči mohli těšit alespoň z nějakých informací o Death Stranding, nic z příběhu nám představené nebylo… anebo ano? Zatímco Mads Mikkelsen v něm má trošku chaos (a my se mu vůbec nedivíme) a na otázky týkající se Death Stranding neodpovídá vůbec, případně stylem „můžu toho o hře říct hodně, ale v té chvíli by si mě našlo 6 silných japonských chlapů“, Norman Reedus v nedávno poskytnutém rozhovoru trošku své pocity ze hry nastínil, když ji označil za „pozitivní, děsivou a depresivní zároveň“.

Death Stranding, Hideo Kojima, Norman Reedus, Mads Mikkelsen

Osobní asistentka Hidea Kojimy v dubnu minulého roku potěšila fanoušky touto fotkou (a ano, Hideovi v jeho pravé ruce skutečně chybí cigareta a stránky na zemi jsou skutečně vycenzurované).

V podcastu z prosince 2018 dokonce fanoušky potěšil některými informacemi. Postava, které propůjčil svou tváři i hlas, prý trpí fóbií z dotyků a v průběhu hry tato fóbie hlavního protagonistu pomalu opouští s tím, jak hráč postupně „staví mosty“, spojuje se tak s komunitou a dělá důležitá rozhodnutí. Připustil, že by hra mohla vyjít v roce 2019 a nevyloučil ani pokračování. Hideo Kojima je podle jeho slov génius a celý proces spolupráce s ním považuje za jedinečný zážitek. Hru nazval novým druhem filmu s jedinečným konceptem, který by měl lidi spojovat (což potvrzují i slova Madse Mikkelsena z května roku 2018, kdy naznačil, že Death Stranding je „o globální spolupráci hráčů“), což je v dnešní době unikátní nápad a o to víc si výsledek zaslouží pozornost každého hráče.

Datum vydání je stále ve hvězdách, na základě několika zdrojů však můžeme tvrdit, že to, že se Death Stranding dočkáme už tento rok, je skutečně pravděpodobné. Připomenout si můžeme například tweet Troye Bakera, v němž porovnával dvě postavy – Snow Villiersa, kterému ve Final Fantasy propůjčil svůj hlas, a muže se zlatou maskou s krátkým popisem „2009vs2019 …?“ Sám Hideo Kojima nepopřel, že hra vyjde ještě tento rok a Norman Reedus v podcastu z prosince 2018 mluvil o začátku roku 2019. Ať už se rozhodnete věřit jakékoli z těchto informací, rok 2019 rozhodně vypadá velmi slibně.

• Zdroje: gamesradar.com, metro.co.uk, dualshockers.com, Youtube (YongYea), Twitter, Instagram



Nový trailer z Tokyo Game Show představuje novou postavu

• Novinka: 26. 9. 2018 • Autor: Filip Němec

Začíná to už vypadat, že dříve navážeme kontakt s mimozemskou civilizací, Elon Musk dobyje Mars a zjistíme, jestli bylo první vejce nebo slepice, než se něco kloudného dozvíme o chystané akční adventuře (ani tím žánrem si tu ale nemůžeme být úplně jisti) Death Stranding od legendy herního průmyslu Hidea Kojimy. Jeho studio Kojima Productions už nám přineslo nejeden trailer, ale s každým dalším videem vznikají nové otázky a ty stávající zůstávají nezodpovězeny. V tomto stylu pokračuje i nový trailer vydaný na tokijském herním veletrhu Tokyo Game Show, jenž je plný podivností (jak jinak).

Death Stranding – Tokyo Game Show trailer představuje herce Troye Bakera (Trailer)

Na seznamu zvučných jmen, jež se ve hře objeví, přibyla i legenda herního průmyslu, herec, zpěvák a dabér Troy Baker.

Na tomto místě by se slušelo nově vydaný trailer řádně analyzovat a méně znalým čtenářům poskytnout erudovaný vhled do Kojimovy komplikované tvorby, ale ať si trailer pouštíme zpomaleně nebo třeba pozpátku, není se vůbec čeho chytit. Ve videu se objevuje muž se zlatou maskou, který z všudypřítomné černé vody vyvolá obrovské zvíře, které ho evidentně poslouchá. Zvíře má také zlatou masku a jeho fyziologie připomíná psa, ovšem tam kde by měl pod zlatavou maskou být čumák nebo oči, má zvíře zcela jiný… ehm, otvor.

Jednu z postav Death Stranding ztvární herec a dabér Troy Baker

Ale přeci jen něco faktického víme. Kojima v každém traileru představí novou postavu a ani tentokrát tomu není jinak. Alespoň v něčem má jeho tvorba systém. Tajemný muž, který na začátku traileru promlouvá buďto k Samovi nebo ke spoutané postavě, kterou nese na zádech (to je, k čertu, zase co?) je dabován a v tomto případě nejspíše i hrán legendou herního průmyslu. Pokud už nějaký ten pátek hrajete hry, jméno Troy Baker vám je jistě známé. Jeho patrně nejslavnější rolí je Joel z The Last of Us, ale znát ho můžete také z titulů jako je Mass Effect 3, některých dílů série Call of Duty nebo Bioshock Infinite

Death Stranding; screenshot: Mads Mikkelsen Death Stranding; screenshot: Guillermo del Toro

Obrázek 1: Mezi již známými jmény dominuje charizmatický dánský herec Mads Mikkelsen. Obrázek 2: V Death Stranding se ukáže také postava, jíž vdechne život režisér a scénárista Guillermo del Toro.

Nic zásadnějšího však trailer neprozradil. Jak se vůbec bude Death Stranding hrát, o čem je příběh, co jsou ony přístroje na zádech a proč vypadá svět tak, jak vypadá? Zatím můžeme jen hádat. Jisté je pouze to, že hra vyjde exkluzivně pro PlayStation konzoli, avšak vůbec bychom se nedivili, kdyby se dočkala vydání až na chystaném PlayStationu 5.



Death Stranding se předvedlo na E3 2018 trailerem obsahujícím záběry z hraní

• Novinka: 13. 6. 2018 • Autor: Filip Němec

Že bude Death Stranding součástí PlayStation konference na E3 2018 v Los Angeles, se čekalo. Že se o hře opět nic kloudného nedozvíme, to se vlastně taky trochu čekalo. Ne, že by se nás Hideo Kojima pokoušel odbýt, právě naopak. Jeho Kojima Productions si nachystalo přes osm minut dlouhý trailer, který je z naprosté většiny sestaven z gameplay záběrů. Ale jak už je zvykem, dávají jen málo odpovědí, zatímco nových otázek stále přibývá. Trailer alespoň více odhalil žánrové zařazení. Death Stranding bude nejspíše akční adventura odehrávající se v otevřeném světě, soudě podle záběrů z různých oblastí. A nebylo by se ani čemu divit, vždyť Death Stranding využívá Decima engine od Guerrilla Games použitý v Horizon Zero Dawn.

Death Stranding; screenshot: open world Death Stranding; screenshot: prostředí

Obrázek 1: Sázka na Decima engine se zdá být více než správná. Obrázek 2: Svět Death Stranding bude nejspíše opravdu rozhlehlý, vzhledem k variabilitě prostředí, které trailer ukazuje.

Druhou evidentní věcí je také trýznivá atmosféra plná samoty, neustálého napětí a strádání. A přestože trailer nakousnul i něco z příběhového zasazení, nejsme o nic moudřejší. Na scénu se dostalo i ono tajemné mimino, které hlavní postava Sam napojí na jakýsi přístroj, jenž mu odhalí přítomnost nepřátel, se kterými se poprvé setkáváme, respektive jsme schopni je vidět. V jednom ze záběrů také Sam vytáhne střelnou zbraň, ale jinak je celý trailer až nečekaně pacifistický, jako by se proti nepřátelům snad ani nedalo bránit.

Nový trailer také naplňuje plán Hidea Kojimy odhalovat postupně nové slavné tváře. Zatímco Norman Reedus, který se zhostil role Sama, je dobře znám (stejně jako charizmatický Mads Mikkelsen), v traileru zažily premiéru dvě nové ženské tváře. V Death Stranding uvidíme francouzskou herečku Léu Seydoux a Američanku Lindsay Wagner. Pokusit se ale vyextrahovat něco více by už bylo spíše věštění z koule, a tak musíme počkat na další drobky, které nám jako hladovým psům Kojima nejspíše velmi plánovaně předhazuje. Datum vydání je přitom stále neznámé a vzhledem k minimu toho, co o hře víme, máme tak trochu obavy, že Death Stranding už nestihne vyjít na PlayStation 4.

Death Stranding; screenshot: Lindsay Wagner Death Stranding; screenshot: Léa Seydoux

Obrázek 1: Herecké osazenstvo Death Stranding se rozrostlo o americkou herečku Lindsay Wagner. Obrázek 2: V traileru se seznámíme také s další posilou – francouzskou herečkou a modelkou Léou Seydoux.



Prší, prší, „Timefall“ leje

• Novinka: 3. 1. 2018 • Autor: Jiří Fait

Pustili jste si trailer ještě jednou? To nevadí, my také. Pojďme se tedy nejprve zaměřit na onen záhadný déšť, který nějakým způsobem manipuluje s časem. Vše, na co dopadne byť jen kapička, začíná během vteřiny rapidně stárnout a následně chřadnout. Tento déšť nepochází z našeho světa a vývojáři Death Stranding jej nazývají „Timefall“. Kojima tvrdí, že Timefall bude nedílnou součástí příběhu.

Death Stranding; Wallpaper: Norman, robotic, hand

Norman Reedus bude v Death Stranding bojovat nejen o cenu pro nejlepšího otce, ale zároveň se pokusí zachránit svět. V cestě mu stojí stínové příšery, magický déšť a Mads Mikkelsen, což jsou pro Sama docela smrtící vyhlídky. Naštěstí, jak se zdá, má k dispozici kapesní mimčo, jehož další schopnosti jistě vyjdou brzy najevo.

Kromě Normana Reeduse (ve hře má jeho charakter jméno Sam), jsou i další postavy navlečeny do jakýchsi zázračných pláštěnek, jež efekt stárnutí zřejmě anulují. Což vlastně prozrazuje, že si je většina lidí v Death Stranding efektu Timefallu dobře vědoma a znají tedy způsob, jak se před ním chránit. Kojima navíc poškádlil prohlášením, že je Sam v tomto ohledu nějak unikátní. Víc k tomu říci nechtěl, jelikož podle jeho slov už prozradil příliš. A co ta jediná slza Normana na konci tralieru? Žádný skrytý význam prý hledat nemáme. Norman Reedus byl v té chvíli prostě smutný...

Smrtí Death Stranding nekončí

Což by byla docela hard core „utilita“, kdyby hra obsahovala permanentní smrt. Zde jde spíše o fakt, že pokud v Death Stranding umřete, neobjevíte se po vzoru většiny her na místě, které se nachází těsně před vaším skonáním. Místo toho poputujete vy a Sam do jakéhosi očistce, jenž existuje někde „mezi“ světy. Zde se budete moci procházet ve first-person perspektivě a dokonce můžete sbírat i různé předměty. Ovšem půjde zřejmě o jakousi „minihru“, takže nemějte obavy, že by se z Death Stranding najednou stalo Far Cry 5. O jaké předměty půjde, není prozatím jisté.

Death Stranding; Wallpaper: soldier, water Death Stranding; Wallpaper: soldiers, mads, mikkelsen

Obrázek 1: Nebezpečné komando, možná přijde i Arnold? Obrázek 2: Elitní tým.

Kojima zmiňuje, že jde o další zvláštní schopnost, jíž Sam disponuje. Dále říká, že se do materiálního světa můžete vrátit kdykoli budete chtít. Oproti jiným hrám se však neocitnete na nějakém checkpointu (jako třeba v sérii Dark Souls), který by se nacházel několik okamžiků před vaší smrtí. Objevíte se přesně tam, kde jste naposledy vydechli. Death Stranding podle Kojimy smrt „akceptuje“, není to krok zpět, ale jde o součást persistentní herní mechaniky. Jako příklad uvedl konec traileru, ve kterém se Norman Reedus nachází na okraji kráteru způsobeného explozí stínového monstra, tedy na místě, kde Sam vlastně „zemřel“. Jiné hry by nás prostě vzali o pár chvil zpátky, kdy kráter ještě neexistoval.

Všemocné mimino a „chňapající“ robotická ruka

Ono prazvláštní dítě uzavřené v průhledném „sarkofágu“ je na tom všem asi to nezajímavější. Jeden z prvních teaseru na E3 2016 ukázal nahého Reeduse, kráčejícího po mrtvé pláži s dítětem v náručí. Další nemluvně se objevilo v ukázce s Madsem Mikkelsenem (což je hlavní záporák hry a svým šíleným zjevem občas připomíná antagonisty ubisoftí série Far Cry) a nakonec i v posledním traileru z The Game Awards. Hideo Kojima potvrdil, že šlo o jedno a to samé mimino.

Death Stranding; Wallpaper: baby, tube Death Stranding; Wallpaper: norman, baby

Obrázek 1: Pouzdro na tajemné dítě, to bude porod. Obrázek 2: Pozoruhodné dítě vyvolává ještě více otázek.

Jak se prozatím zdá, nebude ono záhadné škvrně pouze součástí dějové linky, ale zřejmě půjde o důležitý prvek v gameplayi (ať už to zní jakkoli ujetě). Důvodem by mohl být fakt, že ona chňapající robotická ruka, jež zároveň osvětlovala místo, kde se zrovna pohybovala stínová monstra, ožila v momentě, kdy měl někdo zmiňované dítě u sebe. Ovšem proti dalším otázkám byl již Hideo imunní a neprozradil nic zásadnějšího. My jsme ale rádi za jakýkoli paprsek světla, jež na Death Stranding vrhnul, jelikož jsme prozatím pouze tápali ve tmě a museli se spolehnout na uhozené teorie z internetu, kdy některé byly snad ještě šílenější, než samotný Hideo Kojima.

Death Stranding – Dojmy z Gamescomu 2019

  1. Gamescom odhalil tajnou ukázku z Death Stranding vysvětlující příběh
  2. Návštěva v prezidentské oválné pracovně
  3. Je tajemná pláž vstupem do světa mrtvých?
  4. O čem tedy Death Stranding bude?

Gamescom odhalil tajnou ukázku z Death Stranding vysvětlující příběh

• Dojmy z GC 2019: 26. 8. 2019 • Autor: Filip Němec

Ještě pár dní zpět bych nevěřil tomu, že Death Stranding od japonské videoherní legendy Hideo Kojimy dostane v německém Kolíně nad Rýnem tolik prostoru. Zatímco v rámci Opening Night Live jsme viděli dvě cutscény či konečně další gameplay záběry (vše už rozebrala Alex v předcházející novince), útroby Gamescomu schovávaly pro návštěvníky ještě další záběry, jež toho o hře prozradily snad zatím úplně nejvíce. Jak totiž sám Kojima prohlásil, cutscéna, kterou jsem měl možnost na výstavišti vidět, odpovídá na mnohé otázky. Po zhlédnutí několikaminutového filmečku jsem pochopil (nebo si to alespoň myslím), o čem zhruba Death Stranding skutečně bude.

Scéna se pravděpodobně odehrává někdy na začátku hry, Samovi (hlavní postava v podání Normana Reeduse, jak už jistě dobře víte) je totiž nabídnut jakýsi úkol. Ten však zarputile odmítá. Zdá se, že se společností Bridges, která mu tuto nabídku nejspíše předkládá, nemá dobré zkušenosti. Spolu s úkolem pak odmítá také mystický svazek kovových „klíčů“ zvaný Q-pid, připomínající futuristické USB klíčenky. Není však těžké domyslet si, že nakonec k tomuto úkolu Sam svolí, či k němu možná bude pro nás neznámými okolnostmi donucen, protože tento levitující USB náhrdelník na sobě má ve většině již uveřejněných záběrů. Náplň a cíl úkolu pak jasně připomíná Samovo počínání v již vydaných videích.

Death Stranding; screenshot: chiral network

Q-pid slouží jako klíč do Chiral Network, což je informační síť společnosti Bridgers, jež byla dříve rozprostřena po celých Státech. Zajímavostí je, že na šesti kovových plíšcích jsou fyzikální rovnice. Zaujme například přítomnost tzv. gravitačního radiu udávajícího, jak moc může být objekt stlačen, aby se stal černou dírou. Nechybí ani dnes v teoretické fyzice známá Diracova rovnice, jenž je součástí Einsteinovy speciální relativity a která předpověděla existenci antihmoty.

Návštěva v prezidentské oválné pracovně

Scéna obsahuje pouze tři postavy: Sama, Amelii (kterou hraje Lindsay Wagner) a Die-Hardmana (působí jako vedoucí společnosti Bridges). Trailer samotný pak má název briefing, přičemž se vše nese v podstatně jiném duchu, který bych popsal jako nacionální či vyloženě americký. Divák má totiž pádný důvod myslet si, že scéna se odehrává v oválné pracovně amerického prezidenta či prezidentky. Amelie a Die-Hardman se pokouší přesvědčit Sama, aby se uvolil k úkolu, při kterém by procestoval Státy od východu na západ a kontaktoval ve videu vyznačená významná americká města.

Amerika si totiž podle všeho prochází nějakou krizí a Sam by měl jednotlivá města navštívit a spojit je s ostatními. Zde jasná a logická rétorika videa končí a můžeme pouze hádat, co se stalo a o jakém spojení je vlastně řeč. Pravděpodobně se vám ale při čtení těchto řádků vybaví květnová slova Kojimy na Tribeca Film festivalu, kde mluvil o poselství hry. Tím má být právě spojení mezi lidmi, čímž chtěl mimo jiné Kojima reflektovat aktuální problémy, ať už jde o uprchlickou krizi či třeba plánovaný Brexit. Na jednu stranu tak cítím hřejivý pocit z toho, že jsem konečně něco z Death Stranding pochopil, na stranu druhou, po všech těch mysteriích mi „pouhé“ kontaktování jednotlivých měst, či (jak někteří novináři predikují) „šíření lásky“, přijde až moc obyčejné.

Death Stranding; screenshot: prezidentka

Ukázka se odehrává pravděpodobně ve stejné oválné místnosti jako trailer s umírající prezidentkou. Ta má být Ameliinou matkou a právě Amelie nejspíše usedne nebo již usedla na její místo.

Je tajemná pláž vstupem do světa mrtvých?

Pojďme ale zpět k videu, ve kterém se nakonec ještě ukáže několik příběhových informací. O splnění zmíněného úkolu se nejdříve pokusila sama Amelie a skutečně s některými městy navázala kontakt. Její pouť však skončila u města Edge Knot City, jež ovládají teroristé říkající si Homo Demons. Ti Amelii zajali, jak ale sama poznamenává, není držena někde v cele. Její postavení ji totiž zajišťuje určitá privilegia. Lze se tak domnívat, že Amelia je současnou americkou prezidentkou, respektive prezidentkou Spojených Měst Amerických, jak se nyní uskupení nazývá a jehož plné obnovení chtějí právě Homo Demons překazit.

Sam však ještě předtím rozezná, že to, s čím se baví, není skutečná Amelie, nýbrž její hologram. Zajímavým prvkem je pak na první pohled lichotka, kterou Sam Amélii předá hned z počátku. Jejich setkání totiž nápadně připomíná opětovné shledání dvou starých známých, kteří spolu prožili něco hodně hlubokého, či snad dokonce dvou dřívějších milenců. Ovšem jeho věta „nezestárla si ani o den od chvíle, co jsem tě viděl naposledy“ je pouze prosté konstatování faktu, nesnaží se Amelii lichotit. Nemá pro to ani důvod, to on je v pozici toho, který má ve vyjednávání navrch.

Sam na konto Ameliina věku také dodává, že její tělo stále leží kdesi na pláži. Je snad Amelie po smrti a hologram je jen starý záznam? Nebo je skutečně držena v Edge Knot City, ale vlivem tajemného deště nestárne? Její věk bude hrát jistě důležitou roli, zatím se však můžeme pouze dohadovat, proč Amelia od jejich posledního setkání dlouhého deset let nezestárla ani o den.

Death Stranding; screenshot: Heartman

Při vypuštění nového videa se vždy vyplatí znovu si projít již vydané trailery. V jednom z nedávných videí o Heartmanovi se totiž rovněž dozvídáme o jakési pláži, kam se Heartman vrací hledat svou mrtvou rodinu. Představuje tedy ona pláž svět mrtvých, do kterého nejspíše budeme přecházet? S novou ukázkou koreluje také fakt, že Heartmana trápí jeho potíže (každých 21 minut zemře) právě deset let. Stala se v té době nějaká katastrofa, při které mnoho lidí přišlo o život a nyní jsou uvězněni mezi světem živých a mrtvých?

O čem tedy Death Stranding bude?

Já osobně mám pocit, že konečně chápu základní pointu celé hry. Je pravdou, že stále neznáme odpovědi na mnohé otázky, přijde mi však, že Kojima začal nejdříve záměrně mlžit a informace podával takovým způsobem, aby vše vypadalo záhadně a komplikovaně. To, co se nám takové zdá být, je podle mě pouze otázka příběhu, který „stačí“ pochopit tím, že zkrátka budeme Death Stranding hrát.

Po letošním Gamescomu tak hru vidím jako vesměs klasickou (omlouvám se všem skalním fanouškům Death Stranding) akční adventuru v otevřeném světě, kde možná dokonce hrozí jakási variace na objevování a obsazování věží/měst/checkpointů jako to podobně dělá Ubisoft, jen v tomto případě půjde o jednotlivá města. Pomocí Samovy magické klíčenky dojde k synchronizaci, napojení na síť a, zjednodušeně řečeno, můžeme se vydat k dalšímu městu. Na druhou stranu něco tak klasického je však nejspíše úplně mimo Kojimův záměr a vůbec bych se nedivil, kdyby se mu u tohoto ubisoftího konceptu dělalo špatně. Chci tím jen naznačit, že Death Stranding nakonec nemusí být úplně tak revoluční, jak si možná myslíme nebo doufáme.

Death Stranding; screenshot: otevřený svět

„Co se týče příběhu a hratelnosti, klíčovým slovem je spojení. Je tu ještě mnoho dalších věcí mezi tím, ale to hlavní je spojení,” řekl Kojima v jednom z dřívějších rozhovorů. Tehdy jsme všichni chápali ono spojení spíše v duchovním či metafyzickém smyslu slova, nakonec ale může jít o vcelku obyčejné propojování měst i v rámci informační sítě za pomocí Q-pidu.

Patrně teď hodně zjednodušuji, ale opravu si myslím, že jádro hry bude obvyklá akční adventura v otevřeném světě s hlavními a vedlejšími úkoly, byť opředená velmi originálním příběhem. V ukázce, do které Kojima obsadil svého přítele moderátora Geoffa Keighleyho, jsme nejspíše viděli jednu z vedlejších misí. Ukázka nás sice šokovala futuristickým pojetím Samovy klíčenky, vypadá to však, že šlo o vcelku klasický doručovací (fetch) quest, přičemž příjemce po obdržení zásilky Samovi nabízí další spolupráci, respektive další úkol.

Na druhou stranu nepochybuji o tom, že herní mechaniky budou v mnoha ohledech novátorské a originální, po Gamescomu 2019 si už však úplně nemyslím, že bude Death Stranding hrou přímo z jiné dimenze, po které už budeme odmítat všechny ostatní akční adventury. Rozhodně nám dejte v komentářích vědět, jak po nášupu nových informací z Kolína nad Rýnem vnímáte Death Stranding vy.

• Zdroje: Vlastní (Gamescom 2019), Death Stranding fandom

Co (a o čem) vlastně je Death Stranding?

• Preview: 9. 12. 2017 • Autor: Jiří Fait

To je v skutku dobrá otázka, poněvadž odpověď na ni je přinejlepším mírně nejasná. Jelikož jde o hru od Hidea Kojimi, musíme také počítat s dávkou podivností a nadpřirozena, což ale vůbec nevadí, protože podivnost a Hideo jdou spolu ruku v ruce. Vše, co o ději ve hře víme, jsme převážně zjistili z teaserů, trailerů a sem tam z nějakého interview. Jedno je ovšem jisté – žádná pohádka pro děti to určitě nebude. Spíše očekávejte časté prázdné zíráni na monitor s ústy dokořán a mozkem běžícím v úsporném režimu.

Co víme jistě? Tak například to, že jedním z hlavních protagonistů v této tajemné duchařině bude Norman Reedus, představitel Daryla z The Walking Dead. Tady sice (zřejmě) nebude kosit zombíky pomocí kuše, ale post-apokalyptické světy asi jen tak neopustí, protože prostředí v Death Stranding rozhodně nevypadá nijak zachovale a přívětivě. První reveal trailer odhalil (doslova) nahého Normana v bezvědomí na pláži poseté mrtvými kraby... další události pak nabraly ještě podivnější spád – novorozeně vedle něj, otisky nohou něčeho neviditelného a pět „mozkomorů“ na obzoru.

Death Stranding; Wallpaper: Norman Reedus

Pokud jste si mysleli, že je ve hře Metal Gear Solid všechno přehnané a bizarní, tak jste doposud neviděli záběry z Death Stranding. Například zde se nahý Norman Reedus chystá vykouzlit Patrona. Jen nevíme, kam schoval hůlku.

Vyčíst z tohoto traileru o co v Death Stranding půjde, je úkol spíše pro psychiatra (a my bychom se rádi zúčastnili tohoto sezení), ovšem pár indicií by se zde nalézt dalo. Například vyplavené velryby mohou mít nějakou spojitost se samotným názvem, jelikož „Strand“ je jiné slovo pro beach (pobřeží) a používá se v souvislosti právě s mrtvými velrybami. Pak je zde novorozeně, které se vyskytuje i v dalším traileru, jenž mimo jiné prezentuje antagonistu Madse Mikkelsena (například film Hannibal). V obou případech je zřejmé, že dítě představuje nějaký zásadní prvek v tomto divném světě.

Nesmíme také zapomenout na ty „pupeční šňůry“ táhnoucí se za letadly a z vojáků, černou tekutinu připomínající ropu a prostě všechno kolem křičí „bizarní!“, takže namísto odpovědí se spíše objevují další otázky. Na hře Death Stranding se také nějaký způsobem podílí známý režisér Guillermo del Toro. Jakou úlohu zde bude hrát, zatím není jisté, ale jelikož běží na podobném myšlenkovém pochodu jako Hideo Kojima, tvoří tak dokonale podivné duo.

Gameplay a nový trailer z The Game Awards 2017

Jasné odpovědi nepřinesl ani poslední osmiminutový trailer z letošních cen pro nejlepší hry roku 2017 (The Game Awards). Je stejně tajuplný a nadpřirozený jako ty předešlé a také on v nás zanechal hlubokou stopu, což dobré trailery dělají. Ale pojďme se podívat na to, co o gameplay víme s jistotou. 

Hideo Kojima na Twitteru prohlásil, že se s Death Stranding pokusí překonat tradiční definici žánru „akční“ a „RPG“, jež lze nalézt v podobných hrách. Tedy, jestli tohle někdo dokáže, pak to bude asi Hideo. Každopádně to potvrzuje fakt, že jde o dílo mnohem ambicióznější než všechno, na čem doposud studio Kojima Productions pracovalo. 

Během letošní akce Tokyo Games Show tvůrci řekli, že Death Stranding je hrou s otevřeným světem a obsahuje multiplayerové prvky. Navíc, jak už jsme se několikrát zmínili, jde o titul od Kojimy, takže se zde nešetří přehnanostmi a bláznivými nápady. Kojima osobně tvrdí, že s projektem Death Stranding chce učinit „další krok do herní budoucnosti“. No, při zemi se tedy japonský herní génius rozhodně nedrží, čemuž se v dnešním světě, kde většina vývojářů jede spíše na jistotu, nedá jinak než zatleskat.

Samotný gameplay nebyl doposud nikde zveřejněn, takže v současnosti máme k dispozici jen domněnky a kryptické popisy. Jako například ten, kdy Hideo v jednom z rozhovoru pro web Wired poukázal na důležitost pupečních šňůr, jež se vyskytovaly v ukázkách. Prozradil, že hráčům bude Death Stranding z počátku připadat povědomě – jako akční hra s otevřeným světem. Ale po nějaké chvíli začnou nacházet rozdíly. Věci, se kterými se v doposud žádné hře nesetkali, a třeba také to, že příběh je o propojeností mezi lidmi po celém světě. Což opět není zrovna odpověď, jakou bychom si přáli a která by dostatečně odpověděla na otázku „o co sakra v Death Stranding jde ?!“

Death Stranding; Wallpaper: Mads Mikkelsen Death Stranding; Wallpaper: tajemná panenka

Technická stránka Death Stranding a datum vydání

Asi jste si už všimli, že Death Stranding vypadá opravdu náramně. Důvodem je spolupráce Kojima Productions se společností Guerrilla Games, kteří mají na svědomí výborný Horizon Zero Dawn. Obě hry běží na enginu Decima (což je oficiální název pro engine pohánějící Guerrilla tituly). Jejich spolupráce tímto ovšem nekončí. Většina hráčů ví, že HZD byl poněkud barevnější, než tomu bude u Death Stranding. Kojima proto musel provést několik modifikací, aby engine upravil k obrazu svému, a hotovou verzi zdrojového kódu přeposlal zase zpátky na ústředí Guerrilla Games, takže z toho těží obě firmy.

Kojima potvrdil, že se na Death Stranding usilovně pracuje, ale datum vydání je prozatím v nedohlednu. Možná někdy ke konci roku 2018, ale moc na to nespoléhejme. Dokud neuvidíme nějakou gameplay ukázku, nemůžeme si být ničím jistí. Hra je momentálně vyvíjená exkluzivně pro PS4, jelikož jsme se ale u titulů od Kojimi dočkali později i PC verzí, není vyloučeno, že si Death Stranding zahrajeme i na stolních počítačích. Bohužel to ovšem vypadá, že majitelé Xboxu zůstanou na suchu.

Death Stranding; Wallpaper: tajemný muž Death Stranding; Wallpaper: Norman Reedus Death Stranding; Wallpaper: mrtvé zvíře

i Mohlo by vás zajímat

Hodnocení metacritic

  • Death Stranding PC: na tuto platformu hra zatím nevyšla
  • Death Stranding PS4: ? %
  • Death Stranding Xbox One: na tuto platformu hra zatím nevyšla
iPodívejte se na všechny články z herní sekce. Další novinky ze světa her, esportu a technologií naleznete na facebooku a instagramu Alza Gaming.

Death Stranding vychází 8. listopadu 2019 exkluzivně na PlayStation 4 (později by však mohl vyjít i na PC). O novinkách vás budeme informovat.

Death Stranding - PS4
Hra pro konzoli - krabicová verze, české titulky, žánr: adventura, akční a hororová, pro online hraní vyžaduje předplatné PlayStation Plus od legendární tvůrce série Metal Gear Solid - Hideo Kojima. S postavou Sam Bridges projdi zpustošeným národem, znovu pozvedni zlomenou společnost a zachránit lidstvo před vyhynutím.

+ ZDARMA Láhev na pití Death Stranding - exkluzivní láhev
+ ZDARMA Herní doplněk Death Stranding - předobjednávkový bonus

Předp. cena
1 699,- bez DPH 1 404,-
Předobjednat
Datum vydání: 8. listopadu 2019
Objednací kód: MSX463
PlayStation 4 Slim 500 GB - Herní konzole
PlayStation 4 Slim 500 GB
Herní konzole - domácí, HDD 500 GB, Blu-ray, 1× herní ovladač, barva černá

-4% 7 990,-
7 690,- bez DPH 6 355,-
Koupit
Skladem > 5 ks
Můžete mít ihned na 11 prodejnách
Objednací kód: MSX001sl
PlayStation 4 Pro 1TB - Herní konzole
-7%
PlayStation 4 Pro 1TB
Herní konzole - domácí, HDD 1024 GB, Blu-ray, možnost hraní ve 4K, 1× herní ovladač, barva černá

-7% 10 790,-
9 990,- bez DPH 8 256,-
Koupit
Akční cena
Skladem > 5 ks
Můžete mít ihned na 23 prodejnách
Objednací kód: MSX001NEO
PlayStation 4 Slim 1TB + 3 hry (The Last Of Us, Uncharted 4, Ratchet and Clank) - Herní konzole
Více než98%spolehlivost
PlayStation 4 Slim 1TB + 3 hry (The Last Of Us, Uncharted 4, Ratchet and Clank)
Herní konzole - domácí, HDD 1024 GB, Blu-ray, 1× herní ovladač, hra v balení (fyzický nosič), barva černá

8 990,- bez DPH 7 430,-
Koupit
Skladem > 5 ks
Můžete mít ihned na 7 prodejnách
Objednací kód: MSX001slf13
PlayStation 4 Slim 500 GB White
Herní konzole - domácí, HDD 500 GB, Blu-ray, 1× herní ovladač, barva bílá

-3% 7 990,-
7 790,- bez DPH 6 438,-
Koupit
Skladem > 5 ks
Můžete mít ihned na 2 prodejnách
Objednací kód: MSX001sl1
Alza GameBox GTX1660 Lite
Herní PC Intel Core i5-9400F Coffee Lake 4.1 GHz, NVIDIA GeForce GTX 1660 6144MB DDR4, SSD 512 GB, HDMI a DisplayPort, 3× USB 3.2, 2× USB 2.0, typ skříně: Mini Tower, Windows 10 Home

-4% 23 990,-
22 990,- bez DPH 19 000,-
Koupit
Skladem > 5 ks
Můžete mít ihned na 2 prodejnách
Objednací kód: sklRB4a6
Alza BattleBox RTX2080S+ Cougar
Herní PC Intel Core i9-9900KF Coffee Lake 5 GHz, NVIDIA GeForce RTX 2080 SUPER 8192MB, RAM 32GB DDR4 + Intel Optane 32 GB, SSD 2000 GB, Bez mechaniky, Wi-Fi, HDMI a DisplayPort, 4× USB 3.2, 4× USB 2.0, typ skříně: Midi Tower, Windows 10 Home

+ ZDARMA Hra pro PC Call of Duty Modern Warfare (2019)

65 990,- bez DPH 54 537,-
Koupit
Skladem 5 ks
Můžete mít dnes od 9:00
Objednací kód: sklSCL2080S2
Alza GameBox GTX1660 - Herní PC
Nové
Alza GameBox GTX1660
Herní PC Intel Core i5-9400F Coffee Lake 4.1 GHz, NVIDIA GeForce GTX 1660 6144MB, RAM 16GB DDR4, SSD 512 GB + HDD 1 TB 7200 ot/min, Bez mechaniky, 3× USB 3.2, 2× USB 2.0, typ skříně: Midi Tower, Windows 10 Home

24 990,- bez DPH 20 653,-
Koupit
Skladem > 5 ks
Můžete mít ihned na 2 prodejnách
Objednací kód: sklRB4a7a
Alza GameBox RTX2060 - Herní PC
Nové
Alza GameBox RTX2060
Herní PC Intel Core i7-9700F Coffee Lake 4.7 GHz, NVIDIA GeForce RTX 2060 6144MB, RAM 16GB DDR4 + Intel Optane 32 GB, SSD 512 GB + HDD 1 TB 7200 ot/min, DVI, 4× USB 2.0, typ skříně: Midi Tower, Windows 10 Home

+ ZDARMA Hra pro PC Call of Duty Modern Warfare (2019)

33 990,- bez DPH 28 091,-
Koupit
Skladem > 5 ks
Můžete mít ihned na prodejně Praha - Holešovice
Objednací kód: sklRB4b10a
0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Jak nakoupit
WEB18
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi