V našich nedávných dojmech z hraní jsme vám mírně nastínili to, jak vypadá a funguje nové izometrické RPG belgického vývojářského studia Larian. Dnes vám skrze naši recenzi odpovíme na otázku, zda se vám do Divinity: Original Sin 2 na PC vyplatí investovat vaše těžce vydělané peníze a drahocenný čas.
• Žánr: RPG • Multiplayer: Ano (online, co-op) • Vývojář: Larian Studios • Vydavatel: Bandai Namco Entertainment • Platformy a Datum vydání: PC (14. září 2017) PS4, Xbox One (31. srpna 2018) • Homepage: divinity.game • Čeština: Chystá se
• Recenze: 17. 9. 2017 • Autor: Ondřej Zeman
Po přečtení prvního odstavce se většina z vás zřejmě zeptala, kdo je vlastně ten Swen Vincke a proč by nás jeho projekt měl vůbec zajímat. Fakticky je to legenda belgického herního průmyslu, která má za sebou pestrou škálu kvalitních děl, mezi nimiž můžeme nalézt jak strategie, tak i RPG s velmi dobře navrženými světy. V posledních letech o něm bylo slyšet především kvůli jeho dílku Divinity: Original Sin, jehož vývoj plně zafinancovala nadšená komunita, která nakonec za svou důvěru dostala dlouho očekávaný staromilský klenot.
Po jeho vypuštění se Swen Vincke spolu s ostatními členy Larian Studios pustil do vývoje Divinity: Original Sin 2. Stejně jako v případě jedničky, i nyní započali autoři pouť svého díla na Kickstarteru, kde se jim za měsíc podařilo vybrat něco málo přes dva miliony dolarů. Za získané peníze přispívatelům slíbili scénář od Chrise Avellona (autor dějových linek u Planescape: Torment; Star Wars: Knights of the Old Republic 2 či Fallout: New Vegas), propracovanější systém schopností, novou rasu, dabing všech postav a režim pána kobky, který se u současných RPG už téměř nevyskytuje. Ve finále se jim podařilo splnit všechny cíle, což osobně považuji za velké plus, protože to není obvyklé.
Složení družiny je pro úspěch velmi důležité. Pokud se rozhodnete Divinity: Original Sin 2 projít s neobvyklým týmem, s vysokou pravděpodobností neuspějete.
Děj Divinity: Original Sin 2 se odehrává dlouho po událostech prvního dílu. Světu nyní vládne Divine Order vedený biskupem Alexandrem Nevinným, který postavil mágy a uživatele tajemné zdrojové energie mimo zákon. Ihned poté, co je vyobcoval ze společnosti, je začal velmi aktivně lovit a věznit. Velký hon na schopnější jedince trval několik dekád, nakonec došlo i na vás.
Na vaší cestě skrze svět Divinity: Original Sin 2 narazíte na různě jednající charaktery. Někteří vás podpoří, jiní vám naopak půjdou po krku.
Navzdory tomu, že se vámi vyvolený hlavní protagonista Divinity: Original Sin 2 udatně bránil, skončil stejně jako ostatní s magii utlumujícím náramkem kolem krku na lodi směřující k vězeňskému komplexu Fort Joy. Bohužel pro jeho věznitele kocábka nikdy nedoplula ke svému cíli, byla totiž napadena a poslána ke dnu. Hrstce mořeplavců se naštěstí podařilo včas uniknout na malém člunu do moře, které je následně vyplavilo u břehů jejich původní cílové destinace. Váš adept na roli zachránce vesmíru ke své smůle dostal před naskočením do chátrajícího plavidla pořádně po hlavě, takže byl od zbytku přeživších separován až do momentu potopení, stejně jako oni však nakonec skončil u ostrovní pevnosti, kde měl být uvězněn.
Přestože v okolí pevnosti Fort Joy strávíte minimálně dvě desítky hodin, je to prakticky jen počáteční bod vaší výpravy. Poté, co jej opustíte, se vydáte k břehům mnohonásobně většího světa, který před vás postaví životem kypící města, rozsáhlé lesy, zatuchlé bažiny, temné podzemní kobky a rozpadlé pevnosti. Velikost univerza, v němž se Divinity: Original Sin 2 odehrává, je dech beroucí. Žádným způsobem však nenarušuje plynulost příběhu, který je tu na velmi vysoké úrovni. Fakticky bych se nebál říct, že v mnoha ohledech zastiňuje neustále opěvované RPG Zaklínač 3: Divoký hon a Dragon Age: Inquisition, jež vedle něj vypadají mírně nadprůměrně.
Většina izometrických RPG vám na začátku cesty umožní vytvořit protagonistu, v jehož kůži následně zachráníte daný herní svět. Divinity: Original Sin 2 se v tomto ohledu výrazně neliší od žánrové konkurence (Pillars of Eternity, Tyranny). Před zmíněnými událostmi na lodi jste postaveni před heroický podstavec, jenž slouží k zformování vašeho reka. Zvolit si v tomto okamžiku můžete buď cestu jistoty, nebo kreativity. V případě, že se rozhodnete kráčet po první stezce, bude vám dáno k dispozici šest přednastavených postav, jejichž pouť má již od začátku určitý cíl.
Obrázek 1: Red Princ je jedním z primárních protagonistů Divinity: Original Sin 2. Obrázek 2: Rychlá a nemilosrdná Sebbile dokáže vstřebávat vzpomínky nepřátel konzumací jejich masa.
Pokud upřednostňujete tvořivost a ničím neposkvrněnou pověst před určitostí, můžete se vydat po druhé nabízené pěšině. Ta vám umožní nadefinovat stěžejní postavu tohoto příběhu přesně dle vašich představ a morálních ideálů. Vytvořit si můžete zákony ctícího ještěřího šlechtice, tajemno zkoumajícího elfího mystika, boj vyznávající trpasličí veteránku, bezectného lidského odpadlíka či nemrtvého šaška žertujícího v dialozích bez skrupulí téměř o všech možných tématech.
Každá rasa disponuje v Divinity: Original Sin 2 určitými benefity, jimiž se odlišuje od ostatních herních druhů. Zástupce polorozpadlých umrlců není kupříkladu možné léčit skrze normální kouzla a lektvary. Jejich zranění napraví jen jedy a temná magie. Mimoto nemohou svou pravou tvář odhalovat na veřejnosti. Když tak učiní, ihned jsou napadeni xenofobními jedinci neschopnými akceptovat vybělené kosti a prázdné oční důlky.
Navolením rasy a úpravou vzhledu samozřejmě tvorba vašeho reka nekončí. Vybrat mu ještě musíte povolání a schopnosti, které bude zpočátku ovládat. V základním spektru tříd naleznete klasickou paletu fantasy profesí, v níž neschází paladin, válečník, mág, lukostřelec, vrah a nekromant. Předem nadefinovaná cesta samozřejmě nemusí sednout každému, neustále nespokojené kreativní skupině naštěstí nabízí Divinity: Original Sin 2 desítky alternativ, jež lze stvořit kombinací různých talentových škol. Osobně jsem si vytvořil nemŕtvého hybrida mluvícího se zvířátky a ovládajícího jak temnou magii, tak i těžkopádné obouruční meče.
Když už jsem u vytváření šampiona, nemohu opomenout systém vývoje, který je v Divinity: Original Sin 2 zpracován podobně jako v jiných klasických RPG. Po eliminaci určitého počtu nepřátel či splnění několika odlišně ohodnocených úkolů vám vaše postava ohlásí, že obdržela novou úroveň, skrze níž jí vylepšíte stávající statistiky, otevřete nové talenty a pozvednete její bojové dovednosti na vyšší stupeň. Všichni členové party získávají zkušenosti stejnou rychlostí, takže se vám nikdy nemůže stát, že by některý charakter zaostal či předběhl své v boji méně zdatné společníky.
Obrázek 1: Hrdý ještěří válečník. Obrázek 2: Splitscreen v akci. Obrázek 3: Porazit některé nepřátele je v Divinity: Original Sin 2 extrémně náročné.
Při střetech máte po ruce vždy čtyři hrdiny, kterým od momentu, kdy je vezmete do družiny, definujete cestu, po níž se budou ubírat. Složení vaší party je závislé jen na vás, Divinity: Original Sin 2 na hráče v tomto ohledu žádným způsobem netlačí. Pokud chtějí skupinu plnou mečem se ohánějících rytířů, nikdo jim nebrání se tímto směrem vydat. Bitvy proti nestvůrným uživatelům magie pro ně však budou v takovémto složení extrémně náročné, protože disponují nemalou fyzickou obranou, s níž dokáží útoky čistokrevných válečníků do určitého stupně redukovat nebo dokonce odrážet. Možná právě kvůli tomuto faktu je dobré mít ve vašem gangu dva zástupce kouzelnických škol a dvojici bojovníků, kteří jsou schopni prorazit jak magickou ochranu, tak i rány pohlcující štít.
V tahových bitvách budete užívat kombinace kouzel různých magických škol (oheň, voda, vzduch, země, vyvolávání, smrt), specifické útoky jednotlivých zbraní a zdrojové schopnosti, které lze považovat za ultimátní dovednosti, jež ze svého nitra za určitou cenu vypustíte především v momentech nejvyšší nouze. Díky obstojnému výčtu různorodě navržených nepřátel, slušně reagující umělé inteligenci, obsáhlé nabídce taktických možností a aktivnějšímu designu bojišť s nimi budete na vyšších úrovních obtížnosti pracovat překvapivě často.
Všechny šarvátky v Divinity: Original Sin 2 probíhají pokaždé trošku odlišným způsobem, nikdy tím pádem předem nevíte, jak nakonec celá bitva skončí. Jednou výbušný sud před vaší postavou exploduje, jindy jej naopak s pomocí teleportačního kouzla stihnete přesunout k nepřátelům dříve, než kvůli vaší nepozornosti usmrtí některého z vašich hrdinů. Znovuhratelnost celku je díky velké propracovanosti tahových střetů hodně vysoká. Bitvy jsou fakticky primárním tahounem díla Swena Vinckeho.
Obrázek 1: Poznej sílu blesku. Obrázek 2: Divinity: Original Sin 2 vám nejednou nabídne dechberoucí výhled.
I přestože tu boj hraje zásadní roli, není to jediný prvek, který Divinity: Original Sin 2 táhne kupředu. Velmi kvalitně jsou tu zpracovány taktéž dabované dialogy, vztahy členů družiny, vedlejší příběhové linky, všechny herní charaktery a sekundární úkoly, které budete plnit při průchodu rozsáhlým herním světem. Prakticky každá dějová linie tu disponuje řadou rozhovorových možností a obstojnou škálou různorodých zakončení, jež vám leckdy svou vtipností a neotřelostí vykouzlí úsměv na tváři.
Při plnění bočních zakázek se dostanete k obsáhlému spektru speciálních předmětů a výrobních receptů umožňujících vám stvořit levně nové zbraně, léčivé lektvary, štíty, hlavice šípů, pasti a extrémně odolné zbroje. Díky pestré nabídce surovin můžete při vytváření předmětů experimentovat. Z životy zachraňujícího elixíru můžete s pomocí speciálních bylin kupříkladu vytvořit lahvičku plnou jedu, která obyčejným lidem moc nepomůže, nemrtvý si na ní ale pochutnají lépe než na originálu. Suroviny potřebné k produkci si lze zakoupit u obchodníků. Ti jsou v univerzu Divinity: Original Sin 2 hodně aktivní, protože zde ekonomika funguje na obstojné úrovni. Stabilně se jim mění nabídka zboží spolu s jeho cenou definovanou především dostupností dané komodity.
Obrázek 1: Návštěva ruin. Obrázek 2: Správa inventáře se v Divinity: Original Sin 2 výrazně zlepšila.
Málokterému vývojáři se nakonec podaří splnit všechny sliby dané na začátku kickstarterové kampaně. Swenu Vinckemu se to i přes řadu těžkostí povedlo. Jeho projekt disponuje odladěným soubojovým systémem, excelentní optimalizací, obstojným vývojem postav, kvalitním příběhem, zajímavě navrženou hrou pro více hráčů a příjemným audiovizuálním prvkem. Celek je takřka bezchybný, osobně bych vytkl snad jen výskyt menších bugů mírně narušujících celkový herní zážitek.
Divinity: Original Sin 2 lze bez většího rozmýšlení označit za nejvýraznější RPG současnosti. Vývojáři z Larian Studios vytvořili dílo, které velmi uspokojivě prezentuje základní prvky tohoto oblíbeného žánru, a aby toho nebylo málo, přidává nové aspekty, jež jej v mnoha ohledech posouvají kupředu. Fanouškům kvalitních příběhů a dobře navržených soubojů mohu investici do tohoto aspiranta na RPG roku směle doporučit. Pokud máte raději RPG z pohledu první osoby (a nevadí vám velký důraz na realističnost), zkuste českou novinku Kingdom Come Deliverance. Divinity: Original Sin 2 vychází na platformách PC, PS4 a Xbox One, datum vydání je 14. 9. 2017.
Tato recenze byla napsána pro PC verzi.
Divinity: Original Sin 2 je naprosto výjimečný titul. Na letošní prestižní akci The Game Awards 2017 si poprávu odnesl cenu pro nejlepší RPG. My sami jsme ho v rámci vlastního vyhlášení nejlepších her zařadili na druhé místo v žebříčku top 10 2017.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-650 / AMD APU A10-6700T | Intel Core i7-860S / AMD FX-8100 |
Grafická karta | Nvidia GeForce GTX 550 Ti / Radeon HD 6770 | NVidia GeForce GTX 770 / Radeon R9 280 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 25 GB | 25 GB |
• Novinka: 31. 8. 2018 • Autor: Jakub Němec
Všichni příznivci izometrických RPG zřejmě již Divinity: Original Sin 2 hráli, a proto jim budou následující odstavce připadat zbytečné, přesto je slušností titul alespoň náznakově představit. Ačkoli jsem se zaměřil na testování Definitive verze pro PS4, odhaduji, že žádné velké odlišnosti se na PC a Xbox One neprojeví. Zcela jistě si budete muset určit svého hrdinu. Máte na výběr z šestice předpřipravených postav, které mají díky příběhovému zázemí mimo hlavní dějovou linku ještě postranní úmysly. Nic vám samozřejmě nebrání vytvořit si vlastní charakter a utopit hodiny jen při definování jeho dovedností a specializací.
Divinity: Original Sin 2, tedy nejlepší RPG roku 2017, si konečně mohou zahrát i majitelé konzolí PS4 a Xbox One.
Poté vám již nic nebrání stát se jedním z vězňů mířících do pevnosti Fort Joy, kde se shromažďují všichni kouzelnou mocí obdaření jedinci. Jen průzkum ostrova vydá na plnohodnotné RPG, ale v podání studia Larian se jedná o pouhý předkrm, který vás navnadí na hlavní chod. Celkově se připravte na okázale se větvící texty ve výsledku čítající více než milion slov. Promluvit lze téměř s každým, včetně zvířat, pokud máte příslušné schopnosti. V Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition je celkem živo, protože můžete narazit na více než 1500 unikátních NPC charakterů. Některé postavy jsou důležité pro posun v příběhu, zatímco jiné jsou pouhou kulisou na pozadí epického dobrodružství.
Druhý stavební kámen vedle košatého scénáře tvoří absolutní svoboda v činnostech vašich hrdinů. Každý problém má několik způsobů řešení a svou otevřeností můžete kdykoliv přijít na něco, s čím tvůrci nepočítali. Využívat lze chytrost, výřečnost, hrubou sílu, okolní prostředí, prostě cokoliv. To se projevuje nejen při plnění questů, ale především během soubojů. Záleží pouze na vás, jak si poradíte se stvůrami, vojáky či lapky. Chladné i střelné zbraně jsou pouhým začátkem následovaným desítkami kouzel schopnými reagovat s okolím. Namátkou – nepřítel stojící ve vodě zřejmě nerad uvidí elektrické výboje jiskřící mezi prsty vašeho čaroděje, a co teprve sbratření oleje a magického plamene?
Obrázek 1: Ovládací menu Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition se vyvolá stiskem jednoho tlačítka – pak již vyberete cíl vašeho zájmu. Obrázek 2: Nové rozložení deníku patří ke vstřícným krokům směrem k hráčům. Obrázek 3: Inventář také získal novou podobu, takže máte hned přehled nad veškerým bohatstvím, které jste v Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition získali.
Před samotným posouzením herního zážitku z Playstationu 4 se pojďme společně podívat na klíčové úpravy v Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition. Asi nejzásadnějším zásahem do nitra původního díla je poupravení třetího aktu probíhajícího ve městě Arx. Scénář dobrodružství byl na základě kritiky fanoušků přepracován a doplněn obrovským množstvím textů, aby lépe vyzněl v rámci celého díla. Zažijete tak mnohem silnější dopady vašich rozhodnutí z předchozích částí, které se promítnou do průběhu třetí kapitoly. Stejně tak se rozšířila osobní odysea trpaslíka Beasta, jenž byl v původním titulu spíše do počtu.
Obrázek 1: Taktické rozestavení hrdinů před bojem může mít podstatný vliv na jeho výsledek. Obrázek 2: Během střetu se ovšem můžete snadno ztratit. Vizuální efekty vypadají skvěle, ale občas vám v bitevní vřavě zamotají hlavu, protože se budete špatně orientovat. Obrázek 3: Z chaosu v Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition mnohdy nepomůže ani taktický pohled.
Spolu s vyprávěním příběhu Divinity: Original Sin 2 se pojí druhý nešvar: dosti chaotický deník, který byl v Definitive Edition kompletně překopán. Nyní již máte jasně naznačeny základní premisy úkolu a jednotlivé možnosti, jak je vyřešit na základě schématického větvení. Nemůže se vám tak již stát, že se zamotáte do úkolu a nebudete vědět, jak dále. Celkovou úpravou prošel celý interface. Já osobně si nejvíce pochvaluju přítomnost inventářů všech postav v rámci jedné záložky, v níž lze označit a předat více předmětů najednou. Zmizelo tak otravné a zdlouhavé překlikávání.
Pozornosti vývojářů z Larian Studios neunikly ani některé lokace. Přepracovány a prohloubeny byly stoky pod městy, stejně jako některé otevřené prostory. Potkáte v nich nové NPC charaktery, pasti a příšery připravené k rozsekání. Samozřejmě v Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition najdete také všechna DLC včetně předobjednávkového bonusu v podobě veverčího příběhu s unikátní postavou sira Lora, sedlajícího nemrtvého oře přiměřené velikosti. Musíme tedy uznat, že tvůrci rozhodně neusnuli na vavřínech maximálního hodnocení (to hra rozhodně neobdržela pouze od nás) a svůj titul podrobili kompletní revizi.
Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition – Sir Lora & Quercus (trailer)
Jestli unikl předobjednávkový bonus s veverkou vaší ctěné pozornosti, nechte se nalákat příslušným trailerem.
Na začátku této části je zcela na místě poznamenat, že jsem docela konzervativní člověk, který je mírně skeptický ke všem zásadním změnám. A jedna z mých utkvělých představ je, že izometrická RPG patří na počítače. Především kvůli pohodlí překlikávání mezi jednotlivými tabulkami, inventáři a deníky. Jedná se o uživatelský komfort a nutnou přesnost v ovládání, jež k danému žánru zkrátka patří. Proto jsem byl velmi zvědavý, jakým způsobem si studio Larian poradilo s konverzí svého klenotu. K definitivní edici prvního dílu totiž vyvstala řada výhrad, tak jsem doufal, že se u Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition tvůrci poučili.
Naštěstí se rád nechám vyvést z omylu, pokud je to pro dobro věci. Některé aspekty Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition na PS4 mě velmi mile překvapily (a byly dokonce lepší než na PC), zatímco jiné mě v podstatě zklamaly. Pojďme se podívat na samotnou hratelnost blíže. Základním rozdílem je samozřejmě absence myši a klávesových zkratek, jež musí zastoupit tlačítka na ovladači. Z počátku se z jejich pohybujících se významů možná málem zblázníte, ale nakonec se chytíte a začnete si vychutnávat příběh. Tedy, pokud máte velkou míru trpělivosti a tolerance.
Obrázek 1: Prvotní zděšení z hledání předmětů v prostředí Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition... Obrázek 2: …nahradí mnohem jednodušší průzkum pomocí přidržení tlačítka, které… Obrázek 3: …vám dostupné předměty seřadí do přehledné tabulky.
Abych ale nezačínal hned pesimisticky, s radostí kvituji ovládání pohybu postav mimo boj pomocí dvou analogových páček. V izometrických mlátičkách to funguje bez problémů a tvůrci z Larianu si z úspěšných vzorů vzali příklad. Občas se sice při rotaci ztratí některé důležité objekty z dohledu, ale to se dá snadno vyřešit systémem odhalování důležitých předmětů v úzkém kruhu kolem hlavní postavy. Všechny aktivní předměty se zvýrazní a vy je v klidu můžete prozkoumat. Je to docela potřeba, protože v případě, že se to rozhodnete provést ručně, praskne vám vztekem žilka v oku. Největší problém totiž nastává uvnitř stavení, kde byste donekonečna rozsvěceli svíčky, než byste se dostali k dopisu na stole. Kolik nechtěných krádeží se mi povedlo provést raději nebudu rozmazávat.
Prohrabávání se kopou haraburdí a okrádání mrtvých se tedy ještě podařilo elegantně vyřešit, což bohužel nemůžu tvrdit u soubojového systému, který byl jedním z hlavních lákadel počítačové verze. Manévrování postav po bojišti ještě zvládnete relativně snadno, ale zaměřování plošných kouzel, útoků ze zálohy nebo obcházení nebezpečných ploch je zkouškou trpělivosti (především na vyšších obtížnostech, kdy každá chyba v podstatě znamená restart). Můžete sice přepnout do taktického módu, ale pokud nepřítel stojí ve futrech dveří obklopen postavami, tak jej stejně nezacílíte. Škoda, skvělý pocit z vymazlených šarvátek původního Divinity: Original Sin 2 se trochu vytrácí.
Obrázek 1: Už první pohled na rozložení ovládání některé méně odvážné jedince odradí vstoupit do Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition. Obrázek 2: Škoda, že se tvůrcům nepovedlo vymýtit všechny bugy. Obrázek 3: Na vznášející se rozložené sudy po výbuchu nenarazíte často, ale hrozící zaseknutí NPC charakteru nebo hrdiny je dost nepříjemné.
Rozhodně nemohu prohlásit, že současná verze Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition je na PS4 či Xbox One nehratelná, to by byla do nebe volající hloupost. Spíše se musíte připravit na několik nepříjemných skutečností, které se však postupem času naučíte řešit (máte na to okolo stovky hodin ve hře, ne?). Zamrzí také občasné bugy v grafice jako levitující části výstroje nebo zaseknuté NPC, ale to už jsou jen pihy na kráse. Vývojářům z Larian Studios se nakonec podařilo s lehce pošramocenou ctí přenést svůj titul na konzole, zdokonalit jeho principy a vylepšit vizuál.
Pokud se vám původní verze doteď vyhýbala, resp. jste čekali na její vydání pro konzole, rozhodně neuděláte s koupí chybu. Pořád jde o jedno z nejlepších izometrických RPG na trhu za poslední léta, takže s přimhouřením oka a troškou trpělivosti je relativně slušně hratelné i na konzolích.
• Novinka: 21. 5. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Základní verze Divinity: Original Sin 2 byla na vysoké úrovni už v den vydání naší recenze. Vývojáři z Larian Studios však nebyli se svým dílem úplně spokojeni, a tak se jej rozhodli v rámci Divinity: Original Sin 2 – Definitive Edition vylepšit. Dočkat bychom se měli nového tutoriálu, který nezkušeným hráčům pomůže pochopit fungování jednotlivých herních mechanik o něco lépe než stávající úvodní sekvence navržená především pro veterány.
Upravený tutoriál nebude primární novinkou, jíž Divinity: Original Sin 2 – Definitive Edition přinese. Hlavní tahounem finální edice by dle slov vývojářů měl být od základu přepracovaný třetí Akt odehrávající v rozsáhlé lokaci Arx, jež se zdála některým dosti chudá. Najít bychom v jejich ulicích měli nové ukecané postavy a úkoly umožňující vám strávit v tomto poutavém světě pár hodin navíc. Dočkat bychom se podle všech informací měli také několika výrazných střetů, které elementární verze hry neobsahovala.
Hráči nelibující v soubojích budou mít možnost odstartovat kampaň v příběhovém režimu, značně snižujícím obtížnost všech střetů a přidávající prvek umožňující všem členům družiny opustit bitvu, pokud si jejich pán myslí, že jí nelze vyhrát. K dispozici by všem měla být dána také lépe navržená mapa se zvýrazněnými pozicemi, na nichž bude možné nalézt úkoly. Vyšší mírou přehlednosti by měl disponovat také inventář, v jehož útrobách budete moci pracovat v jeden moment s více předměty.
Obrázek 1: V ulicích měst strávíte v této hře nemálo času. Obrázek 2: Plavit se v Divinity: Original Sin 2 budete po nebezpečném oceánu.
Většina herních vývojářů se vždy pokouší svá díla rozšířit o řadu placených balíčků. Swen Vincke se od této taktiky zcela distancuje. Divinity: Original Sin 2 – Definitive Edition bude tím pádem stejně jako Divinity Original Sin: Enhanced Edition dáno hráčům, kteří vlastní základní hru, zadarmo. Hráči na Xbox One mohou ve světě Divinity: Original Sin 2 od 16. května v rámci Xbox Game Preview setrvat celé tři hodiny. Pokud se jí rozhodnou zakoupit na této konzoli, bude jim dán přístup k prvnímu aktu, jenž byl v minulosti přítomen v předběžném přístupu na stolních a přenosných počítačích. Vlastníkům PS4 tato možnost dána prozatím bohužel není. Na obě konzole i na PC by mělo Divinity: Original Sin 2 – Definitive Edition dorazit v průběhu srpna.
Na svých cestách se střetnete s různými typy monster.
• Dojmy z hraní: 10. 7. 2017 • Autor: Ondřej Zeman
V roce 2002 vytvořil Swen Vincke se svým vývojářským týmem jedno z nevýraznějších izometrických RPG všech dob. Jeho prvotina Divine Divinity si za pomoci své výjimečnosti ihned získala srdce většiny žánrových fanoušků. Díky její velké popularitě bylo Larian Studios schopno po jejím vypuštění tvořit jako o život. Celkem se jim podařilo během dekády vyprodukovat čtyři středně úspěšné projekty, jež je dovedly až na pokraj krachu.
Své poslední finance vsadili na vývoj Divinity Original Sin. Sázka na klasiku se jim nakonec vyplatila. Jejich novátorské dílo sklidilo ovace jak u recenzentů, tak i u komunity. Prakticky jim pomohlo opět se vrátit do hry. Nelze se tedy divit tomu, že začali pracovat na jeho pokračování Divinity Original Sin 2, které by k nám mělo dorazit v průběhu září. Na otázku, zda se nám líbí již teď, odpoví zájemcům náš dojmy přetékající text.
(Update 29. 8. 17) Už za sedmnáct dní by k nám mělo dorazit nadějné dílo Swena Vinckeho, na kterém jde vidět, že jej tvoří skutečně s láskou. Možná právě proto v posledních dnech oznámil přes zahraniční média, že jeho projekt bude disponovat nadabovanými postavami, což řadu fanoušků naprosto uchvátilo. Mimoto představil též, jak bude fungovat kooperace pro čtyři hráče, kteří si budou v jejím rámci moct jak pomáhat, tak i škodit.
Aby těch vytažených trumfů nebylo málo, vystavil Swen Vincke na Youtube nový trailer, který prakticky prezentuje Divinity Original Sin 2 jako celek. Pokud se na něj podíváme detailněji, máme v něm možnost vidět dlouho očekávaného nemrtvého hrdinu, nové lokace, zajímavě vedené rozhovory, efektivní užívání elementů a momenty plné akce, jež po vás budou jistě vyžadovat maximální možné soustředění, protože smrt tu na vaše hrdiny bude čekat všude.
Na téhle vězeňské lodi jste pouze jeden z mnoha. Společnost vám dělají vrazi, zloději, kacíři a buřiči brojící proti zavedeným pořádkům. Pro přátelství tu kvůli přísnému dozoru není místo, všichni jsou tu jen sami za sebe. Nic na tom nezmění ani okamžik, kdy celým plavidlem otřese mohutný náraz. Jeho kajuty se překvapivě rychle plní tekoucí vodou a krví umírajících trestanců. Na horní palubě to není o moc lepší, je totiž v plamenech vytvořených gigantickým monstrem, jež na koráb zaútočilo. Většina osazenstva se snaží dostat pryč z potápějícího se kolosu. Vy však bojujete až do momentu, kdy jste omráčeni jedním z mnoha chapadel vyrůstajících z těla mořské stvůry. Nakonec se vám ale díky boží prozřetelnosti podařilo celý masakr přežít, vaše bezvládné tělo bylo vyplaveno na pláži malého trestaneckého ostrova Fort Joy, kde prakticky pořádně začíná příběh vámi navolené postavy.
Na vaší cestě na vás čekají velkolepá dobrodružství.
Předtím, než tento svůj velkolepý příběh započnete, musíte si nejprve vybrat reka, za kterého jej absolvujete. Divinity Original Sin 2 vám v tomto ohledu dává na výběr dvě možnosti. Buď si můžete stvořit světu neznámého šampiona, nebo hrdinu, který má svůj příběh a některé charakterové vlastnosti předem nadefinovány. Já sám jsem měl možnost projít si obě cesty, takže vám v následujícím odstavci trošku nastíním, jak se od sebe ve finále liší.
Vytvořit si můžete člověka, ještěrku, elfa, trpaslíka i nemrtvého.
S protagonistou disponujícím čistým štítem všichni normálně jednají a nemá problém si vytvářet nové kontakty a poznávat svět bez toho, aby jej pronásledovala jeho minulost. Bohatýr s daným jménem má v univerzu Divinity Original Sin 2 již od samého začátku příběhový úkol spolu s řadou přátel a nepřátel, kteří mu půjdou po krku. Krásně jsem tento fakt měl možnost poznat, když jsem započal svou cestu jako Rudý Princ. Při jedné z procházek po pláži se ke mně rozeběhl otrhaný jedinec. V okamžiku, kdy ke mně doběhl, pozdravil, a bez většího rozmýšlení na mou osobu zaútočil. Naštěstí jsem měl po svém boku tři společníky, kteří se s ním velmi rychle vypořádali. V jeho kapsách jsem nalezl krví nasáklý plakát s tučnou odměnou vypsanou na mou šupinatou hlavu, jenž mi otevřel novou úkolovou linku.
Obrázek 1: Překrásná paluba Obrázek 2: Souboj
Teoreticky je vždy lepší začít s čistým štítem, protože si budete definovat svůj příběh i charakter přesně dle svých představ. Na startu si navolíte jednu ze čtyř ras. Nabídnuti vám budou trpaslíci, lidé, elfové a humanoidní ještěrky. Poté, co si vyberete jeden z druhů, je vám umožněno upravit vašemu rekovi vzhled a specifikovat povolání, které bude zastávat.
V současné verzi Divinity Original Sin 2 máte k dispozici čtrnáct přednastavených tříd. Nabídnuta vám bude role čestného rytíře, elementy ovládajícího mága, nesmlouvavého inkvizitora, obratného zloděje, větry ošlehaného hraničáře a řady dalších. Pokud vaší maličkosti náhodou nesedne žádné z tvůrci navržených povolání, můžete si za pomoci širokého spektra dovednostních škol, statistik a talentů vytvořit svého vlastního válečníka, který bude plně vyhovovat vašim představám.
Magii v Divinity Original Sin 2 ovládají i trpaslíci.
Osobně jsem v tomto ohledu zřejmě nejvíce přilnul ke kouzelníkům, jejichž schopnosti bylo možné při dobrém navolení magických škol velmi efektivně kombinovat. Propojit tu lze například vzduch s vodou či zem s ohněm. Smrt s vyvoláváním vám pak umožňují přivolat z neznámé dimenze tvora bojujícího po vašem boku až do svého skonu. V Divinity Original Sin 2 můžete mixovat také klasické kontaktní útoky, nenašel jsem v tom však takové zalíbení jako v hrátkách se zaříkadly.
Možná vás to překvapí, ale nová kouzla a dovednosti tu nezískáváte podobně jako v jiných RPG skrze bojem nabyté úrovně. Za ty si tu můžete vylepšit jen statistiky, talenty a efektivitu užívaných útoků. Neznámá zaříkadla a schopnosti se naučíte z vzdělávacích knih a kusů rozkládajících se těl. Ano, slyšíte správně, pokud máte schopnost požírač mrtvých, jsou vám po snědení ostatků dány některé vzpomínky jejich původního vlastníka.
Obrázek 1: Oheň je všude. Obrázek 2: Jatka jsou všudypřítomná.
Ideálním způsobem, jak získat dosud nepoznaná kouzla a dovednosti, je samozřejmě návštěva obchodníků nabízejících pestrou škálu zboží. V jejich sortimentu naleznete magické svitky, léčivé nápoje, recepty, vzdělávací knihy, meče, kopí, palcáty, štíty, luky, hůlky a různé typy zbrojí, jež vám v Divinity Original Sin 2 poskytnou určitou obranu jak proti zbraním, tak i proti zaříkadlům.
Obrázek 1: Statistiky jsou velmi rozsáhlé. Obrázek 2: Pozor, obří brouk.
Ne každý je samozřejmě dostatečně movitý na to, aby mohl investovat své zlato do předražené výstroje. Tvůrci Divinity Original Sin 2 na tento fakt samozřejmě mysleli, a tak po mapě ukryli honosné truhly nabízející velmi lákavé odměny těm, kteří si dají práci s jejich nalezením a vytržením ze spárů monster, jež je bedlivě střeží. Spektrum tajných lokací je tu hodně rozmanité, vyrazit můžete do zatuchlých krypt, polorozpadlých hradů, opuštěných podzemních přístavišť a krví potřísněných vězení. Přestože jsem na startovním ostrově strávil asi čtyři desítky hodin, nenašel jsem ve finále všechna skrytá místa, což považuji za velké plus. Až se k tomuto dílu opět vrátím, stále tu na mě bude čekat něco nového.
Podobné to bude zřejmě i s paletou protivníků, která je také překvapivě rozsáhlá. Při prvním průchodu jsem narazil na kostlivce, masem obalené golemy, agresivní zvířata a mutací ovlivněná monstra. Po návratu jsem však podobně jako v případě lokací objevil nové typy oponentů, kteří mě svou osobitostí navnadili k tomu, abych do hry opět zainvestoval svůj drahocenný čas.
Obrázek 1: Pustiny. Obrázek 2: Na lodi není bezpečno.
Souboje mi v Divinity Original Sin 2 díky velmi kvalitně zpracované umělé inteligenci připomínají šachovou partii. Prakticky žádná bitva tu neprobíhá stoprocentně stejně. AI vás v každém střetu vždy překvapí něčím novým. Nikdy tu tím pádem nemůžete počítat s tím, že byste si nastudovali taktiku, načetli předchozí pozici a souboj s přehledem vyhráli za pomoci znalosti budoucích kroků vašeho oponenta. Osobně tento prvek považuji za výrazný klad celku. Divinity Original Sin 2 se jím hodně efektivně brání proti stereotypu, který se vyskytuje u podobně laděných děl vcelku často kvůli nutnosti opakovat některé neměnící se šarvátky bez ustání až do vítězného momentu.
Za vysokou kvalitu soubojů samozřejmě nestojí jen umělá inteligence. Hodně ji vyzdvihuje také návrh jednotlivých bojišť, již zmíněné široké spektrum schopností a možnost užívat při střetech ke svému prospěchu vše ve vašem okolí. Kvůli poslednímu zmíněnému faktoru musíte bitevní pole před začátkem každého střetu podrobně prozkoumat, protože mohou skrývat mechanizmy, jež ve finále rozhodnou o vašem životu či smrti.
Obrázek 1: Útok z výšky má výhody. Obrázek 2: Temnota v kobce.
Krásným příkladem toho, co se v Divinity Original Sin 2 stane, když budete ignorovat svět kolem vás, je situace, kterou jsem měl možnost zažít na vlastní kůži při jedné z mých prvních náročnějších bitev. Na jejím startu jsem po vzoru krvelačných severských berserků přecházel vše v mém okolí. Svou pozornost jsem zaměřil jen na svého protivníka stojícího za malým neškodně vypadajícím jezírkem. Mé bojovníky jsem samozřejmě poslal do útoku. Bohužel jim jejich pohybové body umožnily dojít jen do centra vodní nádržky, kde je můj oponent začal ve svém tahu drtit za pomoci přívalu elektrických kouzel. Pár chvil před smrtí mého posledního reka jsem si všimnul, že na okraji plesa leží nádobka s olejem, která by při větším prozkoumání bojiště mohla zvrátit situaci. V daný moment už ale bylo příliš pozdě na to, abych mohl něco zachránit, a tak jsem byl nucen načíst poslední uloženou pozici.
Nový projekt Swena Vinckeho mi na mém stroji jel překvapivě dobře. Celek si povětšinu času dokázal udržet stabilní počet snímků i v těch nejvypjatějších situacích. Pády hry či výrazné propady fps jsem v průběhu čtyřiceti hodin prakticky nenaznamenal. Vytknout celku po technické stránce mohu snad jen občas zlobící ovládání, které mi kvůli své mírné topornosti nejednou slušně zatopilo. Snad se autorům podaří do vydání tento aspekt plně doladit.
Tohle nevypadá dobře.
Audiovizuální zpracování Divinity Original Sin 2 je hodně vydařené. Prakticky každá lokace si dokáže svým grafickým kabátcem získat vaši pozornost, díky čemuž si ji následně dobře zapamatujete. Zvukový prvek v žádném ohledu nezaostává za svým na krásu zaměřeným bratříčkem. V určitých momentech ho za pomoci své výraznosti možná dokonce i zastiňuje.
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.