Odklad Doom Eternal nás moc nepotěšil, chápali jsme však, že je občas lepší počkat než ve finále dostat do rukou hru, která není dokončená, a tak jsme se s odložením nakonec smířili. V minulých dnech si toto očekávané dílo mohla hrstka vyvolených novinářů vyzkoušet na vlastní kůži. Jaké dojmy v nich titul z dílen id Software zanechal, zda má tentokrát hmatatelnější příběh a jak se vyvedla technická stránka, vám poví následující odstavce.
Hledáte recenzi na Doom Eternal? Klikněte na odkaz.
• Novinky • Dojmy z Gamescomu 2019 •
Doom Eternal (hra) | Doom (IP)
FPS Doom Eternal je pátý díl herní série Doom. Hru vyvíjí studio id Software a vydává společnost Bethesda Softworks. Hra vychází 20. 3. 2020 na PC, PS4, Xbox One a Stadii, 8. 12., na Switch a 29. 6. 2021 na PS5 a Xbox Series X/S. Bez oficiálního českého překladu. Hra obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenze Doom Eternal | Tipy pro režim Battlemode
• Novinka: 22. 1. 2020 • Autor: Ondřej Zeman
Doom 2016 je pro mnoho hráčů titulem, ve kterém id Software světu ukázal, že umí držet krok s dobou. Někteří tento kousek dokonce považují za nejlepší FPS dekády, díky čemuž se řada novinářů bála, že Doom Eternal nesplní jejich očekávání, nebo je dokonce zklame. Naštěstí se tak nakonec dle různých dojmů z hraní nestalo, za což jsme rádi. Hodně pozitivně byl Doom Eternal vnímán redaktorem serveru Eurogamer. Ten byl nadšen především z plného využití potenciálu enginu id Tech 7, na němž vývojáři postavili gigantický herní svět s vertikálně orientovanými úrovněmi zaplněnými pestrou škálou nepřátel, s nimiž se lze, dle jeho slov, díky citelnému posunu ve směru hratelnosti vypořádat rozličnými způsoby. Z jeho textu bylo očividné, že se už nemůže dočkat vydání.
O mnoho méně nebyl ze tří hodin ve světě Doom Eternal nadšen ani redaktor IGN, který si díky pohybovým hádankám a šplhání přístupným stěnám nejednou při hraní vzpomněl na akční adventury v čele se sérií Uncharted. Podobně jako jeho kolega byl vyloženě unesený z možnosti převzít kontrolu nad démonickou bytostí, v jejíž kůži mohl následně eliminovat své nepřátele. Celek se podle něj značně posunul nejen po stránce hratelnosti, ale také brutálnosti, jejíž úroveň se oproti konceptu prezentovanému v Doom 2016 značně navýšila i díky přidání nových smrtících hraček, jimiž lze démonické bytosti eliminovat. Pozitivně se také vyjadřoval o přítomnosti různorodých vylepšení, cítil se však trošku paralyzován přemírou nabízených možností.
Spokojenost panovala i na Gamespotu. Jeho redaktor vyzdvihoval zpracování nepřátel, komplexnost úrovní, vylepšování zbraní a navýšení herního tempa, jež pomalejším hráčům bude možná činit problémy, protože loudalové se velmi rychle stanou obětmi neustále dotírajících démonických hord. Velký dojem na něj udělala rozsáhlá vesmírná pevnost, ze které bude Doomguy vyrážet na výpravy do různých části Země, jež je okupována monstry všeho druhu. Totožně jako kolegové nebyl nikterak kritický, jelikož ho tato FPS přes svou brutalitu překvapila přítomností prvků vyloženě vyžadujících zapojení mozkových závitů, skrze něž se prostě neprostřílíte, čímž se bude komplet lišit od Doom 2016, který na dumání moc velký důraz nekladl.
Velmi podobný dojem měl z hraní též novinář ze serveru Polygon. Hodně příjemně ho překvapila transformace série v chytrou střílečku, která vlastně už nadále nesází jen na perfektně zpracovanou eliminaci démonů, ale přichází také s hádankami a pohybovými výzvami nutícími hráče stabilně přemýšlet nad jeho kroky. Každý level byl pro něj výzvou vyžadující užití jiné taktiky, čímž vývojáři chtěli docílit navýšení celkové znovuhratelnosti.
Veskrze stejně jako tato čtveřice se vyjadřují i další účastníci celé události, z čehož lze soudit, že má Doom Eternal skutečně dobře našlápnuto. Osobně se jejich pozitivním reakcím moc nedivím, protože záběry z hraní vypadají perfektně, díky čemuž se nemohu dočkat na to, až se 20. března budu moci sám vydat vstříc démonickým hordám.
• Zdroje: Eurogamer, Gamespot, IGN, Polygon
• Novinka: 18. 12. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Éra, kdy se nacházela zbraň uprostřed obrazovky, je dnes minimálně v případě AAA her už dávno minulostí. Pokud člověk chce retro zážitek, musí vždy sáhnout po indie titulu, ve kterém se vývojáři vyloženě snaží hráče opájet pocitem, že staré dobré časy sérií Wolfenstein či Doom jsou zpět. Studio Id Software umí svým fanouškům udělat radost, a tak se jeho vedení rozhodlo, že do vyvíjeného Doom Eternal bude vložen mechanizmus vyskytující se převážně v projektech nezávislých autorů. V chystané FPS nalezneme staromilný úchop pušky, jež nám všemi zbožňované Call of Duty: Modern Warfare nebo Rainbow Six Siege jen tak nenabídnou. A navíc za to autoři nebudou chtít (na rozdíl od tvůrců virtuálních hodinek počítajících K/D) ani korunu.
Osobně tento krok vítám, protože jsem velkým fanouškem staromódních prvků, jimiž se dané série vyznačovaly, takže se už nemohu dočkat, až si tento režim v Doom Eternal aktivuji a postaru si zastřílím do démonických monster. Přestože je informace o ve středu umístěné pušce zásadní novinkou, mám tu pro vás vedle ní ještě nový trailer, jenž byl do světa vypuštěn v rámci The Game Awards 2019. Vidět v něm máme možnost démony rubajícího Doomguye, jehož schopnosti a výstroj z něj dělají mašinu na zabíjení, proti níž nemají po krvi bažící pekelníci žádnou šanci. Kromě divoké akce je nám v něm mimoto připomenuto aktualizované datum vydání, k němuž dojde 20. března na PC, Xbox One a PS4, pokud ovšem opět nedojde něčemu neočekávanému, a celek nebude odložen.
• Zdroje: YouTube (SpottinGames, IIRevenant), PC Gamer
• Novinka: 9. 10. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Po dobrých zprávách musí vždy následovat ty špatné. Zatímco nás Blizzard potěšil tím, že ohlásil nový patch pro World of Warcraft: Battle for Azeroth znamenající prakticky pomalý nástup dalšího datadisku, vývojáři z Id Software přišli s novinkou, po jejímž přečtení mě zaplavil smutek. Doom Eternal se odkládá na příští rok. Hlavním důvodem odkladu má být dle serveru videogameschronicle snaha jeho tvůrců celek vyladit, díky čemuž hráčům v následujících měsících dodají hru, která bude moci hrdě nosit kultovní jméno. Současná verze jim totiž přišla natolik nevýrazná, že se rozhodli na titulu ještě řádně zapracovat, což jim nelze příliš vytýkat, protože je lepší vydat dokončený projekt, než vypustit do světa nedodělek, který by následně novináři rozcupovali ve svých recenzích.
Vedle oznámení odkladu vývojáři z Id Software ohlásili, že po vydání bude v jejich hře přítomen Invasion režim, který umožní hráčům podobně jako v sérii Dark Souls vstupovat do světů jiných hrajících jedinců. Namísto svého vlastního avatara však budou disponovat některým z démonických monster, v jejichž kůži se postaví proti majiteli daného vesmíru, jehož úkolem nebude nic menšího než příchozího démona eliminovat dříve, než z něj udělá krvavý flek. Osobně počítám s tím, že budete moci zvolit, zda chcete absolvovat příběh osamoceni, nebo s občasnými invazemi. Pokud se nyní ptáte, kdy tedy nakonec Doom Eternal vlastně zavítá na naše disky, odpovědí je datum 20. března 2020, během něhož by měla očekávaná FPS dorazit na PC, Xbox One, PS4, Nintendo Switch a Google Stadia.
• Zdroje: YouTube (Bethesda Softworks), VGC
• Novinka: 2. 10. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Zatímco u některých titulů představuje hra pro více hráčů něco, co vás u nich dokáže udržet po desítky a při troše štěstí možná i stovky hodin, určité projekty disponují multiplayerem, který člověka velmi rychle omrzí, což jejich vývojáře ve finále mrzí. Jedním z děl, u nichž se tato složka zrovna dvakrát nepovedla, byl rozhodně Doom z roku 2016, u kterého jste se boje proti lidem přejedli dříve, než se vám podařilo absolvovat prvních deset úrovní. Přestože mám tuhle sérii skutečně hodně rád, ani já jsem si k němu nedokázal najít cestu, a to se mi u tohoto žánru stane opravdu jen málokdy. Vzhledem k rychlému odlivu komunity jsem zřejmě nebyl sám, a tak si tvůrci řekli, že u Doom Eternal zkusí trošku jinou taktiku, s níž si snad stabilní osazenstvo vytvoří.
Prakticky úplně odstranili těžkopádný Deathmatch, který frčel možná tak před deseti lety, a nahradili ho Battlemodem, jenž se má stát jedním z primárních tahounů Doom Eternal. Přestože se to určitým členům komunity jistě moc zamlouvat nebude, vývojáři podle svých slov v rozhovoru pro server Gameindustry reagují především na její úpěnlivé prosby, protože většina jejich zástupců volala po tom, aby byl nezáživný a pro některé vyloženě nepřístupný Deathmatch vymazán. Osobně tomuto tvrzení moc nevěřím, dokážu si však představit, že skutečně takovýto hráči existují, jelikož jsem se nejednou setkal s jedinci, kteří hru v momentu, kdy jim nešla, ihned pakovali z disku. Nevím ovšem, zda tvůrci kráčí ideální cestou, mezi fanoušky sérii Doom se totiž jistě najdou lidé, kterým bude tento multiplayerový režim chybět.
Vedle negativních reakcí komunity má být dalším důvodem k odstranění režimu Deathmatch také skutečnost, že se vývojáři chtějí intenzivněji věnovat návrhu kampaně pro jednoho hráče. Ta má dle slov tvůrců představovat inovativní zážitek, v jehož rámci už nebudete jen kosit monstra jako ve starých dílech této série. Každá úroveň má hráči nabídnout unikátní zážitek, přesně tak, jak tomu podle jejich mínění má u titulu s cenovkou kolem 60 dolarů (1500 Kč u nás) být. Co si budeme povídat, každý fanoušek her pro sólisty je tímto prohlášením nadšen, protože co jiného by jej mělo potěšit více, než oznámení, že si autoři daného díla dají záležet na tom, aby tažení za něco stálo. Jisté v tomto ohledu však není nic, a tak nyní můžeme doufat v to, že nejde jen o plané řeči.
• Zdroje: YouTube (TommyT999), Gamesindustry
• Novinka: 29. 7. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
V novém Doomu z roku 2016 nepředstavoval multiplayer něco, na co by byli vývojáři nějak zvlášť hrdí, což nakonec vedlo k tomu, že jej začali zanedbávat. Osobně se jim moc nedivím, protože zpracování tohoto aspektu bylo skutečně slabé a jen málokdo mu ve finále věnoval více než několik desítek hodin. Jsem proto rád, že se tvůrci ze své chyby poučili a v Doom Eternal přišli s novým konceptem citelně se lišícím od toho, co nabízela jejich předchozí hra. Prim má tentokrát hrát režim Battlemode stavící dva jedince kontrolující démony proti osamělému lovci. Ten má k dispozici plně vyzbrojeného Doomguye, jehož úkolem není nic menšího než se s problémovými obyvateli pekla vypořádat. Cílem monster je naopak zbavit se hrdiny dříve, než se mu je obě podaří poslat tam, kam patří.
Hráčům, kteří se budou snažit zabít Doomguye, nabídne Doom Eternal celkem 5 specificky laděných démonů, v jejíchž kůži se budou moci vrhnout do boje. K dispozici jim bude dál třeba kultovní Revenant, tuhý Marauder, proradný Archvile, extrémně odolný Mancubus či překvapivě otravný Pain Elemental, který se bude vznášet nad bojištěm a střílet do poslední naděje lidstva podivně vypadající projektily. I když vypadají monstra na první pohled nebývale silně, sama proti Doomguyovi nebudou mít prakticky žádnou šanci. Pokud budou chtít zvítězit, nezbude jim nic jiného než aktivně kooperovat a užívat své unikátní skilly k tomu, aby svého oponenta stabilně oslabovali. Kromě vyloženě útočných schopností budou příšery disponovat také možností přivolat na bojiště kreatury ovládané AI.
Doomguy bude prostě nepřítelem, kterého nebude snadné složit, a tak démoni musejí neustále vymýšlet nové strategie a cesty, jak se mu dostat na kobylku. Ani hrdinný zachránce lidstva by to však neměl mít snadné, vzhledem k tomu, že proti němu má stát přesila, nezbude mu než k její eliminaci využívat všechny dostupné prostředky. Když se mu však povede zabít dostatečně rychle oba přítomné démony, dříve než oni eliminují jeho, dá mu Doom Eternal k dispozici nabídku schopností, z nichž si může vždy jednu vybrat. Šampion si má možnost touto cestou vylepšit zdraví, štíty či efektivitu některých zbraní. Ve finálních fázích hry si dokonce lze takto otevřít ultimátní BFG, s níž zabijete dva protivníky bez jakékoliv námahy.
Battlemode podle všeho představuje možnost, jak si může hráč spolu s přáteli vychutnat aspekty z kampaně pro jednoho hráče v řádně krvavém zápase. Když vás omrzí, budete se dle slov vývojářů moci pustit do příběhu Doom Eternal, který proti vám postaví nového démonického nepřítele, takzvaného Doom Huntera, a ten na představených záběrech vypadá skutečně tuze, snad se s ním nebudeme setkávat moc často.
• Zdroje: YouTube (Bethesda Softworks, Punish)
• Novinka: 10. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Celá prezentace zacílená na Doom Eternal byla na E3 2019 odstartována příběhovým trailerem, ve kterém k vyvolenému promlouvala prastará entita rozhodnutá vzít Doomguyovi veškerou naději tím, že mu nastíní neblahý osud lidstva. Doomguy se překvapivě rozhodne nevzdat a odstartuje v pekelných hlubinách takovou řež, že se mu většina démonů bude snažit vyhnout obloukem, a když už se s ním náhodou setkají, nedopadne to s nimi moc dobře. Jakmile pořádně vyčistí Peklo, vydá se vstříc dobrodružstvím mimo něj, těšit se tím pádem můžeme na řádnou porci zábavy v rozsáhlém spektru ručně navržených úrovní.
Druhá část prezentace Doom Eternal byla zaměřena více na hratelnost samotnou než na příběh. Vývojáři nám v ní ukázali, nebývalou škálu výzev, kterým při hraní jejich díla budeme muset čelit. Hodně budeme v tomto díle používat oblek, jenž v minulosti hrál spíše druhořadou roli. Prakticky by se dalo říct, že se tvůrci rozhodli ve svém projektu vrátit ke kořenům série, při jejímž hraní člověk neustále nacházel tajné vchody, přeskakoval zrádné propasti nebo byl nucen jinak testovat své pohybové schopnosti. Prostor v této fázi dostal také soubojový systém, který podobně jako u jiných sérií prošel řadou změn, krvavý základ však zůstal, nebo lépe řečeno byl značně vylepšen.
Po představení příběhu a různých herních prvků se na scéně objevila sběratelská edice s helmou kultovního Doomguye, kterou si je možné podobně jako helmu z Fallout 76 nasadit na hlavu a vydat se s ní do ulic. Jakmile byla světu ukázána kolektorka, vrátili se na pódium tvůrci, aby odstartovali poslední část prezentace svého dílka zacílenou na multiplayer. V tom se střetává hráč se dvěma oponenty, kteří mají pod kontrolou démonické zrůdy, jejichž cílem není nic jiného než srazit Doomguye k zemi a vyrvat mu srdce z těla. Na celku jde vidět, že se fandové série Doom mají nač těšit. Pokud náhodou patříte mezi ně, zakroužkuje si v kalendáři 22. listopadu, kdy Doom Eternal vychází na Stadii, PC, Xbox One a PS4.
• Zdroje: YouTube (Bethesda Softworks)
• Novinka: 10. 8. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Už na E3 2018 bylo víceméně jasné, že se v novém Doom Eternal podíváme na Zemi zaplavenou démonickými silami. V nejnovějších záběry z hraní máme možnost vidět bojiště plné démonů, pokřivených lidských bytostí a různých futuristických stvůr snažících se srazit hlavního hrdinu na kolena i za cenu svého života. Svět, na který zavítáme, je v troskách a naším primárním úkolem bude zřejmě jeho pořádné vyčistění od všeho pekelného neřádstva.
Spektrum zbraní se v Doom Eternal dočká čerstvých přírůstků. Do rukou vám bude dána vysunovací čepel, ramenní plamenomet, klasická dvouhlavňová brokovnice a řada dalších nástrojů smrti, jež bude možné opět upravit tak, aby co nejvíce vyhovovaly vašim záměrům a choutkám. Přítomna budou též různá vylepšení, lékárničky, zbroje a klíče, které budete využívat především k otevírání nových lokací a skrytých prostor.
Hodně zásadní roli bude v Doom Eternal hrát okolní prostředí. Váš oblek můžete využít ke šplhání po určitých typech stěn, skákání mezi jednotlivými body, rozbíjení nestabilních sutin či k přitažení k nepříliš vzdáleným nepřátelům, jejichž těla lze použít jako dočasné záchytné body. Celková hratelnost bude podle všeho o něco dynamičtější než v předchozím díle, což minimálně za sebe vítám s otevřenou náručí.
Po vzoru Dark Souls by měla být i v Doom Eternal přítomna možnost napadat světy jiných hráčů, kteří budou útočníkům čelit v kůži legendárního Doom Slayera. Zástupci ofenzivního týmu se mohou vtělit do některého z démonů. Vydat se na lov budou moci buď osamoceni, nebo skupině, čímž tvůrci jistě potěší na kooperaci zaměřené jedince, jež zároveň touží po tom škodit jiným. Vedle tohoto prvku vám bude v Doom Eternal dán k dispozici také klasický multiplayer.
Z aktuálně prezentovaných záběrů je očividné, že tvůrci Doom Eternal opět vsadí na hratelnost, díky níž uspěl i první díl této znovu nastartované značky, která si hráče získala především svižným tempem, perfektní soundtrackem a vysokou návykovostí. Abych byl upřímný, nečekal jsem od tohoto kousku nic jiného, takže minimálně za sebe mohu říct, že jsem čerstvým gameplayem představeným na QuakeCon 2018 velmi potěšen.
Bohužel, zatím jsme se nedočkali data vydání. Uvidíme, jestli nějaké upřesnění nepřijde na blížícím se Gamescomu.
• Novinka: 14. 6. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Podobně jako v případě The Elder Scrolls VI nebyl ani trailer k DOOM: Eternal z těch nejdelších. Bethesda připravovaného nástupce kultovní FPS Doom II: Hell on Earth (1994) představila v necelé minutě. Hned na startu jsme měli možnost vidět démony semletý svět plný mrtvých lidských těl, rozbořených budov a pomalu mizejících ruin, které na Zemi zůstaly po našem druhu.
Ano, čtete správně. DOOM: Eternal se bude podle slov tvůrců odehrávat na našem domovském světě, stejně jako klasika Doom II: Hell on Earth. Hlavní hrdina by neměl být nahrazen, takže opět dostaneme do rukou Doomguye, který má v eliminaci démonických hord mnohaletou praxi. Spektrum nepřátel, jež se mu v teaseru staví do cesty, vypadá podobně jako v minulém Doom. Těšit se tím pádem můžeme na slušnou škálu příšer bezhlavě nabíhajících na naší dvouhlavňovou brokovnici.
Záběry z E3 2018 toho neřekly málo, vývojáři nám však přeci jen mohli představit trošku víc. DOOM: Eternal prozatím nemá pevně stanovené datum vydání a ani platformy, na nichž se objeví. S vysokou pravděpodobností se bude jednat o titul staré generace nebo lépe řečeno aktuálního HW, takže se na něj mohou těšit fandové na PC, PS4, Xbox One a možná dokonce i Nintendo Switch. Více bychom se měli dozvědět na letošním QuakeConu, který se uskuteční v první polovině srpna.
• Dojmy z GC 2019: 29. 8. 2019 • Autor: Filip Němec
K sérii Doom se vracím velmi často. Každých pět let vyjde nová edice remasteru původních třech dílů a když Doom zavítal na PlayStation VR nebo Switch, rovněž jsem neodolal. Přesto je pro mě tato série reprezentantem stojatých vod herního průmyslu. Pokus o hororovější pojetí třetího dílu sice nebyl špatný, ve všech ostatních dílech se však série vždy vrátila k původnímu konceptu frenetické akce, kde hbité nohy a rychlé mačkání spouště kolikrát vynahradí přesnou mušku.
Na letošním Gamescomu jsem si však uvědomil, jak moc autorům křivdím. Přitom právě oni by mohli klidně usnout na vavřínech a kašlat na inovaci. I přes osvědčený koktejl rychlé akce a smrti chtivých démonů vždy přinesou několik novinek, které mnohdy významně rozšíří původní ideu.
Patrně tou nejzásadnější novinkou je výrazné rozšíření pohybového repertoáru hlavní postavy. Zamáčknul jsem nostalgickou slzu v oku při vzpomínce na to, že v prvních dvou dílech se nešlo ani rozhlížet po vertikální ose a vyrazil jsem do tutoriálu, jenž mi představil nejen double jump, ale také rychlý úskok ve vzduchu (air dash) či houpání se na trubkách podobně jako v Mirror's Edge. To vše samozřejmě ve jménu co nejrychlejší hratelnosti a za účelem nepřerušovaného ničení démonů. Dash ve vzduchu je skvělým nástrojem, který vám zachrání kůži při špatně načasovaném skoku a žluté trubky vyčuhující ze zdí také jako by byly pro svět Dooma přímo stvořeny.
Nejzásadnější inovací je však skákání po zvětralých stěnách, do kterých se můžete svými rukavicemi zaklesnout a skočit na další zeď či pevnou zem. V tutoriálu tento prvek fungoval skvěle, v klasické misi mi už však připadal jako něco navíc, co mi do klasické hratelnosti příliš nesedí. Navíc mám pocit, že autoři tyto akrobatické prvky se zdmi přidávají záměrně jako takové parkurové minihry a nevyužívají je jako součást pohybu po arénách, kde zabíjíte stovky pekelných stvůr. Zatím si ale v tomto případě nechávám otevřenou mysl, protože jsem dostal k vyzkoušení pouze jednu misi a finální obrázek může být zcela jiný.
Co si naopak troufnu vychválit do nebes (nebo spíše do pekel?) už nyní, je získávání munice či zdraví z odlišných způsobů zabíjení protivníků. Zatímco v rebootu z roku 2016 šlo eliminací oslabených nepřátel získat chybějící zdraví, v Doom Eternal se budete moci dozásobit prakticky čímkoli a ihned. Takzvanými Glory kills, tedy ručním doražením již předchozími ranami zubožených nepřátel, získáte nejen tolik potřebné zdraví, ale také se vám doplní ukazatel Blood Punch, což je nový ultimátní útok zblízka a jde o podstatně silnější alternativu klasického melee (které je ale v případě Doomguye i tak dost ničivé).
Naopak eliminace démonů pomocí notoricky známé motorové pily vám pak doplní rovněž neustále mizející náboje. Další alternativou pak je zabíjení hořících nepřátel, z těch vám totiž vypadne zcela nový prvek, kterým je brnění. Pravda, zde se autoři vrátili ke konceptu z prvních dvou dílů, kde jsme tak rádi nalézali zelená brnění doplňující armor ukazatel. Zapalování nepřátel pak není žádná věda, k tomu vám totiž dopomůže další vychytávka, jež má v Doom Eternal reprízu – malý kompaktní plamenomet usazený na vašem levém rameni. Skoro by se chtělo říct, že tahat oheň do pekla je jako nosit svěcenou vodu do nebes, ale démoni kupodivu vaši plamennou show zrovna dvakrát nemilují.
Novinek v herních mechanikách či jen arzenálu je podstatně více, zmínit musím například vystřelovací hák u brokovnice (ano, té dvouhlavňové brokovnice, která znamená totéž co gravity gun pro sérii Half-Life či kolíkovač pro F.E.A.R.). Hák vám dovolí se kdykoli přitáhnout ke většině nepřátel a udržet tím žádané kombo. Podobně jako třeba u blížícího se Borderlands 3 i v tomto případě autoři sáhli po nových sekundárních módech, jež sice nejsou tak bláznivé jako ve zmíněné open world akci, ale o to jsou ničivější.
Dobře, nové zbraně, nová hratelnost, ba dokonce i nové způsoby, jak motorovkou naporcovat nepřítele. Co mě však uchvátilo nejvíce, je nový destrukční model démonických protivníků. Dnes už jsme zvyklí, že můžeme nepříteli ustřelit jednotlivé končetiny, ba je dokonce jako hadrové panenky přišpendlit ke zdi. Doom Eternal však přichází s novou úrovní ničení živých tkání. Sledovat, jak se kulky rotačního kulometu zařezávají do démona a z jeho břicha dělají postupně cedník, zatímco ostatní orgány se snaží zoufale bojovat dál, je úchvatné. Téměř jsem upadl do transu v momentě, kdy jsem brokovnicí sypal do Cacodemona spršky broků a z kulatého pekelníka postupně odpadávaly kousky krvavého masa, zatímco tělo začalo řídnout a tu a tam jsem začínal vidět skrz.
Jak moc mě Doom Eternal pohltil, jsem si uvědomil až v momentě, kdy jsem zemřel a můj mozek mě na pár sekund odpojil od obrazovky, abych se rozhlédl kolem sebe a zjistil, že všechny ostatní herní stanice jsou prázdné a za mnou stojí obsluha stánku s provinilým pohledem značícím, že je to opravdu mrzí, ale už bych měl jít. Za rohem totiž čekala další parta hráčů nadržených na likvidování démonů z pekla.
Hratelností vychází Doom Eternal ze svého tři roky starého předchůdce a jen těžko byste v současnou chvíli hledali akční hru, která je tak násilná, tak rychlá a tak extrémně náročná na vaše reflexy. Pokud vám předchozí díl neseděl, dvojce se vyhýbejte jako démoni plamenometu, jestli jste si však reboot z roku 2016 oblíbili, Eternal vám bude připadat jako starý známý a nadopovaný novými experimentálními steroidy ze srdcem tartaru. Ostatně autoři slibují mimo jiné až 2x tolik nepřátel na obrazovce a já nemám důvod jim to nevěřit.
Mimo to se vrací skladatel Mick Gordon, takže i po hudební stránce, která je pro Doom tak pověstná a důležitá, bude vše perfektně sladěnou symfonií. Jen s tím rozdílem, že v této symfonii se pěstí drtí lebky, kanóny vás vystřelují napříč vesmírem a démoni před vaší hlavní tají jako zmrzlina v horkém létě. Jestli bude Doom Eternal opravdu taková pecka, jak si myslím, zjistíme 22. listopadu, kdy hra vychází na PC, PS4, Xbox One a po vzoru svého předchůdce také na Nintendo Switch.
• Zdroje: Vlastní (Gamescom 2019)
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky (předpoklad) |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2400 3.1GHz / AMD FX-8320 | Intel Core i7-3770 4-Core 3.4GHz / AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 670 / Radeon HD 7870 | NVIDIA GeForce GTX 970 4GB / Radeon R9 290 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 55 GB | 55 GB |
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.
Doom Eternal vychází 20. března 2020 na PC, PS4, Xbox One, Switch a Stadia. O novinkách vás budeme informovat.