• Autor: Ondřej Zeman
Některé herní tvůrce má člověk neodmyslitelně spojené se značkami, jimž umožnili vzniknout, což jim následně nedává moc prostoru k tomu, aby zkusili jiný žánr. John Romero je postavou, která definovala první krůčky řádných FPS her. Možná právě proto by jen málokdo řekl, že právě on se pustí do vývoje tahovky. Na stará kolena se do toho ovšem přeci jen dal, díky čemuž tu máme gangsterskou strategii Empire of Sin, o níž vám řekne více naše recenze.
Empire of Sin (hra)
Tahovou strategii Empire of Sin vyvíjí studio Romero Games a vydává společnost Paradox Interactive. Hra vychází 1. 12. 2020 na PC, PS4, Xbox One a Switch bez české lokalizace a multiplayeru. | Homepage
Články: | Recenze
Určité společenské nálady, události a politické kroky nejednou umožnily vyšplhat k moci těm, kteří by se k ní za normálních okolností dostali skutečně jen těžko, nebo když už, tak nikdy v plné síle. Jedním z nepříliš šťastných tahů bylo schválení prohibičního zákona, jenž odstartoval kapitolu dějin, na kterou v USA nevzpomínají moc rádi. Jak by také mohli, když se jednalo o etapu, kdy se gangy produkující alkohol bez větších skrupulích masakrovaly nejen někde v zapadlých skladech, ale také v ulicích velkých metropolí. Ty byly doslova plné různých organizací, jejichž vůdci se chtěli na úkor jiných dostat až na vrchol, což umožnilo zazářit třeba Al Caponemu. Jak však ukazuje kampaň Empire of Sin, tento násilnický cvalík nebyl jediným hráčem v partií, kterou může vyhrát pouze jeden.
Vedle něj se do boje o Chicago vrhla řada dalších postav, jimž osud ve finále moc nepřál. Zde však máte možnost historii změnit a vydat se do boje buď za budoucího krále, nebo za některého z jeho méně úspěšných soků, jimž v prohibičních časech štěstí nepřálo a na vrchol se prostě nedostali. K dispozici je vám dáno celkem čtrnáct velmi specifických postav s unikátními bojovými, ekonomickými a diplomatickými bonusy, jež do jisté míry určují, po jaké cestě je dobré se s nimi vydat, a kterým praktikám se naopak vyhnout obloukem. Za zajímavý osobně považuji fakt, že vedle jedinečných dovedností disponují jednotliví začínající šéfové podsvětí také osobitým příběhovým pozadím a dějovou linkou, kterou v jejich kůži při expandování svého impéria rozvíjíte.
Odstartovat svou zločineckou dráhu můžete v Empire of Sin v kůži irského gangstera Deana O'Baniona, irskoamerického míšence Franka Ragena, nebo Angela Genny, který se do historie zapsal nejen jako zločinec, ale také jako tvůrce plánu vraždy O'Baniona. Vedle reálných postav, jež zalévaly ulice Chicaga krví, nabízí toto dílko také několik ženských protagonistek majících v roce 1920 stejná práva a možnosti jako muži. Můžete se ujmout spanilé Goldie Garneau, cirkusačky Maggie Dyer, francouzské emigrantky Stephanie St. Clair, nebo nesmlouvavé Irky Mabel Ryley. Sám jsem si z přítomných vybral postarší dámu Elviru Duarte, jíž byla vzorem prababička Johna Romera, takže je to drsná dáma bez jakýchkoliv skrupulí.
Empire of Sin - Elvira Duarte Start I GEM (Gameplay)
Elvíra je drsná baba, která nemá problém s trochou štěstí sama vystřílet za cenu několika šrámů klidně skladiště plné nepřátel.
Elvířin vzhled nebyl jediným důvodem, proč jsem si tuto důchodkyni zvolil. Na první pohled mě u ní upoutala schopnost ďáblův dech. I když by si jeden pomyslel, že by tato dovednost mohla být získána absencí čištění zubů, není to tak. Stará paní je vybavená speciálním parfémem, který může jednou za čas stříknout pod nos svým nepřátelům, čímž je otráví smrtícím jedem, jenž z nich dočasně udělá poslušné loutky. Prostě a jednoduše bába, co má styl. Ne že by ostatní neměli zajímavé trumfy, vedle již zmíněného dechu mi však nepřišly dostatečně účinné pro můj styl hraní. Samotná balance jednotlivých postav mi ovšem přišla zpracovaná velmi dobře, díky čemuž jsem se při eliminaci šéfů podsvětí nejednou zapotil.
Po vybrání jednoho z vůdců podsvětí vaše první krůčky v Empire of Sin povedou do jedné z menších čtvrtí, o kterou se dělíte nejen s potenciálními soky, ale také obyčejnými zlodějíčky bez jakýchkoliv konexí. Právě ti se stanou při každé hře vaším primárním cílem, protože nemají způsob, jak vaší agresivní organizaci efektivně čelit, takže většinu jejich budov zaberete i bez toho, že by se vaše postava skutečně výrazně zapotila. Samotná expanze tu probíhá především tak, že obsazujete konkurenční sídla, načež je buď zdemolujete, vyrabujete, nebo prostě začleníte do své říše a uděláte z nich tak svůj podnik. Zatímco demolice a rabování vás nestojí ani dolar, za vytvoření stabilního zdroje příjmů musíte vždy zaplatit nemalé peníze.
Cena, již je nutno zaplatit, je definována především tím, co vlastně chcete v uvolněných prostorách provozovat. Nejnáročnější na finance jsou varny alkoholu, jedná se totiž o činnost, která podporuje všechny ostatní aktivity vašeho impéria. Když na jejich rozjetí nemáte, můžete si otevřít kasino, tajnou nálevnu nebo bordel, v němž se penízky také slušně točí. Nejméně náročným byznysem je provozování hotelů, jenže jak už to tak bývá, nejedná se o úplně ideální cestu ke zbohatnutí, protože malé investice prostě velké zisky nepřinášejí. Celkově však nepatří žádný z podniků mezi něco, oč se není po prvním financování nutné starat. Každé místo lze následně vylepšit, čímž mu zajistíte lepší ochranu před policií a gangstery, nebo navýšíte jeho profity.
Jak už bylo řečeno v předchozích odstavcích, ve městě nebudete pouze vy a neorganizované skupiny, které lze snadno rozprášit a zabrat jimi okupovaný majetek. Vedle vás tu budou také další gangy se silnými vůdci a ti mají podobné ambice jako vy. Jen málokdo se ovšem dokáže na tomto krvavém hřišti prosadit sám, a v ten moment přichází na řadu diplomacie. Ta je tu obdobně jako u většiny děl, na jejichž produkci se určitým způsobem podílí společnost Paradox Interactive, na hodně vysoké úrovni. Tvořit díky jejímu zpracování můžete s ostatními gangstery obchodní dohody, i křehké aliance, které většinou vydrží do momentu, než oponent spatří známku slabosti.
Empire of Sin - Death of Al Capone I GEM (Gameplay)
Al Capone je postavou, s níž si není radno zahrávat. Když ho však v Empire of Sin získáte na svou stranu, dokáže za vás vyřešit nejeden problém.
Vzhledem k tomu, že se jedná o tahovou strategii orientovanou na mafii, neschází tu kromě tradiční diplomacie ani pokoutní dohody. Objednat si skrze ně máte možnost nájemnou vraždu, požadovat peníze od těch, kteří vám dluží maličkost, nebo požádat silnějšího hráče o protekci, jež vám umožní přesunout své síly do ofenzivy, zatímco vám bude dočasný kamarád krýt záda. Abych řekl pravdu, zpracování kooperace jednotlivých skupin proti ostatním uskupením patří vedle propracovaného systému budování impéria mezi jedny z nejvýraznějších prvků Empire of Sin. Hráč má díky tomuto aspektu stále pocit, že se ve městě něco děje, a hlavně že není pouze jediným aktérem celé bitvy o Chicago, což se mi na dílku Romero Games neskutečně líbí.
Jakožto každá správná tahová strategie vám Empire of Sin nabídne tradičně laděný soubojový systém, který jsme mohli vidět kupříkladu už u série XCOM. Všichni hrdinové mají v základu dva akční body, jež mohou použít na útok, pohyb, nebo užití některého z mnoha předmětů, které vám dávají vývojáři z Romero Games k dispozici. Malá ve výsledku není ani škála zbraní, které lze naverbovaným postavám, či vašemu bossovi vrazit. Nabídnuty jsou vám tu pušky, brokovnice, pistole, lehké kulomety a samopaly, mezi nimiž neschází legendární mafiánská zbraň Thomson, známá též pod přezdívkou Tommy Gun.
Paleta unikátních profíků, jež lze vyslat do akce, je nebývale pestrá, takže je z čeho si vybírat. Specialisté své služby ovšem nenabízejí každému. K tomu, abyste je mohli najmout, potřebujete jistou míru respektu získaného skrze vraždy a expanzi. Ani ten vám však náklonost jednotlivých ostrých hochů nemusí zajistit, protože všichni disponují komplexními osobními příběhy, jež jim neumožnují spolupracovat s jistými lidmi, kvůli čemuž je nutné partu sestavovat skutečně pečlivě. V rámci vývoje postav vám tento kus vzhledem k relativně omezenému evolučnímu stromu dech asi nevezme, osobně s tím však nemám až takový problém, přeci jen se nejedná o čistokrevné RPG. Hůře, než s omezeným formování hrdinů, jsem se při hraní smiřoval s designem interiérů, v nichž bojujete.
Tvůrci Empire of Sin si totiž s boji odehrávajícími se uvnitř budov moc práce nedali. Po většinu času proto budete dobývat víceméně stejná bojiště, což po čase vede ke stereotypnímu pocitu. O kapku lépe, než sekundární pole, jsou navrženy primární základny gangů. Ty jsou zpracovány kreativněji než permanentně obrážená skladiště a špinavé bordely, v nichž strávíte téměř polovinu herního času, stále však nejsou třeba tak kvalitní jako úrovně v Divinity: Original Sin 2, nebo XCOM 2. Nečekejte tím pádem, že byste v nich našli explozivní sudy či jiné prvky, které by bylo možné použít k eliminaci nepřátel, z čehož jsem jakožto fanda prvků v prostoru, s nimiž mohou všímavější jedinci pracovat, moc velkou radost neměl. Mohlo být líp.
Empire of Sin - Death of Angelo Genna I GEM (Gameplay)
Souboj s Angelem Gennou byl díky jeho schopnosti vrhat nože dosti náročný, protože byl schopen během chvíle mé věrné slušně podrásat.
Dalším relativně zásadním problémem jsou vedle značně odfláknutých úrovní také bugy, s nimiž jsem se bohužel setkával častěji, než bych sám chtěl. Vypořádávat jsem se musel převážně s mizející hrdinkou a nepřáteli odmítajícími dokončit svůj tah, kvůli nimž jsem nejednou musel restartovat celou hru. Zatímco bugy nás budou ještě nějaký ten pátek jistě trápit, optimalizace je naštěstí na vysoké úrovni, takže si hraní užijete na nejvyšší detaily i na středně silných strojích.
Na Empire of Sin jsem se jakožto správný fanoušek strategií z prostředí mafie neskutečně těšil. Nakonec jsem od Romero Games dostal nadprůměrný titul sázející primárně na kvalitní zpracování postav, zajímavé příběhové zasazení, promyšlenou správu impéria a poutavou diplomaci, která se tu skutečně povedla. To samé bohužel nelze říct o designu úrovní, v nichž trávíte většinu času. Jsou totiž překvapivě odfláklé, kvůli čemuž si bitvy na sto procent budete vychutnávat pouze několik hodin, než nastoupí stereotyp. Mimoto jsou v Empire of Sin přítomné ještě různě závažné bugy, jež vás nejednou donutí si nějaký ten zbytečný souboj zopakovat.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Kopii pro recenzi poskytl vydavatel Paradox Interactive.
• Zdroje: Vlastní
Tahová strategie Empire of Sin z dílen Romero Games je titulem, který v určitých ohledech exceluje a v jiných mírně selhává. Doporučit jej mohou především takticky nenáročným hráčům toužícím už nějaký ten pátek po tom, aby si mohli vybudovat své zločinecké impérium v éře prohibice. Náročnější stratégové by měli koupi pečlivě zvážit.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 8.1/10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-530 / AMD Phenom II X3 720 | Intel Core i5-4460 / AMD Ryzen 5 3400G |
Grafická karta | Nvidia GeForce GTX 460 (1GB) / AMD Radeon R7 250 (2GB) | Nvidia GeForce GTX 770 (2GB) / AMD Radeon RX 470 (4GB) |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 10 GB | 10 GB |
• Zdroj: store.steampowered.com (27. 11. 2020)
• Novinka: 21. 8. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Hlavním hrdinou dnes vypuštěného traileru je Al Capone. Vyprávěn je skrze něj příběh budování impéria, v jehož čele nyní stojí. Na samém počátku své cesty vyčistil nelegální bar, a vytvořil z něj svůj vlastní podnik, který postupem času vylepšil natolik, že se z něj stala prosperující nálevna s obstojným obratem. Jakmile se trošku zabydlel, pustil se do budování zločinecké sítě. Armáda, již vytvořil, byla plná působivých postaviček, mezi nimiž bylo možné najít alkoholickou ostro střelkyni, černého hrdlořeza a mladou dvojici, která nakonec propadla vzájemné lásce a vzala roha. Když však došlo na věc, měl ve finále dostatek lidí na to, aby srazil veškerou konkurenci na kolena a vzal za pomoci policie a slušné palebné síly celou metropoli pod svá mohutná křídla.
Empire of Sin - Gameplay Trailer
Al Capone nám v nejnovějším traileru ukazuje, jak v Empire of Sin vytvořit říši za pomoci hrubé síly.
Vývojáři z Romero Games nám skrze aktuálně vypuštěný trailer krásně ukázali, jak přesně bude jejich dílo fungovat. Hráč v něm buduje svou říši a řeší vztahy s ostatními gangstery. Na scéně totiž nebude sám, kromě něj se v ulicích města producírují také členové konkurenčních gangů, které budou mít vždy svého osobitého šéfa, jenž je povede. Spektrum hlavounů má být generováno náhodně, takže v rámci každého průchodu se můžete setkat s odlišnou škálou bossů, s nimiž se bude nutné vypořádat buď za pomoci síly, nebo úplatky a diplomacií, která má rovněž patřit mezi silné zbraně. Pokud vás Empire of Sin zaujalo, budete si na něj muset počkat až do příštího roku, kdy k nám v prvním kvartálu dorazí na PC, Xbox One, PS4 a Nintendo Switch.
• Zdroje: YouTube (Xbox), Tisková zpráva
• Oznámení: 14. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Děj Empire of Sin se bude odehrávat v roce 1920, tedy dvanáct měsíců poté, co byla v USA zavedena prohibice zakazující produkci a distribuci alkoholu. Její uplatnění bohužel nepřineslo očekávaný účinek, namísto snížení zločinnosti došlo k jejímu rapidnímu růstu, protože díru na trhu se rozhodli zaplnit gangy dovážející a produkují různě kvalitní lihoviny. V rámci příběhu Empire of Sin se stanete jedním ze čtrnácti zločineckých šéfů, jehož cílem bude vybudovat říši, která může ve finále konkurovat impériu legendárního Al Caponeho. Každý ze scénářů by měl být dle slov vývojářů z Romero unikátní, protože před jeho startem herní svět vždy vygeneruje počáteční podmínky, díky čemuž se nikdy nebudete moci spoléhat na to, že se příště setkáte s obdobným startem.
Empire of Sin | Announcement Trailer
Při budování svého zločineckého impéria se v Empire of Sin nakonec ušpiní každý.
Jediná startovní podmínka, která zůstane vždy stejná, bude velikost vaší organizace. Pokaždé startujete s malou partou zločinců, jejíž vliv v Empire of Sin pomaličku poroste. Čím dál se ve hře dostanete, tím větší možnosti vám dá. Nakonec můžete s vašimi věrnými bránit svůj majetek a útočit na nepřátelské teritorium, o něž budete chtít rozšířit hranice vaší říše. U tohoto aspektu bude zajímavé sledovat to, jak moc půjde vylepšit obranné systémy a co vše půjde naopak udělat proto, abyste uspěli s útokem na dobře situovanou hernu, či sklad se zbraněmi, který chce logicky každá ze stran pro sebe.
Chicago má být životem kypící město, jež tvůrci Empire of Sin zaplnili reálně působícími postavami disponujícími nejen osobitým charakterem, ale také příběhovým pozadím. S jednotlivci tu půjde diskutovat, vytvářet s nimi aliance, platit jim za jejich služby, nebo je za pomoci jiných odstraňovat z cesty. Vždy si však musíte dávat pozor na to, koho si do organizace pustíte, protože práskač může v Empire of Sin být prakticky kdokoliv. K úplné dominanci nad městem by v Empire of Sin mělo podle slov vývojářů z Romero Games vést více cest. Váš mocenský vzestup nebude muset být tím pádem vydlážděn lebkami vašich nepřátel. Metropoli lze dle dostupných informací ovládnout třeba za pomoci obchodu, dobře přerozdělovaných peněz, či chlastem, který dodáte těm správným lidem.
Nepřátelská kasina a bordely se Empire of Sin stanou častým terčem vaší pozornosti.
Přesný den, kdy k nám Empire of Sin dorazí, v Paradox Interactive prozatím nikdo nestanovil, s Romero Games se aktuálně dohodli jen na tom, že se na něm pokusí dokončit práce na jaře 2020, kdy nám bude umožněno vrhnout se na dráhu zločince jak na PC, tak i na PS4, Nintendo Switch a Xbox One.
• Zdroje: YouTube, tisková zpráva