• Autor: Jiří Fait
Babylon's Fall je... „zajímavé“ kooperativní akční RPG od PlatinumGames – japonských borců na slovo vzatých. Po Nier: Automata a Astral Chain jsem očekával další unikátní zážitek, který měl okořenit nevýrazné vody live-service. Ale i když má hra několik pěkných nápadů a jasně zamýšlený výtvarný styl, Babylon's Fall zaostává ve všech směrech, což má za následek nudný, nenaplňující a zdlouhavý zážitek, který zachraňuje opravdu jen hrst světlých momentů. Více v naší recenzi.
zdroj: PlatinumGames
Babylon's Fall rozhodně nedělá dobrý první dojem – na začátku si pro svého hrdinu (Sentinela) vyberete jednu ze tří frakcí, které určují jeho počáteční vybavení a celkovou estetiku. Huysiané jsou, tedy podle herního popisu, lehce obrnění, Agaviané jsou žoldáci s kladivy, zatímco Geleilionové představují prý svižné, do kožešin a peří oděné zabijáky s luky. Babylon's Fall tak naznačoval, že volba frakce bude mít podobný dopad jako herní třída v MMORPG s popisem, který zhruba odpovídá klasické „svaté trojici“ RPG tříd – tank, léčitel a DD (damage dealer). Ve skutečnosti mohou všechny tři frakce stejně kombinovat své zbraně bez funkčního rozdílu v hratelnosti. Odlišnosti jsou čistě kosmetické.
zdroj: vlastní
Ať už si zvolíte jakékoli „povolání“, ve výsledku to nic moc neovlivní.
Samotná tvorba postavy navíc postrádá jakoukoli smysluplnou rozmanitost. Pokud doufáte, že budete vypadat jinak než japonsky (a genericky) drsně/delikátně, budete zklamáni. Běžně se dostávám do příjemné pasti pečlivého vytváření svých postav, což mi často zabere i několik desítek minut, ale s pouze nevýraznými možnostmi, které jsou v Babylon's Fall k dispozici, jsem byl z této tvorby postavy venku za méně než pět. Vůbec tomu nepomáhá také fakt, že Babylon's Fall je vizuálně až otřesně nevzhledný. Když jsem poprvé otevřel tvorbu postavy, okamžitě jsem couvl a překontroloval nastavení grafiky – nenavolila mi hra automaticky nejnižší úroveň detailů? Bylo něco špatně s mými ovladači?
zdroj: vlastní
Příběh sice asi žádné ocenění nezíská, alespoň však máte nějakou motivaci, která vás po určitou dobu žene kupředu.
V obou případech záporná odpověď, ale i se všemi nastaveními na maximum má Babylon's Fall „vizuální kvalitu“ hry pro PlayStation 3. Navíc jsem se dlouho nemohl zbavit pocitu, že mám špinavý monitor, za což mohl onen unikátní grafický design titulu. Hra se snaží napodobit klasickou olejovou malbu – jako byste se dívali na umění v pohybu. Barvy jsou nanášeny v pruzích a šmouhách, s očividným prolínáním a hustě texturovaným vzhledem modelů postav, který by skutečně mohl být docela působivý. V praxi však vše působí blátivě, nevýrazně a v mnoha případech rušivě.
Když se objeví první cutscéna, na obrazovku se aplikuje filtr, který pokryje obraz jen sotva znatelnými pruhy husté textury, což napodobuje výtvarnou techniku známou jako impasto. Impasto se, podle wikipedie, nejčastěji používá k dodání hloubky a váhy dílu, přičemž vrstvená barva působí jako fyzický kontrast, který přitahuje pohled. Impasto, které se používá s rozmyslem, prý vizuálně zvýrazňuje důležité detaily a ty nedůležité ustupují do pozadí. Jak už ale bylo řečeno, v Babylon's Fall impasto působí spíš, jako by vám někdo škodolibě a neustále štětcem patlal monitor. Je vizuálně rušivá a nelze ji nijak vypnout. Slouží tak pouze k tomu, že vám v boji ještě více znesnadňuje přehled.
zdroj: vlastní
Být vizuálně unikátní ještě neznamená být pohledný. Na tohle se opravdu nekouká dobře.
V předchozích hrách PlatinumGames se skvěle osvědčil čistý grafický design a kontrastní barvy (např. černobílé a kontrastní červené sekvence nepřátel v Nier: Automata), což umožnilo vizuální přehlednost potřebnou pro rychlý styl akce. Babylon's Fall naproti tomu využívá modré projektily vystřelované z modrých nepřátel v nepřehledném prostředí, které se od sebe naprosto neodlišují. Když se snažíte současně vyhýbat přilétajícím střelám, rozpoznávat animace odlišných útoků a vyhýbat se již aktivním kouzlům, je vizuální přehlednost životně důležitá. Tohle se opravdu nepovedlo.
PlatinumGames se dlouho osvědčují jako mistři akčních soubojů, kteří svůj žánr zdokonalují již řadu let – fantastické hry, jako je Nier: Automata, Astral Chain a Bayonetta, to jen potvrzují. Obsahují stylové a plynulé souboje, které jsou přístupné nováčkům a zároveň odměňují zkušené hráče. Jednoduše jsou specialitou této společnosti a kooperativní titul s tímto stylem hraní zněl z počátku jako splněný sen.
zdroj: vlastní
Na papíře zajímavý vizuální styl, v praxi však nepřehledná změť efektů, ve kterých se lehce ztratíte.
Babylon's Fall bohužel nedosahuje ani zdaleka úrovně předchozích titulů od PlatinumGames. Jde o úmorné mačkání povětšinou jednoho až dvou tlačítek s nepřáteli, kteří dovedou nasáknout až směšné množství poškození. Při hře sólo (na rozdíl od kooperace) se navíc objevují vážné problémy s jakoby neexistujícím škálováním (scaling) – v sólovém režimu sice obdržíte menší poškození, zdraví nepřátel se však zřejmě nemění. Několikrát se mi stalo, že jsem se pokusil dokončit úroveň sám (lidé se v rané fázi odpojili), ale musel jsem misi v polovině opustit kvůli naprosté nudě – ze zdraví protivníka jsem útoky ukusoval miliontinu milimetru za vteřinu a kdybych nepřítele mohl začít lechtat, asi bych docílil valnějšího účinku.
V kooperaci je situace o něco lepší, ale boj stále vázne, protože mezi spoluhráči zdánlivě chybí funkční souhra, a to i při útoku na stejné nepřátele. Můžete se například pokusit fungovat jako tank, ale neexistují žádné schopnosti, které by tomu napomáhaly – možnost „tauntovat“ (nalákat na sebe) nepřítele je v takovýchto hrách zásadní. Zde však můžete jen doufat, že se protivník náhodně rozhodne útočit pouze na vašeho „tanka“.
Ve hře navíc chybí mechanismy, které by dodaly pocit týmové spolupráce. Co třeba srazit nepřítele do vzduchu kladivem, umožnit šermíři, aby ho uzamkl do vzdušného komba pomocí nějaké týmové schopnosti a následovala by sniperská rána z luku – doufal jsem v něco podobného (vzhledem ke kvalitě soubojů v předchozích titulech PlatinumGames), ale nic takového zde není.
zdroj: vlastní
„Týmová spolupráce“, pokud se to tak dá vůbec nazvat, funguje akorát v cutscénách – zde si postavy rozumí, ale jakmile přijde na řadu skutečný boj s hráči, jde všechno stranou.
Souboje působí pomale a těžkopádně. Zvláště frustrující je drobné zpoždění při úhybu a skoku, a pokud například začnete animaci útoku, nemůžete ji už (třeba právě úskokem) zrušit. Nepřátelé vás také často srážejí k zemi na bolestivě dlouhé chvíle, které se jim však nedaří strategicky využít. Obtížnost hry Babylon's Fall nakonec spočívá spíše ve vyčerpávající odolnosti vašich protivníků, kteří vydrží opravdu hodně.
Babylon's Fall má několik zajímavých nápadů, například arzenál zbraní, které si s sebou přinesete. Pro každou misi si vyberete čtyři kousky, z nichž každý odpovídá jednomu typu útoku – dvě zbraně slouží jako vaše lehké a těžké útoky a další dvě se používají pro speciální „spektrální“ útok. Každý typ zbraně funguje jinak a teoreticky máte ve svém arzenálu nástroj pro každou hrozbu, které čelíte, což dává pocit rozmanitosti.
zdroj: vlastní
Bossové jsou snad jediní protivníci, kteří vyžadují nějakou větší dávku strategizování. Nakonec však ale skončí na odolnosti – té své, jež je v sólo hře takřka nezlomná, ale hlavně té vaší, tedy jak dlouho budete schopni vydržet.
Nakonec jsem ale v praxi zjistil, že každý úkol se dal snadno vyřešit zběsilým mačkáním tlačítek, a přestože se zbraně lišily, v žádném okamžiku jsem neměl pocit, že by jedna zbraň byla výrazně lepší než druhá. Ve hře Babylon's Fall se vyskytují různí nepřátelé a pro některé musíte zvolit odlišnou taktiku – protivníky se štítem je třeba zasáhnout zezadu, střelce je třeba neustále sledovat a bossové někdy provádějí útoky typu „bullet-hell“ (kdy kolem sebe metají desítky projektilů, kterým se musíte vyhnout). Ty sice představují určitou strategickou výzvu, ale ne takovou, aby byl hlavní bojový akt trvale poutavý.
Co je třeba ale opravdu „vyzdvihnout“, je drzost vydavatele Square Enix ohledně implementování ceny za hru a celkové pojetí ekonomického systému Babylon's Fall. Jde totiž o titul za plnou cenu – 69 euro za základní verzi nebo 109 euro za digitální deluxe edici. Navzdory tomu byla hra uvedena na trh s battle passem a kosmetickými mikrotransakcemi, které jsou vám vmeteny do tváře téměř okamžitě po spuštění hry.
zdroj: vlastní
Celkem záhy po spuštění zjistíte, že Babylon's Fall se z vás bude i po zaplacení plné ceny snažit vyloudit další peníze, kdykoli to jen půjde.
Kdyby šlo o free-to-play záležitost s volitelnými nákupy ve hře, mikrotransakce by byly jakž takž pochopitelné (navíc zde neexistuje PvP, takže si, teoreticky, nelze na nic stěžovat), ale s prémiovou cenovkou se očekává kvalita, která zde prostě neexistuje. O to více zarážející to je v tomto případě – jedná se totiž o zkušené vývojářské studio PlatinumGames, a navíc vydavatele Square Enix. Museli se tvůrci Nier: Automata a Bayonetty podvolit „pánům“ ze Square, kteří se zřejmě nepoučili z pochybného Marvel's Avengers, a vytvořili tento nedomyšlený kooperační paskvil nikoli z vlastní vůle?
zdroj: vlastní
Tato slova obchodníka se možná zapíšou do historie – zřejmě totiž předpověděl budoucnost titulu.
Nijak je netrápí nulový zájem ze strany hráčů, kteří již na Steamu Babylon's Fall v podstatě pohřbili (v době psaní si titul „užívá“ něco přes 300 lidí, což je pro hru tohoto žánru bolestivě málo)? Square Enix se sice dušuje, že má pro tento kousek velké plány a nechce za ním prásknout dveřmi. Jenže pokud zde nedojde k nějakému zásadnímu, kompletnímu překopání, Babylon's Fall zřejmě brzy upadne v zapomnění.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Klíč k recenzi poskytl distributor Cenega Czech.
Nevýrazné souboje, závažné nedostatky ve vizuálním zpracování a přehlednosti a naprostá absence synergické týmové spolupráce, to vše podkopává smysl Babylon's Fall alespoň vyzkoušet, čemuž vůbec nepomáhá ani přemrštěná cenovka. Poslední titul od PlatinumGames se tak zatím jeví jako neuspokojivý pokus o live-service, nad kterým se zřejmě brzy zavře hladina herních vod.
Klady
Zápory
Videohry jsou se mnou již od útlého věku a dalo by se říct, že také utvářely velkou část mého života. Díky nim jsem dostal první cheat-kódy k angličtině do školy, hry inspirované skutečnými událostmi ve mně vzbudily zájem o světové dějiny, a nakonec mě v této době také živí, což považuji za velké štěstí – pokud tedy občas mé postřehy sesmolené do recenzí někoho ovlivní a o kvalitách hry přesvědčí, budu za to neskonale rád. Hraní zdar!
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-7600K | Intel Core i5-10400F | AMD Ryzen 3 PRO 3200G | AMD Ryzen 5 3500 | Intel Core i7-11700 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1650 | NVIDIA GeForce GTX 1060, 6 GB | AMD Radeon RX580 | NVIDIA GeForce RTX 3060, 12 GB GDDR6 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 20 GB | 20 GB |
• Zdroj: Steam (24. 3. 2022)
• Oznámení: 15. 12. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Název svádí k předpokladům, že se děj nové hry studia PlatinumGames bude odehrávat ve starověkém Babylónu, nic ale momentálně není potvrzené a ani trailer toho příliš neprozrazuje. Víme jen, že se chopíme role jakéhosi rytíře, jenž se pohybuje v rozmanitých a velmi detailních prostředích rozpadlých měst, hradů a katedrál a kolem sebe se ohání velkým mečem a jakýmsi astrálním bičem/hákem. Oficiální stránky ovšem ukazují postav hned několik, dočkáme se snad několika volitelných povolání? Upřímně v to doufám.
Babylon's Fall – State of Play (Trailer)
Studio PlatinumGames si pro nás připravují další akční řež a my už se nemůžeme dočkat!
Nepřátelé se v traileru povětšinou rekrutují z řad rytířů a jiných opancéřovaných bytostí, přičemž některé z nich dosahují vskutku impozantní velikosti. Babylon's Fall bude podle dostupných záběrů zřejmě čistokrevné hack and slash, což je dobře, protože souboje na první pohled vypadají fantasticky. To ale není žádným velkým překvapením, PlatinumGames v této oblasti excelují téměř pokaždé. Neméně povedený je ovšem i vizuální styl připomínající obraz malovaný velmi hrubými tahy štětce.
Vydání hry si na starost vezme Square Enix, se kterým PlatinumGames spolupracovali třeba na vynikajícím titulu NieR: Automata. Babylon's Fall vyjde pro PC a PS4, přesné datum ale bohužel není zatím známo. Tvůrci ale poněkud nejednoznačně slibují více informací už „příští léto”, takže až se něco šustne, buďte si jisti, že vám přineseme veškeré detaily.
• Zdroje: babylonsfall.square-enix-games.com, YouTube (Playstation), vlastní
+ ZDARMA
Dobíjecí karta Xbox Game Pass - 3 měsíční předplatné (PIN karta) nutno aktivovat do 30.6.2023