Když přijde na portování her pro konzoli Nintendo Switch, jde v mnoha ohledech o odkladiště verzí, které na ostatních platformách běží a vypadají daleko lépe. Jenže jak je to s roztomilou skákačkou Ori and the Blind Forest přicházející na Switch rovnou v definitivní edici? Může se stát, že právě tato verze bude nejlepší ze všech? Dozvíte se v naší recenzi.
• Recenze (Switch) • Oznámení •
Pokud jste si už kvality Ori and the Blind Forest stihli vychutnat plnými doušky (jen dodáme, že hra se umístila i v našem žebříčku nejlepších herních soundtracků), obejít jeho pokračování s názvem Ori and the Will of the Wisps by byl hřích. Koneckonců, obě dílka od Moon Studios patří mezi nejlepší platformovky na Xboxu, Switchi i počítačích.
Hry jako Ori and the Blind ForestPokud jste se vyžívali zejména ve vyšší obtížnosti Ori and the Blind Forest, ulahodí vám metroidvania Hollow Knight (a v budoucnosti i její pokračování s přídomkem Silksong) i ďábelsky náročný výtvor od Studio MDHR Cuphead.
Ori and the Blind Forest (hra) | Ori (IP)
Plošinovka, metroidvania Ori and the Blind Forest je první díl herní série Ori. Hru vyvíjí Moon Studios a vydává společnost Xbox Game Studios. Ori and the Will of the Wisps vychází 11. 3. 2015 na PC a Xbox One a 27. 9. 2019 na Switch. Hra neobsahuje multiplayer. | Homepage
Články: Recenze Ori and the Blind Forest | Recenze Ori and the Will of the Wisps
• Recenze: 2. 10. 2019 • Autor: Filip Němec
Skákačka Ori and the Blind Forest byla dlouhou dobu exkluzivním titulem Microsoftu, když však vidím ikonku hry na displeji mého Switche, nemohu si v rámci hopsaček vydaných v posledních letech vybavit lepší volbu. Ori totiž na první pohled zaujme krásným a hravým zpracováním, které dokáže chytnout za srdce silněji, než kdejaké momenty ze slaďáků hollywoodské produkce. Pod hravou slupkou něžných emocí a dojemných momentů se však skrývá velmi obtížná hra, která si v útocích na vaše nervy nezadá ani s výtvory studia FromSoftware.
Úvod provětrá vaše slzné kanálky jako málokteré hra, než si ale stihnete otřít oči, Ori and The Blind Forest vás vytrestá nekompromisní hratelností.
Ačkoli Ori za celou herní dobu, která vám zabere zhruba 10 hodin (v případě vlastní nešikovnosti ale počítejte klidně s dvojnásobkem), ani jednou nepromluví, příběh točící se kolem záchrany magického lesa Nibel vás rozhodně upoutá. Poté, co Ori přijde o svého přítele Narema, vydává se na cestu a zjišťuje, jaký je jeho pravý osud. Autoři se netají inspirací u klasických animovaných filmů, nicméně žádnou kopírku nečekejte. Pestrobarevná paleta barev mísící se s roztomilým fantasy příběhem nejde s ničím zaměnit a to stejné lze říci o nezapomenutelném soundtracku.
Slabším povahám zesklovatí oči hned v začátku hry, kdy příběh zažívá největší zvraty. Pokud jste však plni pýchy přečkali úvodní „doják“, ještě nemáte vyhráno. Ačkoli to tak z okolních screenshotů nemusí vypadat, Ori and the Blind Forest je hardcore plošinovka, kde plný ukazatel životů zmizí mrknutím oka. Level design je úchvatný, autorům se totiž podařilo skloubit mnohdy velmi originální prostorové puzzly a hádanky s prostředím, jež působí nádherně a přirozeně. Vše je krásné a nenucené, přesto dostat se do další oblasti je mnohdy úkol na několik minut. Častokrát stačí jen jedno předčasné zmáčknutí tlačítka a jinak bezchybná pasáž končí Oriho smrtí.
Obr. 1 Některé pasáže jsou opravdovou zkouškou reflexů i sebeovládání. Obr. 2 Celá hra je tvořena jednou celistvou mapou, kterou lze projít bez jediné nahrávací obrazovky.
Nečekaně důležitý je systém ukládání hry. Vytvořit si checkpoint totiž můžete téměř kdekoli, pokud k tomu máte dostatek energie. Té je kolem vás poměrně dost, nicméně vysoká obtížnost vás neustále nutí vytvářet další záchytné body a pak zrovna v momentě, kdy byste jeden potřebovali, modrobílé krystalky nejsou nikde v dohledu. Systém ukládání skvěle podtrhuje do puntíku promyšlenou hratelnost, která vám nechává volné ruce v tom, jak se ke hraní postavíte. Po každé sebemenší chybě ale přichází tvrdá odplata.
Celá herní mapa, jež rozhodně nelze považovat za malou, je tvořena spletí malých chodbiček a větších jeskyní a působí jako jedno velké videoherní mraveniště. Ve stylu Metroidvania her pak některá zákoutí nejdou navštívit do doby, než si v rámci příběhu osvojíte nové dovednosti, mezi něž patří wall jump, plavání nebo schopnost odrazit se od nepřátelských projektilů. V tomto směru je Ori vcelku klasickou skákačkou, avšak i tentokrát vše šlape jako hodinky. Jakousi druhou vrstvu hratelnosti pak dodávají pasivní skilly, které si odemykáte za získané zkušenostní body a nejsou zásadní pro dohrání Oriho, rozhodně však hraní zpříjemňují, což je vzhledem ke stoupající obtížnosti potřeba.
I ty nejobtížnější pasáže vždy lahodí oku a nepůsobí jen jako prvoplánové bludiště, kdy by designéři zapomněli na výsledný dojem.
Ori and the Blind Forest se na Switchi vyjímá ve své definitivní edici, jež vyšla v roce 2016 pro PC a Xbox One. Ta se, jak asi sami čekáte, liší zejména ve větším množství obsahu. Ten je vcelku rozmanitý a zahrnuje nové oblasti, přidané puzzly a doposud neviděné příběhové sekvence nebo nové schopnosti pro Oriho. Ty určitě nejsou k zahození, první dovednost je totiž ryze bojová a můžete díky ní házet malé granáty, zatímco další novinkou je vylepšený dash působící zároveň poškození nepřátelům. Tyto novinky do původní hry skvěle zapadají, což má ale i svou negativní stránku. Pokud totiž ke hře přistoupíte podobně jako já s odstupem několika let, vlastně ani nepoznáte, co je nové a co ne.
Ze všeho nejvíce mě však potěšil systém magických studní, sloužící jako portály pro rychlé cestování. Celá hra je totiž tvořena jednou celistvou sítí tunelů (bez jediné loadingové obrazovky!) a někdy zkrátka nemáte chuť absolvovat již desetkrát navštívené skákací sekvence znovu. Snad jedinou kaňkou na kráse Ori and the Blind Forest Definitive Edition je absence krabicové verze, odkázaní tak jsme pouze na tu digitální, která stojí 549 Kč, což je vzhledem k délce a zejména kvalitě hry cenovka velmi přívětivá.
Definitivní edice nabízí dvě nové schopnosti, jež do původní hry skvěle zapadají.
Původně vyšel Ori and the Blind Forest v roce 2015 na konzoli Xbox One a stolní počítače a verze pro Nintendo Switch by se mohla zdát jako pouhý port, opak je však pravdou. Ori je sice krásnou, ale díky své podstatě na výkon vcelku nenáročnou hrou, a tak mohli autoři namísto škrtů učinit drobná vylepšení. Největší úpravou je navýšení snímkování z 30 fps na 60 snímků za vteřinu, které jsou znát zejména na animacích postav. Na stejném enginu totiž běží i připravované pokračování Ori and the Will of the Wisps, takže vývojáři mohli vzít čerstvé technologie z nového dílu a implementovat je do Nintendo Switch verze.
Snad v každém okamžiku nabízí Ori and the Blind Forest krásné a zapamatováníhodné scenérie.
Díky tomu je Ori and the Blind Forest: Definitive Edition pro Switch jasně tou nejlepší verzí, kterou hra aktuálně nabízí a mě osobně překvapilo třeba i to, že v dokovacím režimu je hra ještě krásnější než v tom handheldovém. Většina portů totiž grafické nedodělky schovává za menší rozlišení Switche a na velké obrazovce už tolik nezáří, ne však v tomto případě. Díky tomu, ale i dalším vylepšením, Ori and the Blind Forest na Nintendo Switch získává téměř maximální hodnocení.
Tato recenze byla napsaná pro Nintendo Switch verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
• Oznámení: 21. 8. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Ori and the Blind Forest původně vyšlo na PC a Xbox One v březnu roku 2015, vzhledem k velmi dobrým výsledkům se ale dalo očekávat, že se tento titul časem podívá i na jiné platformy. Ori ale exkluzivní hrou Microsoftu zůstal další čtyři dlouhé roky, až do GamesComu 2019, kdy byla v rámci prezentace Nintendo Indie World oznámena verze pro Nintendo Switch.
Ori and the Blind Forest – Nintendo Switch (trailer)
Ori je povinností pro každého hráče plošinovek a Switch je platforma pro hopsačky jako dělaná.
Pokud vám tedy tato fascinující hra napoprvé unikla a vlastníte Switch, máte jedinečnou příležitost na vlastní kůži prožít příběh malého lesního strážce, který se snaží zachránit umírající les. V průběhu tohoto emocionálního a ručně malovaného dobrodružství tak budete muset řešit spoustu logických hádanek a překonat spoustu náročných skákacích sekcí, jak se ostatně u tohoto žánru sluší a patří.
Hra vyjde v takzvané Definitivní Edici, což znamená, že bude obsahovat hned několik nových lokací, které by měly nadále rozvíjet příběh a mytologii tohoto díla. S těmito novými místy pak souvisí i nové schopnosti a nové stupně obtížnosti. Na Nintendo Switch Ori and the Blind Forest dorazí již 27. září 2019, tedy už za jeden měsíc a týden (přibližně). Mimochodem, Moon Studios právě pilně pracují na pokračování s datem vydání plánovaným na rok 2020, pokud se tedy chcete do tohoto kouzelně vypadajícího světa ponořit, teď je ta ideální doba.
• Zdroje: Nintendo, YouTube (Nintendo), Moon Studios
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz / AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8 GHz | Intel Core i5 2300 / AMD FX 6120 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 240 / Radeon HD 6570 | NVIDIA GeForce GTX 550 Ti / Radeon HD 6770 |
DirectX | – | – |
Operační paměť | 1 GB | 1 GB |
Pevný disk | 8 GB | 8 GB |
Ori and the Blind Forest vychází od 11. března 2015 na PC a Xbox One. Nově se titul od 27. září 2019 objeví také na Nintendu Switch. O novinkách vás budeme informovat.