• Info
• Autor: Filip Němec
V tomto článku se dozvíte vše potřebné o konzoli Xbox Series X, nejnovější herní mašině z dílen Microsoftu. V první části speciálu se dozvíte základní informace, jako jsou cena, hardwarové specifikace či jaké hry si novém Xboxu zahrajete.
Dobrou představu o tom, co tato konzole přináší a jaké jsou její výhody i nedostatky, si uděláte pro přečtení recenze kolegů z kanálu AlzaTech či našeho komentáře.
(Update): Článek aktualizován po vydání nových modelů konzole.
zdroj: Microsoft
Srpnový update přináší na konzole Xbox, tedy nejen Series X a Series S, ale také všechny modely Xboxu One, přepracované uživatelské rozhraní. To Microsoft upravil na základě zpětné vazby a stejně jako už jeho předchozí změny umožní ještě větší personalizaci a rychlejší přístup k hrám.
Zatímco nejvíce prostoru na upravené domovské obrazovce dostanou nainstalované, naposled hrané nebo připnuté hry, v horní částí obrazovky je možné se pomocí nových ikon přepnout do knihovny, aplikace Xbox Game Pass a obchodu Microsoft Store, spustit rychlé vyhledávání nebo otevřít nabídku rychlého přístupu.
zdroj: Microsoft
Na první pohled je znát větší důraz na volný prostor uzpůsobený tak, aby bylo co nejvíce vidět zvolené pozadí. Podobně jako na PlayStationu 5 se navíc po najetí na ikonu hry zobrazí související grafika, kterou lze jednoduše nastavit jako nové pozadí.
Upravené uspořádání také umožňuje rychlejší přístup ke konverzacím s přáteli a možnost objevovat nové hry pomocí automaticky vytvořených seznamů doporučení podle toho, jaké hry sami hrajete. Veškeré podrobnosti o aktualizaci najdete zde.
Koncem roku 2022 přidal Microsoft do Xboxů Series X/S a One sledování spotřeby energie v různých režimech napájení a jejich podrobné nastavení. Aktualizace vydaná v dubnu 2023 pak možnosti úspory energie ještě rozšiřuje. Aktuálně konzole nabízí dva režimy napájení – úplné vypnutí, kdy konzole nespotřebovává téměř žádnou energii (0,5 wattu) a režim spánku se spotřebou 10 až 15 wattů.
Nově lze tyto režimy kombinovat podle toho, v jakém čase většinou konzoli používáte. Můžete si tak Xbox například nastavit tak, že v noci bude zcela vypnutý pro co nejnižší spotřebu energie, ale odpoledne a večer se sám přepne do režimu spánku, aby byl připraven k okamžitému spuštění. Nutno dodat, že jde o vítané vylepšení zejména pro majitele Xboxu One, protože Series X/S má díky SSD disku velmi rychlé spouštění systému i z úplného vypnutí.
Součástí dubnové aktualizace je také vylepšené vyhledávání v obchodu Microsoft Store i samotné konzoli. K tomu pomůže mimo jiné možnost výsledky filtrovat či třídit a stejně tak lepší grafické znázornění výsledků vyhledávání. Na konzolích Xbox lze při pohybu v nabídkách vyhledání spustit kdykoli stiskem tlačítka Y na ovladači. Podrobnosti o aktualizaci nejdete zde.
Listopadový update přináší novinky zejména pro fanoušky Discordu a zaznamenávání videí z her. Pokud svůj Xbox účet propojíte s Discord účtem, můžete přímo z menu konzole vstoupit do hlasových Discord kanálů v záložce Párty a chaty. Nově také jde v Discord kanálech využít funkci potlačení hluku, která byla doposud dostupná pouze u běžného Xbox chatu. Funkce dokáže odstranit nežádoucí zvuky z pozadí, jako je třeba psí štěkot nebo mačkání tlačítek na ovladači.
Microsoft Store na Xboxu vás nově upozorní v případě, že se dočkala slevy některá z her, jež máte v seznamu přání. Hry lze navíc koupit jako dárek, kdy ji zaplatíte a poté někomu darujete. Potěší také zvýšení kvality (vyšší bitrate videa) u nahraných videí v rozlišení 720p a 1080p. Uložené záběry lze navíc nově najít v aplikaci Záznamy, určené pro jednodušší správu a editaci klipů, včetně možnosti zkopírovat je na externí disk. Novinkou je i podpora streamování přes Twitch, Lightstream a Streamlabs.
Microsoft opět zapracoval na napájení konzole, takže nyní můžete porovnat kolik elektrické energie spotřebovává váš Xbox v případě režimu úspory energie a kolik v režimu spánek. Více možností pak nabízí nastavení napájení, jako je doba po jaké se má konzole vypnout a podobně. Všechny detaily o listopadové aktualizaci najdete na oficiálních stránkách.
Březnový update nepřináší mnoho novinek, ale rozhodně je uvítáte. Nově si můžete připnout dvě hry do nabídky Rychlého obnovení (Quick Resume), takže se k nim jednak kdykoli rychle dostanete a zároveň tím bude zabráněno jejich vypnutí tím, že byste zapnuli příliš mnoho jiných her.
Další příjemnou novinkou je možnost přenastavit si chování tlačítka Sdílet (to s šipkou pod Xbox tlačítkem) na Xbox ovladači. Zatímco standardně zmáčknutím tlačítka uděláte screenshot, můžete si například navolit, že stisknutím tlačítka začnete nahrávat video, či úplně jinou funkci. Dostupný je také nový firmware pro Xbox ovladače obsahující lepší podporu Bluetooth spojení pro běžný ovladač a opravy a vylepšení pro Xbox Elite Series 2 a adaptivní Xbox ovladač.
Aktualizace také přináší vylepšeného průvodce nastavením zvuku pro připojená zařízení přes HDMI. Najdete jej v nabídce Nastavení v sekci Obecné -> Hlasitost a zvukový výstup -> Nastavení zvuku a můžete zde testovat zvukové výstupy a měnit jejich nastavení.
Listopadový update se nesl zejména ve směru usnadnění a přístupnosti pro hráče trpící problémy s rozeznáváním barev či přímo barvoslepostí. Zatímco novější hry již podobné prvky obsahují, starší tituly si hráči s tímto hendikepem do teď nemohli zahrát. Nově konzole umožňuje nastavit například barevné filtry, jež zvýrazňují odlišnosti jinak podobných barev. Filtry navíc slouží nejen pro hry ale také rozhraní konzole, aplikace i filmy. Nově mohou také vývojáři označovat své hry v Xbox obchodě tagy značícími podporu některých z 20 prvků přístupnosti. Zvukoví fajnšmekři si od listopadu 2021 mohou pohrát s detailnějším nastavením hlasitosti a výstupu zvuku.
Říjnová aktualizace přidala žádaný noční režim, který umožňuje upravit intenzitu světla televize nebo monitoru či dokonce zapnout filtr modrého světla. Rovněž lze ztlumit či úplně vypnout svítící prvky na ovladači nebo konzoli. Vítanou aktualizací prošlo také samotné uživatelské prostředí konzole (tzv. dashboard), které je nyní ve 4K rozlišení oproti původnímu 1080p, takže jsou objekty ostřejší a text čitelnější.
Podrobný přehled všech proběhlých aktualizací najdete na oficiálních Xbox stránkách.
Začátkem května obdržel Xbox Series X a Series S první velký update, který se zaměřil zejména na vylepšení funkce Quick Resume umožňující rychle přepínat mezi několika spuštěnými hrami. Nyní Quick Resume funguje ještě spolehlivěji (někdy se hra, ačkoli funkci podporovala, spouštěla od začátku) a nahrávání je rychlejší. V knihovně her navíc najdete samostatnou záložku sdružující hry podporující funkci Quick Resume. Update navíc potěší i ty z vás, kteří používají Series X/S pro sledování filmů a poslech hudby. Nová funkce Passthrought umožňuje dekódovat zvuk z mediálních Xbox aplikací přímo na zařízení připojeném pomocí HDMI, čímž dojde k navýšení kvality zvuku. Nastavit si je také možné na svém Xboxu nové dynamické pozadí.
Březnový update přidává Xboxu Series X a Series S funkce FPS Boost a Auto HDR, u starších zpětně kompatibilních her je možné navýšit snímkovací frekvenci a zvýšit dynamický kontrast textur. Více se těmto funkcím věnujeme v příslušené kapitole.
Informace v této kapitole platí pro Series X i Series S:
Služba Xbox Game Pass dává jejím majitelům přístup k rozsáhlé knihovně her obsahující stovky nových i starších titulů. Ty lze po dobu trvání předplatného neomezeně stahovat a hrát. Majitelé Xbox Series X/S mohou volit mezi Xbox Game Pass pro konzole, Xbox Game Pass Standard a Game Pass Ultimate. Podrobněji se obsahu a ceně jednotlivých úrovní předplatného Xbox Game Pass věnujeme v tomto článku. Pročíst si můžete také naše tipy na nejlepší hry v této službě. Sledujeme také pravidelně přidávané novinky.
Na konzolích Xbox lze od dubna 2023 využívat také předplatné Ubisoft+ obsahující mimo jiné všechny hlavní série od tohoto vydavatele jako Assassin's Creed, Far Cry nebo Watch Dogs. Nové hry navíc do Ubisoft+ přibývají hned v den vydání. V době psaní článku nabízí Ubisoft+ na Xboxu více než 70 her. Pro přístup ke službě je potřeba pořídit nejvyšší verzi předplatného s názvem Ubisoft+ Premium, která nabízí přístup ke službě na PC i na konzolích Xbox. Měsíční členství stojí 439 Kč měsíčně. Více informací o Ubisoft+ na Xboxu najdete zde.
zdroj: Xbox
Předplatné Xbox Game Pass se díky příjemné ceně vyplatí i těm hráčům, kteří tolik nehrají.
Podrobnou recenzi Xbox Series X od kolegů z YouTube kanálu AlzaTech naleznete v druhé části speciálu. Přečíst si doporučujeme i náš komentář, kde nabízíme trošku odlišný pohled na tuto konzoli. Podívat se můžete také na recenzi levnějšího, pro méně náročné hráče určeného Xboxu Series S.
Konzole Series X i Series S vyšly po celém světě 10. listopadu 2020.
Microsoft v průběhu času vydal několik nových modelů, aktuálně je Xbox Series X a Series S dostupný v těchto variantách:
15. října 2024 byly vydány i následující nové modely, v České republice ale zatím nejsou dostupné a neznáme ani jejich českou cenu:
Three New Xbox Series X|S Consoles - World Premiere Announce Trailer
zdroj: Xbox
Koncem roku 2024 dorazí tři nové modely Xboxu Series X a Series S.
Informace v této kapitole platí pro Series X i Series S:
Microsoft vsadil na zcela jinou strategii než konkurence. Na rozdíl od PlayStationu 5 Series X/S nenabízí žádné exkluzivní hry, Microsoft se totiž při oznámení nových konzolí zavázal, že všechny exkluzivity od Xbox Game Studios budou v několika příštích letech vycházet na Series X, Series S, PC a také starší Xbox One, kde nové hry vycházely zhruba do roku 2023. Microsoft se tak zaměřuje spíše na budování ekosystému, jehož uživatelé mohou čerpat například z výhod předplatného Xbox Game Pass, nabízející širokou nabídku her, které si lze vypůjčit nebo rovnou streamovat. Zároveň je Series X/S kompatibilní s tisícovkami her z předchozích konzolí Xbox. Více se zpětné kompatibilitě věnujeme v příslušné kapitole.
zdroj: Microsoft
Mezi největší herní taháky Microsoftu aktuálně patří arkádové závody Forza Horizon 5 a vesmírná akční RPG Starfield od Bethesdy.
Na Series X/S najdete ty nejikoničtější Microsoft exkluzivity vydané v poslední době, jako je akční RPG Starfield, střílečka Halo Infinite, arkádové závody Forza Horizon 5 nebo Microsoft Flight Simulator. Díky vysokému výkonu je konzole ale také domovem mnoha multiplatformových titulů jako Elden Ring, Alan Wake 2, Baldur's Gate 3, Hogwarts Legacy či Cyberpunk 2077. Nejlepším hrám pro Series X/S se věnujeme v samostatném speciálu.
Výhodou pro majitele konzolí Xbox je program Smart Delivery, který usnadňuje přechod z Xboxu One na Series X/S a zároveň zaručuje, že ať už budete hrát na jakémkoliv Xboxu, vždy budete hrát nejlepší možnou verzi pro danou konzoli. Zároveň si danou hru koupíte pouze jednou a spustíte ji na Xboxu One i Xbox Series X/S. V praxi to může vypadat například tak, že jste si koupili Gears 5. Hru začnete hrát na Xboxu One X, kde si titul díky programu Smart Delivery stáhne patch, díky němuž titul využije vyššího výkonu konzole oproti Xboxu One S. A když si někdy později koupíte konzoli Series X, tu stejnou Xbox One verzi Gears 5 spustíte i na nejnovější konzoli, takže ji nemusíte kupovat znovu a zároveň si konzole sama stáhne patch, umožňující hře vypadat a běžet ještě lépe, než na Xboxu One X. Seznam her podporující Smart Delivery najdete zde. Podrobněji jsme se programu Smart Delivery věnovali tady.
Xbox Series X obsahuje procesor od AMD architektury Zen 2 s 8 jádry a taktem 3,8 GHz. Také grafické jádro je od společnosti AMD a jde o čip řady RDNA 2 s 52 jádry s taktem 1,825 GHz a výpočetním výkonem 12,15 TFLOPS a podporou ray-tracingu. Series X je zároveň osazen 16 GB GDDR6 RAM pamětí a 1 TB PCIe Gen 4 NVMe SSD diskem s přenosovou rychlostí 2,4 GB/s respektive 4,8 GB/s při komprimaci dat. Z 1 TB SSD úložiště však je pro uživatele dostupných pouze 802 GB. Xbox Series S má jen mírně slabší procesor (3,6 GHz vs 3,8 GHz), zatímco grafické jádro nabídne výkon pouze 4 TFLOPS. Taková kombinace umožní spustit nové hry určené i pro PC a zpočátku také pro Series X, avšak v nižší kvalitě. Detailní srovnání Xboxu Series X, Series S a PlayStationu 5 najdete v tabulce níže.
|
Sony
|
Sony |
Microsoft |
Microsoft | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cena | 13 990,- Kč | 11 490,- Kč | 13 290,- Kč (1 TB) | 7 190 Kč (500 GB), 8 490 Kč (1 TB) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Datum vydání v ČR | 19. listopad 2020 | 10. listopad 2020 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Start předprodejů | 17. září 2020 | 22. září 2020 v 09:00 našeho času | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CPU |
8x AMD Zen 2 Cores, až 3,5GHz
|
8x AMD Zen 2 @ 3,8 GHz (3,6 GHz s SMT)
|
8x AMD Zen 2 @ 3,6 GHz (3,4GHz s SMT)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SoC (velikost čipu a proces) | ? / 7nm (N7P) |
360,45 mm² / 7 nm (N7P)
|
197,05 mm² / 7 nm (N7P)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GPU |
AMD RDNA 2, 36 CUs @ 2,23GHz,
10,28 teraflops, hw ray-tracing |
AMD RDNA 2, 52 CUs @ 1,825GHz,
12,15 teraflops, hw ray-tracing |
AMD RDNA 2, 20 CUs @ 1,565 GHz,
4 teraflops, hw ray-tracing | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cílový výkon | 4K při 60 fps (případně až 120 fps), podpora 8K, |
4K při 60 fps (případně až 120 fps), podpora 8K |
1440p při 60 fps (případně až 120 fps), 4K skrze upscaling | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RAM | 16 GB GDDR6 RAM (256-bit) 448 GB/s |
16 GB GDDR6 RAM (320-bit) 10 GB @ 560 GB/s 6 GB @ 335 GB/s |
10 GB GDDR6 RAM (128-bit) 8 GB @ 224 GB/s 2 GB @ 56 GB/s | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úložiště (SSD) | 1 TB Custom SSD 5,5 GB/s nekomprimovaná 8–9 GB/s komprimovaná |
1 TB PCIe Gen 4 NVMe SSD 2,4 GB/s nekomprimovaná 4,8 GB/s komprimovaná |
512 GB/1 TB PCIe Gen 4 NVMe SSD 2,4 GB/s nekomprimovaná 4,8 GB/s komprimovaná | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Podpora externího úložiště |
NVMe SSD slot, podpora USB HDD
|
Podpora pro Seagate External 512 GB, 1 TB a 2 TB SSD paměťová karta, podpora pro USB 3.1 externí HDD
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Optická mechanika |
4K UHD Blu-Ray
|
Není |
4K UHD Blu-Ray
|
Není | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zvukové možnosti | Tempest Engine 3D AudioTech | L-PCM, až 7.1, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, Dolby TrueHD with Atmos | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vstupy a výstupy
Další specifikace (služby, zpětná kompatibilita...)
Fyzické parametry konzolí
Srovnání ovladačů
|
• Zdroje: news.xbox.com, blog.playstation.com, IGN, androidcentral.com, washingtonpost.com
Xbox Series X cílí na nativní 4K rozlišení a 60, případně až 120 fps, přičemž by konzole měla být schopna i 8K rozlišení. V dohledné době však půjde pouze o doménu filmů, velké tituly v tomto rozlišení prozatím vycházet nebudou. Menší a levnější Series S pak díky nižšímu výkonu cílí na rozlišení 1440p při 60, popřípadě až 120 fps. U obou konzolí pak zážitek z hraní vylepšují také moderní zvukové formáty, obě verze konzole podporují formáty L-PCM až 7.1, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 a Dolby TrueHD a Dolby Atmos. Podrobně se Xboxu Series S věnujeme v tomto článku.
Designem konzole se Microsoft odvrátil od zaběhnutého trendu, Series X totiž svým tvarem vybočuje z řady nejen konzolí Xbox, ale herních konzolí obecně. Tělo Series X je ve tvaru kvádru s rozměry (Š x V x H) 15,1 cm x 30,1 cm x 15,1 cm při postavení na výšku. Konzoli nicméně lze umístit také horizontálně. Microsoft při vývoji Series X podřídil výsledný design vysokému výkonu, který jde ruku v ruce s nutností účinného chlazení. Věžovitý tvar určuje právě systém chlazení, díky němuž má být konzole velmi tichá.
Aktuálně je Xbox Series X dostupný pouze v černé barvě, koncem roku pak vyjde digitální Series X verze bez mechaniky v bílé barvě. Koupit lze také speciální kryty Console Wraps, které se na Series X dají jednoduše navléct a drží pomocí suchého zipu. V prodeji je kryt s designem hry Starfield za 1 199 Kč a Mineral Camo za 1 079 Kč. Třetí barva Arctic Camo u nás není dostupná. Koupit se nicméně dají i různé neoficiální polepy.
zdroj: Xbox
Series X i Series S jsou první Xbox konzole, které namísto klasických pevných disků používají rychlé a moderní SSD. To může mít vliv nejen na to, jak rychle se jednotlivé hry načítají, ale také, jak se hrají. Kromě zkrácení loadingových obrazovek (či dokonce u jednodušších her jejich úplná absence) to znamená, že nyní mohou autoři her vytvářet větší a detailnější světy. Zároveň by na nás už vývojáři neměli zkoušet designérské triky v podobě „brzdících“ prolézaček úzkými prostory, které nás zpomalily dostatečně na to, aby se nahrála další lokace.
V současnosti lze říci, že nové AAA hry zaberou na disku zhruba 90 až 150 GB. Může se tak stát, že si nainstalujeme sedm nebo osm velkých titulů a na další už nezbude místo. Z 1 TB disku Series X si totiž operační systém ukousne významnou část, takže pro uživatele zůstává odemčeno 802 GB. Podobně jako PlayStation 5 také Xbox Series X/S umožňuje připojení externího SSD, řešení Microsoftu je však lepší než v případě konkurence. Na zadní straně Series X/S se nachází M.2 NVMe slot s podporou PCIe 4.0, pro který ve spolupráci s Microsoftem vyvinula společnost Seagate tzv. „custom“ SSD disk o velikosti 512 GB, 1 TB a 2 TB.
Výhodou tohoto řešení je plná kompatibilita s technologií Xbox Velocity, rychlost načítání a další parametry tak jsou stejné jako v případě integrovaného SSD disku. SSD od dalších výrobců nemusí být plně kompatibilní. V současnou chvíli je 100% kompatibilita potvrzena pouze pro Seagate Expansion Card for Xbox Series X/S 1 TB, který u nás stojí 5 799 Kč, popřípadě 512 GB (4 990 Kč) nebo 2 TB (12 990 Kč). Pomoci v boji s nedostatkem místa může také externí pevný disk, ze kterého lze hrát zpětně kompatibilní hry ze starších generací. Nové hry lze však spustit pouze z SSD disku.
Xbox Series X/S podporuje ray-tracing na hardware úrovni, což znamená, že tato technologie má přístup k plnému výkonu konzole a nejde tak pouze o polovičaté řešení. Technologie ray-tracing vytváří realistické odrazy světla od nejrůznějších objektů. Netýká se to pouze vody nebo ohně, ale také třeba pevných povrchů s minimem odrazových ploch. Výsledkem je simulace realistických stínů, odlesků a dalších světelných efektů. Ray-tracing v posledních letech dobývá PC platformu, na konzolích se však v případě Series S/X ale i konkurenčního PlayStationu 5 dočkal premiéry. Protože jsou však nové konzole vyráběny právě s ohledem na tuto technologii, neměl by ray-tracing být tak náročný na výkon. Přesto se řada odborníků domnívá, že minimálně z počátku budou hry podporující ray-tracing běžet pouze při 30 fps.
Ray-tracing je považován za jednu z technologií, které v příštích letech výrazně změní grafickou kvalitu a zejména realističnost her, nejde však pouze o vizuální vjemy. Ray-tracing totiž může sloužit také k přenosu zvuku, i ten se totiž podobně jako světlo šíří prostorem. Tuto technologii by mohli vývojáři využít například v momentech, kdy pomocí zvuků odhadujete pozici nepřítele, jehož kroky se odráží od zdí a dalších předmětů ve vašem okolí. Že spolu zvukové i vizuální vjemy úzce souvisí, dokazuje i následující podkapitola, věnující se technologiím od společnosti Dolby.
Podobně jako PlayStation 5 také Xbox Series X/S má svůj vlastní audio čip, který má za úkol co nejvěrnější podání prostorového zvuku. Zatímco Sony vyvíjí svůj vlastní zvukový engine, Microsoft vsadil na světového leadera na poli zvuku i obrazu, společnost Dolby. Series X/S tak podporuje jako první konzole zvukový formát Dolby Atmos, který je v současnosti považován za jednu z nejlepších technologií pro realistický zvuk a jeho trojrozměrného zpracování. Dolby Atmos podporuje reproduktory v klasické televizi, jakákoliv sluchátka či domácí kino a další zvuková zařízení.
Zatímco Dolby Atmos podporuje Series X/S již od svého vydání, podpora technologie Dolby Vision má přijít až v průběhu roku 2021. Jde podobně jako HDR 10 o oblíbení standard HDR, který slibuje lepší podání barev, jejich hloubku, i lepší jas nebo kontrast.
Stejně jako předchozí generace konzolí Xbox se také Series X prodává s Blu-ray mechanikou, tentokrát však podporující 4K rozlišení. Podpora se však netýká pouze her, Series X také podporuje filmy na Blu-ray discích natočené ve 4K. Konzole jako taková podporuje i 8K rozlišení, to však u filmů budeme moci využít pouze v jejich digitální podobě, protože Blu-ray mechanika zvládne pouze 4K rozlišení.
Protože je Series X kompatibilní s hrami z předchozích konzolí, mechanika podporuje také DVD (včetně HD DVD, formát používaný pro Xbox 360 hry). Přehrát by měla jít také CD. Nové hry se budou pravděpodobně prodávat na 100 GB Blu-ray XL discích, podporovat však bude Series X pochopitelně také dvouvrstvé 50 GB Blu-ray disky, na které vycházely a pravděpodobně i nadále budou vycházet hry na Xbox One. Vše výše zmíněné se týká pouze Series X, protože menší a levnější Series S nemá Blu-ray mechaniku a je odkázán pouze na digitální obsah.
Series X sice cílí na 4K rozlišení a 60 fps a v příštích letech bude v této konfiguraci běžet pravděpodobně většina her, nutně však ke hraní 4K televizi nepotřebujete. Series X podporuje i 1080p (Full HD) nebo dokonce jen 720p (HD ready) rozlišení, takže vám postačí televize podporující tato rozlišení. Je však třeba mít na paměti, že se tím výrazně ochudíte o grafický zážitek, za který může nejen rozlišení, ale i další technologie moderních televizí, jako je HDR, lepší podání barev atd. V případě, že máte nebo si plánujete pořídit Series S, je 4K televize nutná ještě méně, konzole totiž cílí na rozlišení 1440p.
Na druhou stranu rozhodně není nutnost vlastnit televizi s rozlišením 8K. To sice Xbox Series X podporuje, avšak jde spíše o příslib do budoucna. V současnosti je, a dle našich odhadů ještě nějaký rok bude, hraní v 8K rozlišení pouze hudbou budoucnosti. V příštích letech můžeme v tomto rozlišení očekávat jen minimum her, které navíc budou patřit k jednodušším titulům s méně komplexními světy. Aktuálně lze 8K využít zejména při sledování filmů, ty se již v tomto rozlišení natáčí. Protože však Blu-ray mechanika Series X podporuje nejvýše 4K , takový film budete muset mít pouze v digitální podobě. V současnosti jsou navíc 8K televize stále velmi drahé a rozdíl v rozlišení mezi 8K a 4K televizí jde poznat pouze v případě výrazně větší úhlopříčky.
Televize podporující 4K rozlišení jsou tak v současnosti naprosto vyhovující. Pokud byste si pro hraní na Series X chtěli 4K televizi pořídit, nestačí sledovat pouze údaj o rozlišení. Důležitá je také podporovaná obnovovací frekvence, kdy vám bohatě postačí dnes běžný standard 50 Hz (pro 60 fps). Podpora 100 Hz (pro 120 fps) bude výhodou a na rozdíl od 8K rozlišení některé hry 120 fps podporují už nyní (byť je jich stále velmi málo a jde o zpětně kompatibilní tituly z předchozí generace konzolí). Rozhodně však nejde o nutnost. Rovněž sledujte podporu HDR, a to alespoň ve verzi 10, či odpovídající varianty jako Dolby Vision, HLG nebo Advanced HDR. Důležitá je také podpora HDMI 2.1, pouze tento standard totiž zpřístupní 4K a 8K rozlišení, HDMI 2.1 pak musí podporovat také váš HDMI kabel (je součástí balení konzole Xbox Series X) určený k propojení konzole a televize.
Zatímco Sony se s ovladačem DualSense pro PlayStation 5 snaží vydat cestou revoluce, Microsoft vsází na mírnou evoluci oblíbeného ovladače z Xboxu One. Nová verze tohoto gamepadu si zachovává všechny charakteristické rysy, ale přidává několik vylepšení vycházejících z Xbox One Elite 2 ovladače, kam patří kupříkladu nový směrový kříž. Celkově se úpravy nesou ve jménu lepších materiálů, které najdeme kupříkladu na analogových páčkách nebo spouštích, a drobných úprav ergonomie, kam se řadí především zahnutější tvar triggerů. Největší novinkou je nové Share tlačítko sloužící k rychlému pořizování screenshotů a videí z hraní.
S ovladačem Xbox Wireless Controller pak souvisí také technologie Dynamic Latency Input (DLI), díky níž má nový Xbox gamepad odesílat data do konzole častěji, což by mělo snížit prodlevu mezi zmáčknutím tlačítka a následnou akcí ve hře. Po vzoru předchozích verzí je i nejnovější Xbox ovladač poháněn dvěma tužkovými AA bateriemi, i tentokrát však je možnost dokoupit dobíjecí baterii. Výdrž ovladače se odvíjí od použitých baterií, v případě těch kvalitnějších tužkových se může výdrž ovladače vyšplhat až k 30 hodinám.
Gamepad je kompatibilní s konzolemi Xbox One, Xbox Series X/S i PC a OS Android a iOS. Nabídka barev se průběžně mění, dostupný je Xbox ovladač například v bílé (robot white), černé (carbon black), modré (shock blue), červené (pulse red), křiklavě zelené (electric volt), xboxově zelené (velocity green) a červeno-černé (daystrike camo) variantě za 1 599 Kč. V nabídce se ale průběžně objevují i speciální edice s odvážnějším designem či vizuálem inspirovaným některými hrami. Časem bychom se také mohli dočkat díky službě Xbox Design Lab možnost navrhnout si vlastní ovladač, tato služba však u nás zatím není dostupná. Rozměry ovladače jsou (Š x V x H) 200 mm x 200 mm x 40 mm a váží 200 g. Microsoft také nabízí pro náročnější hráče profesionální gamepady Xbox Elite Series 2 v černé barvě a jeho levnější variantu Xbox Elite Series 2 Core v bílém provedení.
V balení najdete:
Obsah balení Xboxu Series X je hodně strohý a oproti zavedeným zvykům neobsahuje například sluchátka s mikrofonem. Naopak je třeba pochválit velmi vkusné balení samotné konzole, které působí prémiovým dojmem a její rozbalování je na poměry konzolí zajímavým zážitkem. V balení také nenajdete stojánek ke konzoli, ten je totiž na pevno přidělán ke spodní straně Series X.
Kromě vylepšeného Xbox Series ovladače Microsoft nepřipravil žádné další nové příslušenství. Se Series X i Series S jsou však kompatibilní všechny předchozí oficiální doplňky, včetně všech Xbox ovladačů, sluchátek a dalšího příslušenství. Společnost Seagate pak ve spolupráci s Microsoftem vytvořila externí 1 TB NVMe SSD disk a jde v současnosti o jediný externí SSD disk, který nabízí stejné vlastnosti jako vnitřní SSD disk konzole Series X.
zdroj: Microsoft
Microsoft postupně přidává různé barvy či jejich kombinace a nabídka ovladačů se tak u nás průběžně mění. Kromě jednobarevného provedení je k dostání také maskáčové, se zlatou metalízou nebo třeba texturou růžového kouře.
Informace v této kapitole platí pro Series X i Series S:
Uživatelské prostředí (tzv. dashboard) konzole Xbox One se v posledních letech průběžně měnilo, někteří majitelé Xboxu jsou tak z neustálých změn otrávení, zatímco jiní si postupný vývoj chválí a snad právě i díky tomu, že Microsoft na rozhraní Xboxu One neustále pracoval, nebude přechod na Xbox Series X/S nikomu činit problém. Microsoft se totiž zavázal, že bude hráčům klást co nejmenší bariéry, uživatelské rozhraní Xboxu Series X/S a Xboxu One je tedy naprosto stejné. Majitelé Xboxu One ho dokonce mohli používat ještě předtím, než Series X/S dorazil na trh.
Nové uživatelské rozhraní opět využívá velké dlaždice jako jeho předchozí verze, celá nabídka však není rozdělena na jednotlivé stránky, mezi kterými jsme se pohybovali ve velké horizontální nabídce. Namísto toho jsou všechny záložky jako poslední spuštěné hry a aplikace, obchod, Game Pass a další stránky umístěny pod sebou a plynule na sebe navazují. Hlavní strana je věnována téměř pouze hrám, avšak s možností připnout si mezi karty libovolné aplikace či další nabídky. Nové uživatelské rozhraní působí velmi intuitivně, přehledněji než předchozí verze a pohyb v něm je plynulejší.
Některé funkce ale na Xboxu One dostupné nejsou, jako například Quick Resume. Tuto funkci pohání na Xboxu Series X/S rychlý SSD disk umožňující téměř okamžitě přepínat mezi několika spuštěnými hrami, jejichž počet je závislý zejména na jejich velikosti a složitosti. Quick Resume dokonce funguje i v případě, že konzoli úplně vypneme. Po jejím spuštění bude možné vrátit se do hry přesně tam, kde jsme přestali, jako když si na YouTube pouze pozastavíte video.
Řada novinářů i hráčů považuje právě tuto funkci za jednu z největších novinek nadcházející konzolové generace. Uživatelské prostředí Xboxu Series X/S je lokalizováno do českého i slovenského jazyka.
Xbox Series X|S – Official Next-Gen Walkthrough – Full Demo [4K]
Microsoft v jednom videu představuje uživatelské rozhraní konzole a jeho nové funkce, včetně Quick Resume.
Informace v této kapitole platí pro Series X i Series S:
Zatímco uživatelské prostředí Xboxu Series X/S je přeloženo do češtiny, v případě exkluzivních her zatím nebyl žádný oficiální překlad oznámen. Na rozdíl od Sony Microsoft nemá jednotnou politiku, která by zaručovala alespoň české titulky u vlastních titulů. Většina velkých značek jako Gears of War (nyní pouze Gears) nebo Halo na konzolích Xbox české titulky ani dabing nepodporuje. Najdou se ale i výjimky, jako třeba série Forza Motorsport, která nabízí české titulky už od druhého dílu. Prozatím to tedy vypadá, že i nadále bude záležet na vývojářích, jestli jejich hry pro Xbox Series X budou české titulky podporovat. Česká lokalizace Xbox exkluzivit není ničím zaručena.
Informace v této kapitole platí pro Series X i Series S:
Xbox Series X/S čerpá z dlouholetého vývoje zpětné kompatibility v Microsoftu, na těchto konzolích tak spustíte všechny Xbox, Xbox 360 a Xbox One hry, které v současnosti Xbox One podporuje, kromě pohybových titulů vyžadující Kinect. V praxi tak jde o všechny Xbox One hry a velké množství titulů z Xboxu 360 a prvního Xboxu. Řádově jde o tisíce her, podpora se přitom týká jak digitálních verzí, tak i fyzických kopií na Blu-ray discích. Digitální verze her se v konzoli zobrazí ihned po přihlášení k účtu, v případě fyzických kopií postačí vsunout Blu-ray disk do mechaniky a hra se spustí jako obvykle. Druhá z možností se samozřejmě týká pouze Series X, levnější Series S totiž nemá Blu-ray mechaniku. Všechny zpětně kompatibilní tituly pak zkrášlí funkce Auto HDR, která zvýší dynamický rozsah u SDR textur. U vybraných her se pak hráči mohou těšit na vyšší rozlišení, dvojnásobný až čtyřnásobný framerate díky funkci FPS Boost a šestnáctinásobné filtrování textur Více jsme se tomuto tématu věnovali zde.
Microsoft u svých her rovněž umožňuje tzv. cross-gen multiplayer, díky němuž mohou společně hrát majitelé Xboxu One a Series X/S. U ostatních her pak bude záležet na samotných vývojářích. Například Destiny 2 nebo Call of Duty: Black Ops Cold War mezigenerační multiplayer podporuje. Zároveň všechny tituly, které budou v programu Smart Delivery, nabídnou mezigenerační podporu uložených pozic, takže je lze přenést z Xboxu One na Series X/S. To se týká všech Microsoft exkluzivit, jejíž účast je v programu Smart Delivery povinná. Pro hry od dalších vývojářů je účast v programu dobrovolná. Více se programu Smart Delivery věnujeme v kapitole Hry. Z Xboxu 360 jde uložené pozice přenést zdarma pomocí cloudu.
Co se příslušenství týče, s Xbox Series X/S je kompatibilní všechno oficiální Xbox One příslušenství, které lze ke konzoli připojit, ať už pomocí kabelu, či bezdrátově. Na Series X/S tak můžete používat Xbox One ovladače, sluchátka a další periferie. Na rozdíl od PlayStationu 5 půjde se starším Xbox One ovladačem hrát na Series X/S všechny hry, i ty nejnovější. Rovněž je naopak možné nový Xbox Wireless Controller připojit k Xboxu One. U neoficiálního příslušenství Microsoft negarantuje kompatibilitu a je tak třeba informovat se přímo u výrobce.
Microsoft v rámci zpětné kompatibility hojně využívá pokročilých nástrojů, které bez nutnosti vlastnit kód hry dokáží daný titul po vizuální a technické stránce výrazně vylepšit. Jedním z nejzajímavějších nástrojů je FPS Boost, který aktuálně u téměř stovky her z Xboxu One zdvojnásobí nebo dokonce až zčtyřnásobí snímkovací frekvenci. Starší hry tak na Series X můžete hrát v 60 fps nebo dokonce 120 fps. Kompletní seznam her podporující FPS Boost najdete zde. Řada z nich je dostupná v knihovně Xbox Game Pass.
Z dalších nástrojů zaujme také Heutchy metoda, která naopak dokáže u starších her bez zásahu do kódu zvýšit rozlišení ze 720p nebo dokonce 360p na 4K (na Series S 1440p). Obdobným způsobem pak funguje také Auto HDR, další technologie, která bez zásahu vývojářů hry dokáže SDR textury převést do textur s vysokým dynamickým kontrastem (HDR). Vypínat či zapínat tyto nástroje můžete v sekci Možnosti kompatibility (Compatibility options) v nabídce Spravovat hru a doplňky (Manage Game).
Informace v této kapitole platí pro Series X i Series S:
Podobně jako Xbox One, také Series X/S nepodporuje žádnou formu virtuální reality, a to i přesto, že Microsoft má vlastní platformu Windows Mixed Reality kombinující virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR). Postoj Microsoftu je však dlouhodobě takový, že majitelé konzolí Xbox o virtuální realitu nestojí, a proto se zaměřují na její vývoj pouze na PC platformě. Názor Microsoftu se samozřejmě může do budoucna změnit, v nedávné době například došlo k objevení souboru s názvem „Scarlett_VR“ v aktualizaci leteckého simulátoru Microsoft Flight Simulator, přičemž právě Scarlett bylo původní označení Xboxu Series X. Jisté ale prozatím je, že v nejbližší době se virtuální reality na Xboxu Series X/S nedočkáme.
Informace v této kapitole platí pro Series X i Series S:
Velkou předností konzolí Xbox je digitální půjčovna her Xbox Game Pass, která od září 2020 umožňuje také streamovat hry díky službě Microsoft xCloud. Ta je součástí nejvyššího předplatného Xbox Game Pass Ultimate, které za 389 Kč měsíčně umožní právě mimo jiné streamovat více než 400 her z knihovny Xbox Game Pass. Streamování přes xCloud je dostupné na PC, Xboxu Series X/S a přenosných zařízení s OS Android a iOS. Naše první dojmy z testování xCloudu najdete zde.
Microsoft ale nabízí také další formu streamování. Díky funkci Xbox Remote Play můžete hrát na přenosných zařízeních s Androidem a iOS nebo PC tituly, které máte v konzoli nainstalované, a to včetně „půjčených“ titulů z knihovny Game Passu. Postačí vám aplikace Xbox nainstalovaná v mobilu, tabletu či na PC, přičemž jak koncové zařízení, tak Xbox konzole musí být připojena k internetu. K zařízením s Androidem, iOS či Windows a Mac OS lze připojit ovladač a pokračovat v hraní třeba v momentu, kdy nemůžete být přímo před televizní obrazovkou.
Informace v této kapitole platí pro Series X i Series S:
Xbox One se stal kromě herní konzole také multimediálním centrem a Series X/S pokračuje v jeho šlépějích. Oproti konkurenčnímu PlayStationu 5 nabídne větší i rozmanitější paletu multimediálních služeb a aplikací, řada z nich je ovšem určena pouze pro americký trh a u nás tak nebudou podporovány. Služby nejsou součástí operačního systému a jejich aplikace je nejdříve nutné stáhnout z obchodu. Níže najdete seznam těch nejvýznamnějších a nejdůležitějších, kompletní seznam najdete zde.
a další…
• Recenze: 29. ledna 2021 • Autor: Radovan Holovský (AlzaTech)
Microsoft vyrazil vstříc deváté generaci konzolí rovnou se dvěma favority. Recenzi na menší a méně výkonný Xbox Series S jste si už mohli přečíst a nyní je čas podívat se na Series X – nejvýkonnější konzoli nejen od Microsoftu, ale napříč všemi platformami. Není pochyb o tom, že Series X je po stránce výkonu videoherní bestie, která se Microsoftu povedla i po stránce softwaru, u herních konzolí ale nemusí být výkon vše… co tím myslím? To zjistíte v naší recenzi konzole Xboxu Series X.
(Update 22. 4. 2021) Recenzi Xboxu Series X od kolegů z AlzaTechu jste již pravděpodobně viděli, zatímco oni se však přesunuli k dalším výkvětům moderních technologií, pod našimi televizemi se konzole Xbox Series X a její konkurent PlayStation 5 usadily dlouhodobě. Po několikaměsíčním používání nejvýkonnějšího Xboxu bychom vám chtěli nabídnout trochu jiný pohled na konzoli samotnou nebo na problém nedostatku exkluzivních her. Odlišně bychom také odpověděli na otázku, pro koho Microsoft konzoli vlastně vyrábí a také trochu podrobněji rozebereme její (ne?)jistou budoucnost. Přečtěte si náš komentář.
Nejde o to, že by Xko bylo špatné – to vůbec – přeci jen, je to nejvýkonnější herní konzole na trhu, která hravě zvládá 4K rozlišení – dokonce ve speciálních případech i 8K hraní při stabilních 120 snímcích za sekundu. Což je mezi námi naprosto úžasné, o tom žádná. Ale zkrátka a dobře mě ta konzole nepřesvědčila o tom, že bych si ji musel nutně pořídit... ne, když tady máme menší a levnější Xbox Series S nebo PlayStation 5 od Sony. Přesto se vám pokusím představit, co nový Xbox Series X nabízí a jaké jsou jeho možnosti – leč mějte na paměti, že takové věci, jako je třeba uživatelský rozhraní nebo ovladač, vezmu skokem. Primárně z toho důvodu, že tam zas tak moc změn nemáme a věnoval jsem si jim už v recenzi Xbox Series S.
Budu citovat Matouše, který ve své recenzi na PlayStationu 5 zase citoval někoho jiného: „černou krabici zvládne udělat každej, ale udělat něco jako PlayStation 5, to chce odvahu“ …. eeeh, NE! Odvaha je sice hezká věc, ale když ve finále vyplivnete nesymetrickou futuristickou splácaninu, tak vám to stejně moc nepomůže. Microsoft vsadil na jistotu a předhodil nám tady ten černej monolit z Vesmírné Odysey, který prostě miluju. Jak se říká, v jednoduchosti je krása a tenhle černý kvádr mi doma zapadl naprosto kamkoliv... do ložnice, do obýváku, i vedle monitoru k PC. Jasně, je trochu větší než bílé tranzistorové Sko, vlastně skoro 2x větší, ale i tak je Xbox Series X překvapivě skladný. Pokud jde o to, jak konzoli postavit, osobně se mi líbí, když stojí klasicky vertikálně. Je elegantnější a navíc je tak vidět i ikonický, zeleně podbarvený ventilátor (a ne, pinpongáč se nad ním neudrží).
zdroj: vlastní
Stejně jako předchozí stroje značky Xbox, také Series X lze umístit klasicky „na stojáka“ nebo konzoli položit.
Pokud jde o teploty a hlasitost při hraní, tak to Microsoft vyřešil naprosto perfektně a vy prakticky ani nevíte, že je Xbox zapnutý. Navíc i po několikahodinové pařanské seanci byla konzole pouze teplá, ale rozhodně ne přehřáta. Popravdě, moje herní PC topí při Cyberpunku několikanásobně víc. Takže ventilace a chlazení odvádějí sakra dobrou práci. Co se konektivity týče, na zadní straně máme 2x USB pro připojení externího disku a dalšího příslušenství, HDMI výstup, slot pro externí SSD disk, port na připojení k internetu a přípojku do proudu. Vepředu je potom další USB pro připojení sluchátek nebo ovladače a samozřejmě taky Blu-ray mechanika, kterou menší Series S záměrně nemá.
Pokud jde o ovladač: původní model byl super a skvěle se držel – mimochodem, můj nejoblíbenější ovladač ever... takže, proč to měnit, že jo. Jedinou (dvojitou) změnou je drsnější povrch u triggerů a speciální tlačítko pro típání fotek a natáčení in-game videí. Což je věc, kterou údajně hráči hrozně chtěli, ale mezi námi, přijde mi to jako zbytečnost. Tak jako tak, ovladač je pořád stejný, a pokud máte doma nějaký starší kousek, tak i ten bude s Xkem kompatibilní. Jestli ale toužíte po revoluci v ovládání a haptice, tak si musíte pořídit konkurenční PS5.
zdroj: vlastní
Jednou z hlavních změn je nové Share tlačítko, jinak je ale ovladač v podstatě věrný svému předchůdci.
Xbox Series X není na rozdíl od Ska pro casual hráče. Nebo takhle... je, ale přijde mi to jako zbytečné vyhazování peněz. Tahle konzole v sobě skrývá tak velký výkon, že by prostě byla škoda, kdyby většinu času ležela ladem a nehrálo se na ní. Nabízí totiž neskutečných 12 TFLOPů výkonu, spolu s 16 GB GDDR6 operační paměti a samozřejmě 1 TB SSDčko. Což je super, to je opravdu skvělý výkon a na té konzoli je to neskutečně znát. Je rychlá, jakože sakra HODNĚ rychlá, netopí, nezasekává se. Vše máte prakticky okamžitě hotové nebo načtené a co je nejlepší, můžete hrát hry na tu nejlepší dostupnou grafickou úroveň.
4K s podporou upscalingu až na 8K rozlišení je pecka, a když k tomu připočtete stabilních 60 a u vybraných her i 120 snímků za sekundu, máte o špičkovou zábavu na další roky bez problému vystaráno. Jen teda musíte hrát na 4K televizi a použít HDMI 2.1 kabel, abyste toto rozlišení i fps dostali do televize. Samozřejmě, pokud máte starší televizi, která podporuje třeba jen full HD rozlišení, pak samozřejmě ty hry stále budou vypadat skvěle, ale nedosáhnete na ten plný potenciál, který Xko nabízí, čímž se opět vracím právě k tomu, že pro běžného hráče může být tak vysoký výkon zbytečný.
zdroj: vlastní
Přestože je Series X aktuálně nejvýkonnější herní konzolí, co do hlučnosti či „topení“ to není vůbec znát. Věžovitý tvar s velkým větrákem v horní části konzole a zeleně zbarvenými průduchy skvěle odvádí teplo a zároveň upoutá pozornost svým designem.
Když už jsem nakousl grafiku, tak musím říct, že hry tady vypadají skvěle, živě a někdy... někdy v některých momentech až děsivě reálně. Zrovna nedávno jsem na našem nadupaným 4K Samsungu zapnul NHLko a mě problesklo hlavou: „ty jo, to vypadá, jak kdybych se díval na skutečnej zápas v televizi“. Bylo tam všechno – plynulý animace, odlesky, skvělý stíny... dokonce i sníh odlétávající od bruslí hráčů. Fakt jsem na to tu vteřinu dvě zíral s otevřenou pusou.
Asi se taky ptáte, co onen proklamovaný ray-tracing. Ten tady je, ale samozřejmě ho musejí v první řadě podporovat samotné hry, kterých v současné době moc není. Seznam momentálně čítá cca 17 her, mezi které patří například Gears 5, Call Of Duty: Black Ops Cold War nebo Watch Dogs Legion. Technologii ray-tracing však Series X stejně jako Series S podporuje přímo na hardware úrovni, nejde tedy o žádné polovičaté řešení, a naopak do budoucna jde o příslib vizuálně působivých her. Takže, když to shrnu: ať už budete hrát cokoliv, NHLko, Forzu, Ori nebo Battlefield, všechno tohle vypadá na nové konzoli od Microsoftu skvěle a skutečně je tady znát ten „next-gen“ feeling, na který jsme všichni čekali.
Xbox Series S a Series X jsou tady! Unboxing a naše první dojmy!
zdroj: vlastní
Series X vyčnívá mezi konkurencí kromě výkonu také svým balením. Co obsahuje a jak je konzole zabalena zjistíte v našem unboxingovém videu.
To je navíc podpořeno i tím, jak je tahle nová generace rychlá. To, co Xbox Series X předvádí, je famózní výkon a je vidět, že nové SSDčko svoji práci odvádí sakra dobře. Systém je… no, „svižný“ je v tomto případě možná urážlivé slovo: je jako blesk! Nemáte tady žádné takové ty mikro prodlevy, nebo načítání obsahu v dalším okně, nic takového. Celé je to plynulé, rychlé a dělá to přesně to, co po tom chcete. Menu je přehledné, jednoduché a intuitivní. V zásadě tady máte dvě roviny – vertikální, kde skrolujete nabídkou her, nastavení, obchodu apod., a horizontální, na které se vám otevírají dlaždice s dodatečným obsahem a funkcemi. Například add-ony v MS Storu, pozvánky do skupin, komunitní informace atd. Navíc pokud již máte Xbox One, tak tohle menu možná dobře znáte, jelikož ho Microsoft pár měsíců zpět nasadil i na starší modely, aby byl přechod mezi novou a starou generací co nejplynulejší.
Každopádně, hlavní „gamechanger“ oproti minulé generaci je načítání her a funkce Quick Resume. Představte si, že si chcete po práci jít zahrát. Ničím se nezdržovat a rovnou na to vlítnout. Dobrá zpráva pro vás je, že Xko se vám do hlavního menu dostane za nějaké 4 vteřiny a následný spuštění jakýkoliv hry zabere maximálně asi 30–40 sekund. Což je například oproti mojí staré PS4 Slim, se kterou se dostanu do nějaké hry v řádu minut, docela raketový rozdíl. Naproti tomu funkce Quick Resume je zase o kus dál, jelikož dovolí přepínat mezi jednotlivými hrami v řádu několika jednotek sekund. Například přepnutí mezi NHL 20 a Gears 5 vám zabere zhruba 8 vteřin, což znamená, že pokud vás omrzí zabíjení emzáků a budete si chtít dát s ženou nebo synem partičku hokeje, nemusíte nic vypínat a zase zapínat, stačí pouze přepnout hru a než si váš protivník vůbec stihne vzít ovladač, jste ready. V současnou chvíli však Quick Resume nefunguje bezproblémově a některé hry se nepochopitelně začnou spouštět běžným (zdlouhavým) způsobem.
Mimochodem, zapomněl jsem na jednu věc, a to říct pár slov o úložišti, tedy SSDčku. Vy sice máte papírově 1 TB místa, ale reálně je to spíš 800 GB... což je „super“, protože vám skoro pětinu místa zabírá systém. Nicméně oněch 800 GB je i tak stále dost a například já mám na Xku nainstalovaných 12 her: Battlefield, Forzu Horizon 4, NHL 2020, Halo 5 a další, přičemž mám stále k dispozici nějakých 160 GB volného místa. Za sebe tedy musím říct, že s tím nemám jediný problém. Vždycky se totiž najde nějaká hra, která mě omrzí a která se dá smazat. Ale pokud by vám to bylo málo, dá se se dokoupit speciální 1TB SSD od společnosti Seagate, který vás však vyjde na cca 7000 Kč.
zdroj: vlastní
M2 slot pro SSD disk se nachází na zadní straně. Na rozdíl od PlayStationu 5 tak není nutný zásah do těla konzole.
Vraťme se ale trochu zpět. Říkal jsem, že i přesto, že je nový Xbox nadupaný a fakticky skvělý kousek hardwaru, tak mě nepřesvědčil o tom, že bych si ho musel nutně pořídit. Proč? Důvodem je jedna jediná věc: hry. Protože když si to tak vezmete, tak tady není jediný exkluzivní titul, kvůli kterému byste si Xbox museli pořídit. Jasně, máte tady Halo 5, Gears 5 nebo Forzu, to uznávám, že je sice hezký, ale všechny tyhle hry si můžete zahrát i na PC nebo Xboxu One. A přesně v tenhle moment pro mě Xbox ztrácí smysl.
Sony má u PlayStationu God of War, The Last of Us, Spider-Mana, Uncharted, Horizon: Zero Dawn atd... Všechno pecky, kvůli kterým stojí za to si PlayStation pořídit. Sakra, vždyť přesně kvůli těmhle hrám jsme si se ženou PSko před pár lety koupili. Avšak stále je tady malé světýlko naděje a to je Xbox Game Pass – což je služba, která vám za měsíční nebo roční poplatek nabídne přístup ke stovkám her napříč celou historií konzole Xbox. Najdete tady všechny žánry a typy her: casual, sportovní, závodní, RPGčka, střílečky… prostě všechno a v mnoho případech i AAA hry, které v Game Passu najdete hned v den vydání. Tahle služba navíc nabízí dva režimy: základní, kdy máte vše, co jsem právě vyjmenoval, nebo Ultimátní, ve které máte navíc i podobnou knihovnu her na PC a navíc dostane přístup ke hrám ze služby EA Play (NHL, FIFA, Battlefield atd.), plus vám to umožní streamovat hry do telefonu nebo tabletu přes Microsoft xCloud. Takže, pokud bych si šel koupit Xbox Series X, tak jedině s Game Passem, protože díky tomu bych měl zaručenou zábavu na stovky a stovky hodin.
zdroj: vlastní
Dílenské zpracování je na vysoké úrovní. Plasty konzole nevržou, vše pevně drží a absence lesklých ploch vám zaručí, že tělo konzole zůstane bez otisků prstů.
Pojďme si to shrnout – stojí nový Xbox Series X za to? Tak jasně že stojí! Pokud jste od narození Microsofťák a držíte se Xboxu, tak do toho jděte, ta konzole vám do další generace s přehledem vydrží a nebudete litovat. Vy Xboxáři moc dobře víte, do čeho jdete, a jdete do toho dobrovolně a s láskou. Vy ostatní – PSkaři a lidi, co žádnou herní konzoli ještě nemáte, tak vám poradím dvě věci:
Buď si kupte novou PS5ku, kde máte podobný výkon, nový a skutečně průlomový ovladač a hlavně tunu exkluzivních skvělých příběhových her, které si jinde nezahrajete NEBO se poohlédněte po menším sourozenci Xka... tedy modelu S, který stojí o polovinu méně a je to ideální konzole pro casual hráče nebo lidi, kteří chtějí díky Game Passu hrát hodně her za málo peněz a nepotřebují nejlepší grafiku. Xko je sice skvělý a výkonný, ale bez zajímavých her, který z něj dostanou jeho maximální výkon, je podle mě tak trochu zbytečný.
• Zdroje: Vlastní
Xbox Series X
Herní konzoleXbox Series X má téměř vše, co by nová generace herních konzolí měla mít. Trnem v oku je mi ale trochu vysoká pořizovací cena a nedostatek exkluzivních titulů. Pokud jste rozený Xboxář a fanoušek Microsoftu, tak prosím. Xbox Series X je přesně pro vás a na 100 % vám bez problémů vydrží do další generace konzolí. V opačném případě ale raději popřemýšlejte o konkurenčním PlayStationu 5.
Klady
Zápory
Radovan Holovský
Obyčejný chlapec, jehož snem bylo vytvářet profesionální 3D modely pro filmy a počítačové hry. Místo toho jsem již několik let redaktorem Youtube kanálu AlzaTech, kde si hraji s těmi nejnovějšími technologickými hračkami, píšu scénáře a natáčím videa. Jo a taky miluju pizzu, nesnáším houby a jsem typický nerd s nadváhou a brýlemi. Sledujte Alzatech a mějte se! :)
• Komentář: 22. dubna 2021 • Autor: Filip Němec
V tuto chvíli už nelze pochybovat o tom, že po technické stránce je Xbox Series X tím nejlepším, co aktuálně herní trh nabízí. V úhledném těle připomínající kvádr tepe procesor AMD architektury Zen 2 s 8 jádry a taktem 3,8 GHz, o grafiku se pak stará rovněž čip od AMD řady RDNA 2 s 52 jádry s taktem 1,825 GHz. Pokud jste technický geek, pravděpodobně vám nad těmito údaji ukápne, slina a to zejména když zjistíte, že za to vše (a k tomu ještě 1TB SSD) zaplatíte „pouze“ 13 499 Kč.
Pokud vám tato matematika nedává smysl, je třeba zdůraznit, že výrobci své konzole minimálně z počátku dotují, a právě díky tomu může Xbox Series X nabídnout tak skvělý poměr ceny a výkonu. Kdybyste si totiž chtěli sestavit stejně výkonné PC, vyjde vás to na minimálně na dvojnásobnou, spíše ale až trojnásobnou částku.
zdroj: Microsoft
Přiblížit výkon konzole lze méně technicky založeným hráčům také následovně: Series X vládne výpočetním výkonem 12,15 TFLOPs, přičemž Xbox One X, vylepšená verze Xboxu One, nabízí 6 TFLOPs a původní Xbox One pouze 1,4 TFLOPs. Takže aniž byste věděli, jak se teraflopy počítají, čistě ze srovnání absolutních hodnot je obrovský výkon konzole evidentní.
Protože mám doma už několik měsíců obě next-gen konzole, chtěl bych zdůraznit něco, co Radovan ve své recenzi jen letmo zmínil. Nový Xbox ovladač sice rozhodně není krok zpět, ale také ne krok kupředu, a to v okamžiku, kdy Sony ve vývoji ovladače koplo do vrtule a předhonilo Microsoft minimálně o jednu generaci. Haptická odezva i adaptivní triggery přináší zcela nový zážitek z hraní a poslední multiplatformové mezigenerační tituly jako Dirt 5, Control nebo Assassin’s Creed Valhalla naznačují, že vývojáři těmto technologiím přicházejí na chuť.
I když ale vývojáři haptickou odezvu nijak nevyužijí, i klasické vibrování ovladače je na PlayStationu 5 daleko příjemnější a přirozenější. Vibrace na Xbox ovladači působí najednou dost těžkopádně a mě naopak ze hry často spíše vytrhují, než aby mě do ní více vtáhli. Že Microsoft zaspal, ostatně naznačuje i skutečnost, že se hráčů ptá, jestli by podobné funkce chtěli také na Xboxu. Ano, určitě bychom je chtěli! Velmi chválím alespoň nové share tlačítko pro típání screenshotů a záznam videa, nahrazující původní krkolomný proces… a naopak stále nechápu, proč kulaté Xbox tlačítko stále tak výrazně svítí. Při hraní v noci si musím ovladač schovávat pod deku, aby mi nesvítil do obličeje.
zdroj: Microsoft
Zhodnocení skutečnosti, že je ovladač i tentokrát na dvě tužkové baterie, už nechám čistě na vás, protože jak zastánci, tak i odpůrci tohoto systému mají dobré argumenty. Já patřím spíše k tomu táboru, který tvrdí, že v 21. století jsou tužkové baterie už trochu pasé.
Krátce se ještě zastavím u prostředí konzole, které si zachovává jakési microsoftí stigma, kdy funkčností i designem často připomíná přešlapy ze stolních Windows, jako jsou ošklivé a matoucí nabídky, či zbytečná komplikovanost některých procesů. Rovněž zůstávají zásadní neduhy z jeho předchozí verze, a sice jeho přílišná robustnost a složitost. Výsledkem je například to, že řada funkcí jako galerie her, nastavení nebo obchod, jsou samostatné aplikace, jež se díky SSD disku sice načítají rychle, ale stále musíte na jejich spuštění čekat, zatímco v případě PS5 je vše součástí uživatelského rozhraní a plynule přeházíte z menu do nabídky a podobně. Popravdě jde ale o mouchy, kterých si všimnou jen konzoloví harcovníci. Pokud jste méně nároční a chcete zkrátka jen to, aby vám konzole dobře sloužila, uživatelské rozhraní Series X se vám bude líbit.
Zastavme se ještě u SSD disku, respektive možnosti rozšířit si vnitřní úložiště. Tady se naopak vrátím k vynikající technické stránce konzole, protože zde Microsoft porazil Sony ve všech směrech. Vnitřní 1 TB SSD uložiště totiž lze rozšířit rovněž 1 TB SSD diskem, který se jednoduše zasouvá do portu na zadní straně konzole a je k dostání již ode dne vydání konzole samotné, zatímco v případě PS5 si musíme počkat až na léto, kdy Sony odemkne slot pro SSD disky. Ten je ale uvnitř konzole a čeká vás tak trocha té manuální práce. Microsoft navíc připravil ve spolupráci s firmou Seagate SSD disk stejných vlastností jako je ten schovaný uvnitř konzole, zatímco Sony se spoléhá na výrobce třetích stran a jejich disky nemusí být kompatibilní. Právě i perfektní optimalizace ale znamená, že Seagate Storage Expansion Card vás vyjde na více než 6000 Kč.
zdroj: Microsoft
SSD od společnosti Seagate funguje na stejné technologii jako interní SSD v konzoli a jde tak ve své podstatě o rozšíření vnitřního úložiště, u kterého nemusíte řešit absolutně žádné problémy spojené s kompatibilitou.
Ke konzoli lze připojit také externí pevný disk, z něj však spustíte pouze zpětně kompatibilní hry ze starších Xboxů, zatímco ty nové tam lze alespoň odložit, aby nezabíraly místo na SSD. Ani to konkurenční PS5 dlouho neuměl. Dalším benefitem SSD na Series X je funkce Quick Resume umožňující rychle přepínat mezi několika spuštěnými hrami, aniž by se musely znovu načítat, což je další věc, co PS5 nezvládá, přestože papírově je PS5 SSD disk zhruba dvojnásobně rychlejší. Někdo by mohl namítnout, že s tak rychlým načítáním her funkce jako Quick Resume ztrácí smysl, ale v praxi tomu tak není. Quick Resume je fantastická „fíčura“, kterou majitelé PlayStationu 5 mohou novým Xboxům jen závidět.
Trumfem Xboxu Series X, ale také Series S je perfektně zvládnutá zpětná kompatibilita. Na obou těchto konzolích totiž spustíte všechny Xbox, Xbox 360 a Xbox One hry, které v současnosti Xbox One podporuje, kromě pohybových titulů vyžadující Kinect, zatímco PS5 podporuje hry pouze z PS4. Slovy čísel jde o tisíce her, podpora se přitom týká jak digitálních verzí, tak i fyzických kopií na Blu-ray discích. To ale není všechno, Microsoft vyvinul řadu technologií vylepšujících starší hry, aniž by na ně vývojáři museli sáhnout. Funkce Auto HDR u všech her zvýší dynamický rozsah textur, zatímco některé tituly automaticky nabídnou vyšší rozlišení, a šestnáctinásobné filtrování textur. Nově také Microsoft vypustil funkci FPS boost navyšující u některých titulů (spíše novějších) framerate.
zdroj: Apple Insider
S Xbox Series X je kompatibilní všechno oficiální Xbox One příslušenství, které lze ke konzoli připojit, ať už pomocí kabelu, či bezdrátově.
Series X na zpětnou kompatibilitu musí vsázet zejména nyní v prvních měsících života, kdy exkluzivit pro Xbox konzole je poskrovnu. Skoro by se až zdálo, že Microsoft vydal nový Xbox tak nějak z povinnosti, jen kvůli tomu, že vycházel i konkurenční PlayStation 5. Ten nabídl alespoň dvě PlayStation exkluzivity, zatímco Xbox měl na launch kulatou nulu. Ovšem ruku na srdce, start této konzolové generace byl celkově co do exkluzivních her hodně slabý. Sackboy: A Big Adventure rozhodně není pecka, kvůli které by se PS fanoušci předbíhali u půlnočního předprodeje a nový Spider-Man: Miles Morales je sice skvělý, ale nic zásadního nepřinesl.
V pozadí toho všeho ale stojí Xbox Game Pass, ultimátní služba, jež v současnou chvíli nemá konkurenci. Za 339 Kč měsíčně dostanete k dispozici rozsáhlou knihovnu her čítající stovky titulů, které lze hrát na Xbox konzolích, PC a streamovat z cloudu do Android zařízení (a brzy snad i do PC). Game Pass navíc obsahuje všechny významné Microsoft exkluzivity, přičemž ty nové (jako například nadcházející Halo Infintie, Hellblade 2: Senua's Saga nebo Forza Motorsport), se v knihovně objeví ihned, jakmile vyjdou, takže i kdybyste si z celé knihovny zahráli jen jednu jedinou hru, ušetříte stovky korun. Jako celek tak Series X a Game Pass funguje skvěle – knihovna nabízí dostatek vynikajících her (Microsoft do služby nepřidává žádná druhořadá díla) a navíc si je můžeme zahrát v mnohdy té nejlepší možné verzi díky vysokému výkonu Series X.
zdroj: Microsoft
Čím více hrajete, tím více se pořízení předplatného vyplatí. Nejste totiž nijak limitováni v množství her, které vyzkoušíte, ani časem, jenž u nich strávíte.
V tuto chvíli nicméně ani Game Pass nedokáže vyřešit skutečnost, že Series X nenabízí žádné dechberoucí exkluzivity, je však potřeba hledět do budoucna a nemusíte mířit pohledem příliš daleko. Microsoft v posledních měsících rozšířil řady Xbox Game Studios o zvučná jména jako je Bethesda nebo Obsidian Entertainment. Jakkoli tedy může zatím Series X hardcore pařanům, kterým už multiplatformové novinky z Game Passu nestačí, nabízet méně zajímavých her než PlayStation 5, věřte, že už zhruba za rok až dva bude tato diskuse zbytečná. Xbox Game Studios je pomalu se rozjíždějící kolos, jakmile ale tato mašinérie vypálí první salvu, dost možná bude z Xboxu Series X ultimátní kombinace výkonného hardwaru, geniálního Game Passu i zajímavých exkluzivit.
Řada z vás nyní jistě namítne, že všechny hry od Xbox Game Studios vyjdou kromě Series X/S či starších Xboxů také na PC. Microsoft se vydal zcela opačným směrem než Sony, která bude obsah zamykat exkluzivně pro PS5 (čímž na druhou stranu bude těžit z optimalizace jen na jeden typ hardwaru), zatímco Microsoft chce dát hráčům možnost volby. Jeho nové hry tak můžete hrát na PC, konzolích Xbox a díky xCloudu je streamovat do přenosných zařízení. Možná se tedy ptáte, pro koho je vlastně Xbox Series X určen a odpověď je skoro až nečekaně jednoduchá.
Series X cílí primárně na dva typy zákazníků. Prvním z nich je postupně se zvětšující skupina hráčů, kterým vyhovuje kombinace Game Passu a výkonné herní konzole, zaručující na jedné straně neustálý přísun kvalitních her za malý poplatek a zároveň nulová nutnost řešit optimalizaci či upgrade herního stroje. Méně náročná podmnožina této skupiny pak může klidně sáhnout po výkonově slabším Series S, který ale nabízí všechny zmíněné výhody.
zdroj: Microsoft
Xbox Series X je herní konzole za 13 499 Kč, s výkonem herního PC za zhruba 30 000 Kč a velmi tichým provozem díky na poměry konzolí revolučnímu systému chlazení, kdy je studený vzduch nasáván zespodu, prochází celým tělem konzole a opouští ji až na samotném vrcholu.
Series X ale poslouží dobře i fanouškům stolních počítačů, kteří budou rovněž benefitovat z optimalizace a v neposlední řadě také většího pohodlí, kdy mohou své hry hrát rozvaleni na gauči před velkou televizí (Game Pass Ultimate členství přitom využijí i na PC). Nechoďme ale kolem horké kaše – Series X je i pro PC hráče, kteří nemají 30 000 Kč na výkonnou herní mašinu, ale touží po výkonu nabízející právě takto drahé PC sestavy, což nakonec může být v mnoha případech hlavním důvodem ke koupi.
Nabízí se ještě další skupina hráčů, jejíž existenci ale prověří až čas. Díky vyššímu výkonu by se ze Series X mohla stát konzole určená k hraní kromě Microsoft exkluzivit také multiplatformových her, zatímco PS5 by sloužila primárně pouze pro hraní PlayStation 5 exkluzivit. To by díky vyššímu výkonu Series X dávalo smysl, nicméně rozhodujícím faktorem může být ovladač DualSense. Zatímco mnohdy bez přímého srovnání nepostřehnutelná lepší grafika totiž může být trumfnuta výhodami haptické odezvy a adaptivních triggerů, to ale ukáže čas.
Pokud stále nemáte jasno, v zásadě si stačí položit jednoduchou otázku: láká vás Xbox Game Pass se svými stovkami her za malý měsíční poplatek a jde vám především o pohodlí a jednoduchost? Pokud ano (a je jedno, jestli už vlastníte PC nebo ne) pořiďte si Series X, popřípadě Series S, pokud nepotřebujete špičkovou grafiku. Argument, že je pro někoho Series X zbytečnou konzolí, protože nenabízí téměř žádné exkluzivity, nebude mít za zanedlouho význam.
Pokud je váš rozpočet připraven časem pořídit i PlayStation 5, není v podstatě co řešit. Pokud si ale chcete pořídit pouze jednu next-gen konzoli, vaši volbu podle mých zkušeností nejvíce ovlivní kromě exkluzivních her lákavá nabídka Game Passu a na druhé straně inovativní ovladač DualSense. Volba to rozhodně není jednoduchá a doufám, že vám předchozí řádky pomohu správně se rozhodnout. Ať už ale vybere jakoukoliv z těchto konzolí, neuděláte chybu.
• Zdroje: Vlastní, Game Informer, Rock Paper Shotgun, PC World
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
• Zdroje: screenrant.com, xbox.com, techradar.com, theverge.com