AlzaPlus+ Robotický vysavač Siguro

Gears 5 posouvá slavnou sérii o kousek blíže k dokonalosti (RECENZE)

Zobrazit katalog

Recenze

Aktualizováno

Jen málo herních sérií si napříč tolika díly udrželo vysokou kvalitu, Gears of War se však může hrdě hlásit mezi ně. Vývojáři ze studia The Coalition se navíc nebojí inovovat, a tak Gears 5 nabízí mnoho novinek, z nichž některé jsou poměrně zásadní, a dopředu jsme o nich vůbec nevěděli. Jak se povedl v pořadí již šestý díl této cover based akční střílečky, se dozvíte v naší recenzi.

Recenze (Xbox One X)Dojmy z Gamescomu 2019NovinkyDojmy z hraní (Xbox One X)

Gears 5; keyart: cover

zdroj: Sony Interactive Entertainment

Gears 5 (hra) | Gears of War (IP) |

Akční TPS Gears 5 je součástí herní série Gears of War. Titul vyvíjí studio The Coalition a vydává společnost Xbox Game Studios. Hra vychází 10. 9. 2019 na PC, Xbox One a později také na Xbox Series X. Titul obsahuje multiplayer a je bez české lokalizace . | Homepage


Články: | Recenze – Xbox One X | Příběh série Gears of War (TÉMA) |

Části článku:


Obsah recenze Gears 5 (Xbox One X)

  1. Gears 5 opět exceluje vynikající kampaní
  2. Hratelnost kazí staromilské přístupy
  3. Gears 5 v otevřeném světě
  4. Z kampaně rovnou do online řežby
  5. Horda 4.0 je král kooperativních režimů
  6. Problémům v Escape neunikneš
  7. Nádech před velkým finále
  8. Recenze Gears 5: závěrečné hodnocení
  9. HW nároky pro Gears 5 PC

Gears 5 opět exceluje vynikající kampaní

• Recenze: 9. 9. 2019 • Autor: Filip Němec

Microsoft sice nemá tolik exkluzivit jako konkurence, když ale přijde řada na akční střílečky, v arzenálu má ta největší děla. Dlouhé roky tahala série Gears of War za ten kratší provaz, celosvětově totiž vévodila žebříčkům oblíbenosti i prodejů sci-fi sága Halo. Její autoři se sice nyní připravují na velkolepý návrat (Halo Infinite), jenže ten vyžaduje hodně času, a tak mají „Gearsy“ šanci zazářit. Hned zkraje recenze mohu prozradit, že tuto šanci vývojáři ze studia Coalition nepromarnili a Gears 5 potěší všechny milovníky dobře napsaných příběhů, krvavé akce a dlouhotrvající hratelnost.

Gears 5; wallpaper: Kait, Marcus, JD, Del, Fenix
Příběh pátého dílu plynule navazuje na Gears of War 4, události čtyřky však dobře shrnuje krátké úvodní video. Velmi příhodné je navštívit také záložku Extras a zde si pustit skvěle zpracovanou rekapitulaci původní trilogie, se kterou ta aktuální neustále pracuje. Přečíst si také můžete náš speciál mapující příběh celé série, a to včetně knih a komiksů.

Začněme u příběhu, na kterém série už od prvního dílu staví a jehož kvalita ani tentokrát neklesá. Autoři se opět nebáli přinést story, kde nic není černobílé a mnoho událostí si každý hráč vysvětlí dle svého. Ani tentokrát se pak scénáristé nezdráhají položit nůž na krk známým postavám, a co oceňuji možná úplně nejvíce, oproti čtvrtému dílu se do vyprávění daleko více zapojí události z původní trilogie, takže si rozšíříme obzory v rámci celého univerza.

Vůbec poprvé je pak hlavní postavou žena, což v rámci testosteronem napumpované série může působit nepatřičně, ale opak je pravdou. Kait Diazovou si hráči oblíbili už v předchozím díle, jehož konec jasně naznačoval, o čem Gears 5 bude. Více už snad ani prozradit nemohu, příběh pátého dílu je totiž plný překvapení a vytknout mu mohu snad jen to, že dle očekávání končí jasným cliffhangerem. Krom toho však jde o perfektně napsaný příběh, jemuž onen charakteristický „macho“ nádech dodávají mužské postavy z předchozích dílů, v čele s naprosto fantastickým Marcusem Fenixem.

Gears 5; gameplay: Kait Gears 5; gameplay: Marcus
Popisek obrázku, něco zajímavého, doplňujícího, v ideálním případě by to nemělo být jen opakování toho, co je v textu.

Hratelnost kazí staromilské přístupy

Protože hra přímo navazuje na čtvrtý díl, vrháme se okamžitě do bitvy, jejíž základy jsou po všechny ty roky stále stejné. Rychlá, ale taktická akce založená na krytí se za překážkami a na vyšší obtížnosti také na spolupráci. Z nepřátel cákají hektolitry krve, po doražení se jejich skelety rozletí a není výjimkou sledovat utrhané končetiny (nebo hlavy, vnitřnosti, ruce…) válející se po zemi. A ano, nechybí ani charakteristické rozřezávání nepřátel na kusy Lancerem s motorovou pilou. 

Na první pohled vše funguje skvěle, bohužel některé staromilské přístupy už roky křičí po vylepšení. Například přeskočení překážky je možné až po předchozím skrčení se, což je z hlediska plynulé hratelnosti fatální chyba, a podobně iritující je také aktivní přebíjení. To je samo o sobě geniálním nápadem, ale každých deset vteřin se koukat do pravého horního rohu, abyste včas zmáčkli tlačítko pro přebití, vaši pozornost neustále odvádí o právě probíhajícího boje. Přitom by stačilo tento ukazatel umístit například doprostřed obrazovky k zaměřovacímu kříži, jako to dělají jiné akční hry. I přesto je však hratelnost stále vynikající a likvidace nepřátel zábavná.

Gears 5; gameplay: krytí Gears 5; gameplay: boss Gears 5; gameplay: střelba
Krytí se za překážkami, gigantičtí bossové a stříkající krev. To je série Gears of War v kostce.

Co dělá hry Gears of War tak oblíbenými, je také kooperace, která je možná online, po lokální síti nebo klasicky formou rozdělené obrazovky, což je obrovská devíza série a jsem za ni neskutečně rád. Naopak novinkou je možnost hrát v kooperaci s dalšími dvěma hráči. Kromě rozdělené obrazovky, jež se pouze rozdvojí pro dva hráče, lze online či po síti hrát jak za všechny hratelné postavy (většinou Kait a JD nebo Del), tak nově i za robotického pomocníka Jacka. Logicky s ním není taková zábava jako s lidskými vojáky, pokud ale nechcete třetího kamaráda vyšachovat ze hry, může se ujmout role roztomilého robůtka.

Gears 5 v otevřeném světě

Právě u Jacka pak začíná výčet změn, kterých je více, než byste u v podstatě staromilské série Gears of War čekali. Jack totiž v kampani slouží jako vaše prodloužená ruka a propůjčuje vám speciální schopnosti, jež tvoří nový RPG prvek. Prostřednictvím Jacka totiž získáváte dovednosti, jako je dočasné zneviditelnění, boost výdrže nebo před vámi na krátký čas dokáže vytvořit silný štít odrážející nepřátelské kulky. Celkem je těchto dovedností osm, lze je dále vylepšovat a v boji je stiskem jednoho či dvou tlačítek můžete kdykoli aktivovat či mezi nimi rychle přepínat. Rozhodně jde o vynikající novinku a tyto drobné RPG prvky Gears 5 určitě neubližují.

Gears 5; gameplay: New Ephyra Gears 5; gameplay: Cosmodrom
I čistě lineární úrovně nabobtnali a jsou daleko více prostornější a otevřené.

Nejzásadnější změnou jsou však otevřené úrovně, o kterých dopředu vývojáři vůbec nemluvili a jsou také největším překvapením pátého dílu. Zatímco začátek a konec příběhu je striktně lineární, jak je u série zvykem, druhá a třetí kapitola se odehrávají v obrovských otevřených prostranstvích, z nichž jedno je plné sněhu a ledu a to druhé naopak horkého slunce a rudého písku. Série tak udělala prakticky stejný pokrok k otevřenému prostředí jako Uncharted 4 a výsledek dopadl podobně skvěle.

Tato volnější mezihra, ve které můžete objevovat svět Gears 5, plnit vedlejší mise a dozvídat se tak více o příběhovém pozadí, působí výborně a přitom nenuceně. Navíc jde o aktivity libovolné, takže pokud budete prahnout čistě po hlavní dějové lince, nikdo vám nebude stát v cestě. Mně osobně vadí pouze skutečnost, že obě rozlehlé mapy působí prázdně a na rozdíl od lineárních úrovní postrádají jakékoli detaily a hloubku. I zde je vidět, že Gears 5, jakkoli jde o vynikající titul, stále klepe na brány herního Olympu, kam mu ale vstup stále není dopřán.

Gears 5; gameplay: kluzák Gears 5; gameplay: mapa
Obrázek 1: Po otevřených lokacích se budete pohybovat pomocí kluzáku, jehož ovládání je silně arkádové ale poměrně zábavné. Obrázek 2: Takřka šokující novinkou je pro série Gears of War mapa.

Z kampaně rovnou do online řežby

Téměř každý začne Gears 5 příběhovou kampaní, hned potom však mnoho hráčů zamíří do online multiplayeru, který je pro sérii stejně důležitý jako příběhový režim. Hra více hráčů se v Gears of War jmenuje Versus a podobně jako kampaň se i online část nese v podobném duchu. Kvalitní základ zůstal zachován, nechybí však ani zajímavé novinky. Návrat hlásí oblíbené režimy jako je King of the Hill, Warzone, Execution a samozřejmě Team Deathmatch, největší novinkou je pak masivní Arcade režim, v němž hraje hlavní roli výběr postavy. Rozličné charaktery totiž mají své vlastní schopnosti a někdy i zbraně.

Pointou Arcade režimu je klasická Gears of War hratelnost mísící taktické krytí za překážkami a dynamickou akci s odlišnými přístupy boje v závislosti na tom, jakou postavu si vyberete. Už tak masivní režim Versus tedy ještě více nabobtnal a fanoušci online zápolení budou jistě spokojeni. Celkově prošel multiplayer spíše drobnými změnami, jako je balancování zbraní či upravení kamery při sprintu, která už nemíří tolik do země. Chloubou pak je i dvanáctka skvěle navržených map, autoři navíc budou postupně přidávat další.

Gears 5; gameplay: multiplayer Gears 5; gameplay: kulomet
Online multiplayer stále patří k naprosté špičce, byť mnohdy těžkopádnější ovládání svalnatých monster nemusí sedět každému.

Horda 4.0 je král kooperativních režimů

Někde mezi multiplayerem a kampaní pak stojí Horda režim, který je v sérii už od Gears of War 2 a od té doby jej zkopírovaly možná už stovky dalších her. Pointou režimu je obrana před stále sílícími vlnami nepřátel v rámci pětičlenného týmu, a přestože v předchozím díle byl Horda režim vynikající, v Gears 5 doznal vcelku podstatných změn. Ty však autoři hráčům nijak zásadně nenutí, což je velmi sympatické. Tou největší novinkou, kterou nakousnul už Arcade režim, jsou speciální dovednosti jednotlivých postav. Ty jsou vzájemně hodně odlišné a klíčem k úspěchu tak je nyní správný mix postav v týmu.

Zatímco Kait se dokáže na krátký čas zneviditelnit, Marcus umí vylepšit své už tak vynikající střelecké dovednosti a JD zase zvládne přivolat leteckou podporu. Kromě toho se autoři snaží udělat Horda režim více dynamický a umisťováním tzv. power pots různě po mapě hráče přinutit k většímu pohybu. Tyto truhly s energií totiž nabídnou velkou dávku energie potřebnou pro výrobu nových zbraní či obraných prostředků, takže si kolikrát rozmyslíte kemping na špatně dostupném místě a vydáte se raději vstříc nebezpečí s vidinou zisku efektivních power potů.

Gears 5; wallpaper: horda
Horda režim je v Gears 5 vynikající zábavnou, která je skvěle vybalancována a nabízí výzvu pro nováčky i velmi zkušené hráče.

Společnou změnou pro Hordu i Versus je pak očividná snaha udržet hráče u Gears 5 co nejdéle pomocí postupného vylepšování postav. To je nejvíce patrné právě u Horda režimu, kde hrdinové postupně levelují, lze je různě upravovat a pomocí kartiček jim přisoudit i nové pasivní vlastnosti. Autory pak šlechtí také fakt, že Gears 5 neobsahuje žádné lootboxy či podobné mechaniky. Jedinou formou monetizace jsou mikrotransakce, jde však o drobné nákupy kosmetických úprav a to za reálné peníze, vždy tedy víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.

Problémům v Escape neunikneš

Na závěr herních režimů jsem si pak nechal největší průšvih pátého dílu. Tím je Escape, nový hratelný mód, ve kterém mají tři hráči za úkol co nejrychleji uniknout z hnízda nepřítele. Musím říct, že jsem se na Escape hodně těšil, protože minimálně z trailerů šlo o něco hodně odlišného oproti stávajícím režimům a tematicky navíc do Gears série dobře zapadal. Ve výsledku však tento mód vůbec nefunguje. Základním problémem je celkové survival nastavení, kdy neustále nemáte téměř žádné náboje, což působí přinejmenším podivně, když ve všech ostatních režimech pálíte hlava nehlava. 

Gears 5; gameplay: Swarmák Gears 5; gameplay: zahrada Ephyra
Na rozdíl třeba od Hordy se v režimu Escape nedočkáme velkých bossů ani otevřených prostranství.

Po mapě najdete jen pár bedniček s náboji a ty vám jich doplní neskutečně málo, navíc si je budete s dalšími dvěma spoluhráči navzájem krást, což kooperaci zrovna dvakrát neutvrzuje. Ve výsledku tak společně pobíháte po mapě a zabíjíte nepřátele pouze útoky na blízko, protože nikdo z týmu nemá žádné náboje. V rámci jiné série by Escape možná fungoval lépe, ale do Gears of War se v aktuálním nastavení vůbec nehodí a osobně nechápu, jak autoři mohli něco takového pustit do ostrého provozu.

Nádech před velkým finále

Abychom ale nezakončili recenzi tak negativně, vzpomenu i grafické zpracování, které je jedním slovem vynikající. Na Xboxu One X běží Gears 5 ve 4K rozlišení při 60 fps a to ve všech režimech, včetně online multiplayeru. V uzavřených lokacích pak hra vypadá téměř dokonale a budete okouzleni množstvím detailů, od realistických sutin planety Sera až po skvěle animované postavy. Kde hra bohužel ztrácí, jsou otevřená prostranství a občas se vyskytnou i problémy, kdy se textury některých menších objektů načtou o něco málo později, jde však o nedostatky velmi ojedinělé. Občas si pak všimnete i drobných nedodělků, jako jsou podivné čtvercové textury kolem otvorů po kulkách.

Gears 5; gameplay: boj na ulici Gears 5; gameplay: podlaha, mrtvoly Gears 5; gameplay: díry po kulkách
Mimo otevřené úrovně vypadá Gears 5 fantasticky. Všimnout si však lze drobných nedodělků, jako jsou textury děr po kulkách.

Gears 5 je výrazně lepší hrou než předchozí díl a původní trilogii v lecčems předčí. Minimálně v délce kampaně, která hravě přesáhne 15 hodin, a také v množství herních režimů, kde je bohužel kaňkou na kráse mód Escape. Je vidět, že série Gears of War, nyní pouze Gears, je v dobrých rukou a není asi pochyb o tom, že závěrečný díl druhé trilogie bude opravdu velkolepý.

Tato recenze byla napsaná pro Xbox One X verzi.

• Zdroje: Vlastní

Recenze Gears 5: závěrečné hodnocení

        Hodnocení 89 % Alza.cz
Hlavní parametry: Hratelnost
85 %
 Audiovizuální zpracování
90 %
 Znovuhratelnost
95 %
Gears 5; recenze

Klady

  • Příběh plný zvratů
  • Opět vynikající kooperace (online, na síti, i splitscreen)
  • Novinka v podobě otevřeného prostředí
  • Skvělý multiplayer i Horda
  • 4K rozlišení a 60fps ve všech režimech
  • Nové zbraně a nepřátelé

Zápory

  • Staromilské ovládání (přebíjení a přeskakování překážek)
  • Prázdné otevřené úrovně
  • Nezábavný Escape režim
Filip Němec

Filip Němec

Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.

Gears 5 – Dojmy z Gamescomu 2019

  1. Horda režim 4.0
  2. Stany nechejte doma, období kempování je u konce
  3. V řadě za sebou tři Fenixove jdou
  4. Horda režim v Gears 5 se hraje a vypadá skvěle
  5. HW nároky pro Gears 5 PC

Horda režim 4.0

• Dojmy z GC 2019: 5. 9. 2019 • Autor: Filip Němec

Existuje opravdu málo sérií, které jsou oblíbené pro příběhovou kampaň i online hraní. Gears of War, nově pouze jako Gears, však do této skupiny patří a vypadá to, že ani s pátým dílem se nic nezmění. Já osobně dávám přednost příběhové kampani, po jejímž dohrání se však vrhnu právě na Horda režim, který lze hrát solo, v rámci splitscreenu na jedné obrazovce a samozřejmě také online, takže jde v podstatě o šetrné přemostění mezi singleplayer kampaní (ta ovšem také podporuje splitscreen) a klasickým online multiplayerem.

Gears 5; screenshot: horda tým
U nového dílu autoři zapracovali na modelech postav. Ty jsou velmi detailní a všimnete si i drobností, jako jsou houpající se řetězy či vlnící se srst na kožených doplňcích nepřátel.

Zatímco online multiplayer jsem si již mohl vyzkoušet v rámci nedávné bety, na Gamescomu jsem s chutí přijal možnost otestovat Horda režim. Ten je v sérii už od druhého dílu, vždy však projde větší či menší úpravou a ani tentokrát tomu nebude jinak. Horda 4.0, jak tomuto režimu v Gears 5 autoři přezdívají, je totiž plný novinek.

Stany nechejte doma, období kempování je u konce

Jednou ze zásadnějších novinek je větší důraz na dynamičtější hratelnost, což v překladu znamená, že nás chtějí autoři co nejvíce rozpohybovat. Pro mnoho hráčů je Horda režim totiž o zabarikádování se na tom nejhůře přístupném místě, což Gears of War přímo podporuje tím, že si můžete postavit nejrůznější střílny či zátarasy. Tato možnost v Gears 5 stále je, co se však změnilo je objevování objektu zvaného power tap. Ten se náhodně zjevuje na různých místech a po jeho získání obdrží váš tým velké množství energie, jež slouží právě pro stavbu různých obranných prvků nebo výrobu lepších zbraní.

Power tap se však objeví na místě daleko za hradbou nepřátel a tak je na vás, jestli se vydáte na nejistou výpravu nebo se bezpečně skryjete za obranou zdí ze střílen. Autoři tak dávají hráčům možnost hrát podle nových pravidel anebo zůstat u klasického postupu, což je chvályhodné. Líbí se mi také fakt, že zásoby energie jsou sdílené a hra je tak distribuuje mezi všechny hráče rovnoměrně.

Gears 5; screenshot: fabricator
Pro výrobu zbraní či umisťování obranných prvků slouží tzv. fabricator. S tím se dá pohybovat po mapě (pokud ho chytnou dva hráče zároveň, jde ho nést poměrně rychle), takže i v tomto směru nás autoři jasně vybízí k většímu pohybu.

V řadě za sebou tři Fenixove jdou

Všichni to známe. Když se hraje společenská hra od Nintenda, každý chce hrát za Maria a v Gears of War je zase běžné, že po každé mapě běhá několik Marcusů. S tím je ale patrně konec, protože novinkou pátého dílu jsou speciální schopnosti jednotlivých postav. Kompletní nabídku vlastností zatím neznáme, ale rozdíly budou propastné. Zatímco ranař JD dokáže přivolat bombardování, Del umí dočasně vidět skrze zdi a Kait se na krátký čas zneviditelní. Pravidelným hráčům online her ihned dojde, že tato změna kompletně převrací základní pravidla a klíčem k úspěchu nyní může být už jen samotné složení týmu.

Aby toho nebylo málo, do Gears 5 autoři nachystali úplně novou “postavu”. Zahrát si nyní půjde i za Jacka, což je robotický dron, který zastane funkci vojenské děvečky pro všechno. Umí například vzít na zemi ležící zbraň a roztavit ji na energii nebo opravit poničené střílny a zátarasy. Sám je ale i schopný v boji, kromě vlastního útoku totiž pomocí své speciální dovednosti dokáže na krátký čas ovládat nepřátelské jednotky a rozsévat tak zkázu ve vlastních řadách. Hru za Jacka jsem si bohužel vyzkoušet nemohl a tak jsem hodně zvědavý, jak se autorům podařilo vybalancovat jednotlivé postavy a zejména pak mezi lidskými vojáky vyčnívajícího robůtka.

Gears 5 – Gamescom demo Horda režimu (Gameplay)

V Kolíně nad Rýnem byla k vyzkoušení jediná mapa a přesně tu můžete vidět v záběrech z hraní.

Horda režim v Gears 5 se hraje a vypadá skvěle

Já jsem si vyzkoušel hru za Marcuse (jak jinak!) a také za Kait. Marcus je klasický tank a boj za něj mi vyhovoval, dává totiž přednost přímým střetům a spoléhá se na palebnou sílu. Naopak Kait je určena hráčům libujících si v útocích ze zálohy. Mohlo by se zdát, že hlavní hrdinka pátého dílu bude znevýhodněná, ovšem fakt, že její neviditelnost se nevypne ani v momentě, kdy zabije nepřítele, z ní dělá za správných okolností ničivou zbraň. Vyloženě se pak hodí pro okamžiky, kdy ostatní členové týmu potřebují oživit, ale jsou obklíčení nepřítelem. Pak stačí mít aktivní speciální dovednost a je po problému, čímž se znovu vracím k důležitosti, jaká nově připadne výběru postav v rámci jednoho týmu.

Okamžitě se mi také potvrdila snaha udělat Hordu rychlejším a dynamičtějším režimem, nicméně neměl jsem možnost dostat se až k pokročilejší fázi hry, kde jistě přituhne a nějaké to zabarikádování v rohu nakonec také přijde na řadu. Celkově však hra měla daleko větší dynamiku a nejde jen o zmíněné power taps ale i takové drobnosti, jako je upravená kamera při sprintu. Ta stále míří výrazněji níže, než u většiny akčních her a charakteristické podřepnutí postavy rovněž zůstává, nově však vidíte lépe kolem sebe, čímž vás hra nepřímo pobízí k častějším výpadům vstříc nepříteli.

Gears 5; screenshot: customizace postav
Autoři chtějí prodloužit trvanlivost všech herních režimů novým systémem vylepšování postav, kdy pomocí kartiček budeme moci jednotlivé charaktery obohacovat o nejrůznější dovednosti a bonusy.

Líbila se mi také nová mapa, která se postupně rozšiřovala a s přibývajícími nepřáteli se rozrůstala do stran. S tím souvisí i vynikající vizuální zpracování. Opravdu nevím, co bych po grafické stránce hře vytknul. Po Gamescomu se na Gears 5 těším víc než Locust na rezavou čepel Lanceru, čekat však nebudu dlouho. Gears 5 vychází 10. září, prostřednictvím služby Xbox Game Pass si pak budete moci rozstřelit prvního emzáka na PC i Xboxu One už o čtyři dny dříve. Naši recenzi můžete očekávat v příštích dnech.

• Zdroje: vlastní (Gamescom 2019), YouTube (Fresh Graphics)

Gears of War 5 – Novinky

  1. (20. 8. 2019) Gears 5 představilo příběhovou kampaň a Horda režim
  2. (13. 8. 2019) Gears 5 je gold, na Gamescomu poprvé uvidíme kampaň a Hordu
  3. (19. 7. 2019) 26. července startuje multiplayer test Gears 5
  4. (26. 6. 2019) Za dodatečný obsah v Gears 5 nebudeme platit
  5. (10. 6. 2019) Gears 5 vyjdou 10. září
  6. (16. 5. 2019) Gears 5 možná vyjde už v září
  7. (8. 3. 2019) Phil Spencer přišel, viděl a vyfotil
  8. (13. 6. 2018) Microsoft na E3 oznámil Gears of War 5
  9. HW nároky pro Gears 5 PC

Gears 5 představilo příběhovou kampaň a Horda režim

• Novinka: 20. 8. 2019 • Autor: Filip Němec

Jedna část fanoušků Gears of War miluje tuto značku za skvělou online část, ta druhá si však oblíbila vynikající příběh (příběh celé série jsme pro vás shrnuli v článku Od občanské války až po záchranu světa), s jehož pokračováním přichází pátý díl a podle všeho půjde o dost silné vyprávění i pro harcovníky série. Vše se bude točit, jak již víme, kolem rodinných kořenů Kait a zejména jejího náhrdelníku, který dostala těsně před smrtí své matky. Kait postupně původ náhrdelníku i její rodiny začne odhalovat a z traileru je znát, že ji toto tajemství bude pořádně sžírat.

Gears 5 – Kait Unleashed (trailer)

Vůbec poprvé v sérii bude hlavní postavou žena. Jak si poradí ve společnosti chodících fabrik na testosteron, uvidíme už 10. září.

Tým se však mezi tím bude bít s novým nepřítelem – rasou Swarm. I kvůli tomu se tak Kait přidá k COG, s čímž ji pomůže zejména její minulost, podobně jako v případě JD Fenixe. Její otec byl vysoko postaveným důstojníkem a strýc Oscar, jenž se představil ve čtvrtém díle, získal mnoho vyznamenání v úvodu dlouhotrvající války s Locusty. Dle očekávání se dostane ke slovu i stará garda v čele s Marcusem Fenixem a jeho bývalými parťáky, kteří s sebou vezmou i obrovské robotické mechy. Rasa Swarm totiž získala na svou stranu armádu COG robotů a schyluje se k další válce, která by mohla planetu Sera zcela zničit.

Příběh prozatím vypadá velmi zajímavě, osobně mě mrzí snad jen to, že autoři opět sáhli po robotických vojácích COG, kteří působí oproti Locustům či rase Swarm jako pouťoví panáci na odstřel a degradují jinak vysokou kvalitu nepřátel. Skoro bych si až přál, aby nám toho autoři už o příběhu nic více neřekli, úvodní trailer toho prozradil až příliš.

Upravený Horda režim nabídne mnoho novinek

Na Gamescomu se dočkal premiéry také oblíbený Horda režim, který je nedílnou součástí série už od druhého dílu. Základní charakteristika zůstane zachována, opět se tedy budeme bránit proti stále se stupňujícím vlnám nepřátel, přibudou však nové taktické prvky. Jednou z novinek Gears 5 budou například unikátní dovednosti jednotlivých postav, Kait se tak například dokáže na krátký čas kompletně zneviditelnit a oproti jiným hrám její maskování nepřestane účinkovat ani po zabití několika protivníků. Ještě zajímavější pak je schopnost nejenom vidět nepřátele skrze zdi, ale také je pomocí odstřelovací pušky zabít. Naopak ranař JD Fenix si dokáže přivolat skromný bombový útok z nebes.

Gears 5 – Horde Trailer

Kooperativní režim Horda je stálicí akčních her a kopírují ho i mnohé velké značky. Originál však bude vždy jeden.

Další modifikací zaběhlé hratelnosti jsou tzv. energy pots, které bude hra rozmisťovat různě po mapě a stanou se důležitou součástí Horda režimu. Z nich totiž bude třeba sbírat energii, jež bude sloužit jako univerzální měna. Po jejím sebrání se navíc energie rovnoměrně přičte všem spoluhráčům v týmu, takže motivace pro její hledání bude o to větší. Často se měnící energy pots pak mají za cíl především to, aby se tým hráčů více pohyboval po mapě a nedocházelo ke „kempování“ na předem vytipovaných a dobře ubránitelných místech.

Zajímavou novinkou pak je možnost ovládat Jacka, což je multifunkční bojový dron, který je schopný nejen střílet po protivnících, ale také na krátkou dobu je ovládnout a nechat je pálit do vlastních řad. Jeho schopnosti jsou však daleko širší a kromě doplňování zdraví a dalších podpůrných činností je možné s Jackem třeba vzít nepřátelskou zbraň a na určených místech ji proměnit ve vzácnou energii.

Gears 5; screenshot: Halo Reach Character pack
Kromě skinu vzdávající hold filmu Terminátor se autoři ze studia The Coalition rozhodli propojit svou hru s univerzem Halo a vnikl tak Halo Reach character pack, který získáte při koupi ultimátní edice nebo v případě vlastnictví služby Xbox Game Pass Ultimate.

Gears Pop! Vychází už 22. srpna

Zatímco o tahové strategii Gears Tactics nevíme vůbec nic nového, souběžně s Gears 5 byla oznámená mobilní tahovka Gears Pop! Vychází už 22. srpna na iOS a Android. Hra je ke stažení zcela zdarma v rámci free to play režimu, není tak překvapením, že se jí nevyhnou mikrotransakce. Jde však o zajímavou možnost, jak si zkrátit čekání na Gears 5, které vychází 10. září.

GEARS Pop! – Boomer Buddy (trailer)

Je to až neuvěřitelné, ale Gears Pop! se citelně odvrací od násilné a krvavé tváře série a sází spíše na humor a nadsázku.

• Zdroje: YouTube (Xbox), vlastní



Gears 5 je gold, na Gamescomu poprvé uvidíme kampaň a Hordu

• Novinka: 13. 8. 2019 • Autor: Filip Němec

Přesně takhle to máme rádi! Exkluzivní tituly se většinou pyšní nejen vysokou kvalitou, ale také dodržováním termínů, Microsoft a studio The Coalition totiž oznámili, že akce Gears 5 je gold, tedy že hra je hotová a míří do lisoven. Autoři tak mají téměř měsíc na to, aby doladili poslední nedostatky, zahladili nerovnosti a my mohli dostat, jak sami tvrdí, doposud největší díl ze série Gears of War.

O tuto radostnou informaci se studio podělilo prostřednictvím Xbox blogu, kde také došlo k oznámení účasti na blížícím se Gamescomu v Kolíně nad Rýnem. Tam chce Microsoft představit přepracovaný Horda režim, který by se měl také v nejbližší době dočkat testu podobně jako online multiplayer (zde naše dojmy z hraní). Blogový příspěvek pak také odhalil kompletní seznam achievmentů, který bude zajímat především lovce trofejí. Jejich popisky jsou upravené tak, aby neprozradily nic podstatného, poznat z nich můžete snad jen to, že příběhová kampaň bude rozdělena do čtyř kapitol.

Gears 5; screenshot: premiéra
Na Gamescomu plánuje Microsoft také vůbec poprvé představit příběhovou kampaň, jejíž hlavní postavou bude Kait Diaz. Marcus Fenix na plakátu však dává naději, že se ukáže i stará garda.

Escape režim nabídne i vlastní editor map

Studio Coalition zároveň vypustilo dvě nová videa prezentující zbrusu nový režim Escape a také editor map. Kooperativní mód Escape pro 3 hráče působí velmi svěžím dojmem a co se mě osobně líbí nejvíce, skvěle zapadá do hry samotné. Pointou totiž je, že se skupina tří hrdinů nechá záměrně polapit jako kořist, kterou si nepřítel odnese až do svého hnízda. Tam už stačí položit nálože a v rámci časového limitu se dostat pryč.

Gears 5 – představení režimu Espace (trailer)

Série Gears of War rozšiřuje svůj repertoár a vedle oblíbeného Horda režimu přidává další kooperativní mód Escape.

Dlouhotrvající hratelnost Escape režimu by mohl zaručit také editor úrovní, určený právě pro tento mód. Ten dovolí vytvořit si svou vlastní mapu z předem připravených místností, takže nepůjde navrhnout zcela unikátní prostory. Z videa to ale vypadá, že variant bude opravdu hodně a ten pravý gejzír kreativity přijde v momentě, kdy začnete do vzniklé úrovně umisťovat nepřátele, zbraně či munici a nastavovat další proměnné.

Gears 5 – představení editoru úrovní (trailer)

Pokud bude Escape zábavným režimem, editor úrovní by mohl mít úspěch.

Gears 5 vychází už 10. září, pro majitele předplatného Xbox Game Pass však bude hra dostupná už o čtyři dny dříve a stejně tak by měl být pro předplatitele této služby přístupný i test Horda režimu, ke kterému dojde nejspíše už tento měsíc.

Gears 5 – speciální Xbox One X edice (trailer)

Pokud se na Gears 5 opravdu hodně těšíte a uvažujete třeba také o koupi Xboxu One X, mohla by vás přesvědčit velmi dobře vypadající speciální edice v Gears of War designu.

• Zdroje: Gamespot, YouTube (Gears of War), Xbox blog



26. července startuje multiplayer test Gears 5

• Novinka: 19. 7. 2019 • Autor: Filip Němec

Většina hráčů si oblíbila sérii Gears of War zejména kvůli příběhu, roky mezi vydáním jednotlivých dílů však fanoušci přečkávali ve vynikající hře více hráčů. Právě té se bude herní svět věnovat následující dny, protože od 19. do 21. července proběhne první multiplayer test, do kterého se mohou podívat všichni majitelé Xbox Game Pass předplatného a také ti, kteří si Gears 5 předobjednali.

Druhý test pak proběhne o týden později, tedy od 26. do 29. července. K vyzkoušení bude hned trojice režimů, jež jsou z předchozích dílů dobře známé: King of the Hill, Arcade a Escalation. Chybět pak nebude ani úvodní tutoriál, takže i v případě, že nemáte na stěně pověšený samopal Lancer, s klidem se do testu můžete vydat a rozříznout pár Locustů pro vás nebude velkým problémem. I my samozřejmě nebudeme chybět, těšit se tak můžete na dojmy z hraní.

Gears 5 – upoutávka na multiplayer test (gameplay trailer)

Série Gears of War je známá kvalitním multiplayerem a podle rychle střižené upoutávky se i tentokrát máme na co těšit.

Pokud naopak patříte mezi ty, jež vyhlížejí Gears 5 právě kvůli multiplayeru, mohla by vás zajímat dvojice nových videí, ve kterých autoři představují dvě nové mapy. District nabídne zejména úzké uličky, jež se schovávají mezi vysokými budovami a malými obchůdky a tichá podvečerní atmosféra přímo vybízí k myšlence, že se zde něco velmi rychle semele. Jinak ale jde o poměrně obyčejně vypadající mapu. O něco zajímavější je nová oblast Training Grounds, jež dostojí svému jménu a poslouží zejména pro sžití se s ovládáním a trénování všeho, co Gears 5 nabízí. Na obě videa se můžete podívat níže.

Gears 5 – představení multiplayer mapy District

Zatímco gameplay trailer na test hry více hráčů působí lákavě, průlet mapou District je přinejmenším pouze obyčejný.

Gears 5 – představení multiplayer mapy Training Grounds

Nová mapa Training Grounds už vypadá o poznání zajímavěji. Nabízí spoustu překážek ke krytí a je podstatně hezčí a barevnější.

První esportový turnaj v Gears 5 odhaluje rychlou hratelnost

Zatímco autoři vydávají pouze trailery a představovačky nových map, ve skutečnosti už probíhají profesionální esportové turnaje v Gears 5. Jeden takový se udál před pár dny a je z něj dobře vidět, jak hra více hráčů v pátém díle bude vypadat. Na druhou stranu je dobré mít na paměti, že jde o profesionální hráče, takže běžný smrtelník se rozhodně nebude po bojišti pohybovat s takovou rychlostí a nonšalancí zároveň. Gears 5 jsou stále pomalou a taktickou střílečkou založenou na krytí se za překážkami, přesto o pomalé rychlosti nemůže být v rámci záběrů z turnaje ani řeč.

Vidět na nich můžeme obě nově představené mapy a čistě za sebe jsem si potvrdil, že Training Grounds působí opravdu velmi dobře a otevřený prostor plný překážek frenetické akci velmi svědčí, zatímco uzavřenější District mě už z videa tolik nebavil. Na vlastní kůži si budeme moci vyzkoušet multiplayer již tento a nadcházející víkend. Gears 5 vychází 10. září na PC a Xbox One.

Gears 5 – esport turnaj (záznam)

Pátý díl Gears of War ještě ani nevyšel, už se v něm ale pořádají turnaje a ze záběrů je vidět, že je hra ve velmi dobré technické kondici.

• Zdroje: Gamespot, YouTube (Gears of War), YouTube (ImWAR)



Za dodatečný obsah v Gears 5 nebudeme platit

• Novinka: 26. 6. 2019 • Autor: Filip Němec

Je to už poměrně dlouho, co velcí i malí vydavatelé obohacují své hry o Season Passy, jež začali časem doplňovat také loot boxy a další formy mikrotransakcí. Nevole hráčů však roste úměrně koncentraci těchto monetizačních prvků, což vede k tomu, že se od nich začíná ustupovat. Zavděčit se svým fanouškům chce také studio The Coalition, které připravuje akci Gears 5. Autoři na oficiálních stránkách hry oznámili, že všechen dodatečný obsah dostanou hráči zdarma. Zapomenout tak máme nejen na Season Pass, ale také tzv. Gear Packs z minulých dílů. DLC v podobě nových map budou bez poplatku dostupné všem hráčům, aby nedošlo k rozdělení komunity.

Určitou náhradou je Tour of Duty systém, který bude zahrnovat denní výzvy a sezónní úkoly, dá se tak předpokládat, že se Gears 5 díky chybějícímu Season Passu přikloní k žánru „hra jako služba”. A jak tedy budou autoři vydělávat? Gears 5 samozřejmě mikrotransakce nabídne, ale ne ve formě loot boxů. Při každém nákupu budeme přesně vědět, co za své peníze dostáváme. Potěšující pak je to, že vše bude možné získat běžným hraním. Mikrotransakce poslouží jen těm hráčům, kteří si budou chtít zkrátit čekání nebo ulehčit hraní.

Gears 5; wallpaper: Kate
Po testosteronové lázni předchozích dílů se mezi hlavní mužské postavy dostala hrdinka Kate. I ta je ale pořádnou drsňačkou a nejsem si úplně jist, jestli by vůbec prošla antidopingovou kontrolou.

„Zavázali jsme se zachovat férové kompetitivní prostředí napříč všemi režimy,” tvrdí autoři, čímž myslí především to, že nepůjde koupit cokoli, co by vás mohlo zvýhodnit oproti ostatním hráčům. Zároveň je však třeba zmínit, že Gears 5 nabídnou oblíbený doplněk v podobě dvojitého přísunu zkušeností nebo rychlejšího zásobování v některých režimech. Pokud však bude hra dobře nastavená již od začátku, tedy že hráči nebudou mít v určitý moment výrazný pocit, že přísun zkušenostních bodů je pomalý, nejspíše bude vše v pořádku.

První gameplay záběry z nového režimu Escape

Na E3 2019 měl premiéru nový kooperativní režim Escape, jež se blýskl pěkným, ale velmi akčním trailerem. Mě přespříliš akční tón nemile překvapil a popravdě jsem z videa vůbec necítil onen Gears of War feeling, jež si pamatuji z dřívějších dílů. To jsem přičítal výměně vývojářského celku, po třetím dílu totiž sérii přebrali The Coalition od původních autorů z Epic Games, a to se zkrátka muselo podepsat, podobně jako se transformovala série Halo při přechodu od Bungie k 343 Industries (shodou okolností si obě studia přebírající štafetu zvolila název po významných tématech z převzatých sérií).

Gears 5 – Escape E3 2019 (gameplay)

Klasická hratelnost Gears série ze záběrů přímo srší (respektive stříká, pokud jde o krev), ale zároveň na první pohled nevidíme žádné grafické hody, jak by se na Microsoft exkluzivitu slušelo.

Naštěstí jsme se dočkali také gameplay záběrů, které mě dokázaly uklidnit. Z těch už hra vůbec nevypadá tak akčně, naopak velmi silně připomíná klasickou hratelnost Gearsů s houpavou kamerou při sprintu a ikonickým mixem krvavé akce a krycích mechanizmů. Skoro se mi až chtělo křičet na celou místnost, že Gearsy jsou zase zpět! Na druhou stranu mě zamrzelo především to, že ona hektická atmosféra, kde každá sekunda hraje roli, není z gampelay záběrů vůbec evidentní a všimnete si i takových detailů, jako je pouze jedna animace pro stealth zabití.

Naštěstí se nemusíme příliš nervovat, jak to vlastně celé dopadne, protože Gears 5 vycházejí už 10. září PC a Xbox One.

• Zdroje: gears5.com, YouTube (IGN)



Gears 5 vyjdou 10. září

• Novinka: 10. 6. 2019 • Autor: Filip Němec

Byl to sám Rod Fergusson, ředitel studia The Coalition, kdo oznámil datum vydání. To je dle předchozích spekulací skutečně stanoveno na 10. září, s čímž je trochu v rozporu to, kolik toho o hře vlastně víme. Nový trailer ukázal pouze hlavní postavu pátého dílu Kate Diazovou, která v záchvatu emocí mění tvář na postavy ze čtvrtého dílu, čímž autoři šikovně ukazují, o čem čtyřka byla. Zároveň ale pro neznalé hráče nejde o žádný spoiler.

Gears 5 - E3 2019 - Kait, Broken

Skvělá atmosféra a beze slov pro fanoušky čtyřky i tak dost výřečné. Chtělo by to už ale nějaké gameplay záběry.

O něco výřečnější pak je další video, avšak i to je bez gameplay záběrů. To ukazuje nový kooperativní režim pro 3 hráče zvaný Escape, ve kterém bude třeba nalézt hnízdo Locustů, umístit bomby a včas se dostat do bezpečí. Tento režim by měl nabídnout i editor úrovní, které půjde poslat jiným hráčům a vzájemně se předhánět v co nejrychlejším splnění. Fergusson pak také prozradil, že později představí i přepracovaný režim Horda, který bude možné vyzkoušet na Gamescomu v Kolíně nad Rýnem.

Gears 5 - E3 2019 - Escape Announce

Vyloženě akční záběry bez krytí za překážkami a do toho píseň Let's Go od Kay Slay & The Drama King na mě osobně příliš „Gearsácky“ nepůsobí, ale mohlo by jít o zajímavou zábavu.

• Zdroje: YouTube, vlastní



Gears 5 možná vyjde už v září

• Novinka: 16. 5. 2019 • Autor: Filip Němec

Od oznámení Gears 5 (pokračování série Gears of War) uplynul už téměř rok a novinek o hře bylo za tu dobu poskrovnu. Přitom je potvrzené, že s pátým dílem se počítá na letošní rok, o což je mlčenlivost autorů podivnější. Na jednu stranu se mi možná chce děkovat za to, že jsme byli ušetřeni mnohdy otravné marketingové masírky, na stranu druhou se však nabízí polemika o nedostatečném marketingu. Blížící se E3 však dá propagační kola jistojistě do pohybu.

Právě na E3 2019 se pravděpodobně dozvíme, kdy Gears 5 vyjdou, španělský server Generation Xbox však už teď přišel s informací, že vydání hry je naplánováno na 10. září. Magazín již v minulosti párkrát mířil přesně, přesto jde samozřejmě o nepodloženou spekulaci. Zářijové datum se však zdá jako dobré načasování, konkurence v tomto měsíci totiž pro Gears 5 prakticky neexistuje, a tak by šlo o velmi vhodné časové okno. Věrohodnost svého odhalení se pak Generation Xbox snaží podpořit také údajným boxartem. Podle serveru Trusted Reviews stejné datum vyzradila i Taiwanská raitingová agentura, Gears 5 však na jejich stránkách již dohledat nejde.

Gears 5, box cover, gears 5
Uniklý box art naznačuje 4K rozlišení a vylepšený (enhanced) režim pro Xbox One X. Podle zvoleného obrázku jde však spíše o fanouškovskou práci, byť dobře provedenou.

Gears 5 nabídne napínavý příběh

Prozatím vše nasvědčuje tomu, že vztah čtvrtého a pátého dílu je v podstatě identický s tím, co pro sérii znamenal díl první a druhý. Ve čtyřce se totiž rozjelo mnohdy obšírné představování nových postav a Gears 5 by se tak konečně mohlo zaměřit na poutavý příběh kombinovaný s krvavou akcí. Už z úvodního traileru je zřejmé, že i tentokrát autoři kladou důraz na příběh, který se tentokrát bude točit kolem drsné Kait, ale ruku k dílu, tedy spíše porcování locustů na kousky, přiloží také stará garda kolem Marcuse Fenixe.

Zároveň je na místě přinést konečně pořádnou dávku inovací. Gears of War 4 byl první díl série, na kterém nepracovalo studio Epic Games, štafetu totiž přebrali kanadští The Coalition. Toto studio vzniklo v roce 2015 pod záštitou Microsoftu a jeho zakladatelem je Rod Fergusson. Ten Rod Fergusson, který je spoluautorem původní trilogie. Fanoušci série tedy nemusí panikařit. The Coalition (název studia odkazuje na Coalition of Ordered Governments právě ze série Gears of War) se pravděpodobně nechtěli pouštět do příliš velkých změn těsně po přebrání štafety, teď už je ale nejvyšší čas. Dostali jsme čtyřikrát to stejné a podobně jako ukázala například série God of War, i ty nejlepší pochutiny se časem zají. Snad jen tedy legendární pušku Lancer s motorovou pilou nám tam, prosím, nechte.

Gears 5, screenshot, kait, marcus fenix
Čtvrtý díl odstartoval novou éru a Gears 5 bude pokračovat v předávání žezla nové generaci vojáků.

• Zdroje: gamesrating.org.twgeneracionxbox.com, trustedreviews.com 



Phil Spencer přišel, viděl a vyfotil

• Novinka: 8. 3. 2019 • Autor: Jiří Fait

I když je Phil Spencer hlavně velký šéf obřího korporátu, v srdci je to stále zapálený hráč, takže se při návštěvě studia na chvíli vytratil ze zorného pole a pořídil „na tajňocha“ snímek, který zachycuje kanadské vývojáře při práci, ale hlavně na něm lze zahlédnout přímo záběry ze hry. Není toho moc a ani po přiblížení vám toho fotka víc neprozradí, ale Spencer byl zjevně spokojen.

Podle všeho jde vývoj Gears 5 utěšeně kupředu a titulu bychom se mohli dočkat poměrně brzo. Samozřejmě stále platí rok 2019, ale vůbec bychom se nezlobili, pokud bychom si mohli Gears 5 s hrdinkou Kait v čele zahrát dříve než později. Mimo tuto poměrně chudou informaci se ještě na svém twitteru v únoru 2019 zmínil ředitel společnosti The Coalition Rod Fergusson o tom, že se do hry momentálně implementuje dabing a od té doby nastalo ticho. Snad se tedy pořádného balíku informací dočkáme brzo a nebudeme muset spoléhat na pokoutně pořízené fotografie, když se šéf zrovna nedívá.

Gears 5, screenshot, kait
Kait se slaňuje pro další várku informací. Snad tam dole nebude moc dlouho.

• Zdroje: gamespot.com, twitter.com 

Gears 5 – Dojmy z hraní (Xbox One X)

  1. Technické problémy se nevyhnuly ani testu Gears 5
  2. Boot Camp pro úplné nováčky
  3. Režim Arcade nejen pro sváteční hráče
  4. Hodnocené zápasy v King the Hill a Escalation
  5. Jak se hraje Gears 5 multiplayer?
  6. HW nároky pro Gears 5 PC

Technické problémy se nevyhnuly ani testu Gears 5

• Dojmy z hraní: 30. 7. 2019 • Autor: Filip Němec

Poslední dva červencové víkendy jsme mohli testovat online část Gears 5. Stačilo k tomu mít přeobjednanou hru nebo používat službu Xbox Game Pass. Podmínky to nejsou nikterak náročné, Xbox Game Pass Ultimate, jež obsahuje kromě Game Passu pro Xbox One a PC taky Xbox Live gold, totiž aktuálně stojí pouze 25 Kč na měsíc a že se taková koupě vyplatí, asi není třeba zmiňovat. Víkendová ochutnávka nesla název Gears 5 multiplayer test a přesně tím také byla – zatěžkávacím testem serverů, které zejména první víkend nápor hráčů rozhodně nezvládaly dobře. 

S tím se však trochu počítalo a druhý víkend již byla situace o mnoho lepší, přestože jsem měl stále problémy s hledáním vhodné hry a matchmaking mě třeba i 5krát po sobě připojil do startujícího zápasu a zase vykopnul zpět do lobby. Jde však pouze o test, takže kromě pouhého konstatování, že technicky zatím není vše v pořádku, nemá cenu Gears 5 předem trýznit. Karty se budou rozdávat až 10. září, kdy pátý díl vychází na Xbox One a PC.

Gears 5; gameplay: střelba
Ačkoli se vývojáři ze studia Coalition snaží zanechat na hře svůj vlastní otisk, základní hratelnost online části je stále stejná a fanoušci budou jako doma.

Boot Camp pro úplné nováčky

Prvním režimem, kam vás hra chtě nechtě zavede, je Boot Camp, jež slouží jako tutoriál, a pokud jste třeba jako já poměrně nedávno hráli předchozí díly (především pak čtyřku) a to třeba i díky tomu, že jsou všechny dostupné ve službě Xbox Game Pass, budete se spíše nudit. Zároveň si však uvědomuji, že pro nováčky v sérii či hráče, kteří měli delší pauzu, jde o velmi povedené zaškolení, které v rychlosti představí ovládání hry, základní mechanizmy a tím vším vás bude provázet legenda ságy Damon Baird. 

Režim Versus, což je pouze jiné označení pro kompetitivní online multipalyer, pak nabídne tři hratelné módy – Arcade, King ot the Hill a Escalation. Zatímco první dva zmíněné jsou v podstatě identické s tím, co známe z předchozích dílů, Escalation se výrazně změnil a já osobně bych tak spíše uvítal krátký tutoriál právě pro tento režim, který je pro online část Gears 5 tou největší inovací a i po mnoha hodinách hraní nemusí být některé aspekty úplně jasné.

Gears 5; gameplay: střelba z krytu Gears 5; gameplay: odstřelovačka
Výukový režim Boot Camp se odehrává na nové mapě Trainig Grounds, která je poměrně otevřená a tak kromě velkého množství překážek vhodných pro krytí nabízí i mnoho možností pro snipery.

Režim Arcade nejen pro sváteční hráče

Pomyslným startovacím můstkem je režim Arcade, jenž se vedle hodnocených zápasů v King ot the Hill a Escalation tváří jako něco méněcenného, ale není tomu tak. Arcade mód vychází z populárního Team Deathmatche s oblíbeným konceptem z Counter-Strike postaveném na dokupování zbraní. Za eliminace nepřátel totiž dostáváte jejich lebky, jež lze proměnit za lepší zbraně a další vybavení. Aby toho nebylo málo, hratelné charaktery se od sebe mírně liší, takže například Kait Diazová je rychlejší než ostatní postavy, zatímco J.D. Fenix automaticky označí každého nepřítele, který na něj vystřelí.

Klasický TDM a dokupování zbraní na základě vašich výkonů je léty osvědčený recept a v případě Gears 5 funguje velmi dobře. Autoři navíc používají zajímavý systém odměn, kdy zakoupené zbraně ztratíte v momentě vaší smrti, ale nasbírané lebky nikoliv. Budete tak po každém úspěchu kupovat alespoň o trochu lepší zbraň a riskovat její ztrátu, nebo si budete nepřátelské schránky křehkých mozečků šetřit a ke konci zápasu se vytasíte s tím největším kanónem? Taktický prvek tohoto režimu se mi hodně líbí.

Jak už jsem navíc napsal, jde o nehodnocený režim a nepřátelé vám tak nejsou voleni podle vaší výkonnosti (vašeho ranku), což s sebou přináší i jistá úskalí. Jinak řečeno, můžete dostat pořádně na zadek, hlavně pokud s hraním Gears of War začínáte. Zachraňovat to má opatření, kvůli kterému lze do lobby vstoupit pouze ve dvoučlenném týmu, jde však o pojistku dvousečnou. Sice nenarazíte na sehraný tým profi hráčů, zároveň ale nemůžete vzít svou vlastní partu do Arcade režimu.

Gears 5 multiplayer test – nové mapy (gameplay)

Ačkoli bylo občas obtížné dostat se skrze haprující matchmaking přímo do hry, jakmile byl zápas odstartován, vše běželo bez jakýchkoli technických problémů.

Hodnocené zápasy v King the Hill a Escalation

Na všechno ostatní jsou tu ale ranked (hodnocené) režimy. King of the Hill je v sérii už od prvního dílu a od té doby se prakticky nijak nezměnil. Pro Gears of War má navíc zvláštní charakteristiku, protože získávání strategických bodů a jejich následné bránění jde přímo na ruku tomu, jakým stylem byste měli Gears of War hrát. Tedy zejména schovávání se za překážkami je naprosto ideální pro bránění obsazených bodů a King of the Hill tak bude jistě patřit i tentokrát k oblíbeným režimům.

Nejvíce jsem se však soustředil na silně upravený režim Escalation, který zažil premiéru ve čtvrtém díle a i přes svou krátkou životnost prošel divokou evolucí. Tak divokou, že se budete v novinkách z počátku ztrácet a dokonce i jako zkušení hráči série budete tápat nad některými mechanikami. Základem hratelnosti je klasický Team Deathmatch pět proti pěti, při němž hráči obsazují tři kontrolní body. Dva poblíž respawnu, jeden v centru. Kdo první dosáhne skóre 250 bodů nebo obsadí všechny tři stanoviště, vyhrává. Až potud není co řešit.

Gears 5; gameplay: Marcus Gears 5; gameplay: exekuce Gears 5; gameplay: kaluž krve
Za hraní nás Gears 5 odmění nejen novým brněním pro postavy, ale také skiny zbraní či dokonce různými variantami cákanců krve, jež za sebou zanechá skolený nepřítel.

Originální začne režim být v momentě, kdy zjistíte, že na každé kolo má hráč omezený počet respawnů a ty navíc trvají déle. Vyhrát tedy lze i tak, že nepřátelský tým stihnete eliminovat v čase, kdy se ostatní již mrtví protihráči zrovna oživují. Další proměnnou je pak pravidelné umisťování speciálních zbraní, jež probíhá po každém kole a účastní se ho všichni hráči. Takticky tak musíte volit mezi tím, kde by se vašemu týmu hodila ničivá sniperka a zároveň mít na paměti, jestli ji na daném místě náhodou spíše neukořistí soupeř.

Mnoho kol mi trvalo, než jsem zjistil, jak přesně hra vybírá hráče, jež zrovna mohou na určená místa na mapě umístit zbraně či jakým způsobem přesně funguje respawn. Escalation je z testovaných režimů ten daleko nejvíce předurčený k týmové hře a bude se tak hodit především do turnajů či hraní s kamarády. Naopak pokud si chcete odpočinout po náročném dni a rozmáznout po zdi pár mozků, budou vás nudit přílišné nároky na taktiku a zároveň zdržovat někdy až příliš zdlouhavé umisťování zbraní a čekání na respawn.

Gears 5; gameplay: 5 district Gears 5; gameplay: Training Grounds
Vyzkoušet jsem si mohl dvě nové mapy – noční District s úzkými uličkami a otevřenější Training Grounds. Obě mapy zaujmou promyšleným level designem, přičemž první zmíněná potěší vyznavače soubojů tělo na tělo, zatímco druhá dá prostor i fanouškům sniperek.

Jak se hraje Gears 5 multiplayer?

Tolik k testovaným režimům, které jsou rozhodně zábavné a každý hráč si v nich najde to svoje. Tím ale skončí veskrze pozitivní nálada tohoto článku. Zatímco charakteristika herních módů byla co možná nejvíce objektivní, na dalších řádcích si dovolím být více osobní. Hráči Gears of War se totiž dělí na dva (často až nečekaně separované) tábory. Jedni si oblíbili sérii zejména díky skvělému příběhu a kooperativní kampani, zatímco druhá část se již roky oddává online multiplayeru. Já se řadím do té první skupiny, přestože na konzolích hraji online FPS i TPS velmi často.

Není tak pro mě úplně překvapením, že mě ani Gears 5 nijak výrazně nezasáhlo. Mám totiž pocit, že hratelnost vyhovuje spíše PC platformě, na konzolovém ovladači je totiž ovládání postavy až příliš těžkopádné. V kampani to nevadí, ale při hře více hráčů vás začnou iritovat ovládací mechanizmy, kdy například není možné přeskočit překážku stisknutím jednoho tlačítka, ale je třeba se za ní přikrčit a poté ji až přeskočit. Stejně tak sprint probíhá stisknutím tlačítka A, které je na pravé straně ovladače a není tak možné se při něm rozhlížet (ovládat pravý analog).

Gears 5; gameplay: drone Gears 5; gameplay: swarm sniper Gears 5; gameplay: swarm cog voják
Pochválit je třeba autory za skvělé zpracování postav včetně jejich animací. Potěší i přirozeně hýbající se kožešiny či řetězy, kterými jsou ověnčeny příslušníci rasy Swarm.

Někdo může brát tyto „problémy“ jako specifikum Gears 5 a já věřím, že na PC se online část hraje o poznání pohodlněji. V tom mě podporují i další prvky, které mě osobně hraní hodně znepříjemňovaly. Na poměry konzolových online her má totiž Gears 5 příliš dlouhý time to kill, tedy čas potřebný k zabití nepřítele v případě, že míříte dobře a střílíte přímo na cíl. Opět lze namítnout, že na PC delší time to kill podtrhuje taktický prvek, navíc s myší je samozřejmě míření jednodušší a time to kill se tak může zdát relativně kratší.

Na Xboxu One mi však Versus v Gears 5 často připomínal spíše zákopovou válku, kde se díky obtížné střelbě na dálku a dlouhému času pro zabití nic neděje anebo se hra přepne do druhého extrému. Brokovnice je totiž jednou ze startovacích zbraní a už patří k poznávacím znakům série, že je možná až příliš ničivá. Závěrečnou kritiku však berte spíše jako můj osobní pohled. Pokud vás online část bavila i v předchozích dílech, ani tentokrát nesáhnete vedle a v rámci těchto dojmů z hraní je pro vás důležitá zejména první polovina článku, protože herní režimy působí velmi zábavně. Ponořit se do online bojů budeme moci už 10. září, kdy Gears 5 vychází na Xbox One a PC.

Tyto dojmy z hraní byly napsány pro Xbox One X verzi.

• Zdroje: Vlastní

HW nároky pro Gears 5 PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky Ultra HW požadavky
Operační systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i3-6100 3.7GHz / AMD FX-6100 Intel Core i5-4690 3.5GHz / AMD Ryzen 3 2200G Intel Core i7-8700 6-Core 3.2GHz / AMD Ryzen 7 2700 8-Core 3.2GHz
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 760 / Radeon R9 280 NVIDIA GeForce GTX 970 4GB / Radeon RX 570 4GB NVIDIA GeForce RTX 2080 / Radeon VII 16GB
DirectX DirectX 12.0 DirectX 12.0 DirectX 12.0
Operační paměť 8 GB 8 GB 16 GB
Pevný disk 80 GB 80 GB 80 GB

S jakým herním PC na Gears 5?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox GTX1660

Minimální požadavky:

Alza GameBox GTX1660

Alza GameBox RTX2060

Doporučené požadavky:

Alza GameBox RTX2060

Alza BattleBox RTX2080S Cougar

Pro náročné:

Alza BattleBox RTX2080S Cougar

i Mohlo by vás zajímat

Gears 5 vychází 10. září 2019 na PC a Xbox One. O novinkách vás budeme informovat.

Gears 5 – Oznámení

Microsoft na E3 oznámil Gears of War 5

• Oznámení: 13. 6. 2018 • Autor: Filip Němec

Zkazky o tom, že Microsoft chystá hned tři tituly z Gears of War prostředí, nelhaly. Kromě tahového Gears Tactics a mobilní hříčky Gears Pop! potěšilo diváky oznámení Gears 5. Na hře pracuje studio The Coalition, které přispěchalo jak s oznamujícím trailerem, tak i dalším krátkým filmečkem, který potvrzuje účást Marcuse Fenixe a jeho bandy. V hlavní roli se však ukáže (poprvé v sérii) ženská hrdinka. Tou bude drsná Kait, jejíž přítomnost bude některé postavy (a zřejmě i fanoušky série) dost dráždit. Pátý díl by měl vyjít někdy v průběhu příštího roku, a to jak na PC s Windows 10, tak i Xbox One. Na obou platformách pak má hra zvládat 4K rozlišení a 60 snímků za sekundu.

Gears 5 - Xbox Digital
Hra na PC a XBOX - elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční,
899,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1273
Gears of War: Ultimate Edition - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční, pro online hraní vyžaduje předplatné Xbox Live Gold,.
899,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1009
Gears of War: Judgment - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční, pro online hraní vyžaduje předplatné Xbox Live Gold, -
449,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1039
Gears of War 3 - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční a střílečky,
449,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1038
Gears of War 2 - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční a střílečky,
449,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1037
Gears of War - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: střílečky,
349,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1036
Gears 5: Game of the Year Edition - Xbox Digital
Hra na PC a XBOX - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční, pro online hraní vyžaduje předplatné Xbox Live Gold,
1 599,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1736
Gears 5: Hivebusters - Xbox Digital
Herní doplněk / DLC - Xbox One S/Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: Akční, pro uplatnění je vyžadována základní hra, pro online hraní vyžaduje předplatné Xbox Live
519,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1735
Vytisknout
P-DC1-WEB04
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Na vašem soukromí nám záleží My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací