Vyberte prvek na stránce, kterého se chyba týká

Využij dopravu zdarma! Vlož do košíku kód PLATIMONLINE při objednávce nad 1 000 Kč vč. DPH. Více informací zde

God of War (NOVINKY) – Prožijte celé dobrodružství znovu díky New Game +

Slevové tornádo zlevnilo tisíce produktů ve všech kategoriích. Jen do neděle!
Zobrazit katalog

Recenze

Aktualizováno


Série hack and slash adventur God of War má už leccos za sebou. První díl vyšel v roce 2005 a Kratos se stal okamžitě jednou z ikon konzole PlayStation. S posledními epizodami však značka ztrácela dech, což se projevilo na přízni hráčů a tím pádem i na prodejích. Bůh války proto na několik let ulehl ke spánku, aby ho opět oživil kreativní ředitel Santa Monica Studios Cory Barlog.


Barlog se podílel na prvních dílech a po absenci u velké části vývoje God of War 3 byl povolán zpět do akce, aby nezastavitelného bohabijce přivedl zpět k životu. Proces resuscitace celé značky byl, jak se na sérii sluší, přímo brutální. Nová mytologie, nová zbraň, nový příběh. Jak se Kratos popasoval se svým nejnovějším dobrodružstvím, zjistíte v recenzi, která je doplněna o naše video ze seriálu „Hrajeme…“, kde God of War představujeme prostřednictvím záběrů z hraní a komentáře. Na video se můžete podívat níže.

V rámci aktualizace naleznete od 20. srpna v God of War režim New Game + s jehož detaily jsme vás seznámili v posledním updatu. Do hry byl již dříve doplněn propracovaný photo režim.


• Žánr: Akční adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: SIE Santa Monica Studios • Vydavatel: Sony Interactive Entertainment • Datum vydání a Platformy: 20. dubna 2018 (PS4) • Homepage: godofwar.playstation.com/ • Čeština: Ano (oficiální)


Části článku:

God of War – Novinky

  1. (10. 8. 2018) God of War nás láká zpět režimem New Game +
  2. (11. 5. 2018) God of War získal propracovaný foto režim

God of War nás láká zpět režimem New Game +

• Novinka: 10. 8. 2018 • Autor: Filip Němec

Absolvovali jste už celý příběh, zvládli všechny zkoušky v Niflheimu, ba dokonce jste si podmanili všechny Valkýry? I tak budete mít chuť pustiti se po chystaném updatu God of War, jež vyjde 20. srpna, do celého dobrodružství znova. Autoři nahodili novou aktualizaci, která přidává do hry populární režim New Game +. Jeho základem je samozřejmě lákavá možnost projít si celou hru od začátku, avšak s vaší maximálně vylepšenou end game výbavou. Zůstane vám tak veškeré brnění, talismany, odemčené skilly i nasbírané suroviny. Opět si také můžete zvolit libovolnou obtížnost, ne nutně tak půjde o výrazně těžší dobrodružství.

God of War; screenshot: Kratos a Atreus God of War; screenshot: new game +

Obrázek 1: Vidět nezkušeného Atrea na začátku hry v tak pompézním brnění však vypadá trošku nepatřičně. Obrázek 2: Novinkou New Game + bude i nová úroveň zbroje, která vypadá rozhodně velmi lákavě.

Jelikož váš Kratos ale bude podstatně silnější a vy zkušenější, i tak vás budou bez ohledu na vybranou obtížnost čekat protivníci na vyšší úrovni a jak prozradil ředitel studia Cory Barlog, někteří z nich se naučili i nové útoky. Rozhodně si ale nemyslete, že už na začátku hry v režimu New Game + bude váš Bůh války vylepšený na maximum. S novým režimem přichází i nová úroveň vybavení, kdy sbíráním zcela nové suroviny Skap Slag budete moci už tak silnou výbavu povýšit na ještě vyšší úroveň, a to je dostatečným lákadlem už samo o sobě. Autoři navíc připravili i nové způsoby úpravy zbraní i zbroje a slibují „úplně nový způsob hraní“, což tedy zní dost sebevědomě.

Další God of War již ve vývoji?

Oficiálně se samozřejmě o pokračování ještě nemluví, avšak nastavení herního světa a samozřejmě velký komerční úspěch jsou jasnou zárukou toho, že nová éra God of War se jistě dočká pokračování, a jak je u velkých projektů zvykem, s vydáním jedné hry se už začíná současně pracovat na další. Santa Monica Studios navíc v červnu začalo hledat nové posily a mezi hledanými pozicemi je kupříkladu „designér monster a bohů pro doposud neoznámenou hru“, takže není úplně obtížné odhadnout, o jaký titul se jedná. Pokud vás God of War bavilo, můžete pro něj hlasovat v aktuálně probíhající soutěží Volba Hráčů, kterou pořádá český PlayStation. Vyhrát můžete třeba telefon Sony Xperia, roční členství PlayStation Plus a další ceny. Hlasovat můžete zde.

God of War; screenshot: foto režim

V předchozím updatu jsme vám přiblížili fotografický režim, ve kterém můžete vytvářet fantastické snímky, které se od klasických screenshotů mohou opravdu hodně lišit.



God of War získal propracovaný foto režim

• Novinka: 11. 5. 2018 • Autor: Filip Němec

Skvěle přijatý restart série God of War byl dokončen již několik týdnů před vydáním a když se hra dostala nakonec na pulty obchodů, byla ve skvělém stavu a prakticky bez technických problémů. I přesto vývojáři v Santa Monica Studios pokračovali ve vylepšování, přičemž aktuálně vyšel patch přidávající do hry slibovaný photo režim. Ten však nenabízí jen klasické pauznutí hry v libovolný okamžik a „típnutí“ screenshotu tlačítkem share.

Fotografický mód poskytuje u PlayStation exkluzivních titulů obvyklou nabídku možností, díky kterým režim opravu dostojí svému názvu. Měnit lze ohniskovou vzdálenost, zorné pole nebo rotaci celého pohledu. Aby byl foto mó opravdu fotografický, nechybí ani možnost nastavit si clonové číslo nebo zaostřovací vzdálenost. Samozřejmostí jsou pak různé filtry, hrátky s expozicí a oblíbené rámečky.

God of War; photo mod, racek, úsměv God of War; photo mod, Kratos God of War; photo mod, Leviathan

Obrázek 1: Něco takového byste při běžném hraní God of War rozhodně neviděli. Snad možná i proto je takový obrázek opravdu zábavný. Obrázek 2: Ve fotografickém režimu však zvládnete vytvořit i podstatně vážnější snímky. Obrázek 3: Kreativitě se meze nekladou. Photo mód v God of War je poměrně mocný nástroj.

Obvyklá je rovněž šikovná manipulace s postavami, kdy můžete nechat zmizet jak jednotlivé hlavní charaktery, tedy Krata či Atrea, tak i ostatní NPC postavy či nepřátele. Co je však největší devízou, je paleta emocí, díky kterým můžete upravovat zejména mimiku Krata a Atrea, takže lze vytvořit specifické momenty ze hry, které se v God of War ve skutečnosti vůbec nenachází. To nabízí opravdu velké možnosti, především Kratos totiž v novém God of War neoplývá nikterak širokou škálou emocí, hlavně pokud jde o ty pozitivněji laděné.

God of War; photo mod, historie God of War; photo mod, Strom God of War; photo mod, nepřátelé

Obrázek 1: Díky manipulaci s úhlem kamery lze získat jinak nedosažitelné záběry. Obrázek 2: Podobně funguje i odstraňování postav, bez kterého by třeba tento snímek nikdy nemohl vzniknout. Obrázek 3: Se zástupem rozličných filtrů jde vtvořit velmi zajímavá umělecká díla.

Obsah recenze God of War

  1. God of War exceluje skvělým příběhem
  2. O výchově syna a krvavém zabíjení
  3. Kratos v zajetí RPG žánru
  4. Skrze Bifrost po větvích Iggdrasilu až do Midgardu
  5. Svět God of War nutí k prozkoumávání
  6. God of War je horký adept na hru roku
  7. Recenze God of War: závěrečné hodnocení

God of War exceluje skvělým příběhem

• Recenze: 12. 4. 2018 • Autor: Filip Němec

Nikdy bych nečekal, že při popisu příběhu čehokoli ze série God of War budu tolik svazován na jedné straně restrikcemi autorů, kteří prosí o zachování některých překvapení (a že jsou opravdu velká), a na straně druhé pak (a to zejména) vlastní etiky. Příběh nového God of War je totiž plný příběhových zvratů a hlavně překvapení. Z toho důvodu se jen lehce otřu o úvodní zápletku snad jen pro případ, že jste posledního půl roku byli odříznuti od civilizace a nevěděli, že Kratos vystřídal řeckou mytologii za tu severskou. 

God of War; Wallpaper: Kratos, sekera, ruiny

Jednou z hlavních změn v novém God of War je výměna Kratova arzenálu. Magická sekera Leviathan je však skvělou náhradou, kterou si okamžitě oblíbíte.

Autoři prezentovali aktuální přírůstek do God of War série jako tzv. soft reboot, tedy nový začátek pro sérii, avšak s přiznanou minulostí. Pokud ale patříte mezi fanoušky, mohu vám prozradit alespoň to, že jde v zásadě o pokračování (tj. God of War 4) a narazíte na spoustu momentů, jež ve vás vyvolají nefalšovaný hráčský orgasmus a nostalgické vzpomínky na předchozí Kratova dobrodružství.

Jádro příběhu je ale naprosto jednoduché a paradoxně jde o důkaz, jak celá série dospěla. Předchozí díly obsahovaly někdy až příliš složitý příběh, který byl ale častokrát jen špatně sepsanou záminkou k tomu, abyste mohli masakrovat řecké bohy po desítkách. Teď má však Kratos zcela jiné problémy – na krku mu visí mladý syn, je ve zcela novém prostředí a k tomu všemu ho začíná dohánět vlastní minulost.

God of War; Gameplay: bůh a bohyně God of War; Gameplay: zamyšlený Kratos God of War; Gameplay: had světa

Obrázek 1: Na své cestě světem God of War získáte mnoho zajímavých spojenců. Obrázek 2: Kratův zádumčivý pohled uvidíte poměrně často. Obrázek 3: Jedním z vašich přátel se stane i obrovský Had Světa.

O výchově syna a krvavém zabíjení

Jedním z ústředních motivů God of War je syn Atreus, s nímž se musí Kratos vydat na dalekou cestu. Díky tomu vznikl pro sérii zcela nový prvek – v doprovodu svého potomka se pohybujete prakticky po celou dobu. Autoři však rádi zdůrazňují, že Atreova přítomnost neslouží pouze k tomu, aby mohla hra vyprávět životní příběh náhle dospělejšího a vyzrálejšího Krata. Tato dvojice totiž přináší nejen zajímavý a často velmi emotivní příběh, ale hlavně naprosto novou hratelnost.

Atreus je hodnotným společníkem v boji, kdy sice sám nikoho nezabije, ale je schopen některé protivníky omráčit nebo jim alespoň ubrat zdraví, a protože bojuje téměř jen pomocí luku, dokáže se většinou udržet mimo epicentrum boje, což zapadá do filosofie hry, kdy zejména z počátku není moc schopným bojovníkem. God of War si tak zachovává konzistenci ve všech svých oblastech, což bývá častý kámen úrazu akčních adventur.

Malý synátor se však díky výcviku svého otce rychle zlepšuje a vy mu za získané zkušenosti odemykáte nové schopnosti. Atreus tak celkem brzy dokáže i skočit na nepřítele a srazit ho k zemi, pokud potřebuje Kratos pomoc. Inovativní je také způsob, jakým Atreovi zadáváte příkazy. Neustále sice hrajete v roli Krata, ale díky chytře řešenému ovládání můžete jedním tlačítkem vydat pokyn ke střelbě z luku na vybrané nepřátele, takže ve výsledku kontrolujete dvě postavy najednou, což skvěle funguje a nebojím se tento prvkem označit za téměř revoluční.

Hodně důležité však pro mě bylo to, že ona chemie pracuje skvěle nejen v bitvách, ale i během příběhových sekvenc nebo jen při obyčejném průzkumu severských světů. God of War se minimálně vyrovnalo umění dialogů z Uncharted 4 nebo The Lost Legacy a jejich schopnosti posouvat příběh i v rámci obyčejného tlachání. Už tak problematické budování vztahu otce a syna je okořeněno Kratovým božstvím a samozřejmě též spoustou dalších mytologických problemů. Poprvé v sérii budete God of War hrát nejen kvůli dalšímu krveprolití, ale také proto, abyste zjistili, jak se tito dva chlapáci poperou se svým osudem.

God of War; Gameplay: Atreus God of War; Gameplay: boss

Obrázek 1: Atreus se většinou dokáže postarat sám o sebe, stále je to ale malý kluk. Obrázek 2: Obrovití nepřátelé, jako je tento drak, nechybí ani v tomto dílu God of War.

Kratos v zajetí RPG žánru

Předchozí díly vypadají v porovnání s aktuálním rebootem jako pouhé koncepty něčeho, co až v roce 2018 rozvinuli autoři do nevídaných rozměrů. A je jedno, jestli se bavíme o příběhu, hratelnosti nebo světě, v němž se pohybujete. Podobně je na tom i příklon k RPG. Doposud se vaše počínání zaměřovalo na sbírání červených orbů, které jste pak vyměňovali za nová komba. To je zde vystřídáno robustním, ale velmi dobře fungujícím systémem získávání zkušeností a speciální herní měny.

Na svých dobrodružstvích Kratos a Atreus sbírají suroviny, jako je třeba svartalfheimská ocel nebo niflheimská slitina, z níž si pak mohou u trpaslíků ukovat brnění zcela nové, nebo to stávající vylepšit. Z počátku budete možná trochu zmateni z velkého množství surovin, tady zase mohli autoři mírně ubrat. Hra nabízí nečekaně bohatou nabídku jednotlivých částí brnění, jež se liší zejména ve složení atributů. Některé zvednou sílu vašich útoků, jiné podpoří účinek magických run nebo navýší zdraví. Svého Krata si tak lze doslova sestavit podle toho, jakým stylem bojujete.

God of War; Gameplay: boj God of War; Gameplay: souboj s trollem God of War; Gameplay: souboj

Obrázek 1: Pokud Atreovi nedáváte konkrétní příkazy, bojuje zcela sám. Obrázek 2: V soubojích se budete velmi často potýkat s přesilou protivníků. Obrázek 3: Štít je velmi podstatnou součástí soubojového systému God of War a nabízí nečekaně mnoho způsobů využití.

To samé platí i o dovednostech, jež si pořizujete za získané zkušenostní body. Jednotlivých skillů je požehnaně a i v tomto směru God of War úžasně dospělo. Kombinovat jednotlivé útoky, sestavovat komba a naprosto organicky využívat různé styly boje jde velmi rozmanitými způsoby a je dost dobře možné, že se způsob, jakým válčí váš Kratos, bude od toho mého zcela odlišovat. O něco méně pak vylepšujete i samotného Atrea. Kupujete mu dokonalejší zbroj, odemykáte nové schopnosti a vylepšujete vlastnosti jeho luku.

Zmínit se samozřejmě musím o nové ikoně Kratova arzenálu. Sekyra Leviathan střídá ikonické Čepele Chaosu, a zatímco z prezentačních materiálů se Leviathan zdál být minimálně schopným nástupcem, po rychlém seznámení vám bude ihned jasné, že toto je nejlepší zbraň, kterou kdy jakýkoli superhrdina třímal v rukou. Variabilita použití je fantastická, stejně jako jednotlivé útoky a jejich kombinace, jež na sebe výborně navazují a každý souboj pak vypadá jako předem připravený akční snímek. Největší pochvalu si však zaslouží efekty pří házení a zejména pak chytání sekery zpět do rukou. Tomuhle může konkurovat snad jen filmový Thor a jeho Mjollnir.

God of War; Gameplay: zbroj God of War; Gameplay: sekyra

Obrázek 1: Vylepšit Kratovu zbroj na maximum vyžaduje podstatně více času a zejména excelentní výkony při soubojích. Obrázek 2: Sekyru Leviathan se autorům God of War podařilo ztvárnit naprosto skvěle a její efekty vás budou bavit i po desítkách hodin strávených ve hře.

Skrze Bifröst po větvích Yggdrasilu až do Midgardu

Že je ve hře opravdu i Thor vás nejspíš moc nepřekvapí. Pokud jste ale měli podobně jako já obavy, jestli novému světu budete rozumět, nemusíte se bát. Zejména pokud jste viděli alespoň jeden díl z filmového Thora, budete v God of War jako doma. Všemu velí Všeotec Odin, který sjednocuje nebo naopak válčí s ostatními světy, a cestujete pomocí Bifrostu, jenž je spojen se všemi světy prostřednictvím vesmírného stromu Yggdrasilu. Zkrátka a dobře, stará dobrá klasika severské mytologie, snad jen v o něco krvavějším podání.

God of War; Gameplay: cestování mezi světy God of War; Gameplay: bůh God of War; Gameplay: lore

Obrázek 1: Vesmírný strom Yggdrasil se dočkal v God of War fantastického ztvárnění. Obrázek 2: Potkáte méně i více známé postavy severské mytologie. Obrázek 3: Složitosti severských zemí a jejich minulost poodhalí Atreus a jeho překlady dřevěných kronik.

S rychlým napojením na novou mytologii pomůže i samotný Atreus, který celý svět ukazuje Kratovi, jež pochází z antické Sparty a severské země a jejich zvyky moc nezná. Podobně jako on se ale rychle rozkoukáte, to ale jen proto, aby vás hra v dalších hodinách nepřestávala udivovat. Předně to jsou lokace – obrovské, nádherné a plné života – a někdy i skvělá výprava, jež zmíněného filmového Thora nechává hluboko za sebou.

Autoři se rozhodně vytáhli, protože vytvořili nejen samotný Midgard, tedy hlavní domovinu lidí, ale také všech osm zbývajících světů severského bájesloví. Podíváte se tak kupříkladu do Jötunheimu, země ledových obrů, Svartálfaheimu, který obývají temní elfové, či Helu, severské obdoby pro Krata tak známého podsvětí. Zejména Midgard pak nabídne obrovské, leč detailní prostředí, v jehož středu se nachází duhový most Bifröst obklopený obrovským, přitom plně přístupným jezerem. To obývá Had Světa a podle toho, jak se pohybuje, zvedá se a zase klesá vodní hladina, jež odhaluje jinak nedostupná místa.

God of War; Gameplay: most k bifrostu God of War; Gameplay: Yggdrasil

Obrázek 1: V samotném středu každého světa je most Bifröst, který se pohybuje podle toho, do jakého světa hodláte cestovat. Obrázek 2: Ani při cestování mezi světy neuvidíte žádný loading, jednoduše se projede větvemi Yggdrasilu.

Svět God of War nutí k prozkoumávání

I co se týče role prostředí získalo God of War zcela nový přístup. Pryč je lineární postup předem naskriptovanými tunely. Příběhové mise jsou sice přesně napsané, ale kdykoli je můžete přerušit a věnovat se prozkoumávání jednotlivých světů, k čemuž vás bude Atreus často vybízet. V zásadě to ale není ani potřeba, protože prostředí God of War je tak pohlcující, že i přes skvělý děj rádi čas od času zabřednete do vedlejších úkolů, které ale sami o sobě vyprávějí další velmi zajímavé příběhy.

God of War; Gameplay: čarodějka God of War; Gameplay: mapa midgardu God of War; Gameplay: drak

Obrázek 1:  Každý svět nabídne zcela odlišný vizuální styl, nejvíce však svou diverzitou překvapí Midgard. Obrázek 2: Ten je zajímavý nejen množstvím herního obsahu, ale i svou rozlohou. Obrázek 3: Příběhové mise jsou variabilní a postaví vás před rozličné nepřátele.

Popravdě jsem z prvních dvaceti hodin ve hře strávil minimálně polovinu různými vedlejšími aktivitami. S každým objeveným ostrovem, skrytou jeskyní či přístavem se seznamujete s příběhy severské mytologie, získáváte nové přátele a samozřejmě také suroviny a vybavení, díky kterému je pak následný průchod hrou částečně snazší a částečně zajímavější, protože si odemknete nové schopnosti dříve, než kdybyste sledovali jen hlavní příběhovou linku.

Ta vám vystačí na zhruba 25 hodin, což je rozhodně sympatické číslo. S radostí však musím konstatovat, že příběh není uměle natahován a jen málokdy vás zavede do již navštívených lokací. Naopak zejména ke konci je spád příběhu obrovský a vy se modlíte, aby celé to dobrodružství ještě neskončilo. Jenže víte co? Dohráním hlavní dějové linky God of War rozhodně nekončí. Okamžitě jsem se vydal do plnění četných vedlejších aktivit a rychle jsem nabyl pocitu, že vlastně v příběhu i nadále pokračuji. Atreus a Kratos mají další doposud neslyšené rozhovory a příběhová soběstačnost vedlejších aktivit je jen dalším příjemným překvapením. God of War vás jednoduše nepustí, dokud celý Midgard a přilehlé světy nebudou žít alespoň chvíli v míru.

God of War; Gameplay: plavba God of War; Gameplay: vesnice God of War; Gameplay: loďka

Obrázek 1: Pohyb mezi vzdálenějšími místy probíhá téměř výhradně na lodi. Obrázek 2: I přes rozlehlost všech světů si budete všímat nejrůznějších detailů, které dodávají hře na uvěřitelnosti. Obrázek 3: Při každé plavbě si budou Kratos a Atreus vyprávět, takže jsou i tyto chvilky zajímavé.

God of War je horký adept na hru roku

Nejnovější přírůstek do série o sparťanském zabijákovi bohů překonal už tak vysoká očekávání ve všech směrech. Neuvěřitelně dospělý a hluboký příběh je okořeněn rodičovskými problémy a zároveň Kratovou temperamentní náturou. Rozhodně však nečekejte nějakou adaptaci na putování Joela a Elie z The Last of Us, God of War jede na zcela jiné vlně. Vyspělejší je i soubojový systém, kdy je kamera posazena přímo za Kratova záda a snímá ho z podstatně větší blízkosti. Vše je intenzivnější, dynamičtější a troufnu si říct (a to jakožto fanoušek předchozích dílů) také zábavnější. Jen kamera samotná je podivuhodným prvkem, proplouvá si mezi postavami dle své libosti a nabízí tak poutavý filmový zážitek. Za celou hru neuvidíte jediný střih.

Onen zážitek je o to zajímavější, když si uvědomíte, že za celou hru nepotkáte žádnou nahrávací obrazovku. I přesto, že God of War nabízí několik velkých světů, nikdy neuvidíte žádný loading. Ano, občas si hra pomůže třeba krátkým pobytem v Bifrostu, aby se stihl nahrát nový svět, ale i při tom Krata ovládáte a můžete sledovat dění kolem. Když navíc zmiňuji devítku světů, jež spojuje vesmírný strom Yggdrasil, musím dodat, že tři z nich vám zůstanou na příkaz Odina uzamčeny. Hra samotná sice nic neprozradí, ale je zřejmé, že se chystá minimálně jedno DLC.

God of War; Gameplay: mrtvý obr God of War; Gameplay: vrchol midgardu

Obrázek 1: Rozlehlost některých lokací je obdivuhodná a pro sérii rozhodně nezvyklá. Obrázek 2: Sníh, písek nebo zelená tráva. Vše vypadá v novém God of War naprosto fantasticky.

K vizuálnímu zpracování není snad třeba nic dodávat. Stačí se podívat na obrázky kolem nebo ideálně naše video Hrajeme… God of War, které najdete v úvodu recenze. Letošní God of War je novým milníkem ve vizuálním zpracování akčních adventur se svými realistickými texturami, fantastickým nasvícením či úchvatnými částicovými efekty. Po hratelnostní i technologické stránce jde o videoherní klenot, jež bude jisto jistě bojovat a titul nejlepší hry roku 2018

Nemohu jinak než všemi deseti nové Kratovo dobrodružství doporučit a zároveň dodat, že tato recenze je pouze malou ochutnávkou. „God of War 4“ nabízí hned několik fantastických zvratů a překvapení, u kterých budou zejména fanoušci série zažívat záchvaty nekontrolovatelné radosti a nadšení. Povedené české titulky jsou už pak jen třešničkou na dortu. Lepší restart série si snad fanoušci ani autoři nemohli přát.

God of War; Wallpaper: útok zhora

Závěrečné exekuce větších protivníků nechybí ani tentokrát, s dospělostí příběhu však ubyla jejich brutalita a krvavost.

Recenze God of War: závěrečné hodnocení

Hodnocení 100% Alza.cz
Hlavní parametry: Hratelnost
100%
Audiovizuální zpracování
100%
Znovuhratelnost
75%
God of War; recenze

Klady

  • Skvělý příběh
  • Fungující spolupráce otce se synem
  • Zpracování severské mytologie
  • Dobře fungující soubojový systém
  • Detailní a rozsáhlý herní svět
  • Poutavé vedlejší aktivity
  • České titulky

Zápory

  • Možná až příliš surovin pro výrobu brnění
Filip Němec

Filip Němec

Mé jméno je Filip Němec a píšu o všem, co se týká herních konzolí. Gaučové hraní, to je moje. Nebráním se prakticky ničemu, ale nejraději mám akční adventury a závody. Moje herní srdce tepe především pro sérii Uncharted a pevně doufám, že než kompletně dobije, vyjde Half-Life 3.

Novinky – God of War

  1. (01.04.18) Dva nové vývojářské deníčky přibližují úlohu Atrea a vznik sekery Leviathan
  2. (19.03.18) God of War si už vyzkoušeli někteří novináři, hra se také prezentuje novými záběry a reklamou
  3. (09.03.18) Sony představilo svůj God of War PS4 Pro Bundle
  4. (24.01.18) Příběhový trailer odhaluje datum vydání a další informace
  5. (09.01.18) God of War představuje nový soubojový systém
  6. (05.01.18) Jak „znovuobjevit zajetou trasu“ a kam se God of War vydá příště
  7. (09.12.17) God of War bude pořádný macek, těšit se prý můžeme na 25-35 hodin herního času
  8. (03.11.18) Nový trailer God of War z Paris Games Week ukazuje efektivní bojovou spolupráci otec-syn

Dva nové vývojářské deníčky přibližují úlohu Atrea a vznik sekery Leviathan

• Novinka: 1. 4. 2018 • Autor: Filip Němec

Jak se přibližuje datum vydání, začínají nás autoři zásobovat zajímavými útržky z chystaného God of War a to zejména ve formě trailerů a vývojářských deníčků. Aktuálně se vývojáři zaměřili na dvě velké novinky – Kratova syna Atrea a sekeru Leviathan. Především přítomnost Kratova potomka je něco, co vzbuzuje mnoho otázek a zejména i pochyb. Jak už jsme ale psali v našem dřívějším updatu, podle prvních ohlasů je nové partnerství zabijáka bohů a jeho syna zpracováno velmi dobře a Atreus rozhodně není koulí u nohy.

Jeet Shroff ze Santa Monica Studios se ve videu zasvěceném Atreovi rozpovídal o jeho úloze ve hře. Sám Kratos je totiž typem bojovníka, který pomoc rozhodně nepotřebuje a Atreus nemá být někým, kdo by na sebe v soubojích strhával pozornost. Ta patří výhradně Kratovi. Je však jakýmsi oslím můstkem k tomu, abychom se v sérii God of War mohli vydat na neprobádanou cestu, jež ukáže Krata ve zcela novém světle.

Mnoho vývojářů se při práci na chystaném God of War stalo rodiči, což bylo velkou studnicí nápadů pro stvoření Atrea. Jeet Shroff některé okamžiky ve hře popisuje jako klasickou adaptaci na momenty, kdy dítě odvezete do školy a ono se odpoledne vrátí s pětkou z testu. Jinak řečeno, váš vztah má dobré i špatné momenty. Jednou z Atreových příležitostí, jak vyniknout, je propojení se světem severské mytologie. Dokáže číst starodávné runy a zjevně má i pod čepicí, protože se bude hodit při řešení nejrůznějších hádanek.

Ve smyslu boje pak o Atreovi hovoří autoři spíše jako o další zbrani, jež může Kratos využít, než jako o pomocníkovi. Toto tvrzení podporuje i samotná hratelnost, protože Atreovy útoky lze pomocí jednoho tlačítko velmi přesně ovládat a rovněž bude možné jeho schopnosti široce vylepšovat. Autoři však moc nehovoří o Atreově úloze v příběhu, což je patrně i záměr. Naše hráčské smysly nám však napovídají, že v tomto směru bude nové God of War pěkně zajímavým dobrodružstvím.

Recenze na God of War budou moci vyjít už 12. dubna

V dalším videu, jež se zaměřuje na sekyru Leviathan, kreativní ředitel studia Cory Barlog přiznává, že Blades of Chaos jsou nesmírně ikonické. Každý je zná a každý je miluje. Nová zbraň tak logicky musela být naprosto úžasná, aby se svým předchůdcům minimálně vyrovnala. Cory prý v samotných začátcích vývoje znázorňoval Krata právě se sekyrou a tato představa se nakonec ujala. Že bude moci Kratos sekyru Leviathan i házet, prý bylo rozhodnuté už poměrně brzy, až později ale přišel jeden z designérů s nápadem, že by ji mohl Kratos také přivolávat zpět.

Oproti předchozím hrám je příjemnou novinkou upravitelnost hlavní zbraně. Zatímco dříve bylo možné pouze odemykat různé speciální schopnosti, Leviathan má hned několik částí, jež lze různě vylepšovat a měnit. Schopnosti sekyry si tak každý hráč bude moci namixovat podle svého herního stylu, což zní velmi zajímavě. Zatímco upgradovat půjdou jednotlivé části zbraně, jako je čepel nebo topůrko, nejvíce nás asi budou zajímat dva sloty pro magické runy, které půjde různě kombinovat nebo jejich efekty i synergicky propojit.

Vydání God of War je stanoveno na 20. dubna, a přestože nás autoři zasypávají novými materiály, stále toho o hře moc nevíme. Proč Kratos vyměnil působiště, kde se vzal Atreus nebo proč Krata pronásledují kvůli jeho minulosti? Odpovědi však získáme už velmi brzy. Embargo na recenze by navíc mělo padnout už 12. dubna, což je hodně nezvyklé a znamená to pouze jediné – Sony novému God of War opravdu hodně věří.



God of War si už vyzkoušeli někteří novináři, hra se také prezentuje novými záběry a reklamou

• Novinka: 19. 3. 2018 • Autor: Filip Němec

S blížícím se datem vydání začíná Sony prezentovat God of War i novinářům. Vybraní jedinci si mohli zahrát první dvě hodiny ze hry a dojmy jsou prozatím velmi pozitivní. Chválu sklízí jak nový soubojový systém, tak i spolupráce Krata a jeho syna Atrea, o které jsme se rozepsali v předchozí novince. Tyto nové prvky prý fungují velmi dobře, vše tak zatím nasvědčuje tomu, že by mohlo jít o další PlayStation 4 hit roku 2018.

God of War; Atreus a Kratos na lovu

Ze všeho nejdříve musí Kratos naučit Atrea lovit. Ne pro zábavu, ale pro přežití. A zabijáka bohů evidentně vytáčí, že jeho syn v tom z počátku není moc dobrý.

Z novinek lze zmínit zejména to, že Kratos nebude od své minulosti zcela odstřižen, přestože se o to sám pokouší. Blíže nespecifikované události ho donutily uchýlit se do anonymního ústraní, které se pokouší nalézt v Midgardu. Jakou roli v tom hraje jeho syn Atreus, ale zatím nevíme. Jisté je z hratelné ukázky naopak to, že hned v začátku hry Krata jeho minulost dožene, takže hra jako taková na jeho minulé bitvy rozhodně nezapomněla. Sám Atreus však svého otce považuje maximálně za schopného válečníka, o jeho krvavé historii nebo dokonce božském původu ale neví zhola nic. Je přinejmenším zajímavé uvažovat, kdy a jak to celé „praskne“ a Kratos bude muset s pravdou ven.

God of War; Atreus a Čarodějka God of War; Atreus a Kratos God of War; Kratos a Atreus v bitvě

Obrázek 1: Na své výpravě potkáte mnoho symbolů severské mytologie, včetně této čarodějky. Obrázek 2: Ne, že by Atreus potřeboval nařezat, některé požadavky jeho otce se mu ale příliš nezdají. My se mu ani nedivíme. Obrázek 3: V boji je však Atreus schopným pomocníkem.

První dojmy novinářů také potvrzují skvělé vizuální zpracování, ostatně jak je už u PlayStation exkluzivit zvykem. Vyzdvihnout je třeba detailnost prostředí hýřící velmi kvalitními texturami, které vytváří na první pohled reálné kulisy devíti světů Midgardu, na stranou druhou ale dokáží skvěle podtrhnout umělecké fantasy ztvárnění severské mytologie. Dále také God of War nabídne volumetrické nasvícení, propracovaný motion blur efekt, fantastické částicové efekty ohně a částečně zničitelné prostředí. V zásadě tak máme od novinářů, kteří měli tu možnost si nové God of War zahrát, potvrzené, že hra je kvalitní jak po stránce hratelnosti, tak i vizuálu. Zbývá tedy už jen vydržet do dubna, kdy hra vyjde na PlayStation 4.

Nová porce videí – záběry z hraní, vysvětlení soubojového systému a TV reklama

Udělat si obrázek nad úvodem hry můžete z nově uveřejněných záběrů, kde se Kratos a jeho syn Atreus vydávají na nebezpečnou cestu. Akční pasáže jsou prokládány rádoby otcovskými radami o válčení a smyslu života, přičemž je evidentní, že jak Kratos, tak i Atreus nejsou ze svého nového vztahu úplně nadšeni. Na skvělé souboje jsme v sérii God of War zvyklí, nicméně rozměr srdceryvného rodinného příběhu, byť prošpikovaného brutální eliminací mýtických nepřátel, je něco zcela nového. Něco, na co se rozhodně v roce 2018 těšíme.

V dalším novém videu se autoři rozpovídali o soubojovém systému. V zásadě potvrzují to, o čem jsme psali už v našem updatu z ledna. Lepší obrázek si však uděláte pomocí videa, na které se můžete podívat níže. Poslední z porce video obsahu je skvělá CGI reklama, jež odráží chemii mezi Kratem a jeho synem, ale také ukazuje prostředí, rozličné nepřátele a především láká na 20. duben, kdy God of War vychází pro PlayStation 4.



Sony představilo svůj God of War PS4 Pro Bundle

• Novinka: 9. 3. 2018 • Autor: Jiří Fait

Vydání velkého exkluzivního titulu společnosti Sony se blíží a pro firmu to znamená velký test. Série si dala pětiletou přestávku, takže jsou nervózní jak vydavatelé, tak i samotní vývojáři. Sony nechce nic ponechat náhodě a možná i proto oznámila k příležitosti vydání God of War speciální PlayStation 4 Pro edici.

Jak můžete vidět, jedná se o tematicky laděnou konzoli a ovladač. Barevné provedení je především stříbrné a šedé, což sem tam doplňuje temnější šedá a žlutá. Na horní části konzole je vyobrazen strom dovedností Kratose, který se ve hře bude používat k vylepšování sekery Leviathan. Na předku můžete vidět rozličné runy, jež představují oblasti ze hry God of War, do kterých se vydáme. Ovládač pak vypadá v porovnání se samotnou konzolí jako chudší příbuzný, ale i tak jde o příjemný doplněk pro fanoušky.

Ovládač i konzole (což je jinak standartní 1 TB PlayStation 4 Pro) jsou dostupné v limitované edici God of War PS4 Pro. Ta obsahuje samotnou hru a blíže nespecifikovaný „digitální obsah“. Edice budek dostání v oficiální den vydání God of War, jenž je naplánován na 20. dubna. Cena pro západní trh je 400 amerických dolarů, takže tento bundle stojí úplně stejně, jako klasické PS4 Pro. Limitovaná edice je k dostání v rámci předobjednávek i na Alze, a to jak samostatně, tak včetně konzole.

Mikrotransakce v God of War nenalezneme

Mikrotransakce poslední dobou hýbou herním světem a tento pro mnohé více než malý „nešvár“ se dotkl i chystaného God of War. Paniku u fanoušků vyvolal docela nevinný screenshot, na němž se nacházelo něco, co připomínalo jakousi měnu. Záhy na to se objevily spekulace, že God of War půjde cestou mikrotransakcí, což však záhy vyvrátil ředitel Cory Barlog.

God of War; PS4 Pro Bundle God of War; PS4 Pro Bundle

Obrázek 1: Speciální edice pro God of War, PlayStation 4 Pro bundle. Obrázek 2: Kromě konzole naleznete v edici také hru a další digitální obsah.

Ten na otázku, jestli bude hra obsahovat lootboxy, jednoznačně odpověděl: „V žádném případě!!!“ („No freaking way!!!“). Společnost Sony později potvrdila, že God of War skutečně žádný systém mikrotransakcí nemá. Tato forma platby je poslední dobou velkým trnem v očích mnoha hráčů a například takový Star War: Battlefront 2 na ni hodně doplatil. Zde se ale zatím zdá, že Kratovi a jeho synu Atreovi nic nestojí v cestě a za chvíli se s nimi (doufejme) potkáme v severské divočině.



Příběhový trailer odhaluje datum vydání a další informace

• Novinka: 24. 1. 2018 • Autor: Jiří Fait

Konečně to máme černé na bílém. Vývojáři ze Sony Santa Monica si dlouho hráli na tajnůstkáře, nyní už však víme, že nejnovější God of War vyjde 20. dubna. Fanoušci však v příběhovém traileru najdou daleko více zajímavých informací než jen datum vydání. Ukázka je oproti předchozím videím podstatně bohatší na zajímavé scény, jež osvětlují, s čím ze severské mytologie bude mít Kratos co dočinění a lze si z nich také vytáhnout pár informací o vztahu Atrea k jeho otci i matce.

Její osud bude pravděpodobně zpečetěn již na začátku hry a Kratos se tak se svým potomkem vydá nejprve její tělo zpopelnit a ostatky pak následně rozprášit tam, kde si sama přála. Potvrdily se také spekulace o tom, že Atreus nemá z počátku tušení o pravém původu svého otce a pravděpodobně také o tom, že je polobůh. Situace, kterým však budete ve hře čelit, dají i nezkušenému synátorovi jasné indicie, že Kratos není obyčejný smrtelník.

God of War; Kratos, Atreus, konverzace God of War; Kratos, Atreus, North, enemy

Obrázek 1: „Zabil jsi už něco tak velkého?“ ptá se v traileru Atreus svého otce. Obrázek 2: I v nejnovějším God of War se vám dostane pomoci od nejrůznějších mýtických bytostí.

Kratos se očividně v God of War o informace ze své minulosti nechce příliš dělit, nicméně pokud je Atreus jeho synem, musel chtě nechtě něco po tatínkovi podědit. Lze tedy očekávat přechod z výčitek ve stylu: „Proč jsi mi sakra neřekl, že jsi polobůh?“ k otázkám typu: „Já jsem také polobůh?“ Ze závěru příběhové traileru už snad ani nemůže být pochyb, že nás v dubnu čeká nadupaná porce krvavého zabíjení a dost možná se dočkáme i nějakých easter eggů a narážek na přechozí Kratova dobrodružství.



God of War představuje nový soubojový systém

• Novinka: 9. 1. 2018 • Autor: Filip Němec

Jedním z důvodů náhlého úpadku série byl stále stejný soubojový systém, který podporoval vysoce sadistickou povahu “starého” Krata, jež se nebál masakrovat nepřátele po desítkách. To nový severský Kratos je o něco rozvážnější, protože samotné souboje jsou podstatně více taktičtější. Masochistické dekapitace nepřátel mu sice stále nejsou cizí, změna zbraňového arzenálu ale jasně vyústila ve značně odlišný způsob boje.

God of War; Kratos, Axe, Leviathan

Severský Kratos bude muset daleko pečlivěji vybírat své nepřátele. S těmi nejsilnějšími mu pomůže jeho syn Atreus nebo také okolní prostředí.

Blades of Chaos byly skvělým nástrojem, jež dokázal ničit hned několik nepřátel najednou. Nové God of War bude ale především o prioritách, jež přisoudíte jednotlivým nepřátelům. Sekera Leviathan je sice stále velmi mocnou zbraní, ale soustředit se můžete zpravidla jen na jednoho protivníka a posloupnost, s jakou budete k soupeřům přistupovat, má být podle tvůrců klíčová.

Ne že by souboje měly vždy jedno řešení, právě naopak. Stylu boje ale budete muset přizpůsobit své jednání. Můžete se kupříkladu vrhnout na ta největší monstra a nechat zatím synáčka Atrea šípy ostřelovat slabší chátru, jež by vás jen zdržovala. Ne vždy to však půjde. Na některé protivníky bude i sekera Leviathan krátká a tak využijete synovy schopnosti omračování nepřátel. Atresus v God of War totiž sám o sobě moc škod nenadělá, jeho šípy ale uštědřují specifický druh poškození, jež protivníkům neubírá moc života, ale po chvíli je omráčí.

God of War; Hlava God of War: Artwork; giant

Obrázek 1: I severská mytologie nabízí nesčetné množství obrovských monster, jež mohou sloužit jako Kratovi obětní beránci. Obrázek 2: Spolupráce Krata a jeho syna Atrea má být klíčovou součástí nejen soubojů.

Interaktivní prostředí, vylepšování postavy a konec fixní kamery

V takový moment může Kratos bryskně přiskočit a předvést se s jednou ze svých charakteristických a především sadistických koncovek, kde praskají kosti, vydloubávají se oči a čelisti se oddělují od sebe. Autoři God of War však zdůrazňují, že řešení konfliktů bude vždy několik. Podstatnou dávku inovací přináší v tomto směru také prostředí, které bude možné využívat ve svůj prospěch. Na obtížnější nepřátele lze tak kupříkladu shodit skalní masiv nebo využít vodní plochy opodál.

Variabilitu herních stylů potvrzuje také možnost modifikovat své vybavení. Do sekery lze vložit kouzelné runy, jež půjdou dále vylepšovat a vdechnou Leviathanu nové schopnosti, jako je třeba zmrazení nepřátel na krátký okamžik. I možnost házet Leviathan a po stisku tlačítka si ho přivolat podobně jako Thorův Mjölnir je speciální dovedností jedné z run, jež přinesou zejména elementální bonusy. V God of War se tak můžete těšit vedle ledu třeba i na oheň.

God of War; North, Bridge

Líbivé artworky naznačují, že prostředí God of War pro PS4 bude i přes mrazivé zasazení variabilní a snad i pěkné na pohled.

Příklon k RPG znamená také to, že za získané zkušenosti bude možné odemykat nové schopnosti a to nejen pro sebe, ale také pro Atrea, jež má být zcela soběstačnou postavu a neocenitelným pomocníkem. Větší osobitost nejenom soubojů potvrzuje také (v sérii poprvé) dynamická kamera, která je nově posazena podstatně blíže za Kratovo rameno, takže by zejména souboje měly být podstatně intenzivnější. Zajímavě vyznívá také informace, že za celou dobu hraní God of War nezaznamenáte jediná střih kamery, celá hra bude tzv. “one-shot”.



Jak „znovuobjevit zajetou trasu“ a kam se God of War vydá příště

• Novinka: 5. 1. 2018 • Autor: Jiří Fait

Jak už dobře víte, God of War opustil známou a probádanou základnu řecké mytologie a vydává se na sever. Kratos si „pořídil“ synátora, který bude navíc plnit roli pomocníka a do hry se také vplížily RPG prvky, bez kterých si už snad lidé žádnou akční adventuru nedovedou představit. Podle Barloga je dost dobře možné, že se příští pokračování (po tomto titulu) podívá opět na úplně jiné místo. Egyptská nebo mayská kultura je momentálně v žebříčku amerických Santa Monica Studios na prvním místě.

Barlog tvrdí, že řecká doba pro God of War už prostě pominula. Chtěli něco nového a zajímavého, což nakonec vyústilo v soft-reboot značky v severskou mytologii. Navíc to mayskou a egyptskou érou nemusí vůbec končit a každá další instalace může přinést jiné prostředí. To nám trochu připomíná způsob her Assassin’s Creed, kdy je většina dílů zasazená do jiné doby.

God of War; Boss God of War; Kratos a syn

Obrázek 1: Pojď si pro facana sekyrou, obludo. Obrázek 2: Kratos zde bude mít chvilky, kdy se pouze nerozhání zbraní a nemasakruje nepřátelé po stovkách.

Což není tak daleko od pravdy, jelikož sám Cory Barlog přiznal, že by si přál, aby God of War rostl a zvyšoval svou popularitu, jako třeba série Uncharted nebo Assassin’s Creed. Shannon Studstill se dokonce zmínil o tom, že tento díl vůbec nemusel vzniknout. Spousta lidí mělo v Sony totiž za to, že by si značka God of War měla takříkajíc „odpočinout“ po nejednoznačném přijetí posledního God of War: Ascension. Což v překladu znamená, že se uloží k ledu a v horším případě se na ni zapomene. Barlog se prý musel hodně snažit, aby všechny ostatní přesvědčil o pokračování.

God of War dostane české titulky

Podle Studstilla a Barloga prý začala série upadat a hráčům se God of War okoukal. Bylo to pořád to samé – drsňák Kratos morduje jednoho boha za druhým, ale… co dál? Tohle bylo pro vývojáře znamení, že je třeba se posunout a zkusit titul nějakým způsobem oživit.

God of War; Kratos, Souboj

Ať už působí God of War (2018) jakkoli odlišně, pořád je zde Kratos – zabiják bohů a naprostý drsňák. Co na tom, že se přesunul na sever a pořídil si syna a plnovous?

Vzhledem k tomu, že God of War (jehož datum vydání je stanoveno na neurčité „někdy v roce 2018“) dosud nevyšel, je ještě poměrně brzy na nějaké závěry ohledně jiných dob a mytologií. Prozatím jen víme, že nad tím tvůrci uvažují. A jedna dobrá zpráva pro našince na závěr: tuzemská pobočka Sony oznámila, že se God of War dočká českých titulků. Navíc potvrdila, že je v plánu lokalizace i dalších projektů.



God of War bude pořádný macek, těšit se prý můžeme na 25-35 hodin herního času

• Novinka: 9. 12. 2017 • Autor: Dominik Fait

Akční adventury jsou zábavným a pro konzole PS klíčovým žánrem. Důraz na propracovaný singleplayer z nich však často dělá sice výživné, ale krátkodobé záležitosti, které jsou zdatnější hráči schopni sfouknout za jeden poctivě propařený den. To býval i případ titulů z ikonické série God of War, jejíž jednotlivé instance nepřekročily (snad s výjimkou druhého dílu) hranici deseti hodin na jedno zahrání.

To by se mělo změnit s vydáním God of War, tedy s napjatě očekávaným „měkkým rebootem“ série, fakticky pak osmou God of War hrou a sequelem k God of War 3… no, čert, aby se v tom vyznal, takže prostě a jednoduše: God of War 2018 bude natolik obsáhlý, že by se jeho herní čas měl podle kreativního ředitele Santa Monica Studio, Coryho Barloga, vyšplhat až na 25-35 hodin. Prohlásil to během úvodní prezentace na PlayStation Experience 2017. Svět nového God of War toho prý k objevování nabídne spoustu a cest vedoucích k cíli bude hned několik – a bude samozřejmě na hráčích, jakou si zvolí.

God of War; Boss God of War; Kratos

Obrázek 1: V God of War se utkáme s nejrůznějšími potvorami severské mytologie. Obrázek 2: Kratos si nechal narůst plnovous. Sympaťák, co říkáte?

Co se týče data vydání, zatím není potvrzený žádný konkrétní termín, avšak podle některých neověřených informací bychom mohli počítat s březnem 2018. Na PlayStation Store se dokonce na chvíli objevilo datum 22. březen, i když těžko říct, zda nešlo pouze o chybu… Ať už je to jakkoli, dlouho už na „God of War 4“ snad čekat nebudeme.



Nový trailer God of War z Paris Games Week ukazuje efektivní bojovou spolupráci otec-syn

• Novinka: 3. 11. 2017 • Autor: Filip Němec

Poslední pořádnou ukázku z gameplaye God of War jsme měli možnost vidět na letošní E3. Od té doby o vývojářích ze studia Santa Monica skoro nebylo slyšet, a tak není divu, že jsme do tohoto nového paliva pro kotel vlaku jménem Hype vkládali velké naděje. Jestli se čekání vyplatilo, anebo mohli podle vašeho názoru tvůrci poodhalit přeci jen něco navíc, posuďte z traileru sami.

Ukázka je to rozhodně pěkná a spolupráce mezi Kratosem a Atreem vypadá efektně. Ovšem je otázka, jestli bude i skutečně efektivní – v traileru to tandemu otec-syn sice šlo od ruky hezky, avšak těžko říct, nakolik se jednalo o situaci běžnou a spontánní a nakolik jsme byli svědky pečlivě naskriptované potyčky. Aby z Atrea nakonec nebylo spíš břemeno, které se vám bude plést pod nohy a vaši sekyrku vracečku… nechme se překvapit. Datum vydání stále nebylo konkretizováno, těšit se můžeme někdy k začátku roku 2018.

God of War; Kratos a Atreus God of War: Artwork; Souboj

Obrázek 1: Kratos si v novém díle God of War vyzkouší roli otce. Obrázek 2: Atreus by měl otci v souboji pomáhat zejména svým lukostřeleckým uměním. Zda ale nakonec nezpůsobí víc potíží než užitku, to budeme vědět až po vydání hry někdy na začátku roku 2018.

God of War preview

Obsah preview God of War

  1. God of War představuje soft-reboot celé série
  2. Sbohem, Olympe! God of War zavítá na sever
  3. God of War obohatí RPG prvky
  4. Kratos do soubojů vyfasuje nové zbraně, včetně svého syna
  5. God of War je vyvíjen pro standardní PS4, to znamená 30 fps

God of War pro PS4 představuje soft-reboot celé série

• Preview: 6. 7. 2017 • Autor: Filip Němec

Pravděpodobně nejpodstatnější informace pro všechny fanoušky slavného zabijáka (nejen) bohů, který jde patrně s dobou a pod bradou mu tak nově vlaje hipsterský plnovous, je fakt, že God of War začíná takříkajíc „nanovo“. Ano, jde pořád jen o „soft“ (měkký) reboot, přesto však bude těch novinek dost na to, aby hard-core fanoušky předchozích, celkově už sedmi dílů, a vůbec všechny odpůrce změn rozbolela hlava.

Není náhoda, že v titulu nenajdeme římskou IV. Příběhově sice na trojku God of War navazuje, ale obecně „jsme chtěli všechno předělat,“ řekl šéf projektu Cory Barlog, jenž se po několikaleté pauze opět ujímá otěží vývoje – což je podle nás pro konečný výsledek hry, kterou Sony s velkou slávou oznámila už na E3 2016, výborná zpráva. Začneme s určitě největší novinkou, a tou je příběh, resp. prostředí, v němž budeme fantaskní potvory i další osazenstvo severské mytologie rubat tentokrát.

God of War; Kratos, Atreus v lodi

God of War, God of War 2018 nebo taky God of War 4 se sice prezentuje pouze jako „soft“ reboot, nicméně sám Kratos onu změnu vzal skutečně od podlahy. Místo Řecka Sever, místo mečů sekera... a místo solitéra „vzorný“ otec s potomkem na krku.

Sbohem, Olympe! God of War zavítá na sever

Ano, společnost Kratos a syn přesunuje svůj krvavý podnik na sever. Jaké budou její vztahy s místním božským panteonem, to je zatím nejisté, nicméně úplně pohodové soužití to zřejmě nebude. A můžete počítat s tím, že se s nimi setkáte tváří v tvář, protože časově se God of War odehrává „kdysi před Vikingy“, tedy v době, kdy jejich válkychtiví a z pohledu jiných kultur dosti krutí bohové kráčeli po Zemi. Z devíti světů severské mytologie tak nejspíše navštívíme kromě lidského Midgardu i božský Asgard či Vanaheim. Co se severské mytologie týče, o ní se můžete také mnohé dozvědět v úspěšné „indie“ hře Hellblade: Senua's Sacrifice, která brzy vyjde také na Xbox One.

Zvažována byla mimochodem i mytologie egyptská, ale její zaměření na civilizaci příliš neladilo s pojetím, které se tvůrci rozhodli příběhu God of War vtisknout. Chladná a více méně liduprázdná divočina se k novému Kratovi objevivšímu v sobě otce a mentora svého syna Atrea hodila daleko lépe. Přesně tak, nelítostný, zuřivý bijec ve svém nitru odhalil citlivější, mnohem vyrovnanější já. Lépe řečeno, bude tak muset učinit, chce-li být svému potomkovi dobrým tátou a především ho ochránit před zlým světem.

Atreus ví, že je jeho otec polobohem, nicméně jeho barvitá minulost zahrnující i souboj na život a na smrt s pánem Olympu Diem (Atreovým dědečkem) mu zůstává utajena. Santa Monica prozatím ani nekomentovala totožnost jeho matky, středobodem celého narativu God of War bude zejména to, „jak Kratos učí svého syna býti bohem a jak Atreus učí svého otce býti opět člověkem.“ Poetické, nemyslíte? Každopádně to vypadá, že tak-„trošku“-parchanta Krata poznáme z úplně jiné stránky, což zní přinejmenším velmi zajímavě.

God Of War; Kratos God of War; Rodina Warhammer: Vermintide 2; Souboj

Obrázek 1: Kratos se ujme nové role otce. Obrázek 2: Totožnost Atreovy matky zatím nebyla odhalena,avšak ze způsobu, kterým o ní Kratos a syn hovoří, se zdá, že je pravděpodobně mrtvá. Obrázek 3: Kratos a Atreus se na své cestě setkají s různými protivníky

God of War obohatí RPG prvky

Značné změny ale čekají i samotnou hratelnost God of War. Jistě, stále půjde v prvé řadě o rubačku, ale vplíží se nám do ní i RPG prvky, které evidentně nemohou chybět už skoro v žádné akční adventuře, jak posledně ukázal například i Assassin’s Creed: Origins. Těšit se proto můžeme třeba na časově omezenou a celkově překopanou schopnost zuřivosti, postupné zdokonalování lukostřelby či systém craftování, přičemž suroviny budeme nacházet zřejmě v průběhu celé hry.

Ačkoli vývojáři při prezentaci God of War staví do popředí single-playerový zážitek (multi-player po ne zcela vydařené premiéře v Ascencion chybí), momentálně se zdá, že znovuhratelností Kratovo nové dobrodružství příliš oplývat nebude. Svět God of War není otevřený a příběh se nebude nijak větvit. Znamená to, že všichni hráči prožijí stejné situace obdobným způsobem. V tomto ohledu jsme, přiznáme se, čekali možná trošku více. Na druhou stranu nás těší skutečnost, že se některé z pofidérních a nezábavných miniher minulých dílů již nevrátí.

God of War; Enemy God of War; Spánek

Obrázek 1: Kratos si v novém díle God of War vyzkouší roli otce. Obrázek 2: Atreus by měl otci v souboji pomáhat zejména svým lukostřeleckým uměním. Zda ale nakonec nezpůsobí víc potíží než užitku, to budeme vědět až po vydání hry někdy na začátku roku 2018.

Kratos do soubojů vyfasuje nové zbraně, včetně svého syna

Pokud mluvíme o novinkách v God of War, nelze pochopitelně nezmínit Kratovy nové „pracovní“ nástroje. S vědomím, že krátké čepele na severu na nikoho dojem neudělají, pověsil své věrné zubaté dýky na hřebík a z arzenálu vytasil magickou sekyrku. Ta umí spoustu užitečných věcí, například se dá nabít energií přírodních živlů, vrhnout proti dotírajícím nepřátelům a posléze kouzelně přivolat zpět. Jako zbraň umí Kratos využít i svůj nový štít… a pro ty, kteří problémy nejraději řeší ručně a stručně, je zde možnost rozdat si to s protivníky pouze holýma rukama.

Do zbraňové kategorie de facto spadá i Atreus. I když celý God of War projdeme v kůži Krata, synátor nám bude nápomocen nejen v příběhových scénách a při řešení puzzlů. Během boje bude z luku pálit bleskové šípy a při potyčce s větší skupinou nepřátel prý mezi ním a otcem dojde ke spravedlivé dělbě práce – tatík se postará o silnější potvory, potomek se ujme likvidace slabších kousků. Uvidíme, jak to bude fungovat v reálu a jestli nám klučina nebude spíše překážet.

God of War je vyvíjen pro standardní PS4, to znamená 30 fps

God of War; mountains

Grafické zpracování God of War vypadá na obrázcích (jak už to tak bývá) fantasticky. Jisté obavy máme z limitu 30 snímků za vteřinu, i když vývojáři hráče ujistili, že majitelé PS4 Pro zvýšený výkon zaznamenají.

Na závěr se zastavíme u technické stránky God of War. Poměrně zásadním posunem je přechod od zafixovaného pohledu kamery z pohledu třetí osoby známého z předešlých dílů série do současné, volně nastavitelné pozice „za ramenem“. Podobně skvěle (alespoň co se nás týče) zní i zpráva, že hra bude jednolitý celkem, zapomenout tak můžeme na otravné loading screeny. A aby toho nebylo málo, soundtrack si vezme na starost Bear McCreary (Battlestar Galactica, The Walking Dead).

Naproti tomu z opačného gardu je pak prohlášení, že God of War poběží pouze na 30 snímcích za sekundu. Autoři už před časem potvrdili, že je hra vyvíjena pro standardní PlayStation 4, třebaže vyšší výkon v případě PS4 Pro prý určitě pocítíme. Buď jak buď, grafika jako taková vypadá v trailerech parádně, doufejme tedy, že se něčeho alespoň velmi, velmi podobného dočkáme i na našich domácích konzolích.  

i Podívejte se na všechny články z herní sekce!
i Mohlo by vás zajímat

God of War vyšel 20. dubna exkluzivně pro PlayStation 4. O novinkách vás budeme informovat.


God of War - OHM znak s runami
Tričko s motivem God of War

od 399,-
Detail
Skladem dle varianty
Objednací kód: GMERCHb005
God Of War - PS4
Hra pro konzoli Ve světě plném příšer, draků a bohů leží všechna odpovědnost na tobě – a když je tvůj život plný krve a chaosu, jak můžeš napravit chyby minulosti a ochránit tak svou budoucnost?

God Of War - PS4 - Hra pro konzoli
-58%
-58% 1 649,-
699,-
Koupit
Akční cena
Skladem > 5 ks
Můžete mít ihned na 15 prodejnách
Objednací kód: MSX2001
0
Vytisknout
Pomohla vám tato informace?
Tento formulář slouží pouze k hodnocení informací na stránce.
Pokud máte dotaz, či požadavek, využijte zákaznické podpory.
Chybí Vám něco? Je něco uvedeno špatně?
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Jak nakoupit
WEB2
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi