Alza.cz
Zobrazit katalog

GreedFall (RECENZE) – Solidně zpracovaná výprava na ostrov Teer Fradee

Recenze

Aktualizováno

Na herní scéně jsou desítky studií, která během své existence nevytvoří žádné skutečně výrazné dílo, přesto se však snaží stabilně produkovat nové hry, jež by jim mohly pomoci prorazit. Vývojářská společnost Spiders patří mezi ty méně úspěšné, nyní však mají v rukávu ambiciózně vypadající akční RPG GreedFall, skrze nějž se chtějí dostat do vyšší ligy. Pokud vás zajímá, jestli se jim to povedlo, rozhodně si přečtěte naši recenzi.

Recenze (PC)NovinkyOznámení


• Žánr: RPG • Multiplayer: Ne • Vývojář: Spiders • Vydavatel: Focus Home Interactive • Platformy a Datum vydání: PCPS4Xbox One  (10. září 2019) Homepage • Čeština: Ne


GreedFall (PC) – Recenze

  1. Kolonizátoři v GreedFall chtějí jen to, co jim po právu náleží
  2. Vývoj postav je jednoduchý, leč vyvedený
  3. Teer Fradee se autorům GreedFall povedl na jedničku
  4. Soubojový systém spolu s bugy celku řádně zatápí
  5. Spiders skrze GreedFall ukazují, že jsou schopni dělat slušné hry
  6. Recenze GreedFall: závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro GreedFall PC

Kolonizátoři v GreedFall chtějí jen to, co jim po právu náleží

• Recenze: 10. 9. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Starý kontinent se během šestnácti staletí stal přelidněným kusem země plným válek a nemocí. Všichni jeho obyvatelé proto ve skrytu duše zajásali, když jedna z námořních expedicí objevila obrovský ostrov Teer Fradee, na nějž byla ihned vyslána celá flotila, aby jej pro korunu osídlila. Domorodému obyvatelstvu se samozřejmě přílišná aktivita kolonizačních sil a inkvizice moc nezamlouvala, a tak se rozhodlo, že se kolonizátorům vzepře. Jak pokusy o odpor vůči technologicky vyspělejším společenstvím většinou dopadají, by nám mohly vyprávět dějiny Ameriky, zde však měli domorodci k dispozici kromě primitivních zbraní také magii. Obě strany proto po několika letech bojů uzavřely mír, jehož čas kvůli zcela nedořešeným sporům pomaličku spěje ke konci.

GreedFall; screenshot: krajina, panorama

Univerzum GreedFall se vývojářům vskutku vyvedlo, škoda jen, že zbytek hry není na podobné úrovni.

Příběh GreedFall startuje ve dnech neklidu. Starý kontinent je v této éře zasažen děsivou nemocí, kterou se nedaří léčit, a tak se většina nadějí upírá k ostrovu Teer Fradee, jehož primitivní obyvatelstvo je schopno podle některých pověstí vyléčit prakticky jakoukoliv nemoc. Tajemný lék ovšem nechce dát dobyvatelům zadarmo, což nakonec vyúsťuje v další velkou krizi, jíž má zabránit nový guvernér spolu se svým bratrancem, který je náhodou hlavním hrdinou tohoto temného příběhu plného vášně, zrady a intrik. I když to možná někoho překvapí, na samém začátku děje se primární protagonista neocitá na bájném ostrůvku, nýbrž uprostřed velkoměsta Serene, jež má být první zastávkou na jeho velkolepém dobrodružství.

Hlavní dějová linka je tu navržena velmi kvalitně, vyprávění má slušný spád a po většinu času nějak zvlášť nenudí. Za vyloženě nevýrazné bych popravdě neoznačil ani vedlejší úkoly, skrze něž jsem se měl možnost podívat do krví pokrytých arén, temnotou zalitých jeskyní a řady dalších destinací, v nichž se nacházely úkolové předměty či problémisté, jichž se bylo potřeba zbavit. Celkově jsem byl s dobrodružstvím, které jsem dostal, spokojen. Než jsem se však mohl vydat vstříc neznámým břehům, musel jsem si v GreedFall podobně jako jinde vytvořit svého šampióna.

GreedFall - Krajina I GEM (Gameplay)

Herní svět je v GreenFall zpracován velmi pěkně, průchod každou lokací si tím pádem užijete.

Vývoj postav je jednoduchý, leč vyvedený

Počáteční definice hlavního hrdiny mi přišla v GreedFall mírně omezená. Namísto skutečně komplexní tvorby protagonisty mi byl nabídnut relativně jednoduchý systém, kterým jsem proplul během několika minut, nedal mi totiž k dispozici dostatečné množství alternativních možností, nad nimiž bych musel skutečně dlouze přemýšlet. Hráči očekávající komplexní formování vzhledu budou zřejmě zklamaní, protože škála možností je dosti omezená. Nějak zvlášť rozsáhlé není popravdě ani spektrum tříd. Vytvořit si lze pouze válečníka, technika nebo mága, což je na můj vkus trošku málo. Chápu, že vývojáři nechtěli, aby jejich hra nabízela přílišný počet povolání, mohli však do svého díla vměstnat minimálně tradiční zaměření, mezi něž řadím třeba zloděje, kněze, či neochvějné paladiny.

Následný vývojový strom je naštěstí zpracován o něco lépe než počáteční definice postavy, která svým návrhem fanoušky komplexnějších RPG rozhodně neohromí. Vývojáři vám totiž skrze něj nabízejí možnost propojovat určitými evolučními větvemi jednotlivá herní povolání do zajímavě fungujících variací využívajících to nejlepší z obou tříd. Když svého válečníka kupříkladu zaměříte na obouruční zbraně, po čase je mu umožněno, aby si skrze dovednostní body otevřel kouzlo léčící jeho zranění. V případě, že ho zacílíte na jednoruční nástroje smrti, bude mít blíže spíše k puškám, než k magii. Při formování vašeho hrdiny je proto vždy dobré řádně přemýšlet nad tím, jakým směrem vlastně chcete, aby se ubíral, protože ne všechny cesty vedou k témuž cíli.

GreedFall; gameplay: plížení GreedFall; gameplay: bitevní pole GreedFall; gameplay: krajina

Útoky ze zálohy jsou v GreedFall nesmírně efektivní, když se vám podaří nepřítele zasáhnout dříve, než vás spatří, máte vysokou šanci na to, že zemře na jediný úder.

O něco menší, avšak nezanedbatelný vliv má na hlavního hrdinu také výběr základních statistik, definují totiž jeho efektivitu s určitým typem smrtících nástrojů. Válečníky je tu vždy dobré zaměřit na sílu a výdrž, která není příliš dobrá pro zástupce technického cechu. Těm spíše sedí navyšování obratnosti a přesnosti, jejíž hodnota značně posiluje poškození způsobená palnými zbraněmi, jež naopak moc neužívají v magii zdatní jedinci. Kouzelníci v GreedFall vyznávají mentální a psychickou sílu, která zvyšuje dostupné množství magické energie a trvání vyřčených zaklínadel. V případě, že se náhodou odhodláte k tvorbě hybrida, je ideální kombinovat elementární rysy obou tříd, jež zastupuje, protože jen tak docílíte toho, že se stane zdatným zástupcem své profese.

Elementární statistiky spolu s vývojovým stromem určují především bojové zaměření vašeho protagonisty. Definovat mu však vedle nich lze také dovednosti, v nichž má určité nadání. Talentovaný může být ve výmluvnosti, všímavosti, vědě, páčení zámků, obratnosti a ve výrobě předmětů. Každá z disciplín nabízí odlišné benefity, které ovlivňují průchod hrou mimo krvavé střety. Věda vám při řešení různých problémů kupříkladu umožní využívat výbušniny schopné vytvářet díry na místech, kde byla původně zeď. S vyšší úrovní obratnosti budete moci překážky ignorovat, protože je prostě a jednoduše přelezete, nebo se jim obratně vyhnete prolezením nedaleké škvíry. Celkově je systém rozvoje v GreedFall na obstojné úrovni, uvítal bych však širší spektrum možností.

GreedFall - Strážce I GEM (Gameplay)

Na nejvyšší obtížnosti představují strážci ostrova Teer Fradee slušnou výzvu, škoda jen, že nemají podobně jako bossové v Dark Souls odlišné fáze, či širší škálu výpadů.

Teer Fradee se autorům GreedFall povedl na jedničku

Ostrov Teer Fradee, na kterém se odehrává velká část příběhu GreedFall, je rozdělen do řady různě velkých koridorů, jež by při případném spojení utvořily vcelku slušný otevřený svět, jehož jednotlivé části svým designem hodně připomínají destinace z kultovního RPG Zaklínač 3: Divoký hon. Stejně jako ve známém titulu od CDPR tu nalezneme temné háje, opuštěné osady, zatuchlé doly, zkažeností čpící velkoměsta, ruiny plné monster a sídliště domorodců, aktivně se bránících snahám kolonizátorů. Každou lokaci navíc obývají specifická uskupení, s nimiž je možné dlouhodobě budovat reputaci za pomoci plnění vedlejších úkolů, jež vám jejich zástupci nabídnou.

Většina úkolů, které máte možnost v univerzu GreedFall plnit, je povahy najdi/přines. Čas od času ovšem narazíte i na zakázky, v jejichž rámci se namísto nošení předmětů zaměříte na eliminaci banditů, kterých není na ostrově vůbec málo, či na lov nebezpečných monster. Kontrakty zacílené na příšery vás většinou vyšlou vstříc divokým vlkům, prasatům se žraločími hlavami a bezpočtu dalších kreatur, jež toto místo považují za svůj domov. Na vrcholu potravního řetězce Teer Fradee jsou strážci jednotlivých lokací, které lze prakticky označit za bosse v pravém slova smyslu, protože se u nich vždy řádně zapotíte. Když je ovšem složíte, najdete v jejich okolí královskou odměnu.

GreedFall; gameplay: oštěpař GreedFall; gameplay: opeřenec GreedFall; gameplay: monstrum z bažin

Když na tahle monstra v GreedFall narazíte, máte dvě možnosti: začít utíkat, nebo je zabít.

Pokud nyní náhodou přemýšlíte nad tím, jakou přesně odměnu dostane hrdina za složení monstra, odpověď je relativně jednoduchá. Za jeho hrdinný čin jsou mu dány ostatky poraženého netvora spolu s poklady ukrytými v okolí, kterými je možné šampiona a jeho společníky vybavit. Výstroj hraje v GreedFall hodně zásadní roli, je na ní totiž závislá vaše výdrž, odolnost a bojová efektivita, takže čím kvalitnější vybavení na sobě budete mít, tím lepší budou vaše výsledky v boji. Je proto trošku škoda, že za úkoly nejste vždy odměňováni podle toho, jakou profesi zastáváte, což nakonec vede k tomu, že kupříkladu na mága dostanete luxusní obouručák, který coby kouzelník jaktěživ neužijete. Hra naštěstí nabízí možnost výroby předmětů, kompenzující tak špatné odměny za úkoly.

Soubojový systém spolu s bugy celku řádně zatápí

Když nevezmu v potaz část o počáteční definici hlavního hrdiny, vyjadřoval jsem se o GreedFall doposud převážně pozitivně. Nyní však nastal čas přejít do trošku negativních not, protože je třeba detailněji nahlédnout na fungování soubojového systému, který je dle mého názoru Achillovou patou celku. Vývojáři ze Spiders nikdy nepatřili mezi tvůrce schopné pořádně odladit střety, moc se tedy nedivím tomu, že se jim to příliš nepovedlo ani u jejich nejnovější hry, jelikož šarvátky jsou díky nepříliš kvalitně navržené kameře opět dosti toporné a ne vždy úplně záživné. Osobně jsem doufal, že se u tohoto dílka tvůrci vyvarují svých předchozích chyb, bohužel se tak ve finále nestalo.

GreedFall - Arena I GEM (Gameplay)

Jak můžete sami vidět na následujících záběrech, společníci se v GreedFall většinou válí na zemi, zatímco vy bojujete o svůj a jejich život.

Celku nakonec v tomto ohledu moc nepomáhají ani společníci ovládaní umělou inteligencí, která má potřebu stabilně vyvolávat šarvátky bez toho, aby jí k tomu někdo dal příkaz. Ostatní členové družiny navíc nejsou žádní velcí bijci, prakticky se jedná o za všech okolností extrémně fragilní bojovníky, jimž to dokáže na vyšších úrovních obtížnosti nandat klidně i lesní vlk, na nějž se svéhlavě vrhnou. Většinu soubojů právě díky těmto smutným skutečnostem budete ve finále muset zvládnout bez nich, nebo je prostě vzdát a utéct z dosahu protivníků, kteří vás po několika metrech začnou ignorovat a vrátí se ke své původní činnosti. Jeden by si řekl, že na přerušením souboje se nedá nic zkazit, bohužel ani tento aspekt není navržen tak, aby se mi z něj nechtělo chvílemi brečet.

Monstra mají v GreedFall vždy určitý prostor, který obývají. Když jej narušíte, nebo na jeho obyvatele některý z vašich tupých společníků začne střílet, automaticky se odstartuje bitka, na jejímž konci může být jen jeden vítěz. V případě, že stojíte ve středu teritoria příšer, většinou vše probíhá, jak má, horší je to v okamžiku, kdy se nacházíte u jeho okraje a špatně skočíte, či se pokusíte vyhnout ráně nepřítele a vystoupíte z území, jež kontroluje. Za takových okolností se totiž kreatura vrací na svou výchozí pozici a zregeneruje si všechny životy, což rozhodně nepotěší. Za sebe bych uvítal, kdyby vývojáři v následujících týdnech rozšířili zvířecí zóny tak, aby nabízely dostatek prostoru na řádnou bitvu.

GreedFall; gameplay: jeskyně GreedFall; gameplay: kosti GreedFall; gameplay: město

Design jednotlivých lokací, jež tvoří svět GreedFall jakožto celek, je na velmi vysoké úrovni, nejednou si proto při hraní vzpomenete na třetího Zaklínače.

Diskutabilní soubojový systém není jediným problémem GreedFall. Přestože musím uznat, že se vývojářům skutečně povedla optimalizace, technická stránka jako celek na tom není vůbec slavně. Primárním nešvarem jsou bugy, s nimiž jsem se setkával snad po celou dobu hraní. Úkoly ne vždy fungovaly tak, jak měly, a aby toho nebylo málo, nepřátelé se často zasekávali o neviditelné překážky či reagovali dosti podivně na některé nastalé situace. Vzhledem k tomu, jak dlouho se čekalo na vydání, jsem doufal, že nakonec dostaneme stoprocentně vyladěnou hru, snad na ní tvůrci ještě zapracují.

Spiders skrze GreedFall ukazují, že jsou schopni dělat slušné hry

Vzhledem k pověsti vývojářů, kteří na tomto projektu pracovali, jsem od něj popravdě nečekal velké zázraky. Možná právě díky tomu jsem byl ve finále relativně příjemně překvapen propracovaným příběhem, řadou náročných voleb a životem kypícím herním světem. Kvalitu celku v mých očích bohužel značně snížila tupá AI a ne vždy úplně plynulý soubojový systém spolu s hromadou otravných bugů. I přes zmíněné nedostatky je ovšem GreedFall dle mého názoru solidním akčním RPG, které ukazuje, že i malá studia jsou schopna dělat hry na určité úrovni. Příště se možná Spiders podaří konečně vylepšit zmíněný mechanizmus střetů a plně se vyhnout technickým nedostatkům, jež jejich aktuální dílo trápí.

GreedFall; gameplay: zaseknutý vlk

Kdyby vývojáři ze Spiders více pracovali na technickém stavu, teoreticky si jejich hra mohla přidat jedno A, čímž by se konečně dostali do vyšší ligy.

Jak už bylo řečeno v předchozím odstavci, GreedFall je povedené akční RPG, kterému by možná prospělo, kdyby jeho tvůrci odložili datum vydání. Vytvořeno je převážně pro středně náročné hráče hledající akci, kvalitní dějové linky a rozsáhlý, do koridorů rozdělený svět, jehož průzkumem se dá strávit nemálo času. Úplně sednout naopak nemusí komunitě pohybující se kolem komplexnějších zástupců tohoto žánru či děl s na jedničku zpracovaným soubojovým systémem, jenž by zde potřeboval doladit. Přestože se nejedná o dokonalý titul, za sebe tento kus doporučuji, stojí totiž za pozornost.

Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.

• Zdroje: Vlastní

Recenze GreedFall: závěrečné hodnocení

    Hodnocení 73 % GEM
Hlavní parametry: Hratelnost
70 %
Audiovizuální zpracování
75 %
Znovuhratelnost
89 %
GreedFall; recenze

Klady

  • Solidní příběh s řadou překvapivých zvratů
  • Nesnadné volby
  • Životem kypící herní svět
  • Nároční bossové
  • Možnost kombinovat jednotlivé herní třídy
  • Slušné dějové pozadí

Zápory

  • Relativně časté pády hry
  • Řada bugů postihujících jak nepřátele, tak i zakázky
  • Společníci jsou kvůli horší AI víceméně zbyteční
  • Někomu nemusí sednout topornější soubojový systém
Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.

HW nároky pro GreedFall PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-3450 3.1GHz / AMD FX-6300 Intel Core i5-4690 3.5GHz / AMD FX-8300
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870 NVIDIA GeForce GTX 980 4GB / Radeon RX 590 8GB
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operační paměť 8 GB 16 GB
Pevný disk 25 GB 25

S jakým herním PC na GreedFall?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox GTX1660

Minimální požadavky:

Alza GameBox GTX1660

Alza GameBox RTX2060

Doporučené požadavky:

Alza GameBox RTX2060

Alza BattleBox RTX2080S Cougar

Pro náročné:

Alza BattleBox RTX2080S Cougar

i Mohlo by vás zajímat

GreedFall vychází 10. září na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovat.


GreedFall – Novinky

  1. (2. 9. 2019) Teer Fradee bude místem, jež kypí životem
  2. (20. 8. 2019) Každý společník bude v GreedFall do jisté míry unikátní
  3. (10. 8. 2019) Společníky budete moci v Greedfall obšťastnit bez ohledu na pohlaví
  4. (29. 7. 2019) Vývojový strom je v Greedfall překvapivě košatý
  5. (22. 7. 2019) Každé místo na ostrově Teer Fradee bude určitým způsobem unikátní
  6. (15. 7. 2019) Výprava za divochy
  7. (3. 7. 2019) Při průchodu Greedfall si nejednou vzpomeneme na kultovní Gothic 2
  8. HW nároky pro Greedfall PC

Teer Fradee bude místem, jež kypí životem

• Novinka: 2. 9. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Herní svět, po kterém se budeme v GreedFall pohybovat, je hodně podobný univerzům, s nimiž pracují konkurenční open world RPG, takže v něm najdeme řadu zajímavých míst, která bude stát za to prozkoumat. Cestovat po celém ostrově bude možné buď po svých, nebo skrze ohniště, u nichž lze odpočívat a definovat podobu vaší party, v níž můžete mít vždy jen dva společníky. Správné navolení členů družiny je v GreedFall hodně důležité, protože to budou právě oni, kdo vám bude stát po boku při střetech s monstry, jež tento kus země obývají.

GreedFall - Gameplay Walkthrough Trailer

Aktuálně představené záběry z GreedFall prezentují středně velké RPG, na němž je očividné, že jej nedělá velké studio.

Na prezentovaných záběrech mi přijde zajímavé hlavně to, že hlavní hrdinka po aktivaci plížení zůstává ve světě sama až do momentu, než se začne pohybovat opět normálním tempem. Vývojáři touto cestou chtějí zřejmě docílit toho, že hráče zbytek družiny neodhalí třeba při plížení, jež dělá umělé inteligenci často nemalé problémy. Za sebe tento krok vítám, protože mi přijde zbytečné být za všech situací doprovázen nemotornými žoldáky schopnými na sebe nevědomky nalákat desítky nepřátel, s nimiž se nemusíte vždy vypořádat.

Abych pravdu řekl, trošku mě znepokojuje, že GreedFall na představených záběrech nejede zcela plynule. Při průchodu herním světem lze čas od času vidět slušné trhání, jež naznačuje, že optimalizace nemusí být úplně vyladěná. Sami vývojáři však prohlašují o nově vypuštěném videu, že pochází z nehotové verze, takže ve finále možná dostaneme bezproblémové dílo. Osobně bych byl ale klidnější, kdyby nám už nyní byla prezentována hra ve stavu, v jakém ji dostaneme při vydání. Přeci jen do něj zbývají už jen necelé dva týdny. Snad vše dobře dopadne, nerad bych GreedFall kritizoval za technickou stránku.

• Zdroje: YouTube, Tisková zpráva



Každý společník bude v GreedFall do jisté míry unikátní

• Novinka: 20. 8. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Nejedno RPG vysílá hlavního hrdinu do světa bez toho, aby mu byla podána pomocná ruka. GreedFall se zřejmě zařadí mezi přístupnější kousky, jelikož se primární protagonista nebude světem potulovat sám, nýbrž se dvěma společníky. Ti vám podobně jako v jiných RPG nabídnou unikátní příběhové linky, s jejichž pomoci půjde s jednotlivci budovat vztah, jehož vyvrcholením se stane sexuální scénka či bouřlivá hádka, na jejímž konci opustí problémista tříčlennou družinu.

GreedFall – Companions Trailer

Herní svět GreedFall obývá několik herních frakcí disponujících unikátní kulturou a technologiemi.

Společníky, kteří budou ve finále tvořit vaši partu, je v GreedFall nutné volit obezřetně, protože každý hrdina nabízí trošku odlišné spektrum dovedností než jeho kolegové. Člen žoldáckého cechu Kurt je kupříkladu velmi dobrý v kontaktním boji, stejně tak disponuje nemalou výdrží, takže nemá problémy s tím udržet vaše nepřátele na místě. Vědkyně Afra naopak sází více než na těžké obouručáky a plátovou zbroj na palné zbraně a bomby, jež po dopadu napáchají v řadách nepřátel slušný zmatek. Když vám náhodou jedna z postav příliš nesedne, lze ji ve městě vyměnit za jiného, jehož talenty budou více vyhovovat celkovému složení družiny.

Definovat mají společníci podle slov vývojářů nejen průběh soubojů, ale také samotné rozhovory, nebojí se totiž říct otevřeně svůj názor na nastalé situace. Siora se jakožto velká fanynka domorodého obyvatelstva bude po většinu času stavět na jeho stranu, jakmile jí však dáte do party s imperiálním vojákem Petrusem, můžete očekávat problémy, protože jeho smýšlení o domorodcích není z jasných důvodů příliš pozitivní. Osobně se mi líbí fakt, že hrdiny bude v GreedFall možné stabilně vylepšovat za pomoci různě kvalitních předmětů, jež naleznete, vyrobíte nebo dostanete za splnění náročnějších zakázek.

• Zdroje: YouTube (Xbox)



Společníky budete moci v Greedfall obšťastnit bez ohledu na pohlaví

• Novinka: 10. 8. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Osobně nepatřím mezi hráče, kteří příliš touží po tom, aby si ve hrách mohli budovat intimní vztahy se svými společníky. Sex je však věčným tématem, a tak se nakonec stal aspektem, na nějž se při tvorbě zaměřili také vývojáři Greedfall, jejichž vedení se zřejmě poučilo u tvůrců posledního Dragon Age. Jak si jinak vysvětlit jejich rozhodnutí, že těsné pouto tu budete moci mít prakticky s kýmkoliv. Ať už si vytvoříte jakoukoliv postavu, hra vám dle jejich tvrzení nebude bránit ve svádění všech dostupných pohlaví. Ne vždy však se svým vyvoleným či vyvolenou skončíte v posteli. Čas od času se bude vaše přátelství vyvíjet tak, že nakonec kvůli nesouhlasu s vašimi praktikami opustí zhrzeně vaši družinu a postaví se vedle vašich nepřátel bažících po vaší krvi.

GreedFall | Gameplay Overview Trailer | PS4

Greedfall je klasickým zástupcem žánru RPG, takže se můžeme těšit na nesmírnou míru volnosti.

Definovat nebudete podle dnešního videa jen vztahy s vašimi společníky. Hned na startu si budete muset vybrat, za jakou třídu Greedfall absolvujete. Nabídnut vám bude válečník s obouručními zbraněmi a puškami, technik vyzbrojený pastmi a pestrou škálou palných zbraní a mág, jehož primárním nástrojem budou kouzla a jednoruční meč, s nímž se bude ohánět stejně jako vosa s žihadlem. Každá třída bude samozřejmě kromě odlišného spektra smrtících nástrojů zaměřena také na jiný typ dovedností, jež jí bude dobré aktivně vylepšovat.

Vedle dobrodruhů doprovázejících hlavního hrdinu a vývojového stromu se v záběrech opět objevil také soubojový systém, jenž nevypadá vůbec zle. Každá specializace má očividně dostatek prostředků na to, aby s ní byl hráč schopen Greedfall bez větších obtíží projít. Abych byl upřímný, jediné, co mě trošku vylekalo, byla tichá eliminace nepřítele, která vypadala nebývale toporně. Snad se tento drobný nedostatek vývojářům podaří do 10. září doladit.

• Zdroje: YouTube



Vývojový strom je v Greedfall překvapivě košatý

• Novinka: 29. 7. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Každé správné RPG sází hodně na vývoj postavy, v jejíž kůži absolvujete celý příběh. Greedfall se neliší od konkurence. Prakticky by se dalo říct, že minimálně v tom, co nám vývojáři aktuálně prezentují, ji v mnohém zastiňuje, protože jeho systém evoluce hlavního protagonisty vypadá v představených záběrech relativně komplexně. V samém úvodu bude hráč postaven před malíře, který by mu měl pomoci, aby vzhled jeho hrdiny odpovídal co nejvíce představám jedince, jenž se do něj vtělí. Na malbě může být zobrazena žena či muž jakékoliv kultury, takže si tu na své přijde takřka každý. Otázkou je, zda bude tato volba ovlivňovat celkový průchod hrou či nikoliv. Kdyby pohlaví definovalo určitým způsobem hratelnost, nemuselo by to být vůbec špatné, moc s tím však nepočítám.

GreedFall – Forging an Adventure (vývojářský deník)

Autoři Greedfall si dali záležet na tom, aby bylo hráči nabídnuto nebývalé množství alternativních cest, po nichž bude moci kráčet.

Zatímco o dopadu vzhledu na celkovou hratelnost mnoho nevíme, u dovednostních stromů je to jiná. Podle slov vývojářů bude směr, jakým svého hrdinu zaměříte, hrát hodně velkou roli v tom, po jakých stezkách se budete moci vydat, a které vám zůstanou zcela uzavřeny. Když kupříkladu svého protagonistu zacílíte na diplomacii, velmi snadno se vymluvíte z některých situací, jakmile však dojde na nože, málokdy z konfliktu vyjdete jako vítězové. Naštěstí pro vás tu bude ještě magie, která je prostě dělaná pro chytrolíny a muže se stříbrným jazykem. Celkové spektrum alternativních možností má být dle Spiders skutečně rozsáhlé, takže žádnému hráči nebude nabídnuto vyloženě totožné dobrodružství.

Vedle novinek o hře samotné tu pro vás dnes máme také informace o budoucnosti studia Spiders. Už nadále není samostatným subjektem, bylo totiž koupeno společností Bigben Interactive, která pomalu, ale jistě navyšuje své portfolio herních studií o středně výrazné týmy. Transakce v rámci Spiders není až tak překvapivá, nejeden z nás by po zhlédnutí záběrů z Greedfall tuhle nevelkou firmu nejraději také koupil, protože dlouhodobý úspěch má toto studio téměř jistě zaručeno.

• Zdroje: YouTube (Focus Home Interactive)



Každé místo na ostrově Teer Fradee bude určitým způsobem unikátní

• Novinka: 22. 7. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Starý kontinent je dle slov vývojářů alternativní verzí Evropy 17. století, jíž se v Greedfall nevede tak dobře, jako v naší časové linii. Všichni proto upírají zrak k ostrovu Teer Fradee, který má lidem podobně jako Amerika nabídnout novou životní příležitost, jež jim byla v jejich původní vlasti upřena. Mimoto se na ní má podle některých pověstí nacházet také lék na chorobu kosící miliony v kulturně a technologicky rozvinutém světě. Časová éra, ve které se příběh odehrává, byla tvůrci zvolena úmyslně, protože podle jejich názoru patří mezi méně využívané dějinné období, díky čemuž dokáže zaujmout určitou osobitostí a přítomností řady pokročilých mechanizmů. Ve stagnující domovině se však nezdržíme, jelikož primární destinací bude již zmíněný Teer Fradee.

GreedFall Webseries | Ep1 - Terra Incognita

Teer Fradee je ostrov, který před hrdinu Greedfall postaví nejednu výzvu, jíž bude muset čelit.

Při objevování ostrova Teer Fradee bychom měli prožít podobný příběh jako Kolumbus ve dnech, kdy se pustil do průzkumu amerických břehů, jež před ním dosud nikdo neprobádal. Prakticky by se mělo jednat o civilizací neposkvrněné království, jehož jednotlivé části budou disponovat unikátním historickým pozadím, obyvatelstvem a faunou, která bude vždy definována tím, v jaké části mapy se budete nacházet. Určitá místa vám do cesty postaví nevinné srnce a laně, jiná naopak budou obývat smrtelně nebezpečná monstra lovící ve smečkách vše, na čem mohou nasytit svůj neustávající hlad. Podle slov vývojářů nás čeká velmi osobitý zážitek, díky němuž budou moci ožít naše objevitelské sny. Snad se jim jejich dílo podaří a už za měsíc dostaneme do rukou kousek, na který hned nezapomeneme.

• Zdroje: YouTube



Výprava za divochy

• Novinka: 15. 7. 2019 • Autor: Jakub Němec

Během krátké doby se o GreedFall, hře francouzského studia Spiders (The Technomancer), dostalo na povrch velké množství informací lákajících k nadějné akvizici vydavatele Focus Home Entertainment, jenž si napravil mírně pošramocenou reputaci vydáním zdařilé adventury A Plague Tale: Innocence. V redakci doufáme, že by mohli obdobný kousek zopakovat také s GreedFall, které nás vezme na cestu neprozkoumaným a nespoutaným kontinentem lákajícím řádným dobrodružstvím. Vypořádat se budeme muset nejen s místní faunou a domorodci ovládajícími přírodní magii, ale také s dalšími kolonizátory prahnoucími po bohatství a slávě.

GreedFall - Release Date Announcement | PS4

GreedFall láká svým pojetím kolonizování neznámého světa ve spojení s fantasy atmosférou. Především u monster se vývojáři pěkně vyřádili.

Oznamovací trailer představil základní premisu příběhu, v němž se budeme rozhodovat na základě vlastního svědomí, jestli se přidáme na stranu místního obyvatelstva či zachováme věrnost dobyvatelům. Ve scénáři se zcela jistě nabídne řada důvodů, proč se stát fantasy Old Shatterhandem a bojovat na straně místních, možná se dočkáme i variace na Pocahontas. Nemůžu si pomoct, ale inspirace v reálném osidlování Ameriky v 17. a 18. století je natolik zřejmá (i díky stylizaci oblečení a architektury), že se zcela jistě nevyhneme ožehavým morálním otázkám. Uvidíme, jak moc se naše volby projeví přímo v herním světě, ale rozvětvené stromy jako v Dying Light 2 bych rozhodně neočekával.

Čerstvé záběry také naznačily, jak bude probíhat boj proti nestvůrám, potenciál objevování nových lokací či systém vybavování hlavní postavy (ženské či mužské, dle libosti) novými předměty evokujícími nejnovější díly série Assassin’s Creed Origins a Odyssey. Pokud by si GreedFall půjčil od výše jmenovaných AAA titulů to nejlepší, určitě bychom se jako hráči nezlobili. Zajímavý příběh ve spojení s prověřenými mechanikami by mohl být černým koněm podzimu, ale byl bych spíše opatrnější. Okolo 10. září, kdy nám bylo nahlášeno vydání, se totiž bude trh pyšnit desítkami ambiciózních titulů, jež se budou bít o vaši pozornost na PC, PS4 a Xbox One, kam GreedFall směřuje.

GreedFall; screenshot: krutý svět GreedFall; screenshot: prostředí GreedFall; screenshot: monsturn

Obr 1. Místní fauna vidí v dobyvatelích vhodné zpestření jídelníčku. Obr 2. Rozlehlé pláně střídají v GreedFall husté lesy a na každém kroku se nachází zřícenina či jiný objekt k prozkoumání. Obr 3. Prastarý tajemný svět vs. moderní doba – kdo zvítězí?

• Zdroje: YouTube



Při průchodu Greedfall si nejednou vzpomeneme na kultovní Gothic 2

• Novinka: 3. 7. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Hned na počátku představeného videa se hlavní protagonista setkal s jedním z obyvatel tajemného ostrova Teer Fradee, který byl převezen na jedné z mnoha lodí směřujících z ostrovního království zpět do říše. Vzhledem k tomu, že uvězněný tvor neměl zrovna nejlepší náladu, ihned se na mladíka vrhl a jemu nezbylo nic jiného, než se s ním vypořádat. Střet s monstrem vypadal na první pohled náročně, protože přestože byla příšera značně poraněna, stále se jednalo o nebezpečného protivníka, beroucího hrdinovy na jednu ránu klidně i polovinu životů. Souboje s bossy očividně nebudou v Greedfall jednoduché, což jako velký fanoušek série Dark Souls vítám.

10 Minutes of New Greedfall Gameplay - IGN Live | E3 2019

Greedfall v prvních rozsáhlejších záběrech z hraní připomíná staromilská RPG, která dominovala herní scéně před dekádou. Snad je kvalitami předčí.

Soubojový systém vypadá na záběrech prezentovaných pro server IGN relativně vyladěně. Nepřátelé se nezasekávají a AI reaguje překvapivě agilně. Primární kontrolu budeme mít očividně nad hlavním protagonistou schopným pozastavovat čas, disponujícím konstantními zbraněmi, pistolemi a magií, jež minimálně na prezentovaném videu z E3 2019 funguje spíše jako podpůrný prvek než jako něco, s čím by šlo protivníky vyloženě kosit. Všechny střelné i chladné smrtící hračky budou nabízeny v různých formách definujících jejich efektivitu a jednotlivé statistiky. Zda budou takto zpracována i kouzla, aktuálně není jasné, bylo by však fajn, kdybychom v Greedfall dostali do rukou pestrou škálu zaříkadel, umožňující se vydat cestou mága.

Herní mapa na první pohled budí dojem, že se budeme pohybovat po světě podobného rozsahu, jako byl třeba Gothic 2, který nám taktéž nabídl ostrovní království, jež bylo možné prozkoumat z jednoho koutu na druhý. Spektrum lokací, do nichž půjde zavítat, bude také velmi podobné tomu, co nám v minulosti dala k dispozici společnost Piranha Bytes. Těšit se můžeme na životem kypící města, zvířaty naplněné lesy, polorozpadlé ruiny zamořené monstry a jeskyně, ve kterých jsou nuceni pracovat trestanci. Nemohu říct, že se mi design tohoto univerza nelíbí, prakticky v něm vývojáři uvádějí v život mou představu fungujícího RPG vesmíru. Doufám proto, že se nic nepokazí, jelikož by byla skutečně škoda promarnit potenciál, jež Greedfall nabízí.

• Zdroje: YouTube


GreedFall – Oznámení

  1. V GreedFall budete hledat lék na nákazu v prostředí plném divochů
  2. HW nároky pro GreedFall PC

V GreedFall budete hledat lék na nákazu v prostředí plném divochů

• Oznámení: 8. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

GreedFall se odehrává v éře mušket a velkých společenských změn. Namísto plamenem revoluce je tu však celý svět zachvácen chorobou kosící lidi po stovkách bez ohledu na jejich postavení, vzdělání či morálku. Jediným místem, které nebylo nákazou zasaženo, je ostrovní říše Teer Fradee, jejímž primitivním obyvatelům se daří nemoci zázračně vzdorovat bez toho, aby měli k dispozici technologie a léčiva, jimiž disponuje zbytek lidí v tomto universu. Jakmile se o situaci na ostrově dozvídá jedna z hlavních velmocí tohoto vesmíru, ihned formuje výpravu složenou z dobrodruhů, žoldáků, vojenských vysloužilců a vědců, kteří mají zjistit, v čem tkví tajemství místních. Mezi členy expedice nechybí samozřejmě ani bohatší vrstva s listinami opravňujícími ji k záboru půdy a eliminaci divochů.

GreedFall; screenshot: družina

V chystaném RPG GreedFall se díky práci vývojářů ze Spiders vydáme do rozsáhlého světa, jehož průzkum by nám měl zabrat několik desítek hodin.

Domorodému obyvatelstvu se příchod po zuby ozbrojených dobyvatelů překvapivě nezamlouvá, a tak proti nim aktivně vystupují. Situace je nebývale napjatá, napravit by ji měli v rámci příběhu GreedFall hlavní protagonista celého vyprávění, guvernérův bratranec, který se dostal na ostrov spolu s novou várkou dobrodruhů a vojáků, podporujících nároky říše. Divoši na tom naštěstí pro ně nejsou podobně jako Aztékové či jiní původní vládci Ameriky – v boji proti kolonizátorům užívají vedle primitivních nástrojů také magii přírody, která jim umožňuje své nepřátele drtit za pomoci kořenů, divé zvěře a dalších nadpřirozených obyvatel lesa převyšujících obyčejného člověka nejen silou, ale také velikostí.

Přidat se k domorodcům, nebo kolonizátorům?

Jako v každém správném RPG má být i v GreedFall definován příběh především skrze vaše rozhodnutí. Jak velký dopad však budou mít na jeho celkový vývoj je otázkou, protože takto jsou nám zástupci tohoto žánru prezentováni už řadu let, a jen málokterý z nich skutečně nabízí propracovaný příběh, či komplexní volby. Aktivně budete jednat se zástupci říše, církví a domorodým obyvatelstvem, které vám za určitých okolností bude ochotno nabídnout vědomosti, jež zdědilo od svých předků. Osobně počítám s tím, že se tu budeme moci podobně jako v Gothic, či jiných RPG nakonec přidat k jedné ze stran a za ni až do konce celého vyprávění kopat. V jistém ohledu bude touto volbou definován také herní styl.

[E3 2019] GreedFall - Story Trailer

Příběh GreedFall nám bude prezentovat střet různých kultur, při němž poteče hodně krve.

Soubojový systém v GreedFall v mnohém připomíná třeba poslední díly série Fallout, kde jste taktéž za pomoci určitého mechanizmu zpomalovali čas a rozdělovali rozkazy vašim věrným, kteří bojují, dokud nepadnou. Vaše postava může při střetu používat různé typy schopností a kombinovat jednotlivé dovednostní směry. Zpřístupněny jsou jí také defenzivní postoje bránící ji proti výpadům protivníků. Osobně se mi tvůrci představený koncept vcelku zamlouvá, protože se v rámci ovládání nejedná o zbytečně komplexní herní aspekt. Za zdolávání nepřátel tu budete stejně jako všude jinde odměňováni zkušenostními body, které půjde následně investovat do některého z vývojových stromů typických pro tento žánr.

GreedFall; screenshot: jeskyně

GreedFall se nebude odehrávat jen v otevřeném světe, prozkoumávat budeme v jeho rámci také tajuplné jeskyně a rozsáhlé kobky.

Na aktuálně představených záběrech vypadá GreedFall jako RPG se středním rozpočtem, jehož rozsah a celková kvalita bude hodně limitována právě nižšími finančními zdroji, s nimiž velké korporace nikdy nemají problém. Za sebe počítám s tím, že nám Spiders na podzim dodají projekt, který bude velmi podobný jejich předchozí práci. Snad se jim tentokrát zadaří více, než v minulosti, kdy většina jejich očekávaných děl v očích kritiků a komunity vyloženě propadla. GreedFall vychází na PC, PS4 a Xbox One v září.

• Zdroje: YouTube, Tisková zpráva

Vytisknout
P-DC1-WEB22
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon