Měsíc březen byl doprovázen snad tím nejprapodivnějším launchem nových procesorů za poslední hodně dlouhou dobu. A přece jsme se po letech dočkali inovace. Nové procesory 11. generace Intel Rocket Lake ukončují éru nekonečného refreshování Skylake mikroarchitektury a přináší novou µArch Cypress Cove. Bude to ale na poslední generaci Ryzen 5000 stačit? Nejen to se dočtete v dnešní recenzi.
Intel Rocket Lake a kompatibilita se staršími deskami
S novými procesory Intel Rocket Lake přichází i nová chipsetová řada Intel 500. Zpětně kompatibilní s 11. generací procesorů je i většina základních desek s chipsetem řady Intel 400.
V následující tabulce si porovnáme Intel Rocket Lake s konkurencí.
Model | Intel Core i5-11600K | AMD Ryzen 5 5600X | Intel Core i7-11700K | AMD Ryzen 7 5800X | AMD Ryzen 9 5900X | Intel Core i9-11900K |
---|---|---|---|---|---|---|
Počet jader/vláken | 6/12 | 6/12 | 8/16 | 8/16 | 12/24 | 8/16 |
Základní frekvence | 3,9 GHz | 3,7 GHz | 3,6 GHz | 3,8 GHz | 3,7 GHz | 3,5 GHz |
Boost frekvence | 4,9 GHz | 4,6 GHz | 5,0 GHz | 4,7 GHz | 4,8 GHz | 5,3 GHz |
L3 Cache | 12 MB | 32 MB | 16 MB | 32 MB | 64 MB | 16 MB |
Odemčený násobič | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
TDP | 125 W | 65 W | 125 W | 105 W | 105 W | 125 W |
Box chladič | ✕ | Wraith Stealth | ✕ | ✕ | ✕ | ✕ |
RAM kanály | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Cena | 7 499 Kč | 8 390 Kč | 11 890 Kč | 12 190 Kč | 15 590 Kč | 16 990 Kč |
*Ceny platné k 6. 4. 2021
Naše tabulka není nafukovací, a proto v ní nadejte srovnání pouze poslední řady procesorů jak od Intelu, tak od AMD. Nicméně v dnešní recenzi uvidíte čerstvě naměřené výsledky několika starších procesorů od obou výrobců, které budou ještě nějakou dobu ke koupi.
Jako vždy srovnáváme primárně dle ceny. Nejnovější procesory Intel Rocket Lake 11. generace jsou cenově i parametry dobře srovnatelné s konkurencí až na výjimku, kterou tvoří vlajková loď Intel i9-11900K. Za tento procesor si Intel nechá zaplatit necelých 17 000 Kč, přičemž nabízí pouze 8 jader a 16 pracovních vláken. Oproti tomu konkurenční AMD Ryzen 9 5900X stojí o 1 100 Kč méně a nabídne 12 jader a 24 pracovních vláken.
Nové procesory Intel Rocket Lake jsou první pořádnou změnou na poli mikroarchitektury za posledních několik let. Po minulém refreshi Skylake architektury (Comet) tu máme Cypress mikroarchitekturu. I přes to nejde o úplnou novinku, jelikož se jedná o tzv. backport 10nm Ice Lake procesorů se Sunny Cove jádry předělanými na stávající a dlouhé roky přetrvávající 14nm výrobní proces. Na opravdu nový výrobní proces si budeme muset ještě pár měsíců počkat do launche Alder Lake procesorů.
Co se týče integrovaného grafického chipu (iGP), Intel backportnul své Intel Xe chipy z 10nm Tiger Lake mikroarchitektury a opět je předělal na 14nm výrobním procesu pod názvem Intel Xe-LP, s označením Intel UHD 750. Tou nejzajímavější změnou je rozhodnutí Intelu co do maximálního počtu jader. Intel Rocket Lake končí na 8 jádrech a 16 pracovních vláknech a ve stejném duchu by měl pokračovat i zmíněný nástupce Intel Alder Lake se stejným maximálním počtem velkých jader.
Nová Intel Rocket Lake platforma navíc přináší PCIe 4.0 s 20 PCIe linkami, nový paměťový řadič, výkonnější iGP a hardwarovou podporu nastupujícího videokodeku AV1. Co do výkonu Intel slibuje dvouciferné navýšení IPC výkonu (počet instrukcí za cyklus).
Další chipset a s ním i nové základní desky. Tou ovšem nejzajímavější změnou je odemčené taktování pamětí na cenově dostupnějších základních deskách s chipsety H570 a B560. Jde o velmi příjemnou zprávu, jelikož odpadá letitý a z pohledu uživatele absurdní blok co do využití maximálního výkonu u levnějších nonK procesorů. Tím pádem dostávají budgetové sestavy, založené např. na procesoru Intel i5-11400F, naprosto jiný rozměr.
Jaké operační paměti pro Intel Rocket Lake?
Ryzenům páté generace svědčí výkonné a hlavně skvěle odladěné operační paměti. Tou nejlepší volbou jsou dualrankové paměťové kity, které zvládnou velmi utažené časování (CL16) na frekvenci 3 733 MHz. Ideální je proto pořídit kit kolem 4 000 MHz a rychlejší s časováním CL16–CL19, které najdete zde.
A pokud chcete dobrý tip, zkuste třeba takové G.SKILL F4-4000C16D-32GTZR, které posloužily k dnešní recenzi a s nimiž rozhodně neuděláte chybu.
Poslední fičurou, která (ne)stojí za zmínku, je tzv. Adaptive Boost Technology, zkráceně ABT. Jde v podstatě o další „Turbo“, tentokrát již čtvrté v pořadí. ABT slouží k vymáčknutí poslední kapky výkonu z procesoru, je-li pro to prostor. Pokud aplikace využívá 3 jádra a více, pokusí se ABT navýšit frekvenci až na 5,3 GHz, nehledě na PL2 limit, který je 250W a dlouhý 52 vteřin.
Celá věc okolo ABT působí poněkud komickým dojmem. A jinak tomu není ani v praxi. První redflag je posunutí teplot Turbo Boostu na 100 °C. Druhým je přidání ABT nad TVB. TVB umožňuje v singlethread workloadu procesoru navýšit frekvenci o 100 MHz v případě, že se teploty jader udrží do 70 °C. Krom toho, že je v praxi spínání TVB spíše exotickou záležitostí, jsou úsměvné ambice ABT v multithread workloadu až na 5,3 GHz.
Frekvence spínání TVB indikuje prostor procesoru co do vztahu napětí, teploty a frekvencí. A ten je téměř nulový. Pokud není prostor pro TVB, jen těžko bude v praxi pro ABT. I přes to se Intel pokusil vytvořit 30°C prostor nad TVB. Nebudu dále chodit kolem horké kaše a prozradím, že praxe ABT byla cca 3 vteřiny od zapnutí benchmarku Cinebench R23 do modré smrti způsobené přehřátím procesoru. Na okamžik jsem zahlédl spotřebu CPU package 310 W a to bylo vše. ABT je ale defaultně vypnuté, a tak si s ním ani nemusíte lámat hlavu.
Na druhou stranu musím přiznat, že jsem dnešní recenzi pojal o něco skromněji než obvykle co do použitého chladiče procesoru, kterým je Noctua NH-U12A. Vzhledem k osobním zkušenostem s tímto chladičem a cenám hardwaru za poslední dobu mi přišlo zajímavější použít hi-endový a za mě nejlepší vzduchový chladič na trhu s cenovkou kolem 2 500 Kč. Noctua NH-U12A je výjimečná svými unikátními NF-A12x25-PWM ventilátory. Díky inovativnímu materiálu Sterrox poskytují skvělý statický tlak při minimální hlučnosti.
Nechci ale ABT úplně zatracovat, a tak si dovolím menší spekulaci. Osobně tipuji, že není ABT určeno pro normální provoz, nýbrž pro použití Intel Cryo Cooling Technology, která využívá TEC (Peltierova článku) za účelem uchlazení enormního odpadního tepla přes 300 W. Nevýhodou TEC chlazení je enormní spotřeba a pořizovací cena. V únoru jsem měl v ruce dva kusy MasterLiquid ML360 SUB-ZERO a po krátkém otestování s Intel i9-10850K jsem se rozhodl chladiče vrátit a recenzi raději ani nepsat. Výsledek chladicího výkonu a celé provedení chladiče nedovedu popsat jinak než katastrofální.
K dnešní recenzi jsem měl k dispozici dvě hi-endové základní desky s chipsetem Z590. Tou první je AORUS MASTER od Gigabyte, která si zaslouží vlastní kapitolu a menší představení.
AORUS MASTER je druhá, nejlépe vybavená deska od Gigabyte ze série chipsetové řady Z590 pro 11. generaci procesorů Intel Rocket Lake. Deska skvěle poslouží i těm nejnáročnějším uživatelům co do konektivity, napájení, ale i chlazení.
Napájecí kaskáda procesoru je více než připravená na pořádné taktování i toho nejvýkonnějšího modelu Intel i9-11900K. Napájení kaskády je tvořeno dvěma 8 EPS piny a samotná VRM je komponovaná z 9 zdvojených 90A MOSFETů.
Gigabyte se pyšní prvenstvím v aplikaci uhlíkové nanovrstvy na robustně vypadajícím heatsinku, který již na první pohled vzbuzuje dojem spolehlivého chladiče masivní napájecí kaskády procesoru.
Základní desky Aorus mám v oblibě zejména kvůli spolehlivým a rozsáhlým možnostem nastavení ventilátorů. Nerad instaluji jakýkoliv proprietární software, který výrobci přibalují k základním deskám. Osobně tyto aplikace považuji za bloatware a ze zkušeností nejsou moc spolehlivé a leckdy výrazně snižují výkon celého PC. O to víc oceňuji fakt, že si co do nastavení fanů vystačím s prostředím BIOSu.
AORUS Z590 MASTER je skvělá deska, která neměla sebemenší problém ani s pokročilejším laděním subtimingů operačních pamětí. Jediná vada na kráse – nedal se s ní otestovat default neboli výrobní specifikace procesorů Intel Rocket Lake. Intel totiž defaultní specifikace nediktuje, nýbrž pouze doporučuje, a taky si jako default může každý výrobce základních desek v podstatě nastavit, co uzná za vhodné.
A ještě pár fotek AORUS Z590 MASTER v celé jeho kráse. Deska je to opravdu krásná, masivní a působí dojmem pořádného kusu železa.
Heatsink napájecí kaskády je nepochybně tou nejpůsobivější částí celé desky. Tak trochu připomíná dávné časy, kdy heatsinky nebyly jednolitý kus kovu, ale měly pořádné žebrování.
V balení desky toho sice moc nenajdete, zato na desce je konektorů více, než pravděpodobně využijete. AORUS Z590 MASTER je prostě po všech stránkách pořádně vybavena.
Pokud se rozhodnete ke stavbě pořádného herního děla založeného na 11. generaci Intel Rocket Lake, nabízí se AORUS Z590 MASTER jako výborná volba.
Druhou základní deskou, kterou jsem měl pro testy Intel Rocket Lake k dispozici, byla 13. generace ASUS MAXIMUS HERO. Jde o nabušený, výborně vybavený a designově krásný kus hardwaru.
Obrázek mluví za vše. Wi-Fi 6, 2× 2,5Gb Ethernet port, 2× Thunderbolt 4, 6× USB 3.2 Gen 2 a pořádná onboard zvukovka pro maximální požitek ze hry.
DIMM sloty slibují až 5 333 MHz po přetaktování, což je samozřejmě možné pouze s Gear 2. S Gear 1 bylo maximum 3 733 MHz. ASUS ROG Z590 MAXIMUS XIII HERO je vybavena 4 M.2 sloty. PCIe 4.0 slot je opatřen pořádným heatsinkem, jelikož Gen 4 SSD disky už celkem topí.
Co se týče rozdílů, oproti předchozí generaci Hero desky s chipsetem Z490, stojí za zmínku o 30 A výkonnější, plnohodnotné (nezdvojené) MOSFETy napájecí kaskády o 14 + 2 fázích s celkovým výkonem 1 440 A. Samozřejmostí je PCIe 4.0 x16 slot pro GPU a mnohé potěší již zmíněný Thunderbolt 4, který se spíš vyskytuje u modelů základních desek určených pro profesionální účely.
Chlazení působí opravdu spolehlivým dojmem a k dokonalosti už snad jen chybí vyměnit hliník za měď, jako je tomu u základních desek EVGA Dark.
13. generace Hero desky od ASUS ROG je excelentně vybavena možnostmi co do chlazení i pro ty nejnáročnější uživatele, kteří mají v plánu pořádný vodní custom okruh. Jedinou nevýhodou pro maximální využití možností desky, co se týče chlazení, je potřeba AI Suite, proprietárního softwaru, o kterém je známo, že snižuje celkový výkon počítače.
Velmi mile mě překvapila přítomnost aplikace MEMTEST86 přímo v BIOSu. Ačkoliv stabilitu pamětí raději testuji v Karhu memtestu a AIDA64, MEMTEST86 ušetří spoustu času při odhalení počáteční nestability. Zmíněná AIDA64 v profesionální edici je k ROG deskám zdarma, a to na celý jeden rok. A v neposlední řadě mě velmi překvapil multifunkční držák GPU, který zajišťuje, že nebude karta ohýbat PCIe x16 slot a bude pěkně v rovině.
ASUS ROG desky mají v BIOSu možnost vynucení všech limitů procesoru, díky čemuž se skvěle a spolehlivě testují procesory na výrobním, doporučeném nastavení od Intelu. Všechny tři procesory 11. generace Intel Rocket Lake jsem tedy testoval jak na defaultu, tak po maximálním přetaktování na této základní desce. Za celou dobu jsem nenarazil na jediný problém a deska fungovala spolehlivě tak, jak jsem očekával.
Tentokrát jsem si celkem mákl a spolu s trojicí procesorů 11. generace Intel Rocket Lake přeměřil další 11 procesorů, které budou ještě nějakou dobu k dostání a nad kterými stojí za to při koupi uvažovat. Došlo tedy ke kompletnímu přeměření AMD Ryzen 5000, Ryzenu 7 3700X a 5 3600X. Ze strany starší generace Intel procesorů jsem do srovnání přidal i9-10850K, i7-10700KF, i5-10600KF, i5-10400F a i9-9700KF.
Všech 14 procesorů bylo testováno s nejlepším vzduchovým chladičem na trhu Noctua NH-U12A s teplovodivou pastou Noctua NT-H2. Sice jsem měl možnost použít drahé AiO chlazení typu Corsair H150i PRO, nebo dokonce monstrózní custom loop s radiátorem Watercool MORA 3 480, ale tentokrát mi vzhledem k širší škále testovaných procesorů přišlo zajímavější použít chladič s pořizovací cenou cca 2 500 Kč, který je díky unikátním ventilátorům téměř neslyšný i na 1 000 ot. Ventilátory od Noctuy svého majitele pravděpodobně přežijí a oproti jiným ventilátorům neztrácí v čase statický tlak. Navíc zde není žádné čerpadlo, které dříve nebo později vypoví svou službu.
Informace k aktuálnosti výsledků aneb co se většinou nedozvíte
Většina výsledků dřívějšího hardwaru, které na internetu najdete ve srovnání s novým recenzovaným hardwarem, je staršího data. Je velmi náročné vždy přetestovávat dříve naměřený hardware kvůli případným rozdílům ve výkonu, jež mohou zapříčinit ovladače, aktualizace OS, novější verze prohlížečů, benchmarků a bezpečnostních záplat.
I přesto při každé nové recenzi případný starší hardware přeměřujeme. Minusem je pak obvykle menší škála staršího otestovaného hardwaru, který se už stejně většinou nedá koupit.
Vždy testujeme dvojí nastavení u každého modelu procesoru. Je to už tak trochu náš standard. Otestování procesoru jen na defaultu je pouze polovina informací, které by vás měly zajímat. Overclocking je totiž způsob, jak vymáčknout ze svého hardwaru extra výkon navíc. A proto mě osobně vždy zajímá, jaké jsou možnosti a výkon po přetaktování. Upřímně, výkon na defaultu mě naopak zajímá jen minimálně. Nemám rád špatný poměr cena/výkon a nevyužitý potenciál, pokud s tím jde něco dělat. Druhou částí testů je tedy vždy výkon po maximálním možném (ale na normální provoz rozumném) odladění pomocí overclockingu pro normální běžný 24/7/365 provoz.
Všechny procesory v tomto testu byly otestované nejdříve na default dle výrobních specifikací a posléze po maximálním rozumném přetaktování pro běžný, dlouhodobý provoz včetně odladěných operačních pamětí co do frekvence i časování. Samozřejmostí bylo i odladění ventilátorů na vzduchovém chladiči Noctua NH-U12A tak, aby chladič svým projevem nerušil a byl až na výjimky sotva slyšet.
I přes to, že jednou z hlavních fičur nových Intelů Rocket Lake procesorů je již výše popsané nové Turbo neboli Adaptive Boost Technology, procesory jsem s touto funkcí netestoval. Automatika při ABT nebyla použitelná a procesor měl stabilně v herním prostředí 100 °C a po chvíli zátěže se dostavila modrá smrt. Co do přetaktování jsem tedy nalezl rozumný sweetspot, resp. kombinaci frekvence, napětí a teplot na všech jádrech. Maximální frekvence RAM při Gear 1 módu byla 3 733 MHz s časováním CL 16-16-16-28-2T 280 tRFC. Se stejným nastavením jsem testoval i starší Intel procesory, až na i7-11700K, který měl očividně horší IMC (paměťový řadič) a jehož maximum bylo 3 600 MHz při Gear 1.
Ryzeny byly testovány na default a v OC s odladěnými RAM na 3 733 MHz CL16 s adekvátně odladěným časováním co do sekundárního, terciárního a misc. nastavení při poměru FLCK a MCLK 1 : 1, což je nezbytné pro maximální výkon procesoru. Taktéž byly odemčené limity za rámec specifikací AMD dle limitů základní desky a PBO navýšeno o +200 MHz. Dle možností jednotlivých kusů procesorů jsem nastavil v Curve Optimizeru negativní offset až 15, aby měly procesory co největší prostor co do boostu a maximálních frekvencí.
Testy renderingu jsou jedny z nejzajímavějších, jelikož jde o nejčastější usecase kreativního využití procesoru. Cinebench R20, Corona a Blender benchmarky testují výkon v těch nejpoužívanějších softwarech pro rendering.
Cinebench R23 |
Tentokrát jsem testoval pomocí Cinebench R23. Rozdíl oproti poslední verzi (R20) je ten, že benchmark defaultně testuje 10 průchodů celou scénou. Celý test je tak o poznání relevantnější, jelikož trvá minimálně 10 minut, a mohou se tak na celkovém skóre projevit případné limity provozních vlastností. S Rocket Lake procesory se musíte rozhodnout buď pro maximální multi-thread výkon, nebo pro single-thread. Obojího nedosáhnete. Nutno ale uznat, že při zapojení jednoho jádra je výkon i9-11900K na defaultu velmi slušný.
Corona Benchmark 1.3 |
Corona benchmark testuje výkon v kreativních softwarech, jako je Cinema 4D, 3ds Max a další. Měřen je multi-thread výkon renderované scény v čase a počtu paprsků za vteřinu. Ray tracing je jednou z nejnáročnějších úloh vůbec a tuto práci čím dál více přebírají grafické karty.
Blender Benchmark CLI 2.9 |
Výkon v oblíbeném open source softwaru zvaném Blender prověřujeme ve specializovaném benchmarku, který testuje výkon procesoru v celkem dvou náročných scénách. Hráči tento graf asi příliš neocení, ale kreativním jedincům pracujícím v Blenderu musí svítit oči.
Následující dva testy nemusí na první pohled dávat smysl. Jde o tzv. browser benchmarky, které testují úlohy prováděné skrze webový prohlížeč. Pravdou je, že webové úlohy založené na Javascriptu patří k těm nejčastějším úkolům, které našemu PC dáváme.
Jetstream 2.0 a Speedometer 2 |
Opět je vidět, že co do single-thread výkonu se novým Rocket Lake procesorům opravdu daří. Intel i9-11900K dokonce překonal hranici 200 bodů v JetStreamu, což jsem doposud s žádným procesorem neviděl.
Práce se soubory je, ať chcete nebo ne, další z nejčastějších úloh, které svému procesoru zadáváte. Například vždy, když instalujete nějaký software nebo hru, dochází k dekompresi instalačních souborů.
7zip a WinRAR - (de)komprimování souborů |
Možná si jako hráči říkáte, že tak často se soubory přece nepracujete. Opak je pravdou a konkrétně na výkonu v dekomprimování záleží. Když hrajeme hry, bývá velké množství dat (textury a další) dekomprimováno, což nám ubírá výkon procesoru, který potřebujeme hlavně ke krmení výkonné grafické karty.
Geekbench 5 je jedním z nejpoužívanějších testů, který obsahuje širokou škálu scénářů a úloh. Testuje kompilování kódu v různých jazycích, kryptografické úlohy, matematické výpočty a mnoho dalšího. Měříme výkon při zapojení jednoho a všech pracovních vláken.
Geekbench 5 |
Opět se potvrzuje, že nárůst single-thread výkonu u nových Rocket Lake procesorů není zanedbatelný. Na pestrou škálu práce s počítačem nemusí jít vůbec o špatnou volbu. Ovšem pořizovací cena celé platformy do toho tak trochu hází vidle.
Fyzikální výpočet je něco, o čem mnohdy ani nemáme tušení, že se děje. I přesto jde o nedílnou součást práce počítače, když hrajeme hry. Time Spy Extreme Physics je test, který dokáže separátně otestovat právě výkon v těchto úlohách.
Time Spy Extreme Physics |
Úlohou procesoru není jen zpracovávat statické snímky, které grafická karta vykreslí. Dnešní hry, například nejrůznější simulátory, vyžadují ohromné množství fyzikálních výpočtů. Stále je zde vidět, že se Intelům v AVX workloadu daří o něco lépe, což je na druhou stranu vykoupeno velmi vysokou spotřebou a nároky na chlazení.
Z minulých recenzí už máte přehled, jak 3D testy probíhají. Stávající situace je asi taková, že aktuálně neexistuje procesor, který by stoprocentně nakrmil tak silnou grafickou kartu, jako je RTX 3090 v 1 440p a 1 080p. A leckde je to na pováženou i s RTX 3080. Jsou to prostě už 4K karty. Víte tedy, že v čím větším rozlišení hrajete, tím méně snímků vaše grafická karta stihne připravit a tím méně jich musí procesor zpracovat, ač to není jeho jediná práce.
Pro úplnost zopakuji metodiku měření her. Každá testovací scéna je záměrně vybraná tak, aby byla co nejvíce náročná na procesor. V PUBG je to rychlý průjezd městem Los Leones v pickupu a v Kingdom Come: Deliverance klus na koni od západní brány k východní. V Cyberpunku 2077 měříme rovněž rychlý průjezd městem na motorce. CS: GO je kapitola sama o sobě, jelikož více FPS rovná se lépe. Nemenší náloží je pro procesory i Starcraft II s custom scénou, která simuluje prvních 20 vteřin 4v4 souboje. Ve Far Cry: New Dawn byl použit vestavěný benchmark a v Controlu scéna, která je neobvykle náročná na procesor.
Testovací scény ve hrách jsou měřeny pomocí softwaru NVIDIA FrameView, který loguje frametimes, tedy mezičasy mezi vykreslením jednotlivých snímků, a současně jsou nahrávány logy z MSI Afterburn, které obsahují informace o frekvencích, vytížení GPU a CPU, teplotách a další. Logy z NVIDIA FrameView se následně synchronizují podle framerate s logy z MSI Afterburner a jsou připraveny ke snímkové analýze.
Jako první se podíváme na výkon procesorů na poli eSportu. Tomu je oproti normálnímu hraní blízké nastavení všech detailů na nejnižší, což znamená vyšší snímkovou frekvenci, a tím pádem větší bottleneck na procesoru. Právě zde a konkrétně v 1 080p rozlišení se pořádná síla nových Zen 3 CPU a rozdíly oproti konkurenci projeví.
PUBG je přetrvávajícím hitem poslední doby, který se od nuly dostal až na přední místa eSportu a do top příček hratelnosti na platformě Steam. Hra pochází z vývojářského studia Blue Hole a běží na čím dál více používaném Unreal Engine 4. Hra je měřena pomocí funkce REPLAY na mapě Miramar ve městě Los Leones, které se jako lokace zdá být nejnáročnější na CPU. Jde o 20vteřinový průjezd od východu na západ napříč téměř celým městem Los Leones po jedné z hlavních silnic.
PLAYERUNKNOWN's BATTLEGROUND |
Intel Rocket Lake zde po manuálním přetaktování všech jader příjemně překvapil. PUBG je ale celkem porouchaná hra a co platí v aktuální verzi, nemusí platit v příští. Nicméně pokud je PUBG váš šálek kávy, nešlápnete vedle ani s Intel Rocket Lake, ani s AMD Ryzen 5000.
Counter Strike: Global Offensive je dle Steamu stále jednou z nejlegendárnějších a nejhranějších her. Vždy šlo, a patrně ještě dlouho půjde, o základní kámen celého odvětví eSportu. Vývojářem i vydavatelem je Valve a hra běží na Direct X 11. Testovací scéna se odehrává na mapě de_dust2 bez botů po dobu 60 vteřin, které jsou měřeny nástrojem FRAPS. Pro CS: GO účely jsou metriky jako frametimes, GPU load (vytížení grafické karty) zaznamenávány pomocí MSI Afterburner. Datové logy z obou souborů jsou pak následně synchronizovány ke snímkové analýze. Hra je spouštěna pomocí parametru -console, ve kterém je pak nastaven parametr fps_max 0.
Counter Strike: Global Offensive |
Celkem těsný souboj ale tentokrát Rocket Lake na AMD Ryzen nestíhal. Nepomohly mu vyšší frekvence na všech jádrech ani nic jiného. Možná kdybych měl větší štěstí na kus či chladil pořádnou custom vodou, býval by byl prostor pro vyšší napětí a vyšší finální frekvence.
Starcraft II je opět jedna z nejhranějších RTS eSportovek. Měřena je velmi náročná custom scéna na nejnižší grafické rozlišení, které představuje počátek souboje 4v4. V prvních vteřinách zde klesá FPS na velmi nízké hodnoty a celá scéna má 30 vteřin. Tato legendární hra pochází z dílny Blizzard Entertainment a je hojně hraná jak mezi občasnými hráči, tak mezi nejtvrdšími profesionály.
Starcraft II |
Rocket Lake se ve stařičkém, ač stále velmi hraném Starcraftu II daří výborně. Pokud patříte mezi ty, kteří tuto klasiku berou vážně, či se jí dokonce živí na profesionální úrovni, nemusí být Rocket Lake vůbec špatná volba.
Cyberpunk 2077 je akční RPG adventura z pohledu první osoby, která se odehrává v otevřeném světě dystopické metropole Night City v Kalifornii, ve kterém musíte plnit své žoldácké úkoly. Hra byla postavena na herním engine RED Engine 4 vývojáři ze studia CD Project Red a vydána v prosinci 2020 společností CD Project. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno nástrojem FrameView v centru města rychlým průjezdem na motocyklu po dobu 20 sekund.
Cyberpunk 2077 |
I v Cyberpunku se Rocket Lake ukázal jako vítěz. Musím zde však uvést na pravou míru, že mi do měření skočil patch 1.2 a všechny tři Rocket Lake procesory tak byly měřeny na rozdíl od ostatních po novém major patchi. Intel i9-10850K byl ale měřen ještě před příchodem patche 1.2 a podle dostupných informací se zlepšení výkonu týká hlavně konzolí.
Kingdom Come: Deliverance je akční adventura zasazená do středověku na území nynějšího Česka. Testovací scéna má 30 vteřin a tvoří ji průběh tryskem na koni od východní k západní bráně napříč Ratajemi. Jde o velmi intenzivní scénu na procesor. Hru vyvinulo Warhorse Studio v čele s Danem Vávrou a běží na populárním CryEnginu.
Kingdom Come: Deliverance |
Dostatečně rychlý pohyb ve hře zatěžuje procesor více, a tak stejně jako u PUBG a Cyberpunku je i průběh Ratajemi pro procesory pořádný záhul. Toto kolo vyhrává opět Ryzen 5000.
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v postapokalyptickém světě 17 let po událostech kolem bývalého fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v únoru 2019 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 64 sekund nástrojem NVIDIA Frameview. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Far Cry: New Dawn |
A vítězství ve Far Cry 5: New Dawn si zpět přivlastňuje Intel se svými Rocket Lake procesory.
Control je akční psychothriller zasazený do prostředí Federálního úřadu kontroly. Jde o poněkud zvláštní místo, které žije svým vlastním životem. Vydáte se tam, abyste zjistili pravdu o svém bratrovi, kterého úřad v průběhu vašeho dětství unesl. Hru vytvořilo studio Remedy Entertainment a vydalo 505 Games. Měřena je scéna v sekci Executive Directive, která se ukázala jako nejnáročnější na CPU. Scéna trvá 60 vteřin s detaily na maximum a zapnutým DLSS, kde je hra renderována vždy v rozlišení o polovinu nižším.
Control |
Control využívá technologie DLSS, která renderuje obraz v polovičním rozlišení a následně jej pomocí umělé inteligence upscaluje. I proto jsou zde rozdíly mezi procesory znát a opět se zde novým Rocket Lakům daří o chlup lépe než AMD Ryzen 5000.
U provozních vlastností dvou rozdílných architektur má smysl porovnávat především spotřebu. Změřil jsem tedy maximální odběry na CPU PACKAGE, které zahrnuje všechny části procesoru při práci v Cinebench R23. Pro zajímavost přikládám i naměřené teploty.
Provozní vlastnosti |
Spotřeba Intel Rocket Lake je naprosto extrémní, a kdyby nebylo vypnuté ABT, byla by spotřeba i9-11900K ještě o poznání vyšší. Připomínám, že při zapnutí tohoto nejnovějšího Turba jsem naměřil 310 W, což není vůbec jednoduché uchladit, a už vůbec takový odběr není opodstatněný byť sebelepším výkonem. Na osmijádrový procesor je to prostě moc. Pro srovnání můžete vidět stejnou spotřebu u Ryzenu 5950X s dvojnásobným počtem jader a pracovních vláken i s odemčenými limity a navýšením PBO.
Co dodat závěrem? Výkon nejnovějších Intel Rocket Lake procesorů není vůbec špatný a v závislosti na typu úlohy drží dech s nejnovějšími Ryzeny 5000. Někde se mu daří lépe, někde hůře. Řadím se k uživatelům, kteří na spotřebu běžně nehledí a preferují výkon před provozními vlastnostmi. I já mám ale někde své hranice a musím přiznat, že Intel Rocket Lake a konkrétně vlajková loď i9-11900K na tyto hranice narazila.
Intel Rocket Lake jsou podle mého zajímavé procesory, ale mají několik „ale“. Zaprvé už ani tak nejde o produkt pro entuziasty, jako spíše pro extrémisty. Jsou to kusy křemíku vhodné spíše pro sub-ambient taktování, ideálně pro extrémní taktování hluboko pod úrovní mrazu. Při testech bylo jasně vidět, že prostor pro zvednutí výkonu je, jen to uchladit.
Další nevýhodou je tu pořizovací cena i9-11900K. AMD nabízí za o celou tisícovku méně Ryzen 9 5900X, který má o 4 jádra a 8 pracovních vláken více a navíc se dá bez problému uchladit i pořádným vzduchovým chladičem. A do třetice, launch Intel Rocket Lake mi v tuto dobu dává pramalý smysl. Kdyby jej Intel vypustil na trh jako odpověď na AMD Ryzen 3000, dávalo by to rozum.
Za rohem je launch Intel Alder Lake-S, který by měl přinést opravdový zlom, co se týče výkonu i provozních vlastností. Intel Rocket Lake tak ani nemá šanci se na trhu pořádně ohřát a většina uživatelů, která nyní uvažuje o upgradu a ráda by se vydala cestou Intelu, si jistě raději počká na Alder Lake-S.
Intel Rocket Lake
Intel Rocket LakeZa rohem je launch Intel Alder Lake-S, který by měl přinést opravdový zlom, co se týče výkonu i provozních vlastností. Intel Rocket Lake tak ani nemá šanci se na trhu pořádně ohřát a většina uživatelů, která nyní uvažuje o upgradu a ráda by se vydala cestou Intelu, si jistě raději počká na Alder Lake-S.
Klady
Zápory
Intel Rocket Lake procesory 11. generace nabízí velmi vysoký výkon srovnatelný s konkurencí, ovšem za cenu špatných provozních vlastností.
Michal Mikle
Jsem overclocker a nadšený Bitcoiner. U počítačového hardwaru mne nevyužitý výkon nenechává chladným a pro své záliby leckdy sáhnu i po tekutém dusíku či po jiných extrémních metodách chlazení. Založil jsem službu pro optimalizaci Intel procesorů delid.cz, skládám PC na míru a baví mě téma soukromí a bezpečnosti. Mimo digitální svět se zajímám o permakulturu a další systémy nízké časové preference.
Téměř za dveřmi je další zásadní launch a tentokrát je na tahu Intel se svými procesory Rocket Lake-S. Nové čipy, které budou první pořádnou změnou od doby Intel Skylake, čeká ale nelehký úkol, a to držet dech s AMD Ryzen 5000 a pokud možno opět obhájit své prvenství v herním i aplikačním výkonu. Jak už je zvykem, těšit se můžeme i na nové čipsety řady 500, na PCIe 4.0, na vysoké takty a pravděpodobně i na vysokou spotřebu. Rocket Lake přináší několik zajímavostí a v dnešním spekulačním článku se na ně podíváme trochu podrobněji.
Jak už je zvykem, launche Intel procesorů jsou trochu chaotické a ani tentokrát tomu nebude jinak. Pro běžného uživatele, který si chce pořídit nové PC nebo chce upgradovat, není úplně lehké se zorientovat v tom, co přesně nová generace nabízí a jakou kombinaci hardwaru bude potřebovat, aby získal všechny benefity, které bude platforma nabízet.
Aby toho nebylo příliš, budeme se soustředit především na stěžejní informace. Tou zásadní a hlavní novinkou je, že s Intel Rocket Lake se dočkáme konečně změny v architektuře. Až doposud včetně posledních Intel Comet Lake procesorů jsme se potýkali s nepatrným posouváním limitů více než pět let staré Skylake µArch (mikroarchitektury). Rocket Lake-S procesory založené na Cypress Cove µArch budou mít maximálně 8 jader. A nejen to, inovace se dočkáme i po stránce iGPU (integrovaného grafického čipu), který bude založený na Intel Xe.
AMD vs. Intel?
Jak si vede předchozí generace AMD Ryzen 3000 oproti Intel Comet Lake 10. generace? Více se dozvíte v našem článku: Procesory Intel vs. AMD v PC hrách (TESTY A VÝSLEDKY)
S Intel Xe v ořezané verzi o méně výpočetních jednotkách, kterými budou procesory Rocket Lake-S vybaveny, se už teď můžeme setkat v noteboocích s Intel Tiger Lake a stejnou generací Intel Xe (12.1) budou vybaveny i první desktopové grafické karty.
Nebyl by to starý dobrý Intel, aby si s každou další generací procesorů nepřipravil i novou sérii čipsetů. Zda s pořízením Intel Rocket Lake CPU budete nuceni upgradovat na základní desku s čipsetem řady 500, bude víceméně otázka preferencí. ASRock i Biostar už potvrdili podporu na předchozí generaci základních desek s čipsetem řady 400, avšak nový čipset přináší několik zajímavých změn.
Jednou z nejzajímavějších novinek je hardwarová akcelerace AV1, která se dá považovat za nástupce formátu H.264, a potažmo i H.265, který je i přes své výborné vlastnosti licencovaný a tzv. uzavřený. AV1 je open-source a volně k použití včetně komerční produkce, což potěší všechny tvůrce videí a další případné kreativce.
Pospolu s AV1 Rocket Lake-S procesory budou pravděpodobně první, které nabídnou rovněž nativní podporu USB 3.2 Gen 2×2 s propustností až 20 Gbps. A ve finále, díky Intel Xe IGP, přibude k DisplayPort 1.4 i podpora HDMI 2.0b. Abychom nezůstávali jen u pozitivních zpráv, Intel Chipset 500 bude ochuzen o podporu eMMC úložiště, SDIO 3.0, které potřebují SDXC karty.
Nejde o nijak závažnou ztrátu podporovaných standardů, tedy až na poslední nezmíněné rozhraní LPC, které používají TPM čipy potřebné pro účely kryptografie. Prozatím není jasné, jak chce Intel řešit bezpečné generování a úschovu kryptografických klíčů, ale doufejme, že běžní uživatelé a majitelé Rocket Lake-S procesorů možnost TPM modulu mít budou.
Rocket Lake-S procesory budou podporovat PCIe 4.0, které už nějaký ten pátek umí ultrarychlé NMVe SSD disky a stejně tak nejnovější grafické karty NVIDIA RTX a AMD RDNA 2. Rocket Lake-S CPU budou vybaveny šestnácti linkami PCie 4.0 pro grafickou kartu a čtyřmi pro NVMe SSD disk.
Reálné využití PCIe 4.0 pro běžné uživatele včetně náročných hráčů je přinejmenším diskutabilní, a proto dost možná Intel s nasazením nikam nepospíchal. Rozdíly ve výkonu i těch nejsilnějších grafických karet mezi PCie 3.0 a 4.0 znát i při tom nejnáročnějším hraní nejsou a na trhu bohužel neexistují solidní PCIe 4.0 SSD MLC consumer disky, které by netrpěly handicapem SLC cache, při jejímž zaplnění výkon SSD doslova padne na ústa.
A ve finále příjemná změna, která ale měla přijít už dávno. Všechny čipsety řady 500 budou podporovat taktování RAM. Jinými slovy i levnější a nižší modely Rocket Lake-S procesorů využijete naplno i bez potřeby drahé herní desky se Z590 čipsetem. Základní takt bude na 3 200 MHz a vzhledem k tomu, že Intel procesory škálují s taktem a časováním RAM již od dob prvních Skylake CPU, bylo už opravdu na čase, aby Intel tuto strategii opustil.
Rocket Lake-S budou rovněž poslední kousky křemíku, se kterými si užijeme ladění DDR4 pamětí, jelikož Alder Lake, který už klepe na dveře a měl by se dostavit koncem roku 2021, bude vybaven DDR5 a PCIe 5.0.
Jistě se už ptáte, co můžete od nadcházejících Rocket Lake-S procesorů očekávat. I přes občasné leaky technologických vzorků zatím není úplně jasné, jaký výkon nové procesory přinesou. Můj osobní tip je mírné navýšení IPC (počet instrukcí za cykl) mezi 8–12 % a o něco vyšší takty, dejme tomu až 5,5 GHz v Single Threadu. U energetické efektivity a u nároků na chlazení se držím s očekáváním raději při zemi, jelikož půjde stále o 14nm výrobní proces. Zajímavé bude jistě taktování pod tekutým dusíkem, a hlavně to, jak vysokých frekvencí budou procesory dosahovat na všech jádrech v herním prostředí.
Hodnota PL2 (250 W) napovídá, že si Rocket Lake v odemčeném režimu ze zásuvky něco málo vezme. Připravte si pořádné vodní bloky (nejlépe ze zlata, adekvátně ze stříbra), plno tekutého kovu a místnost s PC vybavte pořádnou klimatizací.
Mírnou zvědavost ve mě vzbouzí poslední akce Intelu ve spolupráci s Cooler Master a EKWB v podobě vodního chlazení obohaceného o peltierův článek, které dokáže (za cenu enormní spotřeby) srazit teploty na zajímavá čísla, což umožňuje navýšení napětí a finálních taktů. Šlo o poslední snahu vyrovnat se s Comet Lake procesory konkurenčním AMD Ryzen 5000, a nebo jde o pokus tento typ chlazení standardizovat pro Rocket Lake a následně i pro Alder Lake? Uvidíme, ale již v lednu se podíváme na recenzi MASTERLIQUID ML360 SUB-ZERO.
Jak už je zdejším zvykem, na launch Rocket Lake-S procesorů si pro vás přichystáme podrobnou recenzi s důkladnými testy v aplikačním a především v herním prostředí. Naše recenze mají ten unikátní charakter, že všechny testované procesory v recenzi jsou těsně před vydáním přetestovány. AMD Ryzen 5000 budou v tu dobu již pořádně odladěné a jejich výkon bude aktuální. U Intel procesorů se málokdy objevují nějaké výrazné porodní bolesti, které by měly negativní dopad na výkon. Co je ale nejdůležitější, je srovnatelný výkon na aktuálních ovladačích grafických karet, verzí her i aplikací včetně operačního systému.
Pokud Intel dodrží roadmapu (na což bych vzhledem k situaci ve světě moc nesázel), je možné, že se dočkáme dvou velmi těsných launchů generací Intel procesorů, které od sebe budou vzdálené několik pouhých měsíců. Procesorů Intel Alder Lake s čipsety řady 600 bychom se měli dočkat mezi Q3–Q4 2021. Podle všeho už by mělo jít o pořádnou inovaci. Alder Lake-S by měl být založený na kombinaci architektur Golden Cove a Gracemont vyráběných na 10nm SuperFin výrobním procesu. Půjde i o výrazně větší čipy, jelikož plánovaná patice nese označení LGA1700, a měla by tedy obsahovat celkem 1 700 pinů oproti stávajícím 1 200 včetně Rocket Lake-S.
Jak už bylo zmíněno, Intel Alder Lake přijde s PCi Express 5.0 a s novými operačními paměťmi DDR5. Na rozdíl od Rocket Lake-S, který bude mít maximálně 8 jader, bude Alder Lake nabízet jader až 16 v kombinaci 8 + 8. Otázkou jen bude, jak si prehistorický Windows Scheduler poradí s přiřazováním práce mezi Golden Cove a Gracemont jádry, kde by rozdíly v IPC a v taktech teoreticky mohly znamenat nekonzistence ve frametimes v případě herních scénářů. Ale o tom až potom, uvidíme, jak se vše vyvine. Rok je v hardwarovém světě dlouhá doba, a navíc AMD už jistě kutí Zen 4 a další AMD Ryzen procesory.
Na závěr snad jen vyvstává tradiční otázka, zda na Rocket Lake čekat, či dokonce vydržet až do Alder Lake. A tradiční odpovědí je, že čekat byste mohli pořád. Jistotou ale je, že nás čeká po dlouhých letech konečně změna v architektuře, a ať už to dopadne jakkoliv, je na co se těšit.
Paradoxně nám ale se situací na trhu a ve světě nezbývá nic jiného než čekat. Jen velmi těžko se shání nejnovější grafické karty a stejné je to i s nejnovějšími Ryzeny 5000. Cyberpunk 2077 není tak úplně to, co měl být, a tak můžeme jen doufat, že až Rocket Lake-S vyjde, bude to raketa v pravém slova smyslu. Osobně se ale na další generaci Intel procesorů těším. Sám se zabývám realizací herních PC na zakázku a modrému týmu držím palce a doufám, že nenechá AMD vydechnout. Konkurence na CPU trhu není nikdy málo, a jakmile se jeden z výrobců cítí jistě, zpohodlní, přestane inovovat a jen šponuje ceny směrem vzhůru.
Nadcházející procesory Intel Rocket Lake-S vypadají slibně a my se už teď můžeme těšit, jaký výkon předvedou a kam posunou celou CPU sféru. Tento článek budeme pravidelně až do launche aktualizovat, abyste měli vždy aktuální informace.