Silniční kola jsou konstruována pouze na jízdu po silnicích. Zaměřují se především na rychlou jízdu. Posed na kole je sportovní, což napomáhá aerodynamice, ale je fyzicky náročnější.
Silniční kola jsou konstruována pouze na jízdu po silnicích. Zaměřují se především na rychlou jízdu. Posed na kole je sportovní, což napomáhá aerodynamice, ale je fyzicky náročnější.
Silniční kolo je pro rychlou jízdu nejlepší ze všech variant. Nezapomeňte si vybrat dostatečně kvalitní silnice pro vaše výlety.
Pro úplné začátečníky doporučujeme spíše horské nebo krosové kolo. Pro ty, kteří mají alespoň nějaké zkušenosti, nebude silniční kolo představovat problém.
Nikoliv. Tyto kola jsou určena výhradně na silnice – v terénu si kolo pravděpodobně zničíte.
Na silničním kole zaujímáte tzv. sportovní posed. Je to posed pod úhlem cca 30° mezi vaším tělem a rovinou. V tomto posedu budete lépe přenášet sílu na pedály, ale je zároveň náročnější na záda.
Není silniční kolo jako silniční kolo. Na trhu se můžeme setkat se čtyřmi skupinami, které lépe specifikují jejich použití. Toto dělení je vhodné spíše pro sportovní jezdce, rekreačním cyklistům vystačí pouze obyčejná „silnička“. Vybírat tedy můžete kola:
Silniční kola jsou vybavena speciálním typem pedálů. Ten nabízí větší opěrnou plochu pro přenos síly do pedálů. Cyklistická bota je v nich, stejně jako u ostatních typů nášlapných pedálů, pevně ukotvena (podobně jako u lyží) a zároveň poskytuje větší bezpečnost při případném pádu, než často užívané tzv. klipsny.
Výška rámu je nejčastěji udávána v palcích nebo velikostech S, M, L, XL a určuje se podle vzdálenosti od chodidla ke tříslu, případně dle výšky postavy.
Výška postavy v cm |
Výška rámu dle označení |
|
---|---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm | |
160–170 cm | 17", 18", M, do 48 cm | |
170–185 cm | 19", 20", L, do 52 cm | |
185–200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm | |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58–60 cm | |
* Hodnoty v tabulce výše jsou pouze orientační a ve výjimečných případech se mohou lišit. |
Ocelové rámy mají vysokou pevnost a nižší cenu. Jejich nevýhodou je vyšší hmotnost a podléhání korozi.
Karbonový rám je lehčí, dobře pruží a časem nedochází ke snížení pevnosti.
Duralový rám je levnější, ale zároveň těžší než karbonový.
Většina silničních kol má pevnou konstrukci, vhodnou pro rychlou jízdu na silnici.
Nejběžnější variantou jsou véčkové brzdy (v-brake), které brzdí třením gumové plochy o ráfek. Jsou levné, nenáročné na údržbu, ale jejich brzdný účinek při kontaktu s vodou klesá. Druhou variantou jsou brzdy kotoučové, které brzdí dobře za mokra i sucha, ale jsou náročnější na údržbu. Oba typy mohou být ovládány lankem nebo hydraulicky.
Přehazovačka je mechanismus, který najdeme u většiny kol, a slouží k výběru stupně zátěže při šlapání. Při zvolení nízkého stupně (v kopci), se bude šlapat velmi lehce, nicméně s vysokou frekvencí. Naopak při zvolení vysokého stupně na rovné silnici, nebudete muset šlapat s takovou frekvencí a jízda bude pohodlnější.
Velikost rámu je udávána v palcích nebo velikostech S, M, L, XL a určuje se nejlépe podle vzdálenosti od chodidla k tříslu, nebo výšky postavy. Rámy jsou ocelové, duralové a karbonové. Ocelové rámy mají vyšší hmotnost a podléhají korozi. Výhodou je jejich vysoká pevnost a nižší cena. Duralový rám nepodléhá snadno korozi a je relativně lehký. Karbonový rám je ze všech nejlehčí, nepodléhá korozi, dobře pruží a v čase nedochází ke snížení pevnosti.
Odpružení vidlice je založené na stlačeném vzduchu nebo pružině. Pružinové provedení je levnější variantou a poskytuje nepatrně citlivější tlumení než vzduchové provedení. Nevýhodou je závislost mezi sílou pružiny a hmotností jezdce, případně změna vlastností při změně okolní teploty. Vzduchové odpružení je vhodné pro sport i rekreaci.
Tlak vzduchu lze přizpůsobit hmotnosti jezdce a díky svým vlastnostem je vzduchové odpružení velmi často využívané, ačkoliv je jeho cena vyšší. Funkce zamykání vidlice umožňuje z odpružené vidlice udělat pevnou. Pokud vidlice zůstane odemčená při jízdě do kopce, část síly, která je přenášena do pedálů, absorbuje právě vidlice.
Slovník pojmů
Průměr kola
Silniční jízdní kola mají 28palcová kola na velice úzkých pláštích. Ty dávají kolu schopnost rychlé jízdy s minimálním odporem. Nevýhodou je poměrně velká náchylnost k poškození v případě projetí přes výraznější nerovnosti či jízdě mimo silnici.