Lara Croft se vrací a s ní i populární videoherní série. Shadow of the Tomb Raider vychází 14. 9. 2018 pro platformy PC, PS4 a Xbox. Co všechno nám slavná archeoložka ve svém nejnovějším dobrodružství předvede nového a co se naopak příliš nezměnilo, se dozvíte v naší recenzi.
zdroj: Square Enix
• Žánr: Akční adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: Eidos Montreal • Vydavatel: Square Enix • Platformy a Datum vydání: PC, PS4 a Xbox One (14. září 2018) • Homepage: tombraider.com/en-us • Čeština: Ano (neoficiální)
• Recenze: 14. 9. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Hlavní hrdinku Laru Croft asi nemusím představovat. Dobrodružství neohrožené archeoložky proslulé svými bujnými tvary v 90. letech uchvátila miliony hráčů po celém světě, je proto s podivem, že tato slavná série zvládla během jedné dekády vystoupat na samotný vrchol i upadnout téměř do zapomnění.
Na nebohé Laře se usadila už slušná vrstva prachu, když studio Crystal Dynamics tento poklad videoherní zábavy oprášilo a v titulu nazvaném prostě Tomb Raider tuto značku úspěšně zrestartovalo. Nová Lara byla drsnější, realističtější a filmovější a i přesto, že jí noví tvůrci ubrali na ženských tvarech, znovu si ji zamilovali jak pamětníci, tak noví hráči. A vzhledem k solidnímu úspěchu hned o 2 roky později vzniko pokračování Rise of the Tomb Raider.
Ale zpátky k současnosti. Shadow of the Tomb Raider se odehrává přibližně rok po konci předchozího dílu. Lara je opět o něco dospělejší, zkušenější a sebevědomější, vystrašenou mladou dívku vystřídala cílevědomá žena, která udělá vše pro záchranu světa. Lara totiž při pátrání po starobylém artefaktu omylem odstartuje globální apokalypsu, přitom napravit svou chybu a konec světa zastavit dokáže zase jen ona. Nebude to ale nic jednoduchého, situaci jí ztěžují nejen vlastní výčitky svědomí, ale především zločinecká organizace Trinity, s níž má Lara z minulosti nevyřízené účty.
Příběh není špatný, bohužel se ale ubírá poměrně předvídatelnou cestou a jeho vývoj vás nijak zvlášť nepřekvapí. Obsahuje spoustu skvělých momentů, jako celek mě ovšem nedokázal pohltit tak, jak jsem na začátku doufal. Mé výhrady k němu ovšem zdárně vyvažuje parádní atmosféra a především samotná hratelnost, která Shadow of the Tomb Raider povyšuje na dobrodružství, jenž byste neměli minout.
Shadow of the Tomb Raider oproti svým předchůdcům nijak závratnou evolucí neprošel. Stále je to klasická akční adventura okořeněná notnou dávkou šplhání a řešení nejrůznějších puzzlů (většinou zábavné), pokud jste tedy hráli Tomb Raider či Rise of the Tomb Raider, největší změnou pro vás pravděpodobně bude změna prostředí.
V Shadow of the Tomb Raider se totiž podíváme přímo do nitra peruánských džunglí. Ty nejsou nijak přívětivým místem samy o sobě, když se ovšem ještě začnou hemžit ozbrojenými jednotkami organizace Trinity, bude se Lara muset, chce-li přežít, opravdu snažit. Naštěstí není žádná křehotinka a se všemi problémy se umí pěkně poprat. Doslova.
Do konfrontací s nepřáteli se vlastně můžete pustit dvěma způsoby – hezky potichu ze zálohy odstraňovat jednoho protivníka po druhém, nebo prostě popadnout cokoli s velkou kadencí a průrazem a spolehnout se raději na přesnou mušku. Stealth přístup nabízí poměrně slušnou řádku možností – schovávání se ve vysoké trávě, splynutí s blátivými zdmi, případně odlákávání stráží pomocí hozených předmětů, to vše zaručuje téměř nekonečně mnoho řešení, jak se s nepřáteli vypořádat. Efektní jsou pak i poměrně brutální útoky ze zálohy, kdy Lara pomocí svého ostrého nože ukáže, že se s nikým nepáře a naopak všechny rychle rozpáře.
O život vám budou usilovat standardní žoldáci ozbrojení palnými zbraněmi, ale také nejrůznější šelmy obývající vlhkostí prolezlé peruánské pralesy a některé další humanoidní bytosti, které nelze úplně jednoduše popsat. V boji na dálku v Shadow of the Tomb Raider opět hraje prim spolehlivý luk, efektivní především při plíživém stylu boje, ačkoli ho často využijete i při překonávání enviromentálních překážek či řešení puzzlů. Zbytek vašeho arzenálu pak tvoří poměrně klasická sestava – samopal, poloautomatická pistole a brokovnice. Tyto zbraně pak ještě můžete upgradovat pomocí materiálů nalezených v džungli, případně získaných lovem divoké zvěře.
Crafting je vůbec poměrně podstatnou složkou hry, dovolí vám (i během souboje) vyrábět si zápalné lahve, kouřové granáty a další vychytávky. Samotná Lara naštěstí ohledně upgradů nezůstává pozadí a za zkušenosti získané lovem, bojem, řešením hádanek si odemyká nové skilly ze tří větví robustního dovednostního stromu, který navíc tvůrci vytvořili ve stylu majských reliéfů, což vypadá opravdu efektně.
Série Tomb Raider byla vždy o prozkoumávání starobylých, polorozpadlých hrobek a ani v Shadow of the Tomb Raider tomu není jinak. Chrámů, kobek a jiných pozůstatků dávných civilizací si užijete opravdu dosyta a co víc, velmi často tyto objekty prolezete skrz naskrz. Na šplhání, slaňování, houpání na laně a adrenalinové přeskakování nad propastmi narazíte opravdu na každém kroku. Ovládání vám přejde do krve velmi rychle, jen je škoda, že je občas poměrně nepřesné. Mnohokrát se mi stalo, že se Lara zničehonic odrazila od skalní stěny a skočila vstříc jisté smrti, byť jsem na ovladači zcela očividně stisknul ta správná tlačítka. Chtěl jsem pouze, aby skočila doprava na tu malou římsu, o saltu mortale do hlubin nepadlo ani slovo.
Pokud si čas od času rádi uděláte odbočku od hlavní dějové linie, mám pro vás dobrou zprávu. Mapa je totiž obsypaná slušnou řádkou vedlejších aktivit, ať už se jedná o hledání pokladů, lov neobvyklých zvířecích jedinců (třeba kapybara – albín), speciální Challenge Tombs či regulérní vedlejší úkoly, jež vám zadávají místní obyvatelé.
I po skončení hlavního příběhu tedy budete mít co na práci, a pokud si budete chtít Shadow of the Tomb Raider splnit na 100 %, zabere vám to pěkných pár desítek hodin. Na spoustu míst navíc ze začátku ani nemáte přístup, jelikož vám chybí potřebná výbava, přičemž některé kousky získáte až v druhé polovině hry.
Určitou část hry pak strávíte i pod vodní hladinou, staré majské krypty se snad předhánějí v tom, která z nich bude nejzatopenější, Lara se tedy čas od času musí pořádně namočit. Proplouvání mnohdy až klaustrofobními tunely, hlídání si zásoby kyslíku a vyhýbání se podvodním predátorům (murénám, piraním) tak tvoří velice atmosférické sekce, u kterých často budete nevědomky zadržovat dech společně s Larou.
Mnohokrát jsem se navíc přistihl, že jsem cestou k nějaké misi dobrovolně zabloudil a věnoval se prozkoumávání nejrůznějších koutů džungle stvořené studii Crystal Dynamics a Eidos Montreal. Tak krásný a lákavý svět na vás totiž čeká v Shadow of the Tomb Raider. A když už jsem tu nakousnul vizuální podobu…
Grafika Shadow of the Tomb Raider je prostě parádní. Ať už procházíte sluncem zalitou džunglí plnou zvířat, kde skrz koruny stromů tu a tam pronikne paprsek světla, nebo se plížíte starou zaprášenou kryptou plnou ohnilých kostí a vlhkého dřeva, míra detailů vás prostě musí ohromit. Neříkám, že je to ta nejlepší příroda, jakou jsem kdy ve videohře viděl, ale upřímně, zase tak daleko od předních příček nejsme.
Potěší i zvuková stránka hry, především dabing jednotlivých postav, všemožné přírodní ruchy a zvuky padajícího kamení, bortících se hrobek, střelby atd. Tvůrci prostě odvedli dobrou práci a na audiovizuální stránku své nejnovější hry můžou být právem hrdí.
Shadow of the Tomb Raider je výborná akční adventura, to je bez debat. Slabší příběh vyvažuje zábavná hratelnost a povedená audiovizuální stránka hry, kopa vedlejších aktivit pak dokáže zabavit na opravdu dlouhou dobu. Škoda jen, že už v pořadí třetí díl této série neprošel nějakou významnější evolucí.
Pokud jste fanoušci předchozích dvou dílů, neváhejte, tohle je hra přesně pro vás. Pokud vás minulé instance moc neoslovily, Shadow of the Tomb Raider na tom pravděpodobně nic nezmění, jelikož nabízí vlastně to samé v bledě modrém s pár vylepšeními. Objektivně se ale jedná o povedený závěr kvalitní série. Lara Croft se tedy za svou poslední výpravu nemusí ani v nejmenším stydět.
Tato recenze byla napsaná pro PS4 verzi.
Klady
Zápory
Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-3220 3.3GHz / AMD FX-4300 | Intel Core i7-4770K 4-Core 3.5GHz / AMD Ryzen R5 1600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1050 / Radeon R9 380 | NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 480 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
HDD | 40 GB | 40 GB |
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.
• Novinky: 21. 10. 2019 • Autor: Jiří Fait
Pokud jste (stejně jako já) fanoušky odvážné archeoložky, bavily vás oba předchozí díly, ale z nějakého důvodu jste si doposud neměli možnost vyzkoušet poslední kapitolu Lary Croft v Shadow of the Tomb Raider, řekl bych, že definitivní edice je dobrý důvod k tomu tento svůj herní rest napravit. Definitive Edition má obsahovat nové oblečky pro Laru, všechny kobky, zbraně, které byly dříve jen jako malé DLC, nové skilly a samozřejmě 7 větších DLC – The Forge, The Pillar, The Nightmare, The Price of Survival, The Serpent’s Heart, The Grand Caiman a The Path Home.
Shadow of the Tomb Raider Definitive Edition dorazí na PC, Xbox One a PS4 5. listopadu 2019 (později ve stejném měsíci bude dostupná také na Google Stadia). Pokud jste si zakoupili season pass, vaše hra se v den vydání zdarma upgraduje právě na Definitive Edition, takže stačí být připojený na příslušné platformě, na které jste Tomb Raider pořídili. Pokud vlastníte pouze základ, stačí si na své platformě zakoupit upgrade s názvem Definitive Edition Extra Content bundle a edice je vaše.
• Zdroje: tombraider.square-enix-games.com
• Novinky: 4. 4. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Šesté ze sedmi plánovaných DLC vás v rámci již trochu ohraného pátrání po artefaktech všeho druhu zavede do lávou zavalené jeskyně se sochou obřího krokodýla, pardon, kajmana, stojícího uprostřed. Vaším cílem samozřejmě nebude nic jiného, než překonat všechny nástrahy a na úplném konci sebrat cosi nedozírné hodnoty.
Během tohoto dobrodružství vám budou stát v cestě žoldáci zločinecké organizace Trinity, ale i spousta logických puzzlů. Stejně jako v předchozích DLC budete moci tuto hrobku absolvovat i v režimu dvou hráčů, případně se můžete pokusit i o dosažení co nejlepšího skóre nebo času. Chybět nesmí ani nový outfit a nová zbraň v podobě brokovnice s tlumičem. Pokud se rádi vracíte do společnosti pohledné archeoložky, neváhejte, máte předposlední možnost. The Great Cayman DLC pro Shadow of the Tomb Raider vyšlo 29. března 2019 pro PC, PS4 a Xbox One.
• Zdroje: Youtube (Tomb Rider), Vlastní
• Novinky: 5. 2. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Hluboké džungle Jižní Ameriky a především ztracené mayské město Paititi jsou zjevně nekonečnou studnicí nových hrobek k prozkoumávání a artefaktů k objevování. V Nightmare DLC se Lara Croft dozvídá o Bílém dechu (White Breath), starobylé zbrani, jež by místním domorodcům mohla pomoci v boji s nepřáteli. Aby se ale k Bílému dechu vůbec dostala, musí Lara nejdříve projít rituálem Cesta strachu (The Path of Fear), během kterého se musí postavit své minulosti a nejstrašnějším obavám.
Cesta strachu není rozhodně nic příjemného. Lara se zde pod vlivem halucinogenního jedu vrací do své minulosti a potkává osoby, které již ztratila, nebo se naopak bojí, že je díky svým dobrodružstvím vystaví smrtelnému nebezpečí. Tato část je rozhodně působivá, její psychedelická atmosféra vás rychle pohltí a zvláště se sluchátky na vás dýchne pěkně depresivní atmosféra. Bohužel ale tato slibně se profilující sekce i velmi rychle skončí, aniž by na vás nějak silněji emocionálně zapůsobila.
Mírné zklamání naštěstí vystřídá výborná druhá polovina odehrávající se v prastaré hrobce opičích bohů, těšit se tedy můžete na spoustu puzzlů, skákání, pastí a obřích hlav primátů vytesaných do kamene. Hrobky byly jednou z největších předností základní verze Shadow of the Tomb Raider a je potěšením vidět, že si vysokou kvalitu a míru zábavnosti drží i v jednotlivých DLC. V rozšíření Nightmare se vaše putování chrámem za prastarým artefaktem odehrává pod širým nebem za relativně slunného počasí, je to tedy vcelku příjemná změna od všech těch studených jeskyní a podzemních kobek, které jsme již navštívili.
Kromě příběhové části si můžete pouze samotnou hrobku (bez psychedelického začátku) projít ještě v rámci módu Challenge Tombs ve snaze o dosažení co nejlepšího času nebo skóre. Do vínku v DLC Nightmare ale dostanete i nový obleček pro Laru, kostěný cepín a nový skill. Celkově pak tento dodatek pokračuje v podobné kvalitativní rovině jako plná hra Shadow of the Tomb Raider – solidní zábava při řešení puzzlů v hrobce, něco málo akce a slušná atmosféra vás rozhodně zabaví, na konec se ale dostanete za necelou hodinku, což není nijak oslnivá doba. Pokud se ale s Larou Croft rádi pustíte do dalšího dobrodružství, není třeba váhat, DLC Nightmare je ke stažení od 22. ledna 2019 na platformách PC, PS4 a Xbox One.
• Novinky: 18. 1. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Nejnovější DLC ponese název Nightmare (Noční můra), místo klasického vykrádání hrobek tvůrci z Crystal Dynamics ale sáhnou do soudku s nadpřirozenými silami a Lara Croft se tak bude muset vypořádat s přízraky minulosti – traumaty, zesnulými přáteli, ale i fanouškům série Tomb Raider dobře známými protivníky.
Více informací o tomto doplňku zatím bohužel k dispozici nemáme, zveřejněný klíčový vizuál ale ukazuje Laru před branami sídla rodiny Croftů, na prostranství posetém náhrobky a mlžným oparem. Atmosféra DLC Nightmare tedy asi nepůjde ukrojit ani mačetou, přesvědčit se o tom budeme moci již 22. ledna 2019, kdy tento dodatek vychází pro PC, PS4 a Xbox One.
• Novinka: 29. 12. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Ano, uznávám, ten titulek by se na přední straně libovolného bulvárního periodika rozhodně neztratil. Ale je to čistá pravda, nejnovější pátrání Laru Croft totiž zavede na stopu starobylého artefaktu ukrytého ve značně větrných jeskyních, kde vás silné poryvy bez větší námahy klidně strhnou do hlubokých propastí.
V druhém DLC Shadow of the Tomb Raider se Lara Croft pokouší odhalit pravdu o bájné mayské apokalypse, toto úsilí se ovšem bude snažit překazit zlovolná a fanouškům série Tomb Raider dobře známá organizace Trinity. Těšit se můžeme na spoustu akce, logických hádanek a nebezpečného šplhání, kde každá sebemenší chyba znamená smrt.
DLC svým majitelům nabídne bonusový outfit, který Laře zajistí větší odolnost vůči nepřátelské palbě, luk Oathtaker uštědřující větší poškození obrněným protivníkům a skill A Thousand Eyes. Samozřejmostí je i nová Challenge Tomb nazvaná Path of Huracan, kde se můžete pokoušet dostat se na konec kobky v co nejkratším možném čase, případně během svého průchodu nasbírat co nejvyšší skóre. A stejně jako v případě předchozího DLC můžete nové výzvy absolvovat v jednom či ve dvou hráčích.
My už máme dodatek The Pillar úspěšně za sebou, můžeme tedy prohlásit, že se jedná o zábavné prodloužení Shadow of the Tomb Raider, které ale bohužel skončí až příliš rychle. Pokud vás totiž nezajímá lovení co nejlepšího skóre nebo času, není problém dostat se na konec přibližně za hodinku. I přesto ale dostatečně zábavné větrné hádanky a povedená akce stačí na to, abyste si tu krátkou dobu ve společnosti Lary Croft užili.
• Novinka: 15. 11. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Lara Croft se vrací nedlouho po vydání třetího dílu své zrestartované série a po hlavě se vrhá do další hrobky, přímo do takzvané Kovárny padlých bohů (The Forge of the fallen gods) plné žhavé lávy a dalších nástrah.
Jedním z největších lákadel tohoto placeného rozšíření je zcela bezpochyby možnost hrát i v co-op módu s dalším hráčem, což by už tak povedenou hratelnost původní hry mohlo ještě o trochu vyšperkovat. Kromě toho se dočkáme i nového skillu, zbraně a outfitu, ale také režimů zaměřených na čas a získané skóre. A to není zrovna marná pobídka k návštěvě sličné archeoložky, co říkáte? The Forge vychází 13. listopadu 2018 pro PC, PS4 a Xbox One.
• Novinka: 8. 10. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Square Enix má ještě s Shadow of the Tomb Raider velké plány. První ze sedmi plánovaných DLC zavede Laru do lávou zaplavené oblasti zvané Forge of the Fallen Gods (Kovárna padlých bohů), kde smrtící archeoložka odhalí dávná tajemství svého přítele a bude se muset vypořádat se starobylým nebezpečím. DLC nazvané prostě The Forge hru obohatí o zbrusu novou kobku, jež půjde hrát jak v sólo, tak i v co-op módu, přičemž její zdárné splnění vám zajistí odměnu v podobě skillu Grenadier, skin Brocken a zbraň Umbarge 3-80.
The Forge DLC vychází 13. listopadu 2018, přičemž zbývajících 6 části dorazí každý následující měsíc. Kromě nových kobek tak do hry přibyde spousta zbraní, vyměnitelných outfitů a příběhových vedlejších misí. Což nezní jako špatná nabídka, poslední dobrodružství Lary Croft si navíc v naší recenzi nevedlo vůbec špatně, nové příležitosti podívat se za nebojácnou „vykradačkou hrobek“ tedy rozhodně vítáme.
• Novinka: 11. 9. 2018 • Autor: Filip Němec
Pár dní před vydáním Shadow of the Tomb Raider se začaly objevovat první recenze, a pokud byste z nich chtěli vyčíst, jestli jde o pokračování dobré či špatné, tak hodně štěstí. Některé magazíny jako kupříkladu server IGN sáhli po vysokém hodnocení 9/10, nicméně padají i horší známky. The Guardian a stejně tak Gamespot se rozhodli pro 6/10 a The Telegraph se dokonce nebál udělit 4/10. I náš názor se již formuje, v redakci totiž Shadow of the Tomb Raider pilně hrajeme a již brzy můžete očekávat naší recenzi. Čekání si můžete zkrátit launch trailerem a dalšími videi, které vývojáři z Eidos Montreal produkují jak na běžícím páse.
Ruku na srdce. Všechny tituly se sličnou archeoložkou v hlavní roli byly vždy o hratelnosti a příběh nebyl zase tak důležitý. Restartovaná trilogie se v tomto směru na první pohled ničemu nevymyká, nicméně i na příběhové složce autoři zapracovali, a tak je vyvrcholení trilogie zajímavé nejen z důvodů nového prostředí či vylepšených herních mechanik, ale také z pohledu završení příběhu, kde se dozvíme více o tajemné společnosti Trinity a zejména kdo zabil Lařina otce. Na video se můžete podívat níže.
Pokud nemáte ještě dost, podívejte se na další videa. V prvním se autoři konečně rozhodli trošku zpomalit. Můžeme se tak podívat na přírodu, architektonické památky nebo vesnici Paititi. V další ukázce naopak půjde do tuhého – vývojáři zde totiž prezentují jednu z hrobek, kterou budete muset projít, pokud se chystáte do vesnice Paititi. Poslední video je pak pro všechny, kteří přemýšlí nad verzí Shadow of the Tomb Raider pro Xbox One X.
• Novinka: 17. 8. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Eidos Montreal pokračuje ve vydávání nových ukázek z hraní, jež přibližují nejrůznější aspekty Shadow of the Tomb Raider. Ve videu níže se můžete podívat na rozličné způsoby boje, zejména co se týče stealth přístupu. Lara umí vzít do rukou i nejrůznější střelné zbraně, ale její hlavní doménou je především tichý přístup, k čemuž využívá rozmanitých možností herního prostředí.
Jak sami autoři zmiňují ve videu, Lara se musí stát součástí džungle a jak můžete vidět, opravu se jí to daří. Překvapivé útoky zezadu jsou pouze jednou z věcí, kterou ve hře budete moci dělat. Kromě používání předmětů k odlákání pozornost, zabití skokem z výšky či vystřelení lana, na němž svou oběť následně oběsíte, zvládne Lara i otrávit jednoho z nepřátel, který pak v agonii pálí na vše kolem sebe. Ostatně, podivejte se sami.
V dalším traileru pak autoři ukazují, co vše bude Laru čekat při jejích podvodních toulkách. Voda totiž bude důležitým elementem celé hry a to nejen kvůli záplavám na samotném začátku. Velká část dungeonů je zcela logicky zatopenými jeskyněmi, takže plavání a zadržování dechu se stanou Lařinými „oblíbenými“ kratochvílemi. Kromě nedostatku kyslíku se však sličná archeoložka bude muset utkat třeba i s dotěrnými úhoři. Tón videa je jasný: přežít pod vodou nebude vůbec jednoduché.
Zatímco v prvním traileru jste se mohli podívat na to, jak si Lara poradí s kradmým přístupem, následující dvojice videí jasně ukazuje, co nastane v případě, že budete odhaleni. První ze dvou videí prezentuje v rychlém sledu střelné zbraně, se kterými to Lara rozhodně umí, v tom druhém se pak můžete podívat na nejrůznější způsoby zabití zblízka.
V akční adventuře Shadow of the Tomb Raider nebude chybět oblíbený režim New Game +, který vám dovolí projít si celou hru od začátku, avšak s nejmodernější výbavou. V tomto případě se tak budete moci lépe soustředit na hledání pokladů, které jste při prvním hraní nenašli. To však není jediným vylepšením, se spuštěním nové hry v rámci New Game + si totiž budete moci vybrat jeden ze tří nových herní stylů. Path of the Serpent se zaměřuje na stealh, Path of the Jaguar na boj a poslední Path of the Eagle na taktické sledování nepřítele z dálky a průzkum.
Eliminace nepřátel v duchu vašeho zaměření vám přinese nové odměny, abyste však k tomu byli řádně motivováni, každá z „cest“ vám nabídne i nové dovednosti. Při Cestě jaguára dostanete do vínku novou schopnost, díky níž vybraného nepřítele doslova rozsápete, při Cestě orla naopak získáte nový způsob vidění. Každá specializace nabídne celkem tři nové dovednosti, opakované hraní by tak mohlo být poměrně inovovaným zážitkem. Režim New Game + bude navíc přítomen už v den vydání hry.
O Shadow of the Tomb Raider bychom se měli dozvět více na Gamescomu 2018, kde si nové Lařino dobrodružství zahrajeme.
• Novinka: 8. 8. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Po kratičkých trailerech a gameplay ukázkách nás vývojáři z Eidos Montreal zavalili rovnou patnácti minutami ze samotného úvodu hry. Zde samozřejmě přichází na řadu varování, neboť video obsahuje několik menších spoilerů, avšak nic zásadního. Začátek Shadow of the Tomb Raider navíc autoři popsali už dávno. V něm se Lara zřítí s letadlem, které zcela náhodou nemá žádné padáky. To je palčivý problém velké části akčních hrdinů, možná by se jim hodila nějaká příručka „Co zkontrolovat před vstupem do chatrného a na zřícení zralého letadla“.
Poté se však hra přesouvá o dva dny zpět a Lara už je ve svém dobře známém prostředí. Zavalená v podzemní jeskyni, vyděšená a zraněná. To už je pro novodobou herní Laru Croft tak nějak běžné. Útěk z jeskyně slouží jako úvod nejen do příběhu, ale také do hry samotné. Podobně jako v jiných akčních titulech představí první úroveň ovládací prvky a hlavní featury hry. Poté už se hra přesune na malý ostrov v Mexiku, kde právě probíhají slavnosti smrti a kde Lara stopuje padoucha Domingueze.
V dalším krátkém traileru se pak můžete pokochat krásami světa, jež Shadow of the Tomb Raider nabídne. Hluboké propasti pod mohutnými horami, divoká příroda a samozřejmě smrt skrývající jeskyně. Video jasně naznačuje, že třetí díl z restartované série slavné archeoložky bude rozhodně největší a také nejpompéznější. Snad nepůjde ve výsledku jen o pouhé pozlátko a hra nabídne i zajímavou hratelnost.
V dalším videu pak autoři ukazují možná to úplně hlavní, co Shadow of the Tomb Raider obsahuje. Dobývání hrobek bylo jádrem hry i v předchozích dílech, v rámci Shadow of the Tomb Raider ale autoři slibují podstatně vyšší obtížnost. V jednom z minulých updatů jsme prozradili, že heslo „smrt na každém kroku“ autoři nepronášeli jen tak nadarmo a opravdu půjde o pořádnou výzvu. V níže zobrazeném traileru se však můžete spíše seznámit s rozličným vizuálem jednotlivých dungeonů.
• Novinka: 25. 7. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
V předchozích updatech jsme se podívali na dobývání hrobek a souboje v husté džungli, tentokrát se autoři zaměřili v téměř desetiminutovém komentovaném gameplay videu na průzkum otevřeného světa. Můžeme si prohlédnou vesnici Paititi, která je doposud největší otevřenou lokací v rámci celé série. Město je rozděleno na několik částí, jako je přístav, osady rybářů či tržiště. Jde samozřejmě o jakousi obdobu sociálního HUBu, kde budeme nejen s jednotlivými postavami obchodovat a volně konverzovat, ale také dostávat vedlejší mise.
Co se autenticity týče, autoři se u Shadow of the Tomb Raider rozhodně snaží odvést co nejlepší práci, takže si pro obyvatele vesnice můžete nastavit, jakým jazykem s vámi budou komunikovat. Na výběr je logicky možnost angličtiny a dalších podporovaných jazyků, zvolit si však budete moci i jejich rodný jazyk, čímž zvýšíte autenticitu celkového zážitku. Volit pak půjde také obtížnost, která bude rozdělena na možnosti jak pro samotné souboje, tak i pro hádanky a právě průzkum. Při vyšší obtížnosti vám hra nenabídne jinak dostupné nápovědy a stejně tak třeba v případě šplhání omezí zvýrazňování záchytných bodů.
V závěru videa se pak můžeme podívat na dobývání a průzkum další hrobky, kde opět musíme dát tvůrcům za pravdu, že Shadow of the Tomb Raider bude skutečně nejtěžším dílem celé série. Stačí chvíle nepozornosti a stále křehká Lara padá mrtvá k zemi. Všimnout si je třeba i skvělého grafického zpracování, na druhou stranu mírně mě znervózňuje nepřirozený pohyb hlavní postavy při běhu a lezení. Tady konkurence v podobě Uncharted 4 a Lost Legacy má nejspíše stále navrch. Jak poslední dobrodružství restartované série dopadne, se dozvíme už 14. září. Tomuto datu už navíc můžeme skálopevně věřit, protože autoři aktuálně oznámili, že vývoj je oficiálně u konce a data se hrou míří do lisoven.
• Novinka: 25. 6. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Zatímco v předchozím updatu jste mohli vidět, jak se Lara dokáže ohánět v boji, v dalším videu autoři představují novinky ohledně prostorových puzzlů a hádanek. Shadow of the Tomb Raider má být totiž akční hrou stejně jako průzkumnou adventurou, která svými hádankami prověří reflexy, ale i logické uvažování. Pokud jsme v našem preview zmiňovali, že pomyslný přerod Lary z lovené zvěře v lovkyni znamená vyšší obtížnost, vypjatější situace a zejména nástrahy, které představují okamžitou smrt, nelhali jsme. Z komentované gameplay ukázky to opravdu vypadá, že smrt bude v Shadow of the Tomb Raider čekat doslova na každém kroku – ať už jde o otravné úhoře, těžko odhalitelné pasti nebo i dříve slibované podvodní pasáže.
Právě začátek videa, který ukazuje, jakým potížím bude Lara čelit při podvodních toulkách, je… no, prostě dechberoucí. Autoři zároveň zmiňují, že letošní Tomb Raider bude ze všech předchozích her nejvíce „tomb raiding“, tedy opravdu hodně zaměřen na dobývání a prozkoumávání nejrůznějších jeskyní a hrobek. V těchto částech nepůjde ani tak o boj jako o chápání herního prostředí, které bude třeba využít ve svůj prospěch. Hlavním nástrojem se tak vedle bystré mysli stane opět luk s vystřelovacím lanem, který bude Lara používat k řešení rozličných hádanek.
• Novinka: 12. 6. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Na výstavu E3 2018 v Los Angeles si společnost Square Enix moc překvapení nepřivezla, potěšila nás tak alespoň poměrně dlouhým gameplay trailerem, ve kterém nám hlavní režisér Shadow of the Tomb Raider Daniel Chayer-Bisson nejprve odhalil krátký filmeček ze samotného začátku hry, kde se Lara ocitá v havarujícím letadle. V ukázce pak můžeme také vidět, jakým způsobem bude Lara využívat prostředí džungle ve svůj prospěch, zejména pokud zvolíte tichý přístup.
Skrýváním se v tmavých koutech můžete využít třeba i slabé stránky vašich protivníků, pokud zjistíte, že se bojí Jaguárů v okolí, nebo když náhodou najdete plný kanystr hořlavého benzínu. Lara opravdu působí mnohem sebevědomějším dojmem, už není lovena, ale sama se vydává na lov. Shadow of the Tomb Raider vychází 14. září na PC, Xbox One a PlayStation 4.
• Novinka: 12. 5. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Podobně jako u epizodického Hitmana má Square Enix v plánu zásobovat Shadow of the Tomb Raider i dlouho po vydání. Ne však samozřejmě zcela zdarma, pokud si budete chtít v pořadí třetí dobrodružství novodobé Lary Croft obohatit, season pass bude jasnou volbou. Sami autoři o něm prozatím moc neprozradili, jeho kompletní odhalení si prý nechávají na později. Neznáme tak jeho přesný obsah, natožpak cenu. Jelikož je ale Shadow of the Tomb Raider v herních médiích hodně protežován, vývojáři sem tam v rozhovorech přeci jen něco prozradí.
Celý season pass by měl dávkovat nový obsah zhruba půl roku a hned první rozšíření má do hry přidat kooperativní režim. Z dalšího obsahu máme neoficiálně potvrzeno sedm nových zbraní, sedm nových obleků a také sedmičku nových schopností. V některém z dalších rozšíření se pak ke slovu dostane rovněž sedm tzv. Challenge Tombs, přičemž hned první z nich má obsahovat multiplayer.
To je bohužel prozatím vše, co víme o hře více hráčů v Shadow of the Tomb Raider. Jisté je pouze to, že multiplayer nebude součástí hry přímo v den vydání, což jeho význam v rámci celku ještě více snižuje. Už v předchozích dílech byl jeho přínos diskutabilní a netěšil se přízni ani u novinářů, ani u samotných hráčů. Zatímco v prvním díle z roku 2013 šlo o plnohodnotný multiplayer, v Rise of the Tomb Raider se autoři zaměřili pouze na kooperaci. Pokud bych měl tedy hádat, vzhledem k naznačené přítomnost multiplayeru v rámci Challenge Tombs si myslím, že autoři opět vsadí na kooperativní multiplayer.
S informacemi o obsahu season passu se dostalo ven i několik střípků o sběratelské edici. Ta by měla obsahovat sošku archeoložky Lary Croft a také baterku, otvírák ve stylu cepínu, oficiální soundtrack a také již zmíněný season pass. K dostání pak bude kromě klasické krabicové i digitální verze také tzv. Croft edice, jejíž obsah už je oficiálně potvrzen. Ta nabídne rovněž season pass, oficiální soundtrack, a kromě ingame obsahu v podobě oblečků a zbraní také přístup do hry s dvoudenním předstihem, což je příjemný bonus, který dle mého bude rovněž zahrnut i ve sběratelské edici. K dostání by na našem trhu měla být také edice s velmi pěkným steelbookem.
• dojmy z hraní: 3. 9. 2018 • Autor: Filip Němec
Ještě než mi bylo dovoleno usednout k počítači, kde jsem si mohl vybrat z klasického ovládání na klávesnici či Xbox gamepadu, stihli jsme s vývojáři krátkou prezentaci, v níž mi představili hlavní novinky Shadow of the Tomb Raider. Pokud ale sledujete náš speciál věnovaný hře podrobněji, možná tušíte, že jsem informacemi o hře nasátý jako houba, a tak jsem spíše uvažoval nad tím, který z ovládacích prvků využiji. Prezentace se zaměřila zejména na novinky v boji a s tím spojenou vyšší obtížnost (nejen o té jsem si povídal v rámci krátkého rozhovoru, který najdete zde). I při ukázkovém hraní jeden z vývojářů dvakrát zemřel a rozhodně to nevypadalo na připravené divadlo.
Jak jsem se mohl přesvědčit na vlastní kůži, Shadow of the Tomb Raider rozhodně dostojí slibům a vyšší obtížnost opravdu nabídne. Co se týká boje, nic nového jsem bohužel nevyzkoušel, hratelná ukázka mi totiž nabídla jinou, ještě více ikonickou činnost. Lara se totiž rozhodla podmanit si jednu z ikonických hrobek a já jsem se jí v tom rozhodl pochopitelně pomoci. Šlo tak o směsici skákání, lezení po skalách, dřevěných trámech a samozřejmě uskakování četným nástrahám, jejichž jediný dotek vás okamžitě zabije.
Středobodem mé ukázky pak bylo zastavení jednoho ochranného mechanizmu, jež měl zneškodnit každého troufalce, který se odhodlá do hrobky vstoupit. V zásadě šlo o prověřený koncept, kdy jste museli prokličkovat a proskákat nástrahami, zatáhnout za jednu páku, sprintovat rychle zpět a v rámci časového limitu stihnout zatáhnout za další páku. To celé pro jistotu dvakrát. Z krátké ukázky bohužel nemohu svůj zážitek vztahovat na celou hru, ale minimálně tato mise byla podstatně těžší, než jsem zvyklý.
Hratelná ukázka vlastně nabídla vše, co autoři slibují. Jediný krok vedle znamená smrt (a já zemřel za tu krátkou chvilku minimálně dvacetkrát), přičemž samotné puzzly jsou také o poznání těžší, a to zejména v tom směru, že vám hra nenabízí žádnou nápovědu. Notnou část mé hratelné ukázky jsem se pokoušel o postup, který byl naprosto špatný, protože jsem bezhlavě běhal okolo páky, za kterou bylo třeba zatáhnout. O tom jsem však neměl tušení a hra samotná mi to žádným vizuálním prvkem nenapověděla.
Po úspěšném zastavení obrovského automatického stroje na zabíjení všeho většího, než je zatoulaný zajíc, mě pak čekala krátká, ale o to intenzivnější část plná skákání a lezení. I zde se vyšší obtížnost projevila, nalézt výstupky pro uchycení bylo složitější a každý skok do neznáma bylo třeba důkladně promyslet. Osobně jsem hodně zvědav na to, jestli půjde ve výsledku opravdu o účinné zvýšení obtížnosti, jež povede k lepšímu hernímu zážitku, nebo naopak k nevhodně zvolenému přístupu k level designu. To nám ale řekne až plná hra.
Z ukázky jsem si pak odnesl ještě další zajímavý postřeh. Shadow of the Tomb Raider vypadá a hraje se báječně, ostatně hru jsem si vyzkoušel na výkonném PC, takže by bylo přinejmenším podivné vidět cokoli jiného než oku lahodící dobrodružství. Nejsou to však textury nebo snímkování, co mě zamrzelo. Sérii Tomb Raider dlouhodobě považuji zejména za rivala konkurenční série Uncharted. Ostatně toto postavení podpořil i samotný Microsoft, který si dříve zaplatil za časovou exkluzivitu Rise of the Tomb Raider.
Ačkoli rebootovaný Tomb Raider hraje na podstatně vážnější notu, fundamenty obou sérií jsou naprosto stejné, a proto se vzájemnému porovnávání lze jen těžko vyhnout. Zásadní rozdíl vidím ve skocích na vzdálenější objekty, jako jsou skály, visící prkna, houpající se lana a podobně. Zatímco dráha skoku Nathana Draka, popřípadě nově také Chloe Frazer, odpovídá v rámci možností skutečným fyzikálním zákonům, Lara je občas nadnášena neviditelnou vývojářskou rukou.
Když totiž zmáčknete tlačítko pro skok o něco dříve, Lara nespadne do propasti nebo se nerozplácne o skálu. Ke konci skoku začne nepřirozeně plachtit a s pomocí nepatrné levitace dopluje až ke kýženému výstupku. Tohoto neduhu jsem si všiml hned několikrát, přičemž koresponduje celkově se stále ne úplně dokonalým pohybem postav. Animace rozhodně nevypadají špatně, ale obyčejné činnosti jako běh do schodů zkrátka zvládají kolegové z Naughty Dogu o poznání lépe.
I přes některé výtky na mě však Shadow of the Tomb Raider působí velmi dobře. Autoři očividně dobře vědí, co chtějí posledním dílem říct ,a osobně jsem hodně zvědavý na to, jak celou hratelností zamíchá zvýšená obtížnost. Škarohlídi by mohli na poslední dobrodružství rebootované Lary Croft zaútočit pod záminkou minimálních rozdílů oproti předchozím dílům, zejména co se herní náplně týče a klidně také za přílišné napodobování série Uncharted. Používání lana s hákem a lezení s cepíny po zvětralé skále opravdu někdy působí až moc povědomě. Finální verdikt však nechme na 14. září, kdy Shadow of the Tomb Raider vychází na PC, PlayStation 4 a Xbox One.
• rozhovor: 3. 9. 2018 • Autor: Filip Němec
Na Gamescomu jsme měli možnost zahrát Shadow of the Tomb Raider v rámci uzavřené prezentace, a protože účastníků bylo více než herních stanic, dal jsem přednost některým kolegům a využil příležitosti vyzpovídat tak hlavní scénáristku Jill Murray.
(Filip Němec): Z nejrůznějších materiálu, jako jsou trailery a rozhovory, se neustále dozvídám, že Shadow of the Tomb Raider bude zdaleka nejtemnějším dobrodružstvím.
(Jill Murray): Popravdě, já si to úplně nemyslím. Ano, zapracovali jsme spoustu prvků, které jsou hodně intenzivní, a Lara bude častokrát na pokraji totálního zhroucení, ale příběh hry je pro mě zejména o naději. O naději, že se nakonec vše podaří zvrátit, o naději na lepší budoucnost, ale také o přátelství. Průchod hrou sice nebude žádná procházka růžovou zahradou a Lara se bude muset často rozhodovat mezi dvěma alternativami, z nichž žádná nebude úplně dobrá, ale pro mě je příběh Shadow of the Tomb Raider spíše o naději a vnímám ho poměrně pozitivně.
Je příběh ovlivněn tím, že hlavní postavou hry je žena a scénář ke hře píše také žena? Přeci jen se pohybujete v žánru, kterému kralují muži, zejména tedy Nathan Drake a Indiana Jones.
A co Chloe v posledním Uncharted? :)
Máte pravdu, na tu jsem úplně zapomněl.
Ale k vaší otázce. Nejsem asi úplně ta pravá, která by toto měla hodnotit, ale určitě nějaký vliv tam bude. Lara je sice drsňačka, ale právě z toho důvodu, který jste zmínil, možná bude ve hře daleko více různých emocí a Lara se nebude ostýchat je veřejně projevovat.
Hodně akcentujete zvýšení obtížnosti. Dnes je módou obtížnost spíše snižovat, aby daný titul byl více přístupný. Proč jste se tak rozhodli?
Ano, tak to dnes často je, ale my se této vlny nechceme zúčastnit. A proč jsme se tak rozhodli? No, to je úplně jednoduché. Zpětná vazba od hráčů posledního dílů zkrátka byla o tom, že hra byla příliš jednoduchá. A my (Eidos Montreal přebrali vývoj posledního dílu po studiu Crystal Dynamics, pozn. redakce) jsme měli stejný pocit.
Bavíme se tu o zvýšení obtížnosti jen v rámci soubojů nebo i kupříkladu puzzlů a hádanek?
Jsem ráda, že to zmiňujete. Obecně vzrostla obtížnost všech prvků hry, ale stále je tu možnost vybírat z několika obtížností a co je důležité, pro jednotlivé části hry zvlášť. Lze si tak udělat složitější kupříkladu souboje, zatímco puzzly budou lehčí. Samostatnou volbu obtížnosti pak má i nápověda prostředí, kdy se vám bude, či naopak nebude zvýrazňovat cesta k cíli, úchyty na skále a podobně.
Předchozí díly nabraly směr většího a otevřenějšího dobrodružství. Jaký posun ve smyslu otevřeného prostředí a nelineárního řešení příběhu zaznamená třetí díl?
Máme tu především doposud největší otevřený prostor, jaké jsme kdy v této sérii vytvořili.
Myslíte vesnici Paititi?
Přesně tak. Jde o obrovské místo, kde budete moci získávat nové mise, hovořit s vesničany a mimo jiné také nakupovat u obchodníků, což bude podstatnou novinkou Shadow of the Tomb Raider. Paititi je navíc rozdělena na několik odlišných částí, které se vám, věřím, budou líbit. Hra je také plná vedlejších a nepovinných úkolů a je pouze na vás jestli a kdy se do nich pustíte.
Je něco, na co jste opravdu pyšní? O čem byste chtěli, aby naši čtenáři určitě věděli?
Tady bych určitě zmínila příběh. Je intenzivní, emotivní a plný zvratů. Zároveň jsme ale celkově pyšní na to, kam jsme celou trilogii dovedli. Jednotlivé herní mechaniky jsme jednu po druhé neustále vylepšovali, ale pokud bych měla vypíchnout jednu věc, je to asi systém otevřeného prostředí, díky kterému vám hra dovolí sledovat příběhovou linku, ale zároveň máte neuvěřitelné množství vedlejších aktivit. Jo, určitě tohle.
Je samozřejmě ještě velmi brzy, ale máte v tuto chvíli již nějaké plány na případné pokračování?
Aktuálně dokončujeme něco, na čem jsme pracovali více než dva roky, takže zatím absolutně nemáme pomyšlení na cokoli dalšího. Navíc, Shadow of the Tomb Raider je závěrečným dílem trilogie.
Nějaká rada na závěr, než se pustím do hraní?
Připravte se na to, že budete hodně umírat.
Dobře, díky za váš čas a za rozhovor.
Není zač, já také děkuji. A hodně štěstí při hraní.
• Preview: 2. 5. 2018 • Autor: Filip Němec
Zatímco reboot z roku 2013 postavil Laru před nepříznivé události, s nimiž se musela vypořádat, Shadow of the Tomb Raider má, zdá se, zcela opačný scénář. Lara má být tentokrát vyspělejší osobností, a to nejen díky vyspělejším bojovým schopnostem, ale zejména pak svým počínáním a mentálními pochody. Nezabíjí pro svoje vlastní přežití, ale za účelem dosažení svého cíle. Přesto nemá být Lara necitelným strojem na likvidaci nepřátel, právě naopak. Je už sice schopná psychicky ustát vyvraždění nepřátelské jednotky, ničení lidských životů jí je však stále proti srsti.
Autor příběhu Jason Dozois zdůrazňuje, že Shadow of the Tomb Raider sice přináší novinky v klasických soubojích s nepřáteli, tou hlavní inovací je však vnitřní boj, který bude Lara prožívat. Nezřídka bude zpochybňovat své počínání, jež ne vždy je v souladu s jejím přesvědčením a čas od času je nucena přistoupit k činům, o kterých ví, že jich bude později litovat. Název připravovaného dílu tak velmi výstižně naznačuje, že autoři chystají doposud nejtemnější dobrodružství, jaké kdy Lara Croft zažila.
Do značné míry do nejnovějšího dobrodružství promluví i předcházející výpravy, jež budou mít zřejmě nečekané následky. V prvním díle jsme se s Larou vydali najít ztracené království Yamatai, přestože šlo v prvé řadě o samotné přežití v nehostinném prostředí. V Rise of the Tomb Raider se představila organizace Trinity, jež chce pomocí dávných artefaktů ovládnout svět, a právě ta by se měla ukázat i v Shadow of the Tomb Raider. S touto společností bude nejspíše spojen i hlavní záporák hry Dominguez. Ten prahne po jednom velmi mocném artefaktu, jenž by mohl napáchat nezměrné škody.
Zatímco autoři zdůrazňují, že Lara je stále křehkou bytostí s běžnými problémy, novináři popisují Laru jako narcistickou hledačku pokladů, která se nebojí občas překročit morální hranice, jen aby kýženého artefaktu dosáhla. Nezdráhá se ani poštvat proti sobě své spojence, získání mocného pokladu je totiž pro ni hlavní priorita, od níž se vše odvíjí. Co tento artefakt dokáže, proč po něm Dominguez jde a jestli za to může organizace Trinity, zatím bohužel nevíme. Autoři však naznačili, že sám Dominguez je dost možná vrahem Lařina otce, což by příběhu jistě přidalo na emocích.
Po zasněžených horách a zabláceném japonském poloostrově vítám nové zasazení Shadow of the Tomb Raider s otevřenou náručí. Úvodní část hry se bude pravděpodobně odehrávat v Mexiku, na malém ostrůvku Cozumel, kde právě probíhají slavnosti mrtvých. Lara tu však je čistě kvůli práci, ve stylu Sherlocka Holmese si tak vypůjčí pár rekvizit a spolu se svým parťákem z předchozích dílů Jonathanem v přestrojení odposlouchává padoucha Domingueze. Novináři si pochvalovali barvitý a živý svět slavnosti mrtvých, ze kterého se však rychle, ale přesto plynule přesunuli za město, kde už se Lara ujala své oblíbené činnosti – prozkoumávání hrobek.
Hlavní část hry by se však měla odehrávat v Peru, kde si autoři nachystali údajně zatím největší otevřený prostor, jaký jsme v rámci série mohli vidět. Ten nabídne obvyklou směsici hlavních i vedlejších misí, sběratelských předmětů, zajímavých míst k objevování a samozřejmě také hrobek, které mají být větší a jejich nástrahy podstatně lstivější. Podle slov autorů bude stačit jeden jediný přešlap a Lara zaplatí za svou chybu životem, testeři zhruba hodinové ukázky ale kontrují tím, že jde o směsici pro sérii velmi ikonických puzzlů a hádanek založených na fyzikálních hrátkách a jakýkoli hráč původních dílů bude jako doma.
Naprosto zásadním prvkem je také příklon ke stealth prvkům, které podobně jako v Uncharted 4 nebo Lost Legacy vytváří pouze alternativní možnosti, jak hrou postupovat, ale v zásadě nezakazují hráči používat i střelné zbraně. Lara se naučí efektivněji využívat prostředí, jehož úloha má být velmi důležitá. Samozřejmostí je možnost ukrýt se v bujné flóře, zatímco působivě vyznívá třeba možnost namazat se blátem pro splynutí s přírodou a další survival vychytávky.
Kromě lidských nepřátel bude proti Laře stát i samotná fauna. Zůstává lov zvěře nutný k přežití, tedy zejména k výrobě nejrůznějšího vybavení, o samotném craftingu a jeho případných změnách toho ale zatím mnoho nevíme. Novináři si však interaktivní úlohu přírody v hratelnosti velmi pochvalují. Lara může intuitivně využívat nejrůznější porosty pro ukrytí se před nepřítelem. V případě, že je odhalena, se může dát na útěk a opět se schovat, zatímco protivníci ji budou hledat na místě, kde jim zmizela z očí. Velkou pochvalu si vysloužilo i samotné prostředí, které prý velmi reálně reaguje na Lařinu přítomnost třeba ve formě odlamující se skály.
Zmínka o sérii Uncharted je rozhodně na místě, protože se autoři rovněž chlubí dvojicí novinek, jež právě tato konkurenční značka také nabízí. Jde o duo osvědčených nástrojů všech dobrodruhů, tedy lano a cepín. Pomocí lana s hákem bude Lara slaňovat do níže položených míst, a naopak pomocí cepínu půjde vyšplhat do lokací, jež by jinak zůstaly neobjeveny. Původně autoři popisovali tuto novinku jako zásadní schopnost, díky níž bude možné překonávat většinu přírodních překážek, podle novinářů, jež si mohli Shadow of the Tomb Raider vyzkoušet, však jde o poměrně klasickou funkci akčních adventur, jež neopomíná ani rovněž pro Uncharted sérii ikonické houpání se na laně.
Už při pohledu na přebaly jednotlivých dílů trilogie je zřejmé, jakým způsobem se příběh Lary vyvíjel a bude vyvíjet. Podle všeho byla trojice navazujících dílů naplánována již dlouho dopředu a autoři to nepřímo potvrzují tím, že v předešlých epizodách některé prvky záměrně vynechali, aby je mohli použít až v závěru celé trilogie, kde si má Lara sáhnout opravdu na dno. Zatímco předchozí díly dle slov tvůrců nabídly pouze externí konflikty, v Shadow of the Tomb Raider Lara vedle toho podstoupí i nesčetné množství vnitřních soubojů, jež se dotknout její samotné existence a stejně tak jejich přátel. Autoři tak očividně naznačují vznikající problémy mezi Larou a Jonahem, jež by vás měl provázet prakticky po celou hru.
Dojmy z hraní úvodních misí jsou plné nadšení nad chytlavou hratelností, ale také silných emocí. Lara bude svědkem smrti nevinných lidí, kterým nebude schopná pomoci, a nejen díky tomu pochopí, že prohledávání hrobek není na světě tou hlavní prioritou. Nicméně i přesto bude prý schopna kráčet přes mrtvoly, aby kýžený artefakt mayské civilizace dokázala objevit. Až tak je pro ni důležitý. Shadow of the Tomb Raider má také velmi dobře budovat atmosféru strachu i napětí, a to i mimo souboje. Velmi intenzivně má vyznívat třeba jen samotné slaňování do temných jeskyní nebo potápění se v zaplavených ruinách, kde vám může každým okamžikem dojít kyslík a nikdo vás nezachrání.
Vše dolaďuje i velmi pěkné vizuální zpracování. Novináři, kteří si mohli Shadow of the Tomb Raider vyzkoušet, hráli na Xboxu One X, kde hra předvedla fantastické vizuální zpracování plné detailů a stabilního snímkování, to však bylo uzamčeno na 30 fps, je však možné očekávat, že právě vylepšená verze Xboxu One a stejně tak PlayStation 4 Pro nabídnou performance režim, který vyšší snímkování odemkne. Vizuální stránka Shadow of the Tomb Raider sklízí pouze chválu, vývoj hry však není ani zdaleka u konce a notná vylepšení právě ve formě optimalizace lze ještě očekávat.
• Oznámení: 15. 3. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Série Tomb Raider patří zcela jistě do zlatého fondu videoherní zábavy. Úplně první díl v době svého vydání (1996) způsobil mezi hráči poprask nejen kvůli výborné hratelnosti, jež ve své podstatě kombinovala princip plošinovek a akčních her, ale hlavně díky bujnému poprsí hlavní hrdinky Lary Croft. Z Tomb Raidera byl okamžitý hit.
Od té doby ovšem uběhly dvě dekády a Lara se mezitím vrátila v nespočtu pokračování. I přes nesporné kvality těchto her se ovšem začala projevovat jistá únava materiálu a značka pomalu ztrácela zájem fanoušků. V roce 2013 ovšem Tomb Raideru vlil novou krev do žil vydavatel Square Enix a studio Crystal Dynamics, když s úmyslem oprášit zašlou slávu pohledné archeoložky představili kompletní restart série. Titul nazvaný prostě Tomb Raider pak představil úplně novou Laru Croft – nezkušenou, zranitelnou a s o poznání menším dekoltem.
Hra se prodávala vcelku slušně a jak hráči, tak kritici si pochvalovali reimaginaci slavné hrdinky a modernizovanou hratelnost. Tomb Raider chytil druhý dech a vcelku brzy se dočkal sequelu s názvem Rise of The Tomb Raider, který přímo navazoval na předchozí díl. A dnes už je jasné, že z nového Tomb Raidera bude trilogie. Shadow of the Tomb Raider přichází.
Square Enix ve 14 hodin zveřejnilo prostřednictvím 20vteřinového teaseru první záběry z připravovaného pokračování Shadow of the Tomb Raider, na jehož vývoji pilně pracuje studio Eidos Montreal (Deus Ex: Human Revolution a Mankind Divided), které převzalo práce na třetím dílu po vývojářích z Crystal Dynamics.
Příběh bude zřejmě přímo navazovat na předchozí 2 díly restartované série a podle několika krátkých prostřihů v teaseru zavede pátrání po prastarých artefaktech mladou archeoložku až do Mexika, přímo k typicky stupňovitým mayským pyramidám. Dočkali jsme se také několika kraťoučkých záběrů ukazujících přesně to, co fanoušci od nové Tomb Raider hry očekávají a chtějí – dynamickou akci, adrenalinové šplhání po strmých skalách a ruiny starobylých civilizací.
Skvěle sestříhaný trailer ale ukazuje i jeden podstatný detail, za který jsem osobně hodně rád – razantní změnu prostředí. Zatímco v prvním Tomb Raideru jsme v kůži Lary prozkoumávali zdánlivě opuštěný ostrov na japonském pobřeží, v Rise of the Tomb Raider zase převládaly převážně zasněžené lokace, v Shadow of The Tomb Raider se budeme prodírat vlhkými pralesy Latinské Ameriky. Zcela jistě se tak můžeme těšit na napínavá střetnutí se zdejší smrtelně nebezpečnou faunou.
V tuto chvíli tedy opravdu není známo příliš konkrétních informací, Square Enix vám ovšem doporučuje si v kalendáři označit datum 27. dubna, kdy zveřejní další detaily, pravděpodobně i včetně plnohodnotného traileru a gameplaye.