• Autor: Alexandra Vaníková
Xbox Game Studios je divize společnosti Microsoft zodpovědná za tvorbu a publikování herních titulů, která v posledních letech pod svá křídla vzala množství vývojářských herních studií i vydavatelství. Nově by se k nim měla přidat i studia společnosti Activision Blizzard, a někteří z vás se možná ptají, které týmy Xbox Game Studios tedy v současnosti vlastní. Přinášíme vám jejich přehled spolu s informacemi, na jakých projektech v současnosti pracují.
zdroj: vlastní
Americké studio 343 Industries vzniklo jako odpověď na odchod původních tvůrců série Halo (studio Bungie) z Microsoftu. Jelikož Microsoft stále vlastnil práva na značku Halo a chtěl se o ni i nadále starat, vzniklo studio 343 Industries, které od svého založení v roce 2007 vyprodukovalo více než 10 spin-offů i velkých her z univerza Halo v čele s Halo: The Master Chief Collection (2014) a Halo Infinite (2021). 343 Industries vedla jeho zakladatelka Bonnie Ross, která se v minulosti podílela na tvorbě titulů Mass Effect, Alan Wake, Psychonauts nebo Gears of War. V září 2022 však z rodinných důvodů studio opustila a na její místo nastoupil Pierre Hintze, který v minulosti působil jako výkonný producent v mnoha herních studiích a nakonec zakotvil v 343 Industries.
Studio má momentálně na starosti updaty pro Halo Infinite, ale nabídka práce naznačuje, že v 343 Industries spouští práce na dalším titulu, který by měl v budoucnu rozšířit univerzum Halo Infinite.
Kanadské studio Alpha Dog Games v roce 2012 založil Jeff Cameron, ke kterému se ve vedení přidal Shawn Woods. Oba pánové mají více než 20leté zkušenosti ve videoherním průmyslu, s designováním, vedením vývojářských týmů nebo přímo s tvorbou her. Tvůrci z Alpha Dog Games se primárně specializují na vývoj her pro mobilní zařízení a stojí za akčním fantasy RPG Wraithborne (2012), strategií MonstroCity: Rampage (2019) a top-down střílečkou z univerza kultovního FPS Doom – Mighty DOOM (2021). V roce 2019 studio odkoupila společnost ZeniMax Media, která se později stala součástí Xbox Game Studios.
Na informace o dalším projektu studia si budeme muset počkat.
Francouzské studio Arkane založil v roce 1999 Raphaël Colantonio, který se jako kreativní režisér podílel také na tvorbě série akčních adventur Dishonored. Colantonio však po 18 letech z Arkane odešel a v současnosti stojí v čele dvou hlavních poboček studia Dinga Bakaba (Arkane Lyon) a Harvey Smith (Arkane Austin), kteří se angažovali při tvorbě nejznámějších děl Arkane Studios, jakými jsou kromě Dishonored i temná střílečka Prey (2017), spin-off známého Wolfensteina s podnázvem Youngblood (2019) a nápadité FPS Deathloop (2021). V roce 2010 studio odkoupila společnost ZeniMax Media, která se později stala součástí Xbox Game Studios.
Vývojáři z Arkane Studios momentálně připravují akční adventuru s prvky FPS Redfall, kde budou hráči bojovat proti krvelačným upírům.
Americké studio Bethesda Game Studios bylo založeno v roce 2001. Původně šlo o vývojářské oddělení společnosti Bethesda Softworks, která se v současnosti specializuje zejména na publikování her. Ředitelem studia je Ashley Cheng a výkonným producentem zase Todd Howard. Oba se významně podíleli na tvorbě těch nejpopulárnějších značek z portfolia Bethesda Game Studios – série fantasy akčních RPG The Elder Scrolls a postapokalyptických RPG Fallout (od roku 2008). Bethesda Game Studios bylo od svého vzniku součástí společnosti ZeniMax Media, kterou později odkoupil Microsoft.
Očekávanými tituly z dílen Bethesda Game Studios jsou momentálně sci-fi RPG Starfield a pokračování jedné z nejúspěšnějších RPG sérií, The Elder Scrolls VI. V plánu je také vývoj Falloutu 5, podle Todda Howarda si na něj však ještě počkáme.
Zakladatelem a zároveň ředitelem kanadského studia Compulsion Games je bývalý vývojář z Arkane Studios, Guillaume Provost. Studio bylo založeno v roce 2009 a o čtyři roky později vydalo svůj debut v podobě noir puzzle plošinovky Contrast. Druhým a zatím posledním dílem Compulsion Games je survival horor We Happy Few (2018), který hráče zavedl do alternativní historie. Od roku 2018 je studio součástí divize Xbox Game Studios.
Koncem roku 2021 portál Windows Central informoval o tom, že tvůrci We Happy Few momentálně pracují na temném fantasy titulu. Singleplayerová akční hra zatím nese název „Midnight“ a má být inspirována jihem USA, tzv. Deep South.
Americké studio Double Fine Productions založila v roce 2000 kapacita videoherního designu, Tim Schafer. Zkušenosti sbíral také v LucasArts, vývojářské a distributorské společnosti založené samotným Georgem Lucasem. Schaferův rukopis naleznete v těch nejznámějších hrách od Double Fine Productions: Psychonauts, Broken Ages, Brutal Legend a mnoha dalších. Double Fine je součástí Xbox Game Studios od roku 2019.
Další projekt od Double Fine je momentálně zahalen rouškou tajemství. Víme jen to, že by nemělo jít o pokračování žádné ze stávajících značek studia. Podle Tima Schafera se studio momentálně snaží přicházet s novými nápady na originální herní značky.
Americké studio id Software bylo založeno v roce 1991 a v současnosti v jeho čele stojí Marty Stratton a Robert Duffy. Wolfenstein 3D (1992), Doom (1993) i Quake (1996) z dílny studia id Software formovaly žánr FPS a série Wolfenstein i Doom se dosud těší obrovské popularitě díky svým rebootovaným podobám využívajícím naplno schopnosti současných herních strojů. V roce 2009 studio odkoupila společnost ZeniMax Media, která se později stala součástí Xbox Game Studios.
O dalších tvůrčích plánech studia id Software zatím nemáme informace. Na internetu se však objevily spekulace, že by tvůrci mohli pracovat na novém díle série Quake.
Americké studio InXile Entertainment založil v roce 2002 videoherní programátor, producent a designér Brian Fargo, který dosud působí jako jeho CEO. Mezi nejznámější tituly z dílny InXile Entertainment patří akční fantasy RPG The Bard's Tale (2004) a dvě pokračování post-apokalyptického sci-fi RPG Wasteland, Wasteland 2 (2014) a Wasteland 3 (2020). Úspěšným titulem studia byl i duchovní nástupce RPG Planescape: Torment (1999) s názvem Torment: Tides of Numenera (2017). InXile Entertainment bylo v roce 2018 odkoupeno společností Microsoft a stalo se součástí Xbox Game Studios.
Vývojáři se momentálně soustřeďují na podporu Wasteland 3 (2020) a hlasem ovládaného RPG The Bard's Tale: Warlocks of Largefearn (2021) pro hlasové smart asistenty Amazon Alexa a Google Assistant. Studio rozjelo i vývoj dalšího projektu a podle zatím neověřených informací by mělo jít o steampunkové RPG z pohledu první osoby pod kódovým označením Project Cobalt.
MachineGames je švédské studio fungující od roku 2009 vedené Larsem Johanssonem a Jimem Kjellinem. Jeho nejznámějšími výtvory jsou akční FPS Wolfenstein: The New Order (2014), díky kterému série Wolfenstein popadla druhý dech, Wolfenstein: The Old Blood (2015), Wolfenstein II: The New Colossus (2017), Wolfenstein: Youngblood (2019). MachineGames je od roku 2010 součástí společnosti ZeniMax Media, kterou později odkoupil Microsoft.
Vývojáři z MachineGames spojili síly s Toddem Howardem z Bethesda Game Studios a v tuto chvíli pracují na hře inspirované známým filmovým archeologem a dobrodruhem Indiana Jonesem. Je vysoce pravděpodobné, že studio se bude v budoucnu podílet i na Wolfensteinu III, o kterém se divoce spekuluje, ale zatím nebyl oficiálně potvrzen.
Švédské studio Mojang Studios založil v roce 2009 herní designér a programátor Markus Persson a v současnosti jej vede Jonas Mårtensson (CEO) a Helen Chiang (ředitelka studia). Vývojáři z Mojang Studios se podepsali pod populární sandbox Minecraft (2011), který sdílí univerzum z dungeon crawlerem Minecraft Dungeons (2020) od téhož studia. Mojang Studios od roku 2014 vlastní Microsoft, konkrétně jeho herní divize Xbox Game Studios.
V současnosti tvůrce zaměstnává hlavně Minecraft, který pravidelně obohacují dodatečným obsahem. O novém projektu zatím informace nemáme.
Ninja Theory bylo založeno v roce 2000 v britském Cambridgi a za jeho vznikem stojí Tameem Antoniades, Nina Kristensen a Mike Ball, kteří v něm spolu s Jezem Sanem zastávají vedoucí pozice. Do výkladní skříně Ninja Theory patří populární akční adventury Heavenly Sword (2007), Enslaved: Odyssey to the West (2010) a zejména DmC: Devil May Cry (2013) nebo cenami ověnčené Hellblade: Senua's Sacrifice (2017) s psychicky narušenou keltskou bojovnicí v hlavní roli. Ninja Theory je od roku 2018 součástí Xbox Game Studios.
Projekty z dílny Ninja Theory, na které se můžeme těšit, jsou Senua's Saga: Hellblade 2 a experimentální hororový titul Project Mara zaměřený na utrpení způsobené psychickými problémy.
Americké studio Obsidian Entertainment založil v roce 2003 Feargus Urquhart (CEO), Chris Avellone a další bývalí zaměstnanci studia Black Isle (pracovalo na Falloutu 1 a 2, Baldur's Gate). Nejznámějšími tituly od Obsidian Entertainment jsou akční RPG Fallout: New Vegas (2010), RPG z populárního animovaného universa South Park: Stick of Truth (2014), RPG Pillars of Eternity (2015), RPG The Outer Worlds (2019) i survival Grounded (v předběžném přístupu od 2020). Obsidian Entertainment patří do divize Xbox Game Studios od roku 2018.
Kromě updatování survivalu Grounded a prací na pokračování oceňovaného The Outer Worlds, tvůrci z Obsidian Entertainment vyvíjejí fantasy RPG Avowed.
Britské studio Playground Games začalo psát svoji historii v roce 2010, kdy jej založil Trevor Williams. Tvůrci z Playground Games se podepsali pod všechny díly v závodní sérii Forza Horizon (patří pod závodní franšízu Forza), ze které Forza Horizon 4 a Forza Horizon 5 plně čerpají ze schopností Xbox Series X/S. Playground Games je součástí Microsoft Studios od roku 2018.
Očekávaným titulem od Playground Games je čtvrté pokračování série akčních RPG Fable.
Britské studio Rare bylo založeno již v roce 1985 bratry Stamperovými a v současnosti je vedoucím studia Craig Duncan. Během své dlouhé historie se Rare podílelo na vývoji některých titulů ze známých sérií Donkey Kong, Banjo Kazooie, Conker či Battletoads. Hráčská veřejnost však podpis studia najde také pod poctou filmovému agentovi Bondovi v GoldenEye 007 (1997), FPS Perfect Dark (2000) i populárním online pirátském dobrodružstvím Sea of Thieves (2018). Studio je od roku 2002 součástí Microsoftu.
Tvůrci z Rare se momentálně soustřeďují na updatování Sea of Thieves, ale zároveň pracují na explorativní akční adventuře Everwild.
Roundhouse Studios tvoří hlavě bývalí zaměstnanci studia Human Head, které v roce 2019 definitivně zavřelo své brány po 22 letech fungování. Kreativním režisérem v Roundhouse Studios se stal spoluzakladatel Human Head, Chris Rhinehart. Roundhouse Studios je ještě velmi mladým projektem, jehožtvůrci se ještě pod hlavičkou Human Head podíleli na tvorbě akční adventury Rune (2000) a Rune 2 (2019) i FPS Prey (původní verze z roku 2006). Roundhouse Studios bylo od roku 2020 součástí společnosti Zenimax, kterou později odkoupil Microsoft.
O budoucích projektech studia nemáme momentálně žádné informace.
Japonské herní studio Tango Gameworks založil v roce 2010 režisér a producent populární hororové série Resident Evil, Shinji Mikami, který je dodnes jeho výkonným producentem. Studio se proslavilo tvorbou survival hororů The Evil Within (2014) a The Evil Within 2 (2017), jeho nejčerstvějším titulem je akční adventura Ghostwire: Tokyo (2022). Tango Gameworks bylo od svého vzniku součástí společnosti ZeniMax, kterou později odkoupil Microsoft.
Tvůrci z Tango Gameworks momentálně pracují na další hře, bližší informace o ní však nemáme. Víme jen to, že se vývojáři i jejím prostřednictvím snaží zbavit nálepky autorů hororovek. Zakladatel studia, Shinji Mikami tvrdí, že jejich další hra bude dokonce naprostým opakem hororu. Nový projekt vzniká pod taktovkou Johna Johanase, režíséra The Evil Within 2.
Kanadské studio The Coalition vzniklo v roce 2010 a momentálně je jeho šéfem Mike Crump. Studio mělo původně pod záštitou Microsoftu pracovat na další velké značce pro PC a konzole Xbox, která by se úspěchem vyrovnala Halo. Když však Microsoft od Epic Games odkoupil práva na značku Gears of War, The Coalition začalo vyvíjet hry z této série stříleček. Vznikly tak nejznámější počiny studia – Gears of War 4 (2016), Gears 5 (2020) i strategický spin-off značky v podobě Gears Tactics (2020). The Coalition je od začátku své existence součástí Xbox Game Studios.
Už nějakou dobu se spekuluje, že studio pracuje na nové, neznámé značce. Tuto informaci potvrdil i insider vystupující pod přezdívkou Rand al Thor 19 a dodal, že původním účelem značky bylo zacvičení vývojářů na Unreal Engine 5, ale z projektu se nakonec rozhodli udělat plnohodnotnou hru. Vydání tohoto neznámého titulu je naplánováno na rok 2023 a v následujících dvou letech by ho podle Rand al Thora 19 mělo následovat Gears 6.
V čele amerického studia The Initiative stojí jeho zakladatel Darrell Gallagher, který původně působil ve studiu Crystal Dynamics (mimo jiné měl pod palcem vývoj her v sérii rebootů Tomb Raider), Rockstar i THQ. The Initiative funguje teprve od roku 2018 a zatím pracuje na svém prvním projektu – rebootu střílečky Perfect Dark. The Initiative je od svého vzniku součástí divize Xbox Game Studios.
Jediným projektem studia je momentálně reboot Perfect Dark, na kterém spolupracuje s Crystal Dynamics.
Americké studio Turn 10 vzniklo v roce 2001 za účelem vývoje závodních her, které měly konkurovat sérii Gran Turismo od PlayStationu. Vedoucím studia je do dnešních dnů jeho zakladatel Dan Greenawalt, který se jako designér a později kreativní režisér podílel na tvorbě virtuálních okruhových závodů Forza Motorsport, jehož zatím poslední díl s názvem Forza Motorsport 7 vyšel v roce 2017. Studio Turn 10 je od svého založení součástí Xbox Game Studios.
V tuto chvíli vývojáři pracují na další Forza Motorsport s neoficiálním označením „8“, která by měla vyjít výhradně na PC a Xbox Series X/S.
Americké studio Undead Labs bylo založeno v roce 2009 Jeffem Strainem, který již od prvních dnů stanovil jasné zaměření studia na vývoj her se zombie tématikou. Nejznámější (a zatím také jedinou) značkou studia je State of Decay kombinující prvky stealth akčních adventur a survival hororu, která je zaměřena na přežití v zombie apokalypsou zmítaném světě. Undead Labs je od roku 2018 součástí Xbox Game Studios.
V dílně studia Undead Labs teď vzniká třetí pokračování State of Decay.
Studio World's Edge vzniklo v roce 2019 pod vedením Shannon Loftis, která se v minulosti podílela na tvorbě značek Fable, Project Gotham Racing nebo Banjo Kazooie Nuts and Bolts. Studio World's Edge bylo založeno Microsoftem za účelem dohlížení na správný vývoj RTS série Age of Empires. World's Edge mělo například pod palcem práce na Age of Empires 3: Definitive Edition (2020) či Age of Empires 4 (2021).
Zatím nevíme, na čem World's Edge pracují nyní, ale v budoucnu lze určitě očekávat více Age of Empires her pod jejich vedením.
Xbox Games Studios Publishing hry netvoří, ale dohlíží na to, aby se jejich vývoj ubíral tím správným směrem a některé z nich také publikuje. Název Xbox Games Studios Publishing je tak spojován například s leteckým simulátorem Microsoft Flight Simulator (2020), příběhovou adventurou Tell Me Why (2020) a metroidvania plošinovkami Ori and the Blind Forest (2015) či Ori and the Will of the Wisps (2020).
Tvůrce z Xbox Games Studios Publishing v této chvíli nejvíce zaměstnávají updaty pro Microsoft Flight Simulator.
ZeniMax Online vzniklo v roce 2007 jako dceřiná společnost ZeniMax Media. Prezidentem studia je Matt Firor (kromě jiného producent Dark Age of Camelot), který také přiložil ruku k dílu při tvorbě populárního MMORPG The Elder Scrolls Online (2014). ZeniMax Media, a tedy i ZeniMax Online se v roce 2021 stalo součástí Xbox Game Studios.
The Elder Scrolls Online je pro ZeniMax Online největší prioritou, do kterého přidávají čerstvý obsah.
• Zdroje: 343 Industries, Alpha Dog Games, Arkane Studios, Bethesda Game Studios, Compulsion Games, Double Fine Productions, id Software, InXile Entertainment, MachineGames, Mojang Studios, Ninja Theory, Obsidian Entertainment, Playground Games, Rare, Tango Gameworks, The Coalition, The Initiative, Turn 10 Studios, Undead Labs, World's Edge, Xbox Games Studios, ZeniMax Online