• Autor: Filip Němec
Před týdnem Microsoft představil výkon Xboxu Series X, zatímco dnes došlo k oznámení kompletní hardware specifikace. Zároveň byli přímo do Microsoftu pozváni odborníci na technické aspekty her i konzolí z Digital Foundry a ti nový Xbox rozebrali do posledního šroubku. V tomto článku najdete to nejzajímavější, co z jejich testování vyplynulo: jak moc je skutečně Xbox Series X výkonný, jak rychlé je načítání her s novým SSD diskem, jak funguje Raytracing a mnoho dalšího.
Jedna z hlavních otázek, kterou si v Digital Foundry (publikoval magazín Eurogamer) položili, zněla: „jak moc je Xbox Series X výkonný“. Stručná odpověď: hodně! Procesor (CPU) tvoří 8 jader na Zen 2 architektuře s taktem 3,78 GHz, zatímco GPU obsahuje 52 jader s taktem 1,825 GHz a celkovým výkonem 12.155 teraflops. Digital Foundry přitom zmiňuje, že Series X nabízí mnoho nečekaných vlastností, například možnost pro vývojáře manuálně vybírat, jaká jádra zrovna poběží a na jakém taktu, stejně jako třeba výrobní perličky, jako je třeba nečekaně malá velikost procesoru, čítající pouze 360 mm2. Kompletní hardware specifikace a srovnání s konzolemi Xbox One X a S najdete níže.
Digital Foundry ve své analýze neskrývá nadšení nad téměř bestiálním výkonem konzole, která prý dovolí vývojářům vytvářet naprosto nové a doposud nemožné věci. Zmíněná funkce do jisté míry si konfigurovat hardware pak umožní nejen z počátku využít vývojářům kompletní výkon konzole, ale po čase by měli být tvůrci stále schopnosti posouvat grafickou i technickou stránku her právě pokročilou optimalizací. Možnosti Series X předvedli přímo v Microsoftu zástupci studia The Coalition (série Gears), kteří prý vytvořili Xbox Series X verzi Gears 5 během 14 dní. Pokud vlastníte Xbox One nebo PC verzi této hry, update na Xbox Series X verzi by měl být dostupný zdarma.
Xbox Series X | Xbox One X | Xbox One S | |
---|---|---|---|
CPU | 8x Zen 2 Cores at 3.8GHz (3.6GHz with SMT) | 8x Custom Jaguar Cores at 2.13GHz | 8x Custom Jaguar Cores at 1.75GHz |
GPU | 12.155 TFLOPs, 52 CUs at 1.825GHz, Custom RDNA 2 | 6 TFLOPs, 40 CUs at 1.172GHz, Custom GCN + Polaris Features | 1.4 TFLOPS, 12 CUs at 914MHz, Custom GCN GPU |
Die Size | 360.45mm2 | 366.94mm2 | 227.1mm2 |
Process | TSMC 7nm Enhanced | TSMC 16nmFF+ | TSMC 16nmFF |
Memory | 16GB GDDR6 w/ 320b bus | 12GB GDDR5 | 8GB DDR3, 32MB ESRAM |
Memory Bandwidth | 10GB at 560GB/s, 6GB at 336GB/s | 326GB/s | 68GB/s, ESRAM at 219GB/s |
Internal Storage | 1TB Custom NVMe SSD | 1TB HDD | 1TB HDD |
IO Throughput | 2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed) | 120MB/s | 120MB/s |
Expandable Storage | 1TB Expansion Card | - | - |
External Storage | USB 3.2 HDD Support | USB 3.2 HDD Support | USB 3.2 HDD Support |
Optical Drive | 4K UHD Blu-ray Drive | 4K UHD Blu-ray Drive | 4K UHD Blu-ray Drive |
Performance Target | 4K at 60fps - up to 120fps | 4K at 30fps - up to 60fps | 1080p at 30fps up to 60fps |
Co však Digital Foundry hodnotí jako největší posun, je Raytracing akcelerovaný na hardware úrovni, což bylo něco, čemu veřejnost dříve příliš nevěřila. Protože se o RTX stará této funkci dedikovaný hardware a nezatěžuje tedy ostatní komponenty, může v takový okamžik Xbox Series X dosáhnout až výkonu představující 25 teraflops. Konzole má jít v tomto směru až tak daleko, že má předčit současný PC standard a nabídnout vývojářům více výkonu i flexibility. „Xbox Series X umožňuje nejambicióznější a nejúdernější implementaci Raytracingu a dělá to v reálném čase,“ píše Digital Foundry prostřednicím magazínu Eurogamer.
Pochvaly se dočkali také inženýři v Redmondu za velmi efektivní design a zpracování. Zatímco velikost procesoru je zhruba stejná jako v případě Xboxu One X, výkon konzole je dvakrát takový a hustota tranzistorů je rovněž dvojnásobná. Pochvalu si vysloužila také práce s pamětí, která je rozdělena na dvě části a konzole, respektive vývojáři, tak mohou používat 10 GB GDDR6 RAM s přenosovou rychlostí 560 GB/s a 6 GB GDDR6 RAM s rychlostí 336 GB/s jak potřebují (celkem tedy Xbox Series X nabízí 16 GB GDDR6 RAM). Zároveň jsme se dozvěděli, že na Xboxu Series X se začalo pracovat už v roce 2016, tedy už rok předtím, než byly vůbec dokončeny práce na Xboxu One X. Podle názoru Digital Foundry tak jde o silně propracovaný systém, který je přátelský zejména k vývojářům. Už tehdy prý měli v Microsoftu na „seznamu přání“ i podporu Raytracingu, ale také potřebu přistoupit jinak k úložišti dat, což je dalším milníkem pro konzole Xbox. Ty se totiž přesouvají od pevných disků k SSD.
Rozbor konzole potvrdil, že SSD paměť je z řady NVMe a půjde tedy o disk postavený na jedné z nejnovějších technologií nabízející velmi vysokou rychlost přenosu dat. Microsoft tuto přednost prezentoval na hře State of Decay 2, jejíž rozsáhlý otevřený svět je rozhodně dobrým benchmarkem. Je třeba zdůraznit, že nahrávací obrazovky jsme se dočkali, nedošlo tedy, minimálně v tomto případě, ke kompletnímu eliminování hraní zdržujících loadingů, jak je mnohými prorokováno, byť u některých žánrů by k tomu skutečně mohlo dojít. Nicméně rozdíl u úvodního načítání mezi State of Decay 2 na Xboxu One X a Series X je podle videa zhruba 40 vteřin, což je podstatný rozdíl.
Sluší se dodat, že jde zaprvé o jeden příklad a nelze tak na jeho základě zobecnit efekt na jiných hrách, zadruhé jde také o titul určený pro současnou generaci. Novější tituly budou mít více detailů a spolu s tím poroste i délka nahrávání. Na druhou stranu je pravda, že díky lepší optimalizaci může být loading ve výsledku ještě kratší.
Xbox Series X – Loading Times Tech Demo
Rychlejšího načítání dosahuje Xbox Series X nejen díky většímu výkonu, ale také architektuře Velocity. Ta umožňuje konzoli okamžitě alokovat až 100 GB dat hry (která by se jinak musela postupně načítat z disku) a razantně tím snížit nahrávací časy.
Kapacita SSD disku je dle oznámených parametrů 1 TB, což je na poměry SSD pamětí solidní číslo, na druhou stranu vzhledem k velikosti dnešních her s otevřenými světy (Red Dead Redemption 2 Xbox One verze zabírá 107 GB) lze předpokládat, že nám základní kapacita může brzy dojít. Pokud se tak ale stane, budeme si moci rozšířit úložiště o externí disk, což nás přivádí k vyřešení záhady kolem tajemného placatého portu na zadní straně konzole, kterému byla chybně přisuzována funkce vstupu pro diagnostické zařízení vývojářů. Ve skutečnosti jde o port určený pro externí SSD disk, jež bude vyrábět společnost Seagate. Disk bude prostřednictvím PCI Express 4.0 sběrnice bude propojen přímo s procesorem, takže by nemělo dojít k žádnému (negativnímu) vlivu na výkon konzole.
S možnostmi SSD disku souvisí také již dříve prezentovaná funkce Quick Resume, umožňující přepínat mezi několika spuštěnými hrami nebo se okamžitě vrátit do hry po probuzení konzole z úsporného režimu. To umí jak Xbox One, tak i PS4 pouze s jednou hrou, přičemž Xbox Series X by toto měl umožnit s minimálně třemi hrami. Digital Foundry si to vyzkoušeli na hrách Forza Motorsport 7 běžící v 4K a 60 fps, State of Decay 2, Hellblade a The Cave. Přepnutí mezi jednotlivými tituly prý trvalo 6,5 sekundy, což je rozhodně úctyhodný výsledek, na jehož vizuální prezentaci se můžete podívat níže.
Xbox Series X - Quick Resume Tech Demo
Funkce Quick Resume je rovněž možná díky rychlému SSD disku a technologii Velocity.
Microsoft staví marketing Xboxu Series X také na zpětné kompatibilitě. Dočkali jsme se tak potvrzení, že nový Xbox bude podporovat hry z původního Xboxu, Xboxu 360 a také Xboxu One, stále však nevíme, jestli půjde o vybrané tituly či kompletní podporu. Zde nejspíše Microsoft podobně jako Sony stále vyčkává, jestli dokáže nabídnout skutečně všechny hry z předchozích konzolí. Digital Foundry však zjistilo alespoň to, že o spuštění těchto her se nebude starat emulátor, ale přímo hardware konzole, čímž by se měly eliminovat zejména technické problémy s propady snímkování či špatným rozlišením.
Podle Digital Foundry je však zpětná kompatibilita ve skutečnosti ještě lepší, než se předpokládalo. Viděli například Gears of War Ultimate Edition ve dvojnásobném rozlišení, tedy z 1080p udělal Xbox Series X nativních (tedy reálných, ne pouze uměle dopočítaných) 4K. To vše pak má být zaměřeno na to, aby vývojáři měli s tím vším co nejméně práce, o vše se má postarat tzv. Heutchy metoda, která dokáže udělat 4K rozlišení i ze 720p (HD ready).
S tím souvisí rovněž automatická podpora HDR pro všechny zpětně kompatibilní hry, tedy i pro takové tituly, které při svém vydání technologii HDR nepodporovaly. Opět má vše řešit Xbox samotný a to díky umělé inteligenci, jejíž práce je dle Digital Foundry na skvělé úrovni.
Microsoft pak prostřednictvím svých oficiálních stránek představil také nový ovladač. Ten se dle předpokladů rovněž dočkal mnoha vylepšení, byť oproti novinkám, které chystá PlayStation (haptická odezva a adaptivní triggery), působí změny méně důležitě. Většinu z nich lze popsat jako drobné designové finesy týkající se zejména lepších materiálů a drobně upravené ergonomie. Triggery na spodní straně mají více zahnutý tvar a jiný povrch, stejně jako třeba D-pad, který byl vyvinut jako hybrid mezi jeho tradičním provedením a výměnným tlačítkem Xbox One Elite ovladače.
Nejzajímavěji asi působí technologie zvaná Dynamic Latency Input (DLI), díky které bude ovladač odesílat data častěji, čímž by se mělo snížit zpoždění mezi zmáčknutím tlačítka a následnou akcí ve hře. Microsoft současně pracuje také na vylepšení odezvy mezi konzolí samotnou a televizí, u nové generace konzole Xbox bychom se tak měli dočkat snížení celkové odezvy, což ocení zejména hráči akčních stříleček, závodních her či online titulů. Na ovladači pak také nově nalezneme Share tlačítko, jehož úloha bude pravděpodobně stejná jako v případě DualShocku, současný Xbox ovladač totiž típání screenshotů a záznam videa neumožňuje příliš komfortně.
Xboxu Series X bychom se měli dočkat koncem letošního roku, Microsoft zatím nezmínil, že by v souvislosti s koronavirem mělo dojít k odložení vydání či alespoň ohrožení plánovaného termínu.
• Zdroje: Eurogamer.net, news.xbox.com