Vyberte prvek na stránce, kterého se chyba týká
Aktuální rychlost doručení Alza prodejny Alzaboxy AlzaExpres Nejvýhodnější doručení domů Partnerská odběrná místa Česká pošta
dnes nebo zítra dnes nebo zítra 1-2 dny 1-3 dny 1-3 dny 1-3 dny
Black Friday je zpět a s ním až 80% slevy! Nepropásněte ideální čas na nákup, nyní navíc s dopravou zdarma a splátkami bez navýšení!

Mutant Year Zero: Road to Eden (RECENZE) – Ušmudlané dobrodružství s mutanty

Zobrazit katalog

Recenze

Aktualizováno

Když jsem poprvé spatřil herní záběry z Mutant Year Zero: Road to Eden, mé srdce zaplesalo, protože jsem si ihned vzpomněl na kultovní sérii XCOM, jejíž poslední díl ve mně zanechal velmi pozitivní dojmy. Datum vydání nového postapokalyptického titulu od vývojářského studia The Bearded Ladies jsem proto bedlivě sledoval. Nyní vám přináším recenzi, ve které nastíním své pocity z tohoto očekávaného kousku.

Recenze (PC) • Dojmy z hraní (PC) • Novinky •


• Žánr: Tahové RPG • Vývojář: Bearded Ladies • Vydavatel: Funcom • Platformy a Datum vydání: PC, PS4 a Xbox One (4. prosince 2018) • Homepage: www.mutantyearzero.com


Části článku:


Obsah recenze Mutant Year Zero: Road to Eden (PC)

  1. Příběh Mutant Year Zero: Road to Eden nás vezme na výpravu po postapokalyptickém světě
  2. Co mutant, to unikát?
  3. Skrz zdi střílející nepřátelé tu nejsou ničím vyjimečným
  4. Mutant Year Zero: Road to Eden novodobým nástupcem XCOM zřejmě nebude
  5. Recenze Mutant Year Zero: Road to Eden: závěrečné hodnocení
  6. HW nároky pro Mutant Year Zero: Road to Eden PC

Příběh Mutant Year Zero: Road to Eden nás vezme na výpravu po postapokalyptickém světě

• Recenze: 4. 12. 2018 • Autor:Ondřej Zeman

Některé predikce budoucnosti Země nevypadají nijak zvlášť růžově. V Mutant Year Zero: Road to Eden je vám představena alternativní verze našeho světa, který si podobně jako ve Fallout 76 měl možnost projít válkou hlavních mocností. Ty ve finální etapě celého konfliktu sáhly po rudém tlačítku a vypustily do prostoru jaderné hlavice, s jejichž pomocí změnili budoucnost všech obyvatel planety. Jadernou válku a události, jež po ní následovaly, se nakonec povedlo přežít jen malému množství živáčků, kteří se uchýlili do svatyně klidu a míru pojmenované jejími zakladateli prostým názvem ARK, kde spolu nyní vedle sebe žijí různé druhy mutantů. Prakticky se jedná o poslední kultivované místo, jehož obyvatelé netouží po ničem jiném, než aby mohli existovat bez nutnosti násilí.

Mutant Year Zero: Road to Eden; screenshot: duo

Mutant Year Zero: Road to Eden

Jednoho temného dne se však pokazí čerpadlo vody a dvěma bizarně vypadajícím průzkumníkům Borminovi a Duxovi je starším vůdcem Arku přikázáno, aby se vydali hledat součástky nutné pro jeho opravu. Jelikož se jedná o skutečně dobré hochy, přímý rozkaz neodmítnou a ihned se vydají mimo zdi dobře chráněné pevnosti, do útrob postapokalyptického světa. Tam po několika hodinách putování naleznou tajemný deník ukrývající podrobnou zmínku o legendární oblasti Eden, která poskytne všem lidem dobré vůle útočiště. Třebaže tato pohádka pro dva lovce ve středních letech nezní moc lákavě, nakonec se spolu s mladičkou, možná až příliš lidsky vypadající mutantkou Selmou k tajuplnému místu vydají, čímž začíná jejich velkolepé dobrodružství.

Mutant Year Zero: Road to Eden – bitva o vrtulník (vlastní gameplay)

Mutant Year Zero: Road to Eden před vás postaví svět plný různých výzev.

Primární dějová linie Mutant Year Zero: Road to Eden je vyprávěna polopatě. Tvůrci zde kašlou na spektrum voleb či propracované příběhy jednotlivých charakterů, jež by museli prezentovat skrze vedlejší úkoly. Namísto toho vše vsází na stabilní dialogy členů party, kteří spolu v průběhu putování diskutují a rozebírají aktuálně prozkoumávané lokace nebo právě nalezený útržek papíru. Pokud se o tomto vesmíru budete chtít dozvědět víc, budete si muset objevené písemnosti hlídat a pročítat, protože budou jedním ze zásadních zdrojů informaci objasňujících osud celého světa. Za sebe musím říct, že se mi kampaň vcelku líbila, uvítal bych však větší spektrum alternativních možností.

Herní svět, po kterém budete v rámci příběhu putovat, je v Mutant Year Zero: Road to Eden rozdělen do řady menších lokací nabízejících vždy trošku jiný zážitek. Podívat se na svých cestách budete moci do smrtí páchnoucích tunelů, útrob opuštěných loveckých chatek nebo mezi členy apokalyptického kultu obývajícího ruiny bombami narušených budov, které drží pohromadě snad jen díky silné vůli místních věřících. Přestože nebyla žádná z map nějak zvlášť rozsáhlá, byl jsem si mezi nimi nakonec schopen najít díky jejich kvalitnímu designu svého oblíbence, jehož jsem si řádně uložil do paměti. K srdci mi při průchodu hrou nejvíce přirostla potemnělá železniční stanice plná splašených robotů, pokoušejících se udržet zákon v místech, kterými už léta neprošla ani noha.

Mutant Year Zero: Road to Eden; gameplay: les Mutant Year Zero: Road to Eden; gameplay: vlak Mutant Year Zero: Road to Eden; gameplay: eliminace

Obrázek 1: Procházka lesem na vás v Mutant Year Zero: Road to Eden udělá dojem. Obrázek 2: Na každém kroku máte možnost vidět pozůstatky po padlém lidstvu. Obrázek 3: Slabší protivníci tu toho moc nevydrží. 

Co mutant, to unikát?

V úvodní fázi kampaně budete disponovat jen dvěma mutanty s unikátním stromem mutací, po jehož spatření si jistě položíte otázku, zda je to všechno. Pokud jste se těšili na propracovaný vývoj hrdiny, musím vás zklamat. To, co uvidíte u startovní dvojice, je víceméně všechno, co vám Mutant Year Zero: Road to Eden v rámci rozvoje nabídne. Ačkoli budete časem nacházet další přeživší příšerky, po jejich zařazení party velmi rychle zjistíte, že většina z nich zřejmě spadla do stejného či velmi podobného radioaktního odpadu, protože se od sebe po stránce schopností až tak zásadně neliší. Upřímně moc nechápu, proč si vývojáři s tímto aspektem více nepohráli, když reálně představuje jeden ze základních pilířů jejich díla.

Mutant Year Zero: Road to Eden; gameplay: vývojový strom Mutant Year Zero: Road to Eden; gameplay: vývojový strom Mutant Year Zero: Road to Eden; gameplay: vývojový strom

Obrázek 1: Liščí mutantka Farrow je hodně podobná Duxovi, kterého máte od začátku. Obrázek 2: Sám Dux je zaměřen na odstřelování. Obrázek 3: Málo poznamenaný Magnus se od předchozí dvojice dosti liší, některé jeho schopnosti však mají jak Dux, tak i Farrow. 

Škála schopností, s nimiž jednotliví zmutovaní členové party operují, nabízí různé typy pasivních i aktivních dovedností, v jejichž spektru naleznete třeba mutaci dodávající vaší postavě neviditelnost, křídla, lepší mušku, vyšší zdraví nebo možnost požírat mrtvé protivníky. Poslední zmíněný perk se vám bude hodit především v momentech, kdy se utkáte se skupinou disponující lékařským robotem, jemuž padlého spolubojovníka doslova sežerete pod rukama. Chudší vývojový strom se vývojáři hráčům snaží vynahradit obstojným arzenálem tvořeným puškami, brokovnicemi, energetickými zbraněmi, samopaly, kušemi a pistolemi. Je trošku škoda, že v aktuálním seznamu nenalezneme ani jeden kontaktní nástroj, jenž by uspokojil fanoušky katan, kladiv a jiných podobně laděných hraček.

Elementární paleta nepřátel, s nimiž se budete muset za pomoci svých schopností a zbraní vypořádat, je na poměry žánru relativně pestrá, přestože je tvořena primárně radiací přetvořenými humanoidními stvůrami a roboty, kteří se rozhodli kráčet svou vlastní cestou. Hodně drsnými protivníky jsou třeba oponenti se schopností přivolávat na bojiště další jednotky za pomoci komunikačního zařízení či magického rohu, jenž nosí na zádech. Pokud dáte těmto nepřátelům větší prostor nebo je budete zcela ignorovat, velmi ošklivě se vám to vymstí, protože své kámoše na stejné úrovni nepovolají na bitevní pole jen jednou. Jakmile padne první várka posil, ihned si pošle pro další, takže hned na začátku příštího kola se můžete těšit na skupinku tří žoldáků s plnými životy a elánem, který z vašich postav v průběhu předchozích tahů už vyprchal.

Mutant Year Zero: Road to Eden – kostel (vlastní gameplay)

Některé bitvy vám v Mutant Year Zero: Road to Eden dají zabrat, protože vás nepřátelé převyšují nejen počtem, ale také výbavou a úrovní.

Soubojový systém tu naštěstí funguje na stejném principu jako v XCOM 2. Před začátkem boje je tudíž vždy dobré obsadit co nejvýhodnější pozice s dobrým krytím a až poté jej odstartovat. Samotný střet zde započne skupina, která protivníka spatří jako první. Do okamžiku, než dohrají všichni její členové, má oponent smůlu. Hlavní odlišností Mutant Year Zero: Road to Eden je fungování schopností, jež se neresetují po kolech, nýbrž po zabití určitého počtu nepřátel, takže není hloupé si je šetřit na bosse či tužší monstra. Návrh tohoto aspektu mi sedl na míru, AI byla velmi aktivní a nikdy v průběhu bitev nedělala nesmyslné kroky či agresivní výpady, které by jí ve finále uškodily více nežli mě.

Skrz zdi střílející nepřátelé tu nejsou ničím výjimečným

V průběhu let hraní tahových her jsem si zvykl na leccos. Nízká šance na zásah či protivníci s muškou zkušeného odstřelovače jsou něčím, s čím bych se byl schopen celkem hravě smířit. Když na mě však v Mutant Year Zero oponenti pálí z úhlů, které jim reálně neumožňují na daného hrdinu vystřelit nebo vůbec zamířit, přijde mi to dosti zvláštní. Kdybych jim mohl palbu opětovat, možná bych nad tímto nedostatkem mávl rukou, ostřelované postavy však na útočníky nevidí, takže se nemají jak bránit, díky čemuž jsou během jednoho, maximálně dvou kol rozstříleni na kusy, což nepovažuji za ideální stav.

Mutant Year Zero: Road to Eden; gameplay: robot Mutant Year Zero: Road to Eden; gameplay: kontrola Mutant Year Zero: Road to Eden; gameplay: výhodná pozice

Obrázek 1: Robotičtí protivníci vám tu dokáží řádně zatopit. Obrázek 2: Někteří mutanti jsou v Mutant Year Zero: Road to Eden schopni ovládat protivníky a směřovat je proti jejich přátelům. Obrázek 3: Před soubojem je vždy nutné zaujmout dobrou pozici, která vás zvýhodní nad oponenty. 

Hodně zvláštně bylo v Mutant Year Zero: Road to Eden navrženo chování umělé inteligence mimo samotné souboje. Zatímco při bitvách jí toho mnoho vytknout nelze, když není v bojovém stavu, jedná značně tupě, ignoruje ztráty, nebo dokonce přehlíží probíhající šarvátky, jež má přímo před nosem. Celkové zpracování tohoto aspektu lze dle mého do jisté míry odůvodnit tím, že hra je postavena tak, abyste některé lokace museli absolvovat za pomoci tichého postupu. Kdyby byla AI důslednější, většinou map byste zřejmě neprošli, protože jsou jednotliví nepřátelé často rozestaveni po větších družinách, jež se málokdy rozdělují na menší skupinky. Osobně si však myslím, že tato cesta není zcela ideální, možná by bylo lepší protivníky více rozmělnit a přidat jim trochu rozumu.

Třetím nedostatkem, jenž mě při hraní Mutant Year Zero: Road to Eden dosti iritoval, byl technický stav hry, který mi minimálně po stránce optimalizace přišel značně nedořešený. Na to, že celek nevypadá nějak světoborně, vyžaduje překvapivě vysoký výkon, který zaručeně neodpovídá zpočátku prezentovaným minimálním požadavkům. Při průchodu světem se mi nejednou stalo, že počet snímků padal z šedesáti na třicet bez ohledu na to, zda jsem byl v akci, či se jen tak procházel napříč krajinou. Snad tvůrci tento aspekt v brzké době opraví, protože takto by jejich dílko rozhodně šlapat nemělo.

Mutant Year Zero: Road to Eden – tichá eliminace (vlastní gameplay)

Díky nepříliš dobře navrženému chování umělé inteligence mimo souboje dokážete v Mutant Year Zero: Road to Eden zabít klidně celou bandu bez toho, abyste spustili poplach.

Mutant Year Zero: Road to Eden novodobým nástupcem XCOM zřejmě nebude

Asi jsem měl u Mutant Year Zero: Road to Eden příliš vysoká očekávání, protože jsem nakonec dostal do rukou dílo, které mě moc nepotěšilo, přestože nebylo ve své podstatě vůbec zlé. Primárním tahounem tohoto titulu byl dozajista příběh, vykreslení jednotlivých protagonistů, design bojových zón a vyšší náročnost s relativně slušně reagující AI. Kdyby se výčet herních aspektů zastavil v tomto bodě, zřejmě by se jednalo o velmi kvalitní tahové RPG, bohužel mi byl nabídnut také nezáživný vývoj postav, špatná mimosoubojová umělá inteligence, bugy a diskutabilní optimalizace, jež pospolu ovlivnily finální hodnocení.

Mutant Year Zero: Road to Eden; screenshot: ark

Při vašich návštěvách Archy si budete moci v Mutant Year Zero: Road to Eden nakoupit vybavení, posedět v hospodě nebo vylepšit své zbraně.

Mutant Year Zero: Road to Eden je obstojné taktické RPG zacílené primárně na milovníky tahových soubojů a zajímavých postapokalyptických příběhů, jimž nabídne fungující koncept schopný zaujmout minimálně na dvě desítky hodiny. Za sebe bych jej rozhodně nedoporučil hráčům, kteří ve hrách vyhledávají kvalitně zpracovaný stealth či vývoj postav, s jehož pomocí mají pocit, že každý jejich hrdina je do jisté míry unikátní, protože zde tyto aspekty moc dobře navrženy nejsou. Osobně jsem si novinku The Bearded Ladies moc nezamiloval, takže pokud se chystáte k nákupu, řádně investici zvažte.

Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.

Recenze Mutant Year Zero: Road to Eden: závěrečné hodnocení

       Hodnocení 66 % Alza.cz
Hlavní parametry: Hratelnost
70 %
 Audiovizuální zpracování
69 %
 Znovuhratelnost
67 %
Mutant Year Zero: Road to Eden; recenze

Klady

  • Slušný příběh
  • Vyšší náročnost
  • Design úrovní
  • Vykreslení jednotlivých protagonistů

Zápory

  • Diskutabilní optimalizace
  • Chudý vývoj postav
  • Hůře zpracovaný stealth
  • AI mimo souboje hodně chybuje
Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

Mé jméno je Ondřej Zeman. Hry hraji rekreačně již od dětství. V průběhu let se z mého koníčku stal profesionální směr, kterým jsem se rozhodl kráčet. Nyní mám za sebou několik desítek herních recenzí. Holduji především strategiím, tahovým RPG a kvalitním FPS.

Mutant Year Zero: Road to Eden – Dojmy z hraní (PC)

  1. Mutant Year Zero staví na základech žánru
  2. Zmutovaný XCOM
  3. Mutace – to je, oč tu běží
  4. Mutant Year Zero má krásné, ale prázdné prostředí
  5. HW nároky pro Mutant Year Zero: Road to Eden PC

Mutant Year Zero staví na základech žánru

• Dojmy z hraní: 18. 10. 2018 • Autor: Filip Němec

Stánek Mutant Year Zero byl vůbec prvním herním svatostánkem, který jsem na letošním Gamescomu navštívil a najít ho nebylo úplně jednoduché. „Ještě před pár týdny jsme vůbec nevěděli, že na Gaemscom pojedeme. Rozhodli jsme se na poslední chvíli, vzali jsme poslední verzi hry a tak jsme tady.“ sdělil mi jeden z vývojářů, který ještě kompletoval vybavení a chystal polepy na vnější stěny stánku, aby ho bylo možné lépe identifikovat. Celá ukázka se nesla v přátelském a pohodovém duchu. Ostatně nějak tak působí i samotná hra. Tedy abych to uvedl na pravou míru, obtížnost k vám rozhodně přátelská není, ale co do herních principů je rozhodně Mutant Year Zero velmi podobné ostatním titulům v rámci tahových RPG.

„Hrál jsi XCOM? Tak to budeš v pohodě.“ sdělil mi při spuštění dema jeden z vývojářů, což poměrně hezky vystihuje hlavní tvář hry. Mutant Year Zero však není jen nějaká kopírka. Své vlastní invence má více než dostatek, základní mechaniky žánru tak slouží spíš jako majáky naděje pro všechny nováčky, i když jak už jsem naznačil, tohle není titul pro sváteční pařany. A v čem se hra odlišuje od svého XCOM inspirátora? Je to především velmi úzké propojení mezi akční a průzkumnou složkou: zatímco ve většině obdobných titulů stojí tyto dvě části odděleně, Mutant Year Zero mezi nimi přechází velmi nenuceně a samotný přechod je podle mě více než klíčovým prvkem celé hry.

Mutant Year Zero: Road to Eden; screenshot: postavy

Selma, která dokáže svou pokožku proměnit v kámen, s vepřem zkřížený humanoid Bormir mající ustavičný problém se sebeovládáním a Dux. Jeho mutaci poznáte na první pohled.

V momentě, kdy narazíte na nepřátele, se ještě nemusí nutně nic stát. Protivníci mají kolem sebe graficky znázorněné zorné pole, a pokud se v něm neobjevíte, můžete se po lokaci pohybovat zcela libovolně. Právě to je oním zásadním prvkem, kterého jsem si všiml. Rozestavení v rámci bitevního pole a zejména vůči pozici nepřátel je totiž zcela zásadním a stěžejním prvkem, který vám může celou bitvu vyhrát či prohrát. V tento moment je tak Mutant Year Zero klasickým akčním RPG, kdy v reálném čase reagujete na pohyb nepřátel a snažíte se vyhnout jejich pohledu, zároveň ale už taktizujete, z jaké pozice by bylo nejlepší zaútočit a pomyslné čtvercové pole se vám začíná rýsovat před očima.

Zmutovaný XCOM

Samotný souboj pak začne v momentě, kdy vás nepřítel spatří (to je ta horší varianta), nebo když všechny členy svého ansámblu bezpečně usadíte za objekty a sami zaútočíte. Moment překvapení je zcela zásadní. Přechod mezi průzkumem a akcí je nesmírně plynulý, což musím rozhodně pochválit. V momentě, kdy se podloží rozporcuje na úhledné bíle čtverce, už ale vše běží v zajetých kolejích. Každá z vašich postav má k dispozici dvě akce, přičemž se rozhodujete, jestli se aktuálně raději přemístíte a druhý bodík investujete do střelby na nepřítele, nebo se třeba vyléčíte a pouze uklidíte do ústraní.

Mutant Year Zero: Road to Eden; screenshot: Selma

Stejně jako základní principy, také interface nevybočuje ze zajetých kolejí tahových RPG.

Popisovat zde, jakým způsobem tahy probíhají, je v zásadě zbytečné, protože jde o klasické dilema mezi tím, jestli zaútočíte a budete riskovat, že vás v dalším kole nepřítel přečíslí a střelí z boku, anebo si raději najdete strategickou pozici pro další kola či kupříkladu podpoříte některou z dalších postav, která potřebuje vyléčit. Mutant Year Zero samozřejmě nabídne novinky i zde, ale jsou spíše menšího rázu, přestože působí velmi svěže.

Mutant Year Zero: Road to Eden; screenshot: průzkum Mutant Year Zero: Road to Eden; screenshot: souboj

Obrázek 1: Při průzkumu okolí můžete jednou postavou ovládat celou skupinku, nebo všechny postavy individuálně, což je vhodné zejména ve chvíli, kdy se přiblíží nepřátelé. Obrázek 2: V ten moment se hra přepne do taktického režimu a vaším jediným cílem je přežít a zlikvidovat všechny protivníky.

Mutace – to je, oč tu běží

Mám s tahovkami nemalé zkušenosti, ale během zhruba půlhodinové ukázky jsem zemřel hned několikrát. Mutant Year Zero nabídne tři úrovně obtížnosti a já musím přiznat, že i na tu nejnižší jsem častokrát protivníkům podlehl. Souboje jsou hodně vypjaté a nikdy nemáte vyhráno. Stačí jediná chyba, přijdete o postavu a vaše vítězná strategie se najednou rozplyne. Zcela zásadní je umět kombinovat specifické schopnosti jednotlivých postav, které jsou opravdu hodně unikátní. Nejde tak už jen o to, že jedna z postav si rozumí se sniperkou a je tak lepší ji umístit na vzdálenější vyvýšené místo.

Mutant Year Zero: Road to Eden – postapokalyptická zima (gameplay)

Redaktoři ze serveru Dualshockers dostali možnost vyzkoušet si odlišnou část hry, která se odehrává v zimě. Vidět můžete zničitelné prostředí, mutace a souboje v zasněžené krajině.

Unikátnost jednotlivých postav tkví především v jejich schopnosti mutovat v průběhu vašeho postupu hrou (i samotní autoři pravděpodobně mírně zmutovali, protože své studio pojmenovali Bearded Ladies). Zde jsem dokázal odkrýt roušku tajemství jen minimálně, ale i tak jsem mohl s každou ze svých postav vyzkoušet jednu mutaci. Dux díky svým kachním předkům například může na krátký čas vyletět do vzduchu, pokud mu tedy takovou mutaci umožníte, těžkotonážní Bormir pak dokáže kupříkladu prorazit většinu zdí, čímž snadno překvapíte nepřítele. Speciální schopnosti a odlišnost všech postav je třeba mít neustále na paměti, protože i vaši nepřátelé často disponují pěkně divokými vlastnostmi, jejichž ignorace znamená jistou smrt.

Někteří nepřátelé jsou imunní vůči specifickým útokům, jiní se zase nebojí vkročit do přední linie s tím, že jsou chráněni pomocí obraného pole, jenž generuje protivník schovaný za několika překážkami. Trošku mě zamrzelo, že i na tu nejnižší obtížnost v zásadě existuje vždy pouze jediná možnost, jak některé souboje vyhrát. Takto posíleného nepřítele zkrátka nemůžete udolat pomocí dobrých střel a neustálého krytí. Často musíte najít tu správnou a zároveň jedinou cestu, jak samotný střet vyhrát.

Mutant Year Zero: Road to Eden; screenshot: mutace Mutant Year Zero: Road to Eden; screenshot: předměty

Obrázek 1: Systém mutací tu zastupuje klasický zkušenostní strom, nový pohled na starou mechaniku je však velmi povedený. Obrázek 2: Nechybí ani další RPG prvky, jako je průběžný sběr předmětů, jimiž si můžete vylepšit svou postavu, a také hledání všudypřítomného šrotu, jehož lze využít k výrobě dalšího vybavení.

Mutant Year Zero má krásné, ale prázdné prostředí

S tím souvisí i moje další výtka. Průzkum světa Mutant Year Zero je skvělý, protože jeho vizuální zpracování zcela odpovídá mé představě o postapokalyptickém světě, kde se vinou mutace spojili různé živočišné druhy. Zde se však projevuje dříve zmíněná pochvala v samovolném přechodu mezi průzkumem a souboji. Protože hra neobsahuje lokace vyloženě uzpůsobené pro boj, častokrát jsem měl jednoduše pocit, že v souboji nemám kam jít nebo kam a za co se schovat. Ve většině tahových RPG je level design často podvolen právě hratelnosti, zde je tomu však naopak. Lokace tak vypadají velmi krásně, ale když dojde na souboj, v rámci jednoho tahu jsem často nenacházel vhodný úkryt a volil mezi ustrnutím ve volném prostoru, nebo sprintem na delší vzdálenost, čím jsem ale vyčerpal oba akční body.

Mutant Year Zero: Road to Eden; screenshot: prostředí Mutant Year Zero: Road to Eden; screenshot: grafika

Obrázek 1: Mutant Year Zero má sice krásně zpracované prostředí, ale někdy obsahuje až příliš málo objektů ke krytí. Obrázek 2: I při bližším pohledu si však lze povšimnou velmi povedeného vizuálu s množstvím pěkných detailů.

Situace se horší i s postupem bitvy, protože prostředí je z velké časti zničitelné, takže nikdy nejste úplně v bezpečí. Nechci však tuto výtku příliš vyzdvihovat nebo snad generalizovat, měl jsem k dispozici jen malou část hry a výsledek může vypadat jinak, je to však něco, čeho se trošku obávám. Stejně tak mi občas vadilo to, že hra do určité míry obsahuje stealth prvky, které ale nefungují tak, jak byste očekávali. Některé zbraně mohou mít tlumiče a nabízí se situace, kdy lze určité nepřátele zabít na jeden zásah. Přestože tomu ale předpokládané poškození napovídá, stane se tak málokdy, přičemž daný nepřítel zalarmuje své soukmenovce, kteří jsou někdy až absurdně daleko a zpočátku skvěle vymyšlená akce se tak rychle zvrtne.

Mutant Year Zero ve mně i přes pár neduhů a silnou pachuť častých porážek zanechal velmi dobrý dojem. Navíc se těším na samotný příběh, do kterého jsem mohl jen krátce nahlédnout. Vize postapokalyptického světa, v němž lidstvo zmutovalo v mluvící kachny a dvounohé vepře s náhlými návaly vzteku, působí velmi zajímavě. Autoři navíc slibují bohatý svět s vlastní mytologií. Vydání Mutant Year Zero je stále plánováno na konec roku 2018, avšak s blížící se zimou přestávám tomuto smělému termínu věřit.

Dojmy z hraní byly napsány pro PC verzi.

Mutant Year Zero: Road to Eden – Novinky

  1. (7. 7. 2018) Mutant Year Zero: Road to Eden – Dux, Bormin a Selma ukazují své přednosti
  2. (2. 4. 2018) Postapokalyptické trio v akci
  3. (4. 3. 2018) Bylo nebylo na matičce Zemi
  4. HW nároky pro Mutant Year Zero: Road to Eden PC

Mutant Year Zero: Road to Eden – Dux, Bormin a Selma ukazují své přednosti

• Novinka: 7. 7. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Mutant Year Zero: Road to Eden přišel tak trochu jako blesk z čistého nebe. Kde nic, tu nic a pak najednou prásk – jedinečná žánrová směska v atraktivním postapokalyptickém balení byla na světě. Okamžitě jsme se tedy začali těšit, až se do tohoto zajímavého světa podíváme, to ovšem může ještě nějakou dobu trvat. Autoři naštěstí novými informacemi nešetří a dlouhé čekání na plnou verzi alespoň částečně zmírňují. Nejnovější trailer pak ukazuje 3 hlavní hrdiny v akci. Podívejte se tedy, jak si na bojišti poradí Dux, Bormin a Selma. 

Příznivci tahových strategií právě musejí vískat nadšením. Mutant: Year Zero zjevně nabízí hned tři razantně odlišně herní styly. Dux zastane úlohu snipera a díky svým zmutovaným křídlům bude poskytovat střeleckou podporu ze vzduchu. Těžkotonážník Bormin zase dovede v případě potřeby probourat stěnu a překvapit tak nic netušící nepřátele. A pokud na vás nezapůsobí právě tohle, jeho ničivý granátomet by už ten správný dojem vyvolat mohl. A konečně Selma definitivně potvrdí, že je opravdu drsná holka. Oplývá totiž kamennou kůží a poškození snese skutečně hodně.

Mutant Year Zero: Road to Eden si tak zachovává auru velmi nadějného titulu, ve kterém se snoubí typicky depresivní postapokalyptická atmosféra, taktické souboje, průzkum detailních lokací a sympatický černý humor. Kdy ovšem tato hra pro PC, PS4 a Xbox One dorazí, bohužel zatím není známo.



Postapokalyptické trio v akci

• Novinka: 2. 4. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Předně si musíme říct, že plná verze Mutant Year Zero bude kombinace převážně plížení v reálném čase a strategicky orientovaných tahových soubojů. Ač nejsem zrovna fanoušek strategických her obecně, musím říct, že na mě ukázka hratelnosti udělala dojem. Může za to především povedená grafika a hlavně skvělá atmosféra apokalypsou zničeného světa, samotná hratelnost ale také vypadá nadmíru zajímavě.

Při hraní Mutant Year Zero můžete volně přepínat mezi třemi postavami – Selmou, Borminem a Duxem. Selma je na první pohled relativně obyčejná dívka, Bormin a Dux jsou ovšem mutanti na první pohled: jeden s vizáží přerostlého divočáka a druhý připomínající kačera Daffyho, který měl za sebou opravdu těžké dětství.

Video ukazuje především potyčky s různě velkými partičkami ghúlů. Správně zvolená taktika bude samozřejmě hrát velkou roli během soubojů, ale vyplatí se i myslet dopředu a své postavy strategicky rozmístit po lokaci ještě předtím, než vypukne přestřelka. Snipera je tedy vhodné umístit někam vysoko, odkud bude mít dobrý přehled a nepřátele bude odpravovat na dálku, postavu podpůrného charakteru zase upíchněte někam stranou, kde může relativně v klidu útočit ze zálohy a tak podobně.

Trochu nečekaným prvkem, který mě dosti nadchnul, je zničitelné prostředí. Najít si teplé místečko a z něj pohodlně vyhladit celé nepřátelské ležení tak reálně nebude úplně možné. Váš kryt totiž moc dlouho nevydrží a budete muset často měnit své pozice, což hře dodává na dynamičnosti. Navíc to z vizuálního hlediska vypadá i efektně.

Mutant Year Zero: Road to Eden; Gameplay: souboj, sniper

Vaši mutanti budou ovládat různé speciální schopnosti.

Mutant Year Zero – mutuji, mutuješ, mutuje

Zajímavým prvkem jsou i jednotlivé mutace, které v Mutant Year Zero vlastně představují skilly unikátní pro každou postavu. Třeba Dux je díky zmutovaným můřím křídlům schopný létat, což mu dává vyšší procentuální šanci zasáhnout nepřátele a uštědřit jim tak mnohem větší poranění. Užitečná věc, která vám ale v uzavřených prostorách bude téměř k ničemu. Nad aktivací svých mutací tak budete muset trochu přemýšlet a volit podle toho, kdy se vám budou více hodit.

Mutant Year Zero: Road to Eden se tedy profiluje jako nadějná taktická hra, která navíc oplývá působivým grafickým zpracováním a přitažlivým postapokalyptickým světem obývaným převážně mutanty a dalšími nechutnými monstry. Kdo by v takovém prostředí nechtěl žít? Máte pravdu, nejspíš nikdo. Ale s každou další zveřeněnou informací to vypadá, že pobyt v této bezútěšné vizi budoucnosti bude alespoň skvělá zábava.



Bylo nebylo na matičce Zemi

• Novinka: 4. 3. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Příběh Mutant Year Zero se odehrává na válkou zničené Zemi, kde po lidské rase už není ani památky. Extrémní změny podnebí, globální ekonomické krize, smrtelná pandemie vyústila ve zničující konflikt, při kterém byli poprvé od roku 1945 použity nukleární zbraně. Atomové hřiby rostly jako… no… houby po dešti a než by se jeden nadál, lidstvo bylo pryč. Zato se objevili mutanti.

Úvodní děj sice zní jako poměrně standardní sci-fi povídka o lidské sebedestrukci, originální motivy na sebe naštěstí nenechají dlouho čekat. Hráči totiž budou ovládat tým několika zmutovaných (anti)hrdinů. Dux je obří mluvící kačer třímající kuši, Bormin zase divočák s vážnými problémy s ovládáním vzteku a Selma… no, o té momentálně moc informací nemáme. S těmito existencemi pak budete prozkoumávat zničená města a okolní pustinu, zatímco na vás budou často útočit divoká zmutovaná zvířata. Hlavním cílem této výpravy je ale nalezení legendárního Edenu a spasení vlastních duší.

Mutant Year Zero: Road to Eden; Wallpaper: Stealth akce

Proplížit se, nebo se vrhnout do přímého střetu. Tuto otázku si v Mutant Year Zero: Road to Eden budete klást poměrně často.

Žánrově unikátní mix

Tvůrci o Mutant Year Zero mluví jako o taktické adventuře, což je možná poněkud zvláštní označení, podle výkonného producenta Ulfa Anderssona se studio Bearded Ladies snaží o hladké propojení propracovaných tahových soubojů s nelineární dějovou linií, kterou postupně odhalujete prozkoumáváním zpustošené krajiny. Připočtěte si k tomu i prvky stealth akcí, kdy se plížením v reálném čase můžete vyhnout spoustě nepříjemných soubojů a dostanete žánrově unikátně namíchaný mix, jenž si rozhodně zaslouží vaši pozornost.

V tuto chvíli sice o Mutant Year Zero není známo příliš informací, jedno je ale jisté – dostupné screenshoty překypují atmosférou a iluze globální katastrofou zničené Země je velmi působivá. Jediným otazníkem je tedy momentálně snad jen hratelnost, ale upřímně – máte možnost kosit mutanty s postavami vypadajícími jako kačer Duffy a Bebop z Želv Nindža. To přece nemůže dopadnout špatně, ne?

Mutant Year Zero: Road to Eden; Wallpaper: apokalypsa Mutant Year Zero: Road to Eden; Wallpaper: tým v lese, Camp Moose

Obrázek 1: Země stižená apokalypsou je vykreslena velmi působivě. Obrázek 2: Camp Moose nevypadá jako místo, kde byste chtěli trávit léto pod stanem.

Nová naděje v dobách apokalypsy

Mutant Year Zero: Road to Eden tedy pár dní po oznámení vypadá více než nadějně. Jaká bude skutečná hratelnost je zatím ve hvězdách, prozatím se ale můžeme těšit na originální mix tahových soubojů, napínavého příběhu a stealth prvků, navíc v atraktivních kulisách Země obývané především mutanty. Oficiální datum vydání není známo, jisté ale je, že tento ambiciozní titul švédského studia Bearded Ladies vyjde někdy v průběhu letošního roku na platformy PC, PS4 a Xbox One. Už aby to bylo.

i Podívejte se na všechny články z herní sekce

HW nároky pro Mutant Year Zero: Road to Eden PC


Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7/8/10 64-bit Windows 7/8/10 64-bit
Procesor Intel Core i5-760 / AMD Phenom II X4 965 Intel Core i7-6700K / AMD Ryzen 5 1600X
Grafická karta NVIDIA Geforce GTX 580 / AMD Radeon HD 7870 NVIDIA Geforce GTX 970 / AMD Radeon RX 480
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operační paměť 6 GB 8 GB
Pevný disk 8 GB 8 GB

S jakým herním PC na Mutant Year Zero: Road to Eden?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox GTX1060

Minimální požadavky:

Alza GameBox GTX1060

Alza GameBox GTX1070Ti

Doporučené požadavky:

Alza GameBox GTX1070Ti

Alza GameBox RTX2080

Pro náročné:

Alza GameBox RTX2080

i Mohlo by vás zajímat

Mutant Year Zero: Road to Eden vychází 4. prosince 2018 na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovat.


Alza GameBox GTX1060
Herní PC Intel Core i5+ 8400 Coffee Lake 4.0GHz, Intel B360, RAM 16GB DDR4 + 16GB Optane Memory, NVIDIA GeForce GTX1060 6GB, SSD 250GB + HDD 1000GB, Windows 10 64-bit

Alza GameBox GTX1060 - Herní PC
-7%
-7% 28 990,-
26 990,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Posledních 31 ks
Můžete mít dnes
Objednací kód: sklRB4b7
Alza GameBox GTX1070Ti
Herní PC Intel Core i7+ 8700 Coffee Lake 4.6GHz, Intel B360, RAM 16GB DDR4 + 16GB Optane Memory, NVIDIA GeForce GTX1070Ti 8GB, SSD 250GB + HDD 1000GB, Windows 10 64-bit

Alza GameBox GTX1070Ti - Herní PC
-1%
-1% 38 490,-
37 990,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Skladem > 5 ks
Můžete mít dnes
Objednací kód: sklRB4c8
Alza GameBox GTX1080
Herní PC Intel Core i7+ 8700 Coffee Lake 4.6GHz, Intel B360, RAM 16GB DDR4 + 16GB Optane Memory, NVIDIA GeForce GTX1080 8GB, SSD 250GB + HDD 2000GB, Windows 10 64-bit

Alza GameBox GTX1080 - Herní PC
-4%
-4% 41 490,-
39 990,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Skladem > 5 ks
Můžete mít dnes
Objednací kód: sklRB4d10
Alza GameBox RTX2070
Herní PC Intel Core i7+ 8700 Coffee Lake 4.6GHz, Intel B360, RAM 16GB DDR4 + 16GB Optane Memory, NVIDIA GeForce RTX2070 8GB, M.2 SSD 240GB + HDD 2000GB, Windows 10 64-bit

+ ZDARMA Hra pro PC Battlefield V

Alza GameBox RTX2070 - Herní PC
-3%
Nové
-3% 42 990,-
41 590,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Skladem > 5 ks
Můžete mít dnes
Objednací kód: sklRB4c9b
PlayStation 4 Pro 1TB
Herní konzole AMD Jaguar Octa-Core,podpora 4K rozlišení, 8GB RAM GDDR5, 1TB HDD, Blu-ray , DualShock 4, Headset, WiFi 5GHz, HDMI 2.0, USB 3.0, černá

PlayStation 4 Pro 1TB - Herní konzole
-17%
-17% 10 790,-
8 990,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Posledních 36 ks
Můžete mít dnes
Objednací kód: MSX001NEO
Xbox One S 1TB + Forza Horizon 4
Herní konzole AMD Octa-Core, 8GB RAM,1TB HDD, Blu-Ray, HDMI 2.0, Wireless Gamepad, USB 3.0, WiFi 802.11b/g/n, bílá

+ ZDARMA Hra pro konzoli Halo 5 - Xbox One Digital
+ ZDARMA Hra pro konzoli Rare Replay - Xbox One Digital

Xbox One S 1TB + Forza Horizon 4 - Herní konzole
Více než99%spolehlivost
-17%
-17% 7 790,-
6 490,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Posledních 94 ks
Můžete mít dnes
Objednací kód: MXO005ap3
Xbox One X + Forza Horizon 4 + Forza Motorsport 7
Herní konzole AMD Octa-Core Jaguar 2.3GHz, 12GB RAM DDR5, 1TB HDD, 4K UHD Blu-Ray, HDMI 2.1, HDR, Wireless Gamepad, USB 3.0, WiFi 802.11b/g/n

Xbox One X + Forza Horizon 4 + Forza Motorsport 7 - Herní konzole
Více než98%spolehlivost
-12%
-12% 12 990,-
11 490,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Posledních 61 ks
Můžete mít dnes
Objednací kód: MXO007z3
Xbox One S 1TB + Shadow of The Tomb Raider
Herní konzole AMD Octa-Core, 8GB RAM,1TB HDD, Blu-Ray, HDMI 2.0, Wireless Gamepad, USB 3.0, WiFi 802.11b/g/n, bílá

+ ZDARMA Hra pro konzoli Halo 5 - Xbox One Digital
+ ZDARMA Hra pro konzoli Rare Replay - Xbox One Digital

Xbox One S 1TB + Shadow of The Tomb Raider - Herní konzole
Více než99%spolehlivost
-23%
-23% 7 790,-
5 990,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Posledních 51 ks
Můžete mít dnes
Objednací kód: MXO005ap4
0
Vytisknout
Pomohla vám tato informace?
Tento formulář slouží pouze k hodnocení informací na stránce.
Pokud máte dotaz, či požadavek, využijte zákaznické podpory.
Chybí Vám něco? Je něco uvedeno špatně?
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Jak nakoupit
WEB24
Váš osobní asistent
Alza Premium
Rád pro vás zjistím stav objednávky či pomohu s výběrem zboží.
Napsat dotaz
Zavolejte mi
Nová konverzace
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi