Hledáte recenzi na The Last of Us Part 2? Klikněte na odkaz.
The Last of Us: Part II (hra) | The Last of Us (IP)
Akční adventura The Last of Us: Part II je druhý díl herní série The Last of Us. Titul vyvíjí studio Naughty Dog a vydává společnost Sony Interactive Entertainment. Hra vychází na PS4 19. 6. 2020 s českou lokalizací (titulky). Hra neobsahuje multiplayer. | Homepage
• Novinka: 25. 10. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Zprávy o odložení data vydání The Last of Us: Part 2 nepřišly tak úplně náhle. Internetem se nejprve začaly šířit nenápadné zvěsti, kterým jen málokdo přikládal velkou váhu. Když se ale objevil článek na americkém serveru Kotaku, že by se druhý díl oblíbené PlayStation exkluzivity mohl opozdit, to už spousta lidí zpozorněla.
O pár hodin později se tyto informace definitivně potvrdily prostřednictvím článku na oficiálním PlayStation blogu. V něm ředitel vývoje The Last of Us: Part 2 Neil Druckmann vysvětluje, proč k celé politováníhodné situaci došlo. Lidé ze studia Naughty Dog byli při oznámení původního data vydání (21. února 2020) skálopevně přesvědčeni, že na dokončení vývoje mají dostatek času, během posledních několika týdnů si ale uvědomili, že tomu tak docela není.
V tu chvíli měli dvě možnosti – buď The Last of Us 2 vydají podle plánu, pravděpodobně v horším technickém stavu a celý team podrobí značnému stresu, nebo prostě celou věc o pár měsíců odloží. Nakonec zvolili druhou variantu a vydání hry se tak oficiálně přesunulo na 29. května 2020. A podle mého názoru je to jedině dobře. Ano, pár fanoušků bude asi zklamaných, ale přístup studia Naughty Dog a vydavatele Sony je bezesporu férový a v herním průmyslu i čím dál vzácnější.
Než by do prodeje pouštěli nehotový a perfektně nedoladěný produkt, raději mu věnují ještě nějakou tu péči navíc, i za cenu delšího a nákladnějšího vývoje. A to je v době, kdy běžně vycházejí zcela evidentně nedodělané hry, jež se posléze dlouhou dobu dávají do funkčního stavu pomocí patchů a updatů, až obdivuhodné. A po pravdě řečeno, možná se díky tomuto přístupu ze strany tvůrců na The Last of Us: Part 2 v redakci těšíme ještě o něco víc.
• Zdroje: Kotaku, PlayStation blog
• Novinka: 7. 10. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Jednou z mnoha zásadních změn oproti prvnímu dílu bude podle studia Naughty Dog značně upravený systém upgradování schopností a výbavy vaší postavy. Redaktoři amerického serveru Gamespot měli možnost mluvit s Anthony Newmanem, spoluředitelem projektu The Last of Us: Part 2, který prohlásil, že upgrady mít budou mít často až drastický vliv na hratelnost.
Tvůrci chtějí hráčům poskytnou dostatek strategických možností a způsobů, jak si hru přizpůsobit různým herním stylům. Místo upgradů, které jen lehce vylepší vaše statistiky, se studio Naughty Dog zaměřilo hlavně na vylepšení, která potenciálně odemknou úplně nové ability či mechanismy a poskytnou vám tak úplně jiný přístup k řešení herních situací.
Jednou z takových schopností bude například možnost zadržet dech při míření, což je funkce, kterou si budete muset odemknout v průběhu hry. Samozřejmostí bude i crafting zcela nových předmětů jako je například tlumič, jež by vám měl trochu ulehčit neustálý boj o přežití a usnadnit stealth pasáže hry. Pokročilé upgrady vám pak dovolí craftovat třeba i dva stejné předměty naráz za cenu (v materiálech) jednoho, což v dobách právě probíhající apokalypsy ocení každá dobrá hospodyňka.
Zkrátka a dobře, cílem studia Naughty Dog je nabídnout fanouškům série The Last of Us co největší škálu rozmanitých vlastností a výbavy, aby se s nástrahami hry mohli vypořádat podle svého stylu, což by mělo v ideálním případě vést k vytvoření opravdu jedinečné herní zkušenosti, která se bude v mnoha ohledech lišit od zážitku ostatních hráčů. A to nezní vůbec špatně, co říkáte?
• Zdroje: Gamespot, thelastofus.playstation.com/
• Novinka: 27. 9. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Prezentace The Last of Us: Part 2 se konala začátkem tohoto týdne v americkém Los Angeles a vybraní novináři měli možnost vyzkoušet si dvě herní sekce, během kterých si osahali přibližně 2–3 hodiny hry. Podívali se do okolí lidské osady Jackson ve Wyomingu, ale také do militantní frakcí WLF (Washington Liberation Front) obývaného Washingtonu. A podle veškerých ohlasů to zatím vypadá, že novináři z této akce rozhodně neodcházeli zklamaní.
The Last of Us: Part 2 se totiž zjevně profiluje jako větší, propracovanější a intenzivnější pokračování již tak vynikajícího prvního dílu. Podle serveru GameInformer svůj nadcházející titul samotné studio Naughty Dog popisuje jako „doposud největší a nejambicioznější projekt”, což jsou slova, ze kterých se musí každému fanouškovi rozbušit srdce radostí.
The Last of Us Part II - Inside the Demo | PS4
Oficiální YouTube kanál PlayStation zveřejnil nové video s gameplay záběry a komentářem tvůrců ze studia Naughty Dog.
Podle dosavadních informací to ale vypadá, že jádro hry, díky kterému si první The Last of Us zamilovaly miliony hráčů, zůstane stejné, pouze se dočká mnoha vylepšení. Můžeme se tedy opět těšit na velmi emotivní příběh a postupné rozvíjení vztahů mezi hlavními charaktery, ale také předělaný systém dovedností, craftování, detailnější upgradování zbraní a mnoho dalších změn.
V „jedničce” byla ústředním motivem vznikající rodičovská láska zahořklého muže k rozjívené teenagerce, „dvojka” si za svou hlavní emoci bere hněv. Ellie si totiž během hry projde určitým tragickým momentem, kvůli kterému se vydá na drsnou a nebezpečnou výpravu za pomstou. S touto náladou pak budou značně korespondovat především akční pasáže, které jsou na první pohled agresivnější, dynamičtější, krvavější a hlavně nepředvídatelnější.
Velkou měrou na tom budou mít podíl o poznání inteligentnější nepřátelé, kteří spolu mají živě komunikovat a bouřlivě reagovat na aktuální dění či na smrt svých kolegů. Souboje s lidmi budou také značně ztěžovat i dotěrní hlídací psi, jejichž citlivé nosy vás snadno odhalí. Americký server IGN střetnutí s těmito čtyřnohými (ne)mazlíčky popisuje jako značnou komplikaci většiny soubojů, jakmile totiž zachytí vaši pachovou stopu, jsou schopni vás pronásledovat klidně přes celou úroveň. Odlákat je můžete třeba hozením cihly nebo prázdné lahve, pokud ale půjde do tuhého, mnohem otevřenější lokace by vám měly nabídnout vícero způsobů, jak ty hladové bestie (nebo nepřátele obecně) setřást.
Jako nejlogičtější řešení vypjatých momentů se nabízí někam se schovat, v The Last of Us: Part 2 to ovšem nebude jen tak. Studio Naughty Dog se totiž rozhodlo, že ve svém nejnovějším projektu zboří jedno z největších videoherních dogmat – vysoká tráva už totiž nebude znamenat absolutní bezpečí! Ano, mezi stébla trávy se sice stále budete moci schovat, vaše zpozorování zrakem nepřátel to ale pouze ztíží, pokud se k vám dostanou blíže, po chvilce si vás prostě všimnou a bude zle. Pasivně vyčkávat v trávě tedy v této hře nebude automatickým řešením všech vašich problémů, evidentně se budete muset často přesouvat a měnit svoji pozici.
Kromě inteligentnějších lidských protivníků se ale můžeme těšit i na nové druhy nepřátel infikovaných zákeřným houbovitým parazitem, který dostal na kolena celou lidskou společnost. V první řadě se jedná o takzvaného Shamblera, tuhou potvoru vybavenou přírodním pancířem schopnou do bezprostředního okolí vystřelit oblak nebezpečných houbovitých spór, kvůli kterému budete muset velmi rychle vyklidit pozice. Mobilita bude v soubojích ostatně velmi důležitým faktorem, hlavní hrdinka Ellie nově umí skákat, plazit se, protahovat se úzkými prostory, uhýbat nepřátelským útokům a tak podobně. Elegance a plynulost jednotlivých animací je údajně až fascinující, realistický dojem z pohybu pak ještě umocňuje kolizní systém, díky kterému budou třeba poskakovat předměty na stole, pokud do něj vrazíte. A Ellie má samozřejmě na tento náraz také realisticky reagovat.
The Last of Us: Part 2 vypadá podle prvních reakcí skvěle, v jednom se ale shodují takřka všichni, kdo tuto nadějnou PS4 exkluzivitu zatím viděli na vlastní oči. Žádná výrazná (r)evoluce se v rámci této série nekoná. Je to větší, ambicioznější, promyšlenější a propracovanější pokračování výborné hry, ale to je zřejmě vše. Pokud jste ovšem hráli první díl, tak zcela nepochybně víte, že to vůbec není málo.
Souběžně s těmito dojmy zahraničních médií se na síti objevily také informace o plánovaných edicích hry. A musím říci, že i tomto ohledu dokáže The Last of Us: Part 2 překvapit, kromě základní edice bychom se totiž měli dočkat ne jedné, ale hned dvou sběratelek, což se příliš často nevidí.
Standardní sběratelská edice bude obsahovat hru ve steelbooku, 48stránkový artbook, náramek, samolepky, 12 palců vysokou sošku Ellie, děkovnou litografii, odznáčky, dynamické PS4 téma, set 6 avatarů, digitální artbook, upgrade kapacity munice do hry a craftovací manuál, což věru není málo.
Ale zjevně toho není dost, protože studio Naughty Dog plánuje ještě takzvanou Ellie Edition, která zahrnuje všechny výše zmíněné věci a ještě k tomu přihodí nášivku s logem hry, soundtrack na vinylové desce i v digitální formě a skutečný Eliin batoh. Tomu říkám poctivé sběratelky.
U pozitivních zpráv ještě ale ještě chvíli zůstaneme, krátce po zveřejnění posledního traileru se totiž po českém internetu začala šířit další fantastická informace – The Last of Us: Part 2 vyjde s českými titulky, z čehož se poslední dobou u PS4 exkluzivit začíná stávat taková milá tradice. Hra vychází 21. února 2020 pouze pro platformu PS4.
• Zdroje: Gameinformer, YouTube, IGN, Vortex
• Novinka: 24. 9. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
To, že na The Last of Us: Part 2 studio Naughty Dog pracuje, už nějakou dobu víme. Loňská E3 ukázka vystřelila očekávání fanoušků (ano, včetně toho mého) až do vesmíru, ale od té doby se po Ellie a Joelovi znovu slehla zem, což většině majitelů PS4 prostě ničilo nervy.
The Last of Us Part II – Release Date Reveal Trailer | PS4
Mrkněte na nejnovější trailer The Last of Us: Part 2, který oficiálně potvrzuje datum vydání.
Dnešní prezentace State od Play si ovšem na samotný závěr připravila bonbónek v podobě zbrusu nového traileru, který si tu nejzásadnější informaci pro změnu rovněž schoval až do samotného závěru – totiž datum vydání této PlayStation only pecky. A mě těší, že vám teď mohu říci, že… The Last of Us: Part 2 dorazí 21. února 2020! Tedy už za necelých 5 měsíců! Chápete? 5 MĚSÍCŮ! AAAAAAAAAAA! UUUUUUUU! Dýchej, Štěpáne, dýchej.
Nepříliš dlouhá, ale o to vydatnější ukázka pak předvádí to, kvůli čemu jsme si původní The Last of Us zamilovali: drsnou a realistickou akci, surový boj o přežití, děsivé infikované nepřátele, skvělou atmosféru a dojemné momenty. A Joela. Ano, konečně se potvrdilo to, o čem se už dlouhé měsíce vedou na internetu zuřivé debaty – totiž jestli se v druhém díle Elliin parťák z „jedničky” a vlastně i adoptivní otec Joel vůbec objeví, potažmo jestli bude ještě stále naživu. Teď už můžeme s jistotou říci, že ano, v obou případech. Tedy minimálně na ty tři vteřiny z traileru.
No, my si každopádně jdeme do odchodu pro stříhací metr, protože jak už jsem zmínil výše, plná verze hry tedy dorazí UŽ ZA PĚT MĚSÍCŮ, CHÁPETE? UŽ… Už… Už jsem dobrej. The Last of Us: Part 2 vychází 21. února 2020 pouze pro platformu PS4
• Novinka: 10. 7. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková
Zdá se, že na původní spekulace hovořící o říjnu jako možném měsíci vydání PS4 exkluzivity odehrávající se ve světě zamořeném nemrtvými, můžeme zapomenout. Zejména po oficiálním ohlášení data vydání Death Stranding od velmistra Kojimy, které k nám dorazí v listopadu – je totiž dost nepravděpodobné, že by Sony chtěla tyto své dva klenoty z pomalu docházející nabídky PS4 exkluzivit (byť v případě Death Stranding zřejmě dočasných) vydat takto krátce po sobě.
Internet nespí a v poslední době ho zaplavuje šuškanda o novém měsíci vydání The Last of Us Part II. Tentokrát se prý máme těšit na únor příštího roku. Zdrojem informace je čínský insider jménem agentkicker, na jehož šťavnaté odhalení upozornil uživatel (a taktéž úspěšný leaker) ZhugeX na herním fóru ResetEra, kde zanechal krátký, ale výstižný komentář. Proč bychom jim měli věřit, ptáte se? Naposledy měl insider agentkicker pravdu v případě předpovědi data vydání Death Stranding – myslím si tedy, že si pozornost zaslouží.
Není však jediný, podle koho začátek příštího roku přichází v úvahu. Jason Schreier z Kotaku se také vyjádřil na konto The Last of Us Part II a už v květnu hovořil o začátku roku 2020, kdy by akční adventura podle jeho názoru (a zdrojů) mohla spatřit světlo světa.
Looks like Death Stranding is about to get announced for a November release. The Last of Us 2 was also planned for fall 2019 but I actually just heard it got bumped to early 2020, possibly February? Either way, wild final year for PS4 https://t.co/wh6kimA73b
— Jason Schreier (@jasonschreier) 29. května 2019
To ale není všechno. Prostřednictvím zmiňovaných insiderů jsme se také dozvěděli o 4 edicích, které budou zřejmě dostupné při vydání hry. Mělo by se jednat o Standard Edition, Special Edition, Collectors Edition a tzv. „Ellie Edition“. O žádné z nich bližší informace nemáme, momentálně pouze můžeme polemizovat nad jejich obsahem a množstvím peněz, které vytáhnou z hráčských peněženek. Jednotlivé edice pravděpodobně přinesou i stažitelný digitální obsah, v případě „Ellie Edition" bychom se teoreticky mohli dočkat i sošky hrdinky, za což si samozřejmě řádně připlatíme.
• Zdroje: VGR, dailystar.co.uk, International Business Times
• Novinka: 18. 5. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková
Anthony Newman (spolurežisér hry z Naughty Dog) zveřejnil na svém twitteru status lákající umělce, herní designéry a programátory na spolupráci s herním animátorem Lee Davisem. Zároveň jim nabízí místo v týmu vývojářů a právě tito vyvolení by měli podle všeho pracovat na dokončení The Last of Us part II ve studiu v Santa Monice.
Lot of awesome positions open to help us close out this game... I especially want to highlight the Melee Animator position, I guarantee you will be working on some *dope* animations working with my good friend @Leethul 🗡️💀 pic.twitter.com/vmlVkJlfTl
— Anthony Newman (@BadData_) 10. května 2019
Antonyho příspěvek navíc indikuje vstup hry do finální fáze, a i když stále neznáme přesné datum vydání, vypadá říjen 2019 vcelku reálně. Konec konců samotný viceprezident firmy Naugty Dog, Neil Druckman, na svém twitteru potvrdil poslední klapku herců Troye Bakera (Joel) a Ahley Johnsonové (Ellie). Vývojáři z Naughty Dog strávili prací na hře opravdu věčnost a my v redakci se už pokračování této akční adventury nemůžeme dočkat. Navíc nás zajímá, asi jako většinu fanoušků, jestli The Last of Us Part II dokáže svého předchůdce překonat.
The Last of Us Part II k nám dorazí pravděpodobně už tento rok na PS4 a díky zpětné kompatibilitě si ho později zahrají i majitelé PS5.
• Novinka: 4. 3. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková
The Last of Us Part II stále odmítá odhalit datum vydání a na nové informace týkající se hry jsou vývojáři také čím dál tím skoupější (že by se inspirovali Hideem Kojimou a jeho Death Stranding?) Je proto otázka, zda počítali s nečekaným krokem peruánského herního prodejce LAWGAMERS. Ten totiž nedávno zveřejnil plakát lákající na předobjednávku The Last of Us Part II, přičemž ve spodní části plakátu (který byl ze stránky už odstraněn) si můžeme všimnout měsíce naznačujícího datum vydání. Dočkáme se tedy druhé části dobrodružství Joela a Ellie už v říjnu 2019?
Dalším faktem potvrzujícím teorii o říjnu coby „měsíci M“ je také vyjádření skůadatele Gustava Santaolalla z konce ledna 2019, který v souvislosti s hrou sdělil, že ji fanouškové mohou očekávat „velmi brzy“. Když navíc zvážíme to, že gameplay demo k prvnímu dílu bylo představené přesně rok před vydáním hry a gameplay záběrů z The Last of Us Part II jsme se dočkali minulý rok v červnu (a tedy v červnu 2019 u to bude přesně rok), vypadá říjen skutečně nadějně.
Mnoho hráčů a teoretiků se také shoduje na tom, že pro Naughty Dog by bylo nerozumné vydávat jejich zombie adventuru v době vydání Days Gone – o dost vhodnější by bylo počkat přibližně půl rok, přičemž by ihned po vypuštění Days Gone byl spuštění marketing s grandiózním říjnovým finále. Všichni přeci víme, že říjen patřil k nejlepším měsícům i v minulých letech a přinesl mnoho kvalitních titulů. Sony se ale k celé situaci nevyjádřilo, jde tak opět pouze o spekulace.
• Zdroje: dontfeedthegamers.com, bleedingcool.com, sparkchronicles.com
• Novinka: 12. 1. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Na internetu se během posledních několika dní začínají množit spekulace o možném datu vydání už v roce 2019. Za ty je zodpovědná zejména herní žurnalistka Alanah Pierce, která v dnes již smazaných 2 tweetech tvrdí, že vydání The Last of Us: Part 2 v roce 2019 už jí potvrdilo několik různých zdrojů.
Dají se tyto informace považovat za bernou minci? Těžko říct, nepochybně ale odstartovaly novou vlnu fanouškovských teorií. Nakopne to snad studio Naughty Dog k ukončení veškerých spekulací a zveřejnění oficiálního data? Možná. Samotný fakt, že oba tweety byly promptně smazány, by ovšem mohl znamenat, že se The Last of Us: Part 2 opravdu blíží, vývojáři si akorát nechtějí nechat velké oznámení zkazit novináři a raději s ním přijdou sami a podle vlastního plánu. Držme si palce, aby tomu tak opravdu bylo.
• Novinka: 13. 6. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Ellie je zpět. První ukázka herních záběrů The Last of Us Part 2 začíná poměrně nevinnou a citlivou scénou na jakési slavnosti. Rychlý prostřih do tvrdé reality nákazou stiženého světa, kde přežijí jen ti nejsilnější, je díky romantickému úvodu ještě působivější.
Sony prostě ví, jak tvořit nadupané upoutávky. Trailer na The Last of Us Part 2 ohromuje dechberoucí akcí a tísnivou atmosférou, předvádí také ale naprosto fenomenální animace postav. Ellie se pohybuje úžasně plynule, trhá sebou úděsem, když slyší střelbu, naprosto realisticky naráží do věcí a pohybuje se prostorem. A při každém souboji na blízko až v ústech cítíte železitou pachuť krve, tak moc jsou sugestivní. Všechny údery navíc působí tak opravdově a životně, až z toho mrazí.
Soubojový systém se podle tvůrců ze studia Naughty Dog dočkal výrazného přepracování a je to vidět. Ellie bude moci craftovat několik typů šípů a osobní souboje přinesou více variability. Úplnou novinkou je možnost vyhýbat se ranám nepřátel, ke krčení přibyla i funkce plazení, díky čemuž v případě potřeby můžete zalézt třeba i pod auto. Vysoká tráva vám v The Last of Us Part 2 už nezaručí definitivní neviditelnost jako v prvním díle, při schovávání je nyní třeba brát v potaz hustotu a výšku porostu.
Druhé pokračování Last of Us prostě podle prvních záběrů vypadá naprosto úchvatně, alespoň po technické stránce. Obličejové animace a mimika jsou mnohem realističtější, lokace jsou otevřenější a nabízí větší počet možností, jak se vypořádat s nepřáteli. Výrazného vylepšení se ovšem dočkala i jejich AI, takže spolu komunikují, předávají si informace ohledně vaší lokace a celkově vám zřejmě ze života udělají větší peklo.
Dlouho jsme čekali na nějakou reálnou ukázku ze hry, ale to, co jsme konečně dostali, nám vyrazilo dech. The Last of Us Part 2 tak působí nadmíru dobře a svou pozici jedné z nejočekávanějších PS4 exkluzivit jen potvrzuje. Stále ovšem není známé datum vydání, bohužel ani přibližné. Že bychom se dočkali až v roce 2019? Snad ne.
• Novinka: 1. 5. 2018 • Autor: Filip Němec
Studio Naughty Dog pokračuje v možná až trochu netradičním tichu, které jen drobně narušilo koncem loňského roku nepodložené tvrzení, že práce na The Last of Us Part II jsou zhruba v polovině. Od té doby naše po informacích lačnící hráčská hrdla nesvlažila bohužel ani jediná kapička nových informací, na čemž se bohužel stále nic nemění. Přesto stále bujaré spekulace fanoušků rozvířily alespoň dvě fotografie z Instagramu, kam je umístily herečky Ashley Johnson a Shannon Woodward. Nejde tedy o nic oficiálního, dvojice hereček se pouze rozhodla podělit o své aktuální pracovní nasazení.
Ashley Johnson se postarala o ztvárnění Ellie už v prvním díle a ve své úloze pokračuje i nadále. Pokud si tuto herečku nedokážete zařadit, mohli jste ji spatřit ve snímku Avengers, kde si zahrála roli servírky, kterou zachránil Kapitán Amerika. Jakou ženskou postavu v The Last of Us Part II ztvární Shannon Woodward, prozatím nevíme, jako herečku ji však můžeme znát třeba ze seriálu Westworld.
Oficiální datum vydání The Last of Us Part II prozatím není známo, s letošním rokem se však téměř jistě můžeme rozloučit. Podobně jako první díl bude i pokračování patřit k závěrečné ofenzívě těch nejlepších titulů, jež PlayStation 4 nabídne na konci své životnosti. Rok 2019 se tak zdá jako dobrý odhad. Navíc pokud v současnou chvíli probíhá motion capure s Ashley Johnson, jež ztvárňuje jednu z hlavních postav, rozhodně to nevypadá, že by vývoj Part II byl v nějakém pokročilejším stádiu.
Je však třeba mít na paměti, že ředitel studia Neil Druckmann je znám svým škodolibým matením fanoušků, takže bychom se vůbec nedivili, kdyby tyto zdánlivě nic neznamenající fotografie na Instagramu nebyly nakonec nic jiného než plánované popichování samotného ředitele studia. Snímky mohou být staré již nějakou dobu, popřípadě se tyto dvě herečky sešly ve studiu jen proto, aby nahrály některou z pozdějších cutscén či animací a staly se jen obětmi plánovaného zmatení. Nezbývá nic jiného než vytrvat. Protože až nadejte ten pravý čas, marketingová i informační lavina bude opravdu hodně velká.
• Novinka: 12. 12. 2017 • Autor: Jiří Fait
Ovšem toto prohlášení od Neila Druckmanna (kreativní ředitel a scénárista) bychom neměli brát doslova, jelikož Naughty Dog momentálně prosazuje politiku těžkého informačního embarga a tak vše, na co narazíte na internetu, je pravděpodně jen šum, jemuž nelze přikládat váhu. Samotný Druckmann při vyslovení tohoto stanoviska nakonec mávne rukou a řekne, že si vlastně není vůbec jistý. No, prozatím nám musí stačit to, že se na hře pilně pracuje a že se dalších informací dočkáme na E3 2018, což se zdá bolestivě daleko.
Ashley Johnson (představitelka Ellie) a Troy Baker (Joel) nás navnadili duetem, který byl pojat stylem in-character. To znamená, že vlastně zpívali Joel a Ellie. Pro Troye a Ashley je účinkování v The Last of Us Part II něco jako návrat domů. Podle nich definovaly obě herní postavy jejich další životní kroky, a i když už oba ztvárnili mnoho fiktivních charakterů, byli to právě Joel a Ellie, nad kterými nejvíc přemýšleli a dumali, jak se asi zrovna mají a co právě dělají. Například když se Ashley od Druckamnna dozvěděla, že je v plánu pokračování The Last of Us, neobešlo se to bez slz radostí, což musí pro režiséra takové hry znamenat obrovské zadostiučinění.
Co jsme dále zachytili z interview na PSX 2017? Na otázku, jestli je Joel živý nebo mrtvý, reagoval Druckamnn vyhýbavě: „Každý jednou umře.“ Naštěstí svou neurčitou odpověď trochu více rozvedl. Řekl, že ve světě The Last of Us Part II není nikdo v bezpečí a že sázky zde jsou vysoké. Opravdu vysoké. Chtěl by, aby hráči zakusili ten tíživý pocit nebezpečí a nenávisti (což je hlavní téma tohoto pokračování) a na vlastní kůži se přesvědčili, že ani Joel a Ellie nemají své místo v tomto světě jisté.
Jestliže byl hlavní důraz v prvním díle kladen na lásku a postupné sblížení dvou nepravděpodobných osobností, The Last of Us Part II je primárně o nenávisti, což jen potvrzuje trailer z Paris Games Week. Ten asi nenechal nikoho na pochybách a ukázal, že nepůjde o štěstí a pocit motýlků v břiše.
Během interview promluvila také Halley Gross (scénáristka seriálu Westworld) o tom, jak moc si užívala spolupráci s Naughty Dog na „nejlepší hře vůbec“ (její slova). Neil Druckmann doplnil, že měl pro pokračování vymyšlený konec a začátek příběhu, ale nebyl si jistý středem. Tou výplní, tak důležitou pro hráče, ve které se toho nejvíc děje. Načež se „zjevila“ Halley a jedním šmahem tuto situaci napravila. Dobrá, tak jednoznačné to nebylo, ale svou troškou přispěla do postapokalyptického mlýna víc než dost.
Pár zajímavostí na závěr: prozatím víme jistě, že The Last of Us Part II bude primárně o pomstě. Hlavní postavou se stane nyní 19letá Ellie a Joel se zde zřejmě jen poveze (tedy pokud je stále naživu). Velká část příběhu se odehrává v oblasti Seattlu, což vysvětluje všudypřítomný déšť. Herečka Laura Bailey (hraje jednu ze zatím nepojmenovaných postav) bojuje každý den na place s trémou a potřebou vyzvracet se. Neil řekl, že fanouškům prvního dílu se The Last of Us Part II nemusí líbit. Hned ale dodal, že to je prostě úděl každého pokračování. Nakonec prohlásil, že Naughty Dog budou vždy dělat lineární singleplayerové hry, kde je hnacím kolem příběh a propracované postavy. Další detaily se dozvíme (bohužel) asi až na E3 2018.
• Preview: 30. 10. 2017 • Autor: Jiří Fait
Když se na konferenci PlayStation Experience v roce 2016 konečně objevilo video představující návrat The Last of Us, dav lidi přihlížející této události doslova vybuchl v jásot. Trailer The Last of Us Part II byl notně melancholický a tak akorát depresivní. Na jeho začátku jsme mohli vidět prostředí, kde příroda znova převzala vedoucí otěže, ruiny domů a hlavně znak Fireflies (světlušky), což byla pro některé vlastně teroristická organizace a pro druhá jediná cesta, jak ve světě plném šílenství nalézt smysl.
Největší pozornost v traileru The Last of Us Part II na sebe ale strhla část s Ellie a Joelem, což byli hlavní protagonisté v původní hře. Naskytly se nám poměrně brutální záběry na budovou posetou mrtvými těly a uprostřed toho šílenství sedí v jednom z pokojů Ellie, hraje na kytaru a k tomu si prozpěvuje celkem tematickou píseň Through The Valley od Shawna Jamese. Nakonec do místnosti vstoupí Joel a Ellie mu se zarputilým (a pořádně naštvaným) výrazem řekne, že je „zabije všechny do jednoho“. Koho, proč a jak, tak na to si ještě nějakou dobu budeme muset počkat. Mimochodem, to Elliino tetování na ruce je vážně zajímavý způsob jak ukrýt kousanec od infikovaného člověka.
O příběhu víme, že se bude odehrávat pět let po událostech prvního dílu. Tam jste se ujali role pašeráka Joela, v podstatě zlomeného a světu odevzdaného muže, který by se zpočátku rozhodně nedal označit za jednoznačného klaďase. V rané fázi hry jste dostali do „opatrovnictví“ prostořekou a přisprostlou Ellie a po chvíli jste prostě věděli, že tohle bude jízda, na kterou se jen tak nezapomíná.
O dabing hlavních postav se opět postarají Troy Baker (Joel) a Ashley Johnson (Ellie) a kreativní ředitel Neil Druckmann bude opět jednou z nejdůležitějších postav, co se režie a příběhu týče. Tato tři jména už sama o sobě naznačují, že by se mohlo zrodit proklatě dobré pokračování.
Což pro fanoušky Naughty Dog není zrovna překvapení. Studio se již několikrát spálilo, když „na beton“ potvrdilo datum vydání jen, aby jej o něco později k nelibosti hráčů zase posunuli. Jak původní The Last of Us, tak i jejich další velká značka Uncharted se několikrát dočkaly odkladu, takže docela chápu neochotu Naughty Dog stanovit přesný termín.
Neil Druckman přímo řekl, že „Máme určitý odhad, kdy by (The Last of Us Part II) mohlo vyjít, ale zkušenosti nás už několikrát naučily, že je prostě lepší si počkat do doby, než si budeme datem naprosto jistí.“ Vzhledem k tomu, jak málo ověřených informací ke hře existuje, dává toto prohlášení smysl. Rádi bychom The Last of Us Part II viděl dokončené už v roce 2018, ale máme tak trochu obavy, že dřív než na začátku roku 2019 se hry nedočkáme.
Joela v tomto pokračování nahradí osmnáctiletá Ellie, což je dle mého pouze logické vyústění původního příběhu. Joel sice bude mít důležitou roli i v The Last of Us Part II, o tom není pochyb, ale co se gameplaye týče, hlavní roli zastane Ellie, která je, jak už jsme řekli, pořádně nakrknutá. Mnozí fanoušci dokonce spekulují, že Joel v traileru vystupuje tak pasivně proto, že už je po smrti – což by měl být také důvod, proč je jeho chráněnkyně a nadaná kytaristka v jednom tak napružená. Vývojáři z Naughty Dog tuto spekulaci nijak nepotvrdili, na druhou stranu ji ani nevyvrátili.
Neil Druckmann se vyjádřil v tom smyslu, že Joel byl hlavní postava v prvním dílu a že za Ellie se bude hrát dost odlišně. Některé věci v hratelnosti jsou prý důsledkem evoluce, jiné zase byly znovuobjevené. Kryptičtější popis nám Neil už ani dát nemohl. Jsou to většinou slova ze samotné PlayStation Experience konference a do této doby nebylo představeno jediné gameplay video, jeho opatrnosti ve výběru slov proto rozumíme.
To ovšem neznamená, že bychom pro vás neměli kromě úvodního videa nic, co by alespoň trochu ukojilo tužby dozvědět se o této očekávané post-apokalyptické záležitosti víc. Naštěstí pro nás se 30. října 2017 v rámci herního veletrhu Paris Games Week konala konference společnosti Sony a Naughty Dog předhodili svým fanouškům další kost v podobě výborného traileru, nad kterým budou moci pár dalších měsíců slintat blahem (a my s nimi).
Předem upozorňujeme, že ukázka není pro slabší povahy. Ovšem pokud jste zvládli pokořit původní The Last of Us, tak vás tohle nijak zvlášť nerozhodí. V cutscéně zaznamenáte pár nových tváří, jež mohou mít nějaký vliv na celkový průběh příběhu (ale nemusí, kdo ví). Ellie ani Joel se na scéně neobjeví, na druhou stranu se znovu ukazuje, že monstra „tam venku mimo civilizaci“ mnohdy nepředstavují takové nebezpečí jako lidstvo, na které jste si zvykli se spoléhat… a že ty skutečné zrůdy zřejmě najdete spíš mezi živými.
Na příběhu The Last of Us Part II pracuje (kromě Druckmanna) také jeden ze scénáristů televizní série Westworld. Konkrétně jde o Halley Gross, která pro tento mix sci-fi a westernu napsala dvě epizody (jmenovitě Trompe L’Oeil a The Adversary). Není jasné, jestli jí Naughty Dog oslovili až po úspěchu Westworldu, nebo na hře pracuje už nějakou dobu. Nicméně to vypadá na zajímavou spolupráci, i když třeba u nás si seriál kdovíjak skvěle nevedl.
Co se vizuálu samotného gameplaye týče, máme se podle Neila Druckmanna opravdu na co těšit. Vývojáři do hry nasadili ty nejpokročilejší technologie, jaké má Sony k dispozici. Postavy mají být vyrenderované tak dokonale (pro PS4), že prý těžko mezi nimi a skutečností poznáme rozdíl. Dokonce zacházejí do takových detailů, jako je pohyb svalů kolem kostí. S dostupnými prostředky jsou prý podobné vymoženosti téměř jednoduché. Vzhledem k tomu, že už první The Last of Us vypadalo nádherně, jsme vážně zvědaví, jak to celé ve finále dopadne.
Na soundtracku se bude opět podílet ten, jehož jméno fanoušci původního dílu vyslovují se zasněným výrazem – Gustavo Santaolalla, argentinský skladatel, který se podílel na filmových dílech, jako je Brokeback Mountain nebo Babel, než se zapojil do produkce The Last of Us. Jeho melancholické tóniny v některých do teď vyvolávají mrazení v šíji, takže se nedivíme, že jsou hráči z jeho návratu u vytržení – to je dáno zejména tím, že jde de facto o první případ, kdy pracuje na nějaké pokračování, ať už filmovém, nebo herním.
The Last of Us Part II vychází 29. května 2020 exkluzivně na PlayStation 4. O novinkách vás budeme pravidelně informovat.