Kritiky i hráči opěvované akční RPG The Witcher 3 od polského studia CD Projekt se po více než 4 letech od svého původního vydání vrací, tentokrát ve verzi pro platformu Nintendo Switch. Jak si tato obří hra povede na výkonnostně poněkud omezené japonské konzoli?
• Recenze (Switch) • Dojmy z Gamescomu 2019 • Novinky • Oznámení •
• Žánr: Akční RPG • Multiplayer: Ne • Vývojář: CD Projekt RED • Vydavatel: CD Projekt • Platformy a Datum vydání: Switch (15. října 2019); PC, PS4, Xbox One (19. května 2015) • Homepage • Čeština: Ano (text)
• Recenze: 14. 10. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Geralt z Rivie, tedy hlavní postava knižní ságy Andrzeje Sapkowského a stejnojmenné videoherní série polského studia CD Projekt RED, v Zaklínači 3 nezažívá příliš dobré časy. Zemí otřásá probíhající válečný konflikt mezi Redanií a Nilfgaardem a on se v tom všem marastu a utrpení snaží najít svoji dlouho ztracenou milenku Yennefer, která se zničehonic vynořila bůhví odkud. A když ji konečně najde, situace se ještě více zkomplikuje. Objeví informace o rovněž dávno ztracené Ciri, dceři císaře Nilfgaardu Emhyra Var Emreise a Geraltově učednici pronásledované tajemným uskupením zvaným Divoký Hon.
Nerad bych příběh Zaklínače 3 nějak více rozpitvával, jelikož si opravdu zaslouží, abyste jej prožili bez zbytečných spoilerů. Je totiž výborně napsaný a plný opravdu zajímavých postav, krvavých soubojů, hrůz války, dějových zvratů, politického pletichaření, magie a monster, a mnohokrát vás překvapí, ať už humorem, nebo často opravdu silnými emotivními momenty. Perfektně vykreslený svět vás vtáhne a nepustí, dokud nedorazíte na konec, nesplníte všechny questy, neprojdete celou mapu křížem krážem a neodhalíte všechna její tajemství. A to jen tak nějaká hra nedokáže.
Poměrně unikátní je také nahlížení na celý příběh z perspektivy zaklínače Geralta, společností odsuzovaného mutanta (zdánlivě) bez emocí, jehož způsobem obživy je stopování a zabíjení všemožných monster za peníze. Postupně ale budete zjišťovat, že tyto stvůry jsou především pouhá zvířata řízená svými instinkty a lidé je svou krvežíznivostí, bezcitností a nenávistí mnohdy značně převyšují. Najít Ciri v tomto neúprosném světě tedy nebude vůbec nic jednoduchého, celkově to ale bude drsná a neuvěřitelně strhující RPG jízda.
Hned po spuštění Zaklínače 3 vás pravděpodobně zaskočí jeho velikost. Po otevření mapy pochopíte, jak obří pískoviště před vámi právě otevírá svou náruč. Mapa je rozdělena do několika regionů, kde najdete vesnici Bělosad a její přilehlé okolí, zemi nikoho zvanou Velen, středověké velkoměsto Novigrad, jehož chudinskými čtvrtěmi cloumají rasové nepokoje, promrzlé souostroví Skellige nebo třeba královský palác císaře Emhyra, jehož v anglickém jazyce dabuje slavný americký herec Charles Dance (Hra o trůny). Díky tomu, že na Switch Zaklínač 3 přichází v kompletní edici s oběma datadisky (Srdce z kamene a O víně a krvi), navštívíte také v rámci jednoho DLC i krásně prosluněné vinice Toussaintského knížectví.
Kromě těchto centrálních bodů ale máte pod palcem na joy-conu opravdu neuvěřitelně rozlehlou krajinu plnou vesniček, měst, svatyní, kapliček, jeskyní, táborů banditů, pokladů, nástrah, divoké zvěře, hodných lidí, zlých lidí a monster, které budou neustále rozptylovat vaši pozornost a bránit vám v přímočaré krasojízdě po hlavní příběhové linii. Ale vůbec vám to nebude vadit, protože takto přesvědčivě zpracovaný open-world vám nabídne opravdu málokterá hra.
Zaklínač 3 je sice akčním RPG, souboje jsou zde ale pouhým kolečkem v obrovském soukolí příběhu složeného z mnoha hlavních, ale ještě více vedlejších questů. O kvalitě děje jako takového jsem se už zmiňoval, studio CD Projekt ale mimo jiné demonstruje, jak by měl vypadat design vedlejších úkolů. I ta sebemenší odbočka od hlavní dějové linie totiž zpravidla disponuje zajímavými charaktery s komplexními motivacemi jejich činů a mnohdy větvící se zápletkou, která má více řešení a konců. Výplňových questů typu „zajdi na konkrétní místo a zabij 5 pavouků” se zde opravdu nedočkáte. Palec nahoru.
Ve stejném duchu se pak nese i cesta samotného Geralta, jejíž rozuzlení má hned několik různých podob založených na vašich rozhodnutích v klíčových částech hry. To třetímu Zaklínači dává úžasnou porci znovuhratelnosti, některá zakončení totiž nejsou zrovna pozitivní a vy nebudete mít to srdce vidět své oblíbené postavy trpět, tak dost možná rovnou plynule přejdete na New Game + a pojedete od začátku. Nebo, jak to bylo v mém případě, vás špatný závěr donutí nahrát dřívější uložené pozice a pokusit se alespoň částečně zvrátit nepříjemný vývoj příběhu.
Z hlediska hratelnosti se jedná o takovou standardní nabídku žánru akčních RPG. Spousta soubojů, obří svět, mnoho dialogů a tak dále. Svou postavu, respektive zaklínače Geralta, levelujete zkušenostmi získanými bojem, ale převážně plněním jednotlivých questů. S každým novým levelem pak můžete investovat jeden skill point do jedné z 5 větví dovednostního stromu, které zvyšují vaše bojové možnosti a přidávají nové schopnosti – však to znáte.
V soubojích kromě zvyšování síly levelováním, případně craftováním nové a lepší výbavy hrají velkou roli takzvaná Znamení, tedy 5 magických schopností, jimiž oplývá každý zaklínač. Igni z konečků vašich prstů vystřelí silné plameny poškozující vše v dosahu, defenzivní Quen kolem vás na chvíli vytvoří energetický štít, magická past Yrden připoutá vaše nepřátele na místě a konečně poslední 2 ability vám určitě dají vzpomenout na slavné rytíře Jedi: Aard totiž vytvoří mocný telekinetický výboj a Axie dovede ovlivňovat mysl ostatních.
Tato znamení se tak v kombinaci s dvěma meči (jeden ocelový na lidi a stříbrný na monstra) stávají hlavními prvky vašeho bojového arzenálu, které budete využívat poměrně často. Svět Zaklínače 3 je nemilosrdný a krveprolití se prostě někdy nevyvarujete, ať už se třeba budete jen tak poklidně toulat krajinou na hřbetě svého koně Klepny a narazíte na smečku divokých psů, nebo v rámci nějakého questu.
A právě jedny z nejzajímavějších úkolů, které Zaklínač 3 nabízí a jež patřičně prověří vaše bojové schopnosti, jsou takzvané kontrakty. Jde vlastně o takové menší detektivní případy, kdy je vaším cílem najít a zabít monstrum, které dělá problémy jedinci/osadě/čtvrti/městu. V první řadě je třeba na základě stop zjistit, proti čemu vlastně stojíte a jak se toho nebezpečí nejlépe zbavit. Po zjištění silných i slabých stránek své budoucí kořisti se musíte na blížící se střetnutí dobře připravit, to jest odpočinout si meditací, vypít podpůrné lektvary, aplikovat speciální oleje na čepel meče a tak podobně.
To vám boj sice usnadní, ale v žádném případě nevyhraje. V neúprosném světě Zaklínače 3 vám prostě nikdo nedá nic zadarmo, ať už se jedná o obyčejné lidi nebo všemožné fantasy stvoření. Tyto kontrakty pak v koncentrované dávce předvádí to, proč v mých očích Zaklínač 3 patří mezi absolutní špičku žánru – napětí, zajímavý příběh, jenž se před vámi postupně rozevírá jako krví potřísněný leknín, zakončený strhujícím soubojem s nebezpečnou bytostí, za jejíž hlavu dostanete tučnou odměnu. I zbytek hry funguje výborně, ale právě tyto kontrakty mi nejednou přivodily pořádný oRPGasmus.
Než se začnu vyjadřovat k vizuální stránce hry, v první řadě je třeba si říci, že studio CD Projekt v Zaklínači 3 stvořilo překrásný, rozmanitý a opravdu živě působící svět, kterému se na poli videoher jen málokterý titul vyrovná. Na PC, PS4 či Xbox One hra vypadá přímo úchvatně a mnoho hodin svého života jsem zde strávil i pouhými projížďkami na koni, kdy jsem se jen kochal nádhernou krajinou. Po oznámení verze pro Nintendo Switch ale každému z nás muselo být jasné, že tato konzole takovou míru detailů prostě neutáhne a vývojáři budou muset značně ubrat na nárocích na výkon. A tak se i stalo.
Abych pravdu řekl, jsem z výsledku trochu rozpačitý. Na jednu stranu obdivuji tvůrce, že takto obří hru dokázali na (výkonnostně) podstatně slabší platformě vůbec zprovoznit, na druhou stranu mám pocit, že nutný grafický downgrade byl až příliš brutální. Jako by někdo vzal PC verzi hry, snížil rozlišení, detaily a všemožné efekty na minimum, nalepil na to nálepku Nintendo Switch a vyslal do světa. Což se pravděpodobně také přihodilo.
Nutno podotknout, že v handheld módu hra vypadá vcelku obstojně, na té malé obrazovce se leccos ztratí a rozmazané textury nejsou tak patrné, jakmile ale Switch vložíte do docku a spustíte TV mód, není to moc pěkný pohled. Grafika je osekaná natolik, že místy připomíná až cel-shadingový efekt, který sice výtečně fungoval například v Legend of Zelda: Breath of the Wild, v případě Geralta je ale naprosto jasné, že se nejedná o záměrnou stylizaci, ale o pouhou z nouze ctnost. Což je u tak krásné hry opravdu škoda.
Zároveň mě mrzí i některé technické nedostatky, kterých ani Switch verze nezůstala ušetřena. Geralt se stále pohybuje poněkud prkenně a třeba taková rychlá změna směru nebo otočka se místě je prostě a jednoduše nemotorná. Zároveň je stále přítomný onen zvláštní nešvar, kdy Geralt instantně zemře po pádu z menší vyvýšeniny či skalky, zkrátka z výšky, kterou by měl přežít i obyčejný člověk, natož perfektně trénovaný mutant.
Na druhou stranu ve Switch verzi nikterak neutrpěla zvuková stránka hry. Dabing postav, zvuky přírody, hudba, to vše v Zaklínači ve verzi pro mobilní japonskou konzoli zůstalo na prvotřídní úrovni. Takže až pojedete někdy v noci lesem, stromy budou praskat pod poryvy stále sílícího větru a v dáli bude znít hrom, budete si připadat, jako byste tam opravdu byli.
A ještě jedna maličkost. Zaklínač 3 sice vychází s českými titulky, které jsou veskrze povedené, čas od času se ale dopustí drobných kontextových chyb, jako je třeba zdánlivě správný překlad slova „track” na „stopa”, ačkoli ve světle celé konverzace je jasné, že by se zde více hodil překlad na slovo „cesta”. Jak říkám, je to ale pouze sporadický problém.
Sečteno a podtrženo – Zaklínač 3 je i více než 4 roky po svém původním vydání stále vynikajícím akčním RPG, které ohromuje výborným příběhem, skvěle napsanými postavami, solidním soubojovým systémem a obřím otevřeným světem. Bohužel, verze pro konzoli Nintendo Switch značně utrpěla po vizuální stránce kvůli nutnosti co nejvíce srazit hardwarové nároky. Je to sice pochopitelné, v TV módu ale očividný grafický downgrade až příliš bije do očí, zvlášť pokud už jste Zaklínače předtím hráli na jiné platformě. I tak se ale jedná o bezesporu kvalitní akční RPG, které patří mezi ty nejlepší zástupce svého žánru na Nintendu Switch.
Tato recenze byla napsaná pro Switch verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.
The Witcher 3: The Wild Hunt na Nintendo Switch vychází 15. října 2019. O novinkách vás budeme informovat.
• Dojmy z GC 2019: 16. 9. 2019 • Autor: Filip Němec
Akční RPG Witcher 3 má v naší redakci výjimečné postavení. Zatímco jedni ho vyzdvihují jako videoherní klenot, najdou se i tací, kteří třetí díl ani nedohráli. A právě pro takové hráče, kteří na rozsáhlé RPG nemají dostatek času, je tu Nintendo Switch verze, která dovolí vzít si svého Geralta na cesty a možná se konečně probít až ke třem čarodějnicím. Říct mi ale ještě před pár měsíci, že něco tak obrovského a propracovaného půjde rozběhnout právě na Switchi, nevěřil bych. Vždyť i na PS4 běží Witcher 3 „jen“ ve full HD rozlišení a občas při 30 fps s problémy. Co pak takový Switch, ten by přeci po kliknutí na ikonku Zaklínač 3 musel vytvořit červí díru do jiné dimenze, v lepším případě explodovat. Nebo ne?
Než se pustím do dojmů z hraní, v rychlosti vysvětlím, jak je vůbec na této hybridní konzoli něco takového možné. Na PS4 totiž hru pohání osmijádrový procesor a třeba jen o něco slabší Xbox One musel slevit z full HD rozlišení na 900p. Jak něco takového tedy může běžet na procesoru Nvidia Tegra, který se používá i v mobilních telefonech (a právě také v nejnovější konzoli od Nintenda)? Jedním slovem – optimalizace. Dvěma slovy – dechberoucí optimalizace. Totiž co se obsahu týče, nic neubylo. Hra zabírá na poměry Switche úctyhodných 35 GB, ale vejde se na cartridge, takže si klidně pořiďte krabicovou verzi, kde najdete mimo jiné i průvodce hrou a mapu.
Není asi překvapením, že za plynulým chodem Zaklínače na Switchi stojí především menší rozlišení. Standardně poběží Witcher v dynamických 720p a 30 fps, přičemž onen přívlastek u rozlišení znamená, že pokud to hra uzná za vhodné (například při pohybu více postav na obrazovce), sníží rozlišení až k hranici 540p. Test serveru Digital Foundry pak potvrdil, že ani 30 fps není jistých a ve vypjatých situacích může drobně poklesnout i snímkování, ne však na úroveň, která by byla vyloženě nekomfortní. Oba případy se pak týkají především hraní v handheldovém režimu. V tom dokovacím, kdy je Switch připojen k televizi, by k poklesům snímkování i rozlišení mělo docházet jen zcela výjimečně.
Vývojáři ze Saber Interactive, kteří na portu pod dohledem CD Projektu pracují, pak sáhli také na cutscény, kde ubrali na kvalitě textur hlavních postav, protože právě ty měly nejvíce detailů. Mimo filmečky se ale modelů postav nikdo nedotknul, a tak působí ve hře opravdu dobře. Snížení kvality ale čekalo prakticky vše ostatní, počínaje rozlišením textur budov nebo přírody a konče komprimováním zvukových souborů.
Je však pravdou, že vše výše zmíněné je minimálně v handheldovém režimu sice patrné, ale nijak extrémně bijící do očí. Čeho si ale znalci třetího dílu všimnou, je řidší vegetace a kratší vykreslovací vzdálenost. Obojí je patrné na první pohled a připočteme-li k tomu všemu i nižší rozlišení, nemůže být pochyb o tom, že Nintendo Switch edice je zkrátka nejškaredší verzí třetího Zaklínače.
Je tomu ale skutečně tak? Jak na mě hra působila, když jsem ji sám hrál? Na grafické zpracování Switch verze panují dva odlišné názory. Jeden tábor hráčů popisuje vizuální změnu jako grafický downgrade. Ta druhá, do které se pak řadím já, sice nechce hovořit o něčem, co by mohl být vyloženě upgrade (protože opravdu není), ale grafické zpracování nehodnotí vyloženě jako horší, ale zkrátka jiné. Když se totiž podíváte na obrázky nebo gameplay záběry, vidíte sice horší rozlišení a slabší textury, zároveň ale došlo k jisté transformaci.
Ve mně osobně vyvolává Switch verze vzpomínky na hru The Legend of Zelda: Breath of the Wild, protože vidím jako zcela zásadní prvek jakýsi cell-shadingový filtr, který halí Zaklínače do pohádkového nádechu, jímž se vyznačovala i poslední Zelda. O něčem takovém sice autoři nehovoří, ale jsem si jist, že jde o nástroj umožňující velmi pěkně zahladit omezení, která hra podobného typu zkrátka na Switchi vyžaduje.
Pro mě osobně však takový vizuál není překážkou, dokonce spíše naopak. Už na první pohled jsem se do „Switchera“ (jak se Witcherovi na Switchi přezdívá) zamiloval. Na poměry této konzole je grafika nádherná, a pokud se nepustíte do přímého srovnávání s „velkými“ verzemi, vlastně ani nebudete mít tendenci si stěžovat. Co však musím zmínit, je to, že na Gamescomu byl Witcher 3 hratelný pouze v handheldovém režimu a na rozdíl od ostatních her nebyly konzole připojené k televizi. Důvod se mi nepodařilo zjistit, ale vůbec bych se nedivil, kdyby šlo právě o to, že na velké obrazovce budou vizuální ústupky vidět daleko více. To už je ale daň, se kterou zkrátka musíme počítat a je na každém z nás, jestli na tuto hru přistoupíme.
Už to skoro vnímáme jako standard, ale ještě před pár lety byly Nintendo konzole zcela uzavřené okolním trhům. Dostat na ně port západních her bylo většinou nemyslitelné a když už, šlo o rodinnou či vyloženě dětskou zábavu. A dnes? Na Switchi si zahrajeme hry jako je Assassin's Creed či dokonce krvavý Doom a 15. října rozšíří nabídku i třetí Zaklínač ve své kompletní edici. Pro mnohé navíc může jít o verzi úplně nejhodnotnější, protože u velkých titulů, které si z vašeho herního času ukousnout desítky hodin, mnohdy oceníme právě možnost vzít si tyto hry kamkoli s sebou.
Zároveň je Witcher 3 jakýmsi benchmarkem toho, čeho všeho je Switch schopen. Pokud totiž zvládne Zaklínače, chtělo by se skoro říct, že zvládne už všechno. Samozřejmě v mírně osekané verzi. Já jsem si však těch několik málo minut, které jsem na vyzkoušení měl, nesmírně užil. Žádné technické problémy mě nerušily a kratší vykreslovací vzdálenost na malém displeji také není nijak výrazná. Naopak příroda mě fascinovala i přes menší hustotu vegetace a vše působilo nesmírně živým dojmem.
Na co jsem se zaměřil, je také optimalizace uživatelského prostředí a ani zde vývojáři nenechali nic náhodě. Velikost textů i všemožných nabídek je upravena vůči menšímu displeji, takže je vše dobře čitelné. Dát této verzi šanci byste měli i v případě, že jste grafický fetišista, protože jak už jsem nastínil, onen cell-shadingový nádech hře velmi sluší a rozhodně se ji netroufám označit za vizuálně nepřitažlivou. Zaklínač 3 přicválá na svém oři 15. října, a to včetně přídavků Srdce z kamene a O víně a krvi, které záměrně zmiňuji v českém jazyce. I verze pro Nintendo Switch totiž nabídne české tituly.
• Zdroje: Eurogamer, YouTube (Nintendo), vlastní (Gamescom 2019)
• Novinka: 21. 8. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Nemá cenu to nijak oddalovat, zaklínač Geralt si cestu na Nintendo Switch proseká už 15. října 2019, což znamená za méně než dva měsíce. Podle tiskové zprávy českého distributora hra vyjde v kompletní edici obsahující rozšíření Srdce z kamene a O víně a krvi, 16 menších dodatků (skiny atd.), tištěného průvodce a mapu, 2 nálepky a dokonce i české titulky.
The Witcher 3 tak pro mě osobně bude první hrou na Nintendo Switch oplývající českou lokalizací, což není vůbec špatný začátek. Samozřejmě už pár her v češtině na tuto konzoli vyšlo, AAA tituly se ale našemu rodnému jazyku zatím úspěšně vyhýbaly, zaklínač Geralt snad bude tou pomyslnou první vlaštovkou, která značí změnu situace.
Jak už jsem ale zmiňoval o pár řádek výše, studio CD Projekt vypustí zaklínače Geralta na Nintendo Switch už 15. října 2019, je tedy na čase si začít ostřit oba meče a namíchat co nejvíce kouzelných lektvarů a olejů, abychom se do příběhu plného nebezpečných monster a ještě nebezpečnějších lidí mohli vrhnout zcela připraveni.
• Zdroje: thewitcher.com, Cenega.cz
• Novinka: 13. 6. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Je to tak, milé děti. Už nikdy se nebudete muset s Geraltem z Rivie loučit, díky verzi pro Nintendo Switch si ho budete moci vzít všude s sebou a hrát ve vlaku, ve škole, v práci, v letadle… prostě kdekoli. The Witcher 3 zde vyjde v kompletní edici, to znamená s oběma expanzemi (Hearts of Stone a Blood and Wine) a všemi DLC, což už je solidní nabídka.
Aby toho ale nebylo málo, krabice se hrou bude obsahovat i tištěnou mapu, kompendium a několik samolepek. Pokud jste tedy nějakou nevysvětlitelnou záhadou tento fantasy klenot minuli na PC, PS4 a Xbox a zároveň vlastníte Nintendo Switch, neváhejte. V této hře s jedinečnou atmosférou, obřím světem a poutavým příběhem na vás čekají klidně stovky hodin zábavy. Přesné datum vydání zatím není známo, Witcher 3 bychom si ale na Switchi měli zahrát už do konce tohoto roku.
• Zdroje: YouTube (Nintendo), CD Projekt , vlastní
• Oznámení: 31. 5. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Nintendo Switch už v minulosti dokázalo, že utáhne na svůj relativně omezený výkon až překvapivě náročné tituly, jako jsou Legend of Zelda: Breath of the Wild, Doom, Wolfenstein a mnoho dalších. Samozřejmě za to vděčí především vynalézavosti a zkušenostem studií, kteří dané hry pro Nintendo Switch portovali, ale i tak si tato malá přenosná konzole zaslouží náš obdiv.
Podle posledních zpráv to ale vypadá, že by Geralt z Rivie na svém svérázném oři Klepně přeci jen mohl přicválat na Nintendo Switch, navíc relativně brzy. Na serveru ResetEra se totiž objevily fotografie obalů The Witcher 3 stažených z asijských internetových obchodů s jasně viditelným červenobílým logem Nintendo Switch a textem, který hlásá příchod slavného Zaklínače na Switch již v září 2019, navíc v GOTY Edici.
Tyto „předměty doličné” pochází údajně hned z několika různých e-shopů, pravděpodobně se tedy nejedná o nějaký zbloudilý fanart, který na internetu začal žít svým vlastním životem. Vzhledem k rychle se blížícímu E3 2019 by tak Switch verze The Witcher 3 mohla po prezentaci Cyberpunk 2077 být dalším želízkem v ohni, které by mohlo pár hráčů uchlácholit během čekání na vysněnou a dlouho připravovanou sci-fi pecku.
Tak co říkáte, budeme si za pár měsíců moci znovu prožít Geraltovo dobrodružství, které si navíc vezmeme všude s sebou? A pokud ano, jak se tvůrci vypořádají s nároky na výkon, kterými The Witcher 3 proslul na standardních platformách PC, PS4 a Xbox One? Doufejme, že odpovědi na tyto otázky se dozvíme už brzy.
• Zdroje: ResetEra, Nintendo Life, Gamesradar