Co dělá z obyčejného monitoru ten herní? Rozdílů je spousta. Nesmíte koukat jen na odezvu a rozlišení, když jiné parametry jsou možná i podstatnější. Třeba obnovovací frekvence, synchronizace obrazu s výstupem grafické karty nebo výběr z více konektorů.
Většina hráčů staví stolní počítač tak, aby maximálně ušetřili s minimálními náklady. Investice do grafické karty, procesoru a RAMky se bere jako logická, v rozpočtu ale málokdo počítá i s pořádným monitorem. Znáte to: „Ještě tu mám monitor, na kterém jsem psal referáty…“
Po boomu notebooků to vypadalo, že monitory se budou hodit leda do kanceláří. Jenže hraní na PC má ve střední Evropě větší tradici, než na západě. Stolní počítač na hry je pro mnoho hráčů jedinou rozumnou platformou – je proto škoda dostupný výkon posílat na nejobyčejnější obrazovku. Proto jsme se rozhodli otestovat herní monitor ViewSonic XG3202-C, abychom našli ty nejpodstatnější rozdíly.
Model | ViewSonic XG3202-C |
---|---|
Úhlopříčka | 31,5" |
Rozlišení | 1 920 × 1 080 px |
Poměr stran | 16 : 9 |
Jas | 300 cd/m2 |
Kontrast | 3 000 : 1 |
Odezva (gray-to-gray) | 6 ms |
Max. obnovovací frekvence | 60 pro VGA, 144 Hz pro DL-DVI, HDMI a DisplayPort |
Frekvence obrazu | horizontální 24 – 82 kHz, vertikální 50 – 57 Hz |
Typ panelu | VA, anbtireflexní |
Zakřivení | 1800 R |
Konektory | VGA, DVI, HDMI, DisplayPort, 3,5mm jack, USB 2.0 na nabíjení, VESA 100 × 100 mm |
Reproduktory | 2× 2 W |
Spotřeba | max. 45 W, typická 38 W, úsporná 32 W, standby pod 0,5 W |
Naklápění | -5 až 13° |
Rozměry se stojánkem | 721,2 × 495,22 × 230,42 mm |
Hmotnost | 8,1 kg |
Cena | 7 490 Kč |
*Ceny jsou platné k 2. 7. 2018
Část herních monitorů poznáte podle vzhledu. Jednou imitují vzhled stealth letadel, podruhé se snaží obejít fádní tvary přidáním barevného podsvícení. Z této perspektivy je ViewSonic poměrně obyčejný. Rámečky jsou cca centimetr tenké na všech stranách, kromě té spodní, a nenajdete na nich nic, co by rušilo monotónní černou.
I spodní strana je veskrze konzervativní, kromě stříbrného loga výrobce na ní objevíte jen bílou diodu vpravo dole, která však míří spíš dolů a nikoli do očí, takže neruší a přes den si jí ani nevšimnete.
Monitor ViewSonic XG3202-C je pak opřený na jakési trojnožce. Jak si jistě z fyziky pamatujete, rovina je určená třemi body, z čehož vyplývá, že testovaný kousek by mohl na stole držet velmi stabilně. Pravda to je, nicméně z malinko jiných důvodu: přední noha je v podstatě rovná, o podložku se opírá v celé délce, a protiváhu jí tvoří jeden bod, pozicovaný za obrazovku.
Dá se říci, že přední část stojanu kopíruje linii displeje, a celý monitor se sklápí směrem vzad, kdy se hmotnost přenáší na opěrnou nohu. Váha 8,1 kg pak znamená, že s monitorem jen tak nepohnete.
Opěrný systém má však i drobnou nevýhodu. ViewSonic se třeba nehodí pro umístění na počítačové stolky, které mají zvýšený stupínek právě pro obrazovku. Samotná noha je totiž široká zhruba půl metru, takže by stůl musel být adekvátně dimenzovaný.
Zároveň však musíme zmínit i výhody. Kromě zmiňované stability je to malá hloubka, takže monitor můžete mít nalepený jen pár centimetrů od zdi. Zvlášť dobře se bude ViewSonic vyjímat na skleněných stolech, u přírodního dřeva už bude efekt slabší.
Kam ale zasunout konektory? Výběr mezi VGA, HDMI, DL-DVI a DisplayPortem se nachází na spodní straně v levé polovině při pohledu na monitor. Kabely jsou tak sice hůř přístupné při montáži, máte ale jistotu, že se nebudou lámat, což platí i pro umístění zdířek pro sluchátka a mikrofon hned vedle. Posledním portem ve výbavě je USB na levé hraně – na něj dosáhnete poslepu. Škoda, že poslouží jen pro nabíjení elektroniky.
Nevíte, který konektor je ten správný? Přečtěte si článek o tom, jaké konektory by měl mít váš monitor.
Ve chvíli, kdy vám monitor stojí na stole, nadejde čas pro jeho nastavení. Nejdříve se budete asi věnovat správné poloze. Výškově nastavit monitor nejde, musíte se zkrátka smířit, že spodní hrana je od stolu 7 cm vysoko, což změníte jedině podložkou.
Ani do stran monitor XG3202-C naklápět nejde, funkce pivotu si výrobce pro tento mode šetří. Nutno však podotknout, že zakřivené obrazovky se pro otočení o 90° příliš nehodí.
ViewSonic je ale možná sklápět okolo horizontální osy v rozsahu -5 až 13°, což bohatě stačí, pokud chcete pracovat nebo hrát se zády rovnými jak pravítko. Při sklopení opačným směrem se zase můžete zbortit do židle (hráči jistě znají onu polohu podobnou pilotovi Formule 1) a uvidíte pořád stejně dobře.
Nebavili jsme se zatím o kalibraci barev, kontrastu a podsvícení, přesto toto menu neopomene asi nikdo, kdo objeví nenápadný joystick snadno nahmatatelný za pravou hranou. Stačí po ní přejet prstem a vyčnívající páčku objevíte na první pokus.
Jakmile jednou barvy nastavíte, ergonomii joysticku můžete ignorovat, při prvním nastavování však narazíte na drobné komplikace. Pokud je nechcete opakovat po nás, věnujte pozornost symbolům, které se na obrazovce objevují. My totiž měli tendence páčku používat podobně, jako kdysi na tlačítkových telefonech, tedy aby střed potvrzoval a ostatní směry sloužily pro pohyb v menu.
Ve většině případů to tak sice funguje, ale struktura samotného menu používá dva směry zároveň. Zatímco jednou pohybem dolů listujete v položkách, podruhé si celé menu zavřete. V každém případě je však tento systém intuitivnější, než když vás výrobce nutí do používání čtyř tlačítek.
Co vlastně můžete nastavovat? První stisk joysticku otevře rychlé menu, ve kterém lze zapnout herní režim, upravit kontrast a jas, vybrat vstup nebo otevřít kompletní menu. I v něm lze změnit, ze kterého konektoru bude ViewSonic XG3202-C čerpat data, podstatnější je však nastavení zvuku integrovaných 2W reproduktorů (hlasitost a úplné ztlumení), zobrazovacích režimů, jemného nastavení parametrů obrazu při připojení analogového datového zdroje.
Jak už padlo v odstavci výše, vlastnosti monitoru lze upravovat buď předpřipravenými režimy, nebo klasickými posuvníky. Odpovídá to třeba logice fotoaparátů v mobilních telefon – buď zvolíte režim na krajinky nebo portréty, nebo si vyberete manuální režim a budete ovlivňovat jednotlivé parametry obrazu. ViewSonic XG3202-C to má stejně tak.
Bohužel jsme bez kalibrační sondy nemohli nastavit konkrétní výchozí body. Pro posouzení obrazové kvality proto posloužila užitečná stránka www.lagom.nl/lcd-test, která umožňuje základní nastavení i bez speciálního hardwaru. Srovnání jsme pak hledali v displeji notebooku Lenovo ThinkPad L470 a 24" monitoru Dell U2412M.
První nastavení jsme provedli „od oka“, tak, aby barvy byly živé, černá skutečně tmavá a bílá neměla nádech do modré, žluté, nebo červené. Už při tomto nastavení bylo nutné nastavit maximální jas, aby se intenzita bílé přiblížila k referenčnímu Dellu s IPS panelem. I tak jsme se ale shodli, že bílá není tak výrazná a že je obraz na monitoru poněkud rozostřený. To však připisujeme spíš rozlišení FullHD použitém na velké úhlopříčce 31,5".
Teprve po této kalibraci jsme začali ručně upravovat konkrétní hodnoty a pozorovat, jak se projeví na obrazu.
V této disciplíně musíme ViewSonic XG3202-C pochválit. Testovací proužky rozdělené do 32 dílků byly vidět tak, že i ten nejtmavší šlo odlišit od černého pozadí a světlejší dílky ne neslévaly dohromady.
Zde jsme narazili hlavně na absenci jakýchkoli úprav. Zatímco klasický monitor umožňuje ostrost upravit, ViewSonic nic takového neumí. S tímto krokem souvisí i nastavení gama křivky, který by měla zajistit, aby se pokusný obrázek při pohledu z větší vzdálenosti stal jednolitou šedou plochou. Z výchozího (a doporučovaného) nastavení 2,2 jsme se však dostali až na maximální hodnotu 2,8. Teprve potom středový kruh splynul s pozadím. Při kalibraci přes barevné proužky jsme se však vrátili k původní hodnotě 2,2.
Dalším testem bylo srovnání dvaceti odstínů šedé. S odstupňováním světlejších odstínů nebyl problém, test nás však donutil upravit kontrast na 80 %, aby byl viditelný i nejtmavší čtverec.
S výše uvedenými parametry jsme zažili menší šok: odstíny bílé ViewSonic netrefil, bylo třeba proto snížit kontrast až na 60 %, aby šachovnice vystoupily z bílého pozadí.
Inverze, neboli pixel-walk se projevuje chvěním obrazových bodů. Tímto testem XG3202-C prošel bez zaváhání.
Deklarovanou hodnotu 6 ms bohužel nedokážeme ověřit, ani vyvrátit. Ghosting jsme si však přeměřit mohli – při focení animace při závěrce 1/400 a ISO 800 jsme zjistili, že přechod je vidět maximálně na třech proužcích, což znamená 50 ms jak při změně z černé na bílou, tak opačným směrem.
V tomto testu ViewSonic trošku ztrácel, jak je patrné z fotky. Zatímco monitor Dell vpravo zobrazuje snímek 26 a notebook dokonce 27, XG3202-C je teprve u snímku 24.
Výrobce udává zobrazovací úhly v rozsahu 178° v obou osách. U zakřiveného displeje je srovnání ošemetné. Obraz je samozřejmě vidět i z velmi ostrých úhlů, rozdíly ale spatříte pouhým okem. Zvlášť patrný je rozdíl mezi obrazem ve výšce očí a pod ním. Pokud budete sedět dál než 60 cm od obrazovky, budou rozdíly postupně slábnout.
Jestli něco dokáže diváka rušit, tak pruhy vzniklé nestejnoměrným podsvícením. Testovaný ViewSonic naštěstí na nic takového netrpěl, černá byla jednolitá. Při zobrazení bílé však skrz displej prosvítaly světlejší body. Přikládáme to však chybě u testovaného kusu, protože defekt je velmi výrazný, zatímco zbytek obrazu je i v bílé bez vad.
První věcí, které si u nového monitoru budete všímat, je zakřivení. Jedná se o vlastnost, která v nezúčastněných dokáže vzbudit emoce. Dokud si monitor s prohnutou obrazovkou nevyzkoušíte, snadno řeknete, že oblouk je buď úžasný, nebo zbytečný.
Faktem je, že mírné zahnutí rozhodně nepřekáží, v případě velkých úhlopříček i pomáhá. Efekt však není nijak výrazný, po deseti minutách rozdíl oproti rovné ploše sotva postřehnete. Po chvíli mžourání dokonce můžete podlehnout iluzi, že koukáte na klasický, rovný monitor.
Větší podíl na příjemném používání monitoru ViewSonic XG3202-C má podpora technologie FreeSync, tedy synchronizace snímkovací frekvence s grafickou kartou. Stačí LCD propojit přes DisplayPort ke kompatibilní kartě a FreeSync povolit v jejích ovladačích a je to!
Potěšil též nastavitelný sklon obrazovky, díky kterému můžete pohodlně u monitoru střídat polohy. Daní za stabilní polohu je však podstavec, který se nehodí pro všechny typy stolů. Snadno pochopitelné je menu nastavení barev monitoru, kladně hodnotíme i přístupnost portů. Jejich drobným nedostatkem je použití USB jen pro nabíjení.
Nedostatky v podání barev zaznamenáte jen při přímém srovnání s IPS panely, FullHD rozlišení vám zase taktně připomene, že nemusíte sedět nalepení 30 cm od displeje. Protihodnotu však tvoří široké využití tohoto monitoru.
Ve hrách oceníte vysokou obnovovací frekvenci a FreeSync. Při práci se hodí filtr modrého světla a Flicker Free podsvícení snižující únavu očí. A pokud střídáte počítač s notebookem, oceníte, že ViewSonic XG3202-C je kompatibilní se všemi používanými konektory.
Recenze ViewSonic XG3202-C
Monitory ViewSonicMonitor ViewSonic XG3202-C se prezentuje jako herní monitor. Na základě rychlosti odezvy sice nebude prvním kandidátem pro nadšence do e-sportů nebo profi hráče, ale pokud třeba hrajete v klanu nebo jen hledáte, jak si zpříjemnit dlouhé gamingové seance, tahle obrazovka zvládne mnohé.
Klady
Zápory