Výměna nevhodného dárku Windows 11

Wolfenstein: Youngblood (RECENZE) – mladá krev přebírá štafetu

Jedna z nejslavnějších FPS sérií se vrací na scénu, tentokrát ovšem bez svého typického protagonisty B.J. Blazkowicze. Masakrování nacistů si totiž ve Wolfenstein: Youngblood vzaly na starost jeho dcery Jess a Soph, které vůbec poprvé v rámci této série přináší element kooperativní kampaně. Jedná se o vítané osvěžení konceptu, nebo zbytečnou inovaci? Dozvíte se v naší recenzi.

Recenze (PC)NovinkyPreview

• Žánr: Akční FPS • Multiplayer: Ano (online, co-op) • Vývojář: MachineGames a Arkane Studios • Vydavatel: Bethesda • Datum vydání a Platformy: PC (25. července 2019)  PS4, Xbox One, Switch (26. července 2019) • Homepage: bethesda.net/en/game/wolfenstein-youngblood • Čeština: Ne

Obsah recenze Wolfenstein: Youngblood (PC)

1. Wolfenstein: Youngblood – dvojčata jdou do akce
  2. Dvojčata nejdou pro ránu daleko
  3. Ve dvou se to lépe střílí
  4. Paříž vás uchvátí i pod nadvládou nacistů
  5. Wolfenstein: Youngblood – jablka nepadla daleko od stromu
  6. Recenze Wolfenstein: Youngblood: závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro Wolfenstein Youngblood PC

Wolfenstein: Youngblood – dvojčata jdou do akce

• Recenze: 26. 7. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Vývojáři ze švédského studia MachineGames mají sérii Wolfenstein na starost od titulu The New Order (2014), přičemž od té doby stvořili další 2 hry (The Old Blood a The New Colossus), jejichž hlavním protagonistou byl vždy americký agent B.J. Blazkowicz. V Youngblood ale poprvé tato klasická postava ustupuje do pozadí a na pódium přicházejí jeho dvě dcery – dvojčata Jess a Soph.

Wolfenstein: Youngblood; wallpaper: key-art

Hra má sice v názvu slovo “Wolfenstein”, B.J. Blazkowicz se zde ale na rozdíl od ostatních dílů opravdu jen mihne.

Děj se opět odehrává v alternativní historii, kdy nacisté vyhráli druhou světovou válku a od té doby mají pod svým špinavým palcem schovaným v kožené rukavici prakticky celý svět. Lidé se samozřejmě snaží znovu získat svoji svobodu z dob předválečných, je to ale marné a nad Třetí říši se jim stále nedaří zvítězit. A když se navíc slehne zem po jednom z největších hrdinů odboje, situace je ještě zoufalejší.

B.J. Blazkowicz totiž za záhadných okolností zmizel z povrchu zemského, dcerunky tak neváhají ani vteřinu a pouští se po jeho stopách. Že během toho vystřílí miliardy nábojů a prolijí hektolitry nacistické krve, nikoho nevzrušuje, koneckonců, když se váš otec jmenuje Blazkowicz, vlastně se to od vás tak nějak čeká. Akční nářez jménem Wolfenstein: Youngblood nás ale tentokrát nezavede do již tradiční Ameriky či Německa, místo toho zavítáme do Paříže 80. let 20. století. Můžeme se tedy těšit na spoustu kavárniček, croissantů a syntezátory dunící elektronickou hudbu. A mrtvé nacisty, samozřejmě.

Wolfenstein: Youngblood; gameplay: sestra Wolfenstein: Youngblood; gameplay: věž Wolfenstein: Youngblood; gameplay: památka

Pátrání po ztraceném otci vás přivede až do Paříže 80. let 20 století.

Příběh není špatný, žádné oscarové drama plné strhujících výkonů zde ale nečekejte. Celá série je v tomto ohledu kvalitativně dosti konzistentní, pokud jste tedy hráli některý z předchozích dílů Wolfensteina od studia MachineGames, budete přesně vědět, do čeho jdete. K mé nevoli se vrátilo i poměrně stereotypní pojetí vedlejších postav a nepříliš vtipný humor, to jsou ale dosti subjektivní záležitosti, které leckomu vadit vůbec nebudou. U hry typu Wolfenstein jsem navíc ochotný se nad podobné věci povznést, protože prim zde hraje především adrenalinová akce. A ta je naštěstí stále vynikající.

Dvojčata nejdou pro ránu daleko

Pocit ze střílení je ve Wolfenstein: Youngblood prostě parádní a akce v podání studia MachineGames zcela určitě patří na vrchol svého žánru, hned po bok titulů od id Software. Jess i Soph navíc vlastní stejný speciální oblek jako míval jejich tatíček v The New Colossus, akční pasáže jsou tedy okořeněny hned několika zvláštními schopnostmi (včetně neviditelnosti), vašim základním dorozumívacím prostředkem ale stále budou střelné zbraně. Ty nabízí relativně standardní paletu čítající pistoli, SMG, kulomet, brokovnici a pár hi-tech laserových/elektrických/výbušných kousků – prostě klasický wolfensteinovský arzenál, který navíc můžete i upgradovat podle svého gusta.

Wolfenstein: Youngblood Boss Fight PC | Alza Magazín (Gameplay)

Souboje jsou dynamické, adrenalinové a pekelně zábavné. MachineGames prostě střílečky umí.

Dynamika vztahu mezi oběma sestrami je zpracována sympaticky, velkou roli hraje fakt, že mají společné zdraví a když jej vyčerpají, znamená to konec pro obě dvě. Konec života i konec hry. Během soubojů se Jess a Soph navzájem neustále motivují a pokřikují na sebe, dokonce se občas podpoří i krátkodobými boosty svých atributů. Plněním misí a zabíjením nacistů si v Youngblood nově zvyšujete level své postavy, čímž si postupně odemykáte nové pasivní vlastnosti (rychlejší plížení, více zdraví či štítů apod) v mnoha ohledech připomínající akční RPG.

I díky těmto RPG prvkům pak do pozadí částečně ustupuje i lineární struktura předchozích dílů série a uvolňuje místo mnohem otevřenějšímu přístupu. Lokace jsou o poznání rozlehlejší a spletitější a zpravidla nabízí hned několik cest k cíli. Na hře kromě MachineGames spolupracovali i vývojáři z Arkane Studios (série Dishonored) a na výsledném produktu je to znát. Míra volnosti pohybu po jednotlivých čtvrtích Paříže je zde v porovnání s ostatními díly série Wolfenstein až neuvěřitelná a je to určitě ku prospěchu věci. Jen je škoda, že na obyčejné civilisty narazíte minimálně, a když už, tak jsou součástí nějakého questu, jinak ale francouzská metropole zeje prázdnotou. Nacisté zřejmě rádi vládnou naprosto vybydleným městům…

Wolfenstein: Youngblood; gameplay: robot

Třetí říše disponuje velkou řadou nepříjemně silných a ozbrojených robotů, kteří vám vaši cestu za osvobozením poněkud ztěžují.

Kromě příběhových misí ale Wolfenstein: Youngblood nabízí i spoustu úkolů vedlejších, jejichž plněním získáváte peníze, zkušenosti a skill pointy potřebné k vylepšování vaší postavy. Tyto úkoly můžete plnit víceméně v libovolném pořadí, jejich obtížnost je ovšem naznačena doporučeným levelem, na kterém byste měli být, než se do nich pustíte. Díky přemíře těchto úkolů se ale klidně může stát, že zcela zapomenete na hlavní dějovou linii a budete si jen tak běhat Paříží a kosit nacisty ve velkém. A i když se u toho budete dobře bavit, zároveň si uvědomíte, jak moc nevýrazný příběh vlastně je.

Ve dvou se to lépe střílí

Největší evoluci do série Wolfenstein přináší Youngblood prostřednictvím kooperativního režimu. A i když můžete celou hru projít klidně jako klasický singleplayer, ve dvou hráčích titul dostává úplně jiný rozměr. Jak už bylo řečeno, hlavní hrdinky jsou dvě a vy se můžete chopit role kterékoli z nich. Z hlediska hratelnosti jsou prakticky identické (asi abyste se s vaším spoluhráčem nehádali, kdo bude hrát za koho), žádné specializace nebo zásadní rozdíly mezi oběma dvojčaty zde nehledejte.

Kooperativní hra funguje velmi dobře, můžete hrát buď s někým z vašich přátel, nebo se pomocí matchmakingu připojit do náhodné hry někoho cizího. Pokud vás společné hraní přestane bavit, jednoduše se odpojíte nebo druhého hráče vykopnete z party – ovládání vašeho dvojčete okamžitě převezme AI. Pokud je to ale možné, rozhodně doporučuji hrát s nějakým kamarádem (v případě nedostatku přátel postačí každý živý člověk), jelikož umělá inteligence čas od času trochu pozlobí.

Wolfenstein: Youngblood; gameplay: kooperace Wolfenstein: Youngblood;gameplay: dvojče Wolfenstein: Youngblood; gameplay: hráč

Kooperativní režim je pravděpodobně nejlepší inovací série Wolfenstein za posledních X let.

Do smrti nezapomenu, jak Jess v klidu stála na bojišti a bez výčitek mě nechala zmírat v plamenech naštvaného Panzerhunda, aniž by byť jen brvou pohnula. Nutno podotknout, že podobnými výpadky trpí i nepřátelé, AI by si tedy zasloužila ještě trochu poladit. Jinak si ale na kooperativní režim nemohu stěžovat, je to skvělé obohacení hry a kdyby se tato funkce postupem času stala pevnou součástí celé série, rozhodně bych to uvítal.

Paříž vás uchvátí i pod nadvládou nacistů

Audiovizuální zpracování je velmi povedené, dabing postav, zvukové efekty a pěkně osmdesátková hudba plná syntezátorů je parádní, grafika se od The New Colossus nijak výrazně neposunula, level design ale od posledně ušel opravdu velký kus cesty. V první řadě je mnohem méně lineární a nabízí více řešení herních situací, záři reflektorů na sebe ale strhává především město, ve kterém se celá hra odehrává.

Wolfenstein: Youngblood; gameplay: metro Wolfenstein: Youngblood; gameplay: ulice Wolfenstein: Youngblood; gameplay: prapor

Audiovizuální zpracování je povedené, vyčnívá především krásně zpracovaná Paříž, která místy až přebírá roli dalšího charakteru ve hře.

Samotná Paříž 80. let 20. století je vykreslena skvěle (byť s jistou nadsázkou) a velmi detailně – od malých kavárniček s pomalu tvrdnoucími croissanty na stolech až po věrně napodobená secesní průčelí pařížského metra od architekta Hectora Guimarda. Díky tomu na vás dýchne ta pravá atmosféra hlavního města Francie a kdybyste zrovna nemuseli posílat nacisty do germánského pekla, klidně byste si k nějakému tomu stolečku na chvíli sedli a nechali si donést dvojku kvalitního červeného.

Wolfenstein: Youngblood – jablka nepadla daleko od stromu

Celkově vzato je Wolfenstein: Youngblood povedeným titulem. Tatíček série B.J. Blazkowicz předal žezlo mladší generaci (minimálně do doby, než přijde regulérní třetí díl), která sebevědomě vzala osvědčený koncept boje se zlými nacisty a obohatila jej o několik smysluplných novinek.

Otevřenější úrovně, lehké RPG prvky a především kooperativní režim pro dva hráče ukazují, že tato série má stále co nabídnout a i po téměř 40 letech své existence dokáže ještě překvapit. MachineGames tak ve spolupráci se studiem Arkane vytvořili po čertech zábavnou střílečku a potvrdili, že je tato série ve správných rukou. Wolfenstein: Youngblood vyšel 25. července pro PC a 26. července 2019 pro PS4, Xbox One a Nintendo Switch.

Tato recenze byla napsána pro PC verzi.

Recenze Wolfenstein: Youngblood: závěrečné hodnocení

Hodnocení 83 % Alza Magazín
85 %
85 %
70 %
Wolfenstein: Youngblood; recenze

• Skvělá hratelnost
  • Kooperativní režim
  • Povedený level design
  • Implementace lehkých RPG prvků
  • Paříž

• AI občas pozlobí
  • Nepříliš zajímavý příběh

Wolfenstein Youngblood – Novinky

1. (23. 7. 2019) 25. července vypukne další Náckokalypsa
  2. (17. 6. 2019) Jak daleko padla jablka od stromu?
  3. (11. 6. 2019) Wolfenstein: Youngblood – vlci vždy loví ve dvojici
  4. (28. 3. 2019) Wolfenstein: Youngblood nás zavede do Paříže 80. let 20. století
  5. HW nároky pro Wolfenstein Youngblood PC

25. července vypukne další Náckokalypsa

• Novinka: 23. 7. 2019 • Autor: Jiří Fait

Proč se tak v Bethesdě rozhodli, není zatím jasné, faktem ale zůstává, že si Wolfenstein: Youngblood budeme moci zahrát na PC o den dříve. A jelikož se jedna o silně kooperativní záležitost, budeme si muset přehodit hlídání dětí, zrušit pracovní schůzky a domluvit si kamarády na jiný termín, jelikož minimálně ti PC zaměření zřejmě čekali na datum 26. července. Jenže podle posledního tweetu od Bethesdy je všechno jinak:

Takový Steam pořád tvrdí, že se k nám dvojčata Jessie a Zofia Blazkowiczové přiženou až na konci týdne, tedy v pátek, takže zřejmě jsou chlapci a děvčata z Valve stejně překvapení jako my. Nu co naplat. Zlobit se na vývojáře/vydavatelé kvůli tomu nebudeme. Ostatně takovýto typ překvapení by mohl být častějším jevem a ten datumový posun by mohl být klidně daleko markantnější. Takový Cyberpunk 2077 na konci tohoto roku by zřejmě vyvolal menší internetový výpadek, ale to je pohádka pro jiný článek.

• Zdroje: Twitter, PC Gamer

Jak daleko padla jablka od stromu?

• Novinka: 17. 6. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Jak už jsem psal v úvodu, v první řadě je potřeba si uvědomit, že Wolfenstein: Youngblood není pokračováním série, ale jedná se o spin–off. Původní koncept série tedy sice zůstává zachován (boj s nacisty), zároveň si ale hra půjde svou vlastní cestou. Hlavní hrdinky Jess a Soph jsou ještě náctileté dívky, což se na hře nepochybně projeví, především celkově mnohem odlehčenější atmosférou dobrodružného příběhu. Také bude obsahovat mnohem více humoru, což mě, abych se přiznal, poněkud děsí, jelikož na mne vtipy v předchozích dílech nikdy moc nefungovaly.

Určitá evoluce zde ale proběhla i co se samotného žánru týče. Od relativně taktického Wolfensteina se Youngblood posouvá blíže přímočaré arkádové akci a díky použití různých perků i skillů vykazuje lehké znaky RPG. Obě sestry budou zabíjením nacistů a plněním misí získávat zkušenosti určené k levelování svého charakteru, navíc disponují i stejným typem brnění (Power Suit) jako měl jejich tatíček B. J. ve Wolfenstein 2: The New Colossus. V Youngblood jej budete moci upgradovat a odemykat pro něj nové schopnosti. Odemykání jednotlivých skillů a vlastností již není podmíněno vaším postupem příběhem, prostě stačí, abyste měli správný obnos potřebné měny a můžete si odemknout cokoli kdykoli.

Wolfenstein Youngblood – E3 2019 (gameplay trailer)

Mrkněte na trailer na E3, který ukazuje výpravu Jess a Soph v celé své krvavé kráse.

Od určitého bodu v příběhu pak dostanete přístup do centrálního hubu, kde si na mapě budete moci volit mise v libovolném pořadí, u každé ovšem uvidíte doporučený level značící jejich obtížnost. U nepřátel to bude fungovat podobným způsobem – čím vyšší level, tím více budou mít HP a více vám zatopí. Ale i když budete čelit protivníkům plus mínus na vaší úrovni, budete mít i ve dvou hráčích co dělat. Ta nacistická chamraď totiž disponuje velkou přesilou a když si nedáte pozor, snadno vás zaženou do kouta a zastřelí jako psy.

Určitou proměnou prošla i stavba samotných misí a map. Vzhledem k tomu, Wolfenstein: Youngblood je kooperativní hra, úrovně se musely přizpůsobit na míru dvěma hráčům – jsou mnohem otevřenější, do místností i z místností vede vždy několik východů umožňujících tichý postup či vpád s tasenými zbraněmi. Nebo obojí naráz. Sestry se navíc budou moci slovně podporovat a hecovat (stisknutím tlačítka), což jim poskytne krátkodobý boost vlastností.

Wolfenstein: Youngblood – kámo, nemáš drobák?

Bohužel poněkud nepříjemnou změnou oproti předchozím dílům je zahrnutí mikrotransakcí. Po internetu sice kolovaly zkazky, že za reálné peníze půjde nakoupit speciální měnu zvanou Gold Bars, jež lze ve hře směnit za skiny a emoty, údajně za zlato ale nakoupíte i upgrady zbraní a jednotlivé skilly. Oficiální twitterový účet Wolfenstein naštěstí tyto zvěsti vyvrátil jediným tweetem.

Wolfenstein Youngblood; screenshot: co-op Wolfenstein Youngblood; screenshot: hatchet Wolfenstein Youngblood; screenshot: robot

Wolfenstein: Youngblood – náboje, krev, nacisté a mikrotrasankce?

Za zlato koupené za reálné peníze ve hře získáte pouze a jedině kosmetické předměty, což je dobrá zpráva, proč ale tvůrci do Wolfenstein: Youngblood mikrotransakce vůbec implementovali? To už jsou herní vydavatelé tak zoufalí, že se snaží z hráčů za každou cenu vymámit nějaký ten cent navíc? Na druhou stranu se tento titul bude prodávat za sníženou cenu (29.99 dolarů), pokud tedy mikrotransakce opravdu zůstanou jen u kosmetických záležitostí, budeme schopni to tvůrcům prominout… Nebo spíše přimhouřit oko. Ale jen tentokrát!

Celkově vzato ale Wolfenstein: Youngblood vypadá jako nadějný a velmi zajímavý titul, který do legendární série stříleček vnese zase trochu svěžího větru. Kooperativní zabíjení nacistů vypadá jako velká zábava, více arkádová hratelnost a lehké RPG prvky by mohly nalákat i pár nových fanoušků navíc, takže proč ne? Na dobrodružné pátrání po otci dvojčat Jess a Soph se těšíme. Hra vyjde 26. července 2019 pro PC, PS4, Xbox One a Nintendo Switch.

• Zdroje: Twitter, Gamespot, vlastní

Wolfenstein: Youngblood – vlci vždy loví ve dvojici

• Novinka: 11. 6. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Že rodiče často žehlí průšvihy svých dětí? Ano, to je pravda, Wolfenstein: Youngblood je ale krásnou ukázkou, že to často funguje i opačně a když rodiče selžou, z bryndy je holt musí vytáhnout jejich potomci. B.J. Blazkowicz zmizel kdesi v nacisty okupované Paříži, na jeho dvou dcerách tedy je, aby hrdinu amerického odboje zachránili.

Zabíjení nacistů je sice fajn, ale co takhle zabíjet nacisty po boku svého přítele? Wolfenstein: Youngblood vám to umožní.

Nejnovější trailer jasně demonstruje, že Wolfenstein: Youngblood bude akcí, krví a destrukcí nabitá jízda doprovázená stylovou elektronickou hudbou plnou syntezátorů. Hra se koneckonců odehrává během divokých 80. let, hudební doprovod tedy bude krásně doplňovat atmosféru a pomáhat přesvědčivěji vykreslit dobu dávno minulou.

Akce vypadá skvěle, na to jsme ostatně u série Wolfenstein zvyklí, podle ukázky se ale můžeme těšit na mnohem otevřenější lokace. Na Youngblood ovšem kromě švédského studia MachineGames tentokrát pracují i lidé z Arkane Studios (série Dishonored), takže o až tak velké překvapení se nejedná. V úplném závěru ještě trailer připomněl datum vydání a máme to kompletní. Wolfenstein: Youngblood dorazí na PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch a Google Stadia už 16. července 2019. Tak neváhejte a sežeňte si parťáka, nacisté už jsou skoro za humny.

• Zdroje: YouTube (Bethesda Softworks) Vlastní

Wolfenstein: Youngblood nás zavede do Paříže 80. let 20. století

• Novinka: 28. 3. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Nejnovější kapitola série Wolfenstein, jež je neodmyslitelně spojená právě s hlavním hrdinou B.J. Blazkowiczem, je zajímavá hlavně tím, že si za něj nejspíš nezahrajete. Neohrožený agent totiž zničehonic zmizí z povrchu zemského a jeho dvě dcery, dvojčata Jess a Soph, se ve svých energozbrojích vydávají na krvavou cestu za záchranou tatíčka a ikony amerického odboje.

Není náhodou, že hrajete právě za dvojčata, Wolfenstein: Youngblood totiž bude kooperativní záležitostí pro dva hráče. Zatím bohužel není jasné, jestli se bude jednat o lokální či síťový co-op, ale vzhledem k tomu, že i 20 let po událostech Wolfenstein 2: The New Colossus nacisté stále tvrdošíjně ovládají svět, bude každá pomoc dobrá. Ostatně, udělejte si o světové situaci vlastní obrázek na základě nově zveřejněného příběhového traileru.

Wolfenstein Youngblood – příběh (trailer)

Atmosférický trailer je sestříhaný převážně z in-game animací, i tak ale na hru dokáže hezky navnadit.

Jess a Soph budou od svého otce zjevně pěkně vycepované a s ničím a nikým si nebudou brát servítky. Můžeme se tedy těšit na brutálně zábavnou a krvavou jízdu, během které za sebou dvojčata budou nechávat stopu z pomalu chladnoucích těl a vystřílených nábojů. Podle tvůrců ze studia MachineGames se můžeme těšit na spoustu nových zbraní, nástrojů a vlastností vašeho energoobleku. To zní jako lákavá nabídka na to vypravit se do nacisty okupované Francie, co říkáte? Tak si zabalte kufry, protože Wolfenstein: Youngblood vychází už 26. července 2019 na PC, PS4, Xbox One a Switch. Do té doby bychom se dalšího balíku informací mohli dozvědět na nadcházející E3 2019.

Wolfenstein Youngblood; screenshot: sisters Wolfenstein Youngblood; screenshot: casino combat Wolfenstein Youngblood; screenshot: panzerhund combat

Akce vypadá stejně dobře jako v předchozích počinech této série, kooperativní prvek pak může zábavu ještě vystupňovat o level výš.

• Zdroje: Cenega, YouTube (Bethesda)

Obsah preview Wolfenstein: Youngblood

1. (13. 6. 2018) Wolfenstein: Youngblood – zabíjení nácků 2x zábavnější
  2. HW nároky pro Wolfenstein: Youngblood PC

Wolfenstein: Youngblood – zabíjení nácků 2x zábavnější

• Novinka: 13. 6. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Wolfenstein: Youngblood se bude odehrávat v roce 1980 v nacisty okupované Francii. B.J. Blazkowicz se ztratil neznámo kde, jeho dvě dcery (dvojčata) tedy začínají pátrat, kam se „papá” vlastně poděl. A samozřejmě při tom budou střílet zástupy nacistů. Podle traileru se budou ulice francouzské metropole přímo hemžit nepřátelskými jednotkami, propagandistickými plakáty a beznadějnou atmosférou. Přesně tak, jak to máme rádi.

Wolfenstein: Youngblood; screenshot: Jess a Soph

Dcerušky jako správné emancipované ženy po tatíčkovi převzaly poctivé řemeslo.

Největším tahákem je v tuto chvíli zmíněná kooperativní složka. Se svým parťákem tak budete fašounské zadky z Třetí říše nakopávat ještě efektivněji a dost možná i zábavněji, jak už to často u her pro dva hráče bývá. S každým novým pokračováním ale Wolfenstein lehce podkopává zásluhy samotného B.J. Blazkowicze, který s nacisty bojuje už od druhé světové války a přesto jsou v každém novém díle zpět u moci. Tak trochu to vyvolává dojem, že B. J. ve své práci nemá žádné výsledky. Samozřejmě žertuji... ale něco na tom je.

Wolfenstein: Youngblood; screenshot: propaganda Wolfenstein: Youngblood; screenshot: lov

Obrázek 1: Na nacistickou propagandu opět narazíte na každém rohu. Obrázek 2: Střílet se budou nejenom náckové.

HW nároky pro Wolfenstein: Youngblood PC