Jízdní kolo představuje poměrně rozměrnou a neskladnou záležitost, a to zejména při převozu. Pokud chcete využít vlastní auto, stačí vám správný nosič. Co ale dělat v případě, že plánujete cyklistický výlet či dovolenou, jejichž součástí je cestování hromadnou dopravou? Poradíme vám, jaké dopravní prostředky můžete využít i jak se přeprava liší u jednotlivých dopravců. Prozkoumáme také možnosti, které máte při snaze poslat kolo poštou.
Pokud se chystáte na cyklistickou dovolenou autem, budete pravděpodobně potřebovat nosič kol. Těch máme několik druhů. Můžete si vybrat z nosičů kol na střechu, na páté dveře nebo na tažné zařízení. Každý typ má své specifické výhody i nevýhody. S koly na střeše nemůžete do garáže, udržíte je ale čistá; nosič na páté dveře sice rychle připevníte, omezíte ale přístup do kufru; s nosiči pro tažné zařízení pak získáte zcela nejpohodlnější způsob uchycení kol, musíte si ale pořídit třetí registrační značku (SPZ).
V případě, že máte větší auto (kombi nebo SUV), cestujete ve dvou a nemáte příliš zavazadel, pokud sklopíte zadní sedačky, můžete kola převážet i v interiéru. Jedná se o levnou, ale ne vždy úplně praktickou metodu. Kola musíte obalit plachtami či starým prostěradlem tak, aby se vzájemně nepoškodila a zároveň nezašpinila čalounění. To může být zejména po jízdě blátivým terénem zdlouhavé a otravné. Kola je důležité pořádně zabezpečit připevněním ke kotevním okům auta. Využít k tomu můžete gumicuky nebo upínací popruhy. Kdyby se kola při nehodě či prudkém zabrzdění uvolnila, mohlo by to mít i fatální následky.
Když přijde na převoz, liší se běžná kola a elektrokola zejména jedním parametrem – hmotností. Právě té je důležité věnovat pozornost, každý nosič má totiž jen omezenou nosnost. Zatímco běžná kola váží jen zřídka víc než 15 kg, elektrokola se kvůli baterii a motoru snadno přehoupnou přes 20 kg. Nejvíce si je třeba všímat hmotnosti elektrokola při výběru střešních nosičů a nosičů na zadní dveře, neboť levnější z nich nemusí být na převoz elektrokol vůbec stavěné. Nosiče na tažné zařízení jsou na tom s nosností o poznání lépe, nicméně ani lepší z nich nemusí uvézt čtyři těžká elektrokola.
O přepravě kol autobusem lze říci, že je komplikovaná. Existují sice výjimky v čele s cyklobusy, které jsou pro cyklisty praktickým zpestřením hromadné dopravy, nicméně platí, že při cestování autobusem s kolem je důležité dopředu zkoumat spoje a většinou také rezervovat místa. Často totiž autobusem kolo vůbec převážet nelze, a pokud ano, tak zabalené jako nadměrné zavazadlo. V případě, že autobus nabízí přepravu kol jako takových, tak jen v omezeném počtu. Každý dopravce má jiná pravidla a jiné kapacity, takže se na ně podíváme i konkrétně.
Na webových stránkách žlutých autobusů se dočteme, že přeprava je možná pouze v případě, že je kolo složené a zabalené tak, aby nepoškodilo další zavazadla. Balík se navíc musí vejít do předepsaných rozměrů (max. 150 × 80 × 35 cm). Množství takto přepravovaných kol je určeno obsazeností konkrétního spoje, obvyklá kapacita ale činí plus minus 2 kola. Místo pro kolo je dopravce schopen garantovat jen v případě, že si je předem zakoupíte online, což vás vyjde na 20 Kč.
FlixBus kolo vezme i v nesloženém stavu. Mnohé z autobusů tohoto dopravce, ale ne všechny, jsou vybaveny zadním nosičem s kapacitou pět kol. Rezervační systém je vyřešen celkem přehledně – v online sekci, kde vybíráte množství osob a zavazadel, si můžete zaškrtnout i přepravu kola. Když potom vyhledáte spoje na požadované lince, systém vám umožní rezervovat jen takové, které převoz kol umožňují. Spoje, jež nosič nemají nebo ho mají už zabraný, budou označeny hláškou „Autobus je plně obsazen“.
Alternativně můžete kola přepravovat v zavazadlovém prostoru jako „zvláštní zavazadlo“. V takovém případě musí být kolo složené a zabalené a součet jeho rozměrů nesmí přesáhnout 240 cm. Na nosiči ani v zavazadlovém prostoru nelze přepravovat elektrokola žádného typu.
Také Leo Express umožňuje přepravu jízdních kol, na svých internetových stránkách v této otázce ale neposkytuje příliš informací. Jeho rezervační systém ale funguje podobně jako u společnosti Flixbus – pro vyhledávání spoje stačí zaškrtnout, že chcete přepravovat kolo, a ve výsledcích ihned uvidíte, zda je to možné.
V případě regionálního cestování s kolem poskytují nejlepší službu jednoznačně cyklobusy. Ty mají pro přepravu kol buď upravený interiér, nebo jsou vybaveny speciálním přívěsem. Linky cyklobusů najdeme ve většině českých regionů, zejména v národních parcích a dalších turisticky atraktivních lokalitách. Dobrým zdrojem ke zjišťování dostupnosti cyklobusových tras je státní portál kudyznudy.cz. Cyklobusy lze využít například:
Vlakové soupravy mají výrazně více místa než autobusy, a tak i možnosti přepravy kol jsou v nich podstatně širší. Místo pro kolo poskytují prakticky všichni velcí železniční dopravci, ale stejně jako u autobusů, i v tomto případě se liší systémem a pravidly přepravy.
České dráhy, největší železniční dopravce v ČR, nabízí dva způsoby přepravy kol. Prvním je přeprava jako spoluzavazadlo – to je klasický způsob, kdy kolo připevníte na hák a sednete si do jeho blízkosti. Druhým způsobem je pak úschova během přepravy – v takovém případě kolo umístíte do nákladního prostoru pro přepravu kol, kde bude kolo pod dohledem průvodčího. Alespoň v malém počtu lze kola přepravovat ve většině vlaků – výjimku tvoří pouze ty, které jsou v jízdním řádu označené piktogramem přeškrtnutého kola.
Piktogram kola potom značí přepravu kola ve vlaku jako spoluzavazadla a symbol kufru úschovu během přepravy. Může se stát, že kapacity pro kolo se naplní ještě před vaším nástupem, a tak je lepší provést rezervaci dopředu. Můžete k tomu využít buď internetový obchod ČD, nebo aplikaci Můj vlak. Cena kola ve vlaku Českých drah se vztahuje k délce trasy a pohybuje se mezi 30 a 99 Kč za samotnou přepravu. Pokud si místo pro kolo jako spoluzavazadlo rezervujete společně s nákupem jízdenky v e-shopu, nemusíte za rezervaci platit (vyjma SC Pendolino).
S RegioJetem lze kola přepravovat pouze ve vlacích na lince R8 (Brno–Přerov–Ostrava–Bohumín), a to jen po předchozí online rezervaci a do vyčerpání kapacity vlaku. Přeprava kol je možná pouze ve 2. třídě (Low cost) a vyjde vás na 30 Kč. Vyhrazený oddíl pak najdete najdete buď na začátku, nebo na konci vozu. Na ostatních linkách (RJ) RegioJet přepravu jízdních kol ani větších koloběžek neumožňuje.
Společnost Leo Express má v každém vlaku kapacitu pro čtyři kola, k přepravě je ale nutná rezervace. Stejně jako u přepravy autobusy, i v tomto případě vám dá rezervační systém okamžitě najevo, zda je ve vlaku pro kolo místo, nebo ne. Cena za jedno kolo činí 49 Kč.
Také rozšířený regionální dopravce Arriva nabízí přepravu jízdních kol ve vlacích. Uvádí, že v každém vlaku je místo minimálně pro 8 kol. V případě, že máte zájem o rezervaci místa pro kolo, musíte využít zákaznickou linku, e-shop dopravce totiž tuto možnost zatím neposkytuje.
V pražské hromadné dopravě mají cyklisté poměrně široké možnosti převozu kol. Celkem bezproblémová je přeprava kol v metru a potíže obvykle nejsou ani v tramvajích, i když převoz kol v nich má poněkud specifická pravidla. V tramvajích i v metru je převoz kol bezplatný. Jak tedy na přepravu kol v jednotlivých prostředcích pražské MHD?
Plošina v MHD
V prostředcích MHD se pracuje s pojmem „plošina“. Jedná se o prostornější oblast bez míst k sezení, typicky vyhrazenou pro kočárky, vozíčkáře či jízdní kola. V případě metra jde o prostor mezi protilehlými dveřmi. U nízkopodlažních článkových tramvají se potom jedná o podobně vyhrazené prostory, kterých v takovém voze najdeme obvykle několik.
V metru můžete kolo přepravovat vždy na první a poslední plošině každého vozu, což neplatí pro plošinu úplně na začátku soupravy (ihned za řidičem), kde je převoz kol zakázán. Na každé plošině mohou být převážena maximálně dvě kola. Kola by měla být umístěna co nejvíce vpravo ve směru jízdy, což ovšem může být problém ve stanicích, kde se vpravo vystupuje. Při příjezdu k takovým stanicím proto zbystřete, budete totiž možná muset uvolnit prostor ostatním cestujícím. Zda můžete mít na dané plošině kolo umístěno, vám prozradí symboly na dveřích.
Převoz kol v pražských tramvajích je možný jen na specifických trasách a jen směrem z centra, tedy do kopce. Trasy jsou vyznačeny v následující mapě Dopravního podniku hl. m. Prahy. Na zastávkách, kde je nástup s kolem možný, najdete symbol kola, šipky a tramvaje na hnědém pozadí. Kolo byste vždy měli umisťovat na plošiny určené k přepravě kočárků. Na každé plošině lze přepravovat maximálně dvě kola. V případě tramvají bez nízkopodlažní plošiny (v Praze jde o starší vozy T3 a T6) je potom kola nutné přepravovat na konci vozu.
V autobusech pražské MHD jízdní kola přepravovat nelze. Mezi výjimky patří linka AE na letiště, kde je povoleno kolo přepravovat v případě, že je zabalené pro leteckou přepravu, a také sezónní linka 147 ze zastávky Dejvická do zastávky Výhledy, přičemž v tomto případě je autobus vybaven nosiči na kola. Obě linky, AE i 147 poskytují přepravu kol zdarma.
Potřebujete-li poslat kolo poštou, máte dvě možnosti: zabalit ho do krabice, nebo ho alespoň omotat fólií. V obou případech si připlatíte, v tom prvním ale můžete využít jakoukoliv zásilkovou službu – Českou poštu, PPL, GLS, DPD, Geis a další. Základní cena za Balík velikosti XL (nejdelší strana do 240 cm) u České pošty činí 359 Kč. V případě, že chcete kolo poslat tímto způsobem, musíte také prozkoumat, jaké má zásilková služba podmínky pro celkové rozměry. Např. u ČP je nutné, aby hmotnost zásilky nepřesáhla 30 kg a součet její výšky, délky a hloubky byl maximálně 300 cm.
Kde sehnat krabici na kolo?
Pokud si koupíte kolo v e-shopu (nejlépe na Alza.cz), přijde vám domů v krabici. Když si ji schováte, budete ji mít připravenou, až jednou budete potřebovat kolo poslat. Alternativně se můžete dojít zeptat do nejbližšího cykloservisu/cykloprodejny, zda nějakou krabici navíc nemají.
Máte-li k dispozici větší krabici nebo velké zbytky lepenky (např. od lednice), můžete si krabici zkusit také vyrobit. Nejspíš sice nebude tak pevná jako originální krabice, když ji ale ještě omotáte fólií, měla by na jednorázové zaslání stačit.
Když krabici neseženete, je posílání kola výrazně větší problém. Dříve bylo běžné kolo poslat vlakem v rámci služby Přeprava spěšnin a cestovních zavazadel, ta ovšem byla v roce 2004 ukončena, což může i dnes některé pamětníky nemile překvapit. Nezabalené kolo je vhodné před předáním dopravci zafixovat a obalit alespoň „stretch“ fólií. Nejlepším způsobem, jak zjistit, zda a jakým způsobem si zásilková služba s kolem poradí, je zavolání na její zákaznickou linku.
V případě PPL by mělo být možné pro tyto účely využít službu atypický balík a Geis by mohl kolo přepravit v rámci nestandardní „nesprávně zabalené“ zásilky. Naopak se společností GLS nezabalené kolo pravděpodobně nepřepravíte, neboť v jejich materiálech je výslovně řečeno, že nezabalené nebo nedostatečně zabalené zboží nelze přepravovat.
Přeprava kol je někdy oříšek, jindy si s ní poradíte snadno. Záleží hlavně na tom, jak, čím a kam potřebujete kolo přepravit. Zatímco přeprava vlakem nebo autem je celkem přímočará, snaha o poštovní doručení vyžaduje výrazně více úsilí.