Alza.cz
Zobrazit katalog

Mass Effect Andromeda (RECENZE)

Jak jsme slíbili v nedávno publikovaném článku, přinášíme vám recenzi, která odhalí, jestli jeden z herních favoritů tohoto roku splnil očekávání. Ta přitom rozhodně nebyla malá. Mass Effect je pojem, bez něhož si žánr akčních RPG nedokážeme představit už téměř deset let. Mass Effect Andromeda dorazila až po dlouhých 5 letech, proto se logicky předpokládalo, že potvrdí slova vývojářů z BioWare a skutečně bude tím největších a nejlepším. Jak to tedy dopadlo?


• Žánr: Akční, RPG • Multiplayer: Ano (online, co-op) • Vývojář: BioWare • Vydavatel: Electronic Arts • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One (21. března 2017) • Homepage: masseffect.com • Čeština: Chystá se


Pro mě osobně je série Mass Effect srdcová záležitost, na Andromedu jsem se velmi těšil a naděje do ní vkládal opravdu velké. O to větší pocit zklamání pak přišel, když se začaly objevovat první reakce a nakonec i kompletní recenze. Už v době psaní preview mi bylo zřejmé, že tentokrát se asi žádné ódy pět nebudou – ale pořád jsem doufal. Možná jste zaznamenali videa, která (občas velmi vtipně) zobrazují, jak příšerně nepovedené animace obličejů znehodnocují herní zážitek a vlastně znemožňují brát spoustu rozhovorů vážně. Tahle neschopnost využít možností nového Frostbite 3 enginu je však, bohužel, nakonec jen okrajovým problémem. Andromeda je totiž velká promarněná příležitost a tak trochu krok zpět.

Andromeda nabízí nový začátek v galaxii bez nápadu

• Recenze: 24. 3. 2017 • Autor: Dominik Fait

Jak už víme z preview, Mass Effect Andromeda nenavazuje na původní trilogii. Vy, nezkušený průzkumník jménem Sara nebo Scott Ryder, se spolu s dalšími tisícovkami odvážných duší účastníte ambiciózního projektu, který si slibuje nalezení nových planet vhodných ke kolonizování. 600 let dlouhá cesta z Mléčné dráhy se pochopitelně neobešla bez komplikací a záhy po vašem příletu je jasné, že si situace žádá hrdin(k)u – vás. Ujímáte se role Pathfindera, vedoucího průzkumníka lidské rasy, jehož úkolem je vést osidlování nového galaxie, resp. jedné její hvězdokupy zvané Hellius. Vaší hlavní překážkou je nová rasa Kettů a jejich ambiciózní vůdce. Autoři měli mimořádnou příležitost popustit uzdy fantazie a z Andromedy udělat sen každého sci-fi fandy. Namísto toho jsme se dočkali naprosto fádních, šablonovitých záporáků, hezky vypadajících, ale mnohdy nudných světů/planet a jen lehce nadprůměrného příběhu.

Mass Effect: Andromeda; jeden svět nestačíMass Effect: Andromeda;

Příběh Mass Effect Andromeda je podkopáván slabými dialogy

Jak bylo řečeno, Mass Effect je již letitá herní sága. A především BioWare je velice letitá značka, od které jsme se za ty roky dočkali mnohého. Její hry, včetně Mass Effektů, měly kromě svých nepopiratelných předností i různé nedostatky. Ale snad VŽDY měly kvalitní příběh s dobrými, až výbornými dialogy. Je proto více než zarážející, že právě tento zcela zásadní prvek všech RPG Andromeda poměrně solidně pokazila. Možná je to pro někoho příliš tvrdé odsouzení, ale já si jednoduše nepamatuju, že bych si někdy u masseffektích (resp. biowařích) her každou chvíli říkal: „Jak tohle mohl někdo napsat a myslet to vážně?“ Ano, dialogů je tady opravdu hodně, každý noname má co říct a všem také můžete zpravidla odpovědět. Jenže v 90 % případů se nedozvíte nic zajímavého. Nedostatek obsahu by ještě nemusel nutně vadit, pokud by byla kvalitní forma. Jenže snad s výjimkou hlavní postavy mluví všichni prázdně, bez emocí. Postavy MLUVÍ o svých emocích, místo aby je nějak PROJEVOVALY. Takže i když je třeba ocenit fakt, že nadabované je zde prakticky všechno, v konečném důsledku je to vlastně jedno, protože nebudete mít zájem si jejich suché vypravování, které jste už slyšeli tisíckrát v bledě modrém, poslechnout.

i Mrkněte na náš nový Herní magazín!

Systém dialogů – na vašich volbách v Mass Effect Andromeda nezáleží

S tím souvisí i proklamovaný posun od černobílého modelu „dobrých“ a „zlých“ odpovědí. Pouhé duo možností se mělo rozšířit a vaše postava se tak měla mít možnost profilovat vícero způsoby. Na první pohled se zdá, že to tak skutečně je. Kruhové menu vám při rozhovoru pravidelně nabízí reakce v tónu profesionálním, emotivním, racionálním a „pohodovém“. A čtyři jsou více než dvě, že? Bohužel ne – brzo totiž zjistíte, že je úplně jedno, jak odpovídáte, a že jde opravdu jen o „tón“. A tak zatracované rozdělení na Paragona a Renegada nabízelo paradoxně více možností, a to těch skutečných. Způsob, jakým v Mass Effect Andromeda jednáte, totiž nic neovlivní – nezmění se výsledek úkolu, nezmění se herní prostředí. Ten největší dopad, kterého si všimnete, je, když vám jednou za uherský rok někdo řekne, že je vaše emocionální/chladná povaha dobře známá.

Prozkoumávání vesmíru v Mass Effect Andromeda není špatné, ale…

Pokud vás nenadchnou dialogy, můžete se zabavit tolik propagovaným prozkoumáváním rozlehlého vesmíru. Je třeba konstatovat, že tato část patří k tomu lepšímu, čím můžete v Mass Effect Andromeda trávit čas. Planet k objevování je dost, několik z nich se přitom řadí do kategorie samostatných mini otevřených světů, po nichž je radost procházet se buď ve skafandru, anebo (lépe) prohánět se ve vozítku zvaném Nomad. Problematický je ale herní obsah těchto graficky výborně zpracovaných lokalit. Máme na mysli zejména vedlejší úkoly – těch je skutečně hodně. Ale opět narážíme na smutný princip, který je pro Andromedu bohužel tak typický: kvantita nad kvalitu. To, co nový ME na tomto poli předvádí, by možná stačilo pro nějaké starší MMO RPG, ale dnešní hráči z questů typu „naskenuj 5 mrtvol/přines 5 technických udělátek/zajdi tam, přines to, vrať se“ odvaření vážně nebudou. V 90 % úkolů máte někam zaletět, něco naskenovat a tím to hasne. Ano, v těch 10 % se z toho vyvrbí něco zajímavého, ale myslím, že nejen my bychom ocenili spíše to, pokud by jich výrazně ubylo, ale zato by byly téměř všechny zajímavé a nepůsobily jak psané přes kopírák. Naštěstí jsou tu stejně jako v předchozích dílech úkoly spojené s členy vaší posádky (loyalty missions), jež spolu se solidními questy hlavní dějové linky pošramocený obraz poněkud napravují.

Mass Effect: Andromeda; planetaMass Effect: Andromeda;Mass Effect: Andromeda

Souboje Andromedu zachraňují, ale…

Nechceme ale jen kritizovat. Přes všechno, co bylo řečeno, je Mass Effect Andromeda podle našeho názoru slušná hra. Důvodem je především bojová část, která je prostě a jednoduše zábavná. Přestřelky jsou daleko dynamičtější a plynulejší, krytí už vás nevytáhne z každé šlamastiky a daleko častěji než kdy dříve musíte volit proaktivní přístup. Zabíjení šmejdu z vesmíru vás jen tak neomrzí i díky fantastickému množství schopností, které můžete kombinovat s vašimi spolubojovníky a vytvářet tak efektivní komba. Ve volbě těchto skillů máte v podstatě úplnou svobodu, žádné limitující povolání si na začátku hry nevybíráte, k jisté specializaci a bonusům z toho plynoucím se můžete až časem dopracovat. Něco podobného platí i pro zbraně. Arzenál je zde široký a vyberou si všichni: ti, kdo problémy řeší raději z bezpečné vzdálenosti, i ti, kterým nevadí drze narušovat osobní prostor nepřátel.

Mass Effect: Andromeda; Scott RyderMass Effect: Andromeda; akce

Umělá inteligence mnoho rozumu nepobrala

Ale ani tato celkově vydařená stránka Mass Effect Andromeda se neobešla bez kaněk. Zaprvé jde o nepříliš kvalitní umělou inteligenci. AI nepřátel je takovým evergreenem de facto všech akčních titulů, proto by asi nebylo úplně košer se do Andromedy strefovat právě z této pozice. Naneštěstí se tento problém týká i vašich spolubojovníků a je ještě umocněný faktem, že je nemůžete prakticky nijak ovládat. Boje jsou díky tomu sice plynulejší, nezdržujete se zadáváním příkazů, jenže vaši druhové ve zbrani nejsou žádní raketoví inženýři. Je sice hezké, že vás věrně následují, leč nachází-li se před nimi zeď a před vámi nikoli, bylo by záhodno, pokud by na to při volbě své trasy mysleli. Často vám tedy místo pomocné ruky nabídnou zpočátku sice úsměvné, posléze však frustrující chvíle zakončené otráveným stisknutím tlačítka Load.

i Mohlo by vás zajímat
Recenze For Honor. Přichází bojovka nové generace?
Star Wars Battlefront II vyjde už tento rok!
Guardians of the Galaxy se dočkají herního zpracování
Hororový hit Outlast 2 vychází už za pár dní!

Stálo tedy čekání na Mass Effect 4 za to?

Pokud jste stejně jako my fanoušky Mass Effectu, nemůžeme vám dát jednoznačnou odpověď. Na jednu stranu jsme rádi za novou porci důvěrně známé sci-fi bašty, na stranu druhou se nemůžeme zbavit dojmu, že kuchařům z BioWare ujela ruka více než jednou a zřejmě občas použili i ne úplně čerstvé ingredience. Na talíři to máme naaranžováno moc pěkně a gramáž je také více než slušná, ale pravda je taková, že si moc nepošmákneme. Jako Sara nebo Scott Ryder toho sice můžeme v rozlehlém světě Andromedy dělat hodně, jenže… jenže máloco z toho je doopravdy zábavné. A to jsme ani nezmiňovali velké množství bugů, kterými byla hra při vydání doslova prolezlá (NPC mluvící přes sebe, NPC mizející a zase se objevující, propadávání podlahou atd.).

Mass Effect: Andromeda; Sara

Možná si někdo říká, že kdyby se to nejmenovalo „Mass Effect“, byli by recenzenti daleko shovívavější a Andromeda by z toho vyšla důstojně jako vlastně „celkem dobrá hra“ – protože je pravda, že dobrá hra to v podstatě nakonec je. Jenomže takhle to holt nefunguje. Ona velká komunita fanoušků, kterou se předchozím dílům podařilo vyprodukovat, je mincí dvou stran. Tou pro vývojáře příjemnou stranou je zaručené odbytiště pro jejich produkty. Tou odvrácenou jsou pak vysoká očekávání a nároky z této komunity vycházející. Očekávání a nároky, jež tentokrát v případě Mass Effectu: Andromedy zcela naplněny nebyly.

Závěrečné hodnocení Mass Effect: Andromeda





Hodnocení70 % Alza.cz

Hlavní parametry

Hratelnost

70 %

Audiovizuální zpracování

80 %

Znovuhratelnost

65 %

Mass Effect: Andromeda, obal

Klady

  • Dynamický a celkově zábavný soubojový systém
  • Velké schopností pro různé typy postav
  • Vizuálně velmi slušně zpracované prostředí
  • Hlavní postava a většina úkolů z hlavní dějové linie

Zápory

  • Slabé dialogy, ploché a nudné NPC
  • Stereotypní a otravné vedlejší úkoly
  • Umělá inteligence spolubojovníků






Vytisknout
P-DC1-WEB14
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon