• Autor: Filip Němec
Série Moss staví na základech klasických skákaček, kde využití VR na první pohled nemusí dávat smysl. Vývojáři ze studia Polyarc ovšem vytvořili zajímavý subžánr, který na jedné straně šikovně pracuje s virtuální realitou a na straně druhé přináší klasický gameplay hopsaček. Moss: Book II navazuje na první díl a kromě originální hratelnosti vrací do hlavní role myšičku Quill, dokáže ale zabodovat i napodruhé?
zdroj: Polyarc
Moss: Book II začíná přesně tam, kde skončil první díl. Quill se podaří zachránit strýce Arguse z pevnosti Arcana a vše končí šťastně. V útrobách hradu se ovšem skrývá nová hrozba ohrožující celý svět, a tak se Quill pochopitelně ihned vydá vstříc novému nebezpečí. Pokud první díl zatím nemáte ve své herní knihovně, rozhodně doporučuji zahrát si nejdříve Moss z roku 2018 a až poté se pustit do Moss: Book II. Nejde vyloženě o nutnost, ale pokračování si díky tomu rozhodně užijete více, protože zatímco první díl je z velké části seznamovací, dvojka už logicky předpokládá, že znáte Quill i její svět.
Moss: Book II PSVR Launch Trailer
zdroj: Polyarc
Přestože hratelnost je uzpůsobena i dětem, příběh dokáže překvapit a zaujmout i ostřílené pařany a starší hráče.
Příběh je opět až nečekaně povedený. Narážím pochopitelně na jednoduchou, místy až dětskou hratelnost, což se odráží i v obtížnosti a level designu. Příběh ovšem osloví každého, jen je trochu škoda, že i tentokrát probíhá jeho vyprávění pomocí listování si v obrázkové knize a poslouchání komentáře vypravěče. Hra je evidentně určena i mladším hráčům, kteří by příběh snadněji pochopili z klasických cutscén než z povídání nad statickými obrázky, ještě když Moss: Book II nenabízí české titulky.
Jak už jsem naznačil v úvodu, Moss vystupuje z řady VR her originální hratelností, která v sobě snoubí klasickou skákačku a hlavní přednost her ve virtuální realitě, tedy povedenou iluzi, že jste součástí hry a nesledujete ji pouze na vaší obrazovce. V Moss: Book II tak sice klasicky konzolovým ovladačem ovládáte postavičku, v tomto případě myšku Quill, ale jste zároveň v roli aktivního pozorovatele, který může kdykoli do hry zasáhnout a autoři toho využívají různými způsoby.
zdroj: vlastní
Akční pasáže střídají puzzly a hádanky.
Někdy musíte přemístit objekty v herním světě, aby vytvořily most pro Quill, jindy je třeba získanými schopnostmi rozkvést popínavé rostliny, aby po nich mohla Quill vylézt a ruku k dílu můžete přiložit i v soubojích, kdy lze poraněnou myšku oživit nebo odlákat protivníka. Při tom všem ale Quill stále ovládáte, a to klasicky pomocí analogové páčky a několika málo tlačítek pro skok, útok a úskok. A protože díky virtuální realitě se nacházíte přímo v prostředí hry, často musíte i změnit úhel pohledu či vykouknout do strany, abyste mohli lépe prozkoumat celou úroveň.
Díky tomu, že hra kombinuje známé principy skákaček a z VR světa si bere ty úplně základní mechaniky, je hraní Moss: Book II velmi intuitivní a věřím, že ani menším hráčům nebude dělat problémy. Je pravdou, že puzzly, prostorové hádanky i souboje nejsou příliš těžké, ale i když se považuji za vcelku ostříleného hráče, nízká obtížnost mě nikterak neurazila.
zdroj: vlastní
Byť se vše odehrává uvnitř hradu, prostředí stereotypem netrpí.
Hráči Moss z roku 2018 budou ihned po spuštění dvojky jako doma, což mě zprvu potěšilo, ale náhle se přílišná podobnost s prvním dílem ukázala být spíše na škodu. Zhruba první třetina hry totiž obsahuje podobné hádanky i stejné nepřátele jako předchozí díl a Quill má v tu chvíli i stejné schopnosti. Moss: Book II tak z počátku působí spíše jako rozšíření původní hry, což se naštěstí zhruba po hodině a půl změní a byť základní principy zůstaly zachovány, nové schopnosti, originální nepřátelé i dvě nové zbraně hratelnost příjemně osvěží.
Z počátku slabší zážitek začne navíc rychle gradovat a bohužel právě v bodě, kdy si užíváte nové zbraně pro Quill a čerstvé dovednosti pro vás jakožto její doprovod a ochránce, hra náhle skončí. Nebyla by to zase až tak velká tragédie, kdyby se tak nestalo po zhruba 5 hodinách hry. Dvojka je tedy pravda o něco delší než první díl, ovšem i tentokrát mám pocit, že vše skončilo trochu předčasně, v čemž mě utvrzuje i cena hry, která v době psaní recenze na PS Store činí 1049 Kč (fyzicky se ani druhý díl neprodává).
zdroj: vlastní
Kromě svého myšího strýce potkáte také další tvory.
Kde bohužel dvojka zůstala taktéž trochu zaseknuta v čase, je i platforma na níž vychází. Moss: Book II je totiž jednou z labutích písní letitého PS VR, přičemž hra vychází pouze na PS4. Díky zpětné kompatibilitě sice Moss: Book II na PS5 spustíte, protože nejnovější PlayStation podporuje jak nové PS4 hry, tak i helmu PS VR, ovšem ke hraní budete potřebovat PS4 ovladač DualShock 4. Jiným způsobem nelze Moss: Book II hrát, což je sice pochopitelné, protože PS5 DualSense ovladač nemá lightbar pro snímání pohybu, ale věřím, že by to mohlo leckoho zaskočit.
Částečné ustrnutí na místě se pochopitelně týká i grafického zpracování. Kvalitou odpovídá prvnímu dílu, což ale nemůžeme vývojářům příliš vyčítat, protože i tentokrát měli k dispozici pouze výkon PS4 a dosluhující PS VR. Obraz tedy oproti jiným headsetům není tak ostrý, na druhou stranu majitelé PS VR dostanou přesně to, na co jsou zvyklí. To se bohužel týká i technické stránky, připravte se na četné loadingy a někdy až příliš zdlouhavé zatmívací obrazovky při přechodu z jedné části lokace do druhé. I zde se zrcadlí omezený výkon použitého hardwaru a bylo by skvělé, kdyby se přinejlepším oba díly dočkaly posléze updatu pro PS VR2.
zdroj: vlastní
Hrad Arcana není jen jednotvárnou kamennou hroudou s temnými kobkami.
Autoři naštěstí četné limity maskují, jak je to jen možné, a tak si nachystali řadu rozličných a půvabných prostředí, od chladných kobek a jeskyní hradu Arcana až po přírodou překypující zahrady či slavnostní sály. Šikovně přitom využívají možností virtuální reality, takže má každý vcelku malý level vždy na pozadí něco obrovského a fantastického, takže máte neustále pocit, že skutečně jste součástí onoho spektakulárního dobrodružství a ne pouze pasivním pozorovatelem. Slabší technické zpracování vynahrazují i skvělé animace hlavní postavy. Quill se při šplhání, úskocích či překulování se přes větší překážky hýbe velmi přirozeně, až máte chvílemi pocit, že sledujete animák od Pixaru.
zdroj: vlastní
Slabší grafiku vynahrazují úchvatné scenérie.
Moss: Book II rozhodně není dokonalá hra. Použitý hardware autory omezoval už při vývoji prvního dílu a nedokážu si ani představit, jak museli své vize a představy krotit při tvorbě dvojky. Za některé nedostatky si naopak mohou sami – pro znalce prvního dílu bude začátek až příliš stejný jako původní hra a zamrzí i tentokrát krátká herní doba a s tím související relativně vysoká cena.
I přesto je ale Moss: Book II hra jako žádná jiná (snad tedy vyjma prvního dílu pochopitelně). I tentokrát smekám před vývojáři za netradiční VR uchopení klasické skákačky, které ani po letech nedokázal nikdo napodobit, takže i když lze hře vyčítat leccos, neměli byste ji minout. Zvláštní postavení si drží i přístupností nejen k mladším hráčům, ale také začátečníkům s virtuální realitou jako takovou. Vše je intuitivní, snadno pochopitelné a díky statickým obrazovkám se mohou pustit do hraní i ti, kteří jinak trpí kinetózou.
Díky tomu bych mohl hru doporučit opravdu všem. Zároveň si ale umím představit třetí díl s většími lokacemi a náznakem RPG prvků, kde například brnění pro Quill nemají jen kosmetickou funkci a závěrečné titulky neuvidíme tak brzy. A něco mi říká, že díky úspěchu obou dílů nebudeme muset na trojku čekat příliš dlouho.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsána pro PS4 verzi hry (hráno na PS5 díky zpětné kompatibilitě). Kopii pro recenzi poskytl PlayStation CZ.
Moss: Book II potěší všechny fanoušky prvního dílu, ale i mladší hráče nebo ty, kteří s virtuální realitou teprve začínají. Vývojáři opět originálním způsobem zkombinovali klasickou skákačku s prvky známými z VR her a byť je znát limitace starším hardwarem, opět jde o skvělý herní zážitek, který by si majitelé PS VR neměli nechat ujít.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.