Returnal (RECENZE) – Nekonečný boj o záchranu sebe sama

Projekt Returnal již od svého oznámení vzbuzoval v naší redakci zvědavost. Mix temného sci-fi příběhu, rogue-like hratelnosti a parádního audiovizuálu sliboval svěží adrenalinový zážitek, na němž by si měli smlsnout fanoušci her s vyšší obtížností. V titulu finského studia Housemarque totiž budete tančit mezi desítkami projektilů, likvidovat vesmírnou havěť a překonávat náročné skákačkové pasáže, přičemž každá chyba může mít fatální následky. Pojďme společně poznat planetu Atropos v naší recenzi.

Returnal (RECENZE PS5) – Obsah článku

1. Naděje na záchranu chřadne na každém kroku
  2. Kvalitní výbava tvoří základ úspěšné smyčky
  3. Returnal potrápí váš postřeh i nervovou soustavu
  4. Štěstí je krásná věc
  5. Reklama na next-gen
  6. Soukromé peklo na planetě Atropos na každý PS5
  7. Recenze Returnal: závěrečné hodnocení

Naděje na záchranu chřadne na každém kroku

Už od samého začátku je jasné, že zde se s vámi nikdo párat nebude. Sotva zjistíte, že sedíte v průzkumném raketoplánu Helios v kůži hlavní hrdinky Selene, už se v plamenech řítíte na povrch planety Atropos, jež se stane vaším novým domovem. Možná navždy, možná se z ní dostanete. To už bude záležet na tom, jak jste vytrvalí a obratní, protože s každou smrtí se vrátíte zpět na začátek k havarovanému stroji s nulovou výbavou. Tradiční rogue-like přístup není pro každého, protože nervová soustava některých hráčů prostě neunese, že skon hrdinky znamená start v rámci nové časové smyčky pěkně od píky.

Returnal; gameplay: loď Helios

Po havárii na planetě Atropos se vrak lodi Helios stane navždy vaším startovním bodem. Od něj budete vyrážet hledat nejen tajemný signál White Shadow, který vás do nebezpečného světa nalákal.

Znalci žánru ovšem vědí, že zarputilost přináší růže a obrnit se trpělivostí se vyplácí. Autorům ze studia Housemarque se navíc skvěle podařilo zapracovat mechaniku smrti a nových životních cyklů do příběhu, díky čemuž dostanete jednu z nejoriginálnější dějových linek letošního roku. Ta se skládá z několika vrstev, takže kromě boje s místními krvelačnými kreaturami se zaměříte na poznávání historie padlé mimozemské kultury či na vzpomínky hlavní hrdinky. Vše se spojí do lahodného mixu, v němž není nouze o překvapivé zvraty starající se o konstantní napětí narýsované podle mustru moderních thrillerů.

Především fanoušci sci-fi možná dosáhnou nirvány, protože Returnal jim bude evokovat gigerovsky odlidštěnou poetiku Prométhea (prequel Vetřelce), za počet chapadel u monster by se nestyděl ani H. P. Lovecraft a akce se pravidelně strhává do frenetických přestřelek jako v modernizovaném Doomu. Autoři se zkrátka inspirovali, kde mohli, ale celek naštěstí nepůsobí jako kočkopsí dort. Do místního světa se i přes jeho krutost zamilujete. Neustále se budete hnát dopředu, abyste někde nalezli další střípek do mozaiky příběhu. Tu najdete audiodeníček Selene z některého z jejích dřívějších pokusů prchnout z planety, jinde zase obelisk se zašifrovaným, postupně luštěným textem. Ani za bezmála třicet hodin nám Atropos nevydal všechna svá tajemství, takže se tam budeme pravidelně vracet ještě nějaký čas.

Returnal Challenge Room I Alza Magazin (Gameplay, PS5, No Commentary)

Nejintenzivnější chvilky v Returnal jsou nachystány pro odvážlivce, kteří vlezou do dveří s přisátou chobotničkou. Uvnitř se na vás valí tři vlny nepřátel se závěrečným minibossem a příslibem sladké odměny v podobě artefaktů či zbraní.

Kvalitní výbava tvoří základ úspěšné smyčky

Možná jste si všimli, že jsme se vyhýbali jakýmkoliv detailům v oblasti příběhu a činili jsme tak záměrně. Returnal totiž jako správný rogue-like titul nejvíce oceníte, pokud si veškeré příběhové tajemno odhalíte. V tomto ohledu se nekonečná smyčka Selenina životního cyklu dá označit za excelentní. Autoři vám postupně dávkují nový obsah a sotva se naučíte kvalitně ovládat jednu mechaniku, naservíruje vám jeden z šesti biotopů planety další výzvu, ať už v podobě nové zbraně, artefaktu, dovednosti či typu příšer. Neustále se tak musíte mít na pozoru a kouzlo objevování je zde stejně návykové jako například v loňském indie hitu Hades.

Z počátku vám vypráší kožich i sebeslabší potvora, na kterou budete střílet pistolkou s nízkou účinností. Jenže jak se dostanete ke kvalitnějším nástrojům, ničivějším zbraním a vypozorujete typické chování nepřátel, stane se z lovené dravec. Během průchodu hrou zažijete několik milníků, o nichž se dá říci, že změní váš herní přístup. Asi nejrazantnější proměna přijde s vystřelovacím hákem, jenž vám umožní pohybovat se po uzavřených arénách obrovskou rychlostí a pomůže vám tak ze sebevětší šlamastyky. Futuristická mimozemská technologie se vždy po nalezení propojí s tělem Selene, takže o ni nepřijdete ani po její smrti, což autoři z Housemarque brilantně naroubovali na systém zkratek.

Returnal; gameplay: nákup Returnal; gameplay: uložení

Svému štěstí můžete jít v Returnal naproti. Mimo sehnání oblíbené zbraně, jejíž vlastnosti se zlepšují používáním, se vyplatí sbírat energické krystalky fungující jako platidlo v obchodě s artefakty. Žádanou měnou je také ether – ten vám zůstává i po smrti a jeho investováním si lze zařídit extra život v mimozemském přístroji či s jeho pomocí odstranit nebezpečnou nákazu z postižených předmětů.

Výbavu původních obyvatel planety Atropos totiž dostanete po splnění klíčových úkolů (třeba po klasických bossfightech). S jejich využitím se potom například nemusíte trmácet celou cestu znova, ale použijete udělátko, jež vás v mžiku přenese o pořádný kus směrem k vašemu cíli ve stylu metroidvania plošinovek. Jenže osobní zkušenost říká, že rychlý úprk napříč úrovněmi se nevyplatí, protože nemáte šanci sesbírat lepší zbraně, gadgety se speciálními vlastnostmi a chobotničky, u nichž se vedle benefitů musíte připravit i na negativní efekty. Teprve správný mix ušitý vám na míru tvoří základ úspěšného pokoření monster v následujících úrovních, jinak je budete oždibovat relativně slabým arsenálem dlouhý čas. A u tohoto typu her platí, že čím déle jste v aréně, tím spíš slíznete nějakou ránu.

Returnal potrápí váš postřeh i nervovou soustavu

Navíc vám asi nemusíme vysvětlovat, že smrt kráčí Selene v patách na každém kroku, což může pro někoho být až frustrující. Returnal bude určitě mnohými označován za příliš obtížnou hru, ale skon hrdinky je nutné vnímat jako klíčovou herní mechaniku. Náročnost titulu je tak relativní a nejvíce bude záležet na tom, kolik času chcete hře věnovat, protože podobně jako v případě žánru soulsborne (Bloodborne, Sekiro: Shadow Die Twice a další) zde platí, že se musíte připravit na poznávání místních poměrů. Na hurá akce tady není prostor a každé neuvážené nasprintování do lokality bez promyšlené taktiky často skončí probuzením hrdinky u vraku Helia.

Returnal; gameplay: portál do dalšího biomu Returnal; gameplay: výbava, truhla

Pokud chcete v Returnal přejít do dalšího biomu s novými nepřáteli, musíte pamatovat na fakt, že již není cesty zpět. Takže všechny neotevřené truhly a nekoupené artefakty zůstanou pro danou časovou smyčku navždy zapovězeny.

Čertovsky návykový mix totiž tkví ve zvolení správné míry rizika, opatrnosti a využití všech možností každé arény. Přiznejme si, že Returnal dokáže být pěkně nefér a bez milosti na vás pošle hned za druhými dveřmi nabušenou verzi základní příšery s desítkou nohsledů. Ale to je přece úděl rogue-like her, jež jsou založeny na překonávání přesily pomocí vlastních stále se zdokonalujících schopností. Odměnou za vytrvalost jsou zvednuté upocené ruce po skolení těžkého bosse, pravidelné zlepšování speciálních vlastností používaných zbraní, smyčky životního cyklu klidně i hodiny dlouhé a euforický pocit, že jste nepřemožitelní. Tedy do chvíle, než o tuto mylně získanou sebejistotu nepřijdete hned za dalším rohem, kde vás do prachu zadupe nečekaná příšera.

Štěstí je krásná věc

Téměř u každé smrti, kterou si připíšete na svůj vrub, budete schopni popsat, kde jste udělali chybu. Jen sporadicky se objeví nespravedlnost v podobě splašené kamery, takže i během nejdivočejší šarvátky se zorientujete v prostoru docela dobře díky grafickému signalizování útoků ze zálohy a chytře vymyšlené prostorové mapě. Největší překážkou tak nakonec bude paradoxně jeden z kladů Returnal – proměnlivá mapa, jež s sebou přináší i náhodně generovanou výbavu. Nelze se spoléhat na šťastné nálezy znamenající oblíbenou zbraň (mimo pistole se vám do rukou dostanou mimozemské varianty kulometů, sniperek, brokovnic a jiné, méně tradiční kousky) či augmentaci v první otevřené bedně, takže se nejedním cyklem protrápíte. Ale i to je ve výsledku dobrá zkušenost nutící k úpravě strategie.

Returnal Ixion Bossfight I Alza Magazin (Gameplay, PS5, No Commentary)

Bossfighty v Returnal prověří veškerou získanou výbavu v aktuálním cyklu. Oblíbená zbraň, v kapse maskot kosmonauta a schopnost dobíjení životů je významnou výhodou, ale šikovní hráči si poradí i s méně příznivým arsenálem. Základem je stejně postřeh při uhýbání před projektily řítícími se hrdince v ústrety jako třeba v NieR: Automata.

Během pobytu na planetě Atropos se navíc stále pohybujete na hranici rizika, které lze ještě zvýšit sbíráním nakažených předmětů. Podobně jako vylepšující chobotničky vám mohou prokleté artefakty přinést benefity, ale také vám poškodit oblek a tím degradovat některou dovednost. Když se vám třeba „povede“ schytat kombinaci účinků zranění za sběr pohozených objektů a redukci léčení, máte založeno na dost velké problémy. Naštěstí skafandr opravíte plněním příslušných úkolů či pomocí mimozemských technologií.

Do riskování se budete pouštět především kvůli nedostatku energie padající z nepřátel, která zde slouží jako měna. Vyšší zisky totiž znamenají vyšší riziko, protože zlatavé krystalky časem bez užitku zmizí. Rozhodnete se tedy naklusat do chumlu emzáků a uhýbat jejich projektilům, abyste vydělali, anebo je sejmete z dálky, avšak bez vidiny obohacení? Navíc při utržení zranění poklesne posilující hladina adrenalinu, kterou si pěstujete úspěšnou likvidací nepřátel. Returnal vyniká právě v mnoha klíčových rozhodnutích, jež mohou podpořit váš úspěch, nebo dosažený postup doslova pohřbít. Jestli vám tento konstantní pohyb na hraně nevyhovuje, pak vám na planetě Atropos zřejmě pšenka nepokvete.

Returnal; gameplay: příroda Returnal; gameplay: poušť

Každý z šesti biomů Returnal překypuje nádhernými detaily, které umocňují zážitek z padlého světa. Je radost prozkoumávat každý kout a s pořádnou výbavou získanou v průběhu příběhu si v lokacích užijete odhalování skrytých zákoutí s bonusy, jež jsou pro Selene na začátku celé hry nedosažitelné.

Náročná hratelnost, nutnost se učit, obrovská míra náhody a z toho plynoucí obtížnost teoreticky znamenají, že se Returnal stane titulem kupovaným jen úzkou skupinou fanoušků žánru rogue-like. Tím spíš, že se jedná o exkluzivitu pro aktuálně nedostatkovou konzoli PS5 a její cenovka se blíží dvěma tisícům. To by ovšem byla velká škoda, protože studio Housemarque vytvořilo hru, která nálepku „next-gen“ nese opravdu hrdě. Hra, která například lépe využívá předností ovladače DualSense, se na trhu zatím neobjevila, nepočítáme-li pro demonstrování next-gen funkcí přímo navržený Astro's Playroom.

Nejpovedenějším prvkem ovládání je přiřazení míření a alternativní střelby pod levý trigger. Díky adaptabilním možnostem spouště se při jemném namáčknutí prst zasekne, čímž pouze zacílí obyčejnou palbu. Při překonání odporu spouště se domáčknutím aktivuje silnější režim, který nevyužíváte tak často kvůli jeho času na dobití. Absolutně přirozené a skvělé využití next-genového ovladače, bez nějž si nyní střílečku už ani nedovedeme představit. DualSense navíc příjemně vrní při kontaktu s prostředím, doslova cítíte kapky deště padající na helmu, a pomáhá také při soubojích, když vás vibrací upozorní na zaměření nepřítelem.

Returnal; gameplay: záhadná koule Returnal; gameplay: padlá civilizace

Objevování záhad zkázy civilizace planety Atropos zaháčkuje snad každého fanouška sci-fi. Investovaného času litovat rozhodně nebudete.

Za technickým zpracováním nezaostává ani o píď audiovizuální provedení podtrhující temné sci-fi ladění. Zmar a zkáza je v Returnal přímo hmatatelná, což dokazují všude se válející torza těl a strojů či zchátralé budovy, které dostávají zpět pod svou nadvládu zdejší rostliny, jejichž stonky se lačně, ale bezpečně natahují také po hrdince Selene. Pochmurnou scenérii spolehlivě rozzáří pestrobarevné projektily řítící se ve spirálách vaším směrem. Celý zážitek umocňuje báječné ozvučení akce, především s užitím 3D zvuk podporujících sluchátek, jež vám pomohou s orientací v prostoru během přestřelek. Zapomenout nelze ani na charizmatický hlas hlavní hrdinky, za nímž stojí herečka Anne Beyer.

Soukromé peklo na planetě Atropos na každý PS5

Bez obav můžeme označit Returnal za jednu z nejvýraznějších her první poloviny roku 2021. Nezastíráme, že budete trpět. Určitě titul nepadne do noty každému, někdo vztekem zahodí ovladač do kouta a možná ukápne slza po restartu časové smyčky. Ale navzdory tomu (nebo právě proto) se budete skvěle bavit díky motivujícímu překonávání nástrah propojených s poznáváním planety Atropos a s odhalováním vícevrstvého příběhu. Připočtěte k tomu skvělý technický stav, využití next-gen vychytávek či možnost srovnávat své dovednosti v rámci denních výzev s kamarády a máte před sebou báječný titul na několik desítek hodin. Returnal vychází 30. dubna 2021 exkluzivně na PS5. A teď nás omluvte, Atropos volá.

Returnal (RECENZE)

Kopii hry pro recenzi poskytla česká pobočka Sony PlayStation.

Hodnocení9/10 SKVĚLÁ

Returnal patří k příjemným překvapením jarní sezóny, které vás svleče z kůže, ale vy si to budete užívat. Kvalitně podaný sci-fi příběh a motivující hratelnost naroubované na rogue-like mechaniku vtáhnou a nepustí. Vyšší obtížnost může některé hráče odradit, ale odvážlivci si užijí parádní audiovizuál a na maximum využijí svou konzoli PS5.

Returnal; recenze

• Skvěle napsaný a vyprávěný příběh
  • Návyková, ale obtížná hratelnost