Nejen ve světě počítačových, ale také u deskových her platí, že strategie patří k titulům s nejsložitějšími pravidly, protože potřebují zahrnout všechny mechaniky k vedení vojska či národa. Stolní hra Tapestry se v tomto ohledu vymyká zavedeným pořádkům, protože intuitivní pravidla se vlezla na několik stránek návodu a vám tak nebude nic bránit starat se o vzestup vaší říše, která zastíní země ostatních hráčů. Přečtěte si naši recenzi.
• Recenze •
• Žánr: Strategie • Počet hráčů: 1–5 • Autoři: Jamey Stegmaier • Vydavatel: Stonemaier Games • Distributor v ČR: Albi • Herní doba: 1,5–2 hodiny • Doporučený věk: od 12 let
• Recenze: 16. 12. 2019 • Autor: Jakub Němec
Civilizační hry se odjakživa těší velké oblíbenosti mezi pařany u počítače nebo desky stolu. Pravděpodobně nejznámější projekt v tomto směru vytvořil Sid Meier, jehož Civilizace se dočkala šestého dílu, převedení do konzolové podoby a také dostala dvojice stolních her. Původní stolní Civilizace ovšem dokázala sežvýkat nejednoho příznivce deskovek svými komplexními pravidly, a proto se na trhu objevila její „jednodušší“ verze s podtitulem Nový úsvit. I ta ovšem začínajícího hráče může zahltit různorodými mechanikami, které se točí okolo tvorby vlastní říše (ale musí se nechat, že princip nabíjení jednotlivých vývojových větví společnosti má něco do sebe).
Pro všechny, kteří by se rádi ponořili do tvorby velkolepých říší, ale netouží listovat mnohostránkovými manuály, přichází společnost Stonemaier Games se svojí deskovkou Tapestry. Už ve vynikající strategii Scythe se ukázalo, že autor obou titulů Jamey Stegmaier dokáže na váš stůl dostat komplexní taktická klání, která v sobě mají hodně intuitivních mechanik. Scythe získával ocenění po celém světě nejen díky netradičnímu zasazení do alternativních 20. let, kde v první světové válce zasáhli do bojů obrovští mechové (v počítačové verzi se těšíme na RTS Iron Harvest, jež se odehrává ve stejném univerzu), ale především díky vstřícnosti pravidel i pro občasné deskovkáře.
Tapestry princip „Hraje si každý, kdo má chuť a náladu“ tlačí ještě více do extrému. Pravidla vysvětlíte během několika minut a můžete spokojeně vytvářet svou říši. Stegmaier totiž sází opět na mechaniku odkrývání políček na desce hráče. Díky tomu okamžitě víte, jakou odměnu za svou činnost získáte, kdykoliv postavíte jakoukoliv stavbu ze seřazených figurek ve vašem hráčském prostoru. Z dostupných staveb budujete své město, zároveň se snažíte objevovat a dobývat svět nebo podporovat své vědce a technology. Dalším signifikantním znakem je okamžitý přehled o stavu civilizací protihráčů, takže můžete konspirovat, odhadovat jejich další kroky a také jim házet klacky pod nohy.
Tapestry (Stolní hra)
Příprava prvních partií Tapestry občas trvá déle než vysvětlování pravidel.
Nyní přichází čas dokázat, že pravidla Tapestry pobere opravdu každý. Deskovka totiž velmi dobře pracuje s názorností a intuicí. Symbolika velmi snadno přejde do krve během půlhodinky, a proto vezmete občas do rukou pouze přehledový list, na němž jsou vývojová stádia vojenství, technologie, vědy a objevitelství, popř. přínos vynálezů přítomných ve hře, ale jinak se čtením manuálu trápit nebudete. Paradoxem je, že čas ušetřený při studiu pravidel budete potřebovat při přípravě každé partie. Na herní desku totiž budete muset rozložit veškeré žetony, stavby a připravit potřebné komponenty, načež si v podobném stylu musí svou herní oblast připravit také samotní vůdci civilizací. Každý účastník dějinného klání si vybere svůj plán hlavního města, desku hráče a především národ, v jehož jménu bude bojovat a jehož aktivní vlastnosti bude používat.
Poté již může začít samotná hra, v níž se postupně střídají soupeři v jednom ze svých možných tahů. Buď se za předem určený poplatek posunete po jedné ze čtyř stupnic pokroku, nebo se postaráte o zvýšení blahobytu ve své říši, což přináší více činností, které dostanou váš národ na další vývojový stupínek. Nejdříve využijete bonus své civilizace, poté vyložíte kartu tapisérie (o té později), vylepšíte kartu některé své technologie a následně získáte zdroje, s nimiž budete operovat v následujících tazích. V rámci mechanik je velmi pěkně propojená zpočátku pomalá evoluce (pravěk/starověk), kdy se ani nerozhlédnete a musíte přikročit ke zvýšení blahobytu, abyste v závěrečných pasážích rozjeli dynamický vývoj typický pro moderní věk.
Tapestry (Stolní hra)
Průběh partie Tapestry je svižný, takže nečekejte žádné větší prostoje. Solitéři mohou vyzvat také umělou inteligenci Automa, která se osvědčila již v deskovce Scythe.
Celá partie končí ve chvíli, kdy některý hráč dosáhne pátého zvyšování blahobytu, což se pozná podle toho, že nemá kam umístit další kartu tapisérie. Velmi jednoduše se určí vítěz podle stupnice bodů po obvodu herní desky. Tapestry v tomto ohledu udržuje docela křehkou rovnováhu, protože vítězné body sbíráte v podstatě za jakoukoliv činnost, kterou uděláte, a neexistuje jasný recept na vítězství. Během testování této deskovky uspěli jak stratégové, kteří udržovali v rovnováze expanzivní i vědecké choutky, tak vyložení dobyvatelé nebo naopak vědecky zaměření pařani. Samozřejmě nelze úplně opomíjet ostatní okruhy, ale když se je rozhodne upozadit, Tapestry vás moc trestat nebude.
Jednotlivé národy se mezi sebou na začátku partie liší pouze bonusovými vlastnostmi z karet civilizací, ale s každým pozvednutím blahobytu se budou více a více odlišovat. Mohou za to karty tapisérií, jež daly jméno celé deskovce. S jejich pomocí se jasně profilují záměry říší a pomáhají plnit vládcům jejich vysněné kroky. V případě, že se rozhodnete pro vědecký pokrok, využijete špionážních a technologických karet, zatímco válečně zaměření hráči se soustředí na objevitelskou a dobyvačnou činnost. Promyslet si musíte také, zda vyložíte kartu s okamžitým, většinou dost silným účinkem, nebo raději zvolíte dlouhodobý přínos platný po celou etapu, což se vyplatí v závěrečných fázích partie. U karet tapisérií chcete mít velký výběr, takže jejich sběr v průběhu partie je více než žádoucí.
Tapestry (Stolní hra)
Karty tapisérii jsou základním stavebním prvkem, který v Tapestry odliší vaši civilizaci od říší vašich protihráčů.
Získávat je můžete podobně jako suroviny během zvedání blahobytu, nebo při postupném vylepšování civilizace na jedné ze stupnic pokroku. Při posunu po jednotlivých políčkách bude také hodně záležet na vaší rychlosti, protože mimo několika dominant spojených s vynálezy můžete získat rozměrné stavby do svého hlavního města, pokud se na vývojový stupínek dostanete jako první. Zaplňování políček hlavního města vám přináší obrovskou porci bodů, takže se nevyplatí boj o figurky podcenit.
Ostatně miniatury staveb jsou jedním z důvodů, proč je cena Tapestry nastavena relativně vysoko. O jejich hravý design se postaral výtvarník Rom Brown a mně osobně se hodně líbí (asi to bude mojí slabostí pro adventuru Neverhood). Na stole se figurky vyjímají velmi pěkně, takže když začnou plnit políčka vašeho hlavního města, máte z toho až „deathstrandingovský“ pocit, že něco budujete, což je ohromně fajn. Také miniatury staveb na hráčské desce se mohou chlubit detailním provedením, ale tady zamrzí, že si tvůrci nedali práci s dvouvrstvým kartonem, v němž by byly výřezy na jednotlivé komponenty jak o u Scythe (počkejte, až někdo drcne do stolu).
Tapestry (Stolní hra)
O tom, zda se vizuál Tapestry povedl či ne, musíte rozhodnout sami. Na mě jeho dětská hravost funguje.
Během mého testování s pokročilými i občasnými hráči se Tapestry osvědčilo. Zkušenější hráči ocení taktické možnosti, v nichž lze při správné konstelaci karet civilizace a tapisérie vymyslet opravdu silné kombinace, zatímco začátečník si piplá svou říši, buduje hlavní město a bude dostávat slušnou porci bodů, takže na konci nebude možná ani tak naštvaný, že nevyhraje, protože před sebou uvidí, že udělal kus práce. Pro někoho se může zdát velkým mínusem cena okolo 1800 Kč, protože obsah krabice Tapestry je přeci jen trošku přeprodukovaný, ale pokud chcete mít doma strategii v českém jazyce (překlad od místního distributora Albi), kterou vysvětlíte během pár minut a můžete hrát, neváhejte.
• Zdroje: Vlastní
Tapestry
Deskové hryTapestry patří mezi strategické deskovky, které si díky své intuitivnosti a názornosti může zahrát každý, kdo touží budovat velké říše. Během přibližně dvouhodinových partií si z malého rozvojového státečku vykouzlíte mocnou říši, o níž se budou psát legendy. Někomu nemusí sednout vizualizace titulu, jiného zamrzí, že pod víkem krabice nenajde skutečné historické národy a taky všem nemusí sednout cena, ale vězte, že Tapestry dokáže zabavit každého a může být vhodným vstupem do světa deskových her.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.