• Autor: Ondřej Zeman
Snad každý herní titul je během let po vydání řádně ohlodán zubem času, který se nepodepíše pouze na jeho vizuální stránce, ale též na hratelnosti. Oznámení, že dojde k přepracování Age of Empires III, jsme proto vítali s otevřenou náručí, protože Age of Empires 2: Definitive Edition se skutečně povedl. Jak na tom Age of Empires III: Definitive Edition je a zda si zaslouží vaši pozornost, si máte možnost přečíst v naší recenzi.
Age of Empires III: Definitive Edition (hra) | Age of Empires (IP)
Real-time strategie Age of Empires III: Definitive Edition je součást herní série Age of Empires. Titul vyvíjí studio Forgotten Empires a Tantalus a vydává společnost Xbox Game Studios. Hra vychází 15. 10. 2020 na PC bez české lokalizace a obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: Recenze | Recenze Age of Empires 2 Definitive Edition
V Age of Empires III: Definitive Edition lze nalézt rovnou tři kampaně. První ze scénářů, jenž byl přítomný už v základní verzi Age of Empires III, je tažení Blood, Ice and Steel, v níž se ujmete fiktivní rodiny Blacků. Ta nám během tří kapitol s odlišnými hlavními protagonisty umožní účastnit se bojů o Maltu, hledat pramen věčného života, bojovat v sedmileté válce, nebo budovat železnici přes celé Spojené státy. Příběh jako takový stojí za to, jednotlivé scénáře jsou však relativně krátké, některé trvají dokonce pouhých dvacet minut, což se u zástupců RTS jen tak nevidí. Bohužel tímto nešvarem netrpí pouze výpravy v prvním tažení, ale většina misí s určitým dějem.
Skrze druhou příběhovou kampaň Fire and Shadow, přidanou původně v rámci vydání expanze The WarChiefs, se opět setkáme s rodinou Blacků. Tentokrát však děj necílí na jejich exotická dobrodružství, ale snaží se aktivněji prezentovat americké dějiny očima člověka majícího blízko k původním obyvatelům. Hlavním hrdinou prvního aktu je poloviční Irokéz Nathaniel Black, který se spolu se svými lidmi a Georgem Washingtonem zúčastní války za nezávislost. Druhé dějství tohoto scénáře cílí na částečného Lakotu Chaytona Blacka, v jehož kůži máme možnost spatřit temnější etapu historie Spojených států amerických, při níž tekla převážně krev indiánů. Podívat se s ním budete moci dokonce na bitvu u Little Bighornu, kde rudoši vrátí bílým tvářím všechen útisk i s úroky.
Třetí balíček The Asian Dynasties, jenž byl přidán při vydání stejnojmenného datadisku, se na rozdíl od předchozích dějových linek nezaměřuje na dobrodružství rodiny Blacků. Namísto jejich osudů přináší tři tažení o pěti misích, jež vám pomohou lépe poznat zásadní okamžiky dějin Číny, Indie a Japonska. I když mi každá z vojenských výprav nabídla slušně navržené dobrodružství, ve finále mi nejlépe zpracovaný přišel scénář zaměřený na události ze země vycházejícího slunce. Vypráví totiž o sjednocení tohoto značně rozděleného národa, jehož osud nakonec definovala legendami opředená bitva u Sekigahary, do jejíhož průběhu se svými samuraji taktéž zasáhnete.
Mimo tři nepříliš rozsáhlé příběhové scénáře vám Age of Empires III: Definitive Edition nabídne také historické bitvy, které nejsou zpracovány o nic méně kvalitně než velké kampaně. Zúčastnit se v rámci těchto jednorázových misí můžete obsazení Alžíru, bojů u Cape Chuvyshev nebo nájezdů na karibská města v kůži sira Francise Drakea. Osobně jsem si však z nabízených nejvíce oblíbil expedici do Etiopie, v jejímž čele stál Vasco da Gama. Primárním důvodem, proč jsem si tuto akci vyloženě zamiloval, byl design mapy připomínající ve všech ohledech koncept tří linií, se kterým pracují bez větších rozdílů snad všechny MOBA hry. Navíc jsem v této destinaci nebyl vyloženým obráncem ani útočníkem. Pouze jsem za pomoci svých mužů a především děl podporoval postup spojence.
Zatímco všechny příběhové kampaně byste nalezli ve většině kompletních edic Age of Empires III, v minulém odstavci prezentované historické bitvy jsou novinkou, což je zřejmě důvodem toho, proč hráče uspokojí jak délkou, tak i zpracováním. Dalším prvkem, který byste v původní verzi tohoto díla nenašli, jsou výukové scénáře Art of War. Ty cílí na jedince, jež nemají s žánrem RTS příliš mnoho zkušeností. Naučit se skrze ně můžete, jak správně postupovat v prvních etapách hry, nač se zaměřit při počáteční ofenzivě, co si počít s loďmi nebo jaké jednotky nasadit proti specifickým nepřátelům, abyste měli co nejmenší ztráty. Každá z misí vás za její úspěšné zdolání odmění medailí. Čím více výzev v jejím průběhu splníte, tím kvalitnější metál dostanete.
Jakmile se vám u většiny scénářů Art of War podaří získat stříbrnou, nebo dokonce zlatou medaili, dá se říct, že jste připraveni na to, vydat se vstříc tradičním zápasům, které odjakživa patří mezi primární tahouny této RTS série. Utkat se s AI nebo s lidskými protihráči můžete v režimu King of the Hill s klíčovou pevností uprostřed mapy, módu Threaty, nutícím všechny zúčastněné k dočasnému míru, nebo v klasické alternativě. Ta vás v ničem neomezuje, a navíc odstraňuje možnost vítězství za pomoci obchodního monopolu, jež lze v normální hře aktivovat po postavení pěti obchodních stanic a dosažení určité éry. Ať už si vyberete jakýkoliv režim, následně dostanete k dispozici více než šedesát kvalitně navržených map, jež vás vezmou do Asie, Ameriky nebo do Karibiku.
Paleta národů, jež se mohou na bezpočtu nabízených map utkat, je v Age of Empires III: Definitive Edition o něco méně rozsáhlá než v Age of Empires 2: Definitive Edition. Celkem tu na vás čeká čtrnáct původních frakcí a dvojice nováčků. Mezi zavedenými hráči je možné nalézt kupříkladu Francii, Anglii, Lakoty, Čínu, Japonce nebo Aztéky, jejichž pozemní jednotky prakticky od začátku až do konce operují pouze s jednoduchými nástroji a ke střelnému prachu si přičichnou maximálně při boji s nepřáteli. Pokud jde o nové aktéry, zahrát si v této verzi hry můžete za technologicky vyspělé Švédy, anebo za Inky mající v rámci vynálezů a jednotek relativně hodně blízko k obyvatelům Aztécké říše, jen s tím rozdílem, že disponují v rámci balíčků svými specialisty a širší škálou španělských přeběhlíků.
Jak už bylo naznačeno v předchozím odstavci, každá herní frakce má k dispozici specifický balíček karet. Ten má možnost v průběhu hraní aktivovat za pomoci získaných zkušenostních bodů, za něž lze po čase do boje přivolat čerstvé jednotky, získat určitý typ surovin nebo dlouhodobě vylepšit ekonomiky a armády. Samotná škála kartiček, které si lze do balíčku vložit, je překvapivě rozsáhlá. Do bitvy však můžete jít pouze s pětadvaceti kousky, takže je dobré pečlivě rozmýšlet nad tím, jakými prvky chcete svou frakci nakopnout a jaké jsou s vaším herním stylem naopak úplně k ničemu. Hodně jejich výběr definuje také to, na jakou mapu se vypravíte, protože zatímco v ostrovních oblastech je dobré vsadit na lodní paklík, v prérii je lepší postavit sadu zaměřenou na pěchotu, jízdu a artilérii.
Jednotlivé národy se v Age of Empires III: Definitive Edition neliší pouze kartami, jež mohou naskládat do svého balíčku. Každý má mimo ně po ruce také několik jednotek náležících pouze k jejímu uskupení, vedle nichž disponuje ještě bojovníky specifickými pro danou kulturu. Vedle tradičních profesionálů, s jejichž pomocí se jednotlivé národy zapsaly do historie, tu máme též válečníky, kteří tvoří základ rovnou několika armád. Francouzi, Britové a Rusové mají kupříkladu společné mušketýry, lehká děla a mořem brázdící karavely, jež u domorodých kmenů, mezi něž patří Lakotové, Inkové a Aztékové, nenajdete, ani kdybyste hledali sebevíc. Namísto artilérie a kvalitních lodí vám však nabídnou rozsáhlé spektrum neskutečně efektivní pěchoty.
Když děláte hru, většinou ji navrhnete tak, aby na tom byli všichni zúčastnění víceméně stejně. Během let však Age of Empires III dostal rovnou dvě zásadní expanze, jež přinesly národy značně se v rámci hratelnosti lišící od původních zásadních hráčů. Zatímco normální národy mají relativně nudně navržené přechody mezi jednotlivými historickými obdobími, zástupci datadisku The Asian Dynasties disponují suroviny generujícími strukturami a historickými budovami dlouhodobě posilujícími jejich vliv, čímž je dle mého narušena balance celku. Na jednu stranu chápu, že Age of Empires III: Definitive Edition není remakem, avšak i tak by nebylo špatné si s kompletem v tomto ohledu pohrát a mírně vylepšit též zbytek herních frakcí a udělat z nich tak rovnocenné soupeře.
Balance se rozhodně stane předmětem diskuzí na nejednom fóru. Technická stránka Age of Empires III: Definitive Edition je naopak něčím, o čem se moc diskutovat nebude, protože se v tomto ohledu povedlo odvést dobrou práci. Na maximální detaily vám hra pojede po celou dobu stabilně bez výraznějších propadů fps. Zapracovat se tvůrcům podařilo tentokrát také na uživatelském rozhraní, za něž jsem kritizoval Age of Empires 2: Definitive Edition. Přehledné je taktéž menu, ve kterém rychle najdete vše, co potřebujete k tomu, abyste mohli celek nastavit dle svých představ.
Nové edice už před lety vydaných her to většinou nemají lehké – své by o tom mohlo vyprávět například Commandos 2: HD Remaster. V případě Age of Empires III: Definitive Edition se naštěstí vývojářům z Tantalus Media a Forgotten Empires podařilo odvést skutečně kvalitní práci. Dodali nám totiž vizuálně akceptovatelné dílo, které nejenže dobře vypadá, ale také se slušně hraje, což není u tohoto typu her úplně častý jev. K dispozici jsou nám tu navíc dány velmi dobře zpracované historické bitvy, výukové scénáře Art of War a bezpočet propracovaných map, na kterých se máte možnost pustit do boje o dominanci za některý z šestnácti národů. Hlavním problémem jsou kratší příběhová tažení a balance frakcí.
Kopii pro recenzi poskytla česká pobočka společnosti Microsoft/Xbox.
• Zdroje: Vlastní
Age of Empires III: Definitive Edition je ukázkovým příkladem toho, jak by měl vypadat návrat po letech. Jeho tvůrcům se totiž povedlo celek zpracovat tak, aby s ním neměl problém jak veterán, tak nezkušený zelenáč. Hledáte-li kvalitní RTS a netoužíte po taktických bitvách nedávno prezentovaných například skrze Iron Harvest, určitě po tomto kousku sáhněte.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel i3-2105 3.1GHz / AMD Phenom II X4 973 | Intel i5-3300 3.0GHz / AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 430 / Radeon HD 5570 / Intel HD 4400 | NVIDIA GeForce GTX 980 / Radeon R9 Fury |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 42 GB | 42 GB |
• Zdroj: store.steampowered.com (13. 10. 2020)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.