• Autor: Filip Němec
Série Animal Crossing je na konzolích od Nintenda velmi populární, přesto poslední díl s podtitulem New Leaf vyšel už před dlouhými osmi lety. Animal Crossing: New Horizons ale není jen první zastávkou této série na konzoli Nintendo Switch, ale také velkým generačním skokem, který kromě hezčí grafiky přináší i mnoho nových herních mechanik a desítek, ne-li stovek hodin zábavy. Jak moc nás Animal Crossing: New Horizons uchvátilo, zjistíte v naší recenzi.
Animal Crossing: New Horizons (hra) | Animal Crossing (IP)
Sociální simulátor Animal Crossing: New Horizons je součást herní série Animal Crossing. Titul vyvíjí studio Nintendo EPD a vydává společnost Nintendo. Hra vychází 20. 3. 2020 na Switch bez české lokalizace a obsahuje multiplayer. | Homepage
Podívejte se také na našich 10 základních tipů a triků, které se vám budou při hraní Animal Crossing: New Horizons určitě hodit.
Kdo alespoň jednou za čas neměl chuť se vším praštit, hodit vše za hlavu a odstěhovat se na pustý ostrov, kde jedinou daní, kterou musíte platit, je desátek kmenu lidojedů za to, že vás nechají být? Myslím, že takových nás je poměrně dost. A přesně to nabízí Animal Crossing: New Horizons, tedy snad až na ty lidojedy, jak je totiž pro sérii zvykem, i New Horizons je neskutečně roztomilou, barevnou a až na pár vosích žihadel také nenásilnou hrou.
Hned na začátku hry si projdete až nečekaně jednoduchým editorem postavy. Vzhledem k tomu, jak často se na „sebe“ budete dívat, očekával bych větší možnosti úprav, ale nejde o nic, co by vás mělo nějak výrazně zvedat ze židle. Pár sekund na to si už vybíráte jednu ze čtyř variant ostrova, na který se vydáte, liší se však jen rozmístěním řek a drobnými odlišnostmi v terénu. Nakonec volíte i mezi severní či jižní polokoulí, od čehož se bude odvíjet počasí na vašem ostrově.
Animal Crossing: New Horizons celkově hodně sází na propojení s reálným světem, takže ještě než se pustíme do vysvětlování herních mechanik, je třeba zdůraznit jednu základní charakteristiku hry. Jak totiž zpívá Lenka Filipová, za všechno může čas! Právě plynutí času totiž bude vaším hlavním kamarádem i nepřítelem. Čas ve hře je totožný s tím naším skutečným, jinak řečeno, jedna minuta ve skutečnosti odpovídá jedné minutě ve hře. Což znamená, že když vám vedoucí celé expedice, mýval Tom Nook, oznámí, že váš nový dům bude postavený zítra, skutečně to bude zítra a vy můžete svůj Switch odložit do dokovací stanice a jít klidně spát.
Je individuální, jak na toto specifikum zareagujete. Někomu to může přijít jako takřka geniální herní mechanika, protože náhle cítíte skutečné propojení se hrou, která tím získává daleko reálnější nádech. Někdo si zase (a nutno dodat, že rovněž právem) postěžuje na fakt, že postup ve hře zkrátka neurychlíte, ani kdybyste se na hlavu stavěli. Mám však pozitivní zprávu: frustrace z čekání na věci, jež se stanou druhý den, vás bude sužovat spíše v prvních dnech hraní – v úvodní fázi je New Horizons totiž pomalejší, protože se učíte jednotlivé mechaniky a získáváte prvotní zkušenosti. Jakmile si však projede úvodem, hra plynule přejde do svobodomyslného sandboxu a vše bude jen ve vašich rukou.
Hra nemá žádný konec, žádný hlavní cíl. Prostě si zvelebujete svůj ostrůvek přesně podle svých představ a věnujete se jen těm činnostem, které vás baví. Chytáte rádi ryby? Fajn, lovte od úsvitu až pozdě do noci, míchejte si vlastní návnady a ryby pak prodávejte nebo darujte do muzea. Vyrostli jste na sérii The Sims? Pak vás bude nejvíce lákat zvelebování vlastního obydlí, což zahrnuje například tapetování stěn vlastními vzory, výrobu nábytku, ale také starání se o exteriér. Pěstování kytiček, vytváření ovocných sadů či skalek ze sukulentů? Vše je možné, vše je povoleno.
Ke všemu zmíněnému dostanete přístup velmi brzy, plněním různých výzev od hry samotné či vašich spolubydlících si pak jen rozšiřujete paletu možností. Z počátku dokážete vyrobit jen jednoduchou dřevěnou poličku, časem se ale propracujete ke komplikovaným skříním či nábytku ze železa. Stejně tak z vašeho úvodního stanu rychle uděláte malý, ale útulný domeček, po desítkách hodin hraní však budete majitelem prostorného paláce, kde oceníte nový designérský režim, jenž dovolí snáze hýbat nábytkem a dělat zásadnější designérské úpravy.
Později se však dostanete k nástroji vůbec nejmocnějšímu. Když už z vašeho ostrova bude spíše vesnice než pustý ostrov s pár stany, dostanete možnosti zahrnující budování souše či naopak hloubení řek. V roli poloboha tak budete moci přetvořit všechny tvary vašeho ostrova přesně podle svého gusta, čímž vaše kreativní choutky pravděpodobně dosáhnou naprostého vrcholu. Mix vlastní představivosti a znalostí herních mechanik vyústí doslova v kreativní explozi, která má moc hloubit potoky i vršit kopce.
V dnešní rychlé a roztěkané době ale mnohdy nestačí jen zábavná hratelnost pro udržení hráčovi pozornosti, navíc v případě Animal Crossing: New Horizons se nebavíme o dnech či týdnech, ale rovnou měsících. Hra nemá žádné klasické questy, odměňuje tak hráče v podstatě za vše, co dělá. Důležité totiž je, že prostě něco děláte, díky čemuž máte naprostou volnost v tom, čemu se chcete věnovat a zároveň víte, že za to budete tak jako tak odměněni.
Odměnou vám budiž Nook Miles, což jsou body fungující na principu nalétaných kilometrů s aerolinkou. Baví vás zmíněné chytání ryb? Fajn, za každých 10 úlovků dostanete 300 Nook Miles a když 20 kousků prodáte, dostanete ještě víc. Jste spíše fanda do dekorování domu? Vyrobte 10 kousků dřevěného vybavení a dostanete 500 Nook Miles a tak dále. Z příkladů asi už chápete, že ať děláte, co děláte, vždy za to něco dostanete. Brzy navíc přijde ještě odměňovací program Nook Miles +, který se každý den mění a nabízí vskutku stupidně jednoduché úkoly jako „posbírej na pláži tři mušle“.
Výsledkem je neustálý přísun bodíků sloužících k utrácení za nákladnější artikly, jako jsou letenky, vylepšení inventáře či hypotéka za nový a větší dům. Nook Miles ale nejsou vše, základní každodenní měnou jsou Bells, které získáváte za prodej předmětů, ale tu a tam je také třeba vykopete ze země jako poklad či vytěžíte z kamenných balvanů. Za Bells si pak v obchodech nakupujete především vybavení domu či ostrova. Kombinace těchto dvou systémů odměn v podstatě zastupuje klasické zkušenosti – dávají vám najevo, že postupujete hrou a děláte správné věci, jako bonus vám ale dovolí si za to ještě něco koupit.
Už od první chvíle nejste na ostrově sami, byť umělou inteligencí řízení parťáci tvoří jen jakousi kulisu a do vašeho přetváření ostrova vám nemluví. Vyplatí se však s nimi občas prohodit pár slov, protože pro vás často mají nějaký tip či rovnou dárek. Dle očekávání však Animal Crossing: New Horizons nabízí také online či offline kooperaci. V případě hry po internetu můžete navštěvovat ostrovy svých přátel a naopak, což slouží nejen ke společné zábavě (či „zneužití“ kamaráda k tomu, když potřebujete natěžit opravdu hodně dřeva). Nemusíte se však bát, že by některý z návštěvníků udělal z vašeho ostrova kůlničku na dříví, sami si můžete navolit, co vše ostatní hráči mohou a nemohou dělat.
Online kooperace je rozhodně to nejlepší, co multiplayer nabízí. Na jednom ostrově můžete koexistovat až v osmi hráčích zároveň a taková večerní party na pláži může za současných podmínek klidně nahradit některé sociální potřeby. Nezmínit nemohu například virtuální svatbu právě v Animal Crossing: New Horizons, s níž si svatebčané a jejich přátelé nahradili tu skutečnou, jež museli kvůli zákazu svateb odložit. Jak ale tušíte, výsledná zábava se nakonec bude odvíjet zejména od toho, s kým hrajete. Lokální kooperace bohužel trpí tím, že se všichni mohou pohybovat jen v rámci obrazovky vedoucího skupiny, což upřímně moc nechápu, když jde o „problém“ který vyřešily Lego hry už před mnoha a mnoha lety.
Naprosto absurdní je ale podivná limitace pouze jednoho ostrova pro jednu Switch konzoli. Ostatní členové vaší domácnosti klidně mohou hrát na svém profilu, ale dostanou přístup ke stejnému ostrovu jako vy a stanou se v podstatě jeho druhořadými obyvateli, protože přístup k jeho zvelebování a výraznějším úpravám budete mít pouze vy. Výsledkem tak je, že více lidí na jedné konzoli si zkrátka nezahraje a jedinou možností je koupit si kvůli Animal Crossing: New Horizons další Switch. Toto omezení absolutně nechápu a hodně se divím, že se Nintendo odhodlalo k tak restriktivnímu kroku.
Do New Horizons se vracím každý den a ne jen kvůli tomu, že za každodenní hraní, i krátké, dostanete nějaké ty Nook Miles. Hra mě zkrátka baví a se svým ostrůvkem mám velké plány. To však neznamená, že nejsou věci, které mi na hře, často docela výrazně, vadí. Předně je Animal Crossing: New Horizons místy až neskutečně ukecanou a zdlouhavou hrou, jež vás od samotné zábavy zdržuje nabídkami a rozhovory, které jsou sice dobře napsané, ale vlastně vás vůbec nezajímají.
Nesmyslné natahování skvěle ilustruje moment, kdy si jdete vyrobit nějaký předmět, což je v podstatě ta nejběžnější činnost ve hře, jež budete neustále opakovat. Když přistoupíte ke craftovacímu ponku a stisknete tlačítko A, nezačnete hned tvořit, ale hra se vás zeptá, jestli opravdu chcete něco vyrábět, což je naprosto zbytečná a otravná otázka, protože když už na ponk kliknu, tak rozhodně chci něco vyrábět. Dokonce, i kdybych se náhodou jako nemehlo ukliknul, prostě se může spustit nabídka craftovacích předmětů, ze které stiskem jednoho tlačítka vyjedu zpět, podobně jako v tomto případě mám možnost odpovědět, že craftovat nechci. Nepochopitelné a zbytečné.
Nabíhat žíla na čele vám bude také v okamžiku, kdy budete chtít něco umístit, zasázet, zatlouci nebo vykopat. Postavy se pohybují po pomyslné čtverečkované síti a vybrat to správné místo je někdy skutečně složité, takže například při tvorbě zahrádky vás čeká opakované vykopávání už zasázených květin, protože orientace v prostoru je zkrátka dost složitá, stejně jako neohrabané přesouvání objektů mimo vaše obydlí. Na podobně polovičatá řešení nejsme u Nintenda zvyklí.
Tak trochu smutné je to, že se s těmito problémy nakonec naučíte žít, protože vše ostatní je neuvěřitelně zábavné. Také grafická stránka patří k tomu nejlepšímu, jednoduchá, ale stylizovaná grafika se k New Horizons skvěle hodí, hra přitom vypadá skvěle i v dokovacím režimu, což se ne vždy povede. Nezaznamenal jsem jediné technické zaškobrtnutí, vše běží přesně tak, jak má, připravte se ale na loadingy, jež proběhnou pokaždé, když vstoupíte do či opustíte některý ze stanů či domečků. Popravdě, na dnešní poměry mě nahrávání prostorů v herním měřítku 4x4 metry pomocí loadingové obrazovky už docela otravuje.
To nejúžasnější na hře je ale to, že jde o opravdu dlouhodobou zábavu. Pokud fandíte hlavně Switchi a máte kapitál jen na jednu hru, Animal Crossing: New Horizons je skvělou volbou. Pevně totiž věřím, že se ke hře vrátíte i v létě, na podzim a v zimě, kdy se tvář vašeho ostrova promění v závislosti na ročním období. Nintendo bude navíc postupně vydávat tematické updaty, z nichž ten první, velikonoční, nás čeká už za pár dní.
• Zdroje: Vlastní
Animal Crossing: New Horizons je směsicí survival adventury, simulátoru života a do značné míry také budovatelskou strategií, přičemž ve všech těchto oblastech hra nijak výrazně neklopýtá, byť mouchy se najdou všude. Tím nejúžasnějším je však volnomyšlenkářská sandboxová hratelnost, která má potenciál zabavit na dlouhé měsíce, v extrémním případě až roky.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.