• Autor: Ondřej Zeman
Díla, v nichž hrajete za stranu, která ve většině příběhů prohrává, nejsou úplně častým jevem, protože její zpracování není nejjednodušším úkolem. Naštěstí pro nás existují vývojáři nebojící se výzev, mezi něž bychom rozhodně zařadili studio Unfrozen, které se rozhodlo vytvořit konkurenci pro Darkest Dungeon – zde si však zahrajete za ty špatné. Jak se jim jejich dílo Iratus: Lord of the Dead povedlo, vám řekne naše recenze.
Iratus: Lord of the Dead (hra)
Tahové RPG Iratus: Lord of the Dead vyvíjí studio Unfrozen a vydává společnost Daedalic Entertainment. Hra vychází 23. 4. 2020 na PC bez české lokalizace . Hra neobsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenze
Ve většině herních vesmírů je praktikování nekromancie činností, za kterou by vás zbytek společnosti nepochválil. Univerzum Iratus: Lord of the Dead se v tomto ohledu moc neliší od jiných světů, což bylo zřejmě hlavním důvodem toho, proč byl hlavní protagonista tohoto tahového RPG po řadu dekád zavřen do sarkofágu, který byl následně skupinkou mágů zapečetěn těmi nejmocnějšími zaklínadly. Naneštěstí pro onen svět se našla parta chytrolínů, kteří dostali úžasný nápad legendami opředeného nekromanta osvobodit a žádat od něj, aby jim sloužil. Kvůli své hlouposti se víceméně dobrovolně stali základními kameny vaší nemrtvé armády, která vám má posloužit k ovládnutí světa živých, neschopných pochopit krásy oživování mrtvol.
Na úplném počátku vaší cesty stojíte před rozmlácenou základnou s partou nemrtvých. Celkově se dá říct, že vaše naděje na úspěch v daný moment nejsou nikterak vysoké, což je způsobeno hlavně tím, že škála postav, jež máte k dispozici, je značně omezená. Pokud se budete chtít dostat k dalším obyvatelům temné říše, nezbude vám nic jiného než plnit různorodé úkoly, které jsou většinou dosti pochmurného charakteru. Phantoma si kupříkladu otevřete jen tak, že určitý počet nepřátel přivedete k nepříčetnosti. Kostěného golema naopak získáte až poté, co se vám podaří shromáždit nemalý počet kostí, ze kterých ho následně poskládáte. Elementární myšlenka Iratus: Lord of the Dead v tomto ohledu není vůbec špatná, hlavně je tak navýšena obtížnost kompletu.
Každé z monster může navíc během souboje kdykoliv padnout. Prakticky stačí jen, aby měl protivník o něco více štěstí než váš šampion a máte po své příšeře, ať byla vycvičena sebelíp. Prázdná místa v řadách vašich věrných budete doplňovat za pomoci orgánů, jež získáte v průběhu bitev. Jakmile vám dojdou zbytky vašich nepřátel, vaše pouť víceméně končí, protože na rozdíl od Darkest Dungeon tu fakticky není žádná jiná cesta, jak se dostat k čerstvým silám, kvůli čemuž máte skutečně minimální prostor k dělání chyb. Stačí totiž několik vyloženě špatně zvládnutých bitev a vaše nekromantská říše se začne hroutit jako domeček z karet. Samotné souboje jsou navíc kvůli nevyzpytatelnosti úspěchu na zásah velmi náročnou záležitostí, nikdy totiž nevíte, jak skončí.
Bitvy samotné v mnohém připomínají koncept z Darkest Dungeon. Stresem však tentokrát netrpí vaši věrní, nýbrž hrdinové, kteří se potulují tunely a snaží se zničit veškeré zlo. Monstra jsou proto tentokrát vybavena jak přímými útoky, tak i výpady útočícími vyloženě na psychiku odvážných šampionů, jimž může po několika zaječeních Banshee klidně explodovat srdce. Po vyhraném boji se příšery vrací zpět do nekromantova sídla, kde si doplňují životy, budují nové struktury a připravují se na další šarvátky. Aktuální verze Iratus: Lord of the Dead nabízí celkem čtyři patra, do nichž na své cestě za ničením lidstva zavítáte. Putovat budete doly, trpaslíky prolezlými tunely, žoldáky obývanými kasárnami a rozsáhlou katedrálou, kde na vás budou čekat paladinové a jiní bojovníci světla.
V závěru se musím přiznat k tomu, že patřím mezi velké fanoušky vydařené roguelike tahovky Darkest Dungeon, díky čemuž mě Iratus: Lord of the Dead na první pohled zaujalo. Přeci jen myšlenka vyzkoušet si to za temnou stranu síly není úplně špatná, celkově jsem však od tohoto kousku moc nečekal. Nakonec jsem ovšem dostal velmi povedené tahové RPG s rozsáhlou škálou dostupných jednotek, jednoduchým budováním města, náročnými souboji nutícími mě nejednou opakovat nemalou část průchodu a zajímavým návrhem map nabízejícím hráči více než jednu cestu k cíli. Jediným citelným problémem kompletu je dle mého určitá míra stereotypu, jíž však trpěl třeba i zmíněný Darkest Dungeon. S tímto nešvarem mu však mohou v budoucnu pomoci DLC.
• Zdroje: Vlastní
Iratus: Lord of the Dead je tradičním tahovým RPG, k němuž si na chvíli sednete, a následně se u něj zaseknete klidně až do dvou do rána. Jestliže toužíte absolvovat Darkest Dungeon za temnou stranu, tak je tento kousek ideální volba. Za sebe určitě doporučuji Iratus: Lord of the Dead nepřehlédnout, byla by to škoda.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 - 64 Bit | Windows 10 - 64 Bit |
Procesor | Intel Core 2 Duo 2.4 GHz | Intel Core i5 3.0 GHz |
Grafická karta | Open GL 3.2+ | NVIDIA GeForce GTX 760, AMD Radeon R9 280X |
DirectX | Verze 9.0c | Verze 11 |
Operační paměť | 1 GB RAM | 4 GB RAM |
Pevný disk | 3500 MB volného místa | 3500 MB volného místa |
• Zdroj: store.steampowered.com (21. 4. 2020)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.