Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 399 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Milí zákazníci, velice nás těší váš velký zájem o nákupy ❤️. Prosíme vás o trpělivost při doručení objednávek, děláme vše pro to, abychom je doručili co nejdříve. Děkujeme, tým Alza.cz 👍🏻.

Cyberpunk - Hidden empty L vega

Serious Sam 4 (RECENZE) – FPS minulé generace

Serious Sam 4 (RECENZE) | Alza.cz

Pokud bychom v rámci žánru FPS měli označit průkopnické série, rozhodně by v našem výběru nemohla chybět značka Serious Sam. Její první díl totiž ukázal, že většina konkurenčních projektů té doby byla po stránce rozsahu bitev dosti úzkoprsá, to když do pole nasadil hned několik desítek zároveň útočících protivníků. Nyní se nám tato kultovní IP opět vrací na disky. Zda má Serious Sam 4 stejné grády jako jeho předchůdci, zjistíte v naší recenzi.

Serious Sam 4; screenshot: SS4 key art

Serious Sam 4: Planet Badass (hra) | Serious Sam (IP)

Akční FPS Serious Sam 4: Planet Badass je součástí herní série Serious Sam. Titul vyvíjí studio Croteam a vydává společnost Devolver Digital. Hra vychází v 24. 9. 2020 na PC a Stadii, v roce 2021 má vyjít také na PS4 a Xbox One. Hra vychází bez české lokalizace a obsahuje multiplayer. | Homepage

Články: | Recenze

Serious Sam 4 (RECENZE PC) – Obsah článku

1. Země v Serious Sam 4 úpí pod náporem nestvůrných hord
  2. Z každého koutu tu na vás dýchá The Talos Principle
  3. Když v Serious Sam 4 ztratíte tempo, nepřátelé vás rozemelou na kusy
  4. Dva rotační kulomety tu dokáží vyřešit téměř jakýkoliv problém
  5. Fanoušci nekomplexní zábavy si v Serious Sam 4 přijdou na své
  6. Recenze Serious Sam 4: závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro Serious Sam 4 PC

Země v Serious Sam 4 úpí pod náporem nestvůrných hord

Touha po ovládnutí Země je něco, čemu prostě nelze vzdorovat. Své by o tom mohl vyprávět hlavní antagonista série Serious Sam, mimozemský vojevůdce Mental, jehož armády se bezvýsledně snaží náš domovský svět srazit na kolena už řadu let. Díky husarským kouskům Sama „Serious“ Stonea se mu to však zatím nepovedlo. Jeden by si řekl, že by možná bylo rozumnější odtáhnout a nechat domov lidské rasy na pokoji. Když si ovšem jakožto vůdce celých národů dáte něco za cíl, jen skutečně těžko svým věrným bez následků vysvětlíte, že statisíce jejich bratří padli jen proto, abyste se po několika neúspěších sebrali a se staženým ocasem odtáhli domů. Pán milionů věrných kvůli tomu nemá na výběr. Při boji o modrou planetu buď padne, nebo své tažení zdárně zakončí.

Serious Sam 4; screenshot: Paolo
Na své cestě univerzem Serious Sam 4 se setkáte s řadou bezduše vyhlížejících postav.

Primární dějová linka Serious Sam 4 se netočí okolo nikoho jiného než kolem jednoho z nejstatečnějších obránců Země, odvážného Sama Stonea, který ve výsledku představuje jedinou překážku, jež aktuálně stojí v cestě Mentalových invazních armád. Nejsem si však zcela jist, zda je to pro náš svět velká výhra. Jedná se totiž o hrdinu vytvořeného podle vzoru osmdesátých let, kdy byla filmová scéna plná hláškujících svalnatců s minimálním charisma, kteří inspirovali třeba také tvůrce legendární akce Duke Nukem. V průběhu hraní z něj tak neustále létá jedna hláška za druhou, kvůli čemuž si člověk nejednou vzpomene na mlčenlivého šampiona Doom Eternal nesnažícího se za každou cenu ze svých útrob vykřesat rádoby vtip.

Na příliš výrazné protagonisty či vyloženě špatné příběhy jsme si už u FPS celkem zvykli, naštěstí je v nich znalost dějové linky často nutná stejně jako u snímků pro dospělé. Co však nelze Serious Sam 4 odpustit, je to, na jaké úrovni jsou tu osudy Sama Stonea prezentovány. Namísto moderně laděných animací, na které jste si navykli při hraní Doom Eternal a Wolfenstein: The New Order, vás tento kus postaví před vizuálně značně zastarale zpracovaná videa, při jejichž sledování si vzpomenete na první díly Call of Duty z moderní éry. O moc lépe na tom popravdě není ani návrh postav opět evokující vzpomínky na minimálně deset let staré projekty. Na jednu stranu chápu, že inovovat není jednoduché, když už však chci hrát vyšší ligu, je třeba si dát záležet na nepřehlédnutelných prvcích.

Serious Sam 4 – Gameplay

Během návrhu úrovní mysleli tvůrci Serious Sam 4 také na fanoušky Farming Simulatoru, takže se při hraní budete moci projet kombajnem.

Z každého koutu tu na vás dýchá The Talos Principle

Příběh Serious Sam 4 nás tentokrát nevezme do tropického ráje, ani k úctyhodným pyramidám, které nám do cesty postavili jeho předchůdci. Většinu času v tomto díle strávíme v Itálii, Francii a řadě různých destinací nabízejících vždy velmi svéráznou krajinu. Zatímco v zemi galského kohouta naleznete převážně otevřené pláně, pár lomů a nějakou tu vojenskou základnu k průzkumu, domovina pizzy nabídne značně uzavřený koridor, jenž vás čas od času zavede do prostorné arény, v níž se na vás povalí početné vlny protivníků. Celkově je v Serious Sam 4 návrh map zpracován staromilsky, avšak slušně. Nebylo by však špatné, kdyby autoři vytvořili obdobně jako v minulosti více zničitelných kulis, díky čemuž by se jejich dílo citelně odlišilo od konkurence.

Vizuální podoba úrovní vám i přes jejich slušný návrh dech pravděpodobně nevezme. Většinou se totiž jedná o graficky značně jednoduché kulisy, které vývojáři prostě převzali z The Talos Principle, kde si jednoduchost mohli vzhledem k orientaci daného díla dovolit. Zde mi však koncept původně určený pro logickou adventuru zrovna dvakrát nesedí. Vzhledem k tomu, co je primárním tahounem Serious Sam 4, se však zřejmě s pěknými a normálně se vykreslujícími mapami nedalo moc počítat, veškerý výkon bylo totiž nutné využít na nepřátelskou hordu valící se krajinou.

Serious Sam 4; gameplay: most Serious Sam 4; gameplay: řeka Serious Sam 4; gameplay: jatka
V momentu, kdy se k vám nepřátele dostanou příliš blízko, se s nimi můžete vypořádat za pomoci svého věrného nožíku.

Když v Serious Sam 4 ztratíte tempo, nepřátelé vás rozemelou na kusy

Největší předností série Serious Sam jsou odjakživa nekonečné zástupy nepřátel, se kterými je nutné se v zájmu přežití lidstva vypořádat. Serious Sam 4 svému jménu nedělá ostudu, takže podobně jako jeho předchůdci na nás valí jednu vlnu krvelačných protivníků za druhou bez ohledu na to, zda jsme připraveni, či nikoliv. Systém z předchozích dílů byl navíc vylepšen, takže se tentokrát nebudete potýkat jen se středně velkými hloučky, ale také s gigantickými armádami, jež vás nejednou donutí k ústupu. Stažení svých sil o pár bloků je vlastně jedinou taktickou možností, kterou tato Serious Sam 4 nabízí. Ve většině případů proto budete náporu čelit zcela bezmyšlenkovitou palbou jako v minulosti.

Ve výsledku lze říci, že elementární hratelnost Serious Sam 4 neprošla výraznou proměnou. Opět tu máme toporně se pohybujícího chlápka osázeného zbraněmi, který toho oproti svým konkurentům z jiných FPS moc neumí, a přitom by se mu při permanentním boji s přesilou nějaký ten rychlost navyšující fígl hodil. Vzhledem k absenci inovací co se hlavního hrdiny týče, skutečnou proměnou ve finále neprošla ani škála nepřátel, kteří se vám tu postaví do cesty. Těšit se tím pádem můžete na jednooká monstra připomínající kyklopy, harpyje, démonické titány, rotačními kulomety vybavené škorpiony, všemožný hmyz, tlouštíky s raketomety a samozřejmě také robotická kuřata disponující lasery.

Serious Sam 4 – Gameplay

Ve většině úrovní naleznete jeden či dva vedlejší úkoly. Pokud se vám je podaří splnit, odmění vás Serious Sam 4 některou z pokročilých zbraní nebo futuristickou hračkou, s níž opanujete bojiště.

Místo si v Mentalově vojsku našli také lidé, u nichž s vysokou mírou pravděpodobností došlo k poškození mozku. Reakce humanoidních nepřátel jsou zde totiž neskutečně pomalé, do jisté míry bych řekl, že reagují na situace ještě hůře než normální protivníci. Ve výsledku na tom však v tomto ohledu nejsou o moc lépe ani společníci, kteří vás doprovázejí, naštěstí v jejich společnosti tentokrát netrávíte příliš mnoho času, takže vás nebudou popouzet tolik, jako nepříliš ostří protivníci. Jak už to však bývá, síla davu netkví v jeho inteligenci. I přes svou tupost vám horda dokáže za pomoci svého počtu ukázat, kde je vaše místo. Pokud jde o náročnost, Serious Sam 4 je hrou, která vám na vyšších úrovních obtížnosti dá skutečně zabrat, jelikož každý špatný krok či nepozornost se tu trestá víceméně automatickou smrtí.

Dva rotační kulomety tu dokáží vyřešit téměř jakýkoliv problém

Zastavit běsnící hordu není v tomto kousku vůbec jednoduché. Naštěstí pro Sama je vybaven skutečně rozsáhlou škálou zbraní. K dispozici jsou mu dány různé typy brokovnic, raketomety, odstřelovací puška, rotační kulomety, rozličné futuristické hračky a samozřejmě také kanón, jehož gigantické dělové koule dokáží na jediný zásah eliminovat více než devadesát procent nepřátel. Díky přítomnosti relativně jednoduchého vývojového stromu je navíc možné většinu nástrojů vzít pouze do jedné ruky, nebo navýšit svou sílu, čímž si otevřete možnost kontaktního zabití u většiny monster, jež vám nejednou zachrání život.

Serious Sam 4; gameplay: strom Serious Sam 4; gameplay: kamikadze Serious Sam 4; gameplay: rotačáky
Vývojový strom vám v Serious Sam 4 umožní mírně zaměřit vašeho hrdinu. Nepočítejte však s ničím košatým.

Když jde o záchranu života, nelze nezmínit také různé hračičky, jež při své cestě herním světem, hledáním tajných skrýší a hlavně skrze plnění rozličných vedlejších úkolů získáte. Nalézt lze v Serious Sam 4 příruční atomové bomby, červí díry, energetické drinky, granáty zpomalující čas a bezpočet dalších nástrojů, s jejichž pomocí budete řešit na první pohled neřešitelné situace. Celkově mi návrh jednotlivých vychytávek přišel slušný. Do jisté míry však za problém považuji fakt, že se vám do rukou dostanou jen skutečně zřídkakdy, takže si s nimi pořádnou zábavu užijete tak pětkrát za třicet hodin. Navíc vám je Serious Sam 4 spolu s většinou zbraní během hraní několikrát v rámci příběhových zvratů vezme, což ničemu moc neprospívá.

Jednou z mála věcí, se kterou se v Serious Sam 4 nevypořádáte ani za pomoci dvou rotačních kulometů a atomové bomby, je optimalizace. Ta je zpracována značně diskutabilně. Chápal bych, kdyby k propadům snímků docházelo, když na hráče útočí horda, jenže fps tu často padají klidně i na 20 fps v lokacích, kde není nic jiného než stromy a pár protivníků, zatímco v momentech, kdy proti sobě máte zástupy soků, drží určitou hodnotu. Jak už to tak u technicky mírně problematických titulů bývá, neschází tu ani různě závažné bugy, s nimiž se však snad tvůrci dokáží časem vypořádat.

Serious Sam 4 – Gameplay

V případě, že bych v Serious Sam 4 musel čelit extrémním propadům při rozsáhlých bitvách, chápal bych, proč k nim dochází. Problém je v tom, že jsem se s nimi setkával v opuštěných lomech a lesích, kde nebylo ani živáčka.

Fanoušci nekomplexní zábavy si v Serious Sam 4 přijdou na své

Někdy v roce 2001 byl Serious Sam bourák posouvající žánr FPS, z něhož jsme si s kamarády sedali na zadek, protože nám ukazoval směr, jakým by se mohly střílečky jednoho dne ubírat. Každý akční hrdina by však měl vědět, kdy je dobré pověsit svou hrdinskou kápi na hřebík a odejít do zaslouženého důchodu. Když totiž zapomene zmizet ze scény včas, nakonec se z něj stane smutná figurka, která je jen stínem toho, kým bývala v minulosti. V případě, že by k nám Serious Sam 4 dorazil před pěti lety, teoreticky by to byl konkurenceschopný kousek, jenže se tak nestalo. Namísto něj nám vývojáři z Croteam dali výborný The Talos Principle, z něhož se stala značka, která původní produkci tohoto studia naprosto zastínila, kvůli čemuž jsme si museli na drsného střelce počkat.

Nakonec k nám Sam přeci jen dorazil. Aktuálně se však jedná o graficky značně zastaralé dílo, jež nesází ani tak na kvalitu umělé inteligence, prezentaci příběhu, optimalizaci, design zbraní či návrh úrovní, jako na to, kolik vám je schopno vrhnout do cesty nepřátel. Na jednu stranu není vůbec špatné se na něco výrazněji zaměřit. Vždy je ovšem nutné obstojně zpracovat komplet, nikoliv jen jednu složku, se kterým vaše dílo operuje, což tvůrci z Croteam úplně nezvládli. Na druhou stranu se jim povedlo udržet stabilní tempo a v kooperaci zábavnou hratelnost, které dělají z Serious Sam 4 dílo, jež sice titul hry roku nevyhraje, své fanoušky si ale mezi milovníky nekomplexní zábavy jistě najde.

Serious Sam 4; gameplay: bitva Serious Sam 4; gameplay: les Serious Sam 4; gameplay: lom
Kromě problémů s optimalizací trápí Serious Sam 4 také bugy, kvůli kterým se nepřátelé zasekávají o textury, díky čemuž nejsou schopni ani dojít do bitvy podpořit své bratry ve zbrani.

Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Kopii pro recenzi poskytla PR agentura Cosmocover.

Recenze Serious Sam 4: závěrečné hodnocení

Hodnocení 65 % Alza Magazín

Serious Sam 4 je staromilská FPS, která se na rozdíl od Doom Eternal či Wolfenstein: The New Order nepokouší tento žánr nikam posouvat. Zaměřit by se na ni proto měla pozornost hráčů ze staré školy, kterým nesedí divočejší hratelnost nových stříleček. Nákup samotný však doporučuji až po výrazném technickém vyladění, celek totiž aktuálně není v ideálním stavu.

Serious Sam 4; recenze

• Chytlavá hratelnost
  • Slušné tempo
  • Vyšší náročnost
  • Nekonečné zástupy různorodých nepřátel
  • Rozsáhlé arény plné volného prostoru

• Optimalizace spolu s bugy
  • Grafická zastaralost
  • Horší prezentace příběhu (Primárně předpotopní animace)
  • Oproti konkurenci topornější hlavní hrdina

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství sledujte také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

Mé jméno je Ondřej Zeman. Hry hraji rekreačně již od dětství, kdy jsem zcela propadl tahovým strategiím. Svou vášeň jsem naštěstí neztratil ani v dospělosti, díky čemuž se z mého koníčku po čase stalo něco víc než jen pouhá záliba. Aktuálně mám za sebou více než dvě stovky herních recenzí, jimž vévodí primárně texty zacílené na nezávislé projekty, tahová RPG, kvalitní FPS a samozřejmě strategie, u nichž nemám problém strávit klidně i stovky hodin.

HW nároky pro Serious Sam 4 PC

Operační systém Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit (1909)
Procesor 4-core CPU @ 2.5 GHz 8-core CPU @ 3.3 GHz