• Recenze
• Autor: Alexandra Vaníková
Rok se s rokem sešel, což znamená jediné – další Call of Duty. O to nejnovější, které je již šestým dílem v sérii Black Ops, se postarali tvůrci ze studií Treyarch a Raven Software, kteří nám před vydáním hry slibovali nadupaný špionážní thriller, propracovaný multiplayer i kooperativní režim Zombies obohacený o lákavé novinky. Podařilo se jim splnit všechno? Dozvíte se v naší recenzi.
zdroj: Activision
Děj letošního Call of Duty se odehrává v roce 1991, na časové ose Black Ops série se tak nachází až za Black Ops 1 (1961–1968), Black Ops Cold War (1981–1984) a flashbacky z Black Ops 2 (1986–1989). V nejnovějším CODku se zhostíte role CIA agenta Williama „Case“ Calderona, který je bohužel stejně jako v případě Black Ops Cold War němým protagonistou. Kvalitu celkového příběhu to sice nijak výrazně nesnižuje, kvůli absenci jeho dabingu jsem se s ním ale měla problém naplno sžít.
Tvůrci však situaci částečně zachránili zpracováním ostatních postav, ve kterých společnosti budete bojovat proti nebezpečné organizaci Pantheon snažící se ovládnout CIA. Kromě z předešlých Black Ops známého Franka Woodse či Russella Adlera zde potkáte i zcela nové tváře – agenty Troye Marshalla, Jane Harrow, Felixe Neumanna i nájemnou vražedkyni Sevati „Sev“ Dumas.
zdroj: vlastní
Bez Franka Woodse (Obrázek 1) by Call of Duty nebylo to pravé ořechové, Black Ops 6 ale představuje také zajímavé nové postavy – například Jane a Troye (Obrázek 2).
Vyzdvihnout tu nejvýraznější z hlavních postav příběhové kampaně je náročné, jelikož každá z nich je zpracována velmi dobře. Líbí se mi, že mezi jednotlivými misemi také můžete se členy vašeho týmu prohodit pár slov a zeptat se například na jejich minulost nebo pocity před či po akci, díky čemuž poodhalíte jejich příběhové arky.
Nejzajímavěji na mě v tomto směru působily rozhovory s Felixem – technologickým expertem a bývalým členem Stasi, který se jednoho dne rozhodl úplně vzdát jakéhokoli násilí, ale ne vždy je schopen se této zásady držet. Neméně sympaticky působila i Sevati, mrzelo mě snad jen to, že mi spolu s Felixem nedělali v misích společnost mnohem častěji. Nezbývá tak doufat, že se tvůrci rozhodnou jejich příběhy dále rozvíjet v následujících Black Ops hrách.
zdroj: vlastní
Mezi misemi trávíte čas v úkrytu, kde si můžete povídat s vašimi společníky. Nejvýraznějšími z nich jsou Sevati a Felix, kteří rozhodně nepůsobí jen jako postavy do počtu.
Co se týče tempa samotného vyprávění, zde bych tvůrcům vytkla příliš natahovanou délku posledních dvou misí a s nimi spojeným gameplayových sekvencí, které mohly být klidně kratší a závěr hry by díky tomu působil mnohem úderněji a zanechal by větší dojem. Celkově ale můžu příběhovou část hry hodnotit velmi pozitivně (a to i díky gameplayi, kterému se věnuji v následující kapitole). V oblasti zpracování postav, jejich hereckém ztvárnení či dávkování zvratů se totiž Black Ops 6 bez problémů vyrovnává svému předchůdci Black Ops Cold War (2020).
Black Ops 6 je stále čistokrevným FPS, zběsilou palbu do zástupů padouchů z perfektně vypadajících a znějících zbraní zde však tvůrci okořenili pro Call of Duty méně tradičními gameplayovými prvky. Budete tu například luštit přístupové kódy v originální minihře připomínající retro stolní hříčku Logik nebo páčit zámky.
Vyzkoušíte si také odposlechy pomocí speciálně upraveného fotoaparátu nebo získávání kódů k trezorům laděním správných rádio frekvencí. Mezi misemi můžete navíc prozkoumávat vaše útočiště v Bulharsku, kde objevíte několik hlavolamů. Nic revolučního, ale tradiční CODkovou formulku to příjemně osvěžilo.
[4K] Call of Duty: Black Ops 6 - High Roller Mission (NO COMMENTARY) I Xbox Series X
zdroj: vlastní
Na předních příčkách mého žebříčku oblíbených misí se nachází High Rollers, kde jsem měla pocit, že jsem se ocitla ve filmu Dannyho jedenáctka… tedy až na ty divoké přestřelky.
Většina misí vám dá v určité pasáži na výběr, zda chcete k jejich plnění přistupovat stealthově nebo se vykašlat na diskrétnost a do nepřátel bezhlavě pálit, což rozhodně vítám. Vývojáři však před vydáním hry lákali ještě na jeden specifický druh akcí, kde budeme moci zapojit přesvědčovací schopnosti a na jejich začátku si zvolit jeden z několika postupů.
K mému zklamání se však podobné mise v kampani nacházely pouze dvě (Most Wanted a Under the Radar), což je obrovská škoda, protože nebyly zpracovány vůbec špatně. V Under the Radar například vývojáři představili zajímavou mechaniku Keen Eye, kdy pohledem prozkoumáte okolí postavy, se kterou hovoříte, a na základě vypozorovaných indicií volíte správné odpovědi v dialogu, čímž ji přesvědčíte (menší ukázku najdete níže).
Keen Eye Mechanic in Call of Duty: Black Ops 6
zdroj: vlastní
Keen Eye mechanic byla bohužel během kampaně využita pouze jednou.
Vývojáři do kampaně zakomponovali také jakousi možnost průběžného upgradu vaší postavy, kdy lze v misích nalezené hromádky peněz investovat do vylepšování schopností vaší hratelné postavy. Faktem však je, že efekt zakoupených upgradů jsem snad až na možnost navýšení kapacity plátů armoru či množství zásobníků nijak zvlášť nepostřehla. Na snížení zpětného rázu či navýšení přesnosti palby přece jen proti AI ovládaným vojákům nijak extra nezáleží.
zdroj: vlastní
Příkladem variability misí je i ta s názvem Most Wanted, kde nejprve musíte v přestrojení za fotografa získat sken sítnice senátora Washingtonu (neuvěříte, ale stačí k tomu informovat jeho ženu o manželově avantuře), později se ale ocitnete ve zběsilé automobilové honičce.
Treyarchu se snaha o ozvláštnění hratelnosti v kampani z větší části podařila, i když vzhledem k tomu, že tvorbou hry strávili až 4 roky, bych od tvůrců čekala větší závazek vůči některým nově představeným prvkům a ráda bych jich ve hře viděla mnohem více. Od obrazovky jsem se během přibližně 8hodinové kampaně ale i tak měla problém odtrhnout, o což se zasloužila série designově nádherných, variabilních a pečlivě strukturovaných misí, kde jsem se v jednom momentě cítila jako špičkový tajný zabiják a za pár chvil zase jako Rambo.
Letošní Call of Duty nabízí také klasický multiplayer s tradičně širokým spektrem smrtících hraček, které tentokrát doplňuje celkem 10 herních módů a 16 mapek (z toho 12 pro 6v6 zápasy a 4 pro face off/2v2 zápasy). Zpracování zbraní je i tady v rámci žánru arkádových stříleček na vysoké úrovni, koneckonců, jak jsme již u Call of Duty zvyklí.
Na co ale nejsme zvyklí, je omnimovement (dostupný také v kampani a režimu Zombies) – nový systém pohybu, který hráčům v Black Ops 6 umožňuje sprintovat, divovat do všech směrů a plynuleji řetězit jednotlivé pohyby. Jelikož můj názor na omnimovement se od multiplayerové bety nezměnil, odkážu vás na jemu věnovanou kapitolu v dříve publikovaných dojmech (viz roletka Dojmy z multiplayerové bety na konci článku), kde jsem vysvětlovala její výhody i úskalí.
zdroj: vlastní
Obrázek 1: Součástí loadoutu jsou zbraně, taktické a smrtící vybavení, field upgrade, perky a také wild cards. Novinkou je čtvrtý perk, který se aktivuje v případě zvolení těch tří předešlých ze stejné kategorie. Obrázek 2: Scorestreaky jsou mezi hráči většinou oblíbenější, jelikož je na rozdíl od killstreaků lze získávat i plněním cílů.
Herní režimy zahrnují klasiky jako Team Deathmatch, Kill Confirmed, Freemode... ale i novinku v podobě Kill Order, kde je jeden hráč z týmu cílem vysoké hodnoty (tzv. High Value Target) a ostatní jej musí bránit. Jedná se o zajímavou, taktičtější variaci na Team Deathmatch pobízející k užší spolupráci mezi hráči.
Co se týká multiplayerových mapek, nemůžu je všechny označit za stejně kvalitní. Po vizuální stránce sice každá z nich působí unikátním a propracovaným dojmem, koneckonců, jsou inspirovány dechberoucími lokacemi z příběhové kampaně, slabinou mnoha z nich je však jejich velikost. Například mapky Vorkuta (bývalý sovětský pracovní tábor), Red Card (stadion) a Vault (luxusní palác) jsou pro hraní 6v6 režimů prostě příliš velké a vaším cílem zde nebude ani tak někoho zabít, ale spíš ho vůbec najít.
[4K] Face Off Domination at Stakeout Match - Call of Duty: Black Ops 6 I Xbox Series X
zdroj: vlastní
Mapka Stakeout je jednou z nejmenších ve hře a zápasy na ní jsou čisté šílenství.
Opačný extrém jsou pak mapky Pit (podzemní hornický tunel) a Stakeout (malý byt) určené pro 2v2 a Face off režimy, které jsou zase příliš malé a pokud se vás protihráči rozhodnou spamovat omračujícími granáty, nemáte šanci ujít z jejich dosahu. V aktuální nabídce multiplayerových hřišť se ale naštěstí najdou i světlé výjimky, kterými jsou luxusní resort Skyline (tu jsem si zamilovala už během otevřené bety), Derelict, kde se s nepřáteli utkáte tělo na tělo v odstavených vlakových vozech, a starověkými zříceninami inspirována Babylon, na které jsou zápasy vždy pěkně frenetické (jak se můžete přesvědčit níže).
[4K] Headquarters at Babylon Match - Call of Duty: Black Ops 6 I Xbox Series X
zdroj: vlastní
Jednou z těch vydařenějších je letos mapka Babylon.
K pozitivům letošního multiplayeru určitě patří i širší možnosti úpravy HUDu, v nastavení najdete také dedikovanou záložku pro tzv. Intelligent Movement, která umožňuje snížit potřebu mačkání tlačítek při překonávání překážek na minimum. Návrat klasické prestiže (k dispozici je hned bez nutnosti čekat na sezóny) pak znamená, že po žebříčku levelů budete moci napříč multiplayerem a režimem Zombies stoupat desítky až stovky hodin
V Black Ops 6 se po loňském nevydařeném experimentu s otevřeným světem vrací i kooperativní režim Zombies. Ten hned při vydání nabízí dvě round-based mapky, na kterých budete čelit neustále sílícím vlnám zombíků. Liberty Falls (sluncem zalité americké městečko) a Terminus (výzkumné středisko na Filipínách v noci) nabízí diametrálně odlišní vizuální zpracování a atmosféru a také vlastní hlavní quest ve formě hráči milovaného i nenáviděného easter eggu, jehož luštění vám i s tou nejsehranější partičkou dalších tří přátel zabere minimálně několik hodin.
zdroj: vlastní
Možnost third person pohledu i gobblegums jsou vítanými novinkami v Zombies režimu.
V případě, že jste fanoušky klasických Call of Duty Zombíků a různé snahy o experimentování s tímto módem vám nebylo po chuti, nejnovější iterace tohoto módu vám pravděpodobně, podobně jako mně, sedne. Najdete v něm totiž vše, co od tohoto kultovního režimu očekávat – mordování hord nemrtvých (i pomocí ikonických silných zbraní wonder weapons), odemykání herních oblastí, upgradování zbraní i schopností hratelné postavy,...Vývojáři ale přidali i několik smysluplných vylepšení.
Hru lze nově přepnout do pohledu ze třetí osoby, díky čemu máte mnohem lepší přehled o tom, zda, kolik a jací umrlci se k vám blíží. Jednotlivým upgradům pro zbraně i vašeho hrdinu pak lze ještě přiřadit buffy, které postupně odemykáte hraním, což mě také motivovalo opětovně režim rozehrávat. Příjemnou novinkou jsou i tzv. gubblegums. Jedná se o dočasné efekty, bonusy či ability, které dokážou zajímavě zamíchat karty na bitevním poli (například spawnutím power-upu či teleportem na náhodné místo).
Do Black Ops 6 jsem vkládala o mnoho větší naděje než obvykle, mělo totiž šanci napravit reputaci celé Call of Duty série po nezdařeném Modern Warfare III. Jde navíc o vůbec první CODko, které bylo ve vývoji až čtyři roky namísto obvyklých dvou. Před vydáním hry jsem si tak kladla otázku: Dokážou v Treyarchu tento čas navíc využít efektivně a přetavit jej do vyšší kvality Black Ops 6? Teď už můžu prohlásit, že z větší části se tak skutečně stalo.
Kampaň má místy problém s udržením správného tempa, vývojáři zde také představili zajímavé gameplayové mechaniky, které si ale mohly najít místo ve vyšším počtu misí. Upgrady hratelné postavy jsou v příběhových celkem misích na nic, no a nabídka multiplayerových mapek také není bůhvíco. Váhy v prospěch letošního Call of Duty však i přes jeho nedostatky naklání právě příběhová kampaň, která zaujme postavami, zvraty a také variabilními misemi.
zdroj: vlastní
V Black Ops 6 se musíte někdy jen zastavit a kochat se krásou světa.
Omnimovement bude pravděpodobně herní komunitu ještě hodnou chvíli rozdělovat, myslím si ale, že jde o smysluplnou gameplayovou inovaci, která umožňuje ještě více experimentovat s pohybem na bitevním poli – zejména v multiplayeru. Ten v Black Ops 6 nenadchne ale ani neurazí a díky propracované hratelnosti, klasickému systému prestiže a několika povedeným mapkám dokáže nabídnout zábavu na dlouhé hodiny. V neposlední řadě zde máme režim Zombies, jehož dvojice mapek plných tajemství a rozšířené možnosti upgradů prezentuje ukázkový příklad skvělé kombinace klasických a nových prvků.
Stejně jako v případě předchozích Call of Duty titulů bych vám plnou částku 80 euro doporučila do Black Ops 6 investovat jen v případě, že plánujete trávit čas v každém z jeho komponentů. Pokud jste ovšem majitelem předplatného Game Pass Ultimate či PC Game Pass, tak neváhejte ani minutu. Příběhová kampaň Black Ops 6 je totiž to nejlepší, co značka nabídla za poslední roky, a za vyzkoušení rozhodně stojí také multiplayer a kooperativní Zombies režim.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro Xbox Series X verzi hry, kopii pro recenzi poskytla společnost comm4u.
Black Ops 6 je jasným důkazem, že tvůrci z Treyarchu ještě mají v rukávu pár triků a že značka Call of Duty ve svém žánru ani náhodou neřekla poslední slovo. Hlavními highlighty jsou strhující příběhová kampaň a režim Zombies, multiplayer s klasickým systémem prestiže ale také zabaví na desítky až stovky hodin.
Klady
Zápory
Hrám se věnuji od svých dvanácti let, kdy byly na vrcholu mého žebříčku strategie Cossacks, Age of Empires, legendární Mafie či taktická střílečka Brothers in Arms. Dnes mě pravděpodobně najdete vymetat lobby multiplayeru nejnovějšího Call of Duty. Z emotivní jízdy v podobě The Last of Us se nejraději vzpamatovávám u GTA V a pokud zrovna nesekám nemrtvé v nějaké zombikárně, tak se určitě pokouším objevit moji další oblíbenou hru v nepřeberné studnici indie titulů.
Níže najdete oficiální hardwarové požadavky pro Call of Duty: Black Ops 6 PC.
zdroj: Activision
• Zdroje: Steam (30. 10. 2024)
V early access betě byly k dispozici celkem čtyři mapky – Derelict, Scud, Rewind a Skyline. Líbilo se mi, že jsou vizuálně odlišné a každá z nich působí unikátně. Například na Rewind bojujete v řadě menších obchůdků a přilehlém parkovišti, Derelict je zase zpustlé vlakové pohřebiště. Ne na každé mapce jsem však měla stejně kvalitní zážitek ze hry.
Derelict ve smyslu vizuálních prvků působí příliš přeplněně a často jsem zde měla problém identifikovat nepřátele, kteří místy až splývali s prostředím. Některé oblasti na mapě Scud jsou zase až příliš rozlehlé, což je případ i Rewind. Z nabídky mapek tak zatím u mě jednoznačně vítězí Skyline a pravděpodobně nebudu jediná. Její popularita byla zřejmá i z hlasování o preferované mapce před zápasy.
Call of Duty: Black Ops 6 BETA | Map Skyline | Domination | Xbox Series X [4K]
zdroj: vlastní
Skyline byla určitě highlightem mezi bitevními poli v betě.
I když mnoho hráčů se zde pokoušelo zužitkovat odstřelovačky, Skyline je stvořená pro milovníky bližších střetů a frenetičnosti, ideálně s SMG v ruce. Vhodně rozmístěné zařízení luxusního resortu a různé architektonické prvky zde nabízejí dostatek příležitostí k úkrytu před nepřátelskou palbou, ale zároveň nijak nebrání v dynamické hře, střecha penthousu, ventilace či tajný průchod za knihovnou zase umožňují zkoušet různé strategie.
Problém, který se týká všech mapek bez rozdílu, jsou však haprující spawny – ty se už staly tradicí Call of Duty bet a ani Black Ops 6 není výjimkou. Nejednou se mi stalo, že po pár vteřinách od spawnutí bylo po mně, protože jsem se objevila příliš daleko za nepřátelskou linií. Výjimkou nebylo ani to, že jsem se ocitla za zády nepřítele bránícího zónu v režimu Domination, což z jejího zabrání tím pádem pro mě udělalo malinu a férovost byla tatam.
Mnohem lépe než mapy je ale na tom samotná hratelnost, a to i díky gameplayovým novinkám. Jednou z nich je také tzv. Corner slicing, kdy vaše hratelná postava při nahlížení za roh do příslušného směru naklání i zbraň, výsledkem čehož je plynulejší a mnohem přirozenější pohyb operátora.
Tou největší novinkou je ale nepochybně omnimovement, který výrazně rozšiřuje možnosti pohybu. Přiznám se, že při jeho nácviku v k tomu určeném tréninkovém levelu jsem se docela zapotila a trvalo mi hodnou chvíli, než jsem si zvykla na krkolomnou kombinaci mačkání tlačítka sprintu a přikrčení, jehož výsledkem je úskok (tzv. dive).
Call of Duty: Black Ops 6 BETA | Map Derelict | Domination | Xbox Series X [4K]
zdroj: vlastní
Omnimovement je příjemným oživením hratelnosti a sama se ho snažím zakomponovat do některých střetů. I pokud ho ale nebudete používat vůbec, stále dokážete nepřátelům zatopit.
Jakmile se mi však omnimovement dostal do krve, začala jsem si plně uvědomovat jeho výhody. Možnost sprintovat do všech stran, ale zejména zmiňované divování, mi častokrát umožnilo buď zaskočit nepřítele nečekaným útokem, nebo se bleskurychle přemístit do krytu. Omnimovement dodává pohybu v Black Ops 6 skutečně nový rozměr a díky možnosti plynule řetězit různé pohyby jsem mnohokrát vybruslila ze situací, které by byly v zápasech předešlých CODek prostě ztraceny.
Call of Duty: Black Ops 6 BETA | Map Scud | Team Deathmatch | Xbox Series X [4K]
zdroj: vlastní
Na mapce Scud si přijdou na své snipeři i vyznavači boje na blízko.
Například: Vidím na minimapce, že se ke mně blíží nepřítel. Překvapím ho tedy divem zpoza rohu (přidanou hodnotou omnimovementu je, že si u toho připadám jako hlavní hrdinka akčňáku) a než se stihne vzpamatovat schytá headshot. Zároveň se ale zpoza mě ozývají kroky – další protihráč.
Místo toho, abych se horko-těžko zvedala ze země a běžela pryč, se v přikrčené poloze plynule otočím na záda (do tzv. supine prone pozice) a s přesně namířenou zbraní vystřelím. Další vyhraný mini souboj, který by byl v předešlých COD mnohem hůře zvládnutelný.
K supine prone ale musím zároveň směřovat i určitou výhradu. Hráče v této pozici lze velmi těžko rozeznat od mrtvoly, mnohdy jsem tak vběhla před hlaveň nepřítele, o kterém jsem si myslela, že je po něm. Celé situaci moc nepomohly ani tagy nad hlavami hráčů, které mají tendenci se v těchto případech objevovat se zpožděním.
Omnimovement, corner slicing a mapka Skyline ale nejsou tím jediným, co mě v betě Black Ops 6 potěšilo. Zpracování všech zbraní je již tradičně na vysoké úrovni, ať po grafické nebo zvukové stránce. V betě pochopitelně nebyly dostupné všechny, jako fanynka útočných pušek a samopalů jsem si však okamžitě zamilovala nové SMG Jackal PDW, které se pravděpodobně do vydání dočká ještě nerfu – je totiž až příliš efektivní, a to dokonce i na dálku.
Vítanými úpravami prošlo i uživatelské prostředí a vývojáři se naštěstí rozhodli dát sbohem nepřehledným horizontálním záložkám v menu a zbrojnici. Příjemným bonusem jsou také širší možnosti nastavení HUDu, které jsem sice osobně nepoužila, jelikož jsem na jeho rozložení již zvyklá, řada hráčů, kteří chtějí například vypnout HUD úplně nebo přemísťovat jeho prvky kvůli lepší viditelnosti, však tuto možnost jistě ocení.
zdroj: vlastní
Uživatelské prostředí je v porovnání s tím v Modern Warfare rebootech přehlednější.
Zajímavým rozšířením stávajících herních režimů bylo pak Kill Order (v betě byly dostupné také Team Deathmatch, Domination a Hardpoint), který upravuje pravidla TDM. Jeden hráč v obou týmech (vybaven armorem) se stává cílem vysoké hodnoty (high value target), za jehož zabití je vyšší odměna a zároveň můžete jeho polohu vidět na mapě. Hráči by tak měli chránit vlastní HVT a zároveň se pokoušet zabít ten nepřátelský.
Call of Duty: Black Ops 6 BETA | Map Skyline | Kill Order | Xbox Series X [4K]
zdroj: vlastní
Kill Order by měl být taktičtějším protějškem Team Deathmatchi, ve většině případů se však velmi rychle „zvrhne“ na pořádnou melu.
Vypadá to tak, že Call of Duty (alespoň po stránce multiplayeru) svou DNA nijak nemění, což některé potěší a druhé zklame. Vývojářům z Treyarchu však nelze upřít snahu o osvěžení gameplaye, které jim vyšlo. Vlastní názor na Black Ops 6 multiplayer si koneckonců můžete udělat sami v otevřené betě, která bude již dnes od 19:00 zpřístupněna pro všechny hráče na PC, Xbox One, Xbox Series X/S, PlayStation 4 a PlayStation 5.
• Zdroje: vlastní