• Autor: Ondřej Zeman
Po letech, kdy se strategiím moc nevedlo, jsou RTS opět v oblibě, díky čemuž o kvalitní zástupce tohoto žánru rozhodně není nouze. Po excelentním Dyson Sphere Program, který jsme vám představili v našich dojmech z hraní, tu pro vás tento měsíc máme ještě recenzi českého budovatelského dílka Nebuchadnezzar z dílen vývojářského studia Nepos Games snažícího se kráčet ve stopách kultovního Pharaoh. Jak to nezávislým tvůrcům jde, si máte možnost přečíst v této recenzi.
zdroj: Nepos Games
Nebuchadnezzar (hra)
Budovatelskou strategii Nebuchadnezzar vyvíjí a vydává studio Nepos Games. Hra vychází 17. 2. 2021 na PC s českou lokalizací a bez multiplayeru. | Homepage
Články: | Recenze
Dějiny lidstva jsou plné momentů, které nám jasně ukázaly, že náš druh je schopen díky své kreativitě a adaptivitě postavit civilizaci téměř z ničeho. Skrze třináct misí se v Nebuchadnezzarovi máme možnost podívat na to, jak se vyvíjela kultura v Mezopotámii, kde se v kůži stavitele pustíme do budování menších vesnic i tak velkolepých měst, jakým byl třeba legendami opředený Babylon. Každý ze scénářů se odehrává na trošku jinak laděné mapě. Vždy však ignoruje myšlenku příběhu a začínáte od píky, díky čemuž si velmi rychle osvojíte základní mechanizmy tohoto díla. To sice na první pohled v mnohém připomíná Pharaoh, avšak v nejednom ohledu se od něj odklání, čehož je důkazem třeba fakt, že tu naprosto schází jakákoliv forma katastrof. Dalším prvkem, jímž se liší, je logistika.
Městečka v Nebuchadnezzar nevypadají vůbec zle, díky velkému zaměření na budování tras je navíc poznáte možná až příliš důvěrně.
zdroj: vlastní
Zatímco ve Pharaoh jste postavili síť budov a pak už nebylo třeba nic moc řešit, což vám umožnilo zaměřit se na budování říše spolu se sledováním jejího růstu, tvůrci Nebuchadnezzar se rozhodli vydat jinou cestou. Panovník se tu totiž nevěnuje pouze budování nových ulic a expanzi produkce, ale také logistice, kterou má přímo na starosti. V praxi to znamená, že se ve jménu své říše musí postarat doslova o distribuci v každém skladišti, protože když to neuděláte, velmi rychle se naplní nežádaným zbožím a zavládne zmatek biblických rozměrů klidně vedoucí k pádu vašeho impéria. Pečovat budete jak o kvalitní zásobení, tak i o následné pokrytí jednotlivých ulic, o nějž se opět není schopen postarat nikdo jiný než vy. Prostě a jednoduše panovník myslící na dobro lidu.
Na svůj projekt máte v Nebuchadnezzar vždy určité množství finančních prostředků, za něž můžete postavit prakticky cokoliv, co se vám zamane. Je však nutné s nimi pracovat obezřetně, protože jakmile je vypotřebujete, v nejedné misi se už k dalším penězům nedostanete. V tomto díle totiž neexistuje cesta, jak dostat bohatství zpět od vašich obyvatel. Jediným způsobem, jak si vydělat, je obchod, v jehož rámci budete posílat po řece zboží do některé z destinací, které nikdy neuvidíte. Abyste se příliš nenudili, čas od času (na můj vkus příliš často) na vás váš obchodní partner zatlačí a bude požadovat nějakou tu surovinu. Když mu ji dodáte, zavládne klid, pokud nikoliv, vztahy mezi vámi se o kapku zhorší.
Nebuchadnezzar - Chrám
Cíle mise většinou nemají nic moc společného s příběhovým pozadím. Navíc vždy startujete od píky, což bych chápal v úvodních misích, nikoliv však v momentu, kdy je cílem udělat z Babylonu největší město na světě.
zdroj: vlastní
Obchod nebudete využívat pouze k získávání finančních prostředků. Dostávat se skrze něj budete také k pestré škále surovin, které u vás nejsou k dostání a že jich není kvůli absenci jakýchkoliv dolů či možnosti získat dřevo málo. Naštěstí pro vás jsou ty nejzajímavější materiály nutné pouze k uspokojení základních potřeb nejvyšší vrstvy a naplnění snů obyvatel větších domků, jimž už datle a víno nestačí a požadují vedle nich ještě nějaké to kázání a náramky z kovu, k němuž nemáte přístup. Nižší a střední třída si vystačí s lokálními potravinami a snadno vyrobitelnými předměty. Jakmile uděláte spokojené zástupce těchto dvou společenských pater, máte v podstatě vystaráno.
Tedy minimálně do okamžiku, než zapomenete nastavit priority vašeho nevelkého skladiště a namísto jídla jej naplní jíl. Dalo by se říct, že i když se Nebuchadnezzar na první pohled tváří jako stará dobrá strategie orientovaná na budování, v podstatě jí není. Namísto výstavby říše tu totiž hraje prim logistika, takže pozor na to, abyste nakonec na místo formování říše nedostali něco, po čem netoužíte. Připravit se je též nutné na horší vizuál a na poměry žánru menší mapy. Časem však přibydou výtvory komunity, jež celek v mnohém jistě posunou, tak doufejme, že vyřeší jak nedostatečně rozsáhlý budovatelský prostor, tak i mírně upraví koncept logistiky, který aktuálně nemusí sednout každému.
Budování velkolepých budov patří mezi nejvýraznější tahouny Nebuchadnezzar.
zdroj: vlastní
Strašně rád bych Nebuchadnezzar jakožto fanoušek indie her vychválil do nebes, a možná ještě o něco více, jenže to bohužel udělat nemohu. Nejedná se totiž o dílo, které by si oslavovat zasloužilo. I přes absenci důvodů k vyložené chvále je to však dobrá strategie, která namísto na makromanagement sází na mikro, což je u některých her ideální cesta. Nikoliv však u RTS, v níž je vaší prioritou vybudování velké říše. Mikromanagement je prostě cestou do pekel, a tady se na něj tvůrci na úkor jiných složek zaměřili možná až příliš. Upřímně bych namísto permanentní nutnosti určovat otrokům trasy spíše uvítal, kdybych ve hře našel katastrofy, nebo rozsáhlejší mapy, které jsou vzhledem vizuálnímu zpracování a ve srovnání s aktuálními poměry až překvapivě malé.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato mini recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Kopii pro recenzi poskytlo studio Nepos Games.
Nebuchadnezzar je dobrou strategií sázející primárně na nostalgii, ženoucí k takto laděným hrám budovatelské veterány. Doporučil bych jej proto primárně této skupině, která si při jejím hraní bude moci zavzpomínat na Pharaoh než k nám letos dorazí jeho nová verze. Pokud toužíte po něčem skutečně inovativním raději si pusťte Dyson Sphere Program.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel i3+ | Intel i3+ |
Grafická karta | ATI Radeon HD 6750 / NVIDIA GeForce 320 / Intel HD 4000, 1024MB VRAM | ATI Radeon HD 6750 / NVIDIA GeForce 320 / Intel HD 4000, 1024MB VRAM |
Operační paměť | 2 GB | 2 GB |
Pevný disk | 1 GB | 1 GB |
• Zdroj: Steam (8. 2. 2021)
• Oznámení: 8. 11. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Pojmenovat zajímavě budovatelskou hru není podle mého názoru vůbec jednoduché, protože špatně zvolené jméno může od vašeho díla hráče vyloženě odradit, a tak tvůrci často pracují s obvyklými alternativami, jimiž nikoho nepřekvapení, ani neurazí. Velmi příjemným překvapením proto pro mě bylo, že se vývojáři z pražského studia Nepos Games rozhodli svému titulu přiřknout jméno jednoho z nejvýraznějších panovníků Babylonu, Nebuchadnezzara, který je považován za hlavního tahouna své dynastie. Jejich hra totiž necílí na nic jiného než na historii Mezopotámie, která nám v ní je prezentována skrze šestnáct historických misí, v nichž uvidíme vzestup i pád Babylonu.
Nebuchadnezzar – Announcement Trailer
Budování vám v Nebuchadnezzar připomene staré dobré časy.
V rámci hratelnosti by měl Nebuchadnezzar představovat tradičního zástupce budovatelského žánru, jimiž se herní scéna na počátku nového milénia doslova hemžila. Hráčovou prioritou v ní tím pádem bude vytvoření fungující společnosti, která nebude mít nouzi o stavební materiály, jídlo a luxusní zboží. Jakmile se vám podaří tento nesnadný cíl splnit, budete se moci pustit do budování chrámů a velkolepých monumentů, díky nimž si vás historie zapamatuje stejně jako egyptské faraony, do jejichž kůže se šlo vžít v legendárním Pharaoh. Vyloženě odlišit by se měl Nebuchadnezzar od svých předchůdců propracovanějším systémem cest a možností hru modifikovat, díky čemuž se můžeme těšit na desítky různých modifikací, jimiž půjde hru vylepšit.
Na prezentovaných záběrech nevypadá Nebuchadnezzar vůbec zle, za sebe však doufám v to, že se hra v průběhu vývoje skrze výraznější vizuál odliší od free-to-play projektů, které jsou jí minimálně v tento moment po grafické stránce velmi podobné. Stejně tak by mi jakožto hráči starších děl nevadilo, kdyby si vývojáři pohráli s velikostí jednotlivých obyvatel města, kteří jsou aktuálně větší než většina struktur, když tedy nebereme v potaz chrámy. Dorazit by však měl Nebuchadnezzar na PC až ve třetím kvartálu 2020, díky čemuž mají jeho tvůrci dostatek času na to, aby leccos dali do pořádku. Snad se jim zadaří a dodají nám plnohodnotného nástupce nezapomenutelného Pharaoh.
• Zdroje: YouTube (Nepos Games)