• Info
• Autor: Dominik Fait
Baldur's Gate 3 představuje návrat legendární herní značky a pokračování kultovní RPG série. Autorům z belgického studia Larian se povedl vskutku husarský kousek, když v roce 2023 vydali patrně největší pecku nejen toho roku, ale dost možná i jednu z nejlepších her vůbec. Vše, co Baldur's Gate 3 potřebujete vědět, se dozvíte z následujících řádků.
(Update): Článek byl aktualizován o informace k Patchi 8 a dokončené fanouškovské lokalizaci.
zdroj: Larian Studios
Baldur's Gate 3
Patch 8, o kterém jeho autoři ze studia Larian mluví jako o posledním velkém obsahovém updatu pro Baldur's Gate 3, dorazil 15. dubna 2025, a to na všechny platformy současně (PC, PS5, Xbox Series X/S a Mac). Kromě obří porce bugfixů, oprav a úprav přinesl několik velkých novinek, zejména plnohodnotný Cross-play, robustní Fotorežim a především 12 nových subpovolání. Podrobně jsme se Patchi 8 věnovali v samostatném článku.
Aktuálně je již dostupná verze 1.0 češtiny pro Baldur's Gate 3 volně ke stažení.
Oficiální češtinu byste Baldur's Gate 3 hledali marně, nicméně nelehké a časově velmi náročné úlohy přeložit toto rozsáhlé RPG do naší mateřštiny se ujal (se souhlasem vývojářů) komunitní tým překladatelů – COTT tým ze serveru lokalizace.net (původně prekladyher.eu). Má na svědomí například i překlady pro Divinity Original Sin I a II.
Baldur's Gate 3 je podle dostupných informací jednou z textově nejrozsáhlejších her, které kdy vznikly. Dohromady obsahuje téměř 8 tisíc normostran textu, což odpovídá například délce třinácti trilogií Pána prstenů. Je tedy logické, že jsme si na finální dílo museli počkat. Nejedná se totiž o strojový překlad, autoři prováděli (a stále provádějí) i testování, a tak se k fanouškům dostává až verze, která jim hru nerozbije a hlavně texty jsou očištěny od hromady obsahových chyb, které zejména u ukecaných RPG mohou výrazně zkomplikovat hraní.
Baldur's Gate 3 - The Game Awards Trailer 2160p - CZ titulky
zdroj: COTT tým
Baldur's Gate 3 je podle kritiků i hráčů jednou z nejlepších her posledních (mnoha) let, přesto i takový majstrštyk lze vylepšit, upravit... anebo z něj udělat cosi, co s originálem nemá nic moc společného.
Módy vznikají už od vydaní BG3 v předběžném přístupu, Patch 7 však v září (v říjnu pro konzole) 2024 do hry přidal oficiální podporu módů, včetně in-game manažeru, kde je možné modifikace stahovat a zapínat. Současně vyšly také vývojářské nástroje pro modery. Díky implementaci přímo do hry a oficiální podpoře si módy (byť ne všechny) mohou užít i majitelé konzolí. Módy jsou tak dostupné jak pro PC, tak i PlayStation 5 a Xbox Series X/S.
Baldur’s Gate 3: Modding Mayhem - An Animated Short
zdroj: Larian Studios
Bohužel, rozsah módů s oficiální podporou je přece jen omezen – důvodem je přísný dohled majitelů práv na značku Dungeons and Dragons, společnosti Wizards of the Coast (resp. Hasbro), a majitelů konzolových platforem, tedy Sony a Microsoftu. Omezení se netýkají pouze různých lechtivějších až explicitních modifikací (což je pochopitelné), ale bohužel i populárních záležitostí, jako jsou nové lokace, cutscény či přímo celé, fanoušky vytvořené kampaně (poslední Patch 8 pouze rozšířil moderské nástroje o možnost vytvářet interaktivní předměty).
Studio Larian takové módy sice nezakazuje (naopak se zdá, že z nich má upřímnou radost), budou však muset i nadále existovat mimo rámec oficiální podpory, což znamená třeba to, že si je nestáhnete přímo ze hry a budete muset zamířit na weby třetích stran, třeba Nexus Mods. In-game manažer hry je sice rozpozná a bude možné například měnit jejich pořadí načtení (load order), ale jejich aktualizace nejsou automatické. Podrobnosti k používání módů a in-game manažeru najdete v Komunitním updatu č. 29 na Steamu.
Baldur's Gate 3 vyšlo 3. srpna 2023 na PC (Steam a GoG), 6. září na PlayStation 5, 21. září na Mac a konečně 7. prosince na Xbox Series X/S. Zahrát si mohou také uživatelé cloudové služby GeForce Now. Hra podporuje funkcí cross-progression mezi všemi platformami.
Baldur's Gate 3: Launch Trailer
zdroj: Larian Studios
Baldur's Gate 3 je na Xbox Series X/S k dispozici od 7. prosince 2023. Stalo se tak po dlouhých peripetiích – vývojáři měli potíže s implementací co-op multiplayeru (konkrétně šlo o funkci split-screen) pro Series S. Microsoft původně vyžadoval, aby verze pro Series S rovněž režim rozdělené obrazovky obsahovala. Nicméně po osobním setkání hlavy studia Larian a šéfa Xboxu bylo vývojářům umožněno vydat Baldur's Gate 3 na Series S i bez split-screenu. Funkce rozdělené obrazovky byla na Xbox Series S zpřístupněna s vydáním Patche 8.
Aktuálně se již nezdá příliš pravděpodobné, že se Baldur's Gate 3 na Switch dostane, a to zejména kvůli vysokým technickým nárokům hry. Předchozí hra studia Larian, Divinity Original Sin 2, však na konzoli od Nintenda vyšla, a jelikož se blíží vydání Switche 2, nedivili bychom se, kdyby Baldur's Gate 3 dorazilo právě až na něj.
Baldur's Gate 3, podobně jako předchozí projekty studia Larian, vyšlo nejprve v early accessu, a to 6. října 2020. Za nákup hry v předběžném přístupu bylo třeba zaplatit plnou cenu, což rozhodně nebývá zvykem, na druhou stranu je nutné uznat, že už early access disponoval takovým množstvím obsahu, které by se mnohé tituly nebály prodávat coby hotovou hru (cca 30 hodin obsahu). Ve srovnání s tím, co nám Lariani naservírovali v Original Sin 2, obsahoval předběžný přístup Baldur's Gate 3 několikanásobně více dialogů, bojových i nebojových střetů či schopností/kouzel.
Při jediném průchodu hrou ale nebylo možné zažít je všechny – záleželo na tom, jak moc jste chtěli experimentovat. Stejná hra to totiž opravdu nikdy nebyla... Tedy pokud jste si nevytvořili vždy stejnou postavu a všechny úkoly jste neplnili stejným způsobem atd. Ale i v takovém případě často záleželo na štěstí (mnoho akcí je přímo závislých na výsledku hodu virtuální kostkou – viz kapitola gameplay).
zdroj: Larian Studios
V BG3 early accessu jsme narazili na velmi různorodá NPC. Oproti předběžnému přístupu Original Sin 2 zde bylo až 4x více NPC (ačkoli samozřejmě ne se všemi bylo možné mluvit).
Early Access Baldur's Gate 3 nabídl prolog a první akt, v němž jsme navštívili lokace Mečové pobřeží (Sword Coast), Podtemno (Underdark), prastarou pevnost Grymforge a mrkli jsme i do pekla. Maximální dosažitelná úroveň našich postav byla 5 (původně 4), naverbovat jsme mohli 5 různých společníků.
I ti, kteří první akt znali z předběžného přístupu nazpaměť, v něm po vydání plné verze hry našli spoustu nového. Jeho obsah byl rozšířen o zhruba 33 %, přičemž celý první akt tvoří pouze necelou čtvrtinu obsahu celé hry.
Značka „Baldur's Gate“ se nachází ve vlastnictví americké společnosti Wizards of the Coast a o vývoj třetího dílu této série se v minulosti ucházelo několik velkých jmen, včetně Briana Farga (zakladatel inXile Entertainment) a Fearguse Urquharta (zakladatel Obsidian Entertainment). Úspěšný byl však až Swen Vincke a jeho studio Larian, které získalo uznání za RPG hity Divinity: Original Sin (2014) a hlavně Divinity: Original Sin 2 (2017). Firma Wizards of the Coast belgickým vývojářům poskytla práva na vývoj třetího dílu a práce na Baldur's Gate 3 začaly ještě před vydáním Divinity: Original Sin 2, tedy před září 2017.
Baldur's Gate 3 – Community Update 01
zdroj: Larian Studios
Na podrobnosti o tom, jak se Larianům podařilo ukořistit práva na vývoj třetího dílu milované série, se můžete podívat v prvním komunitním updatu z června 2019.
Baldur's Gate 3 je největším projektem, na kterém studio Larian pracovalo. Kvůli jeho náročnosti nabrali mnoho nových zaměstnanců – v roce 2020 pracovalo na hře 250–350 lidí, ať už přímo ve studiu Larian, anebo externě. V roce 2022 už to bylo kolem 400 lidí, tedy 10 krát více, než kolik jich pracovalo na Divinity: Original Sin I.
Baldur's Gate 3 vychází v několika edicích. Kromě té základní jde o digitální deluxe a sběratelskou edici, podrobnosti k nim najdete níže.
Digitální Deluxe edice obsahuje:
Fyzická Deluxe edice obsahuje stejný digitální obsah, jako digitální deluxe edice. PC verze je na jednom, PS5 na dvou a Xbox na třech discích. K tomu jsou tu však i další věcičky:
Baldur's Gate 3 - Official Announcement Trailer
zdroj: Larian Studios
Baldur's Gate 3 bylo oficiálně představeno 6. června 2019 během akce oznamující platformu Google Stadia (která mezitím už stačila zaniknout).
Téměř žádná recenze o Baldur's Gate 3 nemluví jinak než v superlativech. Platforma OpenCritic toto skvělé klasické RPG hodnotí dokonce jako třetí nejlepší hru všech dob, na Metacritic si nevede o mnoho hůře. Studiu Larian se povedlo vytvořit patrně nejvěrnější adaptaci populární deskové hry Dungeons and Dragons – pochvalné chorály kritici pěli na neskutečnou míru variability, kterou hráč má při řešení úkolů, soubojů či rozhovorů. Dále mezi výrazné klady řadily kouzelná grafika, perfektně sedící soundtrack a úctyhodná délka hry, kdy ani na okamžik nemáte pocit, že vývojáři recyklují.
Pokud se objevila kritika, téměř vždy směřovala k třetímu aktu hry, na kterém je přece jen patrné, že zejména po technické stránce potřeboval ještě doladit.
A jak hodnotí svět?
Tato hodnocení jsou platná k 26. 12. 2024.
„Baldur's Gate 3 je díky taktickým RPG soubojům, zapamatovatelnému příběhu s komplexními postavami, vysoce vybroušené filmové prezentaci a světu, který vždy odměňuje průzkum a kreativitu, novým vrcholem CRPG.“ – 10/10 celá recenze
„Baldur's Gate 3 je bezkonkurenční RPG, které vás pohltí.“ – 97 % celá recenze
„Díky poutavému příběhu, okouzlujícím postavám, extrémně dynamickému světu, který neustále reaguje a přizpůsobuje se hráčovým činům a volbám, a solidnímu taktickému bojovému systému patří Baldur's Gate 3 k nejlepším cRPG, které kdy byly vydány. Trochu vachrlaté rozhraní, absence některých prvků kvality života a charakteristický design odměňující načítání od Larian Studios ovlivňují zážitek, ale jsou to jen drobné problémy, které příliš neubírají na celkovém zážitku. Po letech vývoje Baldur's Gate 3 rozhodně předčila všechna očekávání, a to tím nejlepším možným způsobem.“ – 95 % celá recenze
„Baldur's Gate 3 je novým vládcem RPG, který si žádá vaši úctu díky své šílené hloubce a detailům. I když se jeho hratelnost může pro někoho pohybovat příliš pomalu, je těžké nebýt ohromen obrovským rozsahem tohoto dobrodružství. Nejnovější hra od Larianu je epická v pravém slova smyslu a může vás zcela pohltit na několik dní, týdnů, měsíců či dokonce let, pokud přijmete její genialitu.“ – 100 % celá recenze
Stejně jako v případě předchozích dílů, i příběh Baldur's Gate 3 se odehrává ve fiktivním fantasy světě Forgotten Realms, a to zhruba 100 let po událostech datadisku Baldur's Gate 2: Throne of Bhaal. Na ten však děj „trojky“ přímo nenavazuje, jde o nový příběh, ačkoli se například potkáme s některými starými známými (viz. Společníci) a narazíme i na další připomínky předešlých dílů.
Hlavní příběhová linka se točí kolem invaze tzv. mind flayerů (česky „mozkožrouti“, sami si říkají Illithidé), vysoce inteligentních potvor s chapadlovitými hlavami schopnými ovládat mysl nepřátel. Těmto bytostem obývajícím podzemní říši Underdark („Podtemno“) se povedlo sestrojit létající lodě (tzv. nautiloidy), pomocí nichž cestují mezi světy a podle svého (ne)dobrého zvyku zotročují či jinak terorizují místní obyvatelstvo. Zabránit by jim v tom měl náš protagonista a ostatní primární postavy, které se k nám budou moci přidat.
zdroj: IGN
Baldur's Gate 3 - Official Cinematic Trailer
Jejich i naše pomoc však není nezištná – všichni totiž byli infikováni parazitem, jenž své hostitele postupně mění na další mozkožrouty (v procesu metamorfózy, jejíž průběh nám předvedl nebohý voják řádu Planoucí pěsti v úvodním traileru, viz kapitola Datum vydání). Jedním z klíčových úkolů naší partičky tak bude zjistit, jak se těchto mršek zbavit – ačkoli mít v sobě tohoto mozkoužroutího pulce má i své výhody: umožní nám totiž nahlédnout do myslí jiných, podobně postižených jedinců... a nejen to.
Samotnému titulárnímu městu se věnuje celý rozsáhlý třetí akt hry.
Naším primárním nepřítelem a také hlavním hybatelem celého příběhu je starobylá rasa Illithidů, běžněji známá jako „mind flayeři“ (česky „mozkožrouti“). Pokud zabrousíte do rozsáhlého lore Dungeons and Dragons, zjistíte, že jde o „od přírody zlá“ a sadistická humanoidní monstra z podzemní říše zvané Underdark („Podtemno“). Obávají se jich téměř všechny inteligentní rasy všech světů (i sfér existence), a to kvůli jejich tyranské povaze a extrémně silným psionickým dovednostem. Kromě toho, že mozky s gustem skutečně požírají, jsou schopni své kořisti téměř dokonale ovládnout mysl. Tato praktika jim (právem) vynesla pověst obávaných otrokářů.
zdroj: Larian Studios
Illithidé provázejí stolní hru Dungeons and Dragons od jejích počátků v 70. let 20. století. Chapadlovitá vizáž nezapře svou inspiraci mýtem Cthulhu.
Problém pro všechny svobodu a svůj mozek milující rasy nastal ve chvíli, kdy nenechavá chapadélka těchto hrůzostrašných potvor odhalila tajemství užívání tzv. nautiloidů – obřích, škeble připomínajících létajících lodí, jež umožňují cestování mezi světy a sférami. Pomocí této technologie mozkožrouti kdysi vládli v Astrální sféře (což je jiná sféra existence, nikoli „normální svět“, kterému se zde mimochodem říká Základní materiální sféra), nicméně o ni přišli a byli nuceni uprchnout před svými úhlavními nepřáteli, rasou Githyanki, právě do již zmiňovaného Podtemna. Jak jsme však viděli v úvodních trailerech, doba poníženého skrývání je u konce, Illithidé jsou opět při chuti a ve svých létajících plavidlech plánují navštívit nejen Baldurovu Bránu.
Podrobnější informace o mozkožroutech naleznete v našem tematickém článku.
zdroj: Larian Studios
Obří nautiloid slouží mozkožroutům pro rychlé přesuny během jejich otrokářských nájezdů.
Stručná odpověď zní: ano, ale nikoli přímo. Nejde tedy o stejnou návaznost jako v případě prvního dílu a Baldur's Gate II: Shadows of Amn, kdy jste měli možnost pokračovat se stejnou postavou, kterou jste si vytvořili a vypiplali v jedničce. Děj Baldur's Gate 3 se odehrává zhruba 100 let po událostech datadisku Throne of Bhaal, uložené pozice spolu s oblíbenými hrdiny si tak nepřenesete.
Nicméně návaznost zde jednoznačně je: „Nenazývali bychom to Baldur's Gate 3, kdyby tady nebylo nějaké spojení [s předchozími díly]. Dovolte mi pouze říct, že se příběhu BG 1 a 2 dotýkáme podstatným způsobem, budou zde postavy z předchozích dílů a to, co se odehrálo v BG 1 a 2, má za následek děj BG3. Možná to neuvidíte hned na začátku příběhu, ale jakmile se dostanete dál, rychle to pochopíte," vyvrátil obavy fanoušků před vydáním hry šéf studia Larian, Swen Vincke.
zdroj: Black Isle Studios
Pokud jste se těšili, že s Baldur's Gate 3 navážete na konec datadisku k BG 2, Throne of Bhaal, musíme vás zklamat. Ale netřeba hned házet svazek dvaceti obyčejných šípů zpátky na koboldí mrtvolu, třetí díl není žádný remaster či reboot, v příběhu se pokračuje. Jen zhruba o sto let později.
Baldur's Gate 3 je klasické izometrické RPG, v němž ovládáte partu až 4 hrdinů (hrát však můžete i za jedinou, hlavní postavu) a řešíte nejrůznější úkoly a bojujete s roztodivnými nepřáteli. Hratelnost třetího dílu série Baldur's Gate je založena na pravidlech stolní hry Dungeons & Dragons, avšak zatímco jednička a dvojka vycházely z druhé edice pokročilých pravidel, Baldur's Gate 3 používá (stále) aktuální pátou edici. Průzkum světa se odehrává v reálném čase, avšak souboje probíhají na tahy podobně jako v Divinity: Original Sin (více o soubojovém systému se dozvíte v roletce níže).
Hrajeme buď za jednu z předdefinovaných postav, anebo vlastnoručně vytvořenou. Na výběr máme množství ras a povolání, která nabízí 5. edice pravidel. Volba rasy, povolání a příběhového pozadí má poměrně významný dopad na průběh hry. Maximální dosažitelný level postav je 12, což mimo jiné znamená kouzla 6. úrovně.
Baldur's Gate 3 Review
zdroj: IGN
Jak se Baldur's Gate 3 hraje, se můžete podívat například v recenze serveru IGN.
Podobně jako u deskové hry, i v zde o výsledku mnoha činností rozhoduje hod (virtuální) kostkou. Týká se to jak útočných či obranných akcí během bitev, tak i různých nebojových činností a situací. To, zda objevíte skryté tlačítko, přesvědčíte nevrlého strážného či zjistíte více informací nejen při rozhovoru, určí hod dvacetistěnnou kostkou (k20), který je však výrazně ovlivněn statistikami vaší postavy. Například inteligentnější hrdina má větší šanci „vykecat“ se z prekérní situace než tupý hromotluk, který ale naopak spíše odsune těžké víko sarkofágu plného pokladů než jeho chytrý, avšak slaboučký kolega.
A pokud vám nebude štěstěna přát, můžete využít nového mechanismus tzv. inspirace, která vám umožní opakovaný hod v případě nepříznivého výsledku. Spousta těchto hodů probíhá automaticky, ať už v soubojích nebo při průzkumu světa, občas si však „hodíme“ manuálně, například v dialozích.
K nelibosti části fanoušků starších dílů Baldur's Gate se tvůrci rozhodli pro tahový systém soubojů. Ty se tak v mnohém podobají tomu, co známe z předchozích titulů studia Larian: jednotliví účastníci šarvátky táhnou v pořadí, které jim přiřadí iniciační hod kostkou. Navíc členové vaší party, kteří na časové ose skončí vedle sebe (tj. hodili si na iniciativu stejné nebo podobné číslo), potáhnou současně – můžeme tak mezi nimi volně přepínat (do vyčerpání jejich akcí) a vytvářet působivá a hlavně smrtící komba. A pokud hrajeme v kooperačním multiplayeru s přáteli, můžeme v případě shodného/podobného hodu na iniciativu táhnout současně.
Ještě větší míra interaktivity prostředí než v Divinity nám pak umožní využívat méně tradiční způsoby boje: nemáte-li nože, můžete vzít zavděk vlastními botami. Jak? Inu, mrštíte je po nepříteli, za něhož se ještě před začátkem souboje proplížil váš zloděj. Respektive, proplížil se NAD něj s úmyslem shodit svou oběť těžkou dřevěnou bednu. A protože jste mezitím zničili přístupový žebřík, po němž váš zabiják vyšplhal, nemusíte se strachovat, že byste za tuto nebezpečnou akci zaplatili životem v obklíčení se ocitnuvšího zloděje. Celkově je v Baldur's Gate 3 kladen větší důraz na vertikalitu soubojů.
Provádění podobných kulišáren vám usnadní také možnost aktivovat tahový režim i mimo souboje, podobně jako třeba ve starých Falloutech. Vhod vám tato funkce přijde i v situacích, kdy musíte například správně načasovat svůj pohyb po místnosti poseté smrtícími pastmi.
zdroj: Larian Studios
Někteří fanoušci příklon k tahovým soubojům oplakali, ve finále jsme však dostali přehlednější a pro co-op určitě vhodnější systém.
Baldur's Gate 3 vychází z 5. edice Dungeons and Dragons pravidel (vyšla v roce 2014). Ta je oproti svým předchůdcům podstatně přístupnější a je také přeci jen vhodnější pro videohru modernějšího střihu. I přesto však bylo podle vývojářů nutné přistoupit k některým úpravám, které zajistily větší přístupnost hry – zejména zmírněním dopadů faktoru náhody – jinými slovy, kostky ve váš prospěch padají častěji než by tomu bylo ve skutečném světě). Studio Larian soudí, že takový přístup je nezbytný pro to, abyste si hru mohli více užít.
V Baldur's Gate 3 si podobně jako v předešlých dílech můžeme do party (o maximální velikosti 4 členové) zvát různé postavy. Ve hře potkáme 6 tzv. origin charakterů, tedy přednastavených postav, které si můžeme přibrat do kompanie a za které si můžeme i celou hru zahrát, podobně jako v Divinity Original Sin 2. Jsou to: půlelfí klerička Shadowheart, lidský kouzelník Gale, válečnice rasy githyanki Lae'zel, lidský černokněžník Wyll, elfí upír (a povoláním tulák) Astarion a barbarka Karlach, tiefling.
Kromě toho se k nám mohou přidat další 4 parťáci, za které si ale na rozdíl od šestice origin charakterů nezahrajeme. Jsou to: elfí druid Halsin, drowí paladinka Minthara a dva navrátilci z předchozích dvou her, lidský hraničář Minsc a půlelfí druidka Jaheira.
zdroj: Larian Studios
Astarion je Vznešený elf, tulák (v dřívější terminologii "zloděj"), se kterým se potkáme poměrně brzy na začátku hry. Jedná se o uprchlého sluhu jistého staršího upíra jménem Cazador a stejně jako vy má v hlavě mozkoužroutího pulce, jehož síla mu právě umožnila vymanit se z mentálního područí svého sadistického pána. Cazador bude pochopitelně chtít svůj "majetek" získat zpátky. Pokud Astariona přesvědčíte, aby se k vám přidal, budete se muset v průběhu hry vypořádat s jeho pronásledovateli.
Astarion vládne mnoha talentům, které byste očekávali od zdatného tuláka – zvládá třeba otevírat zamčené truhly stejně dobře jako záda nepřátel při zákeřných útocích ze stínů. Dávejte si ale pozor, Astarion je sám upírem a součástí jeho jídelníčku se můžete stát i vy (a překvapivě to s sebou nese jisté výhody).
Astarion je origin charakter.
zdroj: Larian Studios
Gale je lidský kouzelník, který kdysi býval arcimágem ve slovutné metropoli Hlubina (Waterdeep). Ve své nekonečné pýše se pokusil uzurpovat si božství Mystry (bohyně magie), za což byl potrestán – jeho rozsáhlé znalosti kouzel mu byly odebrány a navíc byl proklet zakázanou magií Netherilu. Také Gale má v hlavě mozkožroutího pulce, a pokud by se proměnil, představoval by vzhledem k účinkům netherilské magie obrovskou hrozbu pro všechno živé.
Gale je velmi schopný čaroděj, kterého si snadno naverbujete v začátcích hry v prvním aktu. Pokud si sami nezvolíte jako svou hlavní postavu kouzelníka, doporučujeme Galea do party přizvat (je to snadné), jelikož vám poskytne přístup k opravdu široké paletě kouzel vhodných pro většinu situací v boji i mimo něj.
Gale je jedním z origin charakterů.
zdroj: Larian Studios
Lesní elf Halsin je druid, se kterým se potkáte v prvním aktu a můžete ho coby společníka naverbovat (později) do party. Nejde však o origin charakter, zahrát si tak za něj není možné.
Hodit se vám bude zejména v případě, že si do party nevezmete Shadowheart. Stejně jako kouzla této půlelfí kleričky, i Halsin nabízí zejména léčivou a podpůrnou magii, ačkoli díky své schopnosti přeměnit se v medvěda najde uplatnění i kontaktním boji. A nejen tam...
zdroj: Larian Studios
Tiefling barbarka Karlach právě unikla z pekla. Čerstvě nabitou svobodu si však příliš neužívá, její bývalá paní, arcidémonka Zariel, jí totiž na rozloučenou do hrudi nainstalovala pekelné zařízení, které hrozí, že její příští výbuch nemusí být jen od vzteku a zuřivosti. V každém případě musí zjistit, jak se tohoto pekelného stroje zbavit, a hlavně najít muže, který ji Zariel ještě coby dítě zaprodal.
Karlach byla představena jako vůbec poslední origin charakter. Vzhledem ke svému povolání je jasné, že ideální uplatnění najde v té nejdivočejší bitevní vřavě.
zdroj: Larian Studios
Lae'zel je vůbec první společník, kterého potkáte. Do party si však tuto bojovnici militantní rasy githyanki budete moci vzít až později v první aktu. Ze všech origin charakterů snáší přítomnost mozkoužroutího parazita v hlavě nejhůře – a není divu, její národ je zapřisáhlým nepřítelem mozkožroutů a než se bude Lae'zel moci vrátit ke svým lidem, musí dokázat, že je toho hodna. Což dost dobře nepůjde s malým Illithidem v mozku.
Lae'zel je velmi schopná válečnice, i když má možná trochu omezený skill-set. Pokud však vaše parta postrádá nějaké ty svaly nebo potřebujete držáka do předních linií, neuděláte s touto poněkud krutou a nevrlou githyanki dívčinou chybu.
Baldur's Gate 3 - The Game Awards 2022 Teaser
zdroj: Larian Studios
Minsc a Boo se vrátí, a to přesto, že se BG3 odehrává asi 100 let po příběhu BG2 a jejího datadisku Throne of Bhaal. Kdysi se totiž stali obětí kouzla zkamenění a byli vystaveni v Baldurově Bráně, aniž by její obyvatelé tušili, že jde o skutečného Minsca a Booa a ne o sochy. Z jejich strnulé podoby je nyní vysvobodil náhodný zásah odkameňujícího zaklínadla.
Vývojáři ještě před vydáním potvrdili, že se v Baldur's Gate 3 potkáme s některými starými známými, dlouho se však spekulovalo, kteří to budou. Během slavnostního večera ankety The Game Awards 2022 nakonec došlo k odhalení, že tito navrátilci budou dva. Zaprvé to je Minsc, prostoduchý hraničář se srdcem (a obouručním mečem) na pravém místě, a to i se svým nerozlučným společníkem, miniaturním vesmírným hlodavcem, udatným křečkem jménem Boo. Minsca dabuje proslulý hlasový herec Matt Mercer (Pillars of Eternity, Death Stranding, Red Dead Redemption a spousta dalších).
Kromě populárního dynamického dua se vrátila také Jaheira, půlelfí druidka a členka tajné organizace Harfeníků. Tyto dvě (tedy tři, omlouváme se, Boo) postavy si můžeme přizvat do party (ačkoli až později ve hře), zároveň hrají důležitou roli v příběhu. Na rozdíl od šestice origin společníků si je nemůžeme vybrat jako svou hlavní postavu na začátku hry. Minsc i Jaheira se také mohou stát vašimi nepřáteli, pokud se jim nebudou zamlouvat vaše činy a plány.
Baldur's Gate 3 - The Game Awards Trailer
zdroj: Larian Studios
V traileru představeném na akci The Game Awards 2022 se ukázala stará (oproti BG1 a 2 už pár vrásek na čele navíc, pravda, má) známá druidka Jaheira a v závěru nezdolný Minsc.
zdroj: Larian Studios
Minthara je drowí paladinka, která se k vám za určitých okolností může přidat. Navzdory jejímu povolání se nejedná o kladný charakter, a pokud si jí budete chtít udržet v partě, zřejmě si budete muset dosti ušpinit ruce.
zdroj: Larian Studios
Shadowheart, půl-elfí klerička temné bohyně Shar, je na svaté misi s cílem doručit jistou mocnou relikvii do města Baldurova Brána... ale nic moc dalšího si nepamatuje, součástí mise bylo také vymazání vzpomínek.
Shadowheart je jedna z vůbec nejužitečnějších postav ve hře, což je dáno jejím rozsáhlým repertoárem léčících a podpůrných kouzel. Jedná se také o origin charakter.
zdroj: Larian Studios
Navzdory tomu, že pro zisk úžasné síly uzavřel nerovnou smlouvu s jistou démonkou, je lidský černokněžník (warlock) Wyll česným mužem. Získat si jeho přízeň je tedy poměrně snadné, stačí páchat dobro. Nicméně i vzhledem k jeho pletkám s pekelnými silami je zřejmé, že tak snadné to nebude, sám se navíc z tohoto paktu chce vymanit.
Wyll coby warlock ovládá zbraně i magii a díky své vysoké odolnosti najde využití v předních liniích. Jedná se o origin charakter.
Stejně jako v předešlých dílech, i v BG3 mají vaši parťáci „svou hlavu“. Pokud se jim nelíbí, co vy nebo ostatní členové družiny děláte, dají to náležitě najevo.
Pokud vás zajímá, jak to bude se vztahy se společníky... tedy, zkraťme to, zda můžete mít v Baldur's Gate 3 sex, odpověď zní ANO. Pochopitelně, nikoli pouze tělesnými intimnostmi je moderní RPG živo, počítat tak můžeme s plnohodnotnou formou romance, která si podle všeho v ničem nezadá se šampiony na poli virtuální herní lásky, např. série Mass Effect či Dragon Age. Podobně jako ve zmíněných hitech studia BioWare, i zde většina námluv probíhá v táboře.
Stejně jako v případě Original Sin 2, i tentokrát si můžeme vybrat z předdefinovaných postav („origin characters“) s již vytvořeným příběhovým pozadím, anebo si navrhnout vlastního hrdinu. Nicméně na rozdíl od předchozího RPG od studia Larian nabízí Baldur's Gate 3 více možností při tvorbě vlastní postavy, a to právě i v souvislosti s příběhovým pozadím. „Hráči vytvořené postavy mají mnohem silnější spojení se světem a hlavní dějovou linkou... Jsme si jistí, že se nebudete cítit o nic ochuzeni, co se hloubky příběhu týče, pokud se rozhodnete hrát za vlastní postavu,“ slibují vývojáři.
zdroj: Larian Studios
Oproti Divinity: Original Sin 2 budou mít origin postavy předdefinované i povolání.
Významnou roli hraje volba rasy. Těch bylo při vydání hry 11, a jsou to: lidé, githyanki, půlorkové, elfové, půlelfové, drowové, trpaslíci, půlčíci, tieflingové, gnómové a drakorození. Kromě toho je na výběr z 31 sub-ras. Výběr rasy má vliv nejen na schopnosti postav, ale také na příběh.
zdroj: Larian Studios
Na rozdíl od série Divinity, kde měla „classa“ funkci spíše coby startující sada schopností a dovedností (nakonec se všichni mohli naučit téměř všechno), pro pravidla Dungeons and Dragons je povolání zásadním prvkem dlouhodobě definujícím schopnosti a herní styl dané postavy. Vybrat si můžeme ze všech 12 povolání (a těžko uvěřitelných 46, resp. 58 subpovolání (12 přibylo s posledním Patchem 8) páté edice pravidel.
zdroj: Larian Studios
Herní svět Baldur's Gate 3 je obrovský, avšak nečekejte open-world ani velké množství menších lokací, jako tomu bylo u prvního a druhého dílu této série. Mapy jsou velké a podobné tomu, co známe z Original Sin I a II, jsou však komplexnější a mají i další připojené části. Navštívíme nejrůznější místa v herním univerzu Forgotten Realms – od Mečového pobřeží (kde se odehrával i první díl série) přes peklo Avernus až po samotnou Baldurovu Bránu. Kromě toho se podíváme například i do Podtemna.
Standardní doba hraní Baldur's Gate 3 od začátku do konce se pohybuje mezi 75 a 100 hodinami. Nicméně v případě, že budete chtít zkusit opravdu všechno možné, počítejte prý až s 200. A to samozřejmě mluvíme pouze o jednom zahrání, vzhledem k obrovské znovuhratelnosti dané počtem ras, povolání a různých způsobů řešení vedlejších i hlavních úkolů bude toto číslo u některých náruživých RPG pařanů mnohem vyšší.
O neuvěřitelném rozsahu hry svědčí i celková délka in-game cut-scén, která by při vydání dosahovala opravdu úctyhodné stopáže 174 hodin.
zdroj: Larian Studios
V Baldur's Gate 3 zavítáme na nejrůznější místa.
Baldur's Gate 3 jde ve šlépějích jedné z nejlepších co-op her posledních let, tedy Divinity: Original Sin 2. Kooperativní multiplayer si tak můžeme užít online až se třemi přáteli, anebo ve dvou hráčích lokálně s režimem split-screen.
Hra podporuje funkci cross-play, tedy možnost hrát s přáteli na jiných platformách, a to v plném rozsahu. Po přihlášení na Larian účet si tak společně mohou zahrát všichni bez ohledu na platformu (PC, Mac, PlayStation, Xbox).
Vývojáři nemají v plánu implementovat kreativní mód Pána jeskyně (Dungeon/Game Master), který byl k vidění v Divinity Original Sin 2.
How to Get Started With Cross-Play
zdroj: Larian
Larian v souvislosti s testováním cross-playe mezi PC a konzolemi vydal krátký návod, jak tuto oblíbenou funkci zprovoznit.
Jak už jste asi vypozorovali, Baldur's Gate 3 svou stylizovanou, líbivou grafikou velmi připomíná Divinity: Original Sin 2. A není to náhoda, běží na stejném, avšak výrazně upraveném enginu Original Sin 4.0, kterému vývojáři přezdívají (nepřekvapivě) Baldur's Gate 3 engine. Ze svého předchůdce použitého v Original Sin 2 si bere prý zhruba 20–30 %, vše ostatní bylo přepsáno a přidáno.
Hudební doprovod obstaral bulharský skladatel Borislav Slavov, jehož práce na předchozím larianovském RPG nás okouzlila natolik, že si vysloužila místo v našem přehledu nejpovedenějších herních soundtracků. Všechny postavy jsou plně nadabované.
zdroj: Larian Studios
Co se dalšího obsahu po vydání plné verze hry či možných DLC týče, studio Larian bohužel nemá v plánu žádná příběhová DLC a podle jejich slov jsou v tomto ohledu s Baldur's Gate 3 hotovi. Hráči však mohou počítat minimálně s patchi a updaty, které nebudou pouze kosmetického rázu. Záměr udělat za hrou brzy tečku šéf studia potvrdil i v červnu 2024. Vyloučena snad není v budoucnu i Definitivní edice, podobně jako v případě Divinity Original Sin 1 a 2.
Šéf studia Swen Vincke se navíc nechal slyšet, že na Baldur's Gate 4 Larian pracovat nebude a případného pokračování se tak budou muset ujmout jiné studio.
Trailery ke hře Baldur's Gate 3 najdete na oficiálním YouTube kanále, více obrázků na stránkách hry.
Hardwarové požadavky pro Baldur's Gate 3 se od října 2020, kdy hra vyšla na PC v předběžném přístupu, poměrně dost změnili. Zejména ty doporučené, kdy vám již podle vývojářů na pohodlný zážitek nebude stačit dříve udávaná GTX 1060. Pokud si chcete hru užít na plno, bude třeba, aby váš plechový miláček disponoval alespoň kartou RTX 2060 Super... pokrok holt nezastavíš.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel I5 4690 | AMD FX 8350 | Intel i7 8700K | AMD r5 3600 |
Grafická karta | Nvidia GTX 970 | RX 480 (4GB+ of VRAM) | Nvidia 2060 Super | RX 5700 XT (8GB+ of VRAM) |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 150 GB | 150 GB |
• Zdroj: Steam (23. 9. 2023)
• Zdroje: baldursgate3.game, gamespot.com, pcgamer.com, larian.com, steam