• Autor: Štěpán Lenk
Vývojáři z Arkane Studios (Dishonored, Prey) ve svém nejnovějším titulu opouští bezpečné vody zajetých značek a přichází na PC a PS5 se zcela novou akční adventurou Deathloop, kde se vžijeme do role muže prožívajícího jeden den stále dokola. Dokázali tvůrci ze zajímavého konceptu vykřesat ničím neomezenou zábavu, nebo se dočkáme jen opakující se nudy? Dozvíte se v naší recenzi.
zdroj: Bethesda
Pomalé začátky jsou pro sraby, řekli si zjevně v Arkane Studios a Deathloop se rozhodli odstartovat přímo uprostřed lítého boje o život, kdy hlavního hrdinu Colta (viděného vašima očima) několikrát probodne mladá žena jménem Julianne a obrazovka zčerná. Skoro to vypadá, že hra skončila dřív, než vlastně začala, o chvíli později se ale Colt probouzí na pláží ostrova Blackreef s kocovinou jako trám a silnou amnézií.
V hlavě má vymeteno jako ve světnici spořádané hospodyňky, jen matně si vybavuje své jméno a nemá nejmenší ponětí, co dělá na ostrově plném lidí v bizarních maskách (takzvaných Eternalistů) a proč se ho všichni snaží zabít. Jediný člověk, který s Coltem aspoň trochu komunikuje (byť hlavně přes vysílačku), je právě Julianne, ani jejich druhé osobní setkání ovšem není o mnoho lepší a končí Coltem padajícím z útesu. Obrazovka opět černá a hlavní hrdina se probouzí na povědomé pláži.
V tuto chvíli už mu docvakne, že je chycen do časové smyčky a pokud nechce prožívat ten samý den stále dokola, musí najít způsob, jak smyčku přerušit. Vyzbrojen malým samopalem a hackovacím zařízením zvaným Hackamajig se tedy vydává prozkoumat tajuplný ostrov a získat odpovědi na své otázky, čímž se dává do pohybu svérázná a stylová detektivka jménem Deathloop.
Coltův příběh vás rychle pohltí a po chvíli sbírání stop a prozkoumávání ostrova zjistíte, že jediný způsob, jak toto časové peklo ukončit, je během jednoho dne zabít osm excentrických vizionářů, kteří ostrov ovládají. Pro zkušeného zabijáka, jako je Colt, by to za normálních okolností nebyl žádný problém, jenže vizionáři se pohybují v různých dobách na různých částech ostrova a na konci dne se čas resetuje a vrací do výchozího bodu, takže není v lidských silách to stihnout. Vaší jedinou nadějí je tedy dostat vícero vizionářů ve stejný čas na stejné místo, abyste je mohli elegantně odpravit najednou. Taková akce bude ovšem vyžadovat spoustu příprav, hledání vodítek, plížení, soubojů a opakování.
Nejprve by bylo vhodné si říci, jak vlastně pojetí času v Deathloop funguje. Ve hře máte čtyři rozlehlé úrovně (výzkumný komplex, městská čtvrť, doky, hudební klub na útesu) a čtyři denní doby – ráno, poledne, odpoledne a večer. Jakmile se vydáte do nějaké úrovně, můžete ji v reálném čase procházet, jak dlouho chcete, po vašem návratu z mise se ale denní doba automaticky posune do další fáze. S koncem večerní fáze (nebo v případě vaší smrti) se cyklus ukončí, hra (i vaše výbava) zresetuje a den začíná opět od začátku na pláži.
Na rovinu, první chvíle na ostrově Blackreef jsou poněkud zdlouhavé a frustrující. Nepřátelé vás zabijí na pár ran, počáteční výbava za moc nestojí, hrátky s časem jsou značně matoucí a v nasbíraných informacích a vodítkách a dokumentech se snadno začnete ztrácet. Tvůrcům se sice podařilo věrně zachytit ubíjející monotónnost neustále se opakujícího dne, svůj záměr ale dotáhli k takové dokonalosti, až to pomalu přestává být zábava.
Situace se naštěstí začne rychle zlepšovat, díky schopnosti Reprise nejprve získáte možnost dvakrát zemřít, aniž by se den restartoval, navíc postupně svůj arzenál obohatíte o další speciální ability a hlavně pomocí herní měny residuum budete moci infuzovat získanou výbavu, což vám zaručí, že o ni ani po smrti nepřijdete.
V tento moment v Deathloop všechno zaklaplo do sebe a já si naplno uvědomil, že se u hry skvěle bavím. Ano, sice jsem pořád procházel ty samé úrovně stále dokola, ale s každou novou výpravou byl Colt díky nalezené výbavě viditelně silnější a jeho možnosti, jak se s nástrahami ostrova Blackreef vypořádat, stále bohatší. Arkane Studios hráče v přístupu opravdu nijak neomezuje, takže pokud chcete celou hru projít jako duch útočící ze stínů, ve stylu Quakea rozsévat mezi Eternalisty žhavé olovo nebo raději něco mezi, není problém. Vše je jen otázkou těch správných nástrojů.
Výbava je pěkně variabilní, arzenál čítá pistole, pušky, brokovnice, kulomety, samopaly a mačetu na boj na blízko a smrtící útoky ze zálohy. Zbraně můžete vylepšovat pomocí cetek (trinkets), stejně tak lze upravit i vlastnosti samotného Colta (zvýšení zdraví, rychlejší regenerace, rychlejší pohyb, tišší chůze a mnoho dalších), spoustu věcí tedy lze přizpůsobit svému hernímu stylu.
A jakkoli je zde odpravování nepřátel pomocí konvenčního střílení nebo plížení podařené, opravdovou zábavu si užijete se speciálními schopnostmi zvanými „slaby“. Těch je ve hře celkem pět – Shift, Nexus, Karnesis, Aether a Havoc. Shift vám umožní rychlou teleportaci na krátkou vzdálenost, Nexus dokáže sdílet poškození mezi skupinkou nepřátel, pomocí Karnesis zase můžete protivníky odhazovat, Aether vás učiní na chvíli neviditelnými a Havoc zase o něco silnějšími.
Osobně jsem nejvíc využíval kombinaci Shift / Aether / Havoc, jelikož jsem razil spíše cestu tichošlápka a k frontálním útokům jsem se uchyloval pouze v případě prozrazení a následného chaosu. Všechny slaby jsou ale podle mého názoru užitečné a hra vám k jejich použití dává dostatek příležitostí. Veškerou výbavu ale musíte nejprve najít a hlavně se s ní úspěšně vrátit do Coltovy základny v tunelech rozpínajících se pod povrchem Blackreefu.
Infuzovat předměty totiž můžete jen mezi jednotlivými misemi, na to ale potřebujete již zmíněné residuum, které získáváte převážně ze zabitých vizionářů, případně vysáváte z nestabilních objektů rozesetých po mapě. Infuze je docela drahý špás a s ní do Deathloop přichází i lehce darksoulsovský element – pokud totiž zemřete, residuum zůstává ležet na místě vaší smrti a vy si pro pěj pak musíte zajít a znovu ho sebrat. Pokud se vám to nepovede a zemřete definitivně, všechno vaše residuum je v tahu a o nějaké infuzi si můžete nechat jen zdát.
A vlastně ještě jeden darksoulsovský prvek by se tu našel – invaze. Julianne sice s Coltem s chutí promlouvá přes vysílačku (a jejich dialogy jsou velmi zábavné), čas od času se ale vypraví jeho snahu o přerušení časové smyčky zmařit osobně. V tu chvíli se vám uzamknou únikové tunely a nemůžete level opustit, dokud nenahackujete Julianninu rušičku. Jakmile se vám to podaří, technicky vzato pak můžete i zbaběle utéct, ale bonusové residuum a slaby, které za její poražení dostanete, se vždycky hodí.
Tyto invaze probíhají naprosto náhodně a zpravidla v tu nejnevhodnější dobu, například když se s posledním životem a několika desítkami tisíc residua, nově nalezenými zbraněmi, slaby a mraky perků vracíte k tunelům s vidinou spásné infuze. V takové chvíli vám samozřejmě hladina adrenalinu v krvi vystřelí do nebeských výšin a budete o svůj život a loot bojovat se vší vervou. Julianne mimochodem do jinak čistě singleplayerové hry vnáší i multiplayerové prvky, buď totiž její konání řídí počítač, nebo se vám v její kůži do hry může nabourat i kamarád nebo úplně cizí hráč, což podstatně mění dynamiku souboje. Pokud ale s ostatními hráči zápolit nechcete, můžete si tuto funkci vypnout a hrát offline.
Anebo se můžete postavit do role lovce a jít znepříjemňovat život ostatním Coltům, čímž si odemykáte alternativní vzhledy jak pro Julianne, tak i pro Colta. Zábavná vedlejší aktivita, ale kromě toho, že se Julianne dokáže maskovat za Eternalisty a odhalovat jim Coltovu pozici, tak se o žádnou zásadní změnu hratelnosti nejedná. Pokud ale v životě netoužíte po ničem jiném než po zachování časové smyčky, kdo jsem já, abych vám v tom bránil?
Audiovizuální zpracování Deathloop je velmi podařené, tvůrci se velkou měrou inspirovali estetikou 60. a 70. let 20. století, což ze hry dělá velmi stylovou záležitost. Pochvalu si zaslouží parádní level design plný detailů, který se navíc mění v závislosti na tom, v jakou denní dobu lokací procházíte. Úrovně jsou ale obecně narvané všemožnými odbočkami, tajnými cestičkami a zkratkami, jež hráčům nabízí dostatek volnosti při jejich prozkoumávání a řešení herních situací. Tvůrci Dishonored se zkrátka nezapřou, Deathloop ale i přes některé podobné prvky ani omylem nepůsobí jako laciná napodobenina. Jen je škoda, že promyšlené levely jsou plné protivníků nevalné inteligence (to platí i pro Vizionáře a Julianne) a variabilita jejich typů je velmi omezená.
Vaše výpravy napříč Blackreefem podbarvuje skvělá hudba mixující rockové a jazzové melodie, která jako by vypadla ze špionážního filmu, a za zmínku rozhodně stojí i dabing obou hlavních protagonistů. Ti se neustále špičkují, pro sprosté slovo nejdou daleko a jejich vysílačkové konverzace jsou prostě a jednoduše zábavné. Zvláště Colt se svými návaly vzteku a frustrace je místy k popukání.
Konzolová verze hry nabízí tři režimy zobrazení: Ray tracing (4K, 30 fps, maximální kvalita obrazu a ray tracing) Visual quality (4K, 60 fps s občasnými propady, preference vizuálu, bez ray tracingu) a Performance (4K, 60 fps bez propadů, preference výkonu, bez ray tracingu), je tedy hlavně na vás, jestli preferujete spíše vizuální kvalitu, nebo plynulost dění na obrazovce.
Arkane Studios v Deathloop stvořili neotřelou akční adventuru, která sice vykazuje určité podobnosti s jejich předchozími tituly, ale zároveň hráčům nabízí spoustu nového. Začátek hry je sice poněkud zdlouhavý, jakmile se ale v časových hrátkách trochu zorientujete, nebudete chtít odložit ovladač, dokud nedojdete na konec Coltovy smyčky.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Akční adventura Deathloop od Arkane Studios vyšla 14. září 2021 pro PC a PS5.
Tato recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry. Kopii pro recenzi poskytl český distributor Cenega.
Arkane Studios ve svém nejnovější titulu dokazují, že prožívání jednoho dne stále dokola může být proklatě zábavné. Deathloop hráčům nabízí solidní hratelnost, skvělý level design a zajímavý herní mechanismus časové smyčky, to vše navíc doplňuje stylovým audiovizuálem. Coltovo dobrodružství má sice pomalejší rozjezd, jakmile se ale dá do pohybu, budete si přát, aby tento den nikdy neskončil.
Klady
Zápory
Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-8400, 2.80 GHz | AMD Ryzen 5 1600 | Intel Core i7-9700K, 3.60 GHz | AMD Ryzen 7 2700X |
Grafická karta | Nvidia GTX 1060, 6 GB | AMD Radeon RX 580, 8 GB | Nvidia RTX 2060, 6 GB | AMD Radeon RX 5700, 8 GB |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 12 GB | 16 GB |
Pevný disk | 30 GB | 30 GB |
• Zdroj: Steam (17. 9. 2021)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.
• Oznámení: 10. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Na první pohled podivně vypadající ostrov Black Reef je místem, kam společnost v Deathloop umístila většinu problémistů, kteří narušovali její fungování. Možná právě kvůli tomu je ostrovní říše plná vyšinutých jedinců navzájem bojujících o zbraně, potravu a tretky, pro něž jsou ochotni leckdy i zemřít. Mezi těmito narušenými kriminálníky se pohybují dva specialisté, jejichž cíle jsou diametrálně odlišné. Na jedné straně je chladnokrevný Colt, kterému se stávající situace moc nelíbí a je rozhodnut ji změnit, v čemž se mu snaží zabránit mladičká Jules, jíž se celkový stav zamlouvá, protože jí nabízí svobodu, s níž by za normálních okolností rozhodně počítat nemohla. Pokud chce jeden z nich ve svém poslání uspět, nezbývá mu nic jiného, než eliminovat toho druhého stojícího mu v cestě.
O Deathloop toho v současnosti nevíme mnoho, kromě příběhu totiž vývojáři z Arkane Studios prakticky nic nepředstavili. Minimálně z představených záběru však lze soudit, že nám bude dán titul kombinující to nejlepší z Dishonored a Prey, s jejichž pomocí si tito tvůrci získali nemalou část hráčské komunity. Oba hrdinové budou s vysokou pravděpodobností disponovat unikátními dovednostními stromy, jež jim usnadní přežití na ostrově a následnou eliminaci svého soka. Velmi zásadním aspektem má být čas, jak však bude ovlivňovat příběh, či osudy dvojice vrahů, není zcela jasné. Datum vydání Deathloop je aktuálně natolik vzdálené, že se nám o něm tvůrci z Arkane Studios ani nezmínili. Počítat však lze s tím, že Deathloop vyjde na PC, PlayStation a Xbox, zda se bude jednat o současnou generaci konzolí, nebo příští, se ale s jistotou tvrdit neodvážíme.
• Zdroje: YouTube (Bethesda Softworks)