Všechny dárky jako na dlani Podzimní nálož mlsání

Stellaris (NOVINKA) čeká díky připravovanému obsahu ještě dlouhá cesta

Aktuálně na herní scéně pravděpodobně neexistuje společnost, která by vydávala lepší grand strategie než Paradox Interactive, jehož Crusader Kings II představuje to nejvýraznější, co může tento žánr nabídnout. Citelně za ním však nezaostává ani jeho vesmírný bratříček Stellaris. Ten nedávno dostal novou expanzi Lithoids Species Pack, o níž vám, stejně jako o budoucnosti tohoto projektu, poví více naše novinka.

NovinkyRecenze (PC)

Stellaris; screenshot: Lithoids

• Žánr: Strategie • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Paradox Development Studio • Vydavatel: Paradox Interactive • Platformy a Datum vydání: PC (9. dubna 2016), PS4Xbox One (26. února 2019) • Homepage: paradoxplaza.com/stellaris-all  Čeština: Ano (neoficiální)

Části článku

Po vydání Lithoids Species Pack dostane Stellaris rozsáhlou expanzi Federations

• Novinka: 25. 10. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Už u Crusader Kings II společnost Paradox Interactive ukázala, že je schopna do své hry nacpat neskutečné množství dodatečného obsahu vylepšujícího herní mechanizmy a přidávajícího nové frakce. Moc se proto nedivím skutečnosti, že chce tuto politiku aplikovat také u Stellaris. Ta má v současnosti tolik DLC, že za ně zaplatíte dvakrát více než za základní verzi tohoto díla, což pro některé zájemce o koupi představuje téměř nepřekonatelný problém, jenž jim vyloženě brání v nákupu. Přes nemalou kritiku však tvůrci nehodlají tento rozjetý vlak zastavit, kvůli čemuž k nám nyní míří další rozšíření Lithoids Species Pack, které má do univerza Stellaris přinést novou rasu snažící se zvítězit v závodu o ovládnutí vesmíru.

Stellaris: Lithoids - Species Pack (trailer)

Na první pohled nevinně vypadající kamínky se ve Stellaris chystají převzít kontrolu nad vesmírem.

Nováčky univerza Stellaris mají být oživlé kameny. Ano, čtete správně. Paradox Interactive skrze své nové DLC chce svou hru obohatit o dlouhodobě žijící druh, pro nějž nemá být kolonizace většiny světů žádným velkým problémem. Pokud se do Lithoids Species Pack rozhodnete zainvestovat osm euro, dostanete frakci s unikátními herními mechanizmy, technologiemi a samozřejmě loděmi, které na první pohled připomínají gigantické šutráky osázené nádhernými krystaly. Za sebe musím říct, že mi cenovka přijde trošku vyšší, avšak své fandy si tato expanze jistě najde. Cesta Stellaris ovšem jejím vydáním rozhodně neskončí. Následovat ji má v tomto roce ještě pořádně našlapaný datadisk Federations, který aktuálně nemá stanovené datum vydání.

V rámci vydání Federations by mělo být Stellaris obohaceno rozsáhlou škálou diplomatických možností, po nichž komunita už chvíli volá. Citelně inovovány budou samozřejmě samotné federace, jež by měly po vydání expanze daleko více odměňovat ty, kteří se rozhodnou družit. Přítomen má být dokonce galaktický senát rozhodující o budoucnosti vesmíru a udělující sankce těm, jejichž kroky půjdou proti jeho rozhodnutí. Počítat podle dostupných informací můžeme též s vložením nových projektů, do nichž bude nutné investovat neskutečné množství financí a surovinových zdrojů, takže si jejich výstavbu nakonec budou moci dovolit jen ti nejsilnější vládci. Osobně se na Federations skutečně těším. Snad nám vývojáři z Paradoxu dají brzy vědět, kdy dorazí, a na jaké platformy.

• Zdroje: YouTube (Paradox Interactive), Tisková zpráva

Obsah recenze Stellaris

1. Stellaris nabízí neskutečně pestrou škálu ras
  2. Ve Stellaris můžete prakticky z ničeho vybudovat impozantní říši
  3. Stellaris: Apocalypse vylepšuje střední a pozdní fázi hry
  4. Stellaris spolu se Stellaris: Apocalypse tvoří téměř perfektní celek
  5. Recenze Stellaris: Apocalypse: závěrečné hodnocení
  6. HW nároky pro Stellaris: Apocalypse PC

Stellaris nabízí neskutečně pestrou škálu ras

• Recenze: 22. 2. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Vesmír, v němž se Stellaris odehrává, je gigantický. Každá jeho část se proto vyvíjí jinou rychlostí. V některých oblastech naleznete mimozemské rasy s klacky a oštěpy, jež považují návštěvníky z hvězd za bohy snažící se jim ukázat správnou cestu. Jinde zas objevíte překvapivě vyspělé druhy, které touží jen po tom, abyste je nechali na pokoji a hleděli si svého. Narazit tu dokonce lze na zbytky pradávných říší, jejichž obyvatelé se vyvraždili v destruktivní občanské válce ještě předtím, než vaši lidé rozdělali první oheň. Nyní do tohoto univerza vstupuje vámi vyvolený národ, jehož jediným cílem není nic menšího, než ovládnout většinu obyvatelných systémů a podrobit si všechny druhy nesouhlasící s vámi navolenou strategií.

Než se ve Stellaris vydáte na dobyvačnou výpravu, musíte si vybrat frakci nejvíce vyhovující vašim představám o vyvoleném druhu, jenž by měl všem obydleným světům vládnout. V základní hře máte k dispozici celkem deset jasně nadefinovaných uskupení, mezi nimiž lze nalézt obyvatele Země, lidské kolonisty, inteligentní houby, přerostlé brouky, vyspělé ptačí lidi a humanoidy s plazí, savčí či rybí tváří. Primární společenství se od sebe liší snad ve všech ohledech. Každé má svůj systém vlády, počáteční flotilu a specifickou škálu kladných, záporných a neutrálních vlastností, jež je budou ovlivňovat po celou dobu hraní. Elementární spektrum národů je skutečně rozsáhlé. Hráčům, kteří rádi přijdou k hotovému, nabízí dle mého slušnou paletu ras.

Stellaris: Apocalypse; Wallpaper: ničitel planet, vesmírná loď

Stellaris: Apocalypse přidává do základní hry technologie, s nimiž můžete z hvězdné mapy vymazat celé světy.

Pro kreativní jedince mají tvůrci Stellaris alternativní cestu, v jejímž rámci je jim umožněno vytvořit si svůj vlastní národ se vším, co k tomu patří. Pokud se rozhodnete vydat po této pěšině, hned na startu vám bude umožněno vybrat si jednu ze sedmi ras, jíž lze následně nadefinovat vzhled a charakteristické rysy určující silné a slabé stránky vašeho inteligentního živočišného druhu. Po jeho navržení jste nuceni zvolit si klimatické podmínky, které mu budou vyhovovat, vzhled měst, v nichž budou jeho zástupci žít, typ vlády, design lodí a startovního panovníka vládnoucího po několik desítek tahů. Navrhování nových uskupení tu není zpracováno vůbec zle, kvůli své komplexnosti však není určeno pro každého. Méně zkušení hráči by se mu měli vyhnout.

Já sám jsem se rozhodl velkou kampaň ve Stellaris absolvovat za jednu z přednastavených frakcí, jelikož jsem si s ohledem na formování nevěřil natolik, abych se do boje o vesmír pustil s národem, který jsem sám vytvořil. Pro první průchod jsem si vybral Chinnorskou Hvězdnou Unii vedenou inteligentními Chinnory, kteří se hodně podobají našim olihním. Zástupci tohoto vyvinutého druhu obývají především vyprahlé světy. Svými sousedy jsou považováni za chytré hlavičky, znalce těžby, permanentní nespokojence a marnotratníky. Jejich říši vládnou na startu militantně naladění oligarchové podporující stabilní těžbu, vojenství, obchod a továrny na roboty snižující náklady na udržování mechanických pomocníků, kteří v pozdějších fázích hry ulehčují život obyvatel této říše.

Stellaris: Apocalypse; Gameplay: Chinnory Stellaris: Apocalypse; Gameplay: rasy Stellaris: Apocalypse; Gameplay: tradice

Obrázek 1: Vaši říši budete expandovat buď za pomoci osidlování, nebo dobývání. Obrázek 2: Ve Stellaris: Apocalypse naleznete různé inteligentní druhy, jež budou chtít žít ve vaší říši. Obrázek 3: Hodně zásadní pro vaši cestu budou tradice, které byly ve Stellaris: Apocalypse vylepšeny.

Ve Stellaris můžete prakticky z ničeho vybudovat impozantní říši

Chvíli po spuštění hry vámi ovládaná říše svou velikostí rozhodně nikoho neohromí. Pod kontrolou máte totiž jen jeden svět s vybudovaným obranným systémem, průzkumnou loď, pár korvet a technické plavidlo. Hranice svého vlivu minimálně v počátečních fázích zápasu rozšiřujete jen za pomoci průzkumných výprav a výstavby nových základen. Čím více jich postavíte, tím větší životní prostor vám následně bude dán. V soustavách, kde nebudou stát, nebudete moci stavět produkční budovy, ani kolonizovat obyvatelné planety. Mimoto je u každé hvězdy ve Stellaris možno zřídit jen jeden strategický post. Když k ní dorazíte později než váš oponent, bez užití síly už u ní nic nepostavíte, protože bude plně pod jeho kontrolou.

Ve vámi ovládaných systémech mohou vaše technická plavidla bez větších omezení stavět jako o život. Zaúkolovat je můžete vybudováním výzkumných center, hlídkových bodů, těžebních zařízení a megastruktur prezentujících dominanci vašeho druhu. V rámci hvězdných soustav můžete také kolonizovat planety vyhovující potřebám vaší rasy. V případě, že nebudou úplně sedět jejich představám, je možné je v pozdních fázích hry za pomoci terraformace upravit ke spokojenosti budoucích obyvatel daného světa. Bezproblémový chod kolonií hlídáte skrze primární stanice, do nichž lze namontovat různé typy zbraní, defenzivní platformy, loděnice a obchodní střediska stabilně produkující kredity, jimiž ve Stellaris platíte údržbu flotil a fungování základen.

Stellaris: Apocalypse; Gameplay: startovní expanze Stellaris: Apocalypse; Gameplay: stanice

Obrázek 1: Malé říše se občas ocitnou v nezáviděníhodné situaci. Obrázek 2: Piráti a různí renegáti budou stanice civilizovaných frakcí napadat překvapivě často.

K tomu, aby vaše říše šlapala jako hodinky, budete kromě kreditů potřebovat také další suroviny, o jejichž produkci se postarají továrny a doly na vámi vlastněných světech. Vyrábět v nich budete jídlo nutné k růstu populace a minerály nezbytné k výstavbě lodí a budov. Zásadní je pro vás též výzkum dosud neobjevených vojenských a civilních technologií a tvorba určité národní jednoty definující jeho tradiční hodnoty. Zacílit jej díky tomuto prvku můžete na diplomacii, kolonizaci, poklidnou expanzi, průzkum, agresivní výboje nebo dominanci, jež je určená především pro bojovněji naladěné hráče, kteří si libují ve zbrojení a destrukci. Starat se musíte také o generování vlivu, který slouží ve Stellaris k rozšiřování hranic a ovlivňování politických kroků vaší rasy.

Frakční politika se ve Stellaris neřeší tolik jako v Europa Universalis IV či Crusader Kings II, přesto tu máme politické strany bojující o moc a problémové jedince, kteří se čas od času snaží odtrhnout své provincie od vaší velké říše. Hodně velký důraz je zde však kladen na diplomacii. Ta je zpracována skutečně detailně. S ostatními druhy lze uzavírat různé typy smluv, dohod a spojenectví. Chování umělé inteligence je ve Stellaris na vysoké úrovni, na rozdíl od frakcí v Civilization VI: Rise and Fall nemá potřebu dělat ukvapené kroky. Vždy je schopná poznat moment, kdy se jí výpady nebo válka jako taková už nevyplatí.

Stellaris: Apocalypse vylepšuje střední a pozdní fázi hry

Do války se umělá inteligence ve Stellaris většinou moc nežene. Pokud nemá vysokou šanci na vítězství, snaží se jí vždy spíše vyhnout. Když však musí bránit své území, je schopná do boje vyslat všechny síly, které má k dispozici. Soubojový systém tu není zpracován moc dobře. Lodě po nasazení do bitvy nelze ovládat, takže jste nuceni dívat se na její průběh, aniž byste mohli ovlivnit, kdo nakonec odejde z boje jako vítěz. Osobně tento fakt považuji za primární problém Stellaris – kdyby bylo možno citelněji ovlivňovat střety, zřejmě bych se nebál dát hře nejvyšší hodnocení.

Spektrum lodí bylo už v základní hře vcelku rozsáhlé, jejich modely však nebyly dle mého názoru zpracovány moc kvalitně. V Stellaris: Apocalypse vám budou nabídnuty kromě klasických zastaralých kocábek také velkolepá vlajková plavidla třídy Kolos a Titán. Zástupci první zmíněné skupiny jsou určeni primárně k destrukci planet, které ničí za pomoci extrémně silného paprsku. Koráby začleněné do druhé skupiny se naopak dokáží velmi rychle vypořádat s většinou menších, středních i velkých bitevníků. Vývojáři z Paradox Interactive tímto způsobem prakticky mění pravidla závěrečné fáze zápasu, namísto klasického zabírání světů je budete prostě a jednoduše ničit, čímž zakopaného protivníka vyhýbajícího se bitvám po čase přinutíte, aby se vzdal dřív, než se přiblížíte k jeho centrále.

Stellaris: Apocalypse; Gameplay: bitevník Stellaris: Apocalypse; Gameplay: dělo Stellaris: Apocalypse; Gameplay: flotila

Obrázek 1: Lodě můžete ve Stellaris: Apocalypse definovat dle svých představ. Obrázek 2: Stejně jako bitevníky lze v Stellaris: Apocalypse upravovat i defenzivní struktury. Obrázek 3: Jednotlivá plavidla je možné začleňovat do flotil, které vedou vámi vyvolení velitelé.

Bránit se proti masivním lodím třídy Titán a Kolos budete moci dvěma způsoby. Buď proti nim postavíte podobně laděná plavidla, nebo vyčkáte, až dorazí k vašemu světu a zničíte je za pomoci statického iontového kanónu, který je stejně jako zmíněné lodě vybaven zbraňovým systémem, k němuž se s vysokou pravděpodobností dříve než ve finálních etapách hry nedostanete. Vedle nových ofenzivních a defenzivních mechanismů najdete ve Stellaris také nepříliš spolehlivé červí díry a hvězdné brány, jimiž bude možné cestovat mezi vámi zvolenými body.

Řada hráčů si po vydání Stellaris stěžovala na to, že střední fáze hry není nějak zvlášť zábavná. V rámci Stellaris: Apocalypse se tvůrci rozhodli reagovat na jejich ohlasy. Do hry proto přidali novou frakci, která funguje na podobném principu jako kočovné kmeny ze série Total War. Stejně jako ony začínají s velkou armádou, která bloudí vesmírem až do momentu, než se někde rozhodne usadit. Pokud budete mít dostatek kreditů, lze je poštvat proti některému z vašich nepřátel nebo si dočasně pronajmout jejich lodě. Dle mého je tento národ zpracován velmi dobře, autoři s jeho pomocí mírně rozviřují stojaté vody celku.

Stellaris: Apocalypse; Gameplay: titán Stellaris: Apocalypse; Gameplay: renegáti Stellaris: Apocalypse; Gameplay: válka

Obrázek 1: Plavidla třídy Titán jsou velmi odolná, postavit se jim může máloco. Obrázek 2: I piráti občas zaútočí na civilizované základny s něčím větším. Obrázek 3: Po odstartování války si musíte dávat pozor na různé faktory ovlivňující její průběh.

Stellaris spolu se Stellaris: Apocalypse tvoří téměř perfektní celek

Za poslední dva roky se Stellaris změnilo k nepoznání, stejně jako všechny hry od Paradoxu i tento kousek totiž zraje jako dobré víno. Milovníkům komplexních strategií nabízí v kombinaci se Stellaris: Apocalypse velmi kvalitní dílo, mezi jehož primární tahouny patří propracovaný systém osídlování světů, perfektně navržená diplomacie, neskutečná návykovost, obstojný endgame a občas trošku vyšší náročnost. K zemi tento vydařený kousek bohužel táhne soubojový systém, který by mohl být zpracován více do hloubky.

Investovat by do Stellaris měli primárně hráči strategií, kteří si libují v komplexní hratelnosti a vyšší náročnosti. Minout by je nemělo ani placené rozšíření Stellaris: Apocalypse odstraňující některé slabé stránky základní hry. Ruce pryč by naopak měli dát fandové rychlejších a méně složitých strategií, pro ně by mohl být titul až příliš složitý. Stellaris: Apocalypse vychází na PC 22. února 2018.

Stellaris: Apocalypse; Gameplay: celá mapa

Talion v tomto DLC ustupuje do pozadí a přenechává roli hlavního hrdiny elfce Eltariel.

Recenze Stellaris: závěrečné hodnocení