Všechny dárky jako na dlani Projektory Vankyo

Extinction (RECENZE) – Attack on Titan pro západní publikum

Japonská manga Attack on Titan, jejíž nová herní adaptace vyšla na PC a konzolích relativně nedávno, má fanoušky snad po celém světě. Na západě se jí však kvůli velmi specifickému vizuálu a osobité náplni nevedlo tolik, jako v Zemi vycházejícího slunce, kde jsou schopni akceptovat různé typy výstředností a extrémů. Evropané na svou smůlu nedisponují tak silným žaludkem jako obyvatelé domova samurajské tradice, takže se tomuto dílu většina z nich raději vyhnula. Sekání přerostlých lidí bez genitálií na kousky prostě není pro každého. Při podrobném zkoumání dané tématiky si tento fakt zřejmě uvědomili i vývojáři z Iron Galaxy, kteří do své akce Extinction namísto humanoidů napasovali gigantické skřety. Zda se jim sázka na známá monstra vyplatila, zjistíte v naší krví potřísněné recenzi.

• Žánr: Akční • Multiplayer: Ne • Vývojář: Iron Galaxy • Vydavatel: Maximum Games • Platformy a Datum vydání: PCPS4 a Xbox One (10. dubna 2018) • Homepage: http://extinction.com/ • Čeština: Ne

Obsah recenze Extinction

1. Příběh Extinction vás postaví do role mocného zabíječe obrů
  2. Koncept náhodně generovaných úrovní se v Extinction nepovedl
  3. Pacifisté si Extinction moc neužijí
  4. Extinction zabíjí především přestřelená cena neodpovídající nabízenému obsahu
  5. Záchrana světa není v Extinction tak zábavná jak by mohla být
  6. Recenze Extinction: závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro Extinction PC

Příběh Extinction vás postaví do role mocného zabíječe obrů

• Update: 10. 4. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Jednotlivá království smrtelníků mezi sebou v Extinction od nepaměti vedla spory, které nakonec vždy vyústily ve válku, jež soupeřící frakce pořádně oslabila. Když už to vypadalo na to, že po letech šarvátek a bojů konečně nastane dlouhodobý mír, objevil se na scéně nový nepřítel, jehož jediným cílem nebylo nic menšího než vyhladit celý lidský druh. Přestože se vojska králů proti invazi bránila, žádné z nich nebylo schopno proti gigantickým zástupcům rasy Raveni plně uspět. Většina panovníků byla ráda, že se jim podařilo vystavět mohutné hradby a na chvíli protivníky odříznout od jejich bezbranných obětí. Nyní se však obrům dostala do rukou technologie, která jim umožňuje překonávat sebelepší obranu nepřátel, takže se opět pouští do plnění svého krvavého úkolu.

Extinction; Wallpaper: obr, útok na město, hrdina Avil

Město je v Extinction vašim hřištěm, v němž budete eliminovat neustále přicházející nepřátele.

Jedinou nadějí celého světa Extinction je tajemný hrdina Avil, který je členem zapomenutého řádu lovců monster, jenž dle pověstí chránil slabé a nemohoucí před zlem po řadu staletí. Nyní, když je osud lidstva opět v ohrožení, se hrstka zbývajících zabíječů s Avilem v čele vydává na výpravu, jejímž primárním cílem je zachránit co největší počet lidských životů. V nesnadném úkolu jim pomáhá mladičká dívka zdatná ve vytváření krystaly poháněných portálů, skrze něž unikají obyvatelé měst do lokalit, na kterých prozatím neulpěl zrak smrt rozsévajících titánů. Pospolu tato skupina bojuje pravděpodobně předem prohranou bitvu.

Příběh Extinction je zaměřen na boj proti přerostlým útočníkům, kteří nemají s nikým slitování. Vývojářům z Iron Galaxy se povedlo na tento relativně jednoduchý koncept naroubovat skutečně poutavou dějovou zápletku, v níž odkrýváte historii dávno zapomenutého řádu, který dle pověstí bránil lidská království před temnotou. Na své cestě za pravdou se setkáte s hrstkou zajímavých postav a poutavých událostí, jež jsou vám prezentovány primárně skrze nadabovaná textová okna. S Extinction jsem byl po této stránce nadmíru spokojen. Mám-li být upřímný, touha po tom, abych odhalil tajemnou minulost cechu lovců monster, se nakonec stala jediným důvodem, proč jsem se rozhodl toto dílko dohrát až do konce. Celek totiž bohužel nestojí na nejkvalitnějších základech.

Extinction; Gameplay: příběh Extinction; Gameplay: město Extinction; Gameplay: vaši věrní

Obrázek 1: Chráněnka hlavního hrdiny se v Extinction stará o aktivaci portálů. Obrázek 2: Pohybovat se mezi jednotlivými body budete především za pomoci biče, jenž vám umožní létat mezi budovami. Obrázek 3: Někteří hrdinové vás budou provázet po většinu kampaně.

Koncept náhodně generovaných úrovní se v Extinction nepovedl

Primární dějová linie je v Extinction prezentována skrze sedm kapitol, které jsou vždy složeny ze čtyř misí, jejichž náplň není zrovna něčím, čím by se tvůrci tohoto díla mohli chlubit. Prakticky v nich budete eliminovat stále útočící monstra, bránit po určitý čas hlídkové věže a zachraňovat civilisty, kteří čekají u teleportačních krystalů na to, až je aktivujete, čímž jim umožníte rychle zmizet z dosahu nepřátel. Spektrum situací je tu hodně omezené. Od hry s cenovkou, jíž se honosí většinou jen AAA tituly, bych popravdě čekal, že mi nabídne širší, a hlavně zajímavější výběr aktivit, u nichž se po čase nebudu nudit.

Vedle hlavního úkolu, který musíte splnit proto, abyste danou situaci úspěšně zakončili, před vás Extinction postaví také několik výzev, jejichž variace je o něco pestřejší než spektrum primárních úkolů. Vyžadováno po vás bude kupříkladu zabít určitý počet nepřátel, zachránit několik desítek lidí, zůstat na živu či eliminovat bezrukého obra dříve, než mu opět narostou končetiny, které jste mu před chvíli usekali. Pokud se vám je podaří dokončit před tím, než mise skončí, bude na vás v menu čekat příjemné překvapení, takže je není dobré zcela ignorovat.

Extinction; Gameplay: oběť Extinction; Gameplay: poprava

Obrázek 1: Když obra připravíte o všechny končetiny, musíte jej zabít dřív, než mu dorostou. Obrázek 2: Po nabrání dostatečného množství energie můžete obra dorazit tím, že mu setnete hlavu.

Lokaci, na níž budete bojovat, bude definovat především to, zda se jedná o jasně určenou úroveň, či náhodně generovanou mapu. První zmíněný typ nabídne vždy osobitěji navržené území, které bude v jistém ohledu unikátní. Stejně tak bude specifický i úkol a výzvy, jež vám před začátkem bitvy budou v Extinction zadány. Druhá varianta před vás postaví jeden z loterií vyvolených světů. Na dobrodružné výpravě budete moci zavítat do impozantních pevností, nevelkých osad, velkolepých metropolí, pouštních městeček, odlehlých stanic, které budete bránit proti útokům obřích monster a jejich pohůnků. Z dvou uvedených možností jsem si popravdě více oblíbil tu s předem stanovenými pravidly, nejsem totiž velkým fanouškem generování.

Kromě příběhově laděných misí si v Extinction proti obrům zabojujete také v rámci tří režimů. Kosit jedno monstrum za druhým můžete ve stále se měnící denní výzvě či módech Šarvátka a Vymření, které mají trošku odlišná pravidla. V elementárním měřítku jsou však víceméně stejné. Všude musíte eliminovat příšery až do momentu, než splníte kvótu či nepadnete pod jejich náporem vy nebo město, jež bráníte. Návrh herních režimů a úrovní není v Extinction vůbec špatný, škoda jen, že si autoři víc nevyhráli s dějovou kampaní, která by mohla disponovat specifickou škálou misí, jež byste třeba ve zmíněných módech nenašli.

Extinction; Gameplay: lebkoun Extinction; Gameplay: šmudla Extinction; Gameplay: titán

Obrázek 1: U obrů s kostěnou zbrojí musíte vyčkat, až se po vás oženou, až poté je možné jejich výstroj zničit. Obrázek 2: Nohou zbavený drobek je v Extinction stále nebezpečným soupeřem. Obrázek 3: Každý obr pro vás bude představovat výzvu.

Pacifisté si Extinction moc neužijí

Gigantické obry samozřejmě nebudete v Extinction likvidovat za pomoci medových slůvek či bohulibých písní. K jejich zabití budete vždy potřebovat pořádně nabroušený meč, kterým jim oddělíte jejich zabedněnou hlavu od těla. Jen málokdy tu však narazíte na nechráněného velikána. Vždy na sobě mají určitý typ zbroje chránící jejich mozkovnu a údy proti úderům. Někteří na sobě nosí málo odolné dřevo, zámkem sepnuté ocelové náramky, helmice z kostí či holenní chrániče omotané trny. Nejlépe jsou bráněni extrémně nebezpeční rudí titáni. Sami autoři je nasoukali do speciálního lávového brnění, skrze něž se lze dostat jen tak, že jeho vlastníka necháte, aby ho sám poškodil do té míry, až mu nebude k užitku.

O hlavu je můžete připravit až poté, co se vašemu hrdinovi nahromadí dostatek heroické energie. Tu obdrží pokaždé, když zachrání nebohé obyvatele, zabije sluhy velkých monster nebo zničí kus zbroje a oddělí některou ze stabilně dorůstajících končetin. Na konci bitvy jste za své hrdinské skutky vždy odměněni určitým počtem zkušenostních bodů. Ty je možné následně investovat do vývoje vašeho hrdiny, jemuž lze navýšit životy, zvýšit bojovou zdatnost nebo citelně zlepšit jeho obratnost, takže bude ve finále schopen běhat bez obtíží po bočních stranách zdí a skákat z nich na své protivníky. Soubojový systém jako takový je tu navržen velmi jednoduše leč svižně, takže si v jeho rámci nemám na co stěžovat. Extinction mě v tomto ohledu vcelku příjemně překvapilo.

Extinction; Gameplay: duo Extinction; Gameplay: létající monstra Extinction; Gameplay: rudoch

Obrázek 1: Pokud obry nezabijete, můžete postup jejich armády citelně zpomalit. Obrázek 2: K některým stvůrám se v Extinction dostanete jen za pomoci svého biče. Obrázek 3: Rudí titáni jsou extrémně nebezpeční.

Extinction zabíjí především přestřelená cena neodpovídající nabízenému obsahu

Když jsem nedávno v recenzi na online akci Sea of Thieves kritizoval vyšší pořizovací náklady daného kousku, nemyslel jsem si, že v brzké době narazím na další projekt, jehož tvůrci se nebudou schopni vypořádat s cenou svého díla. Hoši z Iron Galaxy se bohužel stejně jako vývojáři z Rare rozhodli, že je jejich titul natolik obsahově bohatý, že si bez větších problémů obhájí cenovku, kterou většinou disponují AAA hry. Za sebe musím říct, tento krok považuji za velkou chybu, protože Extinction rozhodně nemá na to, aby si ji uhájil. Snad se jeho autorům co nejdříve rozsvítí a požadovanou částku citelně sníží. Pokud ji nechají na stejné hodnotě, jako doposud, s vysokou pravděpodobností přijdou o řadu potencionálních zákazníků, pro něž je šedesát euro prostě příliš.

Druhým výrazným nedostatkem Extinction je absence kvalitního obsahu, který by hráče po zaplacení zmíněných šedesáti eur dokázal zabavit na dostatečně dlouho dobu. Likvidace obrů jako taková je totiž zábavná jen po určitý čas. Poté, co ve hře strávíte pár hodin, na vás začne pomalu doléhat stereotyp, jemuž se kvůli nedostatku širší škály nepřátel, stále stejnému spektru lokací a nepříliš osobitým úkolům prostě nedá vyhnout, ani kdybyste chtěli sebevíc. Jakožto hráč, kterému se tento koncept s lovem příšer celkem zamlouvá, doufám, že jej jeho autoři v co nejbližší době rozšíří o nové bezplatné DLC balíčky, které by mi daly důvod k tomu, abych se znovu vrhnul do tohoto světa plného krve a amputovaných končetin.

Extinction; Gameplay: dopad Extinction; Gameplay: poskok

Obrázek 1: S některými výpady zabijete své oponenty na jednu ránu. Obrázek 2: Velcí obři civilisty ignorují, bránit je budete muset především proti jejich poskokům.

Záchrana světa není v Extinction tak zábavná jak by mohla být

Elementární koncept Extinction nevypadá na první pohled vůbec zle. Postaveni jsou před nás skřeti, obři, zničitelné město, kvalitní vyprávění a agilní hrdina s pořádně nabroušeným mečem, s nímž sráží k zemi jednoho protivníka za druhým. Celek by možná mohl za určitých okolností dokonce konkurovat slavné značce Attack on Titan. Tvůrcům by se ovšem musel více povést návrh jednotlivých herních úrovní, nepřátel a misí, které musíte plnit, abyste mohli pokračovat v příběhu. Zapracovat by též museli na délce kampaně, rozšíření obsahu a snížení míry stereotypu, který je po několika hodinách hraní hodně citelný.

Extinction je dynamická akce, v níž kosíte hordy přerostlých skřetů. Její nákup bych doporučil hlavně nenáročným lovcům, kteří nemají hluboko do kapsy. Obdivovatelé série Attack on Titan a komplexněji orientovaní jedinci by od ní naopak měli dát raději ruce pryč. Já sám bych s koupí tohoto díla počkal na střední či větší slevu, protože dle mého názoru si cenovku, kterou nyní disponuje, kvůli nedostatkům zmíněným v recenzi rozhodně neobhájí. Tato recenze byla napsána pro PC verzi.

Extinction; Wallpaper: obr, zašlápnutí

Pokud budete chtít v Extinction přežít, nezbude vám nic jiného, než být stále v pohybu.

Recenze Extinction: závěrečné hodnocení