Společnosti jako Google či Facebook ovládají reklamní trh a narušují soukromí internetu a jeho návštěvníků. Uspět s novým reklamním modelem tak není hračka, pokud tedy zrovna nejste tvůrce JavaScriptu a zakladatel prohlížečů Mozilla & Firefox. Právě ten se svým týmem spustil revoluční prohlížeč Brave a win-win reklamní systém Basic Attention Token (BAT), který běží již 15 měsíců. Otřese nový reklamní systém zavedenými pořádky?
Brendan Eich (zakladatel BAT) vám myšlenku platformy osvětlí v pouhých 3 minutách.
Basic Attention Token (BAT) je decentralizovaná transparentní digitální reklamní platforma založená na blockchainu Etherea. BAT zvyšuje efektivitu digitální reklamy, kterou lze v ekosystému vyměňovat mezi vydavateli, inzerenty a uživateli.
Basic Attention Token (BAT) je ERC20 token na blockchainu etherea, využívaný jako zúčtovací jednotka v rámci platformy. Inzerenti s ním mohou obchodovat při nákupech reklamního prostoru. Tvůrci obsahu, jako jsou Youtubeři, blogeři a streameři, v něm mohou dosahovat příjmu a uživatelských podílů a uživatelé budou odměňováni za sledování reklam.
Tohle sousto si vzal do rukou sám Brendan Eich, zakladatel a generální ředitel společnosti Brave Software, založené v San Franciscu. Jeho pokus o změnu standardů by se mohl zapsat do dějin jako Eichův zákon. Možná vám pomůže, že Brendan Eich je také zakladatelem JavaScriptu, což je nejznámější programovací jazyk na světě, a také spoluzakladatelem prohlížečů Mozilla Firefox.
Brendan není sám, kdo na platformě pracuje. Jádro týmu tvoří desítky velmi nadaných developerů a odborníků na internetovou bezpečnost a startupy. Například spoluzakladatel Brian Bondy byl také u zrodu Khan Academy a Evernote. Yan Zhu se věnovala bezpečnosti a https (šifrovací protokol internetové komunikace) v Yahoo a nyní koordinuje projekt TOR, o kterém si řekneme níže.
Velcí hráči prodávají nahromaděná uživatelská data a mají dle mnohých názorů přehnané možnosti zacílení reklamy svých inzerentů. Nejenže shromažďují příliš mnoho informací o uživatelích a narušují tím neoprávněně jejich soukromí, ale navíc zaznívá i kritika, že se s tvůrci obsahu nedělí spravedlivě na výnosech. Google a Facebook si ukrojí v průměru 73 % všech peněz vložených do reklamy a 99 % veškerého růstu.
Uživatelé jsou kráceni nejen na ochraně svého soukromí, ale až 50 % mobilních dat průměrného uživatele je nevědomky využíváno pro reklamy a sledování pohybu na webu, což může v našich podmínkách činit i několik stovek korun měsíčně.
Basic Attention Token (BAT) představuje zásadní přehodnocení způsobu, jakým jsou digitální reklamy realizovány. Současný model závisí na třech aspektech – sledování pixelů, skriptů, cookies a nespočtu třetích osob, protože reklamy jsou spárovány a obsluhovány servery třetích stran. BAT eliminuje nutnost prostředníků třetích stran tím, že zobrazuje reklamy lokálně na konkrétní zařízení ze staženého katalogu dostupných reklam a nabídek.
Doručování reklam tímto způsobem má mnoho výhod:
i
Co důležitého se v poslední době událo ve světe kryptoměn? Mrkněte na pořádnou dávku kryptonovinek v našem článku Kryptoměny (NOVINKY A ZPRÁVY)!
Brave je výkonný webový opensource prohlížeč, který dosáhl umístění v TOP 10 v kategorii bezplatné komunikační aplikace. Chrání vaše soukromí a blokuje nevyžádané reklamy, ale například i scripty na těžbu kryptoměn. Je k dispozici pro Android, iOS, Windows, MacOS a Linux.
Brave je díky blokování reklam o dost rychlejší než ostatní prohlížeče. Například hlavní zpravodajské stránky jako CNN nebo Time načítá dvakrát až osmkrát rychleji než Chrome a Safari v mobilu. Na laptopu je dvakrát rychlejší než Chrome. Brave je o navíc opensource, což znamená, že kdokoliv může nahlédnout do zdrojového kódu a zjistit jak prohlížeč funguje a zda se v něm neskrývají nějaké nepravosti, které by ohrožovali vaše soukromí či bezpečnost na internetu.
Používání prohlížeče Brave je nejen způsob jak si chránit své soukromí ale být ve větším bezpečí ve chvílích, kdy jste online. Představuje totiž i způsob jak vydělat peníze pro inzerenty, uživatele a vydavatele. Jeho prozatimní slabostí je však to, že potřebuje masivní rozšíření, aby se stal zajímavým pro všechny. Brave již dosáhl 4 milionů aktivních uživatelů měsíčně a očekává, že do konce roku přesáhne bez problémů hranici 5 milionů.
MetaMask není jen další Ethereum peněženka, ale most, který vám umožní přístup k distribuovaným aplikacím ve svém prohlížeči. Můžete spouštět Ethereum Dapps (decentralizované aplikace) přímo v prohlížeči bez nutnosti plného Ethereum blockchainu uloženém na vašem zařízení. MetaMask také poskytuje uživatelské rozhraní pro správu vašich identit na různých stránkách či podepsání blockchain transakcí bez ohrožení vašeho soukromí.
Představení rychlého a férového webového prohlížeče Brave skrze krátké (třicetivteřinové) video.
Se službou Brave můžete být s MetaMaskem v provozu jen za pár vteřin. Začněte tím, že přejdete na předvolby (CMD + na MacOS, Ctrl + na Windows) a otevřete kartu rozšíření. Odtud povolte službu MetaMask a počkejte, než se proces stahování a instalace dokončí. Jakmile je rozšíření načteno, otevře se nová záložka stránky MetaMask.
Otevřením aplikace MetaMask se poprvé zobrazí možnost vytvoření nové peněženky nebo import pro předem existující účet. Jakmile je váš účet vytvořen, můžete pokračovat v ukládání Etherea nebo začít zkoumat Dapps. Brave vás bude informovat, pokud jste pokračovali na Dapps, aniž by MetaMask byl povolen.
Součástí celkové bezpečnosti a ochrany uživatele Brave prohlížeče jsou i obšírné možnosti správců hesel. Mezi nejznámější a nejoblíbenější password managery patří LastPass a 1Password, které pomáhají uživatelům se správnou silných a odolných hesel pro každý účet na internetu zvlášť bez nutnosti si tato hesla pamatovat.
Tradiční prohlížeč ví téměř vše, co děláte. Ví, jaké stránky navštěvujete, kolik času na nich trávíte, na co se díváte, co kupujete, a to i když jste v anonymním režimu. Brave zvyšuje úroveň vašeho soukromí a vaší osobní bezpečnosti, když jste online. Blokuje trackery, které se vás drží na každém kroku a sledují, co na internetu děláte a následně odesílají tyto data soukromým firmám, které s vašimi údaji následně obchodují s využívají je pro svůj prospěch.
Tato nová funkce, která je nyní v beta verzi, integruje TOR do prohlížeče a poskytuje uživatelům nový režim procházení, jenž pomáhá chránit jejich soukromí nejen v zařízení, ale i přes síť. S TOR soukromými záložkami zajistíte, že někdo, kdo sleduje vaše internetové připojení (zaměstnavatel, majitel kavárny, váš poskytovatel internetu...), nemůže zjistit, které stránky navštěvujete. Stránky si nezaznamenávají vaši IP adresu nebo umístění. Jak moc je to privátní a jak TOR využít, se dozvíte na jejich blogu.
Nedávno se Brave spojil s DuckDuckGo vyhledávačem, který nikdy neshromažďuje ani nesdílí osobní údaje. Díky tomu se DuckDuckGo stává nejdůvěryhodnějším vyhledávačem na světě a od roku 2017 má více než 16 miliard kumulativních anonymních vyhledávání.
Nová funkce hledání DuckDuckGo je začleněna do soukromých záložek. Tato funkce je nyní k dispozici uživatelům systému Brave iOS (verze 1.6.3) a poskytuje jim přední funkce ochrany soukromí online, které od společnosti Brave očekávají. Tato funkce bude brzy k dispozici v systému Android.
7. července 2018 obeslal Johnny Ryan z Brave všech 28 států Evropské unie, aby se vyjádřily ohledně soukromí a digitálních reklam. Rada ministrů nyní zvažuje, jak nejlépe chránit soukromí a budoucnost digitálního trhu. Dopis byl principiální a pragmatický a můžete si ho přečíst zde. Vyjadřuje argument pro zachování silné ochrany soukromí v oblasti ePrivacy a udává ekonomické důvody, které obhajují nařízení o ochraně soukromí a elektronické komunikace.
Prohlížeč Brave integruje platformu Basic Attention Token (BAT) následujícími způsoby:
Brave dnes odesílá platby majitelům webových stránek, hvězdám YouTube a streamerům na platformě Twitch. Nyní plánuje tento systém rozšířit i na lidi, kteří zveřejňují příspěvky na webu Twitter a Reddit. Ovšem jen tehdy, když uživatelé aktivně rozhodnou, že vaše příspěvky za něco stojí. To se může vyplatit do budoucna, pokud máte slušnou základnu sledujících.
Celé to bude založeno na tipovacím modelu – uživatel lajkne tweet a může dát tip pro rozdělení BATu a sám může poslat BATy tomu, kdo tweetuje. Reddit bude fungovat na podobném mechanismu. Příjemce BAT tokenů si je následně může směnit za bitcoiny, či jakékoliv jiné kryptoměny nebo deriváty FIAT měn, popř. skrze bitcoiny a online burzu jako je Bitstamp za reálné peníze a ty si nechat poslat na bankovní účet.
Basic Attention Token (BAT) byl spuštěn 31. května 2017, když jsem seděl s kamarádem Honzou v coworkingu Olomouc a měli jsme připravenou nálož dostat se do ICO a utrhnout část tokenů z celkové 1 miliardy. Ovšem to bylo za 30 vteřin fuč. Hned jsem tedy koupil tokeny na burze Liqui za cenu 0,3 USD/BAT, později jsem něco odprodal a dokoupil, až jsem se dostal na průměrný nákup pod 0,2 USD/BAT.
Token BAT dnes nakoupíte na burzách, kde se obchoduje, což je i Bitfinex, Bittrex, Binance. Pak si ho rovnou můžete poslat na svoji ETH adresu, ideálně do Trezoru, Ledgeru nebo svojí peněženky.
Podle mě je to nejzajímavější token, který má výsledky, a může ho být zajímavé hodlovat do budoucna. Ovšem než si tokeny nakoupíte, stáhněte si prohlížeč Brave a začněte ho používat. Pokud máte web, tak se rovnou registrujte a profitujte. Jestli jste tvůrce a Youtuber, tak se registrujte zde.
Multimiliardový digitální reklamní průmysl je v krizi. Soukromí uživatelů se stává obětí ve stále rostoucím reklamním prostoru, jenž se opírá o sledování a profilování uživatelů. Publisheři a tvůrci obsahu jsou odstřihnuti uživateli, kteří si aktivují Adblock v reakci na porušování soukromí nevyžádanými reklamami. Inzerenti se snaží nalézt řešení, která jsou v souladu s novými ePrivacy/GDPR předpisy.
Tým Basic Attention Token (BAT) má v úmyslu dále růst i mimo prohlížeč Brave. Očekáváme, že platforma bude rozšířena i na jiné webové prohlížeče, chat, zprávy, hry a další aplikace. Práce na rozšíření platformy Brave prohlížeče proběhne v následující fázi Apollo, dle roadmapy na letošní rok. A hlavně už se zapojují větší Youtube hráči, jako třeba Bart Baker s 10 miliony odběratelů a Philip DeFranco s 6 miliony odběratelů.
Brave se hrdě propojuje s mnoha skvělými společnostmi, od Uphold pro Brave platby až po společnost Dow Jones Media Group, která nedávno uzavřela partnerství s Brave za účelem testování platformy a tokenu BAT. Další partnerství byla vytvořena s vysoce profilovanými webovými stránkami, jako jsou Guardian, Washington Post a Vimeo, mimo jiné podporujícími prohlížeč Brave.
Tomáš Zdražil
Odjakživa mě bavilo organizovat, propojovat lidi a tvořit. Po roce ve Skotsku jsem studoval a žil v Olomouci. Jedna z mých konferencí, která chytla větší rozměr, je Cashflow Summit. Začalo to malou myšlenkou a nevinným předmětem na MVŠO. Postupně mě sdílená ekonomika a digitální nomádství tak pohltili, že jsem prodal byt a trávím již třetí zimu za hranicemi. Miluji život a svobodu práce odkudkoliv. Nevybudoval jsem si to všechno za jediný den, ale za každý den navíc, kterému jsem řekl ANO.