Atomic Heart (RECENZE) – Vcelku zábavná robo-dystopie

Zobrazit katalog

• Autor: Alexandra Vaníková

V naší recenzi jsme se podívali do dystopického světa Atomic Heart. Toto akční RPG od studia Mundfish slibovalo zábavnou hratelnost, strhující příběh zasazený v alternativní historii i unikátní herní svět. Splnila hra naše očekávání? Více v naší recenzi.

Atomic Heart; screenshot: cover

zdroj: Mundfish

Atomic Heart ve zkratce

    Atomic Heart

  • Žánr: Akční RPG
  • Vývojář: Mundfish
  • Vydavatel: Focus Entertainment
  • Čeština, česká lokalizace: Ne

  • Datum vydání a platformy: 21. 2. 2023 na PC, Xbox One, Xbox Series X/S, PS4 a PS5 | dostupné ve službě Game Pass

Části článku:


Atomic Heart (RECENZE PS5) – Obsah článku

Kde udělali soudruzi ze SSSR chybu?


Akční RPG Atomic Heart, které je zároveň prvním dílem ruského studia Mundfish, nás vzalo na výlet do alternativní historie. Píše se rok 1955 a v Sovětském svazu právě probíhá technologická revoluce pod taktovkou talentovaného neurochirurga a vědce Dr. Sechenova. Ve 30. letech se mu podařilo objevit výhody látky s názvem Polymer schopné uchovávat data, který znamenal průlom v energetice. 

Polymer pomohl urychlit i vývoj robotů, kteří se v průběhu dalších let stali nedílnou součástí života sovětských občanů. Užiteční automatoni začali být později exportováni do celého světa, zejména Evropa z jejich pomoci těžila během vzpamatování se z druhé války. Sechenov se však rozhodl spolupráci mezi lidstvem a roboty povýšit a pomocí celoplošné polymerizace obyvatelstva umožnit každému člověku ovládat roboty vlastní myslí. 

Tento projekt nazvaný Kollektiv 2.0 však nestihl být uveden do praxe, protože těsně před jeho spuštěním se všichni roboti vzbouřili a ve výzkumných střediscích napříč Sovětským svazem rozpoutali krvavé peklo. Ve snaze vyhnout se ještě vyššímu počtu obětí, a hlavně celosvětové blamáži, Sechenov na zastavení vzpoury robotů povolá svou pravou ruku agenta Sergeje Nechaeva, který je zároveň protagonistou a hratelnou postavou. 

Atomic Heart; gameplay: Nechaev Atomic Heart; gameplay: Larisa

zdroj: vlastní

Na kloub tragickým událostem se pokusíte přijít v kůži majora Nechaeva, ale kartami zamíchá i záhadná Larisa.

V příběhové kampani najdete také řadu dialogových voleb, mají však spíše kosmetickou funkci a děj je i přes jejich přítomnost lineární. Atomic Heart sice nabídne dva konce, k jednomu z nich vás však podle všeho dovede jen jedno poslední rozhodnutí. Tato skutečnost ale závěrečné hodnocení nijak neovlivnila, protože vývojáři ani rozsáhlé větvení děje neslibovali. Co se naopak na výsledné známce podepsalo, je zpracování příběhu jako takového. 

Ani originální zasazení a krásné kulisy totiž bohužel příběh povýšit nedokázaly a Atomic Heart tak lze po stránce vyprávění zařadit maximálně mezi šedý průměr. Na celkové kvalitě mu ubírají hlavně nezajímavé postavy, kterým svým tragickým zpracováním kraluje hlavní hrdina. Tomu scénáristé naordinovali částečnou ztrátu paměti. Nabyla jsem ale pocit, že kromě Nechaevových futuristických koltů je proklatě nízko i jeho IQ. Neschopnost protagonisty pochopit základní souvislosti je až frustrující a vy máte pocit, jako kdybyste hráli za látkovou loutku se senem v hlavě. 

Příběhová kampaň Atomic Heart okouzlí grafikou, okolní svět už tolik ne 


Za co si tvůrci naopak pochvalu zaslouží, je vizuální zpracování a design prostředí příběhových misí, které se předbíhají v originalitě i variabilitě. Atomic Heart na vás atmosférou retro futurismu dýchne už v prvních minutách, kdy se socialistická architektura krásně snoubí s technologickými výstřelky. 

Mírně klaustrofobické pocity ve vás zase vyvolají krví zaměstnanců zacákané podzemní laboratoře, útroby sovětského muzea, polymerem a zvlčilými rostlinami pokryté komplexy či bizarně krásné prostory místního divadla, kde budete svědkem následků krvavého řádění kovových tanečnic. Během příběhové kampaně prostě nebudete vědět, kam se dříve kouknout, a to i díky vysoké míře detailů či výborně zvládnutému osvětlení.

Atomic Heart; gameplay: muzeum Atomic Heart; gameplay: divadlo

zdroj: vlastní

Atomic Heart si zapamatujete minimálně díky propracovanému vizuálnímu zpracování.

Možná se ptáte, proč jsem v předchozích řádcích vyzdvihovala pouze grafické zpracování příběhových lokací. Tím důvodem je, že okolní svět je bohužel na tom kvalitativně hůře. Do očí bijí hlavně identické modely dřevěných chatek a dalších budov. Modelace vody také působí jako z minulého století, po vynoření se z ní vám navíc před očima ještě chvilku zůstává jakýsi zelený filtr. 

I chůze v ní působí podivně, jako kdyby tekutina nekladla žádný odpor, a tak to, co by měly být spíše pomalejší, náročnější kroky ve vodě působí spíše jako pohodlná procházka po vodě. Nedokonalý design pak doplňuje už jen jeden jediný druh pojízdného vozidla. Přestože silnice často lemují mnohá odstavená auta, můžete si sednout za volant výlučně červeného Moskviče. 

Když je otevřený svět spíše do počtu


Otevřený svět je v Atomic Heart celkově zvláštním prvkem. Mezi příběhovými misemi se v určitých oblastech sice můžete volněji pohybovat a pustit se do likvidování menších skupinek robotů nebo lootovaní truhlic se součástkami i recepty na výrobu nového vybavení. Tyto činnosti vás však pravděpodobně brzy omrzí, protože nejsou navázány na konkrétní vedlejší úkoly nebo výzvy, které by je učinily mnohem zábavnějšími. Šlo by také o zajímavější způsob prezentace alespoň části odkazů rozšiřujících lore, které ve hře nacházíte buď ve formě hlasových nahrávek nebo textových záznamů.

Atomic Heart; gameplay: polygon

zdroj: vlastní

Otevřený svět není silnou stránkou Atomic Heart, naleznete v něm však testovací střediska, která procvičí váš mozek.

Příběhové side-questy tak v Atomic Heart bohužel nenajdete, jednu zajímavou vedlejší aktivitu hra ale přece jen nabízí. Jedná se o rozsáhlejší testovací komplexy, které na mapě najdete pod označením Polygons a i přes občasnou přítomnost nepřátel je jejich primárním úkolem hlavně vytrénovat vaše logické myšlení. Každý z nich je rozdělen na tři etapy prostorových puzzlů. Jejich postupným zdoláváním se dostanete k bronzovému, stříbrnému a zlatému boxu, který může ukrývat attachment na zbraň nebo návod k sestrojení zcela nové smrtící hračky. 

U Polygonů si tvůrci očividně dali záležet a jinak na boj zaměřenou hru obohatili o logický rozměr, což je možná netradiční, ale funguje to výborně. Samozřejmě na tom mají zásluhu skvěle navržené puzzle, které v každé další místnosti Polygonu rozpohybují vaše mozkové závity novými problémy k vyřešení. Zisk vylepšení a zbraní je zde navíc podmíněn určitou výzvou, nejen nudným pobíháním po světě a otevíráním náhodných krabic. 

Šrotování vraždících plechovek na X způsobů


Určité procento hlavolamů naleznete i v samotné příběhové kampani, té však co se hratelnosti týče vládne hlavně likvidace rebelujících robotů. Nechybí mezi nimi srpy vybavení agro roboti, modely určené k řezání dřeva nebo laboratorní automatoni, kteří kromě laserového pohledu dostali do vínku i mrštné pohyby hodné profi karatisty. Samostatnou kategorií jsou pak několikasetkilové kolosy disponující naváděnými střelami nebo jetpacky. 

Do boje proti těmto a dalším robotům se pustíte s arzenálem tvořeným několika tradičnějšími palnými zbraněmi. Kromě brokovnice, samopalu či pistole však můžete sáhnout i po tzv. Dominatoru, který směrem k nepříteli vyšle elektrický orb, a také improvizovaných zbraních na blízko. Ať už ale bude vaší volbou nekonvenční Zvězdočka tvořená kotouči cirkulárky, upravené těžké kladivo nebo hasičská sekera, o zábavu budete mít postaráno.

Atomic Heart; gameplay: polymerová rukavice Atomic Heart; gameplay: souboj

zdroj: vlastní

Řada různých zbraní a polymerová rukavice jsou v Atomic Heart zárukou frenetického gameplaye.

Každá ze zbraní se chová trochu jinak, a zatímco některé vynikají svižností, silnou stránkou jiných je zase vyšší damage a je zde tak prostor pro experimentování s různými herními styly. Atomic Heart nabízí také možnost upgradů za nasbírané součástky a zbraním tak můžete dodat ještě větší sílu, ty na blízko například obohatit o speciální útoky nebo na ně připevnit mrazivé či ohnivé cartridge.  

Tu pravou šťávu ale soubojovému systému dodává polymerová rukavice. Kromě toho, že z ní k hlavnímu hrdinovi promlouvá osobitá umělá inteligence Charles a jednoduchým nasáváním předmětů výrazně usnadňuje lootování, umožňuje i vystřelovat elektřinu, mrazivou tekutinu nebo koncentrovaný polymer umocňující elementární damage. Rukavice vám také propůjčí schopnost telekineze, díky čemu lze roboty zaskočit třeba hozenou židlí. Rozzuřené plechovky také můžete zvednout ze země a buď je nechat napospas gravitaci, nebo jim rozpárat kovové tělo jednou ze zbraní.

Atomic Heart; gameplay: vylepšení brokovnice Atomic Heart; gameplay: vylepšení polymerové rukavice

zdroj: vlastní

Funkce polymerové rukavice i zbraní lze vylepšovat prostřednictvím nasbíraných součástek.

Kvalitu soubojovému systému i gameplaye však mírně snižují některá designová rozhodnutí vývojářů. Například ikonky navolených funkcí polymerové rukavice v dolní části obrazovky jsou příliš malé a nevýrazné. Skenování rukavicí odhalující slabé stránky nepřátel zase trvá až příliš dlouho a určitou dobu si budete zvykat i na ovládání. Atomic Heart jsem hrála na PlayStation 5 s ovladačem, což se mi hlavně v začátcích postaralo o vcelku krušné chvíle. 

Skenování a lootování je navázáno na stejné tlačítko (R1), přičemž skenování vyžaduje dvojí rychlý stisk. Ke křečím v ukazováčku jsem tak neměla daleko, pohyb v quick menu/inventáři umí být také kvůli nutnosti používat páčky na ovladači frustrující. Častokrát jsem tak před nepřítelem zůstala stát s nesprávnou zbraní, skenování zase někdy zabralo několik pokusů. Tím největším problémem však je, že si nelze funkce jednotlivých tlačítek přenastavit, nebo pouze jen vidět jejich současné rozložení. 

Mé rozčarování z ovládání však částečně zmírnila hudba, která je u soubojů pověstnou třešničkou na dortu. Soundtrack jednoduše dokáže udělat hodně a v případě Atomic Heart to platí dvojnásob. Na hudební stránce hry se mimo jiné podílel i dvorní skladatel kultovního FPS Doom – Mick Gordon, ale také Geoffrey Day. Právě jeho údernou metalovou variantu na Čajkovského Slavnostní předehru 1812 můžete slyšet v úplně prvním boss fightu. Do rytmu sekání mutantů v pozdější pasáži hry vám zase bude hrát ikonická árie Habanera z opery Carmen, která vám ve své druhé polovině rozproudí krev zremixovanou verzí. 

Alternativní historie hodná návštěvy


Atomic Heart mohlo ve více oblastech nabídnout ještě bohatší zážitek. Vývojáři například promrhali šanci vytvořit nezapomenutelný příběh na pozadí jinak nápaditého retro-futuristického světa a místo něj nám představili žalostně hloupého hrdinu, kterého se co nejdříve budete snažit vymazat ze své paměti. Škoda, že se více péče nedostalo i navržení pohodlnějšího ovládání nebo vypilování otevřeného světa, který nenadchne grafikou ani absencí vyššího množství aktivit. 

Atomic Heart ale na druhé straně dokáže okouzlit nápaditým a pestrým vizuálem příběhových lokací i skvělým soundtrackem, který často hudební klasiky obléká do modernějšího a surovějšího kabátku. Atomic Heart zaujme i na frenetické souboje zaměřeným gameplayem i rozlehlými testovacími středisky, kde si od toho zběsilého kolotoče laserů a létajících součástek odpočinete při luštění výborně navržených prostorových hádanek. V případě, že se kromě příběhové kampaně rozhodnete zdolat i všechny polygony, dohrát Atomic Heart vám zabere přibližně 30 hodin, což se při cenovce 60 eur celkem vyplatí.

V případě titulu od Mundfish by však potencionální zájemci o hru měli znát i pozadí jeho vývoje, respektive kontroverzi spojenou se samotnými tvůrci. V naší recenzi jsme současnou politickou situaci v úvahu sice nebrali a fakt, že Mundfish je ruské studio, naše hodnocení nijak neovlivnilo. Myslíme si však, že potencionální zájemci o Atomic Heart by měli mít k dispozici všechny relevantní informace o jeho tvůrcích. Více se dočtete níže.

i Kontroverze studia Mundfish

Při hodnocení Atomic Heart jsme aktuální světovou politickou situaci nebrali v úvahu a posuzovali jsme opravdu pouze hru jako takovou. Myslíme si však, že potencionální zájemci o Atomic Heart by měli mít k dispozici všechny relevantní informace o studiu Mundfish. Přestože současné sídlo studia se nachází na Kypru a na oficiálních stránkách se jeho členové prezentují jako globální tým, jde původem o ruské studio, které čelí kritice hned z několika důvodů. 

Zástupci Mundfish se například odmítají jasně vymezit vůči ruské invazi na Ukrajině, případně blokují uživatele Twitteru požadující jejich konkrétnější stanovisko k aktuální situaci. Do soundtracku hry byla zařazena skladba ruského zpěváka Nikolaia Baskova, který veřejně podpořil ruskou invazi na Ukrajinu. Na to, že situace kolem studia Mundfish není tak úplně košer, možná odkazuje i čin světoznámého skladatele Micka Gordona (Doom, Wolfenstein: New Order), který se na soundtracku hry podílel, ale celý svůj honorář za Atomic Heart věnoval na podporu Ukrajiny. 

Studio Mundfish také čelilo obvinění ze sběru dat zákazníků pro ruské úřady prostřednictvím oficiálního online shopu a otazníky se vznášejí i nad účastí ruských investorů na vývoji hry. Jedním z nich je například společnost GEM Capital, jejíž ředitel Anatoliy Paliy v minulosti pracoval pro sankcionovanou ruskou firmu Gazprom.

Další investor – společnost Gaijin Entertainment – zase sponzorovala několik videí na YouTube kanálu namířeném proti Ukrajině. Potencionálně vysoké prodeje Atomic Heart a s nimi spojený finanční zisk by tak do ruské kasy prostřednictvím daní mohl nalít další prostředky na financování války, proto se někteří snaží studio Mundfish a také samotnou hru bojkotovat.

• Zdroje: Vlastní


Atomic Heart (RECENZE)


Závěrečné hodnocení

Recenze byla napsána pro PS5 verzi hry. Kopii hry pro recenzi poskytla společnost Playman.

        Hodnocení7/10 DOBRÉ
Verdikt:

Novinka od Mundfish i přes několik negativ rozhodně nepatří na šrotoviště herních dějin. Zatímco design příběhových lokací a úderný soundtrack ulahodí vašim očím a uším, gameplay, který dává prostor surovým soubojům i logickému myšlení, se postará o hodiny zábavy.

Atomic Heart; recenze

Klady

  • Vizuál lokací příběhové kampaně
  • Na prostorové puzzle zaměřené testovací komplexy (polygony)
  • Zábavný soubojový systém
  • Výborný soundtrack

Zápory

  • Nezajímavý příběh
  • Prázdný a graficky nedotažený otevřený svět
  • Na některé prvky ovládání je třeba si zvykat, absence jejich nastavení
Alexandra Vaníková

Alexandra Vaníková

Hrám se věnuji od svých dvanácti let, kdy byly na vrcholu mého žebříčku strategie Cossacks, Age of Empires, legendární Mafie či taktická střílečka Brothers in Arms. Dnes mě pravděpodobně najdete vymetat lobby multiplayeru nejnovějšího Call of Duty. Z emotivní jízdy v podobě The Last of Us se nejraději vzpamatovávám u GTA V a pokud zrovna nesekám nemrtvé v nějaké zombikárně, tak se určitě pokouším objevit moji další oblíbenou hru v nepřeberné studnici indie titulů.

Atomic Heart (DOJMY Z HRANÍ PS5) – Obsah článku

  1. Když se technologická revoluce nepovede
  2. Světu Atomic Heart nelze upřít styl
  3. Místo litrů krve tuny šrotu
  4. Bioshock po sovětsku má co nabídnout
  5. HW nároky pro Atomic Heart PC

Když se technologická revoluce nepovede


Alternativní historie se stala vděčným zasazením už pro desítky her a nově se mezi ně zařadí i akční RPG Atomic Heart. Jedná se o první titul od ruského studia Mundfish, který jako by z oka vypadl ikonickému Falloutu nebo Bioshocku. Rozhodně se však nejedná o obyčejný klon a Atomic Heart v mnoha oblastech představuje originální prvky.

Unikátně působí například již samotné zasazení příběhu do alternativní verze Sovětského svazu, který se zde v 50. letech 20. století stal srdcem rozsáhlé robotické revoluce. Z technologického snu se však stala noční můra, když se kdysi věrné automatony vzbouřily a začaly likvidovat všechno živé. Do zneškodnění robotické hrozby se pustíte v kůži zkušeného majora Nechaeva.

Atomic Heart; screenshot: Nechaev

zdroj: vlastní

Major Nechaev je osobním speciálním agentem geniálního vynálezce Dr. Sechenova, který stojí za robotickou revolucí. V rámci plnění svých služeb majorovi nedělá problém ani likvidace lidí, kteří by mohli ohrozit Sechenovův výzkum.

Jelikož do úplného zdolání Atomic Heart mi ještě několik hodin zbývá, příběh jako celek zhodnotit v tuto chvíli nemůžu. Scénář však na mě zatím působí vcelku průměrně a jeho primárním úkolem je jednoduše doplňovat gameplay – nic víc, nic míň. Hlavní hrdina na mě dosud nezapůsobil jako bůhvíjaká komplexní postava, jde spíš o jedno z typických herních vyobrazení vojáka. 

Mezi zásahy sekerou do plechových monster se mu z pusy line jedna „duchaplná“ hláška za druhou a nesmyslné myšlenkové pochody v jeho případě střídají záblesky nevídané dedukce. V hlavním hrdinovi se tak někdy těžko vyznáte, situaci ale částečně vylepšuje přítomnost excentrické umělé inteligence jménem Charles, která přebývá v polymerové rukavici protagonisty a ke vzájemnému popichování tato dvojice nikdy nemá daleko. 

Světu Atomic Heart nelze upřít styl


Atomic Heart jen stěží lze upřít atraktivní vizuální styl. Titul prezentuje barevnější verzi Sovětského svazu, ve které se snoubí prvky socialistické architektury a ikonografie s futurismem. Kde Atomic Heart po grafické stránce skutečně září, jsou příběhové lokace, které zaujmou vizuálem i variabilitou. 

Hned v první hodince hraní budete okouzleni pohledem na monumentální oslavy technologické revoluce. Jásající dav a úslužné roboty si však užijete jen chvilku. Atomic Heart vás totiž následně doslova uvrhne do mrtvolami posetého podzemí, sovětského muzea či laboratoří, kde nebudou vaší jedinou starostí rebelující roboti, ale i biomutanti.

Atomic Heart; gameplay: polymerové nádrže Atomic Heart; gameplay: museum

zdroj: vlastní

Na grafické stránce si dali vývojáři v příběhových prostředí skutečně záležet, vše navíc doplňuje výborně zvládnuté osvětlení.

V podobných oblastech byste jen stěží hledali nějakou chybičku na kráse. Jakmile se ale vydáte na průzkum podle tvůrců uzavřeného, v praxi dříve polootevřeného světa, na jeho designu už lze spatřit určité ústupky z kvality. Narazíte tu například na identické modely pojízdných vozidel nebo budov, případně zbytečně rozlehlá prostranství, kde kromě pár nepřátel a jedné či dvou truhlic s lootem prakticky nic dalšího nenajdete. 

Místo litrů krve tuny šrotu


Ruku v ruce s nápaditými prostředími jdou i originální nepřátelé, se kterými v Atomic Heart zkřížíte řadu ještě originálnějších zbraní. Proti laboratorním robotům, modelům vybavených cirkulárkou, agro robotům či biomutantům zde můžete tasit standardní brokovnici, pistole i samopal. Poznávacím znamením Atomic Heart se však už v době jeho představení staly smrtící hračky na blízko, pro sešrotování automatonů jako stvořené.

Atomic Heart; gameplay: useknutá hlava Atomic Heart; gameplay: šokový útok

zdroj: vlastní

K bojům proti plechovým nebo zmutovaným monstrům lze v Atomic Heart přistoupit několika způsoby.

Z nich jsem měla možnost prozatím otestovat tradiční hasičskou sekeru, zbraň vyrobenou ze zaostřené letecké vrtule (tzv. FOX) či z promo materiálů dobře známou tzv. Zvězdočku tvořenou dvěma kotouči cirkulárky. Každá se používá poněkud jinak a hlavní hrdina příslušné zbrani přizpůsobuje pohyby. FOX je například určena pro vyznavače rychlosti, zatímco Zvězdočka zase ohromí těžkou údernou silou. Specifické vlastnosti zbraní lze dále vylepšovat ve speciálních stanicích za nalezené součástky.

Atomic Heart; screenshot: vylepšení sekery

zdroj: vlastní

Vlastnosti zbraní lze vylepšit i přidáním elementárních cartridgí, díky čemuž zbraň udělí i ohnivý nebo elektrický damage.

Lootování je zde navíc vyřešeno velmi prakticky a namísto pracného prohledávání každé zásuvky stačí podržením tlačítka aktivovat polymerovou rukavici a všechny materiály v blízkosti přeletí přímo do vašeho inventáře. Rukavici využijete při odhalování slabin robotů i jako užitečný nástroj pro jejich likvidaci, jelikož z ní lze vystřelit proud elektřiny nebo zmrazující tekutiny. Oblíbila jsem si také schopnost telekineze, díky které můžete bez větší námahy zvednout nepřátele do vzduchu a buď je rozstřelit nebo rovnou roztřískat o zem. 

Gameplay Atomic Heart se ale netočí jen kolem bezhlavého porcování běsnících plechovek. Mile mě překvapily různé hlavolamy, ať už v podobě prostorových puzzle nebo zámků na dveřích ověřujících vaše reflexy. Líbí se mi také trošku netradiční přístup vývojářů k dungeonům, kterými se budete muset probojovat, ale také takříkajíc prospekulovat. Jejich součástí jsou totiž i větší lokace s puzzly podobné těm z valváckého logického FPS Portal.

Bioshock po sovětsku má co nabídnout


Ve společnosti rozzuřených strojů jsem zatím strávila 15 hodin, tedy přibližně polovinu z vývojáři udávaného herního času. K vytvoření si úplného obrazu o Atomic Heart to zatím nestačilo. Momentálně například nejsem schopna zhodnotit příběh, který navíc obsahuje i dialogové volby. Jaký dopad ale mají, nemůžu zatím zhodnotit.

Už teď však můžu konstatovat, že Atomic Heart nabízí pozoruhodný výlet do alternativní historie. Ten se dokáže vrýt do paměti trochu pokulhávajícím, ale nápaditým designem herního světa i hlavolamů a také zábavnými souboji, kterým kraluje kombinace „kouzlení“ polymerovou rukavicí a (ne)tradičních zbraní.

Tyto dojmy z hraní byly napsány pro PS5 verzi hry. Kopii hry pro poskytla společnost Playman.

i Kontroverze studia Mundfish

Při hodnocení Atomic Heart jsme aktuální světovou politickou situaci nebrali v úvahu a posuzovali jsme opravdu pouze hru jako takovou. Myslíme si však, že potencionální zájemci o Atomic Heart by měli mít k dispozici všechny relevantní informace o studiu Mundfish. Přestože současné sídlo studia se nachází na Kypru a na oficiálních stránkách se jeho členové prezentují jako globální tým, jde původem o ruské studio, které čelí kritice hned z několika důvodů. 

Zástupci Mundfish se například odmítají jasně vymezit vůči ruské invazi na Ukrajině, případně blokují uživatele Twitteru požadující jejich konkrétnější stanovisko k aktuální situaci. Do soundtracku hry byla zařazena skladba ruského zpěváka Nikolaia Baskova, který veřejně podpořil ruskou invazi na Ukrajinu. Na to, že situace kolem studia Mundfish není tak úplně košer, možná odkazuje i čin světoznámého skladatele Micka Gordona (Doom, Wolfenstein: New Order), který se na soundtracku hry podílel, ale celý svůj honorář za Atomic Heart věnoval na podporu Ukrajiny. 

Studio Mundfish také čelilo obvinění ze sběru dat zákazníků pro ruské úřady prostřednictvím oficiálního online shopu a otazníky se vznášejí i nad účastí ruských investorů na vývoji hry. Jedním z nich je například společnost GEM Capital, jejíž ředitel Anatoliy Paliy v minulosti pracoval pro sankcionovanou ruskou firmu Gazprom.

Další investor – společnost Gaijin Entertainment – zase sponzorovala několik videí na YouTube kanálu namířeném proti Ukrajině. Potencionálně vysoké prodeje Atomic Heart a s nimi spojený finanční zisk by tak do ruské kasy prostřednictvím daní mohl nalít další prostředky na financování války, proto se někteří snaží studio Mundfish a také samotnou hru bojkotovat.

• Zdroje: Vlastní

Alexandra Vaníková

Alexandra Vaníková

Hrám se věnuji od svých dvanácti let, kdy byly na vrcholu mého žebříčku strategie Cossacks, Age of Empires, legendární Mafie či taktická střílečka Brothers in Arms. Dnes mě pravděpodobně najdete vymetat lobby multiplayeru nejnovějšího Call of Duty. Z emotivní jízdy v podobě The Last of Us se nejraději vzpamatovávám u GTA V a pokud zrovna nesekám nemrtvé v nějaké zombikárně, tak se určitě pokouším objevit moji další oblíbenou hru v nepřeberné studnici indie titulů.

HW nároky pro Atomic Heart PC



Minimální 30 FPS Minimální 60 FPS Střední Vysoké Ultra Ultra 4K
Rozlišení 1080p 1080p 1080p 1080p 1080p 2160p
Procesor Intel CORE i5-2500 | AMD Ryzen 3 1200 Intel CORE i5-6500 | AMD Ryzen 3 1200 Intel CORE i5-6600K | AMD Ryzen 5 1400 Intel CORE i5-7600K | AMD Ryzen 5 1600 Intel CORE i7-7700K | AMD Ryzen 5 2600X Intel CORE i7-8700K | AMD Ryzen 5 3600X
Grafická karta GeForce GTX 960 | Radeon R9 380 GeForce GTX 1060 | Radeon RX 580 GeForce GTX 1070 | Radeon RX 5600 XT GeForce GTX 1080 | Radeon RX 5700 XT GeForce RTX 2070 S | Radeon RX 6700 XT GeForce RTX 3080 | Radeon RX 6800 XT
Operační paměť 8 GB (12 GB doporučeno) 8 GB (12 GB doporučeno) 16 GB 16 GB 16 GB 16 GB
Pevný disk 90 GB HDD (SSD doporučeno) 90 GB HDD (SSD doporučeno) 90 GB SSD 90 GB SSD 90 GB SSD 90 GB SSD

• Zdroj: wccftech.com (13. 2. 2023)

S jakým herním PC na Atomic Heart?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

AlzaPC GameBox Core - i5 / A380 / 16GB RAM / 1TB SSD

Základní sestava:

AlzaPC GameBox Core - i5 / A380 / 16GB RAM / 1TB SSD

AlzaPC GameBox Prime - R5 / RTX4060Ti / 32GB RAM / 1TB SSD

Optimální sestava:

AlzaPC GameBox Prime - R5 / RTX4060Ti / 32GB RAM / 1TB SSD

AlzaPC GameBox Elite - i5 / RTX4080 SUPER / 32GB RAM / 1TB SSD

Sestava pro náročné:

AlzaPC GameBox Elite - i5 / RTX4080 SUPER / 32GB RAM / 1TB SSD

i Mohlo by vás zajímat

Co jsme dříve napsali o Atomic Heart

Atomic Heart – Novinky

  1. (12. 2. 2020) Atomic Heart k nám i přes původní vyhlídky hned tak nedorazí
  2. HW nároky pro Atomic Heart PC

Atomic Heart k nám i přes původní vyhlídky hned tak nedorazí

• Novinka: 12. 2. 2020 • Autor: Ondřej Zeman

Minulý rok představená FPS/RPG akce Atomic Heart mě podobně jako většinu jiných zaujala především velkým příklonem ke kultovní sérii BioShock, jejíž pokračování je v současné době ve vývoji. Vývojáři toho ovšem ze svého projektu neukázali mnoho, přestože do světa vypustili určité záběry z hraní, jen málokdo si z nich udělal jasnou představu o tom, jak bude vlastně vypadat finální verze jejich výtvoru. Skutečně poprvé se mu na zoubek podíval až ruský novinář Alexej Makarenkov, jemuž tvůrci umožnili hrát rovnou čtyři hodiny v kuse. Ve finále díky jejich štědrosti vytvořil více než 45minutové dojmy z hraní, ve kterých se zaměřuje na jednotlivé herní mechanismy a své zážitky při průchodu světa Atomic Heart.

Atomic Heart – Dojmy z hraní

Výtvor Alexeje Makarenka rozhodně není pro každého, přináší však mnoho informací, takže pokud ovládáte angličtinu nebo ruštinu klidně si jej pusťte.

Pokud přemýšlíte nad tím, proč jste pod minulým odstavcem nenalezli záběry s jeho čtyřhodinovým průchodem hrou a namísto nich vám byla nabídnuta jen videa vývojářů spolu se samotným novinářem, odpověď je prostá.  Autor videa měl možnost hrát značně neoptimalizovanou verzi, kterou tvůrci světu rozhodně ukázat nechtěli, a tak mu dali k dispozici jimi vybrané pasáže vytvořené pro tento účel, což trošku zavání. Jakožto hráč však nemohu říct, že by vypadaly nějak zle. Bohužel na nich jde vidět, že Atomic Heart není úplně ve stavu, jenž by indikoval dojem brzkého vydání, z čehož lze soudit, že původně prezentovaná data vydání stanovená na rok 2019 byla pouhou fantazií vývojářů snažících se nalákat investory.

Dojmy Alexeje Makarenka jsou však až překvapivě pozitivní. Prakticky se dle svých slov stal prvním člověkem, s nímž se vývojáři podělili o informace týkající se herního světa, na kterém už nějaký ten pátek usilovně pracují. Podle něj má být Atomic Heart kombinací takových značek jako již zmíněný BioShock, Prey, Dishonored, Metro nebo akční bojovka z pohledu první osoby, Zeno Clash. Kontaktní soubojový systém tohoto díla má mít blízko k poslednímu uvedenému titulu, takže se můžeme těšit na jednoduché šarvátky, při nichž si bude nutné hlídat výdrž a uhýbat před výpady nepřátel. Pomáhat vám má při takto laděných střetech telekineze, s jejíž pomocí máte možnost na protivníky vrhat předměty a dočasně tak nad nimi získat výhodu.

Atomic Heart; screenshot: boj
Ručně budete řešit problémy v Atomic Heart až překvapivě často.

Přestože byl dle něj soubojový systém relativně jednoduchý, nadchl ho, stejně tak mu učarovalo sbírání předmětů, jež šlo následně využít k produkci nábojů a různorodých vylepšení, skrze něž bylo možno posílit stávající zbraně. Na ty šlo namontovat například tlumič či jiné úpravy, které následně výrazně ovlivnily způsob, jakým měl možnost projít hrou. Totožně jako v Metro nebo BioShock neměl k dispozici zrovna velké množství munice, takže musel stále přemýšlet nad tím, zda má smysl protivníka rozstřílet, nebo jestli jej nebude lepší umlátit a ušetřit tak náboje. Samotná střelba na něj působila totožně jako v jiných FPS, kvůli absenci hory projektilů si ji však příliš nemohl vychutnat.

Herní svět Atomic Heart byl totiž plný nepřátelských entit, jež bylo třeba likvidovat, a tak byl nucen velmi rychle odložit střelné zbraně, ujmout se kladiva a začít užívat své taktické myšlení, díky němuž se vyhnul nejedné šarvátce. Stačilo jen zaměřit svou pozornost na kamerové systémy a udělat maximum proto, aby nebyla jeho postava spatřena neustále pátrajícími obyvateli oblasti, v níž se aktuálně nacházel. Každá z úrovní před něj stavěla trošku jiné protivníky, na jejichž vzhledu bylo patrné, jaký ekosystém obývají. V otevřených lokacích se kupříkladu setkal s včelkami opravujícími ostatními roboty, interiéry naopak obývali androidi s vražednými choutkami.

Atomic Heart - Official Gameplay Teaser

Aktuálně vypuštění teaser nepůsobí vůbec zle, moc novinek na něm však díky vydání videa od Alexeje Makarenka neuvidíte.

Vedle dojmů Alexeje Makarenka jsme se v minulých dnech dočkali také vypuštění krátkého teaseru, který víceméně obsahoval stejné záběry, s nimiž pracoval i ruský novinář. Celkově musím říct, že jsem z vydaného videa trošku nesvůj, počítal jsem totiž s tím, že vývojáři budou přeci jen ve vývoji už trošku dále, než nyní vychází najevo. Samotné datum vydání v současnosti není známo, teoreticky by mělo Atomic Heart dorazit už tento rok, kdy si jej hráči zahrají jak na PC, tak i na PS4 a Xbox One.

• Zdroje: YouTube (4game)

Atomic Heart – Preview

  1. Velkolepý experiment se v Atomic Heart šeredně zvrhl
  2. Atomic Heart vám nabídne otevřené úrovně i uzavřené komplexy
  3. Soubojový systém se bude v lecčem podobat BioShocku
  4. Když půjde vše jak má, Atomic Heart si zahrajeme už letos
  5. HW nároky pro Atomic Heart PC

Velkolepý experiment se v Atomic Heart šeredně zvrhl

• Preview: 10. 2. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Ti z vás, kteří se trošku zajímají o světovou historii, jistě ví, že Rusové za časů Sovětského svazu testovali na svém lidu leccos. Ve snaze zefektivnit fungování své gigantické říše jednou vyslali tisíce nepohodlných na pustý ostrov, kde rychle propadli kanibalismu. Jindy naopak zkoušeli vytvářet nemrtvá zvířata, která měla sloužit jako trumf ve zbrojním závodu s prohnilým Západem, nakonec z toho však nic nebylo, protože pokusné subjekty prostě neožily, což není až tak velkým překvapením. Celkově bylo možné na většině experimentů bývalé carské říše vidět, že plně postrádá úctu k životu či jednotlivci, jehož považovala za bezcenné kolečko ve stroji. Naštěstí se jí ve vědeckém snažení nikdy moc nevedlo, kdyby však ano, zřejmě by to ve finále skončilo jako ve světě Atomic Heart.

Atomic Heart; screenshot: sólo

Univerzum Atomic Heart vypadá úchvatně, pokud se povede celou hru do konce roku vyladit, má šanci na to zařadit se mezi kultovní projekty.

Příběh Atomic Heart se odehrává v alternativní minulosti. Sovětský svaz v této éře vzkvétal, díky čemuž si nakonec mohl dovolit najmout nejlepší vědce světa a odstartovat s nimi projekt, jehož cílem bylo značně ulehčit dělnické třídě za pomoci robotických pracantů schopných ji zastat celé hodiny bez odpočinku. Stejně tak měli posloužit v boji se Západem, který se s Východním blokem nikdy moc nepřátelil. Hlavní výzkum probíhal v utajeném zařízení 3826, jež po nějaké době přestalo komunikovat se světem. Papalášům se samozřejmě situace nezamlouvala, a tak do komplexu vyslali agenta KGB s cílem zjistit, kde soudruzi udělali chybu a vyřešit případný problém za pomoci klasických metod této organizace.

Atomic Heart vám nabídne otevřené úrovně i uzavřené komplexy

Samotný svět, v němž se budete v Atomic Heart pohybovat, by měl být rozdělen do mnoha odlišně situovaných regionů. Každá herní lokace nám podle slov tvůrců nabídne otevřený prostor, ve kterém bude možné nalézt tajná vědecká zařízení, vojenská stanoviště nebo obytné komplexy, v nichž mnoho živých lidí nenajdete. Za sebe musím říct, že se na takto navržený koncept v celku těším, protože patřím mezi hráče, kteří se dokáží procházet univerzem po celé hodiny ve snaze nalézt co nejvíce informací o jeho obyvatelích a nedávné minulosti. Upřímně proto doufám, že se vývojářům z Mundfish povede svou hru zaplnit natolik, že nebude podobně jako Fallout 76 považována za prázdnou či dokonce mrtvou.

Atomic Heart – oficiální gameplay trailer

Desetiminutové záběry z hraní Atomic Heart vám tento titul představí v celé jeho kráse.

Přesný počet herních úrovní aktuálně není znám.S jistotou víme jen to, že vedle rozsáhlých otevřených lokací s mírným stupněm zástavby se budou v Atomic Heart nacházet také zóny, v kterých naleznete gigantické továrny. Velkolepé výrobní komplexy by měly patřit mezi chloubu tohoto díla, protože se bude podle všeho jednat o pečlivě navržené budovy nabízející hráči možnost podrobně prozkoumat každé patro. Přestože bude nabízený svět otevřeným hřištěm, u těchto produkčních center lze s vysokou pravděpodobností počítat s přítomností načítacích obrazovek značně snižujících výkon potřebný k rozjetí hry samotné.

Soubojový systém se bude v lecčem podobat BioShocku

Herní série BioShock je díky své velkoleposti vzorem pro nejednoho současného tvůrce, moc se proto nedivím tomu, že se řada z nich pokouší převzít některé její osvědčené prvky a vložit je do svého projektu. Vývojáři z Mundfish se podobně jako jiní rádi inspirují, takže v Atomic Heart nalezneme soubojový systém, který se na první pohled příliš neliší od konceptu, s nímž v minulosti přišlo 2K. Vzhledem k tomu, jak je mechanismus střetů odladěn, mi nakonec až tak moc nevadí vysoká podobnost s legendární FPS, u níž se pokračování jistě ještě nějaký ten pátek nedočkáme.

Atomic Heart; gameplay: masakr Atomic Heart; gameplay: robot Atomic Heart; gameplay: experiment

Obrázek 1: Většina budov v Atomic Heart bude plná mrtvých těl obyvatel komplexu. Obrázek 2: Roboti se v díle studia Mundfish staví proti lidem. Obrázek 3: Relativně často budete při hraní narážet na oběti zrůdných experimentů.

Prakticky totožně jako ve většině současných FPS nám Atomic Heart dá k dispozici kontaktní a palné zbraně, s nimiž se budeme moci bránit proti všem nástrahám, jež před nás svět postaví. Už v tento moment můžeme počítat s přítomností několika typů pistolí, automatické brokovnice a gigantické palice, které neodolá hlava žádného nepřítele. Jelikož se bude jednat o universum, v němž proběhla vzpoura robotů, nemalé množství protivníků bude pocházet z řad plecháčů, kteří se rozhodli, že už nadále nechtějí sloužit lidstvu a raději se budou starat o čistá zvířata, jejichž mysl není poskvrněna hříchy. Kromě neklidných strojů se budou v lokacích, v nichž se budete pohybovat, vyskytovat také hrůzu nahánějící výsledky sovětských pokusů.

Když půjde vše jak má, Atomic Heart si zahrajeme už letos

Deset minut záběrů nám ukázalo, že Atomic Heart bude zajímavě vypadajícím akčním RPG, jež bude hodně sázet na už osvědčené mechanizmy z jiných zavedených projektů, které už mají vybudovanou stálou hráčskou komunitu. Vedle nich bude v tomto díle dle slov vývojářů hrát velkou roli také příběh, jenž nás vezme na nepříliš často prezentované území Sovětského svazu, čímž by si mohli získat nejednoho hráče.

Atomic Heart; gameplay: budova

Herní svět Atomic Heart bude podle slov tvůrců rozdělen do řady lokací, jež budou řádně vyplněny.

Základní koncept Atomic Heart vypadá na první pohled hodně dobře, na celku jde vidět, že vývojáři z Mundfish ví, co dělají. Vcelku zajímavé mi přišlo zjištění, že hra bude mít předběžný přístup, v němž si ji budou moci hráči řádně osahat ještě před vydáním hotového celku. Když se nic nepokazí, tak by měla být uzavřená beta pro předobjednávky spuštěna ve finálním kvartálu tohoto roku. Jakmile skončí, budou si moci Atomic Heart zahrát hráči na PC, Xbox One a PS4.

4,3 69×
Xbox Game Pass - 3 měsíční předplatné
Dobíjecí karta - na Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, licence ke stažení, klíč pro Xbox Live, doba členství 3 měsíce - 249,67 Kč/měsíc
749,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MX029gp3
4,3 69×
Xbox Game Pass - 6 měsíční předplatné
Dobíjecí karta - na Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, licence ke stažení, klíč pro Xbox Live, doba členství 6 měsíců - 249,83 Kč/měsíc
1 499,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MX029gp2
STALKER 2: Heart of Chornobyl
Hra na PC - krabicová verze, české titulky, žánr: akční a střílečky, - Prozkoumejte rozsáhlou uzavřenou zónu Černobylu plnou nebezpečných nepřátel, smrtících anomálií a silných artefaktů. Ujměte se role osamoceného stalkera a prozkoumejte fotorealistický otevřený svět
Novinka
1 499,-
Datum vydání: 5. září 2024
Objednací kód: WG1325
STALKER 2: Heart of Chornobyl - Xbox Series X
Hra na konzoli - Xbox Series X, krabicová verze, české titulky, žánr: akční a střílečky, - Prozkoumejte rozsáhlou uzavřenou zónu Černobylu plnou nebezpečných nepřátel, smrtících anomálií a silných artefaktů. Ujměte se role osamoceného stalkera a prozkoumejte fotorealistický otevřený svět
Novinka
1 499,-
Datum vydání: 5. září 2024
Objednací kód: XBSE0076
Metro Exodus - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční, Čtvrtletí poté, co jaderná válka zničila Zemi, se několik tisíc lidí, kteří přežili, stále drží pod troskami Moskvy v tunelech metra. Jako Artyom, musíte utéct z metra a vést skupinu Sparťanských strážců na neuvěřitelnou, kontinentální cestu přes post-apokalyptické Rusko.
1 749,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1374
Metro Exodus: Gold Edition - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční, Čtvrtletí poté, co jaderná válka zničila Zemi, se několik tisíc lidí, kteří přežili, stále drží pod troskami Moskvy v tunelech metra. Jako Artyom, musíte utéct z metra a vést skupinu Sparťanských strážců na neuvěřitelnou, kontinentální cestu přes post-apokalyptické Rusko.
2 369,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1375
Metro Exodus: Season Pass - Xbox Digital
Herní doplněk / DLC - Xbox One S/Xbox One X, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: Akční, pro uplatnění je vyžadována základní hra Season Pass obsahuje dvě dodatečná příběhová rozšíření
629,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1354
Metro Redux Bundle - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční,
749,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1903
4,9 14×
Metro Redux - PS4
Hra na konzoli - PS4 / PS4 Pro, PS5 (s mechanikou), krabicová verze, české titulky, žánr: akční a střílečky, - úžasná dvojkompilace kompletních her Metro 2033 a Metro: Last Light, včetně všech DLC a v 60 FPS, s českými titulky
459,-
Skladem 2 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: MSX083
4,5
Metro: Last Light Redux - PC DIGITAL
Hra na PC - elektronická licence, klíč pro Steam, české titulky, žánr: akční,
57,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MVE005004
5,0
Metro Redux - Nintendo Switch
Hra na konzoli - Nintendo Switch, krabicová verze s klíčem ke stažení, klíč pro Nintendo eShop, české titulky, žánr: akční a střílečky, - Ultimátní kolekce dvou her Metro Redux, která obsahuje definitivní verze Metro 2033 a Metro: Last Light. Kromě obou kampaní obsahuje Metro Redux i veškerá DLC pro Metro: Last Light.
Zlevněno -27 %
719,- 989,-
Momentálně nedostupné
Objednací kód: NSW963
4,9
Metro: Exodus - Complete Edition - PS5
Hra na konzoli - PS5 (s mechanikou), krabicová verze, české titulky, žánr: akční a střílečky, - Čtvrtletí poté, co jaderná válka zničila Zemi, se několik tisíc lidí, kteří přežili, stále drží pod troskami Moskvy v tunelech metra. Jako Artyom, musíte utéct z metra a vést skupinu Sparťanských strážců na neuvěřitelnou, kontinentální cestu přes post-apokalyptické Rusko. Kompletní balení – obsahuje Metro Exodus a veškerý obsah z DLC: The Two Colonels a Sam’s Story.
869,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: PSV0089
Vytisknout
P-DC1-WEB09
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Na vašem soukromí nám záleží My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací